Vanmorgen begonnen met het controleren van de huistaken en de toetsen. De huistaken waren op één na in orde, maar handtekeningen op de toetsen zetten blijkt wel moeilijk te zijn. Een vijftal leerlingen kregen van mijn een nota gericht naar de ouders om alstublieft de toetsen te handtekenen. Een kleine moeite volgens mij... We verbeterden de huistaak rond schaalberekening en gingen dan aan de slag met kommagetallen tot op 0,001. Eerst een klassikaal blad, nadien gingen we werken in de rekenschrift. Van elke oefening maakten we samen één of twee oefeningen en de rest deden ze zelfstandig. In het taalgedeelte maakten de kids hun toets taalbeschouwing en probeerde we nog een stuk van spelling te beginnen. De namiddag startte met de twee spreekbeurten van Tristan en Amber. Ilena is ziek en zal haar spreekbeurt volgende week inhalen. Het laatste gedeelte van de namiddag werd er gesport met meester Floris. Agenda: leren: rekenen: de schaal 19/05 WO: niet alle natuur leeft 20/05 doen: rekenen: huistaak 23 20/05 WO: werkkatern blz 11 20/05 brief filmavond, spel kaarten meebrengen
Er moet mij nog iets van het hart... Sinds we terug uit vakantie zijn ( paasvakantie) zijn er geregeld conflicten in de klas met als hoogtepunt een gekloven wenkbrauw! Bijna dagelijks wordt er bemiddeld en onderhandeld over gedrag in de klas en op de speelplaats. Voorlopig blijft het nog bij verwittigingen, maar indien de situatie niet verbeterd zullen er sancties genomen worden. Zonde, want het zijn allemaal individueel toffe kids! Als julliejullie dochter/zoon hier ook even op zou kunnen wijzen, dat zou ik enorm op prijs stellen.
Bon, dit weekend goed weer en daar zullen we van genieten!
Vanmorgen zijn we begonnen met de lvs toets wiskunde eind vierde leerjaar. Deze toets komt niet op het rapport, maar is voor ons een middel om te kijken of de leerstof vierde leerjaar gekend is. Aansluitend kregen de kids ook nog een toets begrijpend lezen. In de namiddag gingen we verder met de les rond de verdwijning van Kyto. Onze taak was een opsporingsbericht maken voor deze gekko. De godsdienstles was een aanvulling van de werkschrift en ook de wo les was een aanvulling van de werkkatern. Agenda: leren: taal: taalbeschouwing ws blz 42,43,44,45,48,49 16/05 WO: Niet alle natuur leeft 20/06-05 Doen: rekenen: huistaak 22 16/05 WO: werkkatern blz 20/05 brief filmavond/ toetsen tekenen
Het huistaak WO is er in extremis nog bijgekomen en stond niet in de agenda.
Deze voormiddag stond in teken van dag 2 rond spreekbeurten. Achtereenvolgens gaven Kenzo, Nils en Milla het beste van zichzelf. ( Sfeerbeelden onderaan het verslagje) Alle sprekers van vandaag kwamen achter elkaar, zodat de eerste blok volledig aan de spreekbeurten gewijd was. Na de speeltijd trokken we de tuin in. Niet letterlijk, maar het was wel het onderwerp van onze les toepassingen. A.d.h.v. het berekenen van de omtrek, schaalberekening, verschil in omtrek,... brachten we deze opdrachten tot een goed einde. In het kleine taalblok werd als inleiding een affiche van " Child focus" gebruikt. Ik polste of de kinderen deze organisatie kenden, of ze al affiches van hen hadden zien hangen, hoe ze zich daarbij voelden, ... De les zelf draaide rond het verhaal van de verdwijning van Kito, die ontvoerd bleek te zijn. De dierenverzorger van Kito vroeg onze hulp om een affiche samen te stellen. Morgen zullen we hem daar zeker bij helpen. Agenda: leren: WO: niet alle natuur leeft BB blz 15/05 doen: Taal: blz 75 oef 3 15/05 blz 78 oef 5 15/05 Vakantieboek???
Nog even dit, vandaag kwam er dus in de les toepassingen schaalberekening aan te pas. Desondanks dit onderdeel bij leren tegen vandaag stond, konden sommige leerlingen dit niet uitleggen! Nogmaals een bevestiging, dat sommige leerlingen zich nog in vakantiemodus bevinden. Langs deze weg een vriendelijke oproep om hen te laten beseffen dat dit nog helemaal niet het geval is. Waarvoor dank!
Vanochtend begonnen met het verbeteren van de huistaak rond getallenkennis
kommagetallen tot op 0,001. Daarna werden we " architecten" die
gingen werken met de schaal.
Wat is een schaal? ;Een tekening op schaal van ons klaslokaal;Soorten schalen
en waar komen we ze tegen? kregen de kinderen allemaal een antwoord op.
Ook in de werkschrift gingen we aan het werk. De kinderen berekenden de
werkelijke afmetingen van bepaalde kamers in een huis.
Het taalgedeelte begon met een toets luisteren rond kunstwerken. We gaven ook
een slagje door in de werkschrift en werkten les 5 ( rond rijmwoorden) en les 8
(soorten zinnen) volledig af. ( Op de huistaken tegen donderdag na)
Ons WO thema " Niet alle natuur leeft" diende even opgefrist te worden,
om er nadien keihard tegenaan te gaan.
We werkten rond de kringloop van het water, ontdekten onze blauwe planeet, de
gevolgen van 98% zout water en slechts 2% zoet, zure regen, het samenleven van
levende en niet levende natuur.
Een hele boterham dus. Opnieuw ging het belsignaal al om naar huis te gaan,
toen we de agenda schreven...
Agenda:
leren:
rekenen: De schaal 14/05
WO: niet alle natuur leeft BB blz 15/05
doen:
taal: zie schoolagenda toets tekenen
Vanmorgen werden de mannelijke leerkrachten opgetrommeld om het springkasteel ( dat niet gebruikt werd) mee weg te voeren. Intussentijd gingen onze kids samen met juffrouw An wat opruimingswerk doen in de turnzaal. Lang duurde dit niet, want nog voor we gingen zwemmen hadden de kinderen les 1 van spelling afgewerkt ( op de huistaak na!) Na het zwemmen kwam er nieuwe leerstof binnengewaaid tijdens de rekenles. Deze keer kommagetallen tot op 0,001 ( duizendste). Het klassikale werkblad werkten we nog af voor de middag, na de middag gingen we aan de slag in de werkschrift. Ook les 4 in ons taalwerkschrift diende nog afgewerkt te worden. Hier ging het over signaalwoorden. En dan was het eindelijk zo ver. De spreekbeurten 2013-2014 gingen officieel van start. Achtereenvolgens Thomas, Jules en Joris beten de spits af. En ze deden het goed! De laatste woorden van Joris waren net uitgesproken of daar ging de bel al. Agenda: leren: Rekenen: kommagetallen tot op 0,001 13/05 doen: Taal: spelling: blz 78 oef 4 en 5 13/05 Rekenen: Ws C blz 8 13/05
Nog een aantal sfeerfoto's van de spreekbeurten. Enkel foto's van Joris ontbreken ( ik was zo geconcentreerd aan het luisteren, dat ik vergeten foto's te trekken ben!). SORRY JORIS!!!