Heetste nieuwste in vr-land was de aankoop van twee bedrijven door Oculus. De bedrijven Nimble VR en 13th lab scharen zich achter de vr-reus en helpen Oculus weer verder op weg naar alleenheerschappij. Aan de andere kant bereikte mij het nieuws dat Triple A, titels, hoogwaardige games zoals bijvoorbeeld Battlefield, nog ver weg zijn voor de Rift.
NIMBLE VR
Oculus gaf al eerder aan dat de missing link in de virtuele wereld het ontbreken van een degelijke controllers is. De huidige manier van besturen (middels toetsenbord/muis of controller) doet afbreek aan de immersive ervaring zoals Oculus deze graag ziet. Nimble VR werkt aan een controller die de vr-ervaring tot zijn recht doet komen. Het bedrijf ontwikkelt een 3D-camera die in staat is om bewegingen van de handen te registeren. Dit stelt je in staat om contactloos met objecten in een virtuele wereld te interacteren. Doet dit een belletje rinkelen? Dat kan, er is namelijk al een apparaat dat hetzelfde doet. De leapmotion. Wat het exacte verschil tussen de twee is mij onduidelijk. Ik denk echter dat de techniek in de Oculus geïntegreerd wordt. Dus dat de camera die er nu bestaat een upgrade krijgt en tevens bewegingen van handen gaat registeren.
13TH LAB
Dit bedrijf houdt zicht bezig met het ontwikkelen van 3Dmodellen. Niet enkel computergeanimeerde maar daadwerkelijk fysieke objecten en plaatsen uit de echte wereld. Ze maken dus een 3D constructie van bijvoorbeeld een Eifeltoren of musea die je vervolgens met de Rift kunt bezoeken. Dit zorgt voor een fotorealistische omgeving waarin je volledig bewegingsvrijheid hebt. Erg vet en ik ben zeer benieuwd welke kant dit op gaat.
GEDULD NOODZAKELIJK VOOR HARDCORE-GAMERS
Er was ook minder leuk nieuws voor fanatieke gamers zoals mijzelf. Hoogwaardige titels voor de Rift zijn volgens ontwikkelaars nog jaren verwijderd. Dit zegt gamedesigner Maciej Binowski van Dying Light in een interview met Trusted Reviews. Hij werkt momenteel aan Dying Light voor de Rift en ziet een aantal obstakels die overwonnen moeten worden voordat we echt (lang) kunnen gamen in virtual reality. Hij kaart bijvoorbeeld aan dat je ogen denken dat je beweegt terwijl je lichaam stil staat. Dit zorgt voor een bizarre en vaak ongemakkelijk ervaring. Dit merkt ik tijdens demonstraties ook wanneer mensen bijvoorbeeld plaats nemen in een achtbaan. Daarnaast treed er snel vermoeidheid op en is langdurig gamen een zware inspanning.
EYE-TRACKING OP HET OOG
Bijzonder is dat hij aangeeft dat enkel je hoofdbewegingen geregistreerd worden en niet die van je ogen. Hiervoor is echter al een oplossing voor gevonden zoals in aangaf in mijn bericht over eye-tracking. Deze oplossing is echter onbetaalbaar voor de eindgebruiker. Aan de techniek hangt momenteel en prijs kaartje van 15k. Het is nog even geduld hebben voordat wij echt aan de slag kunnen met vr gaming. Voor nu kun je de Rift huren en alvast kijken wat de games te bieden hebben.
|