Op Comic Con in San Diegeo toont Legendary Pictures nieuwe game die volledig gebruik maakt van de mogelijkheden van de Oclus Rift. Pacific Rim : Jeager Pilot punt inspiratie uit gelijknamige film van Guillermo del Toro die vorig jaar in de bios verscheen en voor een actiefilm vrij goed werd ontvangen.
DRIFT WITH RIFT.
In de game kruipt de speler in de gepantserde huid van een Jaeger, een gigantische robot die het face to face komt te staan met monsters uit de diepte van de oceaan. Eerder verschenen games zoals Mechwarrior & Steel Battalion lieten gamers het al vliegend, rennend en schietend opnemen tegen anderen. De toevoeging van Virtual Reality aan deze al best toffe mix van gameplay-elementen zal zonder twijfel het genre naar een hoger niveau tillen. De pakkende titel Drift(het overnemen van de robot met je bewustzijn) with Rift dekt wat mij betreft de lading dan ook goed.
COMIC CON DEMO
Bezoekers van Comic Con, het jaarlijks terugkerende event omtrent comics, games en andere nerdachtig vermaakt, kunnen een drie minuten durende demo spelen. De gamer neemt plaats in één van de drie Oculus Rift Stations en wordt gelijk getransporteerd naar het hoofd van een immense Jaeger. Klaar om de strijd aan te gaan met een Kajju. Voor degene die het niet film niet gezien hebben, dit zijn een soort Godzilla-on-steroids achtige wezens uit een ander universum.
Zodra de bezoeker plaats neemt wordt de headset en hoofdtelefoon geplaats en vervaagt het groene scherm om vervolgens plaats te maken voor de binnenzijde van een Jeager. Ook hier zien we weer de volledige 360 graden ervaring terug. Kijk je boven je dan zie je het plafond, onder je het immense mechanische bodywork en achter je de achterzijde van het hoofd. Waar je ook kijkt, je bent volledig ondergedompeld in de wereld van Pacific Rim.
READY FOR BATTLE
Je krijgt niet lang de tijd om te genieten van de omgeving want je hoort al snel een stem die je verteld zijn kant op te kijken. Pas dan realiseer je je dat niet alleen bent maar er een tweede piloot aan boort is. Deze copiloot verteld blij te zijn met je aanwezigheid maar dat je snel je kop er bij moet krijgen want het gaat heel snel flink los. Precies op dat moment begint de omgeving te trillen en zie je een gigantische Kajju op je af stormen. De woorden Get Ready galmen door je hoofd en je ziet je armen samen met die van je copiloot omhoog komen om een flinke elleboogstoot uit de delen.
In de demo ben je nog niet in staat deze bewegingen zelf uit te voeren, youre just along for the ride. In de toekomst is dit echter wel mogelijk en zal de ervaringen nog interactiever en intenser maken. De elleboog landt echter precies op de neus van Kajju. Dit maakt hem echter alleen maar pissig en voordat je het doorhebt ontvang je een flinke kopstoot. De Jager begint te wankelen en binnen no time wordt je copiloot door een klauw van Kaiju uit zijn stoel gerukt. De drift begint te vervagen en zodra de connectie wegvalt, eindigt de demo.
Dit is een game waar wij reikhalzend naar uitkijken. Het is al een tijdje terug sinds een goede mech game uitkwam en de integratie met Oculus Rift voegt een compleet nieuwe dimensie toe aan de gameplay. De release datum is nog onbekend, op Comic Con wordt gehint naar 2017. Nog even geduld hebben dus voordat je controle kan nemen over een Jaeger en de strijd aan kan gaan met met monsters, mechs en hopelijk vrienden.
Yes, het is 2015. Het jaar waar we over een aantal jaar op terug kijken als het begin van het virtual reality tijdperk. De games die in deze periode uit komen worden vergeleken met Pongs en Marios van onze tijd. Het leek me dan ook een goed idee om weer een review te schrijven zodat over een aantal jaar zien hoever we zijn gekomen met virtual reality games. Het is bovendien alweer een tijdje terug sinds mijn laatste game review van Time Rifters.
MICROMACHINES ON STEROIDS
Vroegah, toen de bits nog zestien waren reden wij rond in kleine autootjes over miniatuur circuits in het fantastische spel Micromachines. Doel was om als eerste (ongehavend) de finish bereiken in een schattig kleine F1 waggie, bootje of hovercraft. Het was pure awesomenes. Blaze Rush is een ode aan, en een verbetering van dit geweldige genre dat het best omschreven wordt als een top down racer. De game is ontzettend Arcade en kent een hoge verslavingsfactor. Het spelen met de Oculus Rift is een bijzondere ervaring. Je zit niet in een auto maar kijkt van bovenaf op het circuit. Top down dus.
SIMPEL DOCH SENSATIONEEL
De opzet is zoals je dat van een Arcade racer kent, simpel. Geen ingewikkelde besturing, moeilijke stats of circuits die je naar tienduizend keer nog niet kent. Je kiest een auto, karakter en racet als een malle over het circuit terwijl je obstakels en tegenstanders probeert te ontwijken. Of kapotschiet met een machinegeweer, doormidden zaagt met een cirkelzaag, of verplet met een stoomwals natuurlijk. Diverse pick-ups zoals een nitroboost zorgen ervoor dat de races altijd spannend blijven. De controls zijn zoals je verwacht uitermate simpel. Links en recht is sturen, met A (shift) knal je er een turboboost in en met X (ctrl) schiet je één van de vele wapens af. Cirkelzagen, machinegeweren en de raketten verschijnen als pick-ups op de tracks en zorgen voor veel hilarisch momenten.Het zien wegvliegen van een tegenstander blijft nou eenmaal op de lachspieren werken.
VETTE PHYSICS EN (ONLINE) CHAOS
De game ziet er erg tof uit, ik heb hem zowel normaal als met de Oculus Rift gespeeld. Blaze Rush ziet er prima uit wanneer deze zonder de vr bril wordt gespeeld. Wanneer je echter gebruikt maakt van de virtual reality modus ziet de actie er nog vetter uit. Het blikveld van de Rift beweegt mee over het circuits en de racende, knallende en stuiterende wagens komen veel meer tot leven. Dit is mede te danken aan de prima physics engine. De crashes, knallen en rondvliegende brokstukken spatten van het scherm af. De voldoening die je krijgt wanneer je de nummer één raakt met een welgemikte raket die hem van het scherm af doet vliegen is zeer verslavend.
De game kan op de bank met vier spelers gespeeld worden, mits je beschikt over een PS3 f XBOX360. Online kunnen acht racers de strijd aan gaan. De tracks en omgevingen gaan redelijk snel vervelen en de gameplay voegt naar een aantal rondes weinig nieuws meer toe. Dit is dan ook spel die ideaal is om een aantal potjes online of met vrienden te spelen. Het gebruik van de Oculus Rift leuk maar voegt niet bijzonder veel toe ten opzichte van de standaard view. Het implementeren van een first person view zou het een stuk interessanter maken.
CONCLUSIE
Geniet je van racegames zoals Mariokart of Modnation Racers dan is dit een game die je sowieso moet checken. De gameplay is verslavend, de graphics en physics uitstekend en de multiplayer voegt de nodige replay value toe.Voor de prijs hoef je het absoluut niet te laten. Blaze Rush is te koop voor slechtst een tientje op steam.
Het is weer tijd voor nieuwe tech en vette gadgets want morgen start de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas. Door de jaren heen een belangrijke showcase voor alles wat met elektronica te maken heeft. Ik blik vast vooruit op de verwachtingen en deel wat nieuws, natuurlijk met de focus op virtual realit(vr)
VIRTUAL REALITY SCHERM VAN HP
Het eerste vr-nieuws dat naar buiten komt is afkomstig van HP, dat op CES een flink aantal nieuwe beeldschermen introduceert. Degene die het meest in het oog springt (letterlijk) is de HP Zvr. Dit is full HD scherm dat beschikt over vier cameras die de bewegingen van de bijgeleverde bril volgen. Hierdoor wordt het beeld aangepast aan de kijkhoek, vergelijkbaar met hoe de Rift werkt. Het scherm is vooral geschikt om 3D-modellen mee te maken met behulp van de bijgeleverde stylus. De P Zvr wordt in de lente verwacht, prijs onbekend.
GLYPH HOOFDTELEFOON/VR-BRIL
Een andere interessante aankondiging is die van start up bedrijf Avegant. Hun virtual reality bril/hoofdtelefoon is namelijk klaar consumer ready. In 2014 zagen we reeds een prototype van deze bijzondere gadget die dienst doet als hoofdtelefoon én virtual reality bril. Hoe werkt dit? Simpel, aan de binnenzijde van de hoofdband zijn twee lenzen verwerkt. Door de bril 90 graden te draaien komen deze lenzen precies voor je ogen. Headtracking is logischerwijs niet mogelijk omdat er geen ijkpunt is voor de bewegingen. De bril is dan ook niet echt voor vr gemaakt maar wordt op de markt gebracht als een alternatieve manier om videos te kijken, bijvoorbeeld tijdens een lange reis. De prijs van 599 dollar voor een HD ready resolutie en accu voor 48 uur muziek en 3 uur video vind ik echter vrij hoog.
PROJECT MORPHEUS & SAMSUNG GEAR VR
Hopelijk laat Sony dit jaar iets meer zin van hun virtual reality project. Een prototype of verder ontwikkelde versie lijkt logisch voor een belangrijk event als CES. Ik denk dat er enkele demos zijn waarmee het publiek mee aan de gang kan. De Gear VR is natuurlijk al uit maar waarschijnlijk wordt er nieuwe content getoond of is er meer aandacht voor controllers of alternatieve besturingsmethode.
OCULUS: CRESENT BAY EN NIEUWE GEAR VR CONTENT
Voorgaande jaren was de aanwezigheid van Oculus op CES vrij low key. Geen grote stages of vette presentaties maar een bescheiden booth met enkele demos. Dit jaar pakken ze het echter beter aan aan met één van de grootste stages op heel CES. Wat Oculus precies laat zien is nog onduidelijk. Ik denk dat ze het Cresent Bay prototype tentoonstellen, die reeds werd geïntroduceerd op het eigen Oculus Connect. Een glimp opvangen van de uiteindelijke consumentenversie zit er waarschijnlijk niet in. De hashtag #GearVr kwam ook langs op het Twitter account van Oculus wat indiceert dat zij waarschijnlijk ook wat (nieuwe) content van de collaboratie met Samsung laten zien.
WHAT ELSE?
Virtual Realiy is een belangrijk onderwerp dit jaar. Ik verwacht echter geen wereldschokkende aankondigingen van bijvoorbeeld MS, Apple of Google. Andere kleine partijen zoals Onmi zijn wel aanwezig maar ook qua controllers zijn mijn verwachtingen niet hooggespannen. Natuurlijk zit ik bovenop het laatste CES nieuws omtrent virtual reality, ill keep you updated! Meer informatie over CES 2015 vind je op de website.
Bewegingsvrijheid is een essentieel onderdeel van virtual reality. Werkelijk ondergedompeld worden gaat moeizaam met kabels en controllers. Draadloze vr-brillen werden daarom al snel populair na de wederopstanding van virtual reality. De bekendste zijn natuurlijk het kartonnen mirakel Google Cardboard en de Samsung Gear VR. Deze laatste komt deze maand naar Nederland en het leek mij dus een goed idee om vijf apps op een rij te zetten die je zeker moet checken!
1. ROLLERCOASTER
Ritjes in een achtbaan, verre van origineel maar zeker een ervaring die je niet moet missen. Tijdens mijn demonstraties is dit één van de belevenissen waar ik de leukste reacties op krijg. Wil je met je Cardboard of Gear VR misselijk worden? Dan is de app Rollercoaster degene je moet downloaden. De graphics zijn prima voor een mobiele app en de ervaring zelf is behoorlijk intens. De setting is bovendien erg cool, je bent omringt door skykrapers van wisselende hoogte wat een goede bijdrage levert aan de ervaring.
Wil je een wat rustiger ervaring? Download dan één van de apps van Jaunt VR. Dit bedrijf schiet als één van de eerste volledige 360 graden videos en heeft meerdere films in de pijplijn. Check vooral de trailer van de horrorfilm Black Mass voor een hartslagverhogende ervaring. Geen horrorfan? Check dan The Mission. Het ziet er (nog) een beetje uit als een B-film maar toont de potentie van virtuele oorlogsfilms. Meer weten over deze virtual reality films? Lees dan de review die ik eerder schreef over alle beschikbare trailers.
Prijs: Gratis
3. CAAAAARDBOARD!
Dit is een mobiele versie van de bekende game Aaaaaa! die al een tijdje uit is voor de Rift. Dit is voor mij één van de leukste games die momenteel beschikbaar is. Simpel maar doeltreffend. Spring van een gebouw en scoor punten door goed te mikken en vooral niet dood te gaan. Klinkt saai maar dat is het absoluut niet. Hartslagverhogend en zeer verslavend, de prijs meer dan waard.
Prijs: 1,59
4. SHADOWGUN VR
Dit is één van de meest indrukwekkende games qua graphics. Momenteel is er nog enkel een demo beschikbaar maar ik kan niet wachten op de volledige versie van deze shooter. De game ziet er zo indrukwekkend uit dat je bijna vergeet dat je naar een smartphone kijkt. Je kunt momenteel enkel rondlopen door de prachtige omgeving en hebt een bluetooth controller nodig om te spelen. De demo is echter zeer de moeite waard, ook al is het alleen om van de prachtige omgeving te genieten.
Prijs: Gratis
5. PROTON PULSE GOOGLE CARDBOARD
Deze game is gemaakt door de mensen achter Vanguard en is één van de leukste spelletjes voor je Cardboard of Gear VR. Het is een variant op het welkbekende (en vele maal herkauwde) spel Pong. Je staat aan de ene zijde van het 3D veld en kaats een bal terug door te kijken naar de plek waarop je hem verwacht. Uitermate verslavend en één van de best uitgewerkte games die goed gebruikt maakt van de mogelijkheden van mobile VR!
Prijs: 1,61
Goed, dit vindt ik de vetste apps die momenteel beschikbaar zijn. Heb jij een suggestie? Schroom dan niet om bericht achter te laten!
ve said it before and Ill say it again: 2015 wordt het jaar van Virtual Reality. De consument betreed de virtuele wereld maar ook bedrijven duiken massaal dit nieuwe universum in. Ik blik vast vooruit op het middel dat centraal staat, de virtual reality bril. Welke brillen zijn er reeds op de markt en wat kun je komend jaar verwachten?
Mobiel of niet?
Wanneer je besluit een virtual reality bril te kopen kun je (globaal) kiezen tussen twee varianten. De eerste maakt gebruik van je smartphone en de tweede van een ingebouwd scherm en externe hardware . Beide kennen diverse voor-en nadelen. Wil je hardcore games spelen en hoge kwaliteit content bekijken? Kies dan voor de eerste variant. Wil je wat meer bewegingsvrijheid en neem je genoegen met simpele apps en content? Gebruik dan je smartphone en koop een mobiele vr bril zoals de Ritech vr bril of Durovis Dive.
OCULUS RIFT
Dé pionier en persoonlijk verantwoordelijk voor de wederopstanding van virtual reality. Vorig jaar kwamen er al twee versies uit die vooral gebruikt worden door ontwikkelaars. De stap voorwaarts van de DK1 naar de DK2 was gigantisch en toonde aan dat dit de bril is die de wereld gaat veranderen. Recent toonde Oculus de allerlaatste versie, het Cresent Bay prototype. De exacte releasedate van de consumentenversie van de Rift is nog onbekend. Halverwege het jaar volgt een publieke beta maar het duurt waarschijnlijk nog tot eind 2015, of zelfs begin 2016, voordat je de Rift in Nederland kunt kopen.
Voordelen: Hoge kwaliteit apps & games Hardcore games
Nadelen: Stevige PC noodzakelijk Kabels
SAMSUNG GEAR VR
Deze bril komt deze maand naar Nederland en maakt virtual reality een mobiele ervaring. Bij de ontwikkeling van de Gear VR heeft samsung samengewerkt met Oculus wat de kwaliteit absoluut ten goede komt. Het aanbod aan apps, games en videos is momenteel beperkt maar daar komt snel verandering in. Ik denk dat Samsung snelote stappen gaat maken en snel meer interessante content beschikbaar stelt. Let op: je hebt wel een Galaxy Note 4 nodig, de Gear VR werkt enkel met dit apparaat.
Hardwareproducent Razer mengt zich ook op het virtuele strijdtoneel met een uniek project en bijbehorende vr bril. De insteek van Razer is om een volledig open source virtual reality programma op te zetten waaraan iedereen een bijdrage kan leveren. De bouwtekeningen van de Razer OSVR Hacker Kit zoals de bril officieel heet komen vrij beschikbaar. De bril is bovendien volledig modulair waardoor je hem geheel naar eigen smaak kunt inrichten. Wil je een 4K scherm? Betere trackers of een compleet andere look? Download de tekeningen en knutsel je eigen vr bril in elkaar.
Het softwareplatform is geheel open source en geschikt voor de meest besturingssystemen. De prijs is bovendien erg laag, de Razer OSVR gaat nog geen 200 dollar kosten. Hiervoor krijg je wel slechts 3DOF en slechts een full HD scherm.
Voordelen: Modulair en open source Goedkoop
Nadelen Voor de knutselaar 3DOF
DUROVIS DIVE
Dit apparaat vindt zijn plaats tussen Google Cardboard en de Gear VR. Het apparaat is van plastic en gaat dus een stuk langer mee dan een stuk karton. Bovendien werkt het apparaat met bijna elke smartphone en is de Dive zeer betaalbaar. Voor minder dan zestig euro kun je aan de slag. Dit is het apparaat voor degene die Cardboard te cheap en de Gear VR te duur vinden. Je hebt natuurlijk tientallen varianten van de Dive die allemaal volgens hetzelfde principe werken. Zoek en gij zult vinden.
Voordelen: Mobiel Relatief goedkoop
Nadelen: Weinig content
ANT VR
Dit is een all-in-one vr bril in de zin dat hij bestaat uit zowel een vr bril als ingebouwde controller. De fabrikant claimt dat de bril plug-and-play is en compatibel is met de meeste controllers en consoles. De vr bril maakt gebruik van USB en Bluetooth waardoor deze werkt met veel Android apparaten. De bril is in feite dus ook te gebruiken om bijvoorbeeld je Drone te besturen.
De controller wordt geleverd met een uitvouwbare controller die op meerdere manieren te gebruiken is. Zo kun je hem als pistool gebruiker maar ook als standaard controller. De bril kan draadloos werken maar hiervoor heb je wel een draadloze hdmi verbinding nodig die (nog) zeer prijzig is. De batterij gaat zon 8 uur wanneer je geen gebruik maakt van de draadloze mogelijkheden. De releasedate alsmede de prijs van Ant VR is onbekend, de bril gaat waarschijnlijk tussen de 250 en 300 dollar kosten.
Voordelen: All-in-one Plug-and-play
Nadelen: Draadloos is duur
AVEGANT GLYPH
Deze bril werpt hoge ogen dankzij het ingenieuze ontwerp waarbij een headphone en vr bril worden gecombineerd. Draai de bril 90 graden en je switch van een hoofdtelefoon naar een vr bril. Het bijzondere aan deze bril is dat hij geen scherm bevat maar de beelden via een soort beamer op je netvlies projecteert. Daarnaast kan de Avegant Glyph op meerdere externe apparaten aangesloten worden via HDMI. De bril beschikt niet over een interne processor maar maakt gebruik van je PC, console of zelfs tablet voor het weergeven van beelden.
Deze uniek bril combineert VR en AR op een bijzondere manier. De bril beschikt aan de buitenzijde over 3dsensoren en scanner die de omgeving scannen en vertalen naar de virtuele wereld. Hierdoor is het mogelijk bijvoorbeeld je woonkamer op te nemen in een game. De bril biedt het beste van beide werelden en tackelt (letterlijk) een belangrijke obstakel van virtual reality; je ziet niet waar je loopt. De ingebouwde sensoren zijn tevens in staat de bewegingen van je handen te zien waardoor je in vr kunt interacteren en navigeren zonder controller. De huidige versie van de bril schijnt echter nog behoorlijk beta te zijn maar het concept is heel tof.
Voordelen: Interacteren met je omgeving VR + AR
Nadelen: Concept
VRVANA TOTEM
De VRVANA Totem wordt ontwikkeld door een Canadese producent en is uniek in zijn soort. Het apparaat beschikt over een ingebouwde hardware accelerator waardoor je een minder krachtige pc nodig hebt. Daarnaast combineert de bril virtual reality en augmented reality. Dit wordt mogelijk gemaakt door de ingebouwde cameras aan de voorzijde die de echte wereld weergeven. Het bedrijf noemt dit Real World View. Hierdoor kunnen (in de toekomst) virtuele beelden over de echte wereld geprojecteerd worden, vergelijkbaar met Google Glass. De bril maakt gebruik van de sensoren van je smartphone waardoor de tracking beperkt is. Bijzonder is dat de bril beschikt over enkele knoppen waardoor navigeren door menus en de virtuele wereld een stuk eenvoudiger is. De releasedate alsmede de prijs van de Totem zijn nog onbekend.
Voordelen: Ingebouwde hardware accelerator Real world view
Nadelen: Geen ingebouwde sensoren
GAMEFACE MARK 5
Dit apparaat wordt een Oculus Rift killer genoemd hoewel het naar mijn idee geen vergelijkbaar apparaat is. De Gameface is namelijk een mobiele bril en beschikt over een ingebouwde NVIDEA processor. De bril beschikt dus over flink wat rekenkracht zonder gebruik te maken van een externe bron zoals een computer. De chip in de Mark 5 is vergelijkbaar met de XBOX 360 en PS3 qua rekenkracht. Bijzonder veel power dus voor een mobiele bril. Daarnaast is een belangrijk selling point het scherm met een resolutie van maarliefst 2.5 k. De Gameface mark 5 is draadloos wat de accuduur natuurlijk niet ten goede komt, bovendien heb je slechts 3DOF. De prijs komt op een redelijk niveau te liggen en content wordt ontwikkeld door onder meer EA Mobile en Gameloft.
Voordelen: Ingebouwde processor 2,5 K scherm
Nadelen: Accuduur 3DOF
GOOGLE CARDBOARD
Deze is alweer een tijdje uit maar is een prima instap ervaring voor iedereen die kennis wil maken met virtual reality. Je krijgt (ongeveer) hetzelfde als bij de Gear VR, de bouwkwaliteit is echter stukken minder. Je kunt er eventueel voor kiezen een plastic variant te kopen. Deze gaat wat langer meer maar is gelijk ook een stuk duurder. Grote voordeel is dat je voor de prijs van één Gear VR ruim twintig Cardboards koopt. Bovendien werkt Cardboard met bijna elke smartphone. Het aantal apps zal snel toenemen aangezien Google inmiddels een development kit heeft uitgebracht voor zowel Unity als Android. Wil je op een goedkope manier kennis maken met Virtual Reality dan is Google Cardboard de beste optie.
Voordelen: Mobiel Super goedkoop
Nadelen: Bouwkwaliteit
SONY PROJECT MORPHEUS
Console gamers visten tot dusver achter het virtuele net. Geen enkele virtual reality bril werkt op een Xbox of PlayStation. Gelukkig werkt Sony inmiddels zelf aan een vr bril met de illustere (en matrix gerelateerde?) naam Project Morpheus. Veel is er nog niet bekend over deze bril die werkt met PS4 en de PS Vita. De prijs is onbekend maar de Morpheus heeft een releasedate in de eerste helft van 2016.
Voordelen: Console ready!
Nadelen: Enkel PS4 en PS Vita
RITECH VR
De Ritech is vergelijkbaar met de Durovis Dive, werkend volgens hetzelfde principe. Plaats je smartphone en je bent ready for vr. Ik heb meerdere plastic brillen getest en deze heeft veruit de beste prijs/kwaliteit verhouding. De bril beschikt over een stevig systeem om je smartphone vast te klikken, hoofdbanden en schuimrubber voor extra comfort voor je ogen. De bril is te koop in onze webshop voor slechts 24.95.
Voordelen: Mobiel Goedkoop Comfortabel
Nadelen: Kliksysteem voelt soms wat gammel
CONCLUSIE:
Het aanbod vr brillen wordt met de dag groter. Welke bril je straks koopt hang volledig af van je wensen. Persoonlijk kies ik voor de Rift. Je moet nog even geduld hebben maar dit apparaat heeft naar mijn mening de meeste potentie Daarnaast vind ik de Sulon Cortex qua concept erg tof maar weet niet of het haalbaar is. De ingebouwde processor van de Gameface is ook erg tof en de all-in-one benadering van de ANT VR spreekt mij ook aan. Het is dus voor mij onmogelijk nu al een keuze te maken. Ik zie graag eerste alle brillen in werking.
WELKE VR BRIL KUN JE NU HET BESTE KOPEN?
Wil je nu kennismaken met Virtual Reality dan kun je het naar mijn idee het beste een Ritech VR bril kopen. Deze werkt volledig met je smartphone en geeft een tof beeld van wat VR momenteel te bieden heeft. Ik heb deze en de ColoCross getest en vind de Ritech de beste bril in het middensegment. Wil je wat meer comfort en kwaliteit dan is een Homido ofDurovis Dive de beste keuze. Wil je echt lowbudget vr ervaren? Dan raad ik je aan een Google Cardboard te kopen voor ongeveer 15 euro Het aanschaffen van een Gear VR is enkel interessant wanneer je al een Galaxy Note 4 hebt.
FACE TO FACE COMMUNICATIE DE VOLGENDE STAP VOOR DE RIFT?
Oculus heeft altijd gezegd dat de belangrijkste focus van het bedrijf immersive gaming is. Het bedrijf legt zich volledig toe op het bieden van een zo goed mogelijk ervaring voor gamers. De overname door Facebook deed velen twijfelen aan deze statement. Zuckerberg stelde critici destijds gerust door te stellen dat Oculus zijn eigen weg kiest en de focus op games blijft liggen.
FACE TO FACEBOOK?
Hier lijkt echter verandering in te komen zo blijkt uit een interview met CEO Brendan Iribe. In de toekomst wil Virtual Reality ook impact gaan maken in andere gebied naast games en de volgende stap is volgens hem Face to Fae communicatie. Oculus wil het mogelijk maken om met meerdere personen tegelijk virtueel te kunnen praten en ervaren. Via Facebook bijvoorbeeld?
De reden hiervoor ligt bij het feit dat gaming volgens Iribe een piek heeft bereikt. Alles werkt en klopt, de latency, de lenzen, alles komt samen tot een punt waarop je tevreden bent. Volgens de CEO onstaan er dan vragen wat de volgende stap is, waar kan Virtual Reality ons nog meer heen brengen. Dichter bij elkaar lijkt een logische keuze volgens hem.
NOG EEN TECHNOLOGISCHE OBSTAKEL?
Ik ben gematigd negatief over deze ontwikkeling. Face to Face communicatie is per definitie met elkaar, in real life, niet virtueel. De barieres die nieuwe technologie opwerpen om werkelijk met elkaar te praten zonder de tussenkomst van gadgets is al hoog genoeg. Tegenwoordig kiezen mensen al sneller voor Whatsapp, Skype of in het uiterste geval een telefoon gesprek. Ik zie echter ook voordelen voor mensen die ver van elkaar af wonen, elkaar weinig zien of gewoon geen zin hebben elkaar fysiek te zien.
SOCIAL SELL-OUT?
Verassen doet het mij echter niet dat de CEO deze uitspraken doet. Ik vroeg me destijds al of de belofte voornamelijk op games te richten werkelijk waar kon worden gemaakt. De investering van 2 miljard die Facebook heeft gedaan moet natuurlijk worden terugverdient. De keuze om de Rift te gerbuiken voor sociale interactie is dan ook de meest logische. Het aantal gebruikers van social media is natuurlijk vele male hoger dan hardcore gamers die de Oculus Rift gaan gebruiken.
Goed, ik ben benieuwd waar we vanaf hier verder gaan. Kan Oculus zijn belofte waarmaken of wordt het zoals vele vreesden een social sell-out ?
Ik krijg de laatste tijd veel vragen van lezers of zij de Rift kunnen huren voor een evenement of demonstratie. De interesse in virtual reality is blijkbaar zeer hoog en de vraag naar de Rift blijft toenemen. Helemaal nu bekend is geworden dat de releasedate zeer dichtbij is. U kunt daarom vanaf nu via de pagina Oculus Rift huren eenvoudig een vrijblijvend aanvraag doen. Virtual reality is nog niet bekend bij het grote publiek maar zoals met alle nieuwe technologie is het verstandig er nu mee bezig te gaan. De populariteit zal namelijk snel toenemen zodra de Oculus Rift op de markt komt.
WAARVOOR KUN JE DE RIFT HUREN?
De meeste aanvragen die ik binnen krijg hebben voornamelijk betrekking op het huren van de Rift voor demonstraties. De Rift kan echter voor veel meer dingen gebruikt worden die vooral voor bedrijven interessant zijn. De volgende toepassing zijn momenteel het populairst.
DEMONSTRATIES
De Rift wordt voornamelijk gehuurd voor demonstraties. Dit is een uitstekende manier om kennis te maken met Virtual Reality en de mogelijkheden die het biedt. De content bestaat momenteel vooral uit games en virtuele rondleidingen. De inhoud wordt aangepast worden aan de wensen van de huurder.Het huren van een Rift is erg leuk voor een bedrijfsfeestjes, beurs of andere evenement. Ervaring leert dat het een publiekstrekker is en dat mensen in de rij staan om de virtuele wereld te betreden. Wanneer u de Rift huurt krijgt u professionele begeleiding van mij en wordt alle noodzakelijke apparatuur bijgeleverd. U kunt dus al het werk uit handen geven en uw bedrijf, school of vereniging op een leuke manier laten kennis maken met Virtual Reality.
360 GRADEN VIDEOS
Een 360 graden video is een video waarbij de kijker vrij om zich heen kan kijken, kan bewegen en inzoomen op het beeld. Het maken van 360 graden videos wordt al langer gedaan door professionele bedrijven . Het is populair geworden dankzij de software van Google zoals die te zien is bij Google Maps. Dit is een unieke en onderscheidende manier om uw bedrijf of product aan uw doelgroep te tonen. Momenteel worden de video nog in 2d weergegeven. Dat wil zeggen op een computerscherm waar de bezoeker het beeld ziet en met behulp van de muis navigeert. De komst van de Rift maakt het fenomeen 360 graden videos vele male intenser. De drager van de bril kan in real time om zich heen kijken en door de digitale wereld bewegen. De impact van deze ontwikkeling is voor veel mensen nog niet duidelijk. Lees in dit blogbericht meer over de vele toepassingen van de Oculus Rift. Onderstaand een klein voorbeeld om idee te geven van de ongekende mogelijkheden.
VOORBEELD: HET VIRTUELE HUIS.
Een architect maakt een prachtig ontwerp van uw nieuwe huis, u zet de Rift thuis op en kijkt en loopt in full HD door uw toekomstige onderkomen. U belt of appt uw zoon en geeft hem vanuit uw luie stoel een rondleiding. Het bouwbedrijf kijkt mee en krijgt een fantastisch beeld van het eindresultaat.
Tijdens de bouw maakt de aannemer enkele 360 graden fotos zodat u vanuit huis mee kan kijken naar de voortgang. Zodra het huis klaar is hoeft u geen tientallen rondleidingen te geven maar laat al uw vrienden familie vanuit huis een kijkje nemen.
Op uw oude dag besluit u het huis te verkopen en uw makelaar komt lang en maakt enkele opnames. Vervolgens kan hij elke geïnteresseerden met de Rift een kijkje laten nemen zonderde deur uit te gaan. Wil de toekomstige koper zien hoe het huis eruit ziet met andere verf, moderner meubilair of een groot raam? Geen probleem. Met enkele klikken verandert de complete inrichting en uiterlijk van het huis.
Dit is slechts één voorbeeld maar zoals je ziet kan Virtual Reality de wijze waarop wij kijken, beleven en delen gigantisch veranderen. Denk eens aan de mogelijkheden voor dat hotel aan de andere kant van de wereld of de verkoper van uw nieuwe auto. VR is the future!
GAMES
De gameindustrie is de grootste ter wereld. In games zoals GTA wordt meer geld gepompt dan de de duurste film en zelfs opa en oma spelen rummikub op de iPad. De Rift is de laatste stap die games kunnen nemen, daadwerkelijk onderdeel zijn van de wereld. Het laten maken van een virtual reality game voor de Rift is voor bedrijven interessant omdat werkelijk vernieuwend is en gebruikers de meeste intense ervaring biedt. De consumentenversie komt begin volgend jaar op de markt dus het is nu de tijd om de te kijken naar de mogelijkheden die de Rift biedt.
WAT KOST HET HUREN VAN EEN RIFT?
Een professionele demonstratie op een locatie naar keuze is zeer betaalbaar en vele male interessanter dan alweer een gastspreker, workshop of het bouwen van een vlot in het kader van teambuilding. De exacte prijs hangt af van uw wensen, het aantal personen en en de duur van de demonstratie. Als u ervoor kiest een Rift te huren krijgt u altijd professionele begeleiding en wordt al het benodigde meegeleverd. U kunt dus zorgeloos kennismaken met Virtual Reality en uw klanten, uw persoon en uzelf overtuigen dat dit de toekomst is!
HOE WERKT HET HUREN VAN EEN RIFT?
U doet een vrijblijvende aanvraag voor het huren van een Rift. Vervolgens doe ik op basis van uw wensen en budget een vrijblijvend voorstel. Gaat u akkoord dan kom ik naar elke gewenste locatie in Nederland voor een kennismaking met Virtual Reality. Ik lever altijd een compleet pakket inclusief apparatuur, games en ervaringen. Daarnaast blijf ik gedurende de gehele periode aanwezig voor begeleiding en uitleg. Heeft u interesse in het huren van een Rift? Heeft u liever een begeleide demonstraties of wilt u brainstromen over de mogelijkheden voor je bedrijf, school of verenigingen? Kijk dan op Rift huren pagina of laat hier een bericht achter.
et einde is (virtueel) in zicht. De lancering van de Oculus Rift is dichtbij en is over enkele maanden beschikbaar voor de consument. Dit geweldige nieuws komt rechtstreeks van de CEO van Oculus.
RELEASEDATE OCULUS RIFT NEDERLAND
Tijdens een congres in Dublin sprak Brandan Iribe zich uit over de langverwachte releasdate van de Rift. Hoewel hij nog geen specifieke datum wilde noemde vertelde hij dat de release maanden en geen jaren op zich laat wachten. De verwachting is dat de Rift begin 2015 op de markt komt. Wanneer je de Rift in Nederland kunt kopen is nog onduidelijk. Hoogstwaarschijnlijk is eerste de Amerikaanse markt aan de beurt voordat wij Nederlanders virtuele werelden kunnen gaan verkennen.
CONTROLLERS VOOR RIFT NOG PROBLEMATISCH
De headset wordt momenteel omgebouwde tot volwaardig consumentenproduct en en is volgens de CEO klaar voor productie. Het grootste probleem waarmee de Virtual Reality bril momenteel kampt is de besturing. De weergave van beelden is inmiddels verheven naar de marktstandaard maar het realiseren van geschikte controllers zorgt voor problemen.
Iribe vind de virtual reality controllers van third partys momenteel niet goed genoeg. De keyboards, gamepads en motion controllers zijn nog niet up to par met de bril zelf. Traditionele toetsenborden en muizen doen de ervaring teniet en controllers geven nog niet de bewegingsvrijheid die men graag ziet. Begingscontrole lijkt dat de beste optie maar volgens Iribe is de technien nog niet geavanceerd genoeg om goed te werken.
MIDDELMATIGE CONCURRENTIE EN IMAGOSCHADE
Oculus vreest ook dat veel concurrenten nu snel gaan werken aan Virtual Reality brillen om de boot niet te missen wanneer de hype wordt waar gemaakt. Dit zorgt volgens het bedrijf voor duizeligheid, misselijkheid en andere ongewenste bij-effecten. Het risico bestaat dat consument afgeschrikt worden door deze mindere ervaring en dat het imago van Virtual Reality wordt geschaad.De CEO adviseerd bedrijven dan ook om geen producten op de markt te brengen voordat ze werkelijk klaar zijn. Maar of een 3e rangs producten uit china hier naar ga luisteren blijft natuurlijk de vraag. Het lijkt verstandiger voor producten om te werken aan goede controllers of vernieuwde toepassingen voor virtual reality.Goed, laten wij niet voorbijgaan aan dit geweldige nieuws. Oculus Rift is upon us! Blijf op de hoogte en schrijf je in voor onze updates zodat je weet wanneer je de Oculus Rift kunt kopen.
Zodra de consumentversie versie beschikbaar is kun jij via dit blog de Oculus Rift Huren
LOOP NAAR DE MAAN. RIFT MAAKT HET (VIRTUEEL) MOGELIJK! on OKTOBER 25, 2014
Naast toegang tot een virtuele realiteit bied Oculus binnenkort toegang tot een andere atmosfeer, die van de maan. Binnenkort wordt het mogelijk om zelf ook zonder dure training een wandeling over de maan te maken. Een team van wetenschappers heeft een robot gebouwd die een video feed gaat verzenden naar de Oculus Rift.
WEDSTRIJD NAAR DE MAAN
Onderzoekers verbonden aan Carnegie Mellon University doen mee aan een wedstrijd die uitgeschreven is door Google. Hierbij is het de bedoeling dat deelnemers een robot maken die naar de maan gestuurd kan worden, een rit van 500 meter kan maken en video kan streamen. De wedstrijd heet Google Lunar Xprize en is feit een race naar de maan. Achtien team doen mee en maken kans op een prijs van 30 miljoen dollar. De creatie van het Carnegie-team maakt gebruik van een live video feed die rechtstreeks naar de virtual reality bril wordt verzonden.
ZELF BEKIJKEN EN BESTUREN
De robot streamt dus video. Hopenlijk doet hij dit in 360 graden zodat de dragen van de bril zelf rond kan kijken en niet beperkt wordt door het blikveld van de robot. Naast het bekijken van video wordt het mogelijk de robot zelf te besturen. Het idee is volgens teamleider Daniel Shafrir vrij simpel. Draai je hoofd en de robot draait je hoofd. Hierdoor lijkt het dus net alsof je zelf op de maan loopt. Of deze functie mogelijk wordt gemaakt voor de gewone consument lijkt echter niet realistisch.
A SMALL STEP FOR MANKIND?
Momenteel is het team druk bezig met het verhelpen van problemen en het tweaken van de functionaliteiten. Als alles meezit wordt de robot, die Andy is genoemd, in 2016 verzonden richting de maan. Daniel is ambitieus en hoopt ooit honderden robots op de maan te krijgen. Met een Oculus Rift in elk klaslokaal is het dan voor elk kind mogelijk te doen wat slechts 12 mense hebben gedaan. Wij wachten af of Andy inderdaad deze belofte in gaat lossen. Eerst maar eens wachten totdat we in Nederland de Oculus Rift kunnen kopen..
Zero point is een virtual reality video voor én over de Oculus Rift en schijnt nogal tegen te vallen. De verwachtingen worden niet waargemaakt, meer praat dan daad.
HOGE VERWACHTINGEN ÉN HOGE PRIJS
Begin 2014 kwam voor het eerst naar buiten dat er een film voor de Rift gemaakt zou worden. De verwachtingen waren vrij hoog omdat de regie in handen was van Danfunc Dennis, zij docu Hell and Back Again sleept een oscar nominatie in de wacht. De film duurt zon twintig minuten en kan gekocht worden voor het niet misselijke bedrag van 13.00 op steam.
GEEN FILM MAAR VERHAAL
Zero point zegt geen echte film te zijn maar een kijkje in de toekomst. In de film komen enkele mensen aan het woord die nauw betrokken zijn bij Oculus en VR-wetenschap in het algemeen. Zij vertellen over de potenentie van Oculus en worden afgewisseld met 360 graden panoramebeelden in 3D, opgenomen door het bedrijf Condition One.
TEGENVALLENDE KIJK IN DE TOEKOMST
De ervaring valt tegen zo is de algehele tendens op het interweb. De beelden lijken random bij elkaar gezocht en weten niet te overtuigen. Nergens krijg je de indruk echt onderdeel uit te maken van de omgeving. De beelden hangen niet samen met het plot, dat er eigenlijk niet is. Geen context maar simpelweg 360 graden in het rond kijken terwijl je mensen hoort praten hoe vet virtual reality kan zijn. Erg storend en een gemiste kans. Put your money where your mounth is denk ik dan.
ZERO POINT SUCKS
Helaas Ze. het is niet de epische beleving geworden waar wij op gehoopt hadden. Het is simpelweg een I-Max ervaring door een bril. Extra pijnlijk is dat er continue geblaat wordt over hoe geweldig Virtual Reality is maar dit nergens echt getoond wordt. En dan de prijs, maarliefs 14 euro voor wat 360 graden beelden. Er zijn tientallen demos en games te vinden voor veel minder geld waar de potentie van Rift veel naar voren komt
Oculus Rift zal tijd nodig hebben om impact te kunnen maken
Facebook kocht eerder dit jaar het bedrijf achter Oculus Rift voor het niet misselijke bedrag van 2 miljard door. Baasje Zuckerberg is vastberaden om deze investering terug te gaan verdienen. Volgens hem moet de Rift maarliefst 50 tot 100 miljoen keer verkocht worden om betekenisvol te zijn.
Onderdeel van nieuw platform
Oculus is al een tijde onderdeel van het imperium van Facebook en aandeelhouders willen natuurlijk weten hoe het bedrijf winst denkt te gaan maken met Virtual Reality. Duidelijk is dat Mark Zuckerberg een langetermijnsvisie hanteert. Hij laat weten dat er volgens hem elk tien tot 15 jaar een nieuw groot platfrom ontstaat. Volgens hem zijn Virtual Reality en Augmented Reality een groot van deze revolutie. Oculus blijft voortgang boeken en is voorverchter op het gebied van VR. Over tien of twintig jaar wordt wellicht terugekeken op dit apparaat als de Atari of Nintento 8 Bit van dit tijdperk.
Investering snel terug te verdienen
Zuckerberg is vrij pessimistisch over de toekomst van de Rift. Hij denkt dat het meerdere versies kan duren voordat de streefaantallen zijn verkocht. Pas dan kan gesproken worden over een echt nieuw platform dat de entertainmentindustrie kan veranderen. Ik deel zijn vrij negatieve visie niet. Hoewel Oculus Rift tijd nodig zal hebben verwacht ik dat eind volgend jaar er een flink aantal verkocht zullen zijn.
De consumentenversie wordt namelijk begin dit jaar verwacht en zal tussen de 200 en 400 dollar gaan kosten. Als we uitgaan van een lage prijs van 200 dollar en een lage verkoopaantallen van 50 miljoen dan casht Facebook minimaal 10 miljard. Snel terugverdient dus. Wanneer wij in Nederland in de Oculus Rift kunnen kopen is niet bekend, waarschijnlijk zullen iets langer moeten wachten. De release in Amerika zal waarschijnlijk de meeste aandacht krijgen.
Facebook blijft geld pompen in Oculus
Facebook had al flink geinvesteerd in Oculus maar laat het daar niet bij. Het bedrijf gaat in de toekomst nog meer geld in het bedrijf pompen. Facebook enthousiasme om meer te investeren is wordt aangewakkerd door development community. Inmiddels zijn er meer dan honderdduizend dev kits verscheept naar 30 landen. Facebook erkent dat we nog in de beginstadia van Virtual Reality zitten en dat het langer kan duren voordat we het volle effect van de investeringen zullen zien. Facebook blijf echter aggresief investeren in de Rift.
Tot dusver enkel positieve effecten van de overname door Facebook. Wij hopen dat de inversteringswoede vruchten afwerpt en de ontwikkeling van Virtual Reality een flinke boost krijgt.
James Cameron snapt de commotie omtrent Virtual Reality niet.
James Cameron staat bekend om het gebruik van innovatieve technologieën bij zijn films en daarmee vaak een trend zet in Hollywood. Hij was bijvoorbeeld de eerste die 3D nieuw leven in blies met zijn Avatar film. Het is dus altijd interessant wanneer hij zich uitspreekt over nieuwe ontwikkelingen in de entertainmentindustrie. Ik had verwacht dat hij zeer enthousiast zou zijn over de mogelijkheden van Virtual Reality. Hij sprak zich namelijk eerder positief uit over de Oculus Rift. Blijkbaar is de meester van nieuwe technologie niet erg te spreken over over VR.
Virtual reality niet interactief genoeg
Hoewel veel mensen -mijzelf incluis- in de roepen dat VR de toekomst deelt Cameron deze visie niet. Hij sprak zich tijdens een conferentie van The Wall Street Jounal uit tegen Virtual Reality en noemt de techniek zelfs saai. Iedereen wordt nogal opgewonden over deze nieuwe techniek, waar ik eerlijk gezegd van moet gapen. Dat komt hard binnen van een man die 3D weer op de kaart zetten.
De Oculus Rift stelt mensen in staat onderdeel te zijn van de virtuele wereld in plaats van een toeschouwer. Dit is volgens Cameron echter niet zo bijzonder. De mate van interactiviteit laat volgens hem te wensen over. Ik kan staan en rondkijken, dat kon ik toch al jaren in videogames?Voor mij is deze opmerking nog al kort door de bocht. 3D voegt wat dat betreft toch ook weinig toe. Ik vind VR vele male spannender en indrukwekkender dan een schraal 3D effect.
Oculus niet voor grote publiek
Cameron denkt niet de techniek ook aan zal staan bij de gemiddelde consument. Nogal raar aangezien hij wel vol inzette op 3D, waarvoor ook aparte schermen en brillen noodzakelijk zijn. Ik zie oom nergens in mijn omgeving enthousiaste reactie over 3D, laat staan iemand met een bril of scherm thuis. Terwijl iedereen die ik spreek laaiend enthousiast is over de mogelijkheden van de Oculus Rift 3D is dus eigenlijk een dikke vette flop en wellicht probeert Cameron het tij te keren..to little to late als je het mij vraagt
Avatar wel innovatief?
Cameron is ondertussen druk bezig met Avatar 2,3 en 4. Deze worden tegelijk opgenomen en maken waarschijnlijk ook gebruik van 3D en niet van Virtual Reality. Wellicht loop Cameron te bashen om het succes van zijn films veilig te stellen. We zullen het zien, ik heb in elk geval meer vertrouwen in Oculus Rift dan Avatar
James Cameron staat bekend om het gebruik van innovatieve technologieën bij zijn films en daarmee vaak een trend zet in Hollywood. Hij was bijvoorbeeld de eerste die 3D nieuw leven in blies met zijn Avatar film. Het is dus altijd interessant wanneer hij zich uitspreekt over nieuwe ontwikkelingen in de entertainmentindustrie. Ik had verwacht dat hij zeer enthousiast zou zijn over de mogelijkheden van Virtual Reality. Hij sprak zich namelijk eerder positief uit over de Oculus Rift. Blijkbaar is de meester van nieuwe technologie niet erg te spreken over over VR.
Virtual reality niet interactief genoeg
Hoewel veel mensen -mijzelf incluis- in de roepen dat VR de toekomst deelt Cameron deze visie niet. Hij sprak zich tijdens een conferentie van The Wall Street Jounal uit tegen Virtual Reality en noemt de techniek zelfs saai. Iedereen wordt nogal opgewonden over deze nieuwe techniek, waar ik eerlijk gezegd van moet gapen. Dat komt hard binnen van een man die 3D weer op de kaart zetten.
De Oculus Rift stelt mensen in staat onderdeel te zijn van de virtuele wereld in plaats van een toeschouwer. Dit is volgens Cameron echter niet zo bijzonder. De mate van interactiviteit laat volgens hem te wensen over. Ik kan staan en rondkijken, dat kon ik toch al jaren in videogames?Voor mij is deze opmerking nog al kort door de bocht. 3D voegt wat dat betreft toch ook weinig toe. Ik vind VR vele male spannender en indrukwekkender dan een schraal 3D effect.
Oculus niet voor grote publiek
Cameron denkt niet de techniek ook aan zal staan bij de gemiddelde consument. Nogal raar aangezien hij wel vol inzette op 3D, waarvoor ook aparte schermen en brillen noodzakelijk zijn. Ik zie oom nergens in mijn omgeving enthousiaste reactie over 3D, laat staan iemand met een bril of scherm thuis. Terwijl iedereen die ik spreek laaiend enthousiast is over de mogelijkheden van de Oculus Rift 3D is dus eigenlijk een dikke vette flop en wellicht probeert Cameron het tij te keren..to little to late als je het mij vraagt
Avatar wel innovatief?
Cameron is ondertussen druk bezig met Avatar 2,3 en 4. Deze worden tegelijk opgenomen en maken waarschijnlijk ook gebruik van 3D en niet van Virtual Reality. Wellicht loop Cameron te bashen om het succes van zijn films veilig te stellen. We zullen het zien, ik heb in elk geval meer vertrouwen in Oculus Rift dan Avatar
Toen Facebook aankondigde Oculus Rift te kopen waren er gemixte reacties. Natuurlijk zou dit zorgen voor een snellere ontwikkeling van het virtual reality platform. Veel mensen zaten echter niet te wachten op inmenging van Zuckeberg en Co. De ontwikkelaar van het populaire de if you can imagine it, you can build it game Minecraft was zo pissed off dat hij de zijn plannen om de game naar Oculus Rift te brengen schrapte.
Er glooit echter hoop aan de virtuele horizon. Nu Markus Persson tijd heeft om tot zinnen te komen lijkt hij zijn standpunt te hebben gewijzigd. Op Twitter meldt hij dat hij nu andere zorgen heeft, een gat in zijn favoriete sok om precies te zijn. Dit zorgde voor een stroom van opgeluchte en enthousiaste reacties in de game industrie. Ook CTO van Oculus diende Markus snel van repliek; "Say the word, ship the source and I'll make sure it runs well on you-know-what".
Of minecraft daadwerkelijk naar de Rift komt valt nog te bezien. Volgens Markus is dat volledig in handen van het ontwikkelteam van Minecraft. De uitspraak van de bedenker doet echter onze hoop weer toenemen dat we straks met Rift kunnen bedenken, bouwen en afbreken. Zeker is wel dat de game een flinke bijdrage zal leveren aan de verkoop van virtual reality bril.
Bedrijf toont lightsaber-demo voor Oculus Rift
De droom van iedere Star War fan. Zelf de iconische lightsabers ter hand te nemen in de strijd tegen the Dark Side. Ontwikkelaar Six Sense gaat deze wens wellicht waarmaken. Het bedrijf dat zich specialiseert in de ontwikkeling van bewegingsgevoelige accessoires heeft namelijk een Oculus Rift game getoond met lightsabers. Bekijk hieronder de demo die het bedrijf heeft vrijgegeven.
https://www.youtube.com/watch?v=1b1ycwQIG7c
In de demo is te zien dat de speler twee modules vasthoudt die reageren op zijn bewegingen van zijn handen. Hiermee is hij in staat objecten die op hem afvliegen te weerkaatsen, net zoals de laser die Obi-Wan en consorten van zich af slaan in de Star Wars films. Sixense ontwikkeld de module, STEM, genaamd voor zowel Windows, Mac en Linux. Het systeem biedt ondersteuning voor vijf verschillende modules, voor bijvoorbeeld hoofd, handen en voeten. Hiermee wordt de virtuele ervaring nog intenser zonder gebruik van gigantische installaties zoals de omni treadmil.
Apple aanhangers kunnen vanaf vandaag ook aan de slag met de virtual reality bril van Oculus. Met de release van SDK (software development kit) 0.4.1 wordt het voor ook voor Apple-computers mogelijk software te ontwikkelen. Dit betekend dat bezitters van een Mac in de toekomst ook gebruik kunnen maken van de Virtual Reality bril. Momenteel biedt Oculus enkel ondersteuning voor gewone computers. Wanneer andere platformen zoals Linux de virtuele wereld kunnen binnenstappen is vooralsnog onbekend.
Fixes en verbeteringen voor Rift
De 0.4.1. SDK is de opvolger van de 0.4.0 die Oculus uitbracht aan het einde van juli. Deze release viel precies samen met het uitbrengen van de Development Kit 2. Deze kit bevat een geüpgraded versie van de eerste versie (DK1) van de Oculus die bijna een jaar geleden uitkwam. Meer informatie over de verbeteringen en nieuwe functies lees je in de Oculus Rift DK2 review.
De 0.4.0 versie die vorige maand uitkwam zorgde initieel voor vertraging. De software had nog enkele fouten en zorgde ervoor dat de het verzenden van de DK 2 met enkele weken werd uitgesteld. Met de release van de nieuwste SDK biedt de software ondersteuning voor de nieuwste functies van de Rift. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het verbeteren van de positional tracking.
Compatibiliteit games DK1 met DK 2 en Mac
Daarnaast zorgt de update ervoor dat veel vr games die ontwikkeld zijn met de DK1 nu ook speelbaar zijn met de DK2. Goed nieuws want dit was het grootste kritiekpunt in alle reviews die de afgelopen tijd online verschenen. Het is echter nog even wachten voordat alle games speelbaar zijn omdat ontwikkelaars de nieuwe functies van de DK2 eerst moeten implementeren.
Wanneer Mac-gebruikers überhaupt de virtual reality games kunnen spelen is tevens nog even afwachten. Het ontwikkelen van games en apps duurt in de regel enkele maanden. Wellicht dat het speelbaar maken van games voor Mac gemaakt zijn met de PC eenvoudiger is en minder tijd in beslag neemt. Wij verwachten dat in september de eerste Rift games en apps voor de Apple-enthousiastelingen verschijnen.
De Oculus Rift DK1 liet de wereld kennismaken met de toekomst van entertainment; Virtual Reality. De Oculus Rift werd door zowel ontwikkelaars, gamers als de pers met enthousiasme ontvangen. De 2 miljard dollar die Facebook tegen de virtual reality bril aangooide droegen bij aan de snelle ontwikkeling van de Rift. Het gaf tevens aan dat de potentie van Virtual Reality enorm is. Waarom zou één van de grootste online media bedrijven van deze eeuw anders zoveel geld investeren? Nu dik 12 maanden later is het duidelijk; VR is here to stay!
Eind vorige maand werd de tweede versie naar ontwikkelaars en enthousiastelingen verzonden, de Oculus Rift Development Kit 2. Al snel verschenen diverse unboxings, reviews en tear-aparts op het internet. Wij vatten de belangrijkste conclusies samen in deze uitgebreide Oculus Rift DK 2 review.
Enthousiasme en pre-orders
Het moge duidelijk zijn. De verwachtingen voor de DK 2 waren hooggespannen. Hoe ging Oculus de virtual reality bril naar een hoger niveau tillen? De buzz omtrent de tweede versie was gigantisch en het aantal geïnteresseerden nam zienderogen toe. Helemaal nadat Facebook Oculus aankocht steeg de publiciteit omtrent Oculus exponentieel. Dit was ook te merken aan het aantal pre-orders dat het Virtual Reality bedrijf kreeg te verwerken. Ondanks het advies te wachten op de consumentenversie (die ergens in 2015) op de markt komt liep het storm. Ruim 40.000 ontwikkelaars en gamers bestormde de website van Oculus om al eerste de nieuwe versie in handen te krijgen.
Hoge verwachtingen en intensere ervaring
Heel gek is dit niet. Naast de potentie en algehele awesomeness van de Rift heeft de vernieuwde versie van de Rift een full 1080p scherm. Dit is ruim een keer zo hoog als de originele Rift en zorgt voor een gigantische verbeterde beeldkwaliteit. Dankzij het OLED scherm worden kleuren daarnaast beter weergegeven. De DK2 wordt geleverd met postitionel camera waardoor de drager vooruit en naar de zijde kan leunen. Naast de hardware heeft de software een update gehad waardoor motion blur word teruggedrongen en de gehele virtuele ervaring nog intenser wordt. Genoeg verbeteringen dus ten opzichte van de DK1.
Inhoud en accessoires DK2
Wat krijg je allemaal voor de 350 dollar (zon 260 euro) die de DK2 momenteel kost? Vrij veel zo blijkt uit de vele unboxings videos die online zijn te vinden. De tijd die je kwijt ben voor je alle onderdelen en accessoires netjes hebt liggen is aanzienlijk. And thats a good thing! Onderstaand een complete lijst van kabels en accessoires die je krijgt wanneer je van plan bent de Oculus Rift te kopen:
Oculus Rift DK2 Headset
Positional camera
USB naar mini-USB kabel
HDMI naar DVI adapter
DC stroomadapter
4 internationale stroomadapters
Lens kappen voor bijzienden
Sync kabel voor de Positionel tracker (lijkt op een stereo audio kabel)
Doekje om de lens schoon te maken (met Oculus Rift logo)
Wat opvalt is dat veel accessoires van de Rift vrij standaard zijn. USB kabels en stroomadapters zijn dingen die elk huishouden bijna wel in een laadje heeft liggen. Wellicht dat het mogelijk is om enkel de essentiële onderdelen te bestellen. Scheelt aanzienlijke wat euros. De doos waarin de DK2 wordt geleverd is daarnaast een stuk minder stevig dan die van de DK1. De premium look & feel ontbreekt hoewel de doos wel stevig genoeg is om de Rift zonder zorgen te vervoeren.
DK 2 hardware
Tijdens het (langdurige) uitpakproces wordt duidelijk dat de DK 2 een stevig apparaat is. De ronde hoeken en de solide bouw zorgen voor een high quality feel. Het eerste wat opvalt, is dat de lenzen die geleverd worden een stuk groter zijn dan bij de DK 1. Het gewicht van de vernieuwde versie is iets zwaarder, 440gram ten opzichte van 380 gram. Dit verschil is echter nauwelijks voelbaar. De schroeven aan de zijkant van de Rift (waarmee je de display naar voren en achter kan bewegen) zijn iets groter. Standaard zit de headset om de meest dichtbije stand waardoor bijna iedereen het apparaat moet bijstellen om de lenzen je ogen niet te laten raken.
Afbeelding: Geeky Gadgets
De voorzijde van het apparaat herbergt, of eigenlijk verbergt, meerdere infrarode lichten. Deze dienen om met behulp van de camera de positie van de headset te bepalen. Ze zijn niet zichtbaar waardoor de Rift een nette en strakke uitstraling heeft. De HDMI en USB kabel zijn bij deze versie met elkaar verbonden en steken boven uit het apparaat. De vrij dikke kabels lopen vervolgens over je hoofd naar je rug waarnaar ze weer uit elkaar komen. Een nette indeling waardoor de kabels niet in de weg zitten en het virtual reality gevoel versterkt wordt.
Aan de bovenzijde zit een kleine aan/uit knop en een LED. Ook dit zorgt voor een versimpelde werking in tegenstelling tot de DK1 waarbij een aparte stroomkast geleverd werd met meerdere knoppen. De LED heeft twee kleuren. Blauw wanneer het scherm is uitgeschakeld en oranje wanneer het scherm uitstaat maar de Rift verbonden is
De look & feel van de headset is solide en strak. De DK2 voelt duurder dan de DK2 dankzij de verbeterde build quality en het geüpdatet design. Het voelt meer als een consumentenversie die in de winkel kan liggen. De reviews zijn duidelijk. Wanneer deze versie te koop is komen er geen klachten over het ontwerp.
Set-up en installatie
Dit is de eerst virtual reality bril die voor het grote publiek beschikbaar is. De meeste die de bril besteld hebben zullen enige ervaring hebben met high end randapparatuur zoals de Rift. Toch is het verstandig om het bijgeleverde boekje goed door te lezen. De gids bevat simpele stap-voor-stap instructies zodat je snel met je Rift aan de slag kan.
Allereerst moet je de laatste Oculus Rift Development Kit downloaden en installeren. Deze wordt niet bijgeleverd omdat de software continue geüpdatet wordt. Deze Kit installeert drivers voor de camera alsmede een software programma genaamd Oculus Runtime. Deze dient om voor de setup en configuratie van de Rift.
Afbeelding: Geeky Gadgets
Nadat de software geïnstalleerd en werkend is kun je beginnen met het configureren van de hardware. De eerste stap is checken of de kabels goed in de headset zijn ingeplugd. Dit doe je door simpelweg de cover aan de voorzijde te verwijderen en naar de kabels te kijken. Vervolgens plug je de HDMI en USB kabels in je PC. Mocht je niet beschikken over een (extra) HDMI ingang dan biedt de bijgeleverde DVI naar HDMI adapter uitkomst.
Allereerst dient de camera ingeplugd en geïnstalleerd te worden. Dit doe je door de mini USB kabel in de camera te pluggen en de andere zijde cable connector box. Deze zit aan het einde van de headset kabel. De camera moet op de bovenzijde van je scherm of een tripod geplaatst worden. Belangrijk is dat de camera niet kan bewegen omdat het beeld dan gaat schudden. De optimale afstand van het hoofd is zon anderhalf meter. Dit zorgt voor de beste mogelijk ervaring. Het zal voor veel mensen echter lastig worden om anderhalf meter ruimte te vinden, vooral in kleine kamers.
Wisselen van beeldscherm
Bij de eerste versie van de Rift gaf je computer beeldscherm hetzelfde weer als het scherm van de headset. Bij de DK2 is dit niet meer het geval. Games en applicaties worden rechtstreeks op het scherm van de Rift weergegeven. Op je desktop zie je slecht een klein preview scherm. Bovendien gaat het display van de Oculus Rift enkel aan wanneer een game draait op je PC. Een kleine verandering ten opzichte van de DK1. Dit scheelt echter aanzienlijk in stroomkosten en de warmte die het apparaat gegenereerd.
Het registeren van bewegingen
De Rift DK2 wordt geleverd met een kleine webcam die bovenop je monitor wordt geklikt. Het apparaat lijkt wel op een webcam maar is het eigenlijk niet. De camera dient niet om beelden te registeren (of selfies te nemen) maar om de infrarood lichten op de headset in de gaten te houden. Zo kan de Rift je bewegingen in realtime registreren en bepalen of je naar voren, achteren of opzij leunt. Een kleine verbetering qua hardware ten opzichte van de DK1. Dit zorgt echter voor een gigantische boost in realisme en het verminderen van het welbekende motions sickness. Dit de belangrijkste klacht mensen hadden bij de DK1. Oculus heeft met deze toevoeging het probleem van wagenziekte echter in één klap opgelost.
Visuele verbeteringen
Zonder twijfel. De grootste verbetering is de upgrade van het scherm. Het nieuwe 1080p display (dezelfde als in de Samsung Note 3) zorgt voor veel scherper beeld en een intensere ervaring. Hoewel de meeste reviews enthousiast zijn over deze verbetering is er nog ruimte voor verbetering. Bij de DK2 is er nog steeds sprake van een zogenaamd screen door effect. Dit betekend dat de dunne lijntjes die pixels scheiden nog steeds zichtbaar zijn. Het is echter niet zo duidelijk als bij de DK1 en alles is een stuk beter zichtbaar. De menus zijn duidelijk leesbaar waardoor je niet meer met samengeknepen ogen naar het display staart.
Zoals aan het begin van deze round-up gesteld zijn de cups voor de ogen een stuk groter. De hoop was dat dit zou bijdragen aan scherpere beelden en een breder zicht. Dit is echter niet geval. De DK1 had een gezichtsveld van 110 graden, bij de DK2 is dit teruggebracht naar 100 graden. Hierdoor zie je minder details in je ooghoeken, buiten het directe gezichtsveld. Wel zorgt dit voor een hogere framerate waardoor je met de nieuwe Rift een aanzienlijk realistischer en soepelere ervaring beleeft.
Games voor de Rift
Hoewel de komst van de DK 2 zorgt voor een veel realistischer en soepelere game ervaring valt er momenteel nog weinig te gamen. De belangrijkste reden hiervoor is dat de games die uitgebracht zijn voor de eerste Rift compatible dienen te worden gemaakt voor de DK2. Er zijn teveel verschillen in de hardware en software om de games 1-op-1 over te zetten. Het is echter een kwestie van tijd voordat de games voor de DK1 te spelen zijn op de vernieuwde Rift. De Rift Arcade heeft een lijst met alle games voor de DK2. Deze wordt continue geüpdatet dus mocht je in het bezit zijn van de DK 2, houd deze site dan in de gaten.
Gamen met de Rift
afbeelding: Geeky Gadgets
De game ervaring met de Rift one of a kind. Het voor het eerst gamen met de virtual reality bril wordt omschreven als voor het eerst een HD game spelen. Of van een oude I-phone naar één met een retina scherm gaan. Het verschil is gelijk zichtbaar en overweldigend. Alles is een stuk scherper en beter zichtbaar. Het is eenvoudiger om vijanden te zien of buitenaardse werelden te bezoeken, zoals met Alien Isolation.
De textures zijn aanzienlijk verbeterd en de modellen zien er een stuk gedetailleerder uit. Hier kleeft ook een belangrijk nadeel aan. Games die gemaakt zijn voor de DK1, die een lagere resolutie weergeeft, zien er een stuk slechter uit. Het is vergelijken met het weergeven van een Playstation 1 game op een full HD AMOLED scherm.
Naast de verbeterde graphics zorgt de postional tracking voor een ware revolutie. Om het hoekje kijken, naar voren leunen op een hoog gebouw of over een muurtje loeren voor een ultiem headshot voelde nog nooit zo intens. Je kunt opstaan, naar de zijkant bekijken en strafen. De bewegingsvrijheid die je hebt is er één zoals je die nog nooit ervaren hebt. Reviewers merken wel op dat de bewegingen niet 1-op-1 worden overgenomen. De games geven minder beweging weer dan je werkelijk maakt. Hoewel dit niet storend is val het wel direct op.
Eindoordeel
De uitkomsten van alle reviews verschillen aanzienlijk maar er is wel een duidelijk lijn in te herkennen. De DK 1 was een ware revolutie en de DK2 is een behoorlijk stap voorwaarts. Vooral de verbeterde hardware configuratie en positional tracking worden goed ontvangen. Het meeste commentaar wordt geleverd op het beperkte aanbod aan games die compatibel zijn met de DK2. Natuurlijk is dit slechts een kwestie van tijd. Met de ruim tienduizend exemplaren die verscheept zijn is een nieuwe batch games niet ver weg.
Bovendien moet je rekening houden met het feit dat dat de DK2 een Development Kit is. Bestemd voor ontwikkelaars en niet voor consumenten. De potentie is echter enorm. Mochten de verbeteringen van de DK2 naar de consumentenversie net zo goed zijn als van de DK1 naar de DK2 dan is de Oculus het apparaat dat elke gamer in 2015 in huis heeft.
Facebook kocht het virtual reality bedrijf Oculus voor 2 miljard dollar wil natuurlijk een flinke return on investment. Hoewel de social media gigant altijd heeft gezegd dat Oculus zich op de core business (games) mag blijven richten heeft Zuckerberg natuurlijk een flinke vinger in de pap bij de verdere ontwikkeling. Volgens vier bronnen dichtbij het virtual reality bedrijf heeft Facebook inmiddels contact met enkele grote filmmaatschappijen en regisseurs. In de toekomst gaat Oculus zich waarschijnlijk dan ook gaan richten op het maken van virtual reality video.
Rift goes Hollywood
Facebook heeft gesprekken gehad met grote maatschappijen alsmede individuele regisseurs. Zo heeft de bekende regiseur James Camaron (bekend van ondere andere Titanic & Avatar) al te kennen te geven zeer enthousiast te zijn over de mogelijkheden van de Rift. Momenteel ligt de belangrijkste focus nog op games maar dit nieuws geeft een goed beeld waar Facebook uiteindelijk heen wil met de virtual reality bril.
Zuckerberg en consorten willen samen met filmmaatschappijen kijken op welke wijze de Rift DK2 ervaring naar het grote scherm, of eigenlijk kleine scherm, gebracht kan worden. De gesprekken zouden gaan ook gaan over het ontwikkelen van speciale content voor de Rift. Wellicht worden interactieve virtual reality films dan straks naast de gewone film aangeboden. Het zou echter beter zijn wanneer er content specifiek voor de bril ontwikkeld worden. Rift fans zitten niet te wachten op een gimmick zoals 3D.
RIFT nog steeds in ontwikkeling
De Rift zit nog steeds in de ontwikkelfase. Van de tweede development kit (DK2) zijn er eind juli verzonden zon tienduizend verzonden. Nieuwe vr games en content voor de Rift zijn momenteel dus nog in ontwikkeling. Wanneer wij Batman of in virtual reality kunnen ervaren is dus nog onduidelijk. Dit nieuws maakt wel duidelijk welke richting Facebook op wil, naar het grote publiek en het kleine scherm. Rift Fan juicht dit van harte toe. Hoe groter het publiek hoe meer content en des te beter de games, films en virtuele ervaring!
Oculus wil niet alleen in je hoofd zitten maar ook in je handen. Via Cnet kwam het bericht binnen dat het Virtual Reality bedrijf op de achtergrond werkt aan bewegingscontrollers voor de Rift. Dit zijn apparaten waarmee je objecten in games kan besturen door te bewegen met je hand of hoofd. Dit resulteert in een nog levensechtere ervaring en onderdompeling in de virtuele wereld.
Look & Feel
Het is nog niet duidelijk wanneer deze uitkomen of hoe ze er uit gaan zien of wanneer deze getoond wordt aan het grote publiek. De Rift headset zelf is nog niet te koop voor consumenten. Hoewel de tweede Development Kit reeds verzonden is bevindt het virtual reality bril zich officieel nog in de testfase.
De officiële aankondig van Oculus zal dus nog wel even op zich doen wachten. De verwachting is echter dat begin volgend de Rift beschikbaar zal komen voor de consument.
Vreemde keuze
De keuze van Oculus om zelf een bewegingssensor op de markt te brengen kan echter kwaad bloed zetten bij ontwikkelaars. Velen zijn namelijk zelf al bezig met het ontwikkelen van zogenaamde third party controllers. Denk bijvoorbeeld aan de Omni Treadmil waarover wij reeds eerder berichten.Daarnaast zijn er tientallen andere ontwikkelaars, investeerder en gamers die reeds veel geld hebben geïnvesteerd in het ontwikkelen van soft-en hardware voor de Rift. De aankoop van Oculus door Facebook viel bij velen. Dit is wellicht een move die mensen nog verder tegen Oculus kan keren. Het op de markt brengen van een eigen virtual reality controller kan dus negatief uitpakken voor Oculus. Wanneer zij zelf een controller uitbrengen kiezen mensen sneller voor deze officiële versie dan voor een onofficiële van een third party.
Dit resulteert wellicht in minder games en apps voor de Rift omdat veel ontwikkelaars het hoofd niet boven water kunnen houden. Wij wachten in spanning af wanneer Oculus zelf met nieuws komt en wat de impact hiervan is.
Dat Virtual Reality voor mij de toekomst van entertainment is moge duidelijk zijn. De mogelijkheden en toegevoegde waarde die het levert op het gebied van games is uitzonderlijk te noemen. Sinds de jaren negentig is ons al beloofd dat wij ooit zelf onderdeel uit kunnen maken van een digitale wereld. Nu dat moment bijna daar is staan wij op de vooravond van een revolutie. Naast the final frontier voor games kan Rift ook binnen andere gebieden nieuwe deuren open. In dit stuk ga ik dieper in op de (on)mogelijkheden die Oculus met de virtual reality bril ons gaat bieden.
1. Games
De meest logische én meest besproken toepassingen van de Rift. Momenteel zijn er tientallen vr games beschikbaar die een goed beeld geven van de potentie van virtual reality. De games worden momenteel echter nog veelal ontwikkeld door indie developers. Grote ontwikkelaars zoals EA of Ubisoft hebben nog niet te kennen gegeven dat zij bezig zijn met het ontwikkelen van Triple A titels speciaal voor de virtuele reality bril.
Ik kan echter niet wachten tot ik Battlefield 5 kan ervaren met de Rift. Middelgrote ontwikkelaars zijn echter al wel bezig met game. Zo kun je bijvoorbeeld (hopelijk zeer binnenkort) een Battlemech besturen met Jaeger Pilot en het opnemen tegen buitenaardse monster met Alien: Isolation.
2.Films
Naast games zijn virtual reality video's en voor de hand liggende toepassing voor de Rift. Zelf de stranden van Omaha Beach bestormen is natuurlijk een ervaring die vele male intenser is dan het slachtveld vanuit de veiligheid van je huiskamer meemaken. Voordat deze ietwat beangstigende ervaring werkelijkheid kan dienen films wel zo opgenomen te worden dat je 360 graden in het rond kan kijken.
De toevoeging van een deel interactiviteit tilt de ervaring naar een nog hoger niveau. Zelf beslissen of je recht op mg42 afrent of al tijgerend of het strand kruipt, maken de ervaring nog echter. Ik ben echter al tevreden als ik met de bril het gevoel heb daadwerkelijk op het strand te staan in plaats van in mij stoel te zitten.
3.Vakantie
Het boeken van een vakantie doet bijna iedereen tegenwoordig online. Het vergelijken van hotels, campings en natuurlijk prijzen is bijna een nationale sport geworden. De fotos en videos van je bestemming zien er allemaal oogverblindend mooi uit. Geen wolkje aan de lucht, geen vuiltje op je kamer. Gelukkig zijn er tegenwoordig voldoende reviews te vinden op basis waarvan je het een en ander kunt wegstrepen.
De volgende stap is echter het zelf bezoeken van je bestemming vanachter je PC. Zet je Oculus Rift op en waan je op de Bahamas (of de camping in Lutjebroek). Bekijk je hotelkamer, het dichtstbijzijnde stadje en het volk dat er zo al rond loopt. Het boeken van een vakantie in met behulp van Virtual Reality is absoluut the next big thing in toerisme. Ik ben benieuwd welke aanbieder met een vooruitziende hierop in springt.
4. Architectuur
Het ontwerpen van je droomhuis gebeurd tegenwoordig eerst op papier om vervolgens het geheel met behulp van een 3D programma uit te werken. Hiermee kun je reeds een blik werpen in je toekomstige huis via de PC. Zodra de Rift uitkomt en de eerste makelaar zo slim is hier wat mee te doen kun je echter huis daadwerkelijk doorwandelen en elk hoekje en gaatje bekijken.
Ook voor huizen die te koop staan is dit voor uitstekende methode om geïnteresseerden te laten rondneuzen vanuit het makelaarskantoor of nog beter, vanuit hun eigen huis. Ja, ook de woningmarkt gaat in de toekomst virtueel.
5.Auto kopen
Het kopen van een auto in virtual reality is tevens goed mogelijk en een opluchting voor vooral de koper. Geen zeurende verkopers met irritante prietpraatjes maar gewoon vanachter je computer met behulp van de Rift je nieuwe auto samenstellen en een testrit maken. Ontwikkelaars zijn al bezig met ontwerpen van een programma om dit mogelijk te maken. Lees hier meer over in deze blogpost.
6. Oorlog voeren
Oorlogen voeren is door de eeuwen al veelal verschoven naar het digitale slachtveld. Niet langer stormen we in grote getalen op elkaar af of beschieten wij anderen vanuit loopgraven. Nee, dood en verderf is vandaag de dag mogelijk met enkel één druk op de knop. De Oculus Rift biedt veel militaire toepassingen. Zo wordt de virtuele bril al gebruikt door Noorweegse leger om tanks te besturen.
Momenteel zit de bestuurder nog in de tank maar in de toekomst kan de machine vanaf een externe locatie worden bestuurd net zoals een drone. Met de Rift wordt de oorlog voeren kinderspel. Hierin schuilt ook een risico, het overhalen van een trekker in een digitale omgeving doet men sneller dan wanneer je de vijand (of burger) in de ogen kijkt. Feit is wel dat dankzij de Rift het (digitale) slagveld gigantisch kan veranderen.
7. Scholing
Niet langer met tienduizend man in een saai hoorcollege maar thuis, vanuit je luie stoel, het oeverloze gelul van je professor aanhoren. Een droom voor iedere student. Deze toepassing is echter het topje van de ijsberg. De rift maakt het tevens mogelijk binnen in een vliegtuig te zitten, een hersenoperatie bij te wonen of te leren of kernenergie zonder gevaar.
Het opleiden van de nieuwe generatie wordt met de Rift eenvoudiger en goedkoper. Dit draagt hopelijk bij aan een beter onderwijs dat voor iedereen toegankelijk is. Voor ons Nederlanders is dit reeds zo maar in veel landen is een opleiding enkel nog weggelegd voor de meer gefortuneerde inwoners. Oculus gaat dus ook bijdragen aan een betere toekomst voor ons kinderen!
8. 3D Design
Zoals eerder aangegeven maakt Oculus het straks mogelijk om met de Rift door je eigen ontworpen huis te lopen. Dit is echter één van de vele toepassingen op het gebied van 3D design. Het bekijken en ontwerpen van allerlei producten is een stuk eenvoudiger wanneer je er omheen kunt lopen en kunt draaien in allerlei richtingen. In combinatie met een 3D printer is de Rift een tool dat iedere designer straks in huis heeft.
9. Post traumatisch Stress behandelen
Naast het voeren van oorlog is de Rift ook geschikt om de gevolgen ervan te behandelen. Veel soldaten die terug komen van een missie waarbij zij iets traumatisch hebben ervaren krijgen te maken met PTS (post traumatisch stress). Met behulp van een virtuele wereld kunnen soldaten straks terugkeren naar het oorlogsgebied om zo hun angsten te overwinnen.
Het Amerikaanse leger is reeds bezig met testen op soldaten die terugkomen uit Afghanistan. De resultaten zijn tot dusver positief te noemen. De Rift levert straks dus een bijdrage aan het voorkomen van PTS door soldaten buiten de gevechtssituatie te plaatsen en door hen te helpen bij het genezen van eventuele traumas.
10. Angsten overwinnen
Elk mens kent angsten. Zij het voor situaties zoals hoge gebouwen of drukke pleinen of voor dieren zoals spinnen of honden. De Oculus Rift is gemaakt om virtuele situaties te schetsen die levensecht zijn. Wie herinnert zich niet de schijterige Matthijs van Nieuwkerk die met de Rift een rit in de achtbaan maakte?
Dit is een goede methode om mensen in een angstige situatie te plaatsen zonder hen daadwerkelijk in gevaar te brengen. Zo kunnen mensen hun angst voor hoogtes overwinnen door stap voor stap de Eifeltoren. Of geconfronteerd worden met steeds grotere honden om hun angsten voor de mens zijn beste vriend te overkomen.
Naast deze toepassingen zijn er tientallen andere dingen die je met de Rift kunt doen. Het creëren van een virtuele wereld biedt eindeloze mogelijkheden voor elk vakgebied, branche en persoon. De vrij lage aanschafprijs in combinatie met het feit dat computers steeds goedkoper worden maakt de Oculus het entertainment apparaat van de toekomst.
Toen Oculus zijn nieuwe Development Kit 2 aankondigde werd duidelijk dat de virtual reality bril een nieuw scherm met een veel hogere resolutie zou bevatten. Waar dit scherm precies vandaan kwam en of die in house ontwikkeld is werd niet bekend gemaakt. Wel werd duidelijk dat de Rift een upgrade kreeg naar full HD AMOLED scherm waarmee ieder oog op een resolutie van 1080 x 960 wordt getrakteerd.
Tear downs & walktrough
Eind vorige maand begon Oculus met verschepen van de nieuwe Dev Kits en zoals gebruikelijk werd de Oculus uit elkaar gehaald om te kijken welke hardware het precies bevat. Snel werd duidelijk dat het scherm exact hetzelfde is als die van de Samsung Note 3. Oculus heeft zelf de touch functie intact gelaten, hoewel het af te raden is hier tijdens je virtuele reis gebruik van te maken. Ifixit was één van de eerste de Oculus open maakt en merkte op dat het scherm overclocked is naar een hogere refresh rate van 70 hz. Dit is noodzakelijk om de low percistence mogelijk die zorgt voor een sterk verlaagde motion blur en motion sickness.
Samenwerking Samsung
De collaboratie tussen Samsung en Oculus is an sich al opmerkelijk te noemen. In mei werd namelijk al bekende dat beide bedrijven samenwerken aan een andere VR Headset genaamd Gear VR. Hiervoor ontwikkeld Oculus de software terwijl Samsung zelf de hardware voor hun rekening neemt. Het feit dat Samsung het scherm levert voor de Oculus is een duidelijk teken dat het partnerschap steeds serieuzer vormen aanneemt. De reden voor de samenwerking berust waarschijnlijk op het feit dat het aantal devkits (10.000) nog te laag is om zelf een scherm te produceren. Voor Oculus is het dus goedkoper om gebruik te maken van de hardware van gigant Samsung.