Oculus heeft altijd gezegd dat de belangrijkste focus van het bedrijf immersive gaming is. Het bedrijf legt zich volledig toe op het bieden van een zo goed mogelijk ervaring voor gamers. De overname door Facebook deed velen twijfelen aan deze statement. Zuckerberg stelde critici destijds gerust door te stellen dat Oculus zijn eigen weg kiest en de focus op games blijft liggen.
FACE TO FACEBOOK?
Hier lijkt echter verandering in te komen zo blijkt uit een interview met CEO Brendan Iribe. In de toekomst wil Virtual Reality ook impact gaan maken in andere gebied naast games en de volgende stap is volgens hem Face to Fae communicatie. Oculus wil het mogelijk maken om met meerdere personen tegelijk virtueel te kunnen praten en ervaren. Via Facebook bijvoorbeeld?
De reden hiervoor ligt bij het feit dat gaming volgens Iribe een piek heeft bereikt. Alles werkt en klopt, de latency, de lenzen, alles komt samen tot een punt waarop je tevreden bent. Volgens de CEO onstaan er dan vragen wat de volgende stap is, waar kan Virtual Reality ons nog meer heen brengen. Dichter bij elkaar lijkt een logische keuze volgens hem.
NOG EEN TECHNOLOGISCHE OBSTAKEL?
Ik ben gematigd negatief over deze ontwikkeling. Face to Face communicatie is per definitie met elkaar, in real life, niet virtueel. De barieres die nieuwe technologie opwerpen om werkelijk met elkaar te praten zonder de tussenkomst van gadgets is al hoog genoeg. Tegenwoordig kiezen mensen al sneller voor Whatsapp, Skype of in het uiterste geval een telefoon gesprek. Ik zie echter ook voordelen voor mensen die ver van elkaar af wonen, elkaar weinig zien of gewoon geen zin hebben elkaar fysiek te zien.
SOCIAL SELL-OUT?
Verassen doet het mij echter niet dat de CEO deze uitspraken doet. Ik vroeg me destijds al of de belofte voornamelijk op games te richten werkelijk waar kon worden gemaakt. De investering van 2 miljard die Facebook heeft gedaan moet natuurlijk worden terugverdient. De keuze om de Rift te gerbuiken voor sociale interactie is dan ook de meest logische. Het aantal gebruikers van social media is natuurlijk vele male hoger dan hardcore gamers die de Oculus Rift gaan gebruiken.
Goed, ik ben benieuwd waar we vanaf hier verder gaan. Kan Oculus zijn belofte waarmaken of wordt het zoals vele vreesden een social sell-outÂ…?
|