Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    19-06-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blippar Autoherkenning is goed op weg

    Augmented Reality biedt veel mogelijkheden. Het kan net zoals Artificial Intelligence gebruikt worden voor vele innovatieve toepassingen. Voeg ze samen en je hebt goud in handen. Bedrijven als Google, Facebook en Apple zetten stevig in op netwerken die leren, niet geheel toevallig zijn het ook bedrijven die flink investeren in Augmented Reality en Virtual Reality. Blippar behoort tot de grootste bedrijven op het gebied van beeldherkenning, met een nieuwe functie in hun scanning app wordt het mogelijk om auto’s op straat te herkennen, en via Augmented Reality direct relevante informatie te geven.

    Snel informatie opzoeken over auto’s op straat

    Als je een Chrysler of Dodge op straat ziet staan die gebouwd is tussen het jaar 2000 en 2017 kun je die met de Blippar app scannen. Alle Amerikaanse auto’s binnen deze periode staan in het systeem. Je krijgt dan informatie te zien over dit merk en model zoals verkoopprijzen en technische details. Dit werkt zelfs met auto’s die niet al te snel voorbij rijden. Om een beetje VR te integreren kun je ook direct naar 360 graden panorama foto’s kijken van het interieur. De Blippar app was al in staat om bloemen en dieren te herkennen en andere objecten, met auto’s boren ze een nieuwe markt aan. Ze bieden daarnaast een API aan zodat andere bedrijven deze beeldherkenning kunnen integreren binnen andere apps.

    Blippar stond voorheen bekend als de Britse concurrent van de Nederlandse Augmented Reality pionier Layar. Uiteindelijk heeft Blippar het bedrijf Layar opgekocht, waarmee het is uitgegroeid tot een wereldleider op het gebied van beeldherkenningssoftware.

    Shazam voor auto’sShazam

    Om een product of dienst snel uit te leggen wordt er vaak een vergelijking gemaakt met een soortgelijk product of dienst in een andere categorie. De nieuwe Blippar functie kunnen we de “Shazam voor auto’s” noemen. Shazam is de populaire app die muziek kan herkennen terwijl deze speelt op de radio, in de discotheek en overal waar muziek te beluisteren is. De app geeft dan de naam van de artiest weer, de titel van het nummer, videoclips en uiteraard een link om het nummer aan te schaffen. Concurrent Soundhound doet hetzelfde met als grote verschil dat een melodie neuriën al voldoende is. Soundhound is onlangs uitgebreid met een spraakassistent zoals we die kennen van Siri (en de spraakherkenning in de Oculus software voor de Gear VR) die gevoed wordt door een neuraal netwerk, ook weer Artificial Intelligence dus.

    See Food uit Silicon Valley

    Om de georganiseerde chaos en waanzin in Silicon Valley op de hak te nemen heeft Mike Judge (Beavis and Butthead, Office Space) een comedyserie gemaakt over het “Hollywood van de Tech industrie”. Ook onderwerpen over Virtual Reality en Augmented Reality worden daarbij niet ontweken. Zo werd er een “pitch” gemaakt voor de “Shazam voor eten” genaamd See Food (Letterlijk Zie Eten). Door een aantal komische verwarringen met “See Food” en “Seafood” en “Octopus” en “Oculus” werd er in de serie een “Not a Hotdog” app ontwikkeld die kan zien of een object wel of niet een hotdog is. Deze app is niet alleen een grap in de serie, via de Amerikaanse app store kun je een werkelijk functionerende versie downloaden die je direct vertelt of een object inderdaad een hotdog is.

    Beeldherkenning is niet nieuw. Google maakt er veel gebruik van, bijvoorbeeld met realtime vertalingen waarin ook Augmented Reality wordt gebruikt. Bedrijven als Blippar moet deze technologie nu verder vercommercialiseren, met de auto herkenning maken ze duidelijk een stap in deze richting.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 10:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VicoVR: de handsfree controller voor VR

    Virtual Reality controllers voor PC headsets als de Oculus Rift en de HTC Vive maken de virtuele wereld overtuigender dan met een normale spelcontroller of een muis. Toch is er nog volop te verbeteren, met handschoenen zoals die van Manus VR wordt Virtual Reality letterlijk al meer tastbaar. Op mobiele VR systemen zoals die van Google Cardboard is de uitdaging nog groter. De hardware van een smartphone is lang niet zo krachtig als die van een zware gaming PC. VicoVR denkt de oplossing te bieden; een sensor met ingebouwde processor waarmee je volledig draadloos Virtual Reality games kunt spelen.

    KinectDe technologie achter VicoVR

    VicoVR is een Bluetooth accessoire die Android en Apple iOS mobiele apparaten in staat stelt gebruik te maken van bewegingsherkenning en ruimtelijke positionering. Het werkt als een soort scanner die de bewegingen van je armen en benen kan volgen, en nauwkeurig kan bepalen waar jouw hoofd zich bevindt. Het systeem maakt draadloos verbinding met de smartphone waarmee je meer bewegingsvrijheid hebt, de software is in staat 19 punten op het lichaam te registreren wat een zeer nauwkeurige tracking mogelijk maakt. Het is zelfs mogelijk om met twee personen tegelijk voor de scanner te staan met herkenning voor elk individu.

    Vooral voor games

    Op dit moment zijn er een aantalMicrosoft mobiele VR titels beschikbaar die ondersteuning bieden voor het VicoVR platform. Om echt een succes te worden zal er meer content moeten komen. Het is begrijpelijk dat de makers zich richten op gamers, met flitsende graphics kun je proberen dit soort accessoires aan de man te brengen, maar deze nauwkeurige registratie van bewegingen zou juist ideaal zijn voor diverse medische toepassingen. Met een prijskaartje van 400 dollar is het een zeer dure accessoire voor mobiele gamers, maar juist een zeer betaalbaar product voor professionals.

    Positiebepaling

    Een heel interessante feature die genoemd wordt door de makers maar niet echt benadrukt is de mogelijkheid om positie in de ruimte te bepalen. Je kunt naar voren en achteren lopen, zelfs met twee personen, en de software zal dit registreren. Positionele bepaling is momenteel een groot gemis bij mobiele VR systemen, de Rift en Vive kunnen dit wel realiseren via externe sensoren. De Microsoft Hololens kan dit op basis van camera’s in de headset, op een wijze die erg overeenkomt met de technologie van VicoVR.PrimeSense


    VicoVR is niet de enige vis in de vijver

    Wil de echte handsfree VR controller nu opstaan? VicoVR zal flink aan de weg moeten timmeren om een concurrerende marktpositie te veroveren, kijk maar eens naar deze bedrijven:


    PrimeSense

    Dit bedrijf uit Israël werd opgericht in 2005 maar wist pas het grote succes te behalen in 2010, toen ze de rechten verkregen voor een 3D tracking systeem. Dit systeem zou later toegepast worden voor de Xbox 360, inderdaad het Kinect systeem waar we zojuist over schreven. In 2013 kwam er een kaper op de kust toen Apple het bedrijf PrimeSense inclusief alle kennis opkocht voor maar liefst 360 miljoen dollar. Het is niet duidelijk wat Apple precies met deze kennis heeft gedaan, maar het zal zeker van pas komen met de nieuwe Augmented Reality plannen, de gezichtsherkenning en diepte herkenning met de dubbele camera op de iPhone.


    Microsoft Kinect

    De Kinect was een accessoire voor de Xbox 360 spelcomputer. Door een gebrek aan software werd de Kinect geen doorslaand succes, toen de ontwikkelsoftware werd vrijgegeven voor hobbyisten ontstond er een nieuwe waardering voor deze innovatieve diepte scanner. De technologie achter de Kinect werd later gebruikt in de Hololens van Microsoft. Heel simpel gesteld werden de Kinect sensoren op de Hololens gemonteerd waarmee deze headset middels “Inside-out” tracking de ruimte kan scannen voor een overtuigende Mixed Reality ervaring.Wii


    Nintendo Wii

    Microsoft liet zich voor de Kinect inspireren door de Nintendo Wii spelcomputer. Hoewel de Wii controllers met bewegingssensor zeer bekend zijn, is de onmisbare functie van de sensor-bar een beetje op de achtergrond geraakt. Door deze eenvoudige balk op of onder een televisie te plaatsen kon de positie van een Wii spelcontroller perfect bepaald worden, en dat met slechts twee eenvoudige LED’s. De mogelijkheden van deze technologie werden op zeer creatieve wijze door Johnny Lee gebruikt om room-scale tracking mogelijk te maken. Dezelfde Johnny Lee is nu de projectleider van Tango, het Mixed Reality programma van Google en daarmee een directe concurrent van de Microsoft Hololens.


    https://youtu.be/QgKCrGvShZs


    Wat brengt de toekomst voor VicoVR?

    Met een prijs van 400 dollar is het onwaarschijnlijk dat VicoVR een verkoopsucces zal worden. Via Indiegogo hebben ze een compleet product kunnen ontwikkelen, maar een groot publiek aanspreken zal een grote uitdaging zijn. Wellicht hopen ze dat de technologie achter VicoVR opgekocht wordt, net als destijds met PrimeSense is gebeurd, of de hardware wordt net zoals de Kinect ingebouwd in standalone headsets. Virtual Reality zonder fysieke controllers lijkt een logische stap in de ontwikkeling van VR producten, maar wie vindt de juiste oplossing?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 10:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Facebook strategie met VR en AR

    Het jaar 2016 was niet bepaald het beste jaar voor Facebook en hun peperdure aankoop Oculus VR. De  bleek niet zo innovatief als de HTC Vive, de verkoopcijfers vielen tegen, Zenimax bracht Facebook voor de rechter en oprichter Palmer Luckey leek meer bezig te zijn met Hillary Clinton pesten dan met Virtual Reality. We zijn weer een aantal maanden verder en Facebook krabbelt langzaam terug uit een diep dal. De prijsverlaging van de Rift en bijbehorende accessoires lijkt een redelijk effect te hebben op de verkoopcijfers, daarnaast begint Facebook ook steeds meer te experimenteren met Augmented Reality. Of beter gezegd, ze jatten alle leuke ideëen van Snapchat en stoppen deze in hun eigen apps. Waar is Facebook momenteel mee bezig, en gaan ze hiermee een comeback maken?

    Oculus verovert Zuid KoreaFacebook vr

    HTC ging al kort na de introductie richting China om daar de Vive flink te promoten. Onlangs wist Microsoft de Hololens ook in China door de strenge keuring van de regering heen te krijgen. Facebook kijkt eindelijk verder dan de Verenigde Staten en Europa en werkt nu samen met de regering van Zuid Korea om de Rift daar populair te maken onder de Koreaanse bevolking. In deze overeenkomst zal Facebook samen met de regering tien AR en VR startups selecteren en ondersteunen. Met een fanatieke gaming community is dat zeker geen slechte zet van Facebook.

    Facebook VR Avatars komen van Bitmoji

    Het is bekend dat Facebook de laatste tijd veel functies van Snapchat in hun eigen apps stopt, nu blijkt dat de VR avatars gebaseerd zijn op de Bitmoji van bekende mensen die wederom van Snapchat afkomstig zijn. De 2D plaatjes van bekende gezichten werden door software geanalyseerd om vervolgens de 3D karakters te ontwerpen voor het Facebook platform. Dit is overigens geen geheime lek, de onderzoekers hebben dit zelf naar buiten gebracht.

    Zelf Augmented Reality effecten makenCamera

    Die AR effecten van Snapchat? Ook die zien we terug bij Facebook, ze hebben zelfs een Camera Effects Developer platform opgezet waarmee iedereen met een beetje technische kennis en creativiteit nieuwe Augmented Reality camera effecten kan ontwerpen. We zijn benieuwd of Facebook binnenkort ook met een speciale videobril op de markt komt zoals Spectacles van Snap Inc.

    Chromecast voor Gear VR

    Laten we niet vergeten dat de Gear VR headset van Samsung draait op Oculus software. Deze bescheiden headset kreeg als eerste Minecraft VR, als eerste een softwarematige truc om de resolutie flink te verhogen en nu ook weer als eerste een optie om VR beelden via Chromecast op een televisie weer te geven. Met een Rift is dat via een PC monitor uiteraard ook te realiseren, toch is dit weer een leuke aanvulling op de mogelijkheden van de populairste VR headset (Google Cardboard even niet meegeteld).

    Nieuwe 360 graden camera’s

    ChromecastGoogle ontwikkelde ooit de JUMP camera rig voor GoPro camera’s om de kwaliteit van VR video te verbeteren. Dit jaar komt Facebook met twee nieuwe 360 graden camera’s, een eenvoudige versie met 6 camera’s in een bolvorm, en een uitvoering met maar liefst 24 camera’s ingebouwd. De nieuwe modellen kunnen 3D opnames maken met “six degrees of freedom” wat betekent dat je met je lichaam kunt bewegen en rondkijken in de video. Facebook gaat de camera’s niet zelf verkopen maar werkt met diverse hardware fabrikanten.

    Facebook heeft de strijd nog lang niet opgegeven, we zullen zien of 2017 wel een succesvol jaar wordt voor Mark Zuckerberg en consorten.


    360 graden video laten maken

    event virtual reality


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR gebruiken op beurzen en evenementen

    Bepalen of iets een trend of een hype is kan pas na verloop van tijd. Neem als voorbeeld Virtual Reality en 3D Printing. Hoewel het printen van 3D objecten even sterk in de belangstelling stond lijkt het voor consumenten niet echt een trend te zijn.

    Het is nu vooral een niche markt voor hobbyisten en de professionele markt. De consumenten 3D printers lijken daarmee een hype. Virtual Reality werd in dezelfde periode plotseling erg populair, en hoewel de omzet prognoses flink zijn bijgesteld blijven de VR brillen de winkels uitvliegen en er wordt steeds meer geïnvesteerd in deze technologie, zeker wanneer we Augmented Realitl meetellen in deze opkomende markt.

    Virtual Reality is daarmee dus een trend die we ook tijdens evenementen en beurzen steeds vaker zien. Waarom is het interessant voor bedrijven om VR brillen te gebruiken voor presentaties aan potentiële klanten? En hoe kun je op de meest effectieve wijze gebruik maken van de VR trend? Deze vragen worden beantwoord in dit artikel.


    Waarom zijn VR brillen zo duur?Rift

    Je kunt even naar de dichtstbijzijnde Media Markt lopen of naar de Coolblue webshop gaan om een stapel VR brillen te kopen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Echte VR headsets zijn nog erg duur, zelfs voor een Google Cardboard presentatie heb je al een snelle smartphone nodig. Reken voor een volledig set met VR headset inclusief controllers, PC en software gerust enkele duizenden euro’s.

    Wil je ook eigen vr content laten ontwikkelen? Dan lopen de prijzen snel op want de productiekosten van VR content lopen van enkele honderden euro's tot honderdduizenden euro’s per project. De “echte” VR headsets zijn zeer complex met positiebepaling, nauwkeurige controllers en nieuwe technologie, je betaalt als “early-adaptor” om vooraan te staan in deze trend.

    Huren van VR brillen is dan een interessante optie, bij verhuur van een complete Virtual Reality oplossing kun je ook direct een specialist inschakelen om je vooraf uitleg te geven, of je tijdens de beurs of het evenement bij te staan.


    Trek de aandacht tijdens evenementen en beurzen

    abn_event1-1024x576Dat VR brillen de aandacht trekken op een evenement of beurs mag duidelijk zijn, het kijken naar bezoekers met een VR headset op hun hoofd is al bijna net zo leuk als de beleving die je zult ervaren wanneer je zelf een VR bril draagt. Je kunt er een speciale ruimte voor inrichten met bijvoorbeeld een draaistoel of een vloer waar de gebruiker op kan lopen. Dat trekt direct kijkers, iedereen wil zien wat er zich afspeelt op jouw stand.

    De noviteit van Virtual Reality in combinatie met de boodschap van het merk of bedrijf blijkt erg effectief te zijn, door de technologie en content naadloos op elkaar aan te sluiten biedt je een goede presentatie aan het publiek met een bewezen hogere conversie.


    Minder meters, meer laten zien

    De virtuele ruimte is grenzeloos, dat is een groot voordeel voor exposanten op een beurs of evenement. Met een draaistoel en VR brillen die je gehuurd hebt voor een dag kun je een compleet nieuwe wereld laten zien, uiteraard een wereld die perfect aansluit op de boodschap van het bedrijf.

    Met een HTC Vive of een Oculus Rift wordt het nog interessanter, zo kun je mensen laten rondlopen en met VR controllers interactie realiseren met virtuele objecten en omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan een virtueel eitje koken in een virtuele keuken die op maat wordt gegenereerd.


    VR content laten maken

    Maatwerk, het onderwerp werd zojuist al even aangestipt. Wanneer je bijvoorbeeld die keuken tijdens de beurs van kleur kunt veranderen voor de klant, of meubels virtueel kunt verplaatsen in de ruimte kun je maatwerk leveren voor de bezoeker. Datzelfde geldt voor de exposant, die kan naast het inhuren van VR brillen ook eigen vr content laten maken zoals:

    VROwl_DragonValley_TurtleEldering3Dmodel

    • Een virtuele tour op basis van 360 graden fotografie.
    • Panorama 360 graden filmpjes van producten, diensten en locaties.
    • VR omgevingen, ontworpen met CAD programma’s.
    • Complete Virtual Reality apps op maat gemaakt.


    Wanneer je de kosten wilt beperken is er al veel goede content beschikbaar, het verhuurbedrijf of de VR specialist kan content zoeken die bij de doelstellingen past. Zo zijn er ook VR spellen waarmee je een bezoeker niet alleen uitstekend kunt vermaken, je kunt daarmee ook gerelateerde producten en diensten onder de aandacht brengen. Denk bijvoorbeeld aan “The Climb”, een prachtig spel waarin je virtueel bergen kunt beklimmen. Bestaande content die ideaal is voor leveranciers van outdoor producten en reisbureaus die avontuurlijke vakanties aanbieden.


    De verhuur van VR brillen is absoluut een trend die de hype allang voorbij is. Zelf investeren in dure Virtual Reality apparatuur is niet altijd verstandig omdat de technologie zich in rap tempo ontwikkelt, door VR brillen te huren bespaar je kosten en loop je toch altijd voorop.

    event virtual reality

    virtual reality evenement


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.DreamWorld nieuwe Mixed Reality concurrent

    Na de Hololens van Microsoft, de Meta 2 van Meta is er een nieuwe Mixed Reality headset onthuld door DreamWorld genaamd DreamGlass. In tegenstelling tot Virtual Reality kun je met Mixed Reality ook nog de wereld om je heen zien, in tegenstelling tot Augmented Reality sluiten de computerbeelden perfect aan op de omgeving. Hoewel meer concurrentie kan leiden tot snellere ontwikkeling is Meta niet bepaald enthousiast over deze nieuwe speler. Ze hebben een voormalige werknemer en maar liefst twintig andere personen aangeklaagd wegens contractbreuk en het gebruiken van bedrijfsgeheimen. Hoog tijd om de drie Mixed Reality headsets eens nader te bekijken.

    Meta 2 van MetaHololens

    Het bedrijf Meta bevindt zich in Silicon Valley, net als vele andere tech bedrijven. Ze hebben zich volledig toegelegd op Mixed Reality met de Meta en Meta 2 headsets. In 2013 begon Meron Gribetz met het bedrijf en lanceerde een Kickstarter campagne. Het beoogde bedrag van 100.000 dollar werd bijna verdubbeld. Daarmee was het geen succes zoals de Oculus VR headset, maar het was toch een bescheiden succes. In 2015 wist Meta via een Series A investeringsronde 23 miljoen dollar binnen te slepen. In 2016 kwam de tweede versie voor ontwikkelaars uit, in datzelfde jaar wisten ze wederom 50 miljoen dollar op te halen van bedrijven als Lenovo en Comcast. De Meta 2 is nog in de ontwikkelfase en wordt als “Development Kit” verkocht.

    DreamGlass van DreamWorld

    Dit bedrijf bevindt zich in China en is in 2016 gestart. De oprichter is Zhangyi Zhong, en heeft voorheen gewerkt bij Meta als hoofd van optische elementen in de ontwikkeling van de Meta headset. DreamGlass is het eerste product van DreamWorld, het ontwerp lijkt op een wat meer elegante versie van de Meta en Hololens headsets. Lijkt, want naast ontwerpen uit de computer en een flitsende reclame video is er nog niet veel bekend over deze headset. Het gezichtsveld zou 100 graden zijn terwijl de Meta 2 niet verder komt dan 90 graden, de prijsindicatie is 350 dollar terwijl de Meta 2 op een prijs van 949 dollar ligt. De DreamGlass is geschikt voor zowel mobiel als PC terwijl de Meta 2 alleen werkt met een PC. Daarnaast is het grootste verschil dat de Meta 2 echt werkt, de DreamWorld heeft nog geen publieke demonstraties gegeven.

    Hololens van Microsoft

    DreamworldHoewel de eerste versie van de Hololens in 2016 is verschenen reikt de historie een stuk verder terug naar 2010. Toen kwam de Kinect op de markt, een camera met diepte scanner voor de Xbox spelcomputer. Op basis van deze technologie werd een Mixed Reality headset ontworpen met ingebouwde camera’s, microfoons, een PC systeem met Windows en dezelfde methode om een ruimte in drie dimensies te scannen. Hoewel de tweede editie te koop is voor consumenten betreft het in feite een product in ontwikkeling. De prijs ligt een stuk hoger dan de concurrentie met 3000 dollar, het grote verschil is dat de Hololens geheel zelfvoorzienend is, je hebt geen PC of mobiel apparaat nodig.

    Juridische problemen

    Op dit moment heeft Meta een geschil lopen met Zhangyi Zhong, Meta is van mening dat Zhong op schaamteloze wijze bedrijfsgeheimen heeft gestolen om deze vervolgens te gebruiken in zijn eigen MR project. Daarnaast zou hij ook de productiemethodes, contacten en marktstrategie compleet hebben overgenomen van Meta om het DreamWorld project op te starten. Zhong begon in maart 2015 bij Meta en verliet in de loop van 2016 plotseling dit bedrijf. Dit keer staat Meta aan de andere kant van een juridisch conflict, in februari 2016 bleek dat Gribetz zelf ideeën had gestolen van Tracy McSheery van Phasespace. McSheery had Gribetz een demonstratie gegeven van de AR technologie waar Phasespace mee bezig was. De advocaten van Meta hebben kort na deze bekendmaking een verbod gelegd op verdere uitingen vanuit Phasespace.

    De toekomst van Mixed Reality

    Microsoft heeft volgens nieuwswebsite OnMsft een aanvraag ingediend voor “Direct Reality” als handelsmerk. Het is niet duidelijk welke bedoeling Microsoft heeft met deze term. Momenteel werken ze niet alleen aan de Hololens, ze zijn ook bezig met Virtual Reality in Windows waarbij ze de productie van de hardware overlaten aan andere bedrijven. De term “Mixed Reality” dateert al uit 1994 en werd gedefinieerd door Paul Milgram en Fumio Kishino. De producten van Microsoft en Meta zijn duidelijk nog niet klaar voor het grote publiek. Niet alleen door de aanschafprijs, maar ook de beperkte toepassingsmogelijkheden. De Hololens wordt wel in de medische sector en in de industrie gebruikt op kleine schaal, de Meta 2 heeft daarentegen meer moeite om uit de startblokken te komen. Het is niet duidelijk of de DreamGlass ooit zal gaan verschijnen en in welke vorm. Mixed Reality is een stuk complexer dan VR en AR. Een bedrijf als Magic Leap is al enkele jaren bezig met een dergelijke technologie en ook zij hebben moeite een tastbaar product op de markt te brengen.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GoPro Fusion VR 360 graden camera

    GoPro is hét merk voor actiecamera’s, compacte videocamera’s die geschikt zijn om opnames te maken in lastige omstandigheden zoals surfen, skiën, wielrennen en tal van “extreme” sporten. Dit jaar zal hun eerste 360 graden camera verschijnen met de naam GoPro Fusion. De voormalige voorloper op het gebied van actiecamera’s bevindt zich ditmaal in de achterhoede. Hoe verhoudt deze nieuwe camera zich tegenover de concurrentie?

    Hoe GoPro een nieuwe standaard heeft gezet

    In 2002 wilde Nick Woodman in Australië mooie foto’s maken tijdens het surfen, maar er waren geen betaalbare camera’s op de markt om goede actiefoto’s te maken. Hij ging kralen en riemen met schelpen verkopen vanuit zijn Volkswagen busje om zijn droom camera waar te maken. Een investering van zijn ouders voor het bescheiden bedrag van 230.000 dollar heeft waarschijnlijk ook geholpen. Het eerste model uit 2004 maakte nog gebruik van film, later zou de digitale GoPro uitgroeien tot dé standaard in actie fotografie en video opnames. Met name de vele accessoires maken deze camera’s erg veelzijdig.

    GoPro en Google JUMP maakt 360 graden video mogelijk

    Toen Google serieus met VR Video aan de slag ging waren er nog weinig hoogwaardige 360 graden video camera's op de markt. Ze gingen zelf aan de slag en ontwikkelde een “camera rig” waar maar liefst 16 GoPro HERO 4 camera’s in passen, de losse beelden worden via software aan elkaar gelast. Zo kun je in 360 graden hoge kwaliteit video opnemen. In 2016 besloot Google over te stappen naar de Yi HALO camera, een concurrent van GoPro.

    GoPro Fusion

    Als waterdichte camera is het ironisch dat juist GoPro de boot heeft gemist met 360 graden camera’s. Terwijl de concurrerende cameramerken links en rechts panorama camera’s op de markt lanceerden bleef het stil bij GoPro. Sterker nog, de aandelen verloren een groot deel van hun waarde en ze moesten een aanzienlijk deel van het personeel ontslaan. De HERO 5 serie was niet echt vernieuwend en hun vliegende drone camera kwam te laat op de markt. Dat is ook het geval bij de Fusion, deze 360 graden camera komt pas tegen het einde van 2017 uit. Gaat de Fusion de redder zijn van GoPro, of zijn ze te laat op deze drukke markt?

    Op dit moment is er nog niet zoveel bekend over de camera, de Fusion moet eind 2017 in de winkels liggen. Net zoals veel 360 graden camera’s wordt er gebruik gemaakt van twee lenzen met ieder een zeer ruime kijkhoek en een totale resolutie van 5.2K met 30 beelden per seconde. In tegenstelling tot vergelijkbare camera’s worden deze lenzen niet precies tegenover elkaar geplaatst in de behuizing. De behuizing lijkt groter te zijn dan de Hero 5 camera’s, net als voorheen wordt er wederom gebruik gemaakt van een klein LCD scherm. Het is niet officieel bekend gemaakt of de camera waterdicht zal zijn zonder speciale behuizing.

    OverCaptureNikon

    Niet iedereen heeft een VR headset of een Cardboard VR bril, daarnaast is er nog steeds een grote markt voor “platte” video. Daarom heeft GoPro de optie “OverCapture” toegevoegd, hiermee kun je normale video’s maken op basis van de 360 graden beelden. Je maakt daarmee een uitsnede uit het complete beeld met een maximale resolutie van 1080p, wat gelijk staat aan FullHD. Je kunt de beelden monteren met de Quik videomontage app. In de huidige versie van de software kan met beeldmateriaal via wifi direct naar de app gestuurd worden, dat is goed als backup en wellicht ook geschikt voor live streaming.

    De stitching, dus het samenvoegen van de twee afzonderlijke beelden, lijkt behoorlijk goed te zijn, al zijn er soms vage lijnen te bespeuren. Het lijkt haast alsof de GoPro dezelfde methode gebruikt als de Kodak Pixpro Orbit 360, die twee beelden opneemt met verschillend formaat. Daarmee ligt de “laslijn” midden in het beeld en niet aan de randen.

    Alternatieve 360 graden camera’s

    Zoals gezegd is GoPro een beetje aan de late kant, dit zijn alternatieve camera’s in een prijsklasse die waarschijnlijk overeenkomt met de Fusion:

    Kodak PixPro Orbit 360

    Kodak was er al vroeg bij in de opkomende 360 graden markt met een sportcamera die erg veel leek op een GoPro (zelfs de naam is schaamteloos overgenomen) maar dan met één groothoek lens voor panorama video. Deze camera werd opgevolgd met een 4K resolutie model, daar kwam weer een accessoire voor om twee PixPro 4K camera’s aan elkaar te koppelen. Met de Orbot 360 heeft Kodak voor het eerst een sportcamera met twee lenzen uitgebracht, dit is een directe concurrent van de aankomende Fusion.

    Nikon Keymission 360 4KFusion

    Van Kodak wordt geen professionele kwaliteit verwacht, bij Nikon ligt de lat een stukje hoger. In de Keymission serie vinden we ook een 360 graden camera die het herkenbare GoPro uiterlijk als uitgangspunt neemt. De Keymission 360 heeft twee gelijkwaardige lenzen, alleen zijn de recensies niet bepaald lovend. Naast de matige stitching van de twee beelden is de software niet stabiel genoeg.

    Samsung Gear 360

    Na het succes van de Samsung Gear VR headset zag het bedrijf uit Korea een nieuwe markt voor accessoires ontstaan. De eerste versie van de Gear 360 werkte alleen met Samsung toestellen, de opvolger (model 2017) heeft kleinere lenzen, een handvat en werkt naast Android zelfs met Apple toestellen. Deze camera is spatwaterdicht maar niet geheel waterdicht, de kwaliteit is in zijn prijsklasse heel acceptabel.

    Ricoh Theta SGoPro

    De eerste Ricoh Theta leverde een matige kwaliteit maar was wel uiterst compact. Met de Theta S is de vormgeving klein gebleven, toch zijn de prestaties een stuk beter geworden. Als je op zoek bent naar een uiterst gebruiksvriendelijke manier om 360 graden beelden te filmen voor een redelijke prijs is de Ricoh Theta S geen slechte keuze. Houd er wel rekening mee dat de eenvoud ook betekent dat de mogelijkheden behoorlijk beperkt zijn.

    Kan de GoPro Fusion nog iets nieuws toevoegen aan deze drukke markt voor 360 graden camera’s? Gaan ze concurreren op prijs, kwaliteit of gebruiksgemak? Net zoals de alternatieve camera’s op deze pagina zal het beeld wel in 2D opgenomen worden, op dit moment is de Vuze het enige 3D alternatief onder de duizend euro.

    360 graden video laten maken

    vr film laten maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aryzon wil de Google Cardboard worden voor Augmented Reality

    Met Virtual Reality kunt je een breed scala aan toepassingen verzinnen, maar zoals Tim Cook van Apple en ook Shigeru Miyamoto van Nintendo reeds kenbaar hebben gemaakt ben je als gebruiker altijd afgesloten van de buitenwereld. De Microsoft Hololens is een Mixed Reality headset waarbij je digitale beelden ziet over de werkelijkheid. Ook Augmented Reality spellen als Pokémon GO maken gebruik van computerbeelden over live beeld. De Holens is helaas nog erg duur, 3000 euro voor de testversie. Aryzon heeft een AR headset bedacht die een stuk goedkoper is, 30 euro. Wordt dit de Google Cardboard voor AR?

    Made in Holland

    Aryzon is een initiatief van een groep ontwikkelaars uit Enschede, via Kickstarter zamelen ze geld in voor hun kartonnen AR headset. Dat is geen probleem, het bedrag van €25.000,- is al ruim overschreden en de teller blijft stijgen zonder einde in zicht. Dat is niet zo vreemd, een Hololens voor een fractie van de prijs, dat wil iedereen wel bestellen! Hoewel de vergelijking snel gemaakt is, betreft het ditmaal een Augmented Reality product, terwijl de Hololens van Microsoft een Mixed Reality systeem is. Dat houdt in dat Hololens een 3D scan maakt van de omgeving, waarmee de digitale objecten volledig aansluiten bij de omgeving. Daarnaast beschikt de Hololens over een ingebouwde computer met Windows 10 software, camera’s en microfoons, voor de Aryzon heb je een smartphone nodig met 5,5 inch scherm.

    Hoe werkt de Aryzon AR headset?Zapbox2

    Net als de bekende Google Cardboard voor Virtual Reality krijg je een bouwpakket van karton door de brievenbus. Om de beelden voor je ogen weer te geven worden er enkele schermen gebruikt die het beeld van de smartphone spiegelen en projecteren op een transparant vlak. Deze technologie is vergelijkbaar met een autocue die teksten van presentatoren laat verschijnen terwijl ze toch in de camera lijken te staren. Om de tracking mogelijk te maken gebruiken ze een speciale AR marker die als ankerpunt fungeert. De bijbehorende app kan de marker herkennen en daar een Augmented Reality beeld overheen plaatsen.

    Andere goedkope AR headsets

    Aryzon is niet het eerste, en waarschijnlijk ook niet het laatste bedrijf dat met een “Cardboard voor AR” op de markt verschijnt, hier zijn enkele concurrenten:

    Seebright Ripple 2

    De eerste promotievideo voor Seebright was heel ambitieus, met de Ripple 2 hebben ze de ambities behoorlijk teruggeschroefd met een ontwerp dat best veel overeenkomsten vertoont met de Aryzon houder. De Ripple lijkt iets degelijker te zijn met ook wat ondersteunende hardware. Denk aan de Gear VR voor Augmented Reality.

    Zappar ZapBox

    Het Britse Augmented Reality bedrijf Zappar (niet te verwarren met dat andere Britse Augmented Reality bedrijf Blippar) heeft vorig jaar al een succesvolle campagne gevoerd met een ontwerp dat nog meer op een Google Cardboard lijkt. Ook de ZapBox werkt met markers om positie te bepalen, al gebruiken ze meer dan één marker wat meer mogelijkheden biedt. De prijs is met 30 dollar ook vrijwel gelijk aan de Aryzon smartphone houder. De ZapBox ligt klaar om verscheept te worden.

    Een belangrijk verschil tussen de Aryzon en de Ripple 2 ten opzichte van de ZapBox is het extra reflectiepaneel die ontbreekt bij de Zappar oplossing. Het is niet duidelijk of dit van invloed is op de kwaliteit van de ervaring.

    Wie maakt de Cardboard voor AR?Zapbox1

    Met de drie voorbeelden op deze pagina is het duidelijk dat er aandacht is voor een goedkope Augmented Reality headset. Er zijn ook al “hacks” om AR te bekijken met een Google Cardboard. In principe is een smartphone al voldoende, maar net als met de Cardboard VR viewer is de ervaring met een headset een stuk beter. Zal de markt gefragmenteerd worden met goedkope doosjes met eigen software, of komt er een standaard voor het grote publiek?


    virtual reality film maken

    vr filmpje maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.HTC brengt eerste standalone VR headset op de markt

    Het is geen geheim dat smartphone fabrikanten magere tijden doormaken. De markt lijkt verzadigd, merken zijn druk op zoek naar de volgende trend op het gebied van mobiele elektronica. De laatste jaren lijkt de opkomende Virtual Reality markt voor smartphone fabrikanten een geschenk uit de hemel, overal verschijnen smartphone houders met VR mogelijkheden. HTC koos juist voor de high-end markt met een volwaardige VR headset, de HTC Vive. Na enkele producten zoals de TP Link om deze headset te verlossen van de kabels tussen headset en PC is er nu eindelijk een VR headset van HTC aangekondigd die niet alleen geheel draadloos werkt, je hebt er ook geen PC meer voor nodig.

    Alleen in Japan

    Laten we maar direct beginnen met het slechte nieuws; de HTC Link Virtual Reality headset zal alleen in Japan verschijnen als accessoire voor de aanstaande HTC U11. Hoewel er ook een Daydream headset is aangekondigd door HTC is dit een ander product. Blijkbaar maakt deze headset geen gebruik van het smartphone scherm maar van twee panelen met ieder een resolutie van 1080 x 1200 pixels, op een verversing snelheid van 90Hz met een 110 graden kijkhoek. De headset zal uitgebracht worden ter gelegenheid van een Ghost in the Shell VR presentatie.

    Andere VR systemen voor smartphones

    De Google Cardboard is de meest bekende en meest populaire smartphone houder voor Virtual Reality. Toch zijn er meer producten van smartphone fabrikanten die in meer of mindere mate succesvol zijn gebleken.

    Samsung Gear VR

    Na Google Cardboard is de Samsung Gear VR de meest verkochte mobiele VR headset. Je hebt er een Samsung smartphone voor nodig in de Galaxy serie, de derde consumenten editie is weer iets verbeterd ten opzichte van de voorgaande versies. Met een directe koppeling tussen smartphone en houder, ventilatoren, een schaal van hard kunststof en een bedieningspaneel biedt de Gear VR een betaalbare introductie in Virtual Reality. Dit komt ook door de Oculus software waar het systeem op werkt, en de accessoires zoals een 360 graden camera en een externe controller.

    Google DaydreamGoogle

    Vorig jaar verscheen het Daydream platform van Google, als opvolger van het Cardboard systeem. Dit keer werden er wel minimale eisen gesteld aan de kwaliteit van de smartphone, de eerste maanden kwamen er slechts een handjevol smartphones op de markt met ondersteuning voor Daydream waaronder de Google Pixel serie. De Daydream View headset is gemaakt van textiel en heeft additionele hardware ingebouwd. Je krijgt er standaard wel een controller bijgeleverd wat de mogelijkheden voor apps aanzienlijk vergroot. Tot op heden is het Daydream platform nog geen doorslaand succes gebleken, mede door de matige ondersteuning van toestellen. Onlangs is aangekondigd dat Samsung een nieuw Galaxy toestel gaat uitbrengen dat gecertificeerd is voor Daydream.

    LG 360 VR R-100

    Hoewel Valve en HTC samen de HTC Vive hebben ontwikkeld zijn ze niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. LG is het tweede merk die nu samen met Valve werkt aan een headset die een kopie lijkt te zijn van de populaire Vive headset. Laten we hopen dat het eindresultaat beter uitpakt dan de vorige LG Virtual Reality headset, deze werkt (nauwelijks) op basis van een LG smartphone. De critici waren niet echt te spreken over dit allegaartje van halfbakken ideeën waarvan geen enkel idee goed uit de verf komt. De headset liet bijvoorbeeld te veel licht door, en LG had het aparte idee om de headset via een kabel te verbinden met een losse smartphone. Daardoor waren er (net als bij de nieuwe Vive headset) speciale schermen nodig, en er hing altijd een kabel uit de headset om verbinding te maken met de smartphone.

    Xiaomi Mi VRXiaomi2

    Hoewel dit merk in het westen niet zo bekend is als de voornoemde merken, zijn ze in Azië wel degelijk een grote speler. Net als Google met de Daydream View heeft Xiaomi met de Mi VR Play een smartphone houder van textiel gemaakt, zelfs met een ritssluiting. Het is eigenlijk een eenvoudige Cardboard houder, maar dan met een opvallend hip uiterlijk, en verkrijgbaar in diverse flitsende kleurtjes met opdruk. In maart 2017 kwam er nog een wat luxere variant uit zonder het achtervoegsel “Play”, deze smartphone houder lijkt op een kruising tussen de Gear VR van Samsung en de PSVR van Sony. Ook hebben ze een controller toegevoegd die veel wegheeft van de Daydream controller. De houder heeft geen eigen schermen, maakt gebruik van standaard Cardboard apps en de eigen Xiaomi appstore voor VR applicaties. Deze headset werkt slechts met een beperkte selectie Xiaomi smartphones, net als de Gear VR dus. “Beter goed gejat dan slecht bedacht” blijft het motto van dit bedrijf.

    Hoewel HTC met de Vive op dit moment nog steeds de meest complete Virtual Reality ervaring biedt die commercieel verkrijgbaar is, worden mobiele systemen gewoon beter verkocht. HTC heeft aangekondigd een VR headset voor het Daydream platform uit te brengen, in de aanloop kunnen Japanse “Ghost in the Shell” fans alvast gebruik maken van de HTC Link.

    vr video maken

    vr huren


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oculus Rift werkt met drie sensoren

    Na een moeizame start probeert Oculus stapje voor stapje terug te krabbelen als het primaire Virtual Reality platform. De nieuwe update voor de PC software is een flinke stap in de goede richting met officiële ondersteuning voor drie sensoren waarmee “room-scale” VR eindelijk mogelijk wordt met een Oculus Rift systeem.

    Hoogmoed komt voor de val

    Lang geleden, in het jaar 2016, was Oculus het eerste bedrijf dat een nieuwe generatie Virtual Reality headset op de markt bracht. Na enkele jaren ontwikkeling en de overname door Facebook stelde het resultaat toch enigszins teleur. Je moest de virtuele wereld bedienen met een Xbox controller, je kon ook in je bureaustoel blijven zitten want echt lopen was niet mogelijk. Meer dan wat draaien en schuiven in de stoel was toch niet de belofte van VR. Toen HTC enkele maanden later met hun eigen HTC Vive op de markt kwam kreeg Oculus nog een flinke trap na, de Vive maakt namelijk gebruik van het “Lighthouse” systeem waarmee jouw beweging nauwkeurig gevolgd worden door de hele kamer. Ook werden er standaard VR controllers meegeleverd met diepteberekening. De VR headset die de revolutie had ontketend verkocht beneden verwachting, waarmee Facebook veel geld zag verdwijnen zonder duidelijk zicht op inkomsten in de toekomst.

    Oculus krabbelt weer terug

    De afgelopen maanden is Oculus Rift langzaam maar zeker bezig met een wederopstanding. Palmer Luckey, oprichter van Oculus VR, werd stilletjes de deur uit gewerkt mede dankzij Luckey’s politieke standpunten en niet altijd even professionele manier van handelen. De rechtszaak tussen Zenimax en Facebook liep niet echt goed af, maar is ondertussen alweer vergeten door het publiek. Oculus besloot de prijzen van niet alleen de Rift maar ook accessoires flink te verlagen, daarnaast werd er hard gewerkt aan nieuwe mogelijkheden in combinatie met nieuwe VR controllers en een room-scale ervaring op basis van meerdere sensoren. Na wat experimentele software blijkt een opstelling met drie sensoren voldoende om een volledige 360 graden tracking te realiseren. Je kunt zelf aangeven of je kiest voor zitten of voor staan. Nu zijn de Rift en de Vive grotendeels gelijkwaardig in hardware, en kan de strijd op gelijke termen voortgezet worden.

    Lighthouse van de HTC ViveVive setup

    Het grote voordeel van de HTC Vive ten opzichte van de Oculus Rift was het baanbrekende Lighthouse systeem. Op basis van twee “scanners” zal een complete kamer jouw speelveld worden. De technologie achter het Lighthouse systeem werkt anders dan de Rift sensoren, daarmee zou een opstelling met drie trackers niet beter werken maar juist slechter. Dat komt omdat de twee kastjes elkaar afwisselen, bij meer trackers zal de scanfrequentie per kastje afnemen. “Lighthouse” betekent letterlijk “Vuurtoren”, dat was de inspiratie voor dit systeem.

    Room-scale VR

    Virtual Reality en vrij bewegen gaan hand in hand, toch is het niet zo voor de hand liggend. Met een Google Cardboard of een Samsung Gear VR kun je alleen VR apps bekijken vanaf een stationair punt. Alles gebeurt om je heen, je kunt niet vrij rondlopen. Met een spelcontroller is deze beperking enigszins op te vangen maar de beleving is toch een stuk beperkter. Met “room-scale” VR kun je wel rondlopen, de software kan precies bijhouden waar je bent in de ruimte, waarmee je net als in Star Trek een soort “Holodeck” ervaring krijgt. Je moet wel rekening houden met meubilair om je heen, inmiddels hebben zowel Oculus als HTC veiligheidsmaatregelen ingebouwd zodat botsingen en struikelen geminimaliseerd wordt.

    BinnenstebuitenRift sensor

    De tracking van zowel de HTC Vive als de Oculus Rift werkt op basis van “outside-in” tracking, ofwel de registratie geschiedt op basis van externe kastjes die communiceren met de VR headset. De Microsoft Hololens werkt met “inside-out” tracking waardoor het gebruik van externe kastjes niet meer nodig is. Dat doen ze met speciale diepte scanners op basis van de Microsoft Kinect technologie. Oculus liet vorig jaar al een prototype zien van de Santa Cruz VR headset, een draadloze versie van de Rift met Inside-out tracking. Dit concept is nog niet gereed voor productie.


    Met technologie zoals de sensoren in de Microsoft Hololens en het Tango Mixed Reality systeem van Google zullen externe trackers in de toekomst wellicht overbodig worden, dit zal de volgende fase in Virtual Reality inluiden.


    Oculus Rift huur

    Oculus Rift verhuur

    Oculus Rift video laten maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-06-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    29-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cardboards gebruiken in de silent disco
    greenpeace-pitch-google-cardboard-experience-11-638

    In films en televisieseries is het altijd opvallend hoe goed mensen elkaar kunnen verstaan in een discotheek. Zelfs met een fluisterstem kan de gesprekspartner elk woord perfect horen. Als je dit in de echte wereld ook wilt bereiken kun je naar een “Silent Disco” gaan. Dat is een club waar de muziek van de Dj’s niet over de speakers gaan, maar via draadloze hoofdtelefoons worden beluisterd. Wanneer je die hoofdtelefoon niet draagt is de ruimte helemaal stil, op de schuifelende voeten op de dansvloer na. Met Cardboards kun je een nieuwe dimensie toevoegen aan de Silent Disco; Virtual Reality.


    Hoe werkt een Cardboard?google-cardboard-9902

    Een Cardboard is een kartonnen smartphone houder waarmee je van elke moderne smartphone in een oogwenk een Virtual Reality headset kunt maken. Je kunt deze kartonnen vouwplaat laten bedrukken met een logo, bijvoorbeeld van een discotheek. Omdat het systeem niet beperkt is tot een bepaalde presentatie kan de Cardboard ook buiten de club gebruikt worden. Het is daarmee ook een effectief marketing instrument.


    Verschil tussen VR en AR

    3209899-goBij Virtual Reality wordt het gehele zicht vervangen door een virtuele wereld. Een Cardboard houder kan met de rotatie herkenning van een smartphone heel nauwkeurig de beweging van het hoofd registreren waardoor de gebruiker het gevoel heeft in een andere wereld te staan. Met de huidige technologie in smartphones is het niet mogelijk fysiek in de VR wereld rond te lopen, er is geen absolute positiebepaling die luxere VR headsets wel bieden.

    Augmented Reality kennen we bijvoorbeeld van Pokémon GO, er wordt een virtuele laag over de echte wereld gelegd die alleen zichtbaar is op het beeldscherm. Hoewel Cardboard houders doorgaans gemaakt zijn voor VR toepassingen, kun je de camera van de smartphone ook gebruiken om een AR effect te bewerkstelligen. De Cardboard houder moet dan wel een gaatje hebben voor de smartphone camera. De Gear VR van Samsung heeft een dergelijke functionaliteit, al wordt daar in praktijk vooralsnog weinig gebruik van gemaakt.


    De technologie achter de Silent Disco VR

    Voorheen kon je in een Silent Disco slechts één geluidsbron beluisteren. Iedereen in de locatie kon zo luisteren naar dezelfde Dj set. Door nieuwe ontwikkelingen is het nu mogelijk om meerdere kanalen te kiezen, zo kun je zelf jouw favoriete muziek kiezen. Dat maakt de Silent Disco uniek ten opzichte van een normale discotheek. Jij kunt bijvoorbeeld uit je dak gaan met Hard Rock, terwijl jouw date bonkende House muziek luistert.

    silentdiscoBij Silent Disco met VR elementen is de keuze van de content voor de aanbieder. De exploitant kan bijvoorbeeld een app laten maken die je ter plekke kunt installeren op je eigen smartphone, met een selectie aan visuele presentaties on demand. Je kunt ook een livestream uitzenden op de maat van de muziek, bijvoorbeeld door een Vj in te schakelen. Net zoals er met audio meerdere mogelijkheden zijn geldt dat ook voor de visuele presentatie.


    Gevaar van VR in de Silent Disco

    Omdat VR je standaard afsluit van de omgeving is de kans op botsingen tussen bezoekers zeker aanwezig. Door Augmented Reality te gebruiken kan deze beperking weggenomen worden. Denk aan de welbekende Snapchat filters, zo kun je bijvoorbeeld een gekostumeerd bal maken met virtuele maskers. Het is ook mogelijk om de VR presentatie aan te bieden in speciale “hot seats”, roterende fauteuils waarmee je de gebruiker netjes op zijn of haar plaats houdt. Het geeft de VR presentatie ook een luxe factor, een toegevoegde waarde aan het standaard aanbod.


    Content voor Silent Disco VR

    Wanneer je beeld en geluid live kunt combineren met een Dj / Vj combo kun je alle kanten uit. Als dat een stap te ver mocht zijn kun je ook bestaande 360 graden content gebruiken. Er zijn voldoende videoclips die vrij te gebruiken zijn, of tegen betaalbare licentiekosten. Je kunt apps op maat laten maken, of een web based VR presentatie laten maken tegen relatief veel lagere kosten.


    VR voor thuisCardboard-Owl-V2

    Laten we niet vergeten dat de VR Cardboard houder niet alleen gebruikt kan worden in de Silent Disco, maar ook thuis. Eigenlijk overal waar mensen met smartphones zich bevinden. Een Cardboard met opdruk is een stuk karton dat beter wordt gezien dan een visitekaartje in de achterzak, of een flyer in de papierbak. De kosten voor een Cardboard houder met opdruk vallen reuze mee, het blijkt een effectief promotiemiddel met de vinger op de pols van de huidige trends.


    De Silent Disco is op zich al een interessante publiekstrekker, door het te combineren met Virtual Reality breng je deze vorm van entertainment naar een compleet nieuw niveau.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2017, 11:59 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koken in een sterrenrestaurant , vanuit je eigen huis
    Screen-Shot-2017-03-24-at-1.44.34-PM-1200x673

    Kun jij een beetje lekker koken? Heb je dat geleerd uit kookboeken of ben je daarvoor naar een cursus of school geweest? Wellicht heb je ooit op vakantie een kookles gevolgd. Goed koken is een kwestie van experimenteren, proeven en goed luisteren naar de echte chefs die je zijn voorgegaan.

    Zou het niet mooi zijn als je pasta leert draaien van een sterrenkok uit Italië, of een roux leert maken onder toeziend oog van een Franse chef? Je hoeft er niet eens meer de deur voor uit met Virtual Reality en e-learning.

    Beste chefs over de hele wereld

    Jamie Oliver zal best een goede kok zijn, toch leer je de Italiaanse keuken liever van een Italiaanse sterrenchef dan van een Britse TV kok. De beste ss6f25a5fe0e92f12f881798a2d3d131ba4c154f18-1920x1080Franse chef zal waarschijnlijk in Parijs een restaurant hebben, de beste Sushi chef zit in Japan, en voor een heerlijke panna cotta moet je toch echt bij een chef in Italië zijn. Zou het niet mooi zijn als je naast al deze koks kunt gaan staan, en precies ziet hoe ze hun gerechten bereiden?

    Niet alleen naar ze kijken op de televisie, maar letterlijk over hun schouder heen kijken, met Virtual Reality is dat mogelijk. Er zijn al chirurgen die met een panorama video camera operaties filmen voor medisch studenten, dan kun je Massimo Bottura ook wel even een camera op zijn koksmuts zetten.

    De wereldkeuken thuis

    kitchen1Het is onmogelijk voor een normale sterveling om alle landen te bezoeken waar lekker gekookt wordt, we zitten hier in dit koude kikkerlandje opgesloten. Toch kun je met Virtual Reality de wereldkeuken in huis halen. Naast 360 graden video zoals de camera’s die we binnenkort op alle koks gaan monteren, kun je ook VR apps laten bouwen om virtueel te koken.

    Er zijn al computerspellen waarin je virtueel kunt koken. Je leert zo de juiste ingrediënten te combineren, de timing goed te krijgen met als resultaat tevreden (virtuele) klanten. Zo kun je de basistechnieken oefenen zonder dure ingrediënten te verspillen.

    Op avontuur in virtueel Italië

    Reisbureaus maken al steeds vaker gebruik van panorama fotografie en video om hun exotische reizen aan te prijzen. Dit kan uiteraard ook met virtuele tours door het landschap van Italië. Zo kun je de rijstvelden bezoeken waar de beroemde risotto rijst vandaan komt, je kunt de tomatenvelden met eigen ogen zien waar ze die heerlijke pastasauzen mee maken. Monteer gewoon een 360 graden camera op een helm, stap op een Vespa scooter en rijdt langs alle plekken waar de ingrediënten vandaan komen.

    Alleen de geur ontbreekt

    Je kunt met stereoscopische 3D video adembenemende en leerzame beelden bekijken, je kunt uitleg en muziek beluisteren, met “haptic feedback” handschoenen zoals die van Manus VR kun je zelfs “voelen” in VR, alleen de geur ontbreekt nog. En daar wordt ook al aan gewerkt, met “parfum printers” en buisjes die geuren direct in je neus blazen. Het water loopt je in de mond… Buon appetito!




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2017, 11:58 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alle highlights van de Google I/O conferentie 2017
    Headset

    I/O is de jaarlijkse conferentie van Google die georganiseerd wordt in San Francisco, Californië. Hier krijgen zowel ontwikkelaars als het grote publiek informatie over nieuwe producten en diensten van Google. De meeste daarvan zijn nog in ontwikkeling en komen pas later beschikbaar, sommige diensten kun je direct gebruiken.

    I/O staat voor “Input” en “Output” met als slogan “Innovation in the Open”. In 2014 werd hier de Google Cardboard geïntroduceerd, welke VR nieuwtjes kregen we ditmaal te zien, en wat gaat Google de komende tijd voor vernieuwingen brengen?


    Google Cardboard en DaydreamDaydreamview

    Over de specifieke Cardboard apps wordt niet meer gesproken, Daydream is het nieuwe VR platform van Google. Toch werd er relatief weinig aandacht besteed aan het Daydream platform. Er is wel een interessant nieuwtje te melden; de Samsung Galaxy S8 en Galaxy S8+ krijgen dit jaar ondersteuning voor het Daydream platform.

    Het was al bekend dat deze toestellen ruimschoots voldoen aan de technische vereisten voor Daydream, toch leek het even alsof de Galaxy serie buitengesloten zou worden. Samsung heeft immers een eigen VR platform op basis van Oculus software en de Gear VR headset.

    Verder blijft het stil rondom de smartphones die geschikt zijn voor het Daydream VR systeem. Naast de toestellen van Google zijn er slechts enkele toestellen die gecertificeerd zijn voor Daydream. Zelfs HTC, de ontwikkelaars van de Google Pixel toestellen maakt zelf geen toestellen voor het Google VR systeem.

    Door de “low-persistence” vereiste moet de smartphone beschikken over een OLED scherm terwijl veel fabrikanten gebruik maken van IPS technologie.


    Draadloze VR headsets van HTC en Lenovo

    https://youtu.be/aJD34uGPQf8

    Het grote nieuws voor Virtual Reality fans was de aankondiging van een mobiele VR headset die zonder losse smartphone werkt. Het systeem werkt draadloos en heeft geen externe trackers nodig. De VR kwaliteit zal beter zijn dan de huidige mobiele headsets, technische specificaties werden nog niet genoemd.

    SmartphonestandaloneNet als de VR headsets van Microsoft heeft ook Google besloten deze headset niet zelf te ontwikkelen. HTC en Lenovo gaan deze taak op zich nemen, Qualcomm werkt samen met Google om het systeem uit te werken. De eerste toestellen moeten later in 2017 gaan verschijnen.


    VR met Tango

    Google is al enkele jaren bezig met Tango, het Mixed Reality platform die de omgeving kan scannen waarmee AR tango_2beelden naadloos opgaan in de wereld om je heen. Naast een tablet voor ontwikkelaars en de Lenovo Phab 2 zijn er vrijwel geen toestellen met Tango technologie.

    Het concept achter Tango wordt nu gebruikt voor WorldSense, daarmee kunnen de losse Daydream VR headsets zonder externe trackers een 3D scan maken van de ruimte. Dankzij het Seurat rendering systeem is het mogelijk een veel hogere beeldkwaliteit te behalen dan tot nu toe mogelijk was met een mobiel systeem.

    De prijs van deze headsets zal ongeveer liggen op het niveau van een Oculus Rift of HTC Vive, met het grote verschil dat je geen PC meer nodig hebt. Daarmee gaat HTC dus een mobiele concurrent voor hun eigen HTC Vive in de markt zetten.


    Dit waren de grote onthullingen wat betreft Virtual Reality, daarnaast werden er nog veel andere nieuwtjes bekend gemaakt waarvan een deel ook relevant zal zijn voor de VR en AR ambities van Google. Hier volgt een overzicht van alle aankondigingen tijdens de Google I/O conferentie.


    Android O

    Galaxy8Het nieuwe besturingssysteem gaat Android O heten, de focus ligt vooral op de “vitals”, de belangrijkste functies van de smartphone. Denk aan een langere accuduur, betere veiligheidsopties, een snelle opstarttijd en algemene stabiliteitsverbeteringen. Android O zal ook “slimme” televisies aan gaan sturen met veel meer functionaliteit dan de huidige Chromecast.

    Er komt een beeld-in-beeld functie voor twee “vensters” op je scherm, aan het app icoon zie je voortaan direct dat er iets nieuws is zonder de app te openen. De grote vernieuwingen bevinden zich deze keer onder de “motorkap”, al vallen de nieuwe emoji met ronde vormen wel direct op.


    Google krijgt kunstmatige intelligentie

    Er wordt al langer gewerkt aan Artificial Intelligence bij Google, met name online. Met TensorFlowLite wordt AI naar mobiele apparaten gebracht. Met AI op je smartphone in plaats van online kun je de resultaten ook offline gebruiken, en er zijn meer mogelijkheden voor AI met verhoogde privacy. Facebook werkt aan een soortgelijk systeem genaamd Caffe2Go.


    Google Assistent kan leren met Google Lens

    Naast AI wordt Google Lens ingezet om jouw smartphone slimmer te maken. De Google Assistent scant met de camera op de smartphone de omgeving en geeft vervolgens relevante informatie weer op je scherm. Bij een bloem zie je bijvoorbeeld direct dat het een roos is, richt de camera op een poster en je ziet videoclips van de band die op de poster staat.

    Een handige functie is het scannen van een Wifi login, zo kun je zonder te typen direct aanmelden op het netwerk. De Assistent zal ook verder uitgerold worden naar iPhone en iPad. Zo kunnen Apple gebruikers ook alle functies van de Google Assistent gebruiken.


    Home wordt slimmer en veelzijdiger

    https://youtu.be/dpnxTXILS4s

    Google Home, de concurrent van de Amazon Echo krijgt veel nieuwe functies waaronder de optie om te bellen via denull Home interactieve thuisassistent. De nieuwe functies zullen niet in alle landen hetzelfde zijn, gratis bellen is voorlopig alleen beschikbaar in Amerika en Canada.

    Je kunt ook diensten als HBO Now, Hulu, SoundCloud en Deezer bedienen met Home. Het slimme apparaatje kan ook gaan communiceren met bijvoorbeeld Android televisies. Stel een vraag en zie het antwoord direct op je televisiescherm.


    Google Photos uitgebreid

    Ook de fotomogelijkheden worden een stuk slimmer en meer behulpzaam. Google Photos stelt voor om foto’s van vrienden en familie door te sturen op basis van gezichtsherkenning. Met Gedeelde Mappen kun je eenvoudiger fotomappen delen binnen jouw omgeving. Je krijgt ook veel meer deelopties, bijvoorbeeld op basis van datum of inhoud.

    Je kunt vanuit Photos nu direct fotoboeken bestellen bij een printing dienst. Een functie die nog zal komen is de automatische bewerking van foto’s waarbij ongewenste objecten onzichtbaar worden verwijderd.


    Instant Apps en Kotlin ondersteuning

    Google gaat Instant Apps toevoegen aan het Android systeem. Er wordt al een jaar mee geëxperimenteerd, nu kunnen we de vruchten ervan plukken. Met Instant Apps kun je volwaardige apps gebruiken zonder ze eerst te installeren op je smartphone. Je kunt het vergelijken met mobiele websites die vrijwel alle functionaliteit van normale apps bieden.

    Door standaard functies in het Android systeem te bouwen waar app makers gebruik van kunnen maken wordt dit mogelijk. Daarnaast komt er ook officieel ondersteuning voor de Kotlin ontwikkeltaal. Dat is goed nieuws voor software ontwikkelaars.


    Meer dan twee miljard actieve Android gebruikers

    https://youtu.be/S_M4B-pl05M

    Android is een populair systeem, er zijn momenteel meer dan twee miljard apparaten waar Android maandelijks op wordt gebruikt, actieve installaties dus. Dit zijn naast smartphones ook smartwatches, tablets en Android televisies.

    Google wil Android nog verder uitrollen met Android GO, een uitgeklede versie van Android die speciaal is gemaakt voor goedkopere toestellen. Zo hopen ze nieuwe markten te bereiken in bijvoorbeeld lage lonen landen, of plekken met zeer beperkte internetmogelijkheden.


    Google wordt slimmer

    De rode draad van de Google I/O conferentie is “slimmer”. Software en hardware zal je beter leren te begrijpen, en zelfstandig gaan denken. Dat gaat via Artificial Intelligence, koppelingen van apparaten en slimme nieuwe functies als Smart Reply voor Gmail.

    Moeten we blij zijn met een assistent die ons precies begrijpt, of wordt het toch een beetje eng? Als het aan Google ligt gaan zij voortaan jouw leven regelen, van de wekker als je opstaat tot een slaapliedje als je weer naar bed gaat. Ben jij klaar voor een slimme personal assistent?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2017, 11:57 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cardboards inzetten als promotiemateriaal voor festivals
    cardboard_1920_img_2_800px

    Het hele jaar door worden er festivals georganiseerd. Muziek festivals, film festivals, food festivals en ga zo maar door. Alle zintuigen worden geprikkeld. Je kunt met een Cardboard Virtual Reality headset een nieuwe dimensie geven aan festivals, in 360 graden. Met een cardboard kun je niet alleen promotie maken voor het festival start, je kunt ook tijdens het festival gebruik maken van VR, en ook na het festival zal de Cardboard nog vaak gebruikt worden. Cardboard VR is de nieuwe manier van papier recycling.


    Wat is “Cardboard VR” eigenlijk?google-cardboard-met-logo

    Met de naam “Cardboard” wist Google een even simpele als doeltreffende naam te verzinnen voor deze eigenzinnige Virtual Reality smartphone houder. Vouw een stuk karton, zet er twee plastic lenzen in, steek je eigen smartphone in de houder en voilà, je hebt een VR headset in handen.

    Sinds de introductie van de Google Cardboard in 2014 hebben veel bedrijven hun eigen versie uitgebracht als promotiemiddel. Soms met eigen VR content, soms gewoon als weggevertje en marketinginstrument.

    De kosten voor een Cardboard bedrukken liggen laag, de zichtbaarheid is erg hoog. Google heeft zelf al meer dan tien miljoen exemplaren verkocht, daar zijn alle promotie Cardboards van andere fabrikanten en merken nog niet eens meegeteld.


    Cardboard als promotie bij festivals

    Zoals we al eerder aangaven is een Cardboard geen wegwerpartikel, het is een object die een eigen leven gaat leiden. Met elke smartphone kun je een enorme hoeveelheid VR content en 360 graden foto’s en videoclips bekijken. De levensloop van een Cardboard VR houder begint voor het festival, en duurt tot lange tijd erna. Laten we deze levensloop eens in drie fasen splitsen:


    Voor het festival

    Er wordt een festival georganiseerd, hier zijn grote investeringen mee gemoeid. Er moeten kaartjes verkocht worden, het publiek wil vooraf weten wat er te beleven valt. Door een Cardboard houder met opdruk te laten maken kun je geïnteresseerden alvast een voorproefje geven. Als het een muziekfestival betreft maak je een afspeellijst met 360 graden video’s van artiesten die optreden op het festival. Wanneer het een terugkerend festival betreft kun je beelden van de vorige editie laten zien in 360 graden.

    Je kunt ook een virtuele tour laten maken waarin je de potentiële bezoeker laat zien wat ze te wachten staat. De kaartverkoop zal niet te stoppen zijn.


    Tijdens het festival

    De festivalgangers druppelen binnen, het terrein vult zich met mensen die klaar zijn voor een feestje. Wanneer er tienduizenden mensen staan te genieten kan niet iedereen het podium nog duidelijk zien. Door 360 graden livestreams te maken vanaf het podium kun je ook de achterste rij laten meegenieten.

    Het beperkt zich niet tot live video, je kunt ook apps met geolocatie laten maken om de bezoekers extra informatie te geven. Denk aan een interactieve plattegrond. Bij een vette houseparty kun je psychedelische beelden door de Cardboard viewer weergeven, dat is weer eens wat anders dan een lasershow!


    Na het festival

    Het was een fantastische ervaring met heerlijk weer, je hebt nieuwe mensen ontmoet. Gelukkig hebben we de foto’s nog, en videobeelden, ditmaal in 360 graden. Het is alsof je een reis terug maakt in de tijd. Geef de bezoeker achteraf meer dan een fotoserie op de website, laat ze die ervaring weer opnieuw beleven. En vergeet niet, er zijn duizenden apps, video’s en foto’s om te bekijken met een Cardboard houder en een smartphone. Elke keer als iemand de Cardboard met opdruk gebruikt is het logo weer prominent te zien. En je weet, naar iemand kijken met een VR bril is bijna net zo leuk als deze zelf dragen.

    tribeca-vr-2016-08-16-01

    Filmfestivals

    In bovenstaande voorbeelden lag de focus op muziekfestivals, maar ook voor filmfestivals zijn Cardboard houders enorm geschikt. Het Tribeca filmfestival laat VR producties zien, elke aanwezige kan deze films persoonlijk ervaren. Ook het Sundance festival heeft VR als standaard medium op het programma staan.


     

    MuziekfestivalsScreen_Shot_2016-03-09_at_12.25.04_PM.0.0

    Het Coachella festival heeft ook een eigen Cardboard design laten ontwikkelen, en gaf deze houders weg aan alle aanwezigen. Zo konden ze live meekijken, achteraf worden deze eenvoudige houders van karton uiterst effectieve marketing instrumenten die een compleet eigen leven gaan leiden.


    En nog veel meer…

    De mogelijkheden van Virtual Reality zijn haast onbegrensd, het is de inspiratie van de aanbieders en artiesten die de grenzen bepaalt. En we hebben deze grenzen nog lang niet bereikt, kijk bijvoorbeeld naar het Bosch VR project, een virtuele reis door het meesterwerk “Tuin der Lusten” dat tijdens het SXSW festival te zien was. Virtual Reality wordt steeds vaker gebruikt als integraal onderdeel van een festival, van klassieke opera tot moderne kunst, van popfestivals tot niche festivals voor liefhebbers. Die Cardboard zal niet gauw tussen het oud papier komen te liggen.

    event virtual reality


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-05-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    17-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toneel leren inrichten in virtuele realiteit
    maxresdefault (2)

    Een toneelstuk ontwikkelen neemt veel tijd in beslag. Naast het spel van de acteurs moet er ook veel aandacht besteed worden aan het decor. Bij een toneelstuk moeten er steeds opnieuw decors worden ontworpen, tijd en geld is spaarzaam. Het is nu mogelijk om direct in een 3D omgeving te ontwerpen met VR headsets.

    Panorama fotografieimage2-1

    Een eenvoudige manier om een decor te testen voor een podium is met panorama fotografie. Zo kun je met kartonnen dozen een decor heel eenvoudig in elkaar zetten om de ruimtelijke indeling te bepalen.

    Je maakt hier panorama foto’s van en bekijkt deze met een VR viewer. Met een beetje Photoshop talent kun je de dozen zelfs vervangen door andere objecten om zo een goed beeld te krijgen van het decor voor je deze gaat bouwen.

    ribbon-tabs-and-panels-large-1920x1080Ontwerpen in 3D

    Met software als AutoCad kun je complexe 3D situaties ontwerpen. Er komen ook steeds meer tekenpakketten voor VR headsets zoals Quill en Tilt Brush. Met de ruimtelijke controllers kun je tekenen in 3D en zo snel een decor visualiseren. In de headset kun je de tekening in 360 graden met diepte om je heen bekijken, je kunt zelfs door de tekening lopen.

    Zo kun je decors virtueel ontwerpen en verfijnen voordat je met echte decorstukken aan de slag gaat.

    Beter goed gejat dan slecht bedacht

    Er komen steeds meer 360 graden video’s die je via YouTube, Facebook en Vimeo kunt bekijken. Daar zitten ook veel registraties van toneelstukken en musicals tussen. Dit soort video’s bieden je een plek op het podium, dit kan zeer inspirerend werken bij het ontwerp van een nieuw en functioneel decor. De speciale 360 graden producties van Cirque du Soleil zijn een goed voorbeeld van theater in VR, en kunnen andere theatermakers zeker op ideeën brengen.

    Choreografie in 360 graden

    Veel toneelstukken maken gebruik van een choreografie die zich voornamelijk op één as bevindt. Dat komt omdat het publiek op een plek zit voor een recht podium. Wanneer je toneelstukken buiten de geijkte theaters wilt opvoeren heb je meer vrijheid om in de ruimte te werken. Met VR headsets kun je de mogelijkheden van ruimtelijk theater testen voordat je het decor gaat bouwen.

    Theaterproducties in VR en AR

    Zoals gezegd zijn er steeds meer theaterproducties die gefilmd worden voor Virtual Reality headsets, maar laten we Augmented Reality zeker niet vergeten. Bij AR technologie zie je de werkelijkheid met een extra laag. Wanneer deze informatie gekoppeld wordt aan diepte spreekt men van Mixed Reality. Zo kun je acteurs laten spelen op een leeg podium, en het publiek een headset geven die dynamisch de decorstukken projecteert.at_ja16_OZ3

    Je kunt zelfs virtuele acteurs mee laten spelen, bijvoorbeeld vanaf een andere locatie. Science Fiction? Nee hoor, de Microsoft Hololens is al in staat Mixed Reality weer te geven, evenals de Meta 2 headset, en de Lenovo Phab 2 smartphone is reeds uitgerust met de Tango 3D scanner. Binnenkort kun theatermakers werken met virtuele sets en echte acteurs.

    De techniek is voorhanden, het is nu de uitdaging aan creatieve geesten om deze technologie te gebruiken in de wereld van uitvoerende kunst.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2017, 11:19 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leer je medewerkers sneller moeilijke handelingen
    smartbril bouw augmented reality

    De bouwsector is een industrie waar veel geld in omgaat, en tevens een industrie waar opdrachtgevers de aannemers tegen elkaar uitspelen om de laagste prijs te bedingen. Aannemers moeten creatief omgaan met de beschikbare middelen, en tegelijkertijd een hoge kwaliteit van opgeleverde gebouwen handhaven.

    Virtual Reality lijkt de redding te zijn voor de bouwsector. Door trainingen uit te voeren met VR headsets kunnen werknemers sneller en efficiënter leren om te gaan met machines, en er worden minder fouten gemaakt in praktijksituaties. Deze manier van trainen werpt nu al zijn vruchten af, kosten worden bespaard in de trainingsfase, en oponthoud door fouten op de bouwplaats worden sterk teruggedrongen.

    Ruimtelijk werken en denken

    Er zijn verschillende soorten Virtual Reality headsets met verschillende mogelijkheden en beperkingen. Een Google Cardboard of een Samsung Gear VR biedt een redelijke VR ervaring, maar door het gebrek aan positiebepaling kun je als gebruiker niet vrij rondlopen. Je staat of zit stil, en de virtuele wereld wordt om je heen weergegeven.Dubbel-aantal-pixels-op-Gear-VR

    Bij statische trainingen vanuit een stoel is dat niet direct een beperking, wanneer je een virtuele bouwplaats ruimtelijk wilt verkennen kun je beter gebruik maken van een Oculus Rift of een HTC Vive systeem. Deze systemen vereisen wel een (draadloze) koppeling met een PC.

    Naast de vrijheid van bewegen maakt het 3D beeld binnen VR een belangrijk deel uit van de ervaring. Niet alle Virtual Reality content wordt stereoscopisch weergegeven, in de bouwsector en in een industriële omgeving is dat eigenlijk een basisvoorwaarde. Een VR headset heeft twee lenzen, net zoals een normale bril. Elk oog krijgt een licht verschoven beeld te zien om een 3D effect te bewerkstelligen.

    Het verschil tussen een 2D projectie en een 3D projectie is direct zichtbaar, voor serieuze training in VR is een stereoscopisch beeld absoluut een voorwaarde.

    Leren werken in gevaarlijke omstandigheden

    Rescuties-Bouncing-Babies-2Een bouwplaats is niet de meest veilige locatie voor ongetraind personeel en buitenstaanders. Een gele helm maakt je meer zichtbaar, en beschermt je tegen kleine objecten, maar er schuilen veel meer gevaren op een bouwwerf.

    Met Virtual Reality simulaties kunnen werknemers de gevaren leren herkennen voordat ze echt op de locatie stappen. Door 3D scans te maken van de locatie, of een aantal panoramafoto's te maken, kan er een simulatie worden samengesteld in VR.

    Een voordeel van software is de optie om extra informatie toe te voegen. Bijvoorbeeld tekstballonnen die aangeven waar de potentiële gevaren zich bevinden, of looproutes die worden aangegeven met oplichtende pijlen. Oorzaak en gevolg is ook van belang.

    Net zoals je bij een computerspel dood gaat wanneer je in een afgrond stapt, moet het overtreden van een regel in VR ook tot consequenties leiden. Een melding “dit mag niet” resoneert niet zo sterk als een “game over” scherm met bloedige afloop. Er moet wel voor gewaakt worden dat de VR presentatie zo dicht mogelijk bij de werkelijke situatie blijft, anders neemt de werknemer het lesprogramma niet meer serieus.

    Meer software, minder apparatuur

    Een vorkheftruck is een kostbare machine. Je wilt voorkomen dat deze apparatuur stuk gaat door onzorgvuldig gebruik, je hebt ook niet enkele tientallen machines in de garage staan om mee te oefenen. Met software kun je net zoveel oefenstations plaatsen als je nodig hebt, met de omvang van een PC en een bureaustoel.

    loxam

    Training op afstand

    Een bedrijf dat internationaal opereert kan het niet altijd veroorloven in elk land een trainingsfaciliteit in te stellen. Daarom stappen bouwbedrijven over op virtueel leren op afstand. Er wordt bijvoorbeeld een VR set in een klein kantoor geplaatst in Amsterdam, terwijl de instructeur zich in New York bevindt en live training geeft. Dit spaart niet alleen reistijd maar ook reiskosten. En je kunt de beste specialisten uit het bedrijf op afstand inschakelen bij de training.

    Kosten besparen met training in VRSerious-Games-Experts_322

    De marges bij bouwbedrijven komen steeds lager te liggen, daarom wordt er naarstig gezocht naar creatieve oplossing. Door personeel te laten trainen met VR apparatuur kunnen er veel kosten bespaard worden.

    Werknemers leren sneller en effectiever, en kunnen vervolgens in de praktijksituatie sneller op het juiste niveau functioneren. De afstand tussen VR training en de echte situatie is veel kleiner in vergelijking met een studieboek met grote lappen tekst en enkele plaatjes.

    Apps op maat bouwen

    In de bouwsector is het van belang dat een Virtual Reality lesprogramma naadloos aansluit op de praktijksituatie. Denk aan simulaties met de juiste machines, en virtuele versies van echte bouwlocaties. Met applicaties op maat wordt de training geoptimaliseerd, er kan wel gebruik gemaakt worden van bestaande tools zoals de Unity 3D engine. Voor eenvoudige leermethodes zijn er zelfs apps die lijken op PowerPoint, maar dan in VR.

    Door personeel te trainen met VR headsets kunnen tijd en kosten bespaard worden, in de bouwsector zijn dit zeer waardevolle bouwstenen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2017, 11:17 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Medewerkers leren gevaar herkennen met VR
    landscape-1473071386-virtual-reality

    Gevaar zit in een klein hoekje, als professional die zich dagelijks bezighoudt met publieke veiligheid wil je alle elementen van gevaar uitsluiten. Dat kan alleen maar met intensieve training en praktijkgericht leren. Met Virtual Reality hebben instructeurs een compleet nieuw arsenaal aan mogelijkheden waarmee ze werknemers beter, sneller en op kosteneffectieve wijze training kunnen bieden op maat.

    Virtual Reality instrumenten

    Sinds enkele jaren komen er steeds meer VR headsets, AR brillen en MR hoofdcomputers op de markt, door deze virtuele bomen kun je het virtuele bos haast niet meer zien. Wat is er op de markt, en hoe kan deze technologie worden toegepast bij veiligheidstrainingen?07 Jan 2016, Las Vegas, Nevada, USA --- The technology fair CES exhibits the Virtuix Omni in Las Vegas, US, 7 January 2016. The gadget works as a type of running cage for games that use virtual reality glasses. Photo: Andrej Sokolow/dpa --- Image by © Andrej Sokolow/dpa/Corbis

    • Virtual Reality headsets: De VR headsets beiden momenteel veruit de meest realistische virtuele situaties. Met een HTC Vive of een Oculus Rift kun je bewegen binnen een realistische virtuele ruimte, het is mogelijk met VR controllers om de omgeving te manipuleren. Je hebt er naast de VR headset ook losse controllers voor nodig, een snelle PC, trackers en veel kabels.
    • Mobiele VR brillen: De Google Cardboard is veruit de populairste en meest laagdrempelige manier om VR te bekijken. Je kunt niet vrij rondlopen omdat er geen positionele tracking toegepast wordt, je kunt wel vrij rondkijken vanaf één locatie. Met een eenvoudige controller heb je ook wat invloed op de omgeving, al is dit nog beperkt. Voor 360 graden panorama foto’s en video’s zijn dit soort headsets zeer geschikt, naast de Cardboard is er ook de Gear VR, en er zijn talloze smartphone houders op de markt die overal verkrijgbaar zijn.
    • Mobiele AR brillen: Dit soort brillen zijn erg populair in de industriële sector. Bijvoorbeeld een werknemer die met twee handen moet werken, de instructies worden voor zijn ogen geprojecteerd. Met Augmented Reality zie je nog steeds de werkelijkheid, dat kan in de praktijk bij veiligheidstraining ook een effectief leermiddel zijn. De Osterhout Design Group gaat hierbij verder waar de Google Glass destijds is gestopt.
    • MR technologie: De volgende stap in Augmented Reality is Mixed Reality waarbij het virtuele beeld perfect aansluit op de omgeving. Zo kun je bijvoorbeeld de bekende oranje pionnen op straat zien staan, terwijl deze er in het echt niet zijn. Met headsets als de Hololens, de Meta2 en de technologie van Magic Leap kan elke professional die met veiligheid bezig is het gevaar letterlijk zien aankomen voordat het gebeurt.

    Hoewel de apparatuur al bestaat is het aanbod van applicaties nog vrij beperkt. Toch zijn er nu al mogelijkheden om medewerkers te trainen om gevaar te herkennen met VR headsets en de juiste software.

    Festival verslagen

    Bij vrijwel elk groot festival wordt het evenement tegenwoordig met 360 graden camera’s opgenomen. Het lijkt alsof je er zelf bij bent. Dat soort materiaal kan erg effectief zijn om trainees de situatie vanuit meerdere standpunten te laten bekijken en bestuderen. Kan een festivalganger in de menigte de nooduitgangen vinden? Wat gebeurt er wanneer er paniek in de tent is? Met 360 graden foto- en videomateriaal lijkt het alsof je er zelf bij bent.

    0526_News_edclv_EM-750x420

    Gevaarlijke situaties in de bouw

    Het is ook mogelijk om een lesprogramma samen te stellen met praktijksituaties op een bouwwerf. Welke gevaarlijke situaties kunnen hier ontstaan? Door een interactieve presentatie te ontwikkeling kunnen werknemers getraind worden met VR technologie. Deze beelden hoef je slechts eenmaal op te nemen, vervolgens kun je dit overal en op elk moment gebruiken tijdens instructies.

    Nog een keertje dan…

    Een groot voordeel van Virtual Reality simulaties is de optie om scenario’s onbeperkt te herhalen. Van het opnieuw starten van een video, tot het resetten van een VR simulatie. De schok van een fout maken in VR komt veel harder aan dan een video bekijken op de televisie. Bij veiligheidstraining wordt er ook regelmatig gebruik gemaakt van figuranten, dit soort simulaties kun je ook opnemen en steeds opnieuw herhalen. Dan is het scenario steeds opnieuw hetzelfde, daarnaast kunnen er ook veel kosten mee bespaard worden.

    hqdefault (1)De toekomst wordt veiliger met VR

    Door Virtual Reality technologie onderdeel te maken van een veiligheidstraining kunnen de werknemers zien en voelen welke impact gevaarlijke situaties hebben op praktijksituaties. Een realistische 3D omgeving brengt je op veilige wijze naar gevaarlijke situaties, denk bijvoorbeeld aan situaties met brandgevaar, giftige rook of andere gevaarlijke omstandigheden. Dankzij goede VR training en simulaties zullen professionals beter handelen in stressvolle situaties.




    vr filmpje maken

    vr film laten maken


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-05-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    11-05-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR voor topsporters

    Virtual Reality wordt vaak geassocieerd met videogames. Dat is begrijpelijk, computerspellen zien er indrukwekkend uit in VR, je hebt ook een krachtige gaming PC nodig om de mogelijkheden van VR ten volle te benutten. Toch zien we steeds meer toepassingen van VR voor topsporters. De verschillende mogelijkheden van Virtual Reality hardware en software worden op innovatieve manieren gebruikt om topsporters te helpen hun prestaties verder te verbeteren.


    360 Graden videoFootball

    De meest eenvoudige toepassing van Virtual Reality is 360 graden video. In feite is het een brede video die in een cilinder of bolvorm om de kijker heen wordt geprojecteerd. Door 3D camera’s te gebruiken kun je ook diepte zien, dat maakt de ervaring direct een stuk realistischer.

    Bij videobeelden heb je geen last van de “Uncanny Valley” waarbij je afgeleid wordt door karakters uit de computer die nét niet overtuigend zijn, er is wel een beperking in interactie met de beelden. Maar dat kan juist als voordeel worden gebruikt.


    Tactisch inzicht bij American Football

    In Europa begrijpen we niet waarom Amerikanen zo gek zijn van American Football. De actie wordt continu onderbroken, er gebeurt naar ons idee erg weinig. Voor Amerikanen is Football geen actie sport, maar een strategisch spel. Het team neemt specifieke plekken in op het veld om steeds een stukje dichterbij de eindstreep te komen. Om dit te oefenen worden opstellingen met spelers steeds opnieuw herhaald.

    Het kost veel tijd om steeds dezelfde opstelling te vormen en opnieuw te spelen, met als doel één speler meer inzicht te geven in de strategie. Door verschillende spelsituaties vanuit het perspectief van de speler vast te leggen kan elke actie onbeperkt herhaald worden. Dit leidt tot een grote besparing van tijd en mankracht.


    Vive Tracker

    Vive trackerJe kent wellicht de Nintendo Wii spelcontroller nog, je kon ermee tennissen of bowlen door een zwaaibeweging te maken. De VR controllers van de HTC Vive en de Oculus Rift kunnen dit trucje ook uitvoeren, en nog veel meer. De controllers hebben een absolute bepaling van rotatie en snelheid, maar ook van positie in een ruimte.

    De Vive controller werd zo vaak gebruikt voor deze eigenschappen dat HTC een losse Vive Tracker op de markt heeft gebracht. Hiermee wordt elk object een VR controller.


    Juiste beweging bij honkbal

    Ook honkbal is een typisch Amerikaanse sport, langzaam en strategisch van aard. De manier waarop een honkbalspeler de knuppel zwaait wordt uitvoerig geanalyseerd. Met camera’s is dat lastig te registreren omdat je slechts vanuit één standpunt kunt kijken.

    Met een tracker op de knuppel kun je elke richting registreren, inclusief snelheid en positie in de ruimte. Dit soort technologie was voorheen onbetaalbaar, nu plak je een Vive Tracker van honderd euro op een honkbalknuppel en je kunt aan de slag.


    Leer voetballen in VR

    Hoewel de huidige VR voetbal apps nog vooral gericht zijn op amateurs begint ook hier de impact van Virtual Reality zichtbaar te worden. Zo is John Terry van de voetbalclub Chelsea jouw persoonlijke trainer in een VR lesprogramma gericht op jong voetbaltalent. In een serie van 360 graden videoclips die gebundeld zijn in een app, beschikbaar voor verschillende systemen, leer je basistechnieken voetbal.

    VoetbalHet lijkt alsof je persoonlijk training krijgt van een professionele voetballer. Deze applicatie is niet gericht op topsporters, maar kan wel als opstap dienen voor serieuze amateurs om hun talent te verfijnen.


    Spreken in publiek

    SprekenEen vaardigheid waar bij topsporters soms te weinig aandacht aan wordt besteed is spreken in publiek. Je moet na een wedstrijd, terwijl je stijf staat van de adrenaline, een eerste reactie kunnen geven. Tijdens een persconferentie moet je een groep journalisten antwoord geven op vragen, persoonlijk contact met de fans is ook belangrijk voor het succes van een topsporter. Net als de behendigheid met een bal, kun je ook de behendigheid met mensen trainen.

    Er zijn al diverse apps die je helpen met spreken in publiek. Bij sommige apps sta je als centraal middelpunt voor een groep acteurs, er zijn ook Virtual Reality apps waarbij je voor digitale karakters staat. Bij de laatste categorie kun je heel eenvoudig verschillende scenario’s testen met bijvoorbeeld meer mensen, minder mensen, een grote zaal of juist voor een klein publiek.


    eSports is ook topsportESports

    Laten we eSports niet vergeten. Hoewel professionele gamers nog niet altijd als volwaardige topsporters worden gezien wordt deze tak van sport steeds populairder. Je kunt momenteel al live Dota 2 toernooien volgen, of League of Legends competities. Live via de VR headset, waarbij het publiek plaats kan nemen op de tribune, of midden op het speelveld.

    Met computerspellen heb je mogelijkheden die met fysieke sporten niet mogelijk zijn. Er zijn op dit moment nog geen professionele VR gamers, maar dat is slechts een kwestie van tijd.


    Virtual Reality zorgt ervoor dat “echte” topsporters beter kunnen presteren.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-05-2017, 16:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mixed Reality concert

    De band Miro Shot heeft een nieuw soort live muziek ervaring ontwikkeld genaamd “CONTENT: een meeslepend multi-zintuigelijk live VR en Mixed Reality concert”. Op een aantal geheime locaties in Londen hebben reeds een aantal optredens plaatsgevonden, de eerste publieke vertoning wordt gehouden in CBK Amsterdam. Laat jouw zintuigen prikkelen door wind, temperatuur, vibratie en geur. Je zult de muziek niet alleen horen, maar ook voelen!


    VR en Mixed Reality concert

    Alle zintuigen worden geprikkeld tijdens dit concert, je draagt een Gear VR headset voor de Virtual Reality ervaring. Op het scherm worden live streams vertoond en virtuele landschappen. Over een periode van drie dagen worden er meerdere optredens per dag opgevoerd bij het CBK Amsterdam aan de Oranje-Vrijstaatkade 71 in Amsterdam:


    12 mei: 16:00 / 17:00 / 18:00 / 19:00 / 20:00 of 21:00 uur

    13 mei: 16:00 / 17:00 / 18:00 / 19:00 / 20:00 of 21:00 uur

    14 mei: 14:00 / 15:00 / 16:00 / 17:00 / 18:00 of 19:00 uurMiroshot
    Voor deze data en tijden is aanmelding vereist, het aantal plaatsen is beperkt. Er geldt een minimale leeftijd van 13 jaar. Als je nieuwsgierig bent geworden kun je op donderdag 11 mei een introductie op het werk van Miro Shot bewonderen, in The VR Cinema Amsterdam is een voorvertoning te bezichtigen om 18:30. Je hoeft je hiervoor niet vooraf aan te melden.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-05-2017, 16:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op safari vanuit je huis

    https://youtu.be/qrEMoZH-mLU


    Op safari gaan is voor velen een levensdroom. Tussen de wilde dieren lopen op de savanne, de zinderende hitte voelen terwijl er een leeuw naar je gromt, en een olifant die water over je lichaam sproeit. Toch zullen de meeste mensen niet verder komen dan een dagje in de Beekse Bergen. Daar is niets mis mee, wel kun je in Virtual Reality een ervaring beleven die wellicht indrukwekkender is, en ook nog eens een stuk veiliger. Met Virry VR kun je op safari gaan dankzij de Playstation VR headset voor de PlayStation spelcomputer.


    Het VR succes van SonyPsvr

    De PlayStation VR is een groot succes gebleken voor Sony, en voor de Virtual Reality industrie in het algemeen. Hoewel Sony geen officiële verkoopcijfers naar buiten heeft gebracht was de eerste voorraad eind 2016 al snel uitverkocht. Daarmee heeft Sony nu al de koppositie overgenomen van de concurrenten HTC Vive en de Oculus Rift.


    Virry VR voor PSVR

    VirryvrHoewel er een aantal bekende games als Resident Evil zijn uitgebracht voor de PSVR blijken het vaak de kleinere titels die het meeste indruk maken. Zo is er Virry VR, een virtuele safari in de Afrikaanse savanne, waar je oog in oog komt te staan met diverse wilde dieren in hun natuurlijke omgeving. Het zijn niet alleen filmpjes van deze dieren, je kunt live meekijken dankzij de streaming camera’s die op strategische plekken zijn geplaatst.

    De dieren komen nieuwsgierig snuffelen bij de camera, het lijkt alsof je de warme adem op je huid voelt. Er zijn ook een aantal interactieve elementen aan het spel toegevoegd waardoor het lijkt alsof je een olifant kunt voeren, en een modderbad kunt nemen met een neushoorn.


    Virtuele Safari op mobiel

    VirryHoewel Virry VR momenteel de meest realistische VR safari op de markt is, zijn er ook voor mobiele systemen als de Google Cardboard op Android, en voor de Apple iPhone diverse safari apps te downloaden. Soms zijn het apps met video, soms zijn het digitale computergraphics met minder overtuigende beelden maar met meer interactie in de virtuele wereld om je heen.


    Safari 360 graden video op YouTube

    Ook op de bekende videosites kom je een aantal indrukwekkende VR video's tegen zoals de beelden van National Geographic, zij nemen over de hele wereld 360 graden videoclips op. De bekende documentairemaker Sir Richard Attenborough heeft onlangs ook een VR documentaire gemaakt waarin hij virtuele dinosauriërs van dichtbij bekijkt.

    De BBC combineert video met computerbeelden om de beweging van wilde dieren tot in het kleinste detail te visualiseren.

    Panorama

    Leren over de natuur

    Naast de mooie beelden krijgt je met een VR safari ook een sterkere band met de natuur om je heen. Je kunt op een veilige wijze vanuit huis die prachtige dieren in hun natuurlijke omgeving ervaren. Het is een educatieve ervaring voor zowel kinderen als volwassenen. Je kunt dit soort apps en videobeelden in het klaslokaal gebruiken met een groep leerlingen, of thuis vanaf de bank. Waarschijnlijk zal het aantal ecotours bij touroperators dankzij apps als Virry VR flink toenemen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-05-2017, 16:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    24-04-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vliegen als een vogel
    Airflow1

    Het huidige publiek is niet snel onder de indruk. Met Virtual Reality op een beurs of evenement kun je de bezoeker een gedenkwaardige ervaring geven, toch kan het altijd indrukwekkender. Bij Mindride Airflow maken ze gebruik van alle zintuigen om jouw een VR belevenis te bieden die zijn weerga niet kent. Ben jij klaar om als een vogel te vliegen door de lucht?


    https://youtu.be/QN3zEVmTtjk


    Mindride AirflowAirflow2

    Je hebt misschien al gemerkt dat mensen niet kunnen vliegen, we zijn helaas beperkt tot vallen. In de virtuele wereld kunnen we alles wat in het echte leven niet mogelijk is, inclusief vliegen. Toch is een vlucht met een VR headset niet direct overtuigend, jouw zintuigen weten dat het niet helemaal klopt. Bij Mindride Airflow maken ze naast beeld en geluid ook gebruik van “haptic feedback” ofwel een flink windkanon waarmee het lijkt alsof je net als een vogel vrij door de lucht kunt vliegen.

    Omdat het nummer “Fly Like an Eagle” wat afgezaagd zou zijn hebben de makers ook twaalf unieke soundtracks gemaakt die overeenkomen met de ervaring die je ziet en voelt. Er is een hele lichtshow ontworpen om de ervaring compleet te maken. Het harnas waar je in komt te hangen is hetzelfde als materiaal uit het leger, kortom het is een professionele en indrukwekkende ervaring.


    Six Flags

    Sixflags (1)Steeds meer pretparken ontdekken de voordelen van VR bij “echt” entertainment. Naast Europa Park in Duitsland maakt ook Six Flags gebruik van VR headsets voor hun achtbanen in samenwerking met Samsung.

    Zo kun je een standaard rollercoaster omtoveren in een fantasievolle rit in een virtuele realiteit. Door de animatie perfect te timen met de achtbaan voel je elke beweging perfect synchroon met de beelden. Je ziet niet langer het karretje en de achtbaan, je ziet een compleet nieuwe wereld terwijl je de G-krachten op je lichaam voelt drukken. Door meer animaties te maken kun je dezelfde achtbaan personaliseren voor iedere bezoeker.


     

    Ghost Train

    Als je een bezoek brengt aan Thorpe Park in Engeland kun je griezelen in de Ghost Train. Deze spookachtige treinrit wordt heel speciaal dankzij VR headsets. Echt en virtueel wordt gecombineerd om je de stuipen op het lijf te jagen. Acteurs werden gefilmd en aangevuld met realistische computerbeelden. Het duurde drie jaar om deze attractie te maken.

    Ghost trainDerren Brown is een illusionist en mentalist die zijn leven heeft gewijd aan het misleiden van mensen als entertainment. Met zijn kennis is er een verhaal bedacht, en er worden fysieke trucs gebruikt om de virtuele presentatie overtuigend te maken, en angstaanjagend. Omdat de bezoekers de eerste versie te tam vonden hebben ze de tweede versie nog een stuk enger gemaakt.

    Met vijf zintuigen om te prikkelen zijn er volop mogelijkheden om virtueel entertainment tot een ware belevenis te maken. Net als The Void al eerder liet zien wat je met een plastic geweer en een grote loods kunt bereiken, laat Mindride Airflow zien en voelen hoe belangrijk het is om alle zintuigen op de juiste manier te bespelen voor een optimaal resultaat.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-04-2017, 10:15 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs