Vanmorgen begonnen met een niet zo fijne mededeling, een groot aantal leerlingen had niet goed gepresteerd op de toets van cijferend optellen en aftrekken tot op0,1. Oorzaken hiervan waren het niet correct noteren van de getallen in het rooster, komma's vergeten en rekenfouten maken. We hebben de toets klassikaal opnieuw gemaakt. Alle leerlingen die minder dan 4 op 5 hadden, krijgen maandag een nieuwe toets cijferend optellen en aftrekken voorgeschoteld. Ze hebben er dus alle baat bij om zich goed te oefenen dit weekend. Nog in de rekenles kwamen we in contact met het cijferend delen tot op 0,1. We stelden vast dat er eigenlijk niets veranderd bij het oplossen ervan , maar dat we rekening moeten houden met die komma. ( Een komma die regelmatig vergeten wordt!!!) Dit alles bracht ons snel aan de voormiddagspeeltijd. Na de speeltijd kregen de leerlingen nog een korte herhaling in het cijferend vermenigvuldigen tot op 0,1, aansluitend volgde de toets. Ook de toets van tegenwoordige en verleden tijd werd in de voormiddag afgenomen. Afsluiten deden we met een luisteroefening. De kinderen kregen een aantal muziekfragmenten te horen en moesten benoemen waar ze deze muziek kunnen horen. (Locatie) Deze opdracht werd verbeterd in de namiddag en de les kreeg nog twee luisteractiviteiten, namelijk zich inleven in een klassiek muziekstuk ( De vlucht van de hommel) en het tekenen van een figuur door te luisteren naar de instructies van de leerkracht. De boekjes voor niveaulezen wisselden van eigenaar en we lazen in de bronnenboek " De sporen uit ons verleden", waar we een rondleiding kregen rond "Monumenten" in België. Agenda: taak: rekenen: blz 48-49 oef 4 ( in potlood) 12/03 contractwerk 29/03 wo: artikel oorlog 13/03 lessen: rekenen: getallenkennis: getallen tot op 0,1 13/03 Wo: tijd voor ons land lezen 13/03 niet vergeten: toetsen, niveaulezen ,zwemmen
SORRY, IK BEN ZWEMMEN VERGETEN IN DE AGENDA TE SCHRIJVEN!!! WIE DIT LEEST, ZEGGE HET VOORT!!!
Een prettig weekend gewenst allemaal,
Meester Joeri
PS De kinderen kregen vandaag het nummer " Waterloo" van ABBA te horen. Hieronder de link!
Sorry voor het laattijdig schrijven, maar we hadden deze avond personeelsvergadering en ben nog niet zo lang thuis. Vanmorgen, na het maken van de toets cijferen, orde op zaken gesteld in onze werkschrift. Alle oefeningen die nog niet gemaakt waren, werden aangevuld en verbeterd door de leerlingen. Kinderen die vroeger klaar waren, leenden hun diensten aan kinderen die begeleiding nodig hadden. In de turnles werd er weer duchtig geoefend op de danspasjes voor het schoolfeest. De namiddag stond weer in teken van WO. Na het (mislukte) groepswerk moest alles nog genoteerd worden in onze werkschrift. Dat hield ons toch een tijdje bezig. Een geluk bij een ongeluk, door dat er een vergadering bezig was in de klas waar we achter boekjes voor het niveaulezen moeten gaan, konden we na de speeltijd ook nog verder werken aan WO. Agenda: taak: artikel rond " oorlog" in werkschrift 13/03 Contractwerk 29/03 lessen: rekenen: cijferen: x tot op 0,1 09/03 taal: TT en VT 09/03 WO: tijd voor ons land (lezen) 09/03 niet vergeten: lezen, toetsen, agenda
Ik zou graag hebben dat elke leerling(e) zeker één blaadje per dag in het contractwerk maakt. Een aantal blaadjes in het contractwerk zijn ideaal om de komende toetsen voor te bereiden. Nogmaals een warme oproep om alle toetsen te handtekenen, zo komt niemand voor verrassingen te staan. Morgen gaan we in principe de leesboekjes veranderen. Mag ik er toch nog even aan herinneren, dat er volgende week donderdag en vrijdag twee pedagogische studiedagen zijn!? De kinderen hebben dus vakantie! Woensdag 14 maart is er schoolfotograaf!!!
Het ziet er naar uit dat we de volledige week niet voltallig zullen zijn. Spoedig herstel aan onze zieke! Toch hadden we een geweldige woensdagvoormiddag. We hadden immers een jarige. Ik weet de jarige van de dag krijgt een aparte pagina op de weblog, maar net op het moment toen ik een foto van Victor wou trekken viel mijn fototoestel uit. Lege batterijen! Geen nood, morgen moet hij terug poseren voor de camera en krijgt hij zijn pagina in uitgesteld relais. Een extra vermelding voor de zus van Victor, want zij kan echt wel heerlijke chocoladecake maken. Bedankt!!! De opdrachten voor de speeltijd waren eenvoudig. Ze begonnen met hun toets taalgebruik, waarin oefeningen uit de aangeduide pagina's werden opgevraagd. Vervolgens de hoofdrekentoets rond x en : tot op 0,1. Ten slotte kregen de kinderen de instructie van het hoofdrekenen met + en - tot op 0,01. Niet alleen Victor was jarig, maar ook juffrouw Yvette van het vijfde. Juffrouw Yvette trakteerde ook aan haar collega's, waardoor de speeltijd iets langer duurde dan normaal. Op het programma na de kleine speeltijd stond godsdienst en WO groepswerk geprogrammeerd. Helaas zijn we niet verder geraakt dan de godsdienstles. De godsdienstles bracht ons immers een tweede scheppingsverhaal, waardoor we beide scheppingsverhalen met elkaar moesten vergelijken. Uiteindelijk schreven we kenmerken van beider verhalen op in onze bundel. Afsluiten deden we met een modern scheppingsverhaal van Urbanus getiteld: " Fonske en Fronske". De kinderen vonden dit zo leuk, dat ik hen beloofd heb om een link naar het lied op de weblog te zetten. ( Zie bijlage) Agenda: taak: contractwerk 29/03 lessen: rekenen: cijferen: +,- tot op 0,1 08/03 cijferen: x tot op 0,1 09/03 taal: tegenwoordige tijd en verleden tijd 09/03 niet vergeten: toetsen, lezen
Ik wil tot nog even de nadruk leggen, dat een aantal kinderen een extra spellingsbundel mee hebben gekregen naar huis. Het is de bedoeling dat ze daar dagelijks een blaadje over oplossen. Graag ook even begeleiden, want een aantal leerlingen lost de oefeningen verkeerd op. Verder blijven geconcentreerd blijven op het leren van de lessen! Tot morgen allemaal, Meester Joeri
Vanmorgen was de zieke van gisteren terug, maar iemand anders nam de plaats in. Resultaat twintig leerlingen voor de vijfde dag op rij! We begonnen de dag met een taalblok. Eerst verbeterden we onze huistaak klassikaal. Zo kreeg iedereen nog eens de juiste manier van werken te horen. Dan was het tijd voor het dictee zelf. De resultaten hiervan kan je al terugvinden in de toetsenmap. Aangezien we toch bezig waren met toetsen, maakten we de rekentoets er onmiddellijk bij. Na de speeltijd begonnen we dan met de les rekenen voor vandaag. Dat was een les getallenkennis rond de structuur van de getallen 0,2-0,4-0,6-0,8-1 en 0,25-0,50-0,75-1 . In de namiddag begonnen we met taal. Het sprookje sneeuwwitje was vervormd door het vervangen van bijvoeglijke naamwoorden. Het was onze taak om de juiste bijvoeglijke naamwoorden in de plaats te schrijven, zodat het verhaal weer klopte. Nog in de namiddag gingen we het scheppingsverhaal van dichterbij bekijken en plaatsten we ons in de gedachten van de schrijver van dit geloofsverhaal. De WO - les werd dan weer aangewend om a.d.h.v. groepswerk wat meer te weten te komen over een aantal oorlogen die belangrijk waren in de geschiedenis van België. Deze les eiste veel discpline van de verschillende groepjes en moet toegeven dat die vandaag wat ontbrak. Daarom gaan we deze morgenvoormiddag opnieuw heropstarten. Hopelijk loopt het dan wat vlotter. Agenda: taak: / lessen: rekenen: x,: tot op 0,1 07/03 cijferen: +,- tot op 0,1 08/03 taal: tekenende woorden blz 81,82,87 07/03 tegenwoordige en verleden tijd 09/03 niet vergeten: lezen, toets
Wat voor een weertje was me dat allemaal? Het voelde precies weer putje winter... en zo'n sneeuwvlokken!!! Enfin allesbehalve leuk om in buiten te spelen. Heel wat kindjes waren blij toen de bel klonk als signaal voor het einde van de speeltijd. ( Het is meestal anders ) Over de voormiddag kunnen we kort zijn. Het vierde leerjaar diende leestesten te ondergaan en leerlingen die niet aan de beurt waren, werden opgevangen door juf Martine. Ze kregen een leuke film te bekijken. In de namiddag werd er les gegeven. Eerst rekenen, waar de les over gemiddelde berekenen ging, dan computerles ( rond de Belgische koningen) en tenslotte voorbereiding van de huistaak taal en het dictee voor morgen. Agenda: taak: rekenen: het gemiddelde 6/03 taal: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 6/03 lessen: rekenen: +,- tot op 0,1 06/03 x,: tot op 0,1 07/03 taal: dictee: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 6/03 tekenende woorden ( trappen van vergelijking) 7/03 WO: Tijd voor ons land (lezen) 7/03 niet vergeten: lezen.