Bepalen of iets een trend of een hype is kan pas na verloop van tijd. Neem als voorbeeld Virtual Reality en 3D Printing. Hoewel het printen van 3D objecten even sterk in de belangstelling stond lijkt het voor consumenten niet echt een trend te zijn.
Het is nu vooral een niche markt voor hobbyisten en de professionele markt. De consumenten 3D printers lijken daarmee een hype. Virtual Reality werd in dezelfde periode plotseling erg populair, en hoewel de omzet prognoses flink zijn bijgesteld blijven de VR brillen de winkels uitvliegen en er wordt steeds meer geïnvesteerd in deze technologie, zeker wanneer we Augmented Realitl meetellen in deze opkomende markt.
Virtual Reality is daarmee dus een trend die we ook tijdens evenementen en beurzen steeds vaker zien. Waarom is het interessant voor bedrijven om VR brillen te gebruiken voor presentaties aan potentiële klanten? En hoe kun je op de meest effectieve wijze gebruik maken van de VR trend? Deze vragen worden beantwoord in dit artikel.
Waarom zijn VR brillen zo duur?
Je kunt even naar de dichtstbijzijnde Media Markt lopen of naar de Coolblue webshop gaan om een stapel VR brillen te kopen maar dan kom je van een koude kermis thuis. Echte VR headsets zijn nog erg duur, zelfs voor een Google Cardboard presentatie heb je al een snelle smartphone nodig. Reken voor een volledig set met VR headset inclusief controllers, PC en software gerust enkele duizenden euros.
Wil je ook eigen vr content laten ontwikkelen? Dan lopen de prijzen snel op want de productiekosten van VR content lopen van enkele honderden euro's tot honderdduizenden euros per project. De echte VR headsets zijn zeer complex met positiebepaling, nauwkeurige controllers en nieuwe technologie, je betaalt als early-adaptor om vooraan te staan in deze trend.
Huren van VR brillen is dan een interessante optie, bij verhuur van een complete Virtual Reality oplossing kun je ook direct een specialist inschakelen om je vooraf uitleg te geven, of je tijdens de beurs of het evenement bij te staan.
Trek de aandacht tijdens evenementen en beurzen
Dat VR brillen de aandacht trekken op een evenement of beurs mag duidelijk zijn, het kijken naar bezoekers met een VR headset op hun hoofd is al bijna net zo leuk als de beleving die je zult ervaren wanneer je zelf een VR bril draagt. Je kunt er een speciale ruimte voor inrichten met bijvoorbeeld een draaistoel of een vloer waar de gebruiker op kan lopen. Dat trekt direct kijkers, iedereen wil zien wat er zich afspeelt op jouw stand.
De noviteit van Virtual Reality in combinatie met de boodschap van het merk of bedrijf blijkt erg effectief te zijn, door de technologie en content naadloos op elkaar aan te sluiten biedt je een goede presentatie aan het publiek met een bewezen hogere conversie.
Minder meters, meer laten zien
De virtuele ruimte is grenzeloos, dat is een groot voordeel voor exposanten op een beurs of evenement. Met een draaistoel en VR brillen die je gehuurd hebt voor een dag kun je een compleet nieuwe wereld laten zien, uiteraard een wereld die perfect aansluit op de boodschap van het bedrijf.
Met een HTC Vive of een Oculus Rift wordt het nog interessanter, zo kun je mensen laten rondlopen en met VR controllers interactie realiseren met virtuele objecten en omgevingen. Denk bijvoorbeeld aan een virtueel eitje koken in een virtuele keuken die op maat wordt gegenereerd.
VR content laten maken
Maatwerk, het onderwerp werd zojuist al even aangestipt. Wanneer je bijvoorbeeld die keuken tijdens de beurs van kleur kunt veranderen voor de klant, of meubels virtueel kunt verplaatsen in de ruimte kun je maatwerk leveren voor de bezoeker. Datzelfde geldt voor de exposant, die kan naast het inhuren van VR brillen ook eigen vr content laten maken zoals:

- Een virtuele tour op basis van 360 graden fotografie.
- Panorama 360 graden filmpjes van producten, diensten en locaties.
- VR omgevingen, ontworpen met CAD programmas.
- Complete Virtual Reality apps op maat gemaakt.
Wanneer je de kosten wilt beperken is er al veel goede content beschikbaar, het verhuurbedrijf of de VR specialist kan content zoeken die bij de doelstellingen past. Zo zijn er ook VR spellen waarmee je een bezoeker niet alleen uitstekend kunt vermaken, je kunt daarmee ook gerelateerde producten en diensten onder de aandacht brengen. Denk bijvoorbeeld aan The Climb, een prachtig spel waarin je virtueel bergen kunt beklimmen. Bestaande content die ideaal is voor leveranciers van outdoor producten en reisbureaus die avontuurlijke vakanties aanbieden.
De verhuur van VR brillen is absoluut een trend die de hype allang voorbij is. Zelf investeren in dure Virtual Reality apparatuur is niet altijd verstandig omdat de technologie zich in rap tempo ontwikkelt, door VR brillen te huren bespaar je kosten en loop je toch altijd voorop.
event virtual reality
virtual reality evenement
|