Eyetracking is een fantastische techniek waarbij cameras de beweging van je ogen volgen. De exacte bewegingen worden geregisterd zodat de precies duidelijk waar je naar kijkt en hoelang je dit doet. Op basis van de data worden bijvoorbeeld heatmaps gegenereerd. Deze techniek wordt gebruikt in de o.a. de reclamewereld om de vormgeving van advertenties te testen.
Recent kondigde het bedrijf SensoMoteric Instruments (SIM) aan dat deze zij de techniek beschikbaar gaan maken voor de Oculus Rift DK2 bestellen Momenteel registreert de Rift al de bewegingen van je hoofd middels de bijbehorende camera. Het registeren van de oogbewegingen is echter nog niet mogelijk. Dit voegt nog een extra laag toe aan de onderdompeling en kan gebruikt worden om bewegingen preciezer te registeren. De software herkent namelijk alle minieme bewegingen van de ogen waardoor kijken naar een object of door een vizier nog nauwkeuriger.
Het bedrijf heeft reeds al enkele brillen ontwikkeld die gebruik maken van eye-tracking dus de stap naar de Oculus Rift is een logische. De software werd reeds getoond met de Rift DK1 maar komt voor de nieuwste versie op de markt. De exacte releasedate is nog onbekend. Ik denk dat het echter snel gebeurd aangezien eind volgend jaar de DK2 waarschijnlijk alweer outdated is.
Ontwikkelaars hebben toegang tot allerlei data met betrekking tot de bewegingen van de ogen wanneer de SDK (software development kit) wordt aangeschaft. Nadeel is dat dit geen officieel Oculus product is waardoor de bekendheid en ondersteuning beperkt zal blijven. Het is dus ook echt een nicheproduct die vooral geschikt is voor test en ontwikkelingsdoeleinden. Het grootste nadeel is echter de prijs van bijna 15.000 dollar. Dit is een product dat we dus niet snel zien bij de eindgebruiker maar vooral bij ontwikkelaars.
Leuk product voor testen en ontwikkelen maar geen toegevoegde waarde voor de gebruiker. Ik denk dat er geen software of game op de markt komt die actief gebruik maakt van eye-tracking. Wel gaan ontwikkelaars aan de slag om hun werk te finetunen en testen, wat natuurlijk wel weer gunstig is voor de eindgebruiker.
Check onderstaand filmpje over de toevoegde waarde van eye-tracking:
|