Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
28-05-2013
A. Van Coillie, III. Vrij Maldegem.
Samenvattende reportage over een boeiende kunstenares, Anne-Mie Van Coillie uit Maldegem.
Het begon toen zij tien jaar oud was en een prijs voor schilderkunst won die zij mocht afhalen in Sint Niklaas. Zij had een zicht van de zeedijk van op het strand geschilderd, de meesten doen het andersom. Het waren verticale lijnen van gebouwen en een horizontale lijn die de dijk moest voorstellen. Het was een leuk werk. Zij kreeg als beloning (prijs) een stapel mooie boeken. Zij kwam thuis zo trots als een pauw. Jammer voor haar, maar in het gezin was niemand echt artistiek aangelegd. Alles werd snel verticaal geklasseerd en er werd verder niet meer over gesproken.
Haar moeder was een Oekraïense die tijdens de oorlog naar Duitsland moest om te koken voor de opgeëiste werkkrachten, waar zij de vader van Anne-Mie leerde kennen. Hij was verplicht om in Duitsland te werken in een steenfabriek in Alfeld. Na de oorlog kwam haar Russische moeder naar België om te trouwen met een Vlaming. Vier jaar na het huwelijk, stierf de vader van Anne-Mie plots op 29 jarige leeftijd. Natuurlijk wisten de artsen toen niet waaraan de vader gestorven was. Zij zegden: "Er was iets met zijn maag." Ze hadden hem niet kunnen redden. Haar moeder was weduwe met twee kleine kinderen in een vreemd land. Aangezien zij er alleen voor stond, moest er brood op de plank komen en dus werken was de boodschap, voor Anne-Mie en haar jongste broer. Zij ondervond dat iedereen los van zijn afkomst toch succes, liefde en geluk kon vinden.
Anne-Mie stond al vroeg op eigen benen en vond een baan bij Philips engineering. Zij werd er geconfronteerd met bedrading, lijnen en rechten. Soms was zij bezig een sinus of een frequentie te tekenen en bedrading te bevestigen met overlapping van vierkanten of driehoeken. Het ging allemaal vanzelf als het maar afgelijnd was. Dit lijnen-bedrading-veelhoekenspel wordt weerspiegeld in haar werken en iemand die op de hoogte is van haar techniek zegt spontaan: Dit is van Anne-Mie!
Door omstandigheden kreeg haar leven een nieuwe wending. Zij besloot naar de academie te gaan in de hoop haar drive te vinden met olie en doeken. Zij begon met de opleiding tekenen in de KUMA in Maldegem. Zij leerde arceren (lijnen over elkaar trekken, die donkere en lichte delen bevatten naarmate de dichtheid van het arceren) tot zij pijnlijke vingers had. Het was een goede voorbereiding want zij draagt nog altijd de vruchten van het ingenieuze lijnenspel, dat telkens opnieuw terugkomt bij alles wat zij doet. Daarna kwamen ook verticalen en haakrechte lijnen (horizontalen die loodrecht staan op een frontale lijn), allerlei vormen en perspectieven in kubussen en cilinders. De opleiding was heel interessant en verrijkend. Anne-Mie heeft vijf jaar tekenles, vier jaar kunstgeschiedenis en vijf jaar schilderen met olie op doek gevolgd in de Kuma in Maldegem. Zij leerde er bijna alles over technieken, materialen, warme en koude tinten die belangrijk zijn voor een kunstschilder.
Zij leerde er alles over dragers, van hout tot karton en verschillende soorten canvas. Zij begon zoals iedereen met acryl verf. Zij ontdekte snel dat dit niet haar ding was. Acryl is te snel droog en je kan er daarna niets meer mee aanvangen. Daarom is zij snel overgestapt naar olieverf. Ze kan uren verf uitstrijken en kliederen tot ze de gewenste kleur heeft. Soms legt zij lagen boven op elkaar en werkt met Glassy zodat alles zichtbaar blijft. Door de informatieve en leerrijke studie kunstgeschiedenis leerde ze gebouwen en sites ontleden, kerken uiteen halen en ruïnes bestuderen. Zij kreeg een andere en ruimere visie op kunst. Zij leerde diverse stijlen onderscheiden. Vooral de Romaanse bouwkunst, de brute rechte muren zonder gedoe hielden haar in de ban. In de schilderkunst boeide het kubisme haar vooral. Zij leerde de Vlaamse primitieven kennen. Zij hield ook erg van rijk geïllustreerde boeken en wilde kaligrafie volgen. Kaligrafie betekende een vervollediging van haar praktijk als schilder.
Voor haar is van een wit blad starten is magisch. De verf zuigt zich in het doek en zorgt vaak voor verrassende resultaten. Zo groeit laag na laag, een lijn en via die lijn groeit een stad of een labyrint. Zij weet nooit als zij begint waar zij eindigt en die zoektocht is een deel van een creatie. Zij schildert om iets tot stand te brengen, het idee krijgt een vorm op doek. Zij zoekt naar spontaniteit met vormen en lijnen en verwoordt haar tegenstrijdige en uiteenlopende gevoelens in de figuratieve weergave van een stad, een plein, een galerij of een labyrint van gangen. Zij voelt zich bevrijd als zij kan verdwalen en haar gevoelens kan omzetten in beelden op doek.
Zij schildert nooit wat af, het beeld of de plaats zit in haar hoofd en dat probeert zij te boetseren. Het kan een nieuw begin zijn, of juist het einde want de cirkel waar zij ooit begon is op een bepaald moment voltooid. Schilderen is altijd een aftasten, een vernieuwing, een uitdaging en met de confrontatie van elk werk moet de schilder
omgaan, zoals men in het leven leert omgaan met onberekenbare situaties en onafwendbare emoties.
Zij gaat de moeilijkheidsgraad nooit uit de weg en op die manier worden haar werken een uitdrukking van heimwee naar helderheid, licht, kleurschakeringen gebonden aan haar gevoelswereld. Het dagelijks leven, de indrukken, de gewaarwordingen. Een plotse ommekeer van gevoelens geven een extra dimensie aan haar werk. Vreugdevolle emoties veroorzaakt door intens geluk, de geboorte, het opgroeien en het volwassen worden van een kind, vrolijke familiegebeurtenissen, gewoon gelukkig zijn om de kleine dingen die je elke dag meemaakt kan je verwoorden met heldere kleuren en beelden.
Ieder gezin kent vreugde en verdriet, maar het plotse heengaan van je grootste geluk, je enig kind is aangrijpend en tast je lichaam en geest onmeedogend aan. Bodemloos verdriet, eindeloos staren en verlangen naar iets wat nooit meer kan zijn zoals voorheen komen tot uitdrukking in haar werken.
Intens geluk en dramatisch lijden kunnen het penseel transformeren in kleuren, vormen, beelden en expressie. Het besef dat niets meer kan zijn zoals vroeger en er toch niets veranderd kan worden, verwerkt zij in een patroon van lijnen, vormen en kleuren als balsem voor het ergste leed. Er is altijd een keuze voor hen die getroffen worden door donkere, dreigende schaduwen. Alle activiteiten stoppen en je laten wegzinken in een verslindend moeras is een keuze. Je kunt je ook vastklampen aan wat overblijft. Je kunt scheppen, je volledig concentreren, alles proberen vergeten en je emoties laten getuigen op het doek.
Haar kleurenpallet hangt af van haar stemming, maar de sombere kleuren hebben langzamerhand plaats gemaakt voor lichtere tinten, als een zacht aanvaarden. Op bepaalde tijdstippen of periodes geven sommige werken van Anne-Mie een donkere, zwaarmoedige en rusteloze indruk, die zachtjes en voorzichtig een spoor baant naar nieuw licht en leven.
Wanneer ieder mens wat anders ziet in haar werken, een beweging, een gevoel, een uitdrukking dan pas weet Anne-Mie dat zij geslaagd is in haar opzet. Zij laat de mensen genieten van de warme, natuurlijke kleuren, maar ook van de stilte, van een ingetogen moment die voor iedereen anders is.
Je kan serene rust en moedige aanvaarding vinden in de kunstwerken. Anne-Mie drukt haar stilzwijgende en volhardende levensvreugde uit in haar werken doorweven met immens verdriet om het definitieve afscheid. Haar levenservaring stelt haar in staat om veelzeggende, doorleefde en boeiende creaties te scheppen. Zij creëert een nieuw en ander leven met een glanzend, gelukkig en blij kind op de achtergrond, als een bewaarengel, als een gesprekspartner, als een van de glanzende sterren in de hemel. Anne-Mie deelt de zachte vreugde van het leven en het immens verdriet om het afscheid in haar creaties. Zij is in staat om veelzeggende werken te scheppen. Zij creëert en verwoordt gewaarwordingen en intense gevoelens op doek.
Anne-Mie heeft deelgenomen aan talrijke indrukwekkende tentoonstellingen in binnen- en buitenland. De organisatie is meestal behoorlijk intens maar brengt vreugde, voldoening en heel veel lof over haar werk.
Zij steunt regelmatig projecten en de opbrengst van de veiling van haar werken komt o.a. ten goede aan de vleugel van het kinderkanker hospitaal in UZ Gent. AnneMie stelde ten toon samen met andere kunstenaars tijdens de benefietnamiddag ten voordele van het dementiezorg- en alzheimeronderzoek die in CC Den Hoogen Pad, Adegem-Dorp 16 b te Adegem.
Anne-Mie Van Coillie is de echtgenote van Rudi Basslé (tv-technicus, voorzitter sportvereniging WTC Den Akker), een gekende familie in Maldegem. De alom geliefde fietsenmaker Maurice Basslé in de Vanovers was haar schoonvader. Steven Basslé, verongelukt aan de spoorweg in Adegem, was de zoon van haar schoonbroer. Steven en zijn gezin had zij in haar hart gesloten.
Samen met haar echtgenoot Rudi reist zij de wereld rond om te genieten van nieuwe indrukken en ervaringen met op de achtergrond hun dochter Tamara als een stralende, liefhebbende ster aan het firmament. (Interviews Anne-Mie Van Coillie)
Met dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat
28-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Webalbum A. Van Coillie.
https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5879566740010923345 Anne-Mie Van Coillie volgde jarenlang teken- en schilderkunst en studeerde kunstgeschiedenis.
Haar verslag volgt.
28-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
27-05-2013
Webalbum Willy en Annie Van de Velde.
http://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5877491700726367937 Schets van de kunstwerkjes van Willy en Annie Van de Velde uit Adegem (zie tekst).
27-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Willy en Annie Van de Velde in Adegem.
Willy en Annie Van de Velde De Zutter bruisen van talent. Het kunstzinnige echtpaar Willy en Annie Van de Velde De Zutter uit Adegem zijn amateurkunstenaars die heel regelmatig naar buiten kwamen met hun creaties en overal beschreven, gevierd en gelauwerd werden. Het is een hecht koppel dat blijkbaar hun dagelijkse taken kon combineren met het scheppen van kunstwerkjes. Zij genieten van aandacht, van creëren, van mensen ontmoeten en hun creativiteit stelde hen regelmatig in de kijker en droeg bij tot een druk sociaal en vriendschappelijk leven die eigen is aan een kleinere dorpsgemeenschap.
Annie De Zutter, afkomstig uit Eeklo uit een gezin van zeven kinderen volgde een opleiding naaien tot haar veertien jaar. Daarna ging ze werken samen met twee van haar zussen en haar vader in de speculoosfabriek.
Zij leerde notenleer in de muziekschool maar het kroostrijk gezin kon geen instrument bekostigen hoewel zij graag een instrument had leren bespelen. Zij bracht haar vier kinderen groot, naaide al de kleren voor de kinderen, voor de Eerste en Plechtige Communie en naaide alle jurken in oude zijde voor de huwelijksplechtigheid van al haar knappe dochters en hun gevolg. Het waren stuk voor stuk kunstwerken die nu een plaats zouden krijgen in een museum. Zij maakte ontelbare beweeglijke knuffeldieren in originele stoffen, prachtig patchwork (tafelkleden, spreien) volledig met de hand en kunstig kant- en haakwerk in haar vrije tijd. Zij stelde regelmatig ten toon op diverse beurzen en kantexposities en koestert haar Brugse kant en fijn handwerk als dierbare kleinoden.
Willy Van de Velde was de zoon van een gekende wagenbouwer in Adegem en volgde als jonge knaap een opleiding in de tekenschool op de zolder van het huidige gemeentehuis, waar talentrijke jongeren de kans kregen hun talenten te ontwikkelen.
Hij studeerde aan de KUMA onder begeleiding van de alom geprezen Jef Van Maldegem en aan de academie in Brugge. Jef Van Maldegem kwam hem regelmatig afhalen en samen trokken ze naar de Ardennen om er in de vrije natuur te schilderen. Hij kreeg een opleiding als huisschilder, werkte een tijdje bij de firma De Raes uit de Edestraat, Maldegem en later in Gent, voor "Travaux Industriels, krakeleren, patineren, geen enkele techniek is hem onbekend. Vanzelfsprekend beschilderde hij de talrijke zelfgemaakte wandkasten en de plafonds in zijn eigen woning met hemelse figuren in Empire stijl.
Door zijn uitzonderlijk talent werkte hij zich op tot het meer ingewikkelde werk van decoratie- en restauratieschilder in vooral voorname woningen, o.a. het bureau van Guy Verhofstadt en bij de beroemde Gentse professor François.Willy Van de Velde heeft zijn pittoreske miniatuurschildersatelier in de achtertuin van zijn woning. Hij schildert landschappen tijdens alle seizoenen, havens, gebouwen, vooral kerken, watertorens, hoevetjes, kasteeltjes, bloemen, portretten en hoevedieren op het platteland.
Hij schilderde alle kerktorens van het Meetjesland. Hij is bovendien dichter, als de muze passeert schrijft hij gedichtjes op panelen of pannen in schoonschrift.
Hij schildert op doek, op panelen en op Boomse pannen, wat een onvoorstelbare vaardigheid en kennis vergt. Een van zijn specialiteiten is het beschilderen van nagelkoppen, op een kopje van 4 millimeter diameter schildert hij landschapjes, dorpsgezichten en plaatst de kopjes in een kadertje met ronde opening.
Hij gebruikt verf maar ook bladgoud. Hij maakt composities met recyclagemateriaal en beschildert antieke gebruiksvoorwerpen, zoals schoppen, koolschoppen, rieken, enz. die herinneren aan het boerenleven jaren geleden.
Jarenlang stelde hij zijn werken ten toon, jaren geleden in de Gilde in Maldegem waar hij zijn schilderij met De vier torens van Groot-Maldegem presenteerde. Hij exposeerde zijn werken in het uitstalraam van Robert Ronse langs de Noordstraat tijdens Molentjes kermis onder impuls van Denis Posman, de bezieler en de voorzitter van de plaatselijke kermis.
Hij nam regelmatig deel aan de kunstmanifestaties samen met andere kunstenaars (o.a. met Janel Dhaenens) tijdens de WAK Maldegem, tijdens de verbroederingsfeesten, op tentoonstellingen in het C.C. Den Hoogen Pad en in het gemeentehuis. Hij kwam regelmatig in beeld tijdens uitzendingen van de Zevende Dag, de Droomfabriek en zelfs de V.R.T. kwam reportages maken over hem, over zijn leven en zijn werk.
Hij restaureerde de Kruisweg in de kerk van Adegem en schilderde de prachtige triptiek Hoop, Geloof en Liefde in de winterkapel van de kerk, samen met twee van de zeven kleinkinderen, Eefje De Baere en Kim Verslycke.
Hij werd laureaat van de Culturele Raad in Maldegem (1999).
Hij schonk een schilderij met Spelende kinderen bij de opening van de kinderopvang Ukkie Pukkie in de piramide in het Sint-Anna Park Maldegem.
Hij schilderde de decors in de zaal Cecilia, nu Optiek Coens.
Hij nam deel aan de workshops georganiseerd door de school de Papaver in Adegem.
Een hele week stond kunst op het programma. Onder begeleiding van het onderwijzend personeel, de leerkrachten van de KUMA en Willy Van de Velde leerden zij enkele technieken van schilderkunst en maakten kennis met de kunstwerken in de kerk. Willy stelde ten toon tijdens een kunstweekend van het gemeenschapsonderwijs in Eeklo en in het schoolcomplex Leupegem in Oudenaarde (1996).
Hij was aan het werk tijdens de Kapellefeesten in Maarke (1992) en nam deel aan de tentoonstelling van de landschapsschilders in de Jan van Gent te Kerselare (Oudenaarde).
Hij was lid van de Vlaamse Ardennen Schilders Ateliers, de V.A.S.A. die het omringende landschap op een creatieve manier probeerden weer te geven in Ellezelle en in Kwaremont (1989).
Hij nam deel aan de VASA schilderseminariesreeksen in open lucht en stelde te toon in Oudenaarde (1990) in de kunstgalerij Kerkgate te Mater. Hij schilderde in de vrije natuur in de streek van Valerius De Saedeleer, samen met andere landschapsschilders. Hij won de Beker van Europa op 22 april 2006 in Wezemaal.
Hij nam deel aan de Open Atelier Dag ingericht door het Davidsfonds,
aan Montmartre op de markt in mei 2005 en aan de tentoonstelling Una Ounta Para Arte in de voormalige kliniek van Dokter Eugeen de Lille, Kanunnik Andrieslaan, Maldegem.
Hij restaureerde en her schilderde de beeldengroep van de Ommegang Sint-Godelieve. De beelden staan voor godsvrucht, liefdadigheid, kraaienwacht, wurging, onderdompeling, de wonderbare genezing.
Hij nam deel aan hobbyfestivals (1999) en aan lArt dans la Rue in Dinant.
Via de Droomfabriek werd hij in 1997 geselecteerd met drie andere kunstenaars om een project te begeleiden van kunst met mentaal gehandicapten in het dagcentrum Het Baken in Duinbergen. 21 maanden lang gaf hij die volwassenen een kunstopleiding samen met de drie anderen.
Het project werd afgerond op een kunstveiling van de eindwerken op 31 januari 1999 Kunst anders Bekeken in het C.C. Scharpoord in Knokke-Heist.
De opkomst voor de veiling was immens en de opbrengst van de verkoop werd besteed aan de nieuwbouw voor het dagcentrum op een nieuwe centraal gelegen locatie.
Hij exposeerde in het Kunstcafé in Bredene.
Hij nam deel aan de exposities van de Stille Werkers (eerst 3 later 11) en hij exposeerde in de Galerie Drokje in Wierden in 2006.
Ondanks zijn leeftijd sprankelt Willy Van de Velde van leven en energie en schildert hij dagelijks in zijn atelier, prachtige landschappen, minuscule nagelkopjes, zelfs figuurtjes uit kinderverhalen, zoals Sneeuwwitje.
Zijn echtgenote Annie De Zutter brengt haar vrije tijd door met haken, fijn kant- en patchwork.
Zij nemen deel aan het sociaal leven en aan talrijke exposities en zijn overal een bekend en geliefd kunstenaarskoppel. Samen met zijn echtgenote geniet hij van het leven en de kunst geeft er een bijzondere glans aan, die ze overbrengen naar hun gezin, vrienden en kennissen.
Hun vier kinderen, hun 8 kleinkinderen en 5 achterkleinkinderen wacht een grote kunstschat. Voorlopig beheert het echtpaar fris en gezond en vol leven de kunstwerken, nemen ze deel aan tentoonstellingen en brengen zij hun vrije tijd door met kunst. Prachtig toch?
27-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
26-05-2013
Jos Paridaen, de KUMA, Maldegem.
JOS PARIDAEN,
FLAMBOYANT STUDENT SCHILDERKUNST IN DE KUMA, MALDEGEM.
Jos Paridaen is geboren op 19 december 1948
in St. Kruis, Aardenburg. Jos Paridaen is lang werkzaam geweest in het
basisonderwijs. Hij heeft daarnaast talloze functies bekleed, politiek,
maatschappelijk en sociaal-cultureel als ambtenaar van de burgerlijke stand,
gemeente Aardenburg, later gemeente Sluis.
Hij zet zich in voor talrijke projecten, op
scholen, bij herdenkingen, in ziekenhuizen en rust- en verzorgingstehuizen. In
zijn lezingen kan hij zich aanpassen en onderwerpen aansnijden die elke
generatie boeien. Hij is zeer welsprekend
en overtuigend ook in zijn lof over de KUMA, over de directie, personeel en
leerkrachten die talent leiden en helpen ontwikkelen in een enthousiaste, positieve
sfeer. Hij is geliefd door zijn leraren en medestudenten die in de KUMA op een
vriendschappelijke en collegiale manier hun talenten ontdekken en laten
groeien. De kunst in het leven is te genieten van elke creatie die een ijverige
student vervaardigt.
Na een druk en boeiend leven werd hij in 2007 getroffen door een
hersenbloeding met operatie en revalidatie als gevolg. Hij had nood aan nieuwe
perspectieven om verborgen en sluimerende talenten te ontwikkelen.
Hij startte een opleiding aan de
kunstacademie te Maldegem, richting schilderkunst onder de deskundige leiding
van Piet Hoens en Greet Masselus. Naast schilderkunst volgde hij tekenlessen
bij Chantal Van Landschoot en kunstgeschiedenis bij Rita Rosson. Een nieuwe
levensfase brak aan voor de gedreven Jos Paridaen, hij ontplooide zich en dit kwam
tot uiting in ontelbare boeiende creaties. Hij is zeer gedreven. Elk moment van
de dag is hij bezig met plannen, projecten, lezingen en schilderen.
In
het schildersatelier in de Kuma werkt hij vooral met olieverf en in zijn eigen atelier meestal met
acryl en olieverf. Tekenen staat ook elke dag op het programma. Naast de
deskundige adviezen van de leerkracht schilderkunst maakt hij gebruik van de
mogelijkheid die de tekenlessen hem bieden. De gekwalificeerde lerares maakt, naast
het nodige advieswerk ook tijd voor kunst-beschouwend-voorbeeldwerk. Het is een
zoektocht naar antwoorden op de vraag hoe en waarom een kunstenaar een
creatie heeft tot stand gebracht.
Het ervaren hoe, moet je leren. Waar je moet
op letten is een proces dat vaak onderschat wordt. Kijken is niet altijd zien.
Uit de tekeningen vloeien automatisch nieuwe
onderwerpen en themas om te schilderen. De laatste schilderwerken van Jos
Paridaen staan tentoon in Ziekenhuis Zorgzaam St. Antonius te Oostburg,
eerste en vierde verdieping. Twee levensgrote schilderijen sieren een muur in
het zwembad in Aardenburg. Hij schildert ook markante portretten, o.a. van de
klanten van het café s Lands Welvaren in Aardenburg?
De voorkeur van Jos Paridaen gaat momenteel
nog naar figuratief werk. Het sleutelwoord hierbij is beweging. Hij wil een presentatie
van menselijke figuren creëren in beweging, mensen die zitten, vallen, klimmen,
lopen en liggen, met de klemtoon op de kracht van de beweging.
Een tijd lang was hij geïnspireerd door de kracht
die uitgaat van de menselijke uitdrukking op gezichten. Een dankbaar onderwerp.
Een gelaat moet gemoedsgesteldheid uitstralen en hij slaagt er in dit te
verwezenlijken. Ook de gezichtsuitdrukkingen van mensen uit andere landen en
culturen spreken hem bijzonder aan.
Een ander thema dat hem boeit is emotie bij
mens en dier. Gelaatsuitdrukkingen van mens en dier verweven met het thema
bewegen brengt Jos Paridaen tot leven op doek. Hij opteert voor het creëren
van een werk waarop daadwerkelijk een mens of een dier in beweging en met
emotie wordt voorgesteld. Hij heeft prachtige koppen van koeien met expressie
geschilderd.
Steeds blijft er het proces van streven, zoeken
en verlangen om uit te beelden wat de kunstenaar voor ogen heeft. Tekenen en
schilderen blijven activiteiten met vallen en opstaan. Het proces, de zoektocht,
het proberen weergeven wat de schilder bezielt is inspirerend en verrijkend. Het lerarenkorps van de KUMA is een grote
steun.
Jos Paridaen voelt zich nog steeds een student
van de kunstacademie die zichzelf tracht
te verdiepen in de teken- en schilderkunst door te experimenteren met diverse
gereedschappen en materialen. Juist door die zoektocht, ervaart hij het
vermeende kunnen en de tekorten, een proces waarbij je moet leren je eigen
krachten op waarde schatten. Zelfkennis is soms verrijkend, maar ook
frustrerend.
In de KUMA werkt hij momenteel met olieverf
op canvas en probeert in zijn werk de juiste balans te vinden tussen emotie en
beweging, liefst in combinatie van de twee, bij mens en dier. Wat hem vooral
inspireert is de "taal" van
het lichaam. Houding, en vormgeving zijn middelen om te communiceren, om iets
duidelijk te maken of uit te drukken.
Opstaan,
klimmen, maar ook struikelen en vallen, zijn houdingen die gepaard gaan met emotie.
Letterlijk, maar ook en vooral in de figuurlijke zin van het woord. Iets voor
ogen hebben, de weg zoeken, klauteren, zweten en ploeteren, gedacht hebben de
top te hebben bereikt, maar genadeloos naar beneden vallen, soms en maar al te
vaak ten koste van heel veel pijn en kopzorgen.
Een mens wordt ook in het werkelijke leven
geconfronteerd met onmacht en overheersende, absolute dominantie, frictie,
conflict en strijd. Helaas zien we daar al te vaak tragische voorbeelden van in
Syrië, Azië, N. Korea enz.
Ook
in de directe omgeving en zelfs verborgen voor de buitenwereld botst de mens op
overheersing en wordt teruggeslagen door onmacht. Jos Paridaen probeert op een
subtiele en enthousiaste manier enkele facetten van deze tragiek van het
universele leven weer te geven in zijn indrukwekkende werken.
Uiteindelijk
zal hulp, medeleven en vriendschap de negatieve krachten overwinnen, themas
die weerspiegeld worden in zijn werken. Hij brengt een evangelische boodschap.
In
de opleiding kunstgeschiedenisaan de KUMA wordt hem een rijk palet aangeboden hoe de
grootmeesters van de schilderkunst met dit thema, het spel tussen macht en onmacht,
omgaan en omgegaan hebben. Die zoektocht is een verrijkende bezigheid en een
spiegel voor zichzelf.
Beoordeling
en veroordeling van de kunstwerken liggen hier bij dicht bij elkaar. Soms moet
de kunstenaar een doek eens opzij zetten, loslaten en niet te snel be- of
veroordelen. Teveel overschilderd werk lijkt vaak onderschat. Geduld is een
goede zaak en afstand nemen van de oorspronkelijke en de eigenlijke
doelstelling schept andere mogelijkheden en perspectieven. Alles moet geleerd
worden, ook geduld hebben. Creatief
werken gaat gepaard met zoeken en aftasten, vallen en opstaan, verwerpen en
omarmen, verbazen en verachten, vechten en verliezen en soms grandioos verrast
worden. De neerslag van een leefwereld, de natuur en de mens wordt weergegeven
in de talrijke soms aangrijpende, maar ook speelse, levensechte doeken van Jos
Paridaen.
(Verwoord aan de hand van de notities van Jos Paridaen).
Familie Paridaen, De Duitse overval in Sint-Kruis
door G.A.C. van Vooren, artikel uit: Bijdragen tot de geschiedenis van
W.Z. Vlaanderen, N° 4, Heemkundige Kring W.Z. Vlaanderen 1976.
Met dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van
de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn
Lippensstraat 11, Maldegem).
26-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Vera Dedeurwaerdere, Schilderkunst, Maldegem
VERA DEDEURWAERDERE SCHILDERT VOORAL HET
TIJDLOZE LANDSCHAP IN EN ROND MALDEGEM.
Een
veelzijdige kunstenares, afkomstig uit Meulebeke maar jarenlang verankerd in
Maldegem als echtgenote van Dokter Joos en moeder van Bernard en Isabelle. Zij
is een knappe verschijning die haar leven kleur geeft als veelzijdig kunstschilder.
Een beminnelijke en bescheiden dame, bewogen en bevlogen door haar wereld van
vormgeven en creëren. Haar inspiratiebron is onder andere het platteland in en
rond Maldegem, een land van vlakken en lijnen. Weilanden liggen in rechthoeken
tegen elkaar, doorsneden door kanalen en dijken waarop hoge bomen loodrecht de
lucht in priemen. Ons geliefd landschap wordt veelvuldig vereeuwigd op doek
door kunstenares Vera Dedeurwaerdere.
Schilderen
is leven en leven is een kunst. Het schilderen van de natuurlijke omgeving, van
licht, water en aarde zijn in de eerste plaats een vorm, pas in de tweede
plaats verwijzen ze naar een anekdotische werkelijkheid. Binnen een schilderij is de natuurhet zinderende leven zelf, de totaliteit van de schepping.
Schilderen is een manier om het onbeheersbare en het onberekenbare in het leven
uit te drukken. Schilderijen zijn de weerspiegeling van het onnoembare.
Hierin
verwoordt de kunstenares de betekenis van haar werken. Zij creëert een vorm die
telkens opnieuw terugkeert en die onbewust een eigen leven gaat leiden. Zij wil
de emotie, de stemming, het gevoel achter die lijn in de natuur openen en tot
leven brengen zoals in de zeefdruk California, My Dream, waar zij de brede
wegen die het eindeloze en indrukwekkende landschap doorkruisen, weergeeft. De
toeschouwer wordt actief aan het werk gezet om de fakkel van de kunstenares
over te nemen en te bevatten wat de natuur biedt. Je kijkt, je ziet en je wordt
geroerd door het aangrijpend spel van kleur en vorm.
Van
bij het begin volgt zij duidelijk haar eigen weg en ontwikkelt dan ook
rechtlijnig haar aparte manier van werken. De overweldigende natuur overgoten
door licht komt tot uiting in haar expressieve doeken. De klaarheid van de
weerspiegeling van een landschap in stil water, een eenvoudig, zuiver en
tijdelijk beeld van een landschap wordt evenwichtig opgevangen. Gewoon adembenemend
hoe een mens een dergelijke beeldrijke creatie kan voortbrengen.
Naast
landschappen, creëert ze onderwerpen die andere plastische eisen stellen, naakten
en zelfportretten die ze zelf meer als studiewerk beschouwt om niet te
verstarren in een routineuze manier van werken. De kunstenares richt zich echter
vooral op het landschap in de meest ongerepte vorm en boort tot in het diepste
eigen van de ongeschonden natuur. De weergave van haar onderwerpen beperken
zich uitsluitend tot de essentie.
Aanvankelijk
vertolkt zij vooral het abstracte landschap in zingende, verzadigde kleuren. De
natuur blijft haar uitgangs- en eindpunt, als het zinderende leven zelf.Voor haar is het landschap de metafoor voor
de totale schepping. Haar kleurenpalet, van het zinderende geel van de rijpende
korenvelden, het klaterende rood van papavers, het frisse groen van enkelebomen en de koele blauwe schaduw, vertaalt ze
rechtstreeks in krachtige kleurenvlakken die ze nauwelijks tempert. Het vurig oranje
(Moving Earth), het vlammende rood, het felle geel tegen het diepe paars, het
warme groen tegen het ijzige blauw vormen vlekken en vlakken die zonder omwegen
uitdrukken wat ze in werkelijkheid zijn, veld, lucht, boom of rivier.
Bepaalde
tijdloze elementen en de vloeiende beweging in de natuur inspireren de
kunstenares. Vrije vormen domineren en de ellips blijft fascineren in tal van
haar werken. Zij ziet een lijn, een vorm, een kleur en kan die elementen omzetten
in een schilderij als uitgangspunt. Het gaat vanzelf, het gebeurt gewoon. Het is
een magisch moment om alle elementen te zien samen vloeien tot een geheel. Het
is een fascinerend proces want je kan de natuur onmogelijk als totaliteit vatten.
In
haar landschappen is een evolutie merkbaar naar een steeds groter wordende
vereenvoudiging, ze spitst zich toe op de essentie van de levende schepping,
haar werk is kleur geworden spiritualiteit. Het laaiend bonte feestpallet
levert aanvankelijk de zomerse jubelende uitbundigheid, gebonden aan één
stemming en aan één ogenblik.In de meer
monochrome werken blijft zij echter de indruk wekken van veelkleurigheid, door
de hechte en compacte kleurenstructuur.
Haar
heuvellandschappen in vogelperspectief
omarmen de hele wereld in één greep, zowel coloristisch als thematisch en
ontwikkelen zich tot het vlakke, begrensde landschap waar velden en bomen
sterker naar voorkomen waardoor de werken winnen aan plastische eenheid en
densiteit.
De niet verkavelde weidse vlakten, de landschappen bekeken van op mensenhoogte zijn vervuld van luchtige eindeloosheid.
Het gevoel van onbegrensde ruimte wordt nog versterkt door de roerloosheid van
de regelrechte kanalen en de bomenrijen, die zich loodrecht en zuiver
weerspiegelen in het onbewogen, tot stilte gestolde water. Het uitzicht wordt begrensder,
de bomen en velden gaan sterker voor zichzelf spreken.
Het monochromer
worden haar werken en de eenduidigheid van haar onderwerpen leiden tot een
steeds sterker wordende abstrahering. De kunstenares herleidt een concreet
gegeven tot zijn meest essentiële vorm en betekenis. Zij benadert soms
abstractie in haar laatste werken, in een bijna eenkleurig groen doek komt slechts
één streep geel er doorheen. Die streep blijft, zoals een wegel die een
landschap doorkruist. Het is dus geen abstracte kunst, ze verliest nergens het
contact met de natuur, die dwingend aanwezig blijft. Haar werken worden
tijdlozer en spontaan geladen met de wisselende stemmingen van de toeschouwer.
De
titels die zij haar werken geeft spreken tot de verbeelding, opvallend zijn de
werken die zij schildert in eigentijdse series, twee-, drie- of meerluiken: My
garden., Talking Heads., No word to say, listen., Landscape blues., There
is no more, I and II., Open circles = growing., The meaning of two worlds.,
Natures force., Mans force., Labyrinthos., Weerspiegelingen., Communication.,
.
VERA
DEDEURWAERDERE borduurt verder op één gegeven, het artistiek proces groeit.
Olieverf, acryl, zeefdrukken, geen enkele techniek gaat zij uit de weg. Zij
benoemt zelf haar schilderijen eerder grafisch en haar zeefdrukken beslist schilderachtig,
voor haar een perfect evenwicht tussen beide technieken. Steeds zoekt zij
verder naar de zuiverheid en de eenvoud in de expressie.
Het
werk van VERA DEDEURWAERDERE zet de toeschouwer actief aan het werk en laat de
fantasie haar vrije loop. Haar werken zijn tijdloos, ze zijn niet gebonden aan
één ogenblik, aan één stemming, ze drukken geen blijdschap noch dreiging uit,
ze dringen niets op maar scheppen de mogelijkheid om de persoonlijke wisselende
stemmingen spontaan in te vullen. De toeschouwer kan in de natuur de eigen
gedachten, gevoelens en betrachtingen projecteren.
Vera Dedeurwaerdere vergeestelijkt de
innerlijke en universele kracht en de betekenis van de natuur en schildert de
essentie van de levende schepping.
(Verslag
naar recensies over leven en werk van de kunstenares).
1996 / 1998 / 2001 Zomerstage en opleiding aan de Europese
Kunstacademie in Trier.
Zij volgde zomerstages in Nederland en Frankrijk.
TENTOONSTELLINGEN:
Talrijke tentoonstellingen in binnen- en
buitenland volgden elkaar op vanaf 1993 tot op heden. VERA DEDEURWAERDERE is
heel productief geweest, schilderen was haar leven, afgewisseld met korte
tussenpozen van verdieping en bezinning, tot het plotse aandachtig waarnemen
van inspiratie spontaan weer opdook en zij met discipline en de nodige vrijheid
haar creativiteit opnieuw kon uiten.
Zij stelde tentoon in: Galerie Pionier,
Lebbeke, in het Oud Raadshuis St. Anna ter Muiden, Sluis, Nederland, MedArt
95 (Artistes et Médecine), Hallen, Doornik, Galerie Green and White in Oost
Kapelle (Ndl.), Galerie-Artico, Middelburg
(Ndl.), Universitaire stadsbibliotheek Leuven, Kunstcentrum Vaalbeek.
In 1997 won ze de Grote Alfons Blomme
Prijs, Roeselare.
Zij exposeerde in de Galerie Alfican,
Brussel, Galerie Glerum, Vlissingen (Ndl.), Galerie Pax, Knokke, in het C.C.
Den Hoogen Pad Adegem, Stichting Delta Cultureel (1998) Grote Kerk Veere,
Veerse Meer, Walcheren (Ndl.).
Zij
werkte mee aan het Project Het Suikerbos Moerbeke-Waas, een subliem project
die de toeschouwers aanspoorde even stil te staan bij de gevolgen van de overconsumptie
en de urbanisatie en exposeerde haar doeken in Galerie Denise Van de Velde,
Aalst, Galerie Douwe Smisse, Groede (Ndl.), Pro Arte Christiana, Kunstcentrum
(2000) Vaalbeek, in de Lutherse kerk Het Vlaemsche Erfgoed (2003) Groede, (Ndl.),
Gemeentelijk Cultuurhuis Oude Pastorie, Hever Boortmeerbeek, in het Kunstsalon
Sant (2006) in de Hallen van het Belfort, Brugge, Blue Bird Art Gallery, De
Haan aan Zee, Koninklijke Vereniging van Beeldende Kunstenaars van België,
Gent, Goodart (2008 / 2009 / 2010), Drongengoed Hoeve, Ursel, Grenzeloos (2009)
in Sint Niklaas, Grafiek, Fonds Hilde Demedts, Scharpoordgalerij van het Cultuurcentrum
Knokke-Heist, Kunstroute, Kortemark, Van Abbemuseum, Mail Art Project in
Eindhoven, Intiem Mensenbeeld Corpus, Arme Klarenklooster, Eeklo, Koninklijke
Villa Oostende (februari 2013).
Met dank aan ons regionaal blad Vrij
Maldegem voor het publiceren van de reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van
Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat 11, Maldegem).
26-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
25-05-2013
Janel Dhaenens uit Adegem, (Z)ingeving.
Beeldhouwwerk (Z)INGEVING van JANEL DHAENENS.
In het
schemerlicht van de Sint-Adrianuskerk, Adegem glansde het twee meter hoge houten
beeldhouwwerk (Z)INGEVING van JANEL DHAENENS als een schitterende parel in de
zon.
De
beeltenis van de mens in de boom is een onvoorstelbaar fraai
kunstwerk.
JANEL
DHAENENS is geen onbekende in de kunstwereld. Hij bezit de
bijzondere gave om met hamer en beitel van elk stuk ruw hout of marmer een
kunstwerk te maken. Hij begon als houtsnijder en bracht het tot bedrijfsleider
en meubelontwerper bij de firma Dabelux uit
Eeklo
alom gekend voor degelijk handwerk en kwaliteit.
Hij werd bekroond met de zilveren
stoel (1993-1995). Hij nam deel aan talrijke tentoonstellingen en oogstte
overal bewondering. Zin geven, bezig zijn met scheppen en de ingeving volgen,
een vorm geven aan de beelden en de ideeën die de geest overspoelen, is een
innerlijke opdracht van Janel Dhaenens.
Het glanzend,
sprekend beeld gevormd in een boomstam van twee meter hoog is een uitzonderlijk
kunstwerk.Het isuitgewerkt
met talrijke levensechte taferelen.De oorsprong en de zin van het
bestaan van de mens wordt uitgebeeld door de zachte, volle boezem van de vrouw bovenaan het beeld. Deze
levensbron, de schepper van het nageslacht wordt verder uitgewerkt met maskers,
gezichten, figuren, handen en beelden uit de natuur.
Het masker,
een soort monster, bekijkt de omgeving en controleert alles om zich heen. Als
je er rond loopt van rechts naar links, volgt het je overal. Het tweede masker voelt
aan zijn baard en aanschouwt bedachtzaam de omgeving met een filosofische blik
en denkt het zijne van je verhaal.
De twee
maskers er naast zijn vrouwen, de een is opgesmukt om te behagen en de ander luistert
en zorgt voor het gezin. Het kind er onder komt met zijn problemen naar de bekommerde
moeder.
Een ander masker stelt de mens voor, die
zich verschuilt, die zijn ware gelaat verbergt. Het vertegenwoordigt de mens
die zich niet altijd blootgeeft. Elk mens zet wel eens een dergelijk masker op
en stelt zich niet kwetsbaar op. De hoekige
stierenkop is de vastberaden mens, soms stug en koppig. Het
masker onderaan volgt en beschermt iedereen, het houdt toezicht op alles rondom
hem heen, om te helpen in geval van nood.
De man, de denker met de hand voor de
mond, zoekt een oplossing voor een probleem. Elk mens wordt geconfronteerd met kwesties
waarover hij moet nadenken.
Een andere man klimt naar boven naar de
bron van zijn bestaan, naar het leven, naar de liefde. Hij trotseert de
moeilijkheden onderweg naar een glansrijke carrière, naar de top, hij wil iets
betekenen en bereiken tijdens zijn leven. De slodderpop stelt de mens voor die
zich nonchalant, onnadenkend, soms onverantwoordelijk gedraagt maar waarschuwt, laat niet
met je sollen. Het masker onderaan is
de man die de natuur bewaakt en die er moet voor zorgen dat ook de kleinkinderen
nog kunnen genieten van al het mooie dat in de natuur te zien en te beleven is.
Talrijke handen lopen als een rode draad doorheen het werk. Zij bieden hulp,
verbergen, steunen, strelen, troosten, straffen en waarschuwen. De handen
beschermen het weerloze en onschuldige kind.
De open ruimtes tussen de maskers, de gezichten
en de handen, verwijzen naar de levende, gonzende natuur. De natuur moet beschermd worden door de hand van de mens, niet
beschadigd.De bijen, zeer belangrijk
voor het leven op de aarde, moeten beschut worden door de handen van de mens. De
kever, de vlinder, de sprinkhaan, de libelle, de bij, de uil en de specht moeten
overleven in de natuur met steun van de vrouw, de moeder en de mens die beschermt.
De vrouw, de man, het kind, de maskers
waarachter de mens zich verschuilt en de natuur worden één geheel in deze esthetische
creatie. Mens en natuur werden verweven, geboetseerd en gebeeldhouwd in één slanke,
vrouwelijke en toch sterke levensboom die groeit door en naar de warmte van de
zon, naar liefde en geluk.
De beeltenis van de totale mens vloeit
samen, is één geworden, gegoten en geboetseerd in één vormrijke houten boom die glanst in de zon, de voedingsbron van mens en
natuur.
De zon betekent leven voor de natuur en
vreugde, glimlach, blijdschap en liefde voor de totale mens.
De vorm van het houten beeldhouwwerk als
geheel is als een ranke, levendige vrouw die uitnodigt tot beroeren en tot
scheppen van nieuw leven.
Het kunstig werk is een symbool van
leven en de zin van het leven, liefhebben, aanraken, nadenken en handelen.
Het voelt warm en zacht aan als
een troostend gebaar en als een liefkozing. Het vraagt bescherming, begrip, aanraking,
liefde en steun.
De
natuur en de mens omarmen elkaar en zijn één geworden in deze oneindig schone
beeltenis, die tentoongesteld werd tijdens de WAK 2013. De
fotoreeks die erbij hoort, is een poging om enkele figuren uit het beeld tot uiting
te laten komen.
Janel Dhaenens maakt prachtige
beeldhouwwerken waar hij maandenlang aan werkt. Een van zijn houten beelden
gemaakt op basis van een gedicht, bevindt zich in Sint-Anna Park in Maldegem. Een foto ervan staat in de fotoreeks. Het
is een prachtig houten beeld (1998), de weerspiegeling van de ontreddering van de tiener. Het verwoordt het gedichtje van
Ruxandra Burtea, toen een tiener.
Mijn
spiegeldbeeld
Ik kijk soms in de spiegel van mijn
kast
En vind dat niet alles bij me past.
Dan word ik stil van binnen
En weet niet meer wat te beginnen.
Eerst zijn daar al die pukkels.
En een kanjer van een neus.
Ik ben een van die sukkels.
Ik ben maar derde keus.
Mijn benen zijn te lang.
Mijn armen zitten te laag.
Ik ben zeer bang.
Ik stel me steeds de vraag:
Is dit alles maar voor heel even?
Of blijf ik zo heel mijn leven? (Ruxandra
Burtea 1998).
Ruxandra drukt de verwarde gevoelens uit
die de pubers overstelpen en waar zij vaak geen raad mee weten. De uitdrukking
van het beeld in het park drukt de verwarde gevoelens uit van een puber, een
tijdloze verwijzing naar de groei van een kind naar volwassenheid. Janel Dhaenens beleeft vreugde aan
het scheppen van beeldhouwwerken en laat anderen delen in die vreugde.
Annie Matthys, kunstschilder in Maldegem (zie tekst op blog).
24-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Annie Matthys kunstschilder.
ANNIE MATTHYS,
ECHTGENOTE ROBERT SANDYCK, IS EEN VEELZIJDIGE KUNSTENARES IN MALDEGEM.
Tijdens mijn
ontdekkingsreis door Groot-Maldegem heb ik verbazingwekkend talent ontdekt,
zoveel energie, zoveel inspiratie, zoveel gevoelens van blijdschap en verdriet
verwoord in beeldende kunsten.
De Maldegemse
kunstenares Annie Matthys is een van de kunstenaars die toch wel beschikt over
bijzonder talent dat bewondering afdwingt.
Annie Matthys werd
geboren te Maldegem-Kleit tijdens de donkere maand
december 1939, enkele weken voor kerstmis, enkele maanden voor de uitbarsting
van de tweede wereldoorlog.
De tijd gekenmerkt door ontbering en angst tijdens
de Duitse bezetting met daarna de moeizame wederopbouw van Vlaanderen. De
generatie geboren voor de oorlog kreeg niet dezelfde kansen en mogelijkheden
waar zij recht op had maar zij was gesterkt door een innerlijk verlangen om
toch ergens in uit te blinken.
Annie Matthys
beleefde haar jeugdjaren intens en zij streefde naar de perfectie in alles wat
zij ondernam. Zij trouwde, zij had de kans om een
sfeervolle thuis in te richten in een van de mooiste lanen van Maldegem en te
zorgen voor haar echtgenoot en twee knappe kinderen, Bart en Sofie, die
groeiden en bloeiden en haar geluk vervolmaakten.
Toen de kinderen ouder en
zelfstandiger werden, kon zij niet meer aan haar innerlijke drang naar
plastische creativiteit ontsnappen en begon zij haar vorming in de teken-,
schilderkunst en zeefdruk.
Zij startte haar
opleiding aan de academie voor Schone Kunsten in Eeklo met eminente
leraars-kunstenaars. Zij werkte tien jaar onder leiding van de alom gekende
kunstenaar-leraar Dirk Verstraete. Bij Patrick Ysebaert (nationaal
bekend om zijn schilderijenreeks in de catacomben van Palermo) leerde zij
schetsen en tekenen naar levend model. Zij genoot een kunstopleiding aan de
Europese Kunstacademie in Trier en perfectioneerde haar techniek tijdens
internationale workshops en kunstseminaries met oefeningen in de vrije natuur.
Als gewaardeerd kunstenaar vervolmaakt zij tot op heden haar zeefdruk
technieken bij Barbara Verstraete, de dochter van Luc Verstraete. Zij kreeg de
prijs stad Eeklo voor Toegepaste Grafiek. Haar indrukwekkende, ontroerende en
artistieke scheppingen stelde zij regelmatig ten toon tijdens
groepstentoonstellingen, in haar zonnig atelier en in privé galerijen. In 1989
neemt zij deel aan groepstentoonstellingen o.a. in Oudenaarde en Lebbeke.
Zij ging de
confrontatie met het grote publiek aan bij haar individuele tentoonstellingen. Zij
exposeerde in de Galerij Oud Brughe in oktober 1991. In 1998, nam ze deel aan
een indrukwekkend project het Kunstbos in Moerbeke-Waas en exposeerde in
Galerij Denise Van de Velde, Aalst. Haar schilderijen in olie- en acrylverf
hadden uitzonderlijke aandacht in het CC Den Hoogen Pad Adegem. In 1999 stonden
haar werken ten toon in de Grote Kerk in Veere, Nederland. In 2002 had zij een
expositie in het Raadhuis Sint-Anna-ter-Muiden, bij Sluis. In 2003 en in 2005
stelde zij haar werk tentoon in de Galerie Stadhuis, Plein te Kaprijke met een
kleurrijk en levendig palet, zeezichten, beelden uit het Krekenland en
abstracte bloemenschilderijen. In 2004 en 2008 neemt ze deel aan het
prestigieuze Kunstsalon Sant Brugge, waar ze o.a. Black 1 brengt, een
etstechniek op textiel van plantaardige vezels, die een transparantie weergeeft
van verscheidene beelden in één doek. Voor de inspiratie van dit werk heeft zij
zich gebaseerd op de moviestars uit de jaren 40 en 50 waarin zij de
abstractie wilde projecteren uit enkele van haar tekeningen.
Zij hield Open
Atelier thuis. In 2006 waren haar werken met als thema
Manna te bewonderen in het Art-Center, Heilige-Geeststraat Brugge. In 2008
exposeerde zij zeefdrukken en collages onder de noemer Explosief Rood in de Passerelle
van het gemeentehuis Terneuzen. Een scala aan roodtinten, van
dieprood tot oranjegoud passeerde de revue van collages en zeefdrukken. Grote
oppervlakken, geschilderd of bewerkt met deze tinten, haar speelse composities
zetten de passerelle en de trapopgang van het stadhuis in vuur en vlam.
Om schilderijen te
vervaardigen gebruikt men verf, maar soms is de ondergrond doorslaggevend. Op
het basismateriaal, op
flinke vellen papier gaat Annie Matthys aan de slag met diverse transparante
papiersoorten, waaronder Japans papier.
Als ondergrond gebruikt
zij een verdeling van diverse vierkanten en rechthoeken, waarop daarna een
cirkel of een speelse vorm wordt aangebracht. Laag na laag bouwt ze haar werken
op, gebruikmakend van verschillende technieken: schilderen, zeefdrukken,
tekenen maar ook naaien met naald en draad om lijnen en vormen te creëren. De
collages krijgen daardoor de vorm van een doorleefde huid, met speelse en
spannende composities, waarin steeds iets nieuws te ontdekken valt. De werken
hangen losjes van de muur, niet ingekaderd, ze lijken soms te zweven.
Flammarion, een
serie grote werken doen denken aan een moderne versie van Oosterse
wandtapijten. De warme uitstraling, de werkwijze en het materiaal doen Oosters
aan. Dit geldt ook voor de zeefdrukken op aluminium waarin een karakterteken te
ontdekken valt. Annie creëert dergelijke vormen onbewust want
zelf noemt ze het leven van elke dag en de natuur haar voornaamste
inspiratiebron. Een opvallend collage met zelfportretten in grijstinten vormt
een rustgevend contrast bij al de kracht van explosief rood. In 2010
exposeerde zij collages en zeefdrukken in het Scheldetheater in Terneuzen. In
2012 haalden haar recente schilderijen en zeefdrukken internationale
belangstelling in de Art Gallery Art at Sea, Zeedijk 686, Knokke-Zoute. Haar
onstuimig talent, de wil om scheppend bezig te zijn, haar voorkeur voor bruisend
en levendig coloriet getuigen van haar voorkeur voor de kleuruitbarsting van de
zomer en het leven.
Met vurig enthousiasme wil zij gepassioneerd een deel van
de wereld stofferen, overdekken, kleuren en bekleden met verf emotioneel,
heftig en breed geborsteld. Een vertekend realisme, in de letterlijke zin bijna
surrealistisch, weg van of voorbij het realisme dat met felle kleuren wordt
overstegen.
De kunstenares maakt zich los van het figuratieve en behoudt
slechts ergens nog een figuratief ankerpunt als een brugje in een uitbundige,
soms bedreigende natuur, een vervormd schuiloord in een overweldigend
landschap. Heel intimistisch en gevoelig toont zij zich in de figuratieve
doeken met het gebruik van een kleurengamma die haar innerlijke gevoelswereld openhartig
openbaart.
Uit de krachtige
penseelvoering en de exuberante kleurstelling spreekt karakter en natuurlijk
talent. Portretten en naakten zijn zeer toegankelijk met raak getypeerde snel
geborstelde momentopnamen, de bloemen zijn net nog herkenbaar als soort maar
tonen de neiging tot abstraheren. De werken zijn explosies
van kleur, uitingen van nauwelijks onderdrukte stemmingen. De landschapsimpressies,
de spontane en beheerste weergave van de natuur zijn kleurrijk en
expressionistisch, met uitsluitend warmgekleurde vlakken.
Een horizon is
zichtbaar, de lichtval of de contouren van de begroeiing is identificeerbaar
maar de stemming van het landschap, niet de precieze afbeelding, is belangrijk.In een Afrikaans landschap probeert
zij het mysterieuze weer te geven. Een tafereel in Marokko is geschilderd met
verf gemengd met gekleurd zand. Bij een ander schilderij gebruikt zij verf en
as uit de kachel of verf met stukjes textiel. Op die manier krijgt alles uit
haar omgeving een tweede leven, een tweede kans om te leven wat een mens niet
krijgt. Het abstraheren van figuratieve elementen of van het totaalbeeld
vervagen in een harmonieuze kleurschakering.
Na 1996 worstelt zij
met kleur en compositie in beelden die verwijzen naar een crucifix, naar het
lijden en naar het gehavend lichaam, het figuratieve zinspeelt en reflecteert
een hartverscheurend drama in haar leven. De beeldschone kunstwerken
weerspiegelen de worsteling en verwerking van persoonlijk leed. (99)
Zij maakt een ontdekkingsreis van realistisch via figuratief naar abstract. De
werken drukken de hunkering uit om de andere kant te kennen en te voelen, te
ontsnappen uit diepe ellende en naar het leven die het haalt op de dood. Het
kleurenpalet en de vorm verwijzen soms naar oeverloos verdriet en naar
ontroostbaar verder leven. Een afwisseling van warme kleuren, rood, oranje,
geel, naar koele kleuren, blauw, groen, paars en naar aardkleuren, oker, bruin
geven diverse stemmingen weer. In
inkt- en pasteltekeningen en op zeefdrukken beeldt zij ook
geabstraheerde figuren uit.
Haar tekeningen van
naaktmodellen laten zien dat ze alle stappen tussen exacte uitbeelding en
abstractie beheerst. Zij gebruikt diverse technieken om de grenzen van het
kunstwerk af te tasten en verruimt keer op keer haar scheppingswereld. Zij
bewerkt wandtapijten van papier met verschillende verflagen en zeefdruk
waardoor ze een taaiheid van echt leder krijgen. Het levendige kleurenschema
geeft het tapijt een uitzonderlijke expressieve kracht. Soms deelt ze het werk
op in sequenties waardoor binnen eenzelfde kunstwerk varianten op eenzelfde
thema aangebracht worden. Ze kleeft papier op het canvas om gecombineerd met
een verflaag, een subtiele fond te leggen in het ingetogen beeld. Sommige
werken zijn een variatie van mengvorm van tekening en tekst, van figuratief
naar abstract. Je ziet wat het is en je voelt wat het zou kunnen zijn.
Kunst is haar
zuurstof wat weerspiegeld wordt in haar gevoelige
werken waar licht, leven, natuur en kleur een eeuwige en ontroerende
inspiratiebron zijn. De drang naar het creëren neemt steeds toe en haar
kunstverzameling van diverse technieken en vormen is indrukwekkend. Haar
schilderijen zijn geen seriewerk, zij schetst, zij schildert en laat de creatie
groeien. De meeste van haar werken zijn warm, lyrisch en abstract. Het accent
ligt op spontaniteit en expressiviteit en op het effect van grote egale
kleurvakken.
Deze frêle nog steeds
uitzonderlijk knappe vrouw waar de tijd geen vat op heeft biedt een boeiende en
waardevolle kunstschat.(naar de recensies over haar uitvoerig werk Marianne
Posman) Zie www.bloggen.be/wakinmaldegem.
24-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
23-05-2013
Trui Hoste, Maldegem.
TRUI HOSTE is opgegroeid in
Maldegem.
Zij liep school op de Markt bij de Zusters Maricolen. Zij herinnert zich een fascinerend
verhaal van Zuster Tarcisia,
kleuteronderwijzeres van heel veel Maldegemnaartjes in de derde kleuterklas (1960).
Er was eens een tuin met een ongelofelijke
mooie appelboom. Er was geen boom die na de winter zo bloeide. Hij kondigde de
lente aan en verspreidde een geur die je tot in het huis kon ruiken. Hij lokte de
bijen aan en de vogels bouwden er vrolijk hun nesten. In de zomer gaf hij
schaduw en de kinderen speelden er en lachten en luierden.
Die boom gaf grote sappige appels en moeder
maakte appelsiroop van wat er teveel was. Maar dit jaar gaf de boom geen
appels. Niets. En vorig jaar ook al niet.
De boom moest weg. De kinderen waren heel
verdrietig, de vogels en de bijen ook maar die konden dat zo niet zeggen.
De tuinman bleef vastberaden. Er moest een
nieuwe, jonge appelboom komen. De kinderen jammerden en de tuinman luisterde uiteindelijk
naar hun smeekbeden.
Eén jaar nog en als de boom dan geen appels
draagt moet hij weg.
De boom had het gehoord. Het volgend jaar droeg
de boom appels zoveel hij kon. Hele manden vol en al buren kwamen helpen plukken.
En de boom mocht blijven. Nog vele jaren lang.
Aan de achterwand van
ons klasje hingen kleine schoolbordjes op kinderhoogte en we mochten een
appelboom tekenen. Ik gaf me vurig over aan mijn taak met als resultaat dat ik
voor de open deurdag een appelboom op het grote schoolbord mocht tekenen. Fier
als een gieter toonde ik mijn boom aan mijn papa, mama en mijn zussen.
Ben ik
die dag natuurliefhebber en tekenaar geworden? Ben ik vanaf die dag de underdog
beginnen verdedigen?Of was ik al groen en kunstliefhebber en verzorger en bleef
die dag daarom in mijn herinnering?
Ik ben
maar gelukkig als ik kan scheppen. Is het nu op papier, is het ruimtelijk of in
de tuin. Mijn geest werkt en mijn handen volgen.Is het mooi? Is het kunst? Als
het maar beroert.Ik schilder wat me fascineert. De natuur en het behoud van de
natuur zijn voor mij aandacht puntjes.En de scherpe kantjes van het leven beroeren
mij en verwerk ik als thema in mijn creaties: Het verlies, Mensen met een
beperking, De dood, Het leven, Beweging . Toch is mijn werk niet altijd
even zwaar op de hand.Vaak zit er iets speels in is, iets positiefs, iets dat
ons vooruit helpt en moed geeft.
En ik
ben anekdotisch. Ik wissel van de hak op de tak. Ik zoek en blijk het maar niet
te vinden. Vandaag teken ik een strip, morgen probeer ik een tekenfilm en even
later ontstaan er dansende beeldjes uit mijn klei.
Ik heb hoeden gefabriceerd.
Ik heb aquarellen gemaakt. Ik heb koper gesneden.Ik probeer mijn eigen gang te
gaan. Ik pik hier en daar wat op en doe dan mijn eigen ding.
Ik heb
mijn opleiding in de schilderkunst voltooid en start mijn vierde jaar
beeldhouwen in september 2013 in de KUMA, Maldegem.
Een
tweetal jaar geleden heb ik in de KUMA de kans gekregen een zolder in te
richten, met als thema de hoed: Truis
Verwondering. Het was een start om eindelijk naar buiten te komen met mijn
werk.
Vorig
jaar heb ik samen met twee andere kunstenaars een tentoonstelling gehouden in
het Rattenkasteel van Waarschoot. Het thema was 'natuur-lijk' met de nadruk
op 'lijk'. Ik heb dode dieren geschilderd in een periode dat ik moeite had met
de vergankelijkheid, de dood van een zus.
Verder heb ik heb het
geluk gehad creatief te kunnen in mijn betrekking.Ik heb meer dan 30 jaar een
atelier voor mensen met een beperking geleid en daar van alles en nog wat
kunnen realiseren. Zoals het opbouwen van een snoezeltuin, het organiseren van
een stoet, het starten van een beeldenroute .
Ik schilder wat me bezielt. In een
periode waren dat mensen met een beperking, een andere periode is het de
natuur. Ik probeer met mijn werk te beroeren.
Ik heb ook momenten dat het speelse
in mij naar boven komt en dan maak ik zotte dingen.Ik probeer mijn eigen gang
te gaan. Ik pik hier wat op, daar wat op en doe dan mijn eigen ding.Momenteel ben
ik bezig met strips: o.a."Mijnheerke van Maldegem" en een tekenfilmpje
"Landschapszorg".
Trui nam deel aan de Wak 2013 en
overal in de etalages, op het gemeentehuis konden haar sprekende creaties bewonderd worden. (verslag Trui Hoste).
Met
dank aan ons regionaal blad Vrij Maldegem voor het publiceren van de
reportages (Drukkerij-Uitgeverij Van Hoestenberghe N.V. Boudewijn Lippensstraat
11, Maldegem).
23-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Catherine De Waele, Maldegem.
Tijdens mijn ontdekkingsreis in Maldegem om materiaal te sprokkelen over de kunstenaars en hun activiteiten botste ik regelmatig op echte kunstschatten. De teken- en schilderkunst kende een evolutie met uitingen in vele vormen en de Maldegemse kunstenaars bewijzen dat zij elke kunstvorm beheersen. Een greep uit het grote aanbod, Catherine de Waele. CATHERINE DE WAELE. Catherine is afgestudeerd in de keramiek en volgt momenteel nog een opleiding beeldhouwkunst in de academie van Eeklo. In haar werk wordt zij vooral aangetrokken tot experimenteren met materialen. Het is belangrijk hoe zij met materialen kan spelen tot die niet meer voorstellen waarvoor ze bedoeld zijn (bv. silicone mengen met kruiden, haar, pluisjes, ...). Haar inspiratie kan zij overal halen, afbeeldingen van cellen, structuren uit het menselijk lichaam, foto's, natuur, oceaanfauna en -flora, ... Kunst maken is iets noodzakelijks voor haar. Als zij iets aan het creëren is, betekent dat de ultieme vrijheid voor haar. Het is haar wereld waar zij geen compromissen moet sluiten, waar zij niet gebonden is. Zij voelt zich volledig vrij om te maken wat zij zelf mooi vindt, het hoeft niet per se bewonderd te worden door anderen. Zij werkt ook mee aan projecten met Talententent, het boeit haar enorm om met anderen een kunstwerk te creëren zoals bijvoorbeeld het CASCO project in het Sint-Annapark. Tijdens de WAK (kunst in de vitrine) was haar werk te zien in de leeszaal van de bibliotheek, in het Gemeentehuis en in de Parfumerie Penelope.
23-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
22-05-2013
Caroline Gijselinck, Adegem.
De Adegemse amateurkunstenaar CAROLINE GYSELINCK
liet enkele werken van haar zien in de Kuma en in het gemeentehuis tijdens de WAK 2013.
Caroline Gijselinck is geboren in
Brugge op 31 juli 1963 en woont jarenlang in Adegem. Haar echtgenoot is al
jarenlang amateurschilder en op die manier kreeg zij de schilder microbe te
pakken. Zij haalt haar inspiratie vooral uit haar nachtelijke dromen die ze
vorm geeft in een helder kleurenpalet op doek, die haar bewonderaars een
hartverwarmend gevoel geven. Ook het woelige, noodlijdende en fascinerende
continent Afrika boeit haar en zij brengt de maskers en beelden die gebruikt
worden bij genezingsrituelen, tot leven. Zij heeft een kleurrijk schilderspalet
maar zij is ook gezegend met muzikaal talent.
Jarenlang is zij lid van het Canticorum,
het bekende Adegems koor dat begrafenissen en andere gebeurtenissen opluistert,
o.a. bij de opening van De Wak. Tijdens de Week van de Amateurkunsten stelde zij
haar werken tentoon in het gemeentehuis
en in de KUMA waar zij in juni
afstudeert voor schilderkunst.
22-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
20-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Anita Verbiest, kunstschilder.
WAK 2013: KUNST IN DE VITRINE MET O.A. ANITA VERBIEST die enkele van haar werken tentoonstelt in de etalages van Schoenenzaak DUMON in de Westeindestraat en van Bakkerij DE LILLE in de Noordstraat, Maldegem. Anita Verbiest werd geboren in Waarschoot, maar zij woont al 50 jaar in de Burgemeester Désiré Demeyerelaan 4, Maldegem. Zij werkte 32 jaar lang als halftijds redster in het zwembad van Maldegem. Na haar pensionering in 2007 bleef zij actief in de zwemclub Barracuda. Ze is zeer sociaal in de omgang met kinderen en volwassenen en veel Maldegemnaars leerden bij haar zwemmen. Naast deze watersport behoren ook wandelen en fietsen tot haar hobby's. Haar vrijetijdsbesteding bij uitstek blijft echter het creatief bezig zijn. Zijde beschilderen, aquarel en acryl op doek zijn haar stokpaardjes.
In 1992 leerde Anita zijde beschilderen bij Roos Van Acker. De lessen verliepen gezellig en vriendschappelijk, aanvankelijk in het Zaaltje van Edelweiss in de Nieuwstraat, later in het C.C. Den Hoogen Pad, Adegem. Later leerde zij schilderen in aquarel en acryl schilderen op doek.
Vanaf 1995 volgde Anita les in "Zonneheem" bij de kunstschilder Dan Mortier in Eeklo.
In 2000 verhuisde het kunstatelier naar Watervliet en tot op heden komen vijftien amateurschilders van haar kring samen in Sint-Margriete om samen werken te maken. Anita Verbiest heeft ongetwijfeld een eigen stijl ontwikkeld en haar levendige schilderijtjes getuigen van frisheid en natuurlijkheid. Zij heeft een collectie stillevens, landschappen, bostaferelen en schilderijen met zeezichten Contact: Anita Verbiest O50/712247
20-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
18-05-2013
Videoclub Maldegem.
Tijdens de WAK 2013 stelde de VIDEOCLUB MALDEGEM eigen filmproducties voor in de Zaal Adegem, op de bovenste verdieping van het gemeentehuis.
Alle filmliefhebbers konden genieten van de presentatie tijdens de kantooruren van het gemeentehuis. In de sfeervolle, moderne zaal in de nok van een van onze torens konden talrijke bezoekers genieten van een vleugje nostalgie! Prachtige films over ons koninklijk bezoek (2011) in de mooiste gebouwen van Maldegem, in het Warmhof, de receptie van de genodigden in ons sportpaleis Meos in volle natuur, rijkelijke recepties aangeboden aan vele prominenten en gewone stervelingen in Maldegem, Parkcross in het Park voor de sportliefhebbers, de constructie van het gemeentehuis stap voor stap en films over themas die ons nauw aan het hart liggen: klimaat, energie en natuur: Sing for the Climate en Hoog op de Mast (windmolens).
Een ruim en boeiend aanbod voor een interessant publiek die met de glimlach van herkenning van de beelden kon genieten.
De Videoclub Maldegem is een ontspanningsclub van amateurcineasten met als doel, aanleren, ontwikkelen en samenwerken met het medium video in een kameraadschappelijke sfeer.
De vereniging is ontstaan uit de op 1 augustus 1959 opgerichte Maldegemse Foto- en Film Club (afgekort M.F.F.C.). Toen werd wat film betreft gefilmd met de filmpellicule op rolletjes. In de loop van de jaren zeventig en vooral tachtig deed het videofenomeen zijn definitieve intrede zodat het filmrolletje verdrongen werd. Een naamsverandering bleef dan ook niet uit en in 1989 werd de club omgevormd tot MALDEGEMSE FOTO- EN VIDEOAMATEURS, afgekort MAF-VIA. Omdat er in de werking geen eigenlijk 'foto' - aandeel meer was kreeg de club in december 1999 de huidige benaming VIDEOCLUB MALDEGEM.
Als amateurcineasten beoefenen zij deze interessante vrijetijdsbesteding door vooral actief te zijn met videocamera (camcorder) tijdens diverse gelegenheden. Ze registreren natuursfeerbeelden, familiefeesten, reizen, uitstappen, plechtigheden, stoeten of andere feestelijke gebeurtenissen bij familie, vrienden of in het dorp.
Deze creaties worden vrij vertoond tijdens de maandelijkse bijeenkomsten en worden beoordeeld door de aanwezige leden.
Vrijwel elk jaar wordt er ook een club film gemaakt, meestal met een humoristische noot waarbij een ledenteam instaat voor het slagen van het geheel. Alle voorbereidingen, scenario schrijven voor de repetities, de opnamen op locaties, de montage enz. worden besproken en gewijzigd, gemodelleerd tot het coherent eindproduct.
Videoclub Maldegem komt maandelijkse bijeen elke vierde donderdag van de maand om 19.30u in zaal De Kesel, Adegem-Dorp 14 te 9991 Adegem (2e verdieping ingang langs de buitentrap achteraan het gebouw). Alle filmliefhebbers zijn welkom. (Informatie verkregen via Eddy Spillebeen
18-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
14-05-2013
Foto's Diverse diciplines wak 2013.
https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5877786146979031361?authkey=CJful_qpkdTnjwE
Hier wordt nog aan gewerkt
14-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
14-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Foto's Kuma, Maldegem mei 2013.
https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5877720311345315601
Alle ateliers van de afstuderende leerlingen waren toegankelijk voor het publiek. Caroline Gijselinck, Alex Martens, Jos Paridaen en andere hadden er hun ateliers.
14-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
13-05-2013
Beeldentuin van Jan en Magda Devos in Kleit.
https://plus.google.com/photos/116688562905656264433/albums/5877557199496797313
Sfeerbeelden van 't mooiste plekje in Kleit, kunst en natuur in één.
13-05-2013 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1