Virtual Reality controllers voor PC headsets als de Oculus Rift en de HTC Vive maken de virtuele wereld overtuigender dan met een normale spelcontroller of een muis. Toch is er nog volop te verbeteren, met handschoenen zoals die van Manus VR wordt Virtual Reality letterlijk al meer tastbaar. Op mobiele VR systemen zoals die van Google Cardboard is de uitdaging nog groter. De hardware van een smartphone is lang niet zo krachtig als die van een zware gaming PC. VicoVR denkt de oplossing te bieden; een sensor met ingebouwde processor waarmee je volledig draadloos Virtual Reality games kunt spelen.
De technologie achter VicoVR
VicoVR is een Bluetooth accessoire die Android en Apple iOS mobiele apparaten in staat stelt gebruik te maken van bewegingsherkenning en ruimtelijke positionering. Het werkt als een soort scanner die de bewegingen van je armen en benen kan volgen, en nauwkeurig kan bepalen waar jouw hoofd zich bevindt. Het systeem maakt draadloos verbinding met de smartphone waarmee je meer bewegingsvrijheid hebt, de software is in staat 19 punten op het lichaam te registreren wat een zeer nauwkeurige tracking mogelijk maakt. Het is zelfs mogelijk om met twee personen tegelijk voor de scanner te staan met herkenning voor elk individu.
Vooral voor games
Op dit moment zijn er een aantal mobiele VR titels beschikbaar die ondersteuning bieden voor het VicoVR platform. Om echt een succes te worden zal er meer content moeten komen. Het is begrijpelijk dat de makers zich richten op gamers, met flitsende graphics kun je proberen dit soort accessoires aan de man te brengen, maar deze nauwkeurige registratie van bewegingen zou juist ideaal zijn voor diverse medische toepassingen. Met een prijskaartje van 400 dollar is het een zeer dure accessoire voor mobiele gamers, maar juist een zeer betaalbaar product voor professionals.
Positiebepaling
Een heel interessante feature die genoemd wordt door de makers maar niet echt benadrukt is de mogelijkheid om positie in de ruimte te bepalen. Je kunt naar voren en achteren lopen, zelfs met twee personen, en de software zal dit registreren. Positionele bepaling is momenteel een groot gemis bij mobiele VR systemen, de Rift en Vive kunnen dit wel realiseren via externe sensoren. De Microsoft Hololens kan dit op basis van cameras in de headset, op een wijze die erg overeenkomt met de technologie van VicoVR.
VicoVR is niet de enige vis in de vijver
Wil de echte handsfree VR controller nu opstaan? VicoVR zal flink aan de weg moeten timmeren om een concurrerende marktpositie te veroveren, kijk maar eens naar deze bedrijven:
PrimeSense
Dit bedrijf uit Israël werd opgericht in 2005 maar wist pas het grote succes te behalen in 2010, toen ze de rechten verkregen voor een 3D tracking systeem. Dit systeem zou later toegepast worden voor de Xbox 360, inderdaad het Kinect systeem waar we zojuist over schreven. In 2013 kwam er een kaper op de kust toen Apple het bedrijf PrimeSense inclusief alle kennis opkocht voor maar liefst 360 miljoen dollar. Het is niet duidelijk wat Apple precies met deze kennis heeft gedaan, maar het zal zeker van pas komen met de nieuwe Augmented Reality plannen, de gezichtsherkenning en diepte herkenning met de dubbele camera op de iPhone.
Microsoft Kinect
De Kinect was een accessoire voor de Xbox 360 spelcomputer. Door een gebrek aan software werd de Kinect geen doorslaand succes, toen de ontwikkelsoftware werd vrijgegeven voor hobbyisten ontstond er een nieuwe waardering voor deze innovatieve diepte scanner. De technologie achter de Kinect werd later gebruikt in de Hololens van Microsoft. Heel simpel gesteld werden de Kinect sensoren op de Hololens gemonteerd waarmee deze headset middels Inside-out tracking de ruimte kan scannen voor een overtuigende Mixed Reality ervaring.
Nintendo Wii
Microsoft liet zich voor de Kinect inspireren door de Nintendo Wii spelcomputer. Hoewel de Wii controllers met bewegingssensor zeer bekend zijn, is de onmisbare functie van de sensor-bar een beetje op de achtergrond geraakt. Door deze eenvoudige balk op of onder een televisie te plaatsen kon de positie van een Wii spelcontroller perfect bepaald worden, en dat met slechts twee eenvoudige LEDs. De mogelijkheden van deze technologie werden op zeer creatieve wijze door Johnny Lee gebruikt om room-scale tracking mogelijk te maken. Dezelfde Johnny Lee is nu de projectleider van Tango, het Mixed Reality programma van Google en daarmee een directe concurrent van de Microsoft Hololens.
https://youtu.be/QgKCrGvShZs
Wat brengt de toekomst voor VicoVR?
Met een prijs van 400 dollar is het onwaarschijnlijk dat VicoVR een verkoopsucces zal worden. Via Indiegogo hebben ze een compleet product kunnen ontwikkelen, maar een groot publiek aanspreken zal een grote uitdaging zijn. Wellicht hopen ze dat de technologie achter VicoVR opgekocht wordt, net als destijds met PrimeSense is gebeurd, of de hardware wordt net zoals de Kinect ingebouwd in standalone headsets. Virtual Reality zonder fysieke controllers lijkt een logische stap in de ontwikkeling van VR producten, maar wie vindt de juiste oplossing?
|