De porno industrie duikt vaak als eerste op nieuwe technologie, en gaat daar ook steeds bijna aan onderdoor. Videobanden voor thuis hebben ervoor gezorgd dat seksbioscopen hun deuren moesten sluiten, internet leek ooit de redding voor de porno industrie met betaalde seksfilms en webcams online, maar werd door gratis porno online bijna kapot gemaakt.
In VR video heeft deze sector een nieuwe manier gevonden om het de kijker naar hun zin te maken. Dit leidt zelfs tot de terugkeer van seksbioscopen, clubs en privé kamertjes.
Nederland houdt niet van VR seks
Uit een onderzoek van RealityLovers.com is gebleken dat er in Italië meer naar VR porno wordt gekeken dan elk ander land in Europa, Duitsland staat op de tweede plaats met Frankrijk op nummer drie. Nederland staat niet eens genoemd in het lijstje en valt ergens in de 25% andere landen. Als je denkt dat het komt door het aantal inwoners heb je het mis, België staat op de zesde plek, achter Polen en Spanje.
RealityLovers is nu ook gestart met POV seksfilms, ofwel films waar je zelf de hoofdrol in lijkt te spelen. De 360 camera wordt op het hoofd van het talent bevestigd waardoor je buiten je eigen lichaam kunt treden en in de slaapkamer met een aantrekkelijke partner.
Virtuele Club in San Francisco
Dilallo is een spelontwikkelaar die samen met VRClubz.com een VR app heeft gemaakt voor de Gold Club San Francisco stripclub waar je kunt kijken naar echte strippers in een virtuele club. Zo haal je de complete beleving in eigen huis. Voormalig porno actrice Christy Mack heeft meegewerkt aan deze app, er zijn 15 dames gefilmd voor de virtuele presentatie. De echte club werd met 360 graden cameras gefotografeerd, de videoclips van de strippers worden in deze omgeving geplaatst.
Je kunt als gast verschillende dames kiezen, tot drie tegelijkertijd. Hoewel de app nu nog gratis is willen de makers er in de toekomst ook geld mee verdienen, bijvoorbeeld voor meer spannende content.
Soft on Demand
De Japanse porno distributeur Soft on Demand (Hard on Demand lijkt meer toepasselijk) wil de klassieke seksbioscoop weer helemaal hip maken met een speciale ruimte die soundproof is gemaakt voor een privé ervaring met VR porno. Je hebt de kamer helemaal voor jezelf. Je mag ook normale films kijken of pikante stripboeken lezen, zolang je maar 5 euro per uur betaalt, of ongeveer 25 euro per dag.
Wanneer je op zoek bent naar een goedkope werkruimte lijkt dit ook niet verkeerd, er staat ook een Alienware gaming PC voor je klaar. Let wel op met natte plekken.
Littlstar Hack
Naast Soft on Demand maakt ook VR Bangers slim gebruik van een hack voor de PlayStation VR headset. Hoewel je normaal gesproken geen seksfilms kunt kijken via deze VR headset voor de PlayStation spelcomputer, hebben slimme hackers een manier bedacht om via de Littlstar video app seksfilms af te spelen.
Installeer de software, zet de bestanden op een USB stick en steek deze in de PSVR met de Littlstar VR Cinema app. Volgens VR Bangers maakt het 3D beeld het grote verschil tussen porno op een normaal beeldscherm, of met een VR headset.
Privé kijken of met publiek?
Als je denkt dat dit soort content niet geschikt is voor evenementen heb je het mis, tijdens de laatste CES in Amerika was er achter in een hoekje een speciale ruimte ingericht om porno te kijken met een Gear VR headset, de kans is groot dat we op de komende KamaSutrA beurs ook VR films en stripshows kunnen bekijken.
Occipital maakt de eerste volwaardige iPhone headset
De eerste geruchten voor een nieuwe iPhone starten pakweg een dag na de lancering van de vorige iPhone. Hoewel de iPhone 8 nog lang niet door Apple is aangekondigd of zelfs bevestigd komen er met grote regelmaat nieuwe geruchten naar buiten.
Zo was er onlangs het bericht dat de iPhone 8 vertraging heeft opgelopen omdat de 3D sensoren van STMicroelectronics niet gereed zijn. Deze sensoren zullen een diepe scan uitvoeren waarmee gezichten niet alleen herkend worden als platte afbeelding, maar ook met diepte. Iedereen die ooit gezichtsherkenning heeft uitgetest met een foto begrijpt hoe belangrijk diepte herkenning is voor bijvoorbeeld beveiliging van smartphones.
Het is overigens heel goed mogelijk dat de volgende iPhone helemaal geen diepte sensor zal bevatten. Ondertussen zijn er andere fabrikanten die hun eigen Augmented Reality producten ontwikkelen zoals Occipital en Zappar.
Occipital Bridge
https://youtu.be/Iys8yo0sjYg
Apple heeft al eerder aangegeven dat ze Augmented Reality interessanter vinden dan Virtual Reality omdat VR je afsluit van de buitenwereld, terwijl AR en MR je ook zicht geeft op de omgeving. Occipital heeft een iPhone houder ontwikkeld die meer kan dan rondkijken in een panorama videoclip. Door de iPhone in de Bridge te plaatsen zie je naast de wereld voor je ook Mixed Reality objecten die perfect aansluiten op de omgeving.
Virtuele objecten kunnen zich zelfs achter een tafel verstoppen omdat er een scan gemaakt wordt van de gehele ruimte. Op de oplossing van Apple moeten we nog wachten, je kunt de Bridge nu al bestellen voor levering in maart 2017. De Bridge met dieptesensor en software kost 399 dollar.
Zappar maakt Apple AR goedkoper
Zappar is een bedrijf dat je wellicht niet direct van naam kent, toch zijn ze een grote speler in de AR content markt. Met klanten als SEGA, BBC, FOX, VISA, en ook een aantal merken die je zonder uitsluitend hoofdletters mag schrijven als Coca Cola hebben ze een indrukwekkend CV opgebouwd.
Sinds kort is hun AR technologie standaard opgenomen in de Shazam muziekherkenning app. Toch hebben ze zich gewend tot Kickstarter om een speciale AR / MR headset te ontwikkelen met een verkoopprijs van slechts 30 dollar. Dat is mogelijk middels een Cardboard houder voor Apple en Android toestellen en een aantal speciale markers. De software maakt daarmee geen echte dieptescan van de omgeving maar bepaalt de positie van de markers. Een meer eenvoudige methode dus, maar wel met potentie voor zeer goedkope room scale AR toepassingen.
Hoewel Apple de laatste tijd heel wat Augmented Reality bedrijven heeft gekocht blijven ze nog erg stil over hun plannen. Bedrijven als Occipital en Zappar nemen een voortouw, gaat Apple gebruik maken van deze kennis en ervaring?
Audeze is een bedrijf dat hoogwaardige hoofdtelefoons produceert. Ze hebben een speciale magnetische aansturing ontwikkeld waarmee ze een superieure audiokwaliteit kunnen leveren. Nu komt Audeze met een VR uitvoering in de iSine productlijn, een serie in-oor hoofdtelefoons uitgerust met hun bijzondere drivers. De aansluiting past direct op de connector van de Oculus rift, en op de standaard 3.5mm plug van de HTC Vive.
Beste hoofdtelefoon voor Virtual Reality
Deze claim wordt gemaakt door Audeze zelf, voor 400 dollar mag je ook wel kwaliteit verwachten. De Oculus VR hoofdtelefoon die eerder werd uitgebracht was al behoorlijk goed, en liet zien dat een hoogwaardige normale hoofdtelefoon niet per definitie ook geschikt is als VR hoofdtelefoon. De Audeze hoofdtelefoon heeft geen volledige geluidsisolatie, volgens de makers is dit een bewuste keuze om desoriëntatie te voorkomen.
De Oculus headset isoleert de gebruiker wel volledig. VR audio is altijd een ondergeschoven kindje geweest, de nadruk ligt vooral op het visuele aspect. Wel zullen zien hoe groot de markt is voor oorpluggen van 400 dollar met één specifiek doel; audio voor VR.
Sennheiser komt met hun eerste VR microfoon
De AMBEO VR microfoon is de eerste microfoon van Sennheiser die specifiek ontworpen is voor gebruik in VR videoproducties. Vier KE 14 capsules zijn samengevoegd in een tetrahedrale configuratie om een perfect 360 graden geluid te registreren. Ze hebben samengewerkt met een aantal ervaren panorama videoproducenten om deze microfoon te ontwikkelen. Het geluid wordt in 4 kanalen uitgestuurd en verwerkt met een nieuwe AMBEO A-B formaat converter plug-in die in VST, AU en AAX formaat gratis beschikbaar is gesteld.
Voor pakweg 2000 euro kun je deze VR microfoon bestellen.
Met de populariteit van live concerten in 360 graden zal de behoefte aan echte surround sound ook toenemen. Steeds meer fabrikanten van panorama apparatuur houden hier rekening mee. Wordt de optelsom van al deze gadget iets te duur? Je kunt gelukkig ook een Oculus Rift huren!
YouTube is niet het enige video platform in de wereld, de professionals en artiesten kiezen vaak voor Vimeo, het video distributie platform voor hoogwaardige content. Hier zul je weinig Vlogs aantreffen met influencers maar des te meer documentaires en artistieke projecten. Vimeo is weliswaar tegendraads maar niet altijd de eerste met nieuwe technologie. Na YouTube, Facebook en allerlei 360 graden video diensten presenteert Vimeo hun eigen 360 graden platform.
Vimeo 360
Deze videodienst gaat voor kwaliteit, met Vimeo 360 bieden ze:
Tot 8K video streams
Optie om de kijkhoek zelf in te stellen
Het is mogelijk films te verkopen
Je kunt direct uploaden vanuit Adobe Premiere Pro en Sony Vegas
De videos kunnen offline bekeken worden
Daarnaast hebben ze een 360 Video School ingericht waar aspirant panorama filmmakers kunnen leren hoe je 360 graden films maakt, en met welke apparatuur je het beste kunt werken.
Dit is voor de serieuze hobbyist en de professional in videoproductie een goede ontwikkeling. Ook voor de kijker zal Vimeo360 leiden tot betere content en een uitgebreide selectie panorama videos online. 360 Graden videos laten maken door professionals zal de komende tijd een stuk interessanter worden en toegankelijk met bijvoorbeeld een bedrukte Cardboard vr bril.
GoPro VR site is verdwenen
Het nieuws van Vimeo360 volgt de aankondiging van GoPro dat ze stoppen met hun eigen GoPro VR website. Sinds 28 februari 2017 is de site offline, volgens GoPro omdat er ondertussen voldoende alternatieven bestaan. Het is wel mogelijk voor andere ontwikkelaars om gebruik te maken van het Open Source ForgeJS framework om zelf soortgelijke diensten in te richten.
GoPro blijft falen
Naast het sluiten van het VR platform zijn er in 2017 alweer honderden banen geschrapt bij GoPro, waarmee de dalende trend van dit bedrijf zich voortzet. De nieuwe Karma drone vloog onder de radar, op het gebied van de populaire sportcameras zijn er ondertussen veel alternatieve producten. Ook de VR afdeling is compleet geschrapt, terwijl juist daar een markt in opkomst is, gezien het succes van de Kodak PixPro cameras en andere 360 graden oplossingen. Volgens de directie wil GoPro zich weer concentreren op waar ze echt goed in zijn, het is alleen niet helemaal duidelijk wat dat eigenlijk is...
Volgens Google zijn er ondertussen meer dan tien miljoen Google Cardboard houders verscheept, en zijn er 160 miljoen Cardboard apps gedownload. 30 titels zijn vaker dan 1 miljoen keer gedownload. Daarmee is Google de onbetwiste leider op het gebied van VR headsets.
Het gebrek aan positiebepaling beperkt overigens wel de bewegingsvrijheid die de Vive en de Rift wel bieden, evenals de Hololens. Toch heeft de bescheiden en betaalbare Cardboard het concept VR naar de massa gebracht.
Mobiele VR aan top
Op het gebied van inkomsten moet Google het afleggen tegen Samsung, die is met de Gear VR goed voor maar liefst 69% van het marktaandeel, terwijl Google blijft steken op 17%. Ook op het gebied van de winst is Samsung weer koploper met 35%, op de tweede plaats komt Sony met hun PSVR headset. De Google Daydream wil niet echt van de grond komen.
Laat jouw Cardboard zien!
Hoewel de Daydream View van Google meer potentie biedt als VR platform kun je de Google Cardboard bedrukken met een logo of andere afbeelding. Deze optie, gekoppeld met de bescheiden prijs voor productie, maakt de Cardboard ideaal voor promotionele campagnes.
Een Cardboard in combinatie met een 360 graden presentatie brengt haast onbegrensde mogelijkheden voor marketing en promotie campagnes. Google Cardboards bedrukken wordt ook steeds goedkoper.
Waarom scoren Cardboard en Gear VR beter?
Enkele jaren geleden waren alle ogen gericht op de grote VR headsets van Oculus en HTC, nu blijken de kleintjes net als David de strijd te winnen tegen Goliath. Hoe is dat mogelijk? Als eerste de prijs; zowel de Cardboard als de Gear VR zijn veel goedkoper dan de concurrentie. Daarnaast is er de extra hardware die nodig is, de Rift en Vive zijn in feite accessoires voor een zware gaming PC.
De mobiliteit speelt ook een grote rol, je kunt overal even spelen met een Google Cardboard, dat maakt het zeker voor marketing en promotie doeleinden erg interessant.
Eigenlijk was de Gear VR van Samsung een eenvoudige mobiele variant van de Oculus Rift. Zowel de Rift als de Gear VR werken op basis van Oculus software. Toch is het nu de mobiele headset van Samsung die de scepter zwaait met een verkoop van ruim 5 miljoen Gear VR headsets wereldwijd. Nu de markt voor smartphones lijkt te stagneren richt Samsung steeds meer op VR. Hier zijn enkele interessante projecten waar Samsung momenteel aan werkt.
Het ligt eigenlijk best voor de hand, een virtuele monitor als bril. Samsung heeft een concept video gemaakt van een slimme bril die alle apparaten in huis een virtueel scherm geeft. Omdat de bril samenwerkt met bestaande hardware zoals een smartphone of laptop kan de bril redelijk compact blijven. Het virtuele scherm is enorm groot, zonder de noodzaak voor een mega monitor op het bureau. De bril heeft ook Augmented Reality mogelijkheden.
Met dit systeem kun je eenvoudig het interieur inrichten door een 3D scan te maken van een kamer. Na het scannen kun je met een Gear VR de virtuele ruimte helemaal naar wens inrichten. Je ziet precies of meubels passen, welke kleuren mooi staan, en je kunt direct vanuit de app meubels bestellen. De 3D scanner bevindt zich momenteel nog in de concept fase.
Relúmĭno
Met een headset dat voorzien is van een ingebouwde camera kun je oogafwijkingen realtime corrigeren. Net zoals je een filter over het camerabeeld kunt leggen zoals bij Snapchat kun je ook het beeld verscherpen of vervormen om de oogafwijking van de gebruiker te compenseren. Dat is met een Samsung smartphone en Gear VR mogelijk, al moet je dan wel de klep verwijderen zoals die op de afbeelding getoond wordt.
Tip: Heb je geen Samsung toestel maar wil je de mogelijkheden van een Gear VR toch eens testen? Je kunt ook een Gear VR huren inclusief toestel.
Toen de HTC Vive op de markt kwam waren de eerste recensies erg positief. De Oculus Rift was reeds verschenen, de Vive presteerde direct beter dan de Rift. Met name de room scale ervaring maakt de HTC Vive echt tot een Virtual Reality headset. De Vive controllers lieten de gebruiker ook navigeren in de ruimte. Hoewel het complete set duurder was dan het product van Oculus bleek de Vive een voorbeeld van echte VR.
Hoewel de merknaam HTC prominent vermeld wordt is er nog een belangrijke partij betrokken geweest bij dit product; Valve. Zonder de visie van Valve en het bekende Steam platform had HTC dit product niet kunnen realiseren, toch horen we betrekkelijk weinig van dit bedrijf en hun plannen met VR. Daarom wordt het hoog tijd onze blik te werpen op Valve.
Wat maakt Valve zo bijzonder?
Valve begon als onderdeel van Microsoft in 1996 en werd opgericht door Gabe Newell en Mike Harrington. Na het debuut Half-Life in 1998 stond Valve plotseling in de schijnwerpers. Na Half-Life verliet Harrington het bedrijf, Newell is nog steeds de drijvende kracht achter Valve.
In 2004 begon het bedrijf met een online dienst voor computerspellen genaamd Steam, dit platform groeide al snel uit tot hét platform voor PC gamers. In 2011 werd de helft van alle online PC spellen verkocht via Steam, Valve werd zo het meest winstgevende bedrijf (per personeelslid) van Amerika.
De rol van Valve in VR
In 2015 begon Valve voor het eerst met de productie van hardware, ze ontwikkelde de Steam Machine, gaming computers op basis van hun eigen SteamOS. In maart 2015 werd de samenwerking met HTC aangekondigd voor een nieuwe VR headset genaamd Vive. Valve had al in 2014 een prototype voor een eigen VR headset.
Vive doet het aardig volgens Valve
Volgens Gabe Newell is VR nog in de eerste fase van de ontwikkeling, net zoals de PC dat was in 1981. Toch zijn er al meer dan 1300 VR titels beschikbaar via het Steam VR platform. Newell is enigszins bezorgd over de prijs van de headset. Als er te weinig gebruikers zijn is het niet interessant om content te ontwikkelen.
Enerzijds verloopt de ontwikkeling van VR volgens plan volgens Newell, anderzijds is Valve ook tevreden wanneer het hele project zou falen. Deze houding verklaart waarschijnlijk ook dat we niet zoveel horen van Valve, zij hebben immers niet veel te verliezen. HTC heeft met het instorten van hun marktaandeel in smartphones een nieuw succes nodig.
Hoewel HTC en Valve hebben samengewerkt in de ontwikkeling van de Vive is er geen sprake van een exclusieve relatie. Dit werd onlangs duidelijk toen LG aankondigde aan een eigen VR headset te werken. Er is nog weinig bekend over deze headset, dit is wat LG bekend heeft gemaakt:
3.64 inch OLED display met een resolutie van 1440x1280 per oog.
110 graden kijkhoek op 12mm afstand, 120 graden kijkhoek op 10m afstand.
90Hz verversingssnelheid.
Werkt met Lighthouse tracking stations.
Controllers grotendeels gelijk aan die van de Vive.
Refractive lenzen in plaats van de Fresnel lenzen in de Vive.
Verder weten we nog weinig over de headset, het model is lichter dan de Vive en heeft een design die doet denken aan de Sony PSVR.
Steam VR Apps leveren weinig op
Computerspellen zijn duur om te ontwikkelen. Onlangs bracht Valve naar buiten dat slechts 30 spellen meer geld hebben opgeleverd dan 250.000 dollar. Enkele oudere spellen hebben meer opgeleverd dan 1 miljoen, maar niet veel. Houd er rekening mee dat het SteamVR platform ook beschikbaar is voor de OSVR en de Rift. Op dit moment werkt Valve aan drie nieuwe titels, hier zijn nog geen details over bekend.
SteamVR ook geschikt voor Linux
Het Steam platform is al sinds 2012 beschikbaar voor Linux, er is nu ook een Beta versie van SteamVR voor Linux. De Beta versie werkt op basis van de HTC Vive in combinatie met een NVIDIA Beta driver voor ontwikkelaars gebaseerd op Vulkan, de opvolger van OpenGL. Met een AMD kaart wordt het lastiger maar het is mogelijk als tweede desktop beeld. Hoewel de markt erg beperkt zal zijn voor Linux zet Valve zich af tegen gesloten systemen zoals Microsoft met Windows 10.
Steam Audio maakt het eenvoudiger om positionele audio toe te passen in computerspellen. Het geluid lijkt te weerkaatsen van de oppervlaktes, audio golven gaan door de ruimte, net zoals in de werkelijkheid. Deze nieuwe manier van geluid positioneren zal vooral voor VR ontwikkelaars erg interessant zijn, omdat je niet het gehele beeld op één moment kunt zien. Je kunt bijvoorbeeld horen wanneer iemand je van achteren besluipt.
De core business van Valve blijft het Steam platform en hun populaire spellen zoals Dota 2, Counter-Strike en Team Fortress 2, Virtual Reality is vooralsnog geen prioriteit. Toch zal SteamVR een belangrijke rol blijven spelen in de ontwikkeling van de Virtual Reality sector.
Als je ook vindt dat een HTC Vive te duur is, en je wilt niet wachten tot de LG VR headset verschijnt kun je ook een Vive huren.
De grote software uitgever Zenimax won onlangs een rechtszaak tegen Oculus, en daarmee Facebook als huidig eigenaar. Het was een strijd waarin de pers niet echt een partij kon kiezen, zowel Zenimax als Facebook staan niet echt hoog aangeschreven als het gaat om ethisch verantwoord handelen.
De rechter besloot Zenimax in het gelijk te stellen, en daarbij een schadevergoeding van 500 miljoen dollar toe te kennen. Dat klinkt veel, toch wil Zenimax meer. Met een nieuw proces willen ze de verkoop van de Rift verbieden, of twintig procent van de opbrengsten uit de Oculus Rift voor minimaal tien jaar. Als het om winst zou gaan is Facebook goedkoop klaar, het kan nog lang duren voordat de Oculus Rift geld in het laatje zal brengen.
Oculus Rift kopen met korting
Om het tij te keren heeft Oculus besloten om de prijs van de Oculus Rift te verlagen. Een compleet set inclusief Touch controllers is met 200 dollar afgeprijsd, daarmee is het een stuk goedkoper geworden dan de directe concurrent, de HTC Vive. De Rift is nog steeds minder bruikbaar als room scale ervaring, al wordt hier nog steeds aan gewerkt.
Hoewel de Rift eerder werd uitgebracht dan de Vive en de Gear VR stellen de verkoopcijfers teleur. Met een fikse korting hopen ze de verkopen te stimuleren.
Gratis Robo Recall
Er is al behoorlijk veel kritiek geweest over het uitbrengen van exclusieve titels, ook nu geeft Oculus weer een spel gratis weg wanneer je in het bezit bent van de Touch controllers. Robo Recall is een komisch schietspel van Epic dat er mooi uitziet en soepel speelt.
Wanneer de prijsverlaging en het gratis spel Robo Recall je nog niet kan overtuigen om een Rift te kopen kun je ook gewoon een Oculus Rift huren. Dan kun je een stuk goedkoper die eerste stappen in de virtuele wereld maken.
Je kunt 360 graden videos laten maken om een showroom te laten zien, of onder water de oceaan te tonen. In India hebben ze grotere ambities. De film Baahubali was een wereldwijd succes (vooral in India), Baahubali 2 is een complete VR film die door hetzelfde productieteam wordt gemaakt. Het is niet zomaar een 360 graden promotiefilm voor Baahubali maar een op zichzelf staande film die voortborduurt op de Baahubali saga.
Sword of Baahubali
Er werd kosten nog moeite bespaard om van deze VR productie een waar meesterwerk te maken. Voor de techniek werd nauw samengewerkt met Radeon Pro Graphics, de BB360cc camera werd gebruikt in combinatie met de stitching software van Loom. De film wordt in 300 theaters door India verspreid via Oculus Rift en HTC Vive headsets. Het idee voor deze VR productie kwam van AMD.
Speciale Cardboard
Ook thuis kun je alvast genieten van deze productie. Er is een speciale Baahubali Cardboard ontworpen in de stijl van de film. Het doel van de Cardboard filmpjes is vooral om de interesse te wekken voor de cinema ervaring. Tot op heden werden VR films als los medium gezien, Baahubali richt zich duidelijk op dezelfde markt als de reguliere films.
De toekomst van filmproductie
We zien steeds vaker dat 360 graden films gemaakt worden ter promotie van een film of televisieserie. Daarnaast zijn er ook specifieke VR films, vaak korte producties. Projecten als Baahubali VR brengen traditionele cinema en VR films dichter bij elkaar, net zoals kleur en geluid voorheen geïntroduceerd werden. Steeds meer bekende filmmakers experimenteren met dit nieuwe medium, de kwaliteit wordt steeds hoger. Niet alleen in termen van techniek, met name het vertellen van verhalen waarbij de kijker vrij kan rondkijken wordt steeds verfijnder.
Misschien wordt het tijd voor een Fast & Furious film in 360 graden? Regisseur Justin Lin heeft al ervaring met Help!, een 360 graden film die hij heeft gemaakt voor Google Spotlight.
Er komen steeds meer programmas om virtuele presentaties mee te maken. Er zijn al volop viewers waarmee je 360 graden fotos en videoclips kunt bekijken, maar daar kun je zelf niet veel aan veranderen. Google Expeditions laat zien dat je met dit soort beeldmateriaal complete virtuele tours kunt bekijken, je kunt ze alleen niet zelf maken. Met StorySpheres kun je eindelijk zelf aan de slag.
Maak jouw virtuele wereld in de browser
StorySpheres werd ontwikkeld door het bedrijf Grumpy Sailor in samenwerking met Google. Met deze online applicatie kun je niet alleen 360 graden panorama fotos verwerken, je kunt ze ook voorzien van geluid, en je kunt ze aan elkaar koppelen met links. Het werkt als volgt:
Maak een 360 graden foto. De meeste smartphones kunnen dit standaard, anders zijn hier veel gratis apps voor beschikbaar.
Importeer de fotos naar de StorySpheres website en voeg desgewenst een mp3 audio bestand toe. De audio kan blijven spelen als achtergrondmuziek of geactiveerd worden als bijvoorbeeld een commentaarstem bij een foto.
Plaats de links tussen de dias en voeg audio toe waar gewenst. Het lijkt veel op een presentatie maken in PowerPoint.
Publiceer het project en deel de weblink of speciale Cardboard link.
Wat kun je met StorySpheres?
Er zijn volop mogelijkheden voor prachtige presentaties, hier zijn alvast enkele suggesties:
Maak een verslag van jouw vakantie, compleet met muziek uit het land waar je geweest bent.
Maak een verkeersles voor leerlingen op school met uitleg als audio, op basis van fotos uit je eigen gemeente.
Maak een handleiding met stap-voor-stap uitleg.
Maak een interactief spel waarbij de speler het juiste pad moet volgen.
Tip: Maak een bedrijfspresentatie (of laat deze maken) en laat Google Cardboards bedrukken met jouw bedrijfslogo. Dit is een zeer goedkope en effectieve manier om een bedrijf, product of evenement onder de aandacht te brengen.
En er is nog veel meer mogelijk, wat ga jij maken met StorySpheres?
We waren ondertussen gewend aan de oorverdovende stilte vanuit Magic Leap, het Mixed Reality project dat pakweg elke zes maanden met een klein nieuwtje komt. Ondanks de miljarden aan investeringen en vele beloftes zien we nog steeds geen concreet product of zelfs maar een prototype. De dromerige opmerkingen van oprichter Rony Abovitz bieden ook weinig houvast. De laatste weken komt er eindelijk nieuws naar buiten, maar niet bepaald het soort nieuwsberichten waar je als start-up op zit te wachten. Wat is er aan de hand bij Magic Leap?
Vrouwonvriendelijke macho cultuur
Er loopt momenteel een proces tegen Magic Leap vanwege een vermeende vrouwonvriendelijke cultuur. Vrouwen in de tech industrie als geheel hebben het al moeilijk, bij Magic Leap blijken de problemen nog ernstiger, tot aan het management toe. Hier zijn enkele beweringen die gedaan zijn door voormalige werknemers:
Bij een intake gesprek werd verteld dat je moet oppassen voor Orientals, Old People and Ovaries ofwel Aziaten, Oude Mensen en Eierstokken. De persoon die deze uitspraken heeft gemaakt werd niet ontslagen. De reden hiervoor was zijn huidskleur; hij was donker en er was al te weinig gekleurd personeel.
Hoewel de opmerking erg kwetsend en beledigend was, werd de persoon die een klacht indiende verzekerd dat het gedrag van witte mannen nog erger was. Alleen die konden ze niet ontslaan want witte mannen zijn belangrijk. Naast seksisme is racisme ook een terugkerend probleem in Silicon Valley.
Een andere medewerker van Magic Leap vond dat mooie vrouwen geen headsets moesten dragen, hij wilde naar de mooie vrouwen kijken. Los van de claim dat Magic Leap beweert geen grote headset te maken is dit wederom een seksistische opmerking.
Ook bij de software ontwikkeling werd geen rekening gehouden met content die gericht was op, of zelfs geschikt was voor vrouwen. Het enige concrete voorstel voor het product was een roze versie.
Tannen Campbell, de voormalige medewerker die de rechtszaak heeft opgestart werd ontslagen door directeur Rony Abovitz omdat Abovitz het probleem niet wilde aanpakken. Dit gaat tegen de discriminatie wet in die dateert uit 1964.
Personeel in paniek
Directeur Rony Abovitz heeft veel grote claims gemaakt. Toen het personeel een prototype moest demonstreren aan het bestuur was er een probleem; de PEQ voldeed bij lange na niet aan de plannen. Een PEQ is een Product Equivalent ofwel een prototype dat sterk overeen moet komen met de uiteindelijke versie. Het prototype had enkele forse apparaten die je aan de broekriem moet vastmaken, veel groter dan de afbeeldingen in het patent.
De PC rugzak van Magic Leap
Die packs aan je riem zijn niets vergeleken met de foto van de rugzak met printplaat. Prototypes zien er doorgaans niet echt mooi uit, maar na zoveel tijd is een prototype van dit niveau ver beneden peil. Abovitz gaf snel te kennen dat het een Research & Development apparaat is om controles uit te voeren. De pers leek sceptisch.
Het ligt uiteraard aan de media, niet aan Rony
De relatie tussen de media en Magic Leap is ondertussen flink bekoeld. De euforie van een jaar geleden is nu omgedraaid naar wantrouwen en hoongelach. Abovitz vind dat negatieve persberichten schadelijk zijn voor een startup, ongeacht of het de waarheid betreft of gelogen is. Deze opmerking doet denken aan de huidige president van de Verenigde Staten die ook de media in een kwaad daglicht stelt.
Hoe moet het nu verder met Magic Leap?
Met een waarde van 4,5 miljard en de beloftes van Rony Abovitz mag de pers kritisch zijn, zeker omdat Magic Leap zelf weinig nieuwe informatie naar buiten brengt. Onlangs nam Magic Leap het bedrijf Dacuda over, een bedrijf dat compacte 2D en 3D scanners maakt. Dat klinkt op zich positief, maar heeft Magic Leap dit soort technologie niet al in huis?
Hoever is de ontwikkeling eigenlijk, wat is met de investeringen gebeurd en wat denken grote investeerders als Google en Alibaba van al deze verhalen? Magic Leap zal een zeer grote sprong moeten maken om het vertrouwen van de media en vrouwen in het algemeen terug te winnen.
Is Magic Leap de grote vernieuwer van technologie of wordt het sprookje De nieuwe kleren van de keizer hier opnieuw verteld? Misschien kun je voorlopig beter een Gear VR huren. Die is minder revolutionair, maar werkt in ieder geval vandaag al. Er is helaas geen roze uitvoering beschikbaar...
China is een land met een enorme bevolking waar momenteel een opkomende middenklasse ontstaat. Net als in elke cultuur gaan deze mensen op zoek naar vernieuwing, met Virtual Reality hebben ze precies gevonden waar ze naar op zoek zijn. HTC maakt slim gebruik van deze opkomende markt met speciale VR Arcades, maar dit is nog slechts het begin.
Een echt stad met Virtual Reality
East Lake VR Enterprise Park wordt een complete echt stad waarin Virtual Reality een belangrijke rol speelt. Waar wetenschap en technologie ingezet worden om het leven aangenamer te maken. Het is nog te vroeg om een reis te boeken, deze stad bestaat nog niet. Bekijk zelf de visie in deze promotionele videoclip:
Voor toerisme in China moet je voortaan bij HTC zijn. In samenwerking met het nationale bureau voor toerisme in China hebben ze het China VR Tourism Cloud Data Service Platform opgezet met als doel 200.000 reisagentschappen de mogelijkheid te bieden VR te gebruiken, waarmee ze informatie kunnen verschaffen aan de bezoeker. Hiervoor heeft HTC een virtueel magazine platform ontwikkeld met de naam Vivepaper. Door een speciale QR code te scannen kun je een virtuele presentatie bekijken. Vivepaper werkt overigens ook met andere VR headsets waaronder smartphone systemen. Op dit moment zijn er 11 Vivepaper magazines beschikbaar met ruim 5000 panorama videoclips.
In China komen realiteit en virtueel samen
Voor de meeste mensen zijn VR headsets nog te duur, of ze zijn te gecompliceerd om te gebruiken. Dat geldt voor consumenten in de hele wereld, ook in China. Omdat ze daar al gewend zijn aan de gaming cafés is de overstap naar VR Arcades niet zo groot. Chinezen omarmen VR technologie in elk aspect van de samenleving waaronder toerisme. HTC presenteert zich ook in deze markt als belangrijke speler. Voor de meest innovatieve technologie op gebied van VR en AR moeten we voorlopig nog onze ogen richten op Silicon Valley, voor toepassingen kunnen we beter China in de gaten houden.
Is een VR Arcade in China iets te ver weg voor je? Je kunt ook een HTC Vive Huren, dan kun je virtueel een bezoek brengen aan China, of ergens anders!
In Nederland zoeken de meeste mensen informatie via Google, in China zoeken ze met Baidu. Dit bedrijf is buiten China nauwelijks bekend, terwijl het een bedrijf is met vele diensten en een miljardenomzet op jaarbasis. Net als Google kijkt Baidu ook steeds naar nieuwe technologieën om hun dienstenpakket verder mee uit te breiden. Daarbij leggen ze momenteel behoorlijk wat nadruk op Artificial Intelligence en Augmented Reality. Gaan we daar hier ook iets van merken?
Baidu heeft flink geïnvesteerd in 8i, een bedrijf dat een soort hologrammen maakt van mensen en objecten door deze vanuit meerdere camerastandpunten vast te leggen. Door deze beelden te combineren met Augmented Reality kun je opvallende films maken. Hoewel het in de videoclip niet helemaal duidelijk te zien is wordt het object ook gedraaid met de camera. Dat kan normaal gesproken alleen met computerbeelden, de technologie van 8i maakt het mogelijk dit effect te creëren met videobeelden.
Alleen voor Tango
De Holo app die werkt op basis van de 8i hologrammen is momenteel alleen verkrijgbaar voor toestellen die Tango ondersteunen zoals de Phab Pro 2. Er zijn momenteel nog slechts weinig toestellen die werken met Tango, een project van Google dat een dieptescan kan maken van de omgeving. De app is aan de oppervlakte niet meer dan een leuk speeltje, de technologie die erachter schuil gaat is wel erg indrukwekkend en ook veelbelovend. Je kunt hiermee bijvoorbeeld echte acteurs in een virtuele omgeving plaatsen.
Net zoals Google investeert Baidu ook actief in nieuwe technologieën. VR applicaties en games laten maken is een belangrijke bedrijfsstrategie geworden. En net als Google zit hier uiteraard ook een commerciële doelstelling achter. Gaan we deze apps en producten ook zien buiten China? Het bedrijf opereert internationaal dus het is mogelijk.
De early-adopters die een VR headset hebben aangeschaft hebben deze vaak al in de kast gelegd om te laten verstoffen. Er is gewoon niet voldoende content verkrijgbaar. Daar komt volgens Jason Rubin van de Oculus software divisie snel verandering in. In maart zal de nieuwe versie van Rock Band in een VR jasje verschijnen. Daarnaast kunnen we nog meer nieuwe titels tegemoet zien, we bekijken alvast enkele opvallende titels:
4A Games staat bekend om de Metro FPS serie, nu komen ze met een spel dat er volgens de eerste beelden wederom erg mooi uitziet. Het is afwachten of de game ook goed speelt, vooralsnog ziet het er veelbelovend uit.
Nog een spel in de ruimte? Jazeker, en in dit spel wordt de zwaartekracht, of beter gezegd het gebrek daaraan als centraal element genomen. Lone Echo zal de nadruk leggen op multiplayer, er komt ook een single player campagne.
Epic is goed in het maken van technologisch vooruitstrevende spellen, ze lieten met hun demo Bullet Train enkele jaren geleden al de potentie van VR gaming zien. Robo Recall is een komisch schietspel met robots die op hol zijn geslagen. De Touch controllers spelen een belangrijke rol in deze game.
Deze zwart-wit horror / thriller ziet er heel origineel uit en verwijst naar oude zwart-wit horror films maar dan interactief. Voor de stemmen zijn bekende acteurs zoals Peter Weller en Rosario Dawson ingehuurd. Het is interessant om deze retro stijl te combineren met een nieuwe spelervaring.
En uiteraard Rock Band VR, die het bekende spel met plastic instrumenten en knoppen weer nieuw leven in moet blazen. Hoewel het spel er veelbelovend uitziet is het wel weer een gitaar accessoire voor een headset accessoire. Dat maakt nep gitaar spelen wel een dure grap. Wellicht kun je beter eerst een Oculus Rift huren in combinatie met Rock Band VR. Dan kun je er met je vrienden een gezellige avond van maken.
Onlangs werden voor de achtste maal de Lumière Awards in Hollywood uitgereikt. Dit evenement wordt georganiseerd door de Advanced Imaging Society and The VR Society en is niet hetzelfde als de Franse Lumières Award die gericht is op de Franse cinema. Dit jaar werd Virtual Reality uitgebreid in de schijnwerpers gezet. Jon Favreau mocht de Harold Lloyd Award in ontvangst nemen voor zijn werk als regisseur van de laatste Jungle Book verfilming en zijn VR project Gnomes & Goblins. Google Earth werd onderscheiden met de Century Award.
Daarnaast werden er nog veel meer beeldjes uitgedeeld voor VR en 360 graden projecten:
Beste VR: Tilt Brush
Dit tekenpakket van Google liet zien dat VR niet alleen een medium is voor consumptie, maar ook voor content productie. Oculus heeft een soortgelijk programma genaamd Quill.
Beste VR Film: Ghostbusters VR
Deze interactieve film was te zien bij Madame Tussauds in Amerika en werd geproduceerd door Sony in samenwerking met VR Arcade exploitant The Void. Het is een combinatie van film en video game, compleet met proton packs.
Beste VR Animatie: Dear Angelica
Deze animatie was niet alleen mooi om te zien, het vertelt ook een emotioneel verhaal. De film werd geproduceerd door de Oculus Story Studio. Een andere VR animatie Pearl werd dit jaar genomineerd voor een Oscar als beste animatiefilm.
Beste VR Muziek: Joshua Bell https://youtu.be/Mk3iD63JqVI Naast het prachtige vioolspel van Joshua Bell is deze 360 video extra bijzonder vanwege de positionele tracking in de PSVR headset. Je kunt niet alleen draaien maar ook echt bewegen.
Beste VR Game: Job Simulator
De populairste VR game is geen actie spel of puzzel spel, het is eigenlijk nauwelijks een spel te noemen. Toch haalt Job Simulator het beste uit VR met een zeer eenvoudig concept.
Beste 360 Graden Serie: Invisible
Doug Liman produceerde voorheen grote Hollywood films zoals Edge of Tomorrow en The Bourne Identity, met deze 360 graden serie brengt hij zijn ervaring naar een 360 graden omgeving.
Beste 360 Graden Live Action: Nomads
Deze indrukwekkende reportage Nomads: Sea Gypsies ziet er adembenemend mooi uit en werd gemaakt door de 360 graden film pioniers Felix & Paul.
Beste VR Sport: Follow My Lead
Kijk naar de NBA basketbal kampioenschappen zoals je dit nooit eerder hebt gezien. NBA was ook enthousiast en gaan nu verder met 360 graden video bij live wedstrijden.
Beste VR Documentaire: The Click Effect
Het gaat in deze documentaire niet over klikken met de muis, maar over de taal die dolfijnen spreken. Er zijn al meerdere onderwater reportages in 360 graden, deze behoort absoluut tot de mooiste en beste.
Beste VR Journalistiek: Take Flight
Veel journalistieke waarde heeft deze productie met zwevende Hollywoodsterren niet, het is wel een indrukwekkende nieuwjaarsboodschap van de New York Times. Een opvallende keuze aangezien NYT VR al meerdere prachtige documentaires heeft gemaakt.
Beste VR Branding: 360 Tour of the Shinola Factory
Acteur Luke Wilson neemt een kijkje in de Shinola Factory. Ook een aparte keuze, hoewel Wilson wat humor brengt in deze productie is het resultaat niet echt opmerkelijk te noemen.
Er worden steeds meer VR filmfestivals georganiseerd, ook wordt er bij traditionele festivals zoals Sundance meer aandacht besteed aan VR producties. De kwaliteit van de films neemt in een enorm tempo toe, eigenlijk zijn een aantal van deze winnaars alweer overtroffen door nieuwe producties die de laatste maanden zijn verschenen. Filmmakers leren om te gaan met dit nieuwe medium en beginnen de creatieve mogelijkheden te onderzoeken. Het zal volgend jaar een hevige strijd worden tijdens de negende editie van de Lumière Awards.
Het is haast vanzelfsprekend dat modemerken de mogelijkheden van VR, AR en MR omarmen. Uiteindelijk werken ze in een creatief en visueel medium, om deze creaties aan het publiek te vertonen worden er modeshows georganiseerd, maar dat is niet voldoende. Naast het bereiken van de juiste doelgroep moet elke marketing en promotie campagne ook perfect aansluiten bij het imago van het merk.
Virtual Reality inzetten op events komt steeds vaker voor, het is altijd een blikvanger voor het publiek. Hier zijn een aantal voorbeelden van vooraanstaande modemerken die naast het naaiatelier ook bezig zijn met virtuele mode.
Het is leuk om een modeshow te organiseren in Parijs of Milaan, maar niet alle klanten kunnen eventjes naar deze steden vliegen wanneer de nieuwe collectie wordt onthuld. Met 360 graden video kan de catwalk inclusief de hele setting worden opgenomen en overal ter wereld worden bekeken. Omdat de meeste VR headsets niet bepaald stijlvol zijn heeft Dior hun eigen Dior Eyes headset ontworpen, een strak design dat zal aanspreken bij de modebewuste klanten.
Nu kunnen verkopers in de Dior winkels de klanten een plekje op de eerste rij geven, overal ter wereld en op elk moment.
Tommy Hilfiger
De In-Store Experience is erg belangrijk voor exclusieve mode merken. Een rek met koopjes en plastic poppen is niet voldoende om onderscheid te maken. Tommy Hilfiger heeft net als Dior de catwalk naar de winkel gebracht door bezoekers aan de Regent Street Shop in Londen een exclusief kijkje te gunnen van de laatste collectie, met behulp van een VR headset.
Ook Balenciaga maakt gebruik van dit soort VR modeshows in de winkel om de collectie aan hun klanten te vertonen. Dat is overigens ook wel nodig, hoewel de fashion industrie enorm groot is blijft de marktgroei achter. Modemerken moeten vernieuwen om relevant te blijven.
Cleef & Arpels
François Arpels, adviseur van Skin Inc. en familielid van het Cleef & Arpels concern, is van mening dat merken een emotionele koppeling moeten bewerkstelligen tussen klanten en technologie. De klanten zijn steeds beter op de hoogte van technologische vernieuwingen, modemerken kunnen het niet veroorloven om hier niet in te investeren. Arpels heeft al ruim dertig jaar ervaring in de modewereld en wist met een lijn parfums de mode industrie al decennia geleden te vernieuwen. Hij koppelde geurtjes aan sieraden, dat was destijds ongehoord.
Rebecca Minkoff
Dit modemerk zag het aantal verkopen in de winkels stijgen na de introductie van slimme spiegels. Dit zijn high tech spiegels die advies geven over de kleding, combinaties voorstellen en van kleur kunnen wisselen. Er zijn verschillende soorten Augmented paskamer spiegels. Sommige spiegels analyseren de persoon in de paskamer en geven suggesties voor passende accessoires en kleding, andere spiegels maken gebruik van Augmented Reality om live virtuele kleding over een persoon te projecteren.
Het is vervolgens mogelijk om direct de kleuren aan te passen en andere combinaties uit te proberen. Zo wordt passen niet alleen sneller, het stimuleert ook koppelverkoop. Bij een blouse hoort een rokje, leuke pumps etc.
Hugo Boss
Dit Duitse modemerk zag dat VR technologie met name in China enorm populair is. Daarom lieten ze een campagne ontwikkelen met een virtuele boetiek via WeChat, de immens populaire chat app in Azië. In de virtuele boetiek kon de gebruiker een exclusief kijkje nemen in de mannencollectie, en daarnaast ook een aantal interactieve taken uitvoeren. Ook werd er persoonlijke informatie gevraagd, zo is het mogelijk een relatie op te bouwen met de klant.
Het resultaat bleek verbluffend; Hugo Boss wist in heel Azië een groei te bewerkstelligen van 5 procent en een groei van maar liefst 20 procent in China.
Niet alleen voor een jong publiek
Marketing expert Tamara Sender geeft aan dat het juist oudere vrouwen zijn die interesse tonen in slimme spiegels. Het is dus niet alleen een jong publiek dat deze technologie op prijs stelt. Sender geeft mode merken en fashion outlets die zich richten op een oudere doelgroep het advies nu te investeren in deze technologie. Er moet wel voor gewaakt worden dat het niet slechts een gimmick is, er moet altijd een toegevoegde waarde zijn.
Bij slimme spiegels kan de gebruiker snel een idee krijgen of een kledingstuk of kleur past bij die persoon, zonder eerst het kledingstuk aan te trekken. Dit kan overigens ook de reden zijn dat oudere dames zo enthousiast reageren op deze technologie. Er wordt veel moeite van kleding aan- en uittrekken bespaart, daar zit niet iedereen op te wachten.
VR of AR?
Bij deze toepassingen in de mode industrie is er een groot verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality. Voor een slimme spiegel is geen headset vereist, de klant kan direct het resultaat zien. Bij VR presentaties moet de klant wel een headset dragen, het is meer een individuele ervaring waarbij de klant zich in een andere omgeving bevindt. Beide technologieën hebben hun eigen voordelen en toepassingen
.
Geschikt voor elke doelgroep
Steeds meer mode merken investeren in nieuwe technologie. Van 360 graden modeshows tot slimme spiegels en apps waarmee je op je eigen smartphone make-up kunt testen en kleding kunt passen. Net zoals bij ouderwets winkelen speelt ook hier het sociale aspect een belangrijke rol.
Vrouwen houden van samen winkelen en nieuwe dingen ontdekken. Mannen houden juist vaak van snel en efficiënt kleding uitzoeken die goed staat. VR is in de mode, en zal dat waarschijnlijk ook nog lang blijven. Het is de technologische variant van de Little Black Dress.
Steeds meer sectoren ontdekken de mogelijkheden van Virtual Reality. Met name in de bouw zien we veel zakelijke toepassingen voor VR. Terwijl de kosten van VR headsets en computers voor de meeste consumenten nog behoorlijk hoog zijn, kan VR juist kostenbesparend werken in de bouw. Van concept tot eindresultaat zijn er veel stappen nodig die zowel tijd als geld kosten. Elke technologische vernieuwing die dit proces kan versnellen of verbeteren wordt met beide handen aangegrepen. Hier zijn een aantal bedrijven die zakelijke toepassingen hebben ontwikkeld voor de bouw sector.
1. Visualisatie van bouwprojecten
Voordat de arbeiders starten met beton gieten wordt een gebouw eerst tot in het kleinste detail ontworpen in de computer. Deze CAD bestanden kunnen via een VR headset worden bekeken vanuit een eerstepersoonsperspectief. Dat geeft een veel beter beeld van de constructie.
Een bedrijf dat werd opgericht door voormalige werknemers van Microsoft en Expedia hebben een methode ontwikkeld waarbij panorama fotos tijdens de bouw gecombineerd worden met de oorspronkelijke bouwplannen. Deze beelden wordt voorzien van de juiste tijd en datum waarmee de voortgang van het project nauwkeurig kan worden bijgehouden.
2. Leren rijden met een vorkheftruck
Er zijn al verschillende software pakketten ontwikkeld om personeel te leren rijden met een vorkheftruck. Hoewel praktijkervaring uiteraard van groot belang is kan er met software een nauwkeurige simulatie worden gemaakt. Zo is er een systeem waarbij een computer, headset en controllers aan elkaar worden gekoppeld om op uiterst realistische wijze te leren werken met een virtuele vorkheftruck. De situaties zijn gebaseerd op uitdagingen in de praktijk. Door force feedback controllers te gebruiken is de simulatie zeer overtuigend.
Het kan ook eenvoudiger met een training app voor Apple en Android waar de bestuurders op een mobieltje kunnen oefenen. Deze methode sluit uiteraard minder aan op de werkelijke situatie maar geeft het personeel wel de mogelijkheid overal de informatie te bekijken.
3. Leer lassen in VR
De VRTEX 360 is een indrukwekkend apparaat dat gekoppeld wordt aan diverse apparatuur met als doel te leren lassen op elke locatie. Momenteel zijn er zes uitbreidingen die ieder een specifiek onderdeel van lassen behandelen. Door een VR headset te dragen en de lasapparatuur in de hand te nemen kan de werknemer met precisie leren lassen buiten de normale werkplaats. Omdat er niet met echte materialen wordt gewerkt op de werkplaats kan er niet alleen veel geld worden bespaart, het is ook mogelijk om op kantoor op bij een trainingsfaciliteit onderwijs te geven aan de werknemers.
Dit is geen eenvoudig computerspel maar een zeer realistische simulatie waarbij de student ook daadwerkelijk de lasapparatuur in de hand heeft. Bij een simulatie kunnen strikte variabelen worden toegepast die in de werkelijke situatie moeilijk te reproduceren zijn.
4. Bekijk het maar
Er bestaan al tientallen jaren simulatie ruimtes waarbij bouwprojecten als 3D modellen te zien en te manipuleren zijn. Deze simulaties werden uitgevoerd in speciaal geprepareerde ruimtes die erg duur zijn om in te richten. Met Virtual Reality is het mogelijk volledige 3D simulaties weer te geven op iedere locatie, zonder hiervoor speciale ruimtes in te richten.
McCarthy Building Companies gebruikt hier tegenwoordig Oculus Rift headsets voor, in combinatie met 360 graden videobeelden die gemaakt zijn met een Google Jump camerasysteem. Daarnaast worden er ook drones en laserscanners gebruikt. Zo worden er gedetailleerde virtuele situaties nagemaakt in de computer.
5. Samenwerken aan een project
Bij een bouwproject zijn veel mensen betrokken, ieder met hun eigen specialisme. Soms bevinden deze werknemers zich in hetzelfde kantoor, soms zijn ze verspreid over de hele wereld. Hoewel een VR headset door een individueel persoon wordt gebruikt is het mogelijk verschillende gebruikers hetzelfde project te laten bekijken, op hetzelfde moment.
Wanneer één persoon wijzigingen aanbrengt kan elke participant dit direct zien in hun eigen headset. Wanneer er headsets worden gebruikt met positionele tracking zoals de Oculus Rift en HTC Vive is het zelfs mogelijk om rond te lopen en elk aspect van de bouwtekening nader te bestuderen. Elke deelnemer behoudt een eigen perspectief op het project.
6. Ontwerp direct bekijken
Wanneer een architect werkt aan een constructie wordt dit weergegeven op een plat scherm. Er worden vaak 3D geprinte modellen gemaakt, maar dat geeft niet hetzelfde beeld als het ontwerp op ware grootte. Door de modellen te exporteren naar een 3D viewer kan elk ontwerp worden bekeken door een VR headset. Zo wordt direct de samenhang van alle elementen duidelijk.
Mortenson Construction gebruikt hiervoor de HTC Vive headset. Naast de ontwerper worden ook de toekomstige gebruikers bij het proces betrokken. Zo krijgen artsen bij het ontwerp van een ziekenhuis het complete model vooraf te zien door een VR headset. De gebruiker heeft niet altijd het inzicht een bouwtekening goed te beoordelen, met VR headsets wordt alles direct duidelijk. In de bouw gaat het vaak om projecten die miljoenen kosten. Om tijd en kosten te besparen wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Virtual Reality biedt. Dit zijn slechts zes zakelijke toepassingen die momenteel al dagelijks gebruikt worden, in de nabije toekomst zullen hier ongetwijfeld nog veel toepassingen bijkomen die werkzaamheden in de bouw zullen verbeteren.
Het is haast vanzelfsprekend dat modemerken de mogelijkheden van VR, AR en MR omarmen. Uiteindelijk werken ze in een creatief en visueel medium, om deze creaties aan het publiek te vertonen worden er modeshows georganiseerd, maar dat is niet voldoende. Naast het bereiken van de juiste doelgroep moet elke marketing en promotie campagne ook perfect aansluiten bij het imago van het merk.
Virtual Reality inzetten op events komt steeds vaker voor, het is altijd een blikvanger voor het publiek. Hier zijn een aantal voorbeelden van vooraanstaande modemerken die naast het naaiatelier ook bezig zijn met virtuele mode.
Het is leuk om een modeshow te organiseren in Parijs of Milaan, maar niet alle klanten kunnen eventjes naar deze steden vliegen wanneer de nieuwe collectie wordt onthuld. Met 360 graden video kan de catwalk inclusief de hele setting worden opgenomen en overal ter wereld worden bekeken. Omdat de meeste VR headsets niet bepaald stijlvol zijn heeft Dior hun eigen Dior Eyes headset ontworpen, een strak design dat zal aanspreken bij de modebewuste klanten.
De In-Store Experience is erg belangrijk voor exclusieve mode merken. Een rek met koopjes en plastic poppen is niet voldoende om onderscheid te maken. Tommy Hilfiger heeft net als Dior de catwalk naar de winkel gebracht door bezoekers aan de Regent Street Shop in Londen een exclusief kijkje te gunnen van de laatste collectie, met behulp van een VR headset.
Ook Balenciaga maakt gebruik van dit soort VR modeshows in de winkel om de collectie aan hun klanten te vertonen. Dat is overigens ook wel nodig, hoewel de fashion industrie enorm groot is blijft de marktgroei achter. Modemerken moeten vernieuwen om relevant te blijven.
Cleef & Arpels
François Arpels, adviseur van Skin Inc. en familielid van het Cleef & Arpels concern, is van mening dat merken een emotionele koppeling moeten bewerkstelligen tussen klanten en technologie. De klanten zijn steeds beter op de hoogte van technologische vernieuwingen, modemerken kunnen het niet veroorloven om hier niet in te investeren. Arpels heeft al ruim dertig jaar ervaring in de modewereld en wist met een lijn parfums de mode industrie al decennia geleden te vernieuwen. Hij koppelde geurtjes aan sieraden, dat was destijds ongehoord.
Rebecca Minkoff
Dit modemerk zag het aantal verkopen in de winkels stijgen na de introductie van slimme spiegels. Dit zijn high tech spiegels die advies geven over de kleding, combinaties voorstellen en van kleur kunnen wisselen. Er zijn verschillende soorten Augmented paskamer spiegels. Sommige spiegels analyseren de persoon in de paskamer en geven suggesties voor passende accessoires en kleding, andere spiegels maken gebruik van Augmented Reality om live virtuele kleding over een persoon te projecteren.
Het is vervolgens mogelijk om direct de kleuren aan te passen en andere combinaties uit te proberen. Zo wordt passen niet alleen sneller, het stimuleert ook koppelverkoop. Bij een blouse hoort een rokje, leuke pumps etc.
Hugo Boss
Dit Duitse modemerk zag dat VR technologie met name in China enorm populair is. Daarom lieten ze een campagne ontwikkelen met een virtuele boetiek via WeChat, de immens populaire chat app in Azië. In de virtuele boetiek kon de gebruiker een exclusief kijkje nemen in de mannencollectie, en daarnaast ook een aantal interactieve taken uitvoeren. Ook werd er persoonlijke informatie gevraagd, zo is het mogelijk een relatie op te bouwen met de klant.
Het resultaat bleek verbluffend; Hugo Boss wist in heel Azië een groei te bewerkstelligen van 5 procent en een groei van maar liefst 20 procent in China.
Niet alleen voor een jong publiek
Marketing expert Tamara Sender geeft aan dat het juist oudere vrouwen zijn die interesse tonen in slimme spiegels. Het is dus niet alleen een jong publiek dat deze technologie op prijs stelt. Sender geeft mode merken en fashion outlets die zich richten op een oudere doelgroep het advies nu te investeren in deze technologie. Er moet wel voor gewaakt worden dat het niet slechts een gimmick is, er moet altijd een toegevoegde waarde zijn.
Bij slimme spiegels kan de gebruiker snel een idee krijgen of een kledingstuk of kleur past bij die persoon, zonder eerst het kledingstuk aan te trekken. Dit kan overigens ook de reden zijn dat oudere dames zo enthousiast reageren op deze technologie. Er wordt veel moeite van kleding aan- en uittrekken bespaart, daar zit niet iedereen op te wachten.
VR of AR?
Bij deze toepassingen in de mode industrie is er een groot verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality. Voor een slimme spiegel is geen headset vereist, de klant kan direct het resultaat zien. Bij VR presentaties moet de klant wel een headset dragen, het is meer een individuele ervaring waarbij de klant zich in een andere omgeving bevindt. Beide technologieën hebben hun eigen voordelen en toepassingen
.
Geschikt voor elke doelgroep
Steeds meer mode merken investeren in nieuwe technologie. Van 360 graden modeshows tot slimme spiegels en apps waarmee je op je eigen smartphone make-up kunt testen en kleding kunt passen. Net zoals bij ouderwets winkelen speelt ook hier het sociale aspect een belangrijke rol.
Vrouwen houden van samen winkelen en nieuwe dingen ontdekken. Mannen houden juist vaak van snel en efficiënt kleding uitzoeken die goed staat. VR is in de mode, en zal dat waarschijnlijk ook nog lang blijven. Het is de technologische variant van de Little Black Dress.
De Daydream App Store opent haar deuren iets verder
Daydream is de opvolger van Google Cardboard. In tegenstelling tot Cardboard apps is er voor de Daydream een walled garden oftewel een gesloten ecosysteem waar niet iedereen zomaar apps kan publiceren. Dit heeft geleid tot een zeer beperkt aanbod aan Daydream apps, en ook teleurstellende verkoopcijfers voor de Daydream View.
Onlangs heeft Google de deuren geopend voor alle app ontwikkelaars om games en applicaties te maken voor Daydream. Daarnaast hebben ze een Quality Requirements document opgesteld waarin de voorwaarden voor een geschikte Daydream app in vermeld staan.
Eigenlijk was Google Cardboard een experiment van twee Google medewerkers dat onverwachts uitgroeide tot een fenomeen. Het is niet meer dan een kartonnen houder met plastic lenzen om een smartphone in te schuiven. De VR apps staan tussen alle andere Android apps in de Google Play Store.
Met Daydream heeft Google een nieuw systeem als schil over Android gelegd. Er zijn specifieke systeemeisen voor smartphones, en richtlijnen voor app ontwikkelaars. Deze aanpak lijkt sterk op die van Samsung met de Gear VR.
Wat maakt Daydream anders dan Gear VR?
De Gear VR van Samsung is de meest verkochte VR headset op de markt (Cardboard houders niet meegeteld). Deze luxe smartphone houder werkt met een beperkt aantal Samsung toestellen. De Oculus software ligt ook weer als schil over het Android besturingssysteem, de app winkel wordt eveneens afgeschermd. Er zijn drie grote verschillen tussen de Gear VR en de Google Daydream:
Gear VR werkt alleen met Samsung toestellen, Daydream werkt met meerdere merken (maar wel beperkt).
Daydream wordt standaard met een controller geleverd die uitgerust is met bewegingsdetectie.
De Oculus Store van de Gear VR heeft momenteel een veel groter aanbod aan apps in vergelijking met Daydream.
YouTube is een belangrijk product voor Google, het behoorde tot de eerste videodiensten met ondersteuning voor 360 graden video. Terwijl de Gear VR geen officiële YouTube app heeft is er voor de Daydream een bijzondere VR versie van YouTube gemaakt met een aangepaste vormgeving en spraakondersteuning.
Daarnaast heeft Google enkele grote namen in online video weten te strikken waaronder Netflix, HBO en NextVR. Ook Hulu VR, Jaunt VR, Within en Littlstar zijn te gebruiken op Daydream. In Duitsland is een ZDF app beschikbaar, ook ARTE360 is vertegenwoordigd.
De Walled Garden
Het grote verschil tussen Apple iOS en Google Android was altijd de openheid van Google ten opzichte van Apple. Samsung brak met de Gear VR deze traditie door hun eigen app store over het Android systeem te leggen. Met Daydream kiest Google ook voor deze gesloten aanpak. Hoewel het voor de meeste gebruikers een voordeel is dat je niet overspoeld wordt met lage kwaliteit VR apps, past het niet helemaal bij de Android filosofie.
Het is niet geheel duidelijk hoe open de deuren nu staan. De richtlijnen voor Daydream apps behandelen zaken als 2D en 3D weergave en hoofd tracking. Het is te verwachten dat veel bestaande apps voor de Gear VR naar de Daydream omgezet worden, ook is er een groot aanbod aan Cardboard spellen die met enkele aanpassingen in de Daydream app store kunnen verschijnen.
Interessante Daydream apps
Op dit moment is de Google Daydream View nog niet beschikbaar in Nederland, het is wel interessant om een kijkje te nemen in de Daydream app winkel. Daar komen we vooral veel bekende titels tegen.
Dit spel was reeds een hit op de Gear VR, nu is deze vis simulator ook beschikbaar op Daydream. Er is wel een opvallend verschil; op de Gear VR is het spel gratis, voor de Daydream versie moet je 7,49 neertellen. Toch zijn de reacties van gebruikers overwegend positief.
Deze mini-game collectie komt van dezelfde makers als Bait! hoewel Wonderglade exclusief gemaakt is voor Daydream. De controller wordt op allerlei manieren toegepast, daarmee is het een leuke introductie voor de Daydream View.
Hoewel racespellen zich uitstekend lenen voor VR headsets heeft de Gear VR opvallend weinig racespellen, de kwaliteit van het aanbod is betreurend laag. Daydream biedt met NFSNL VR een hoge kwaliteit racespel aan, met 15 dollar behoort het wel tot de duurste categorie spellen voor dit systeem.
De space shooter Gunjack was een onverwacht grote hit voor de Gear VR, met Gunjack 2 voor de Daydream gaan ze voor de volgende ronde. Net als Need For Speed is dit een volwaardige actiegame voor mobiele VR.
We zijn benieuwd of de nieuwe aanpak gaat leiden tot hogere verkoopcijfers voor de Daydream View headset. In 2017 zullen er ook meer toestellen verschijnen die geschikt zijn voor het nieuwe platform. Nu is Samsung aan zet, gaan zij een nieuwe Gear VR uitbrengen, wellicht ook met een motion controller?
Je hebt PC gamers en console gamers. Veel PC gamers hebben jarenlang neergekeken op console gamers. Door slechte conversies, en ontwikkelaars die een spel moesten ontwerpen voor twee verschillende doelgroepen, was er regelmatig haat en nijd tussen de gamers met een muis voor de PC, en gamers met een controller voor de TV. Een soortgelijk fenomeen dient zich nu aan met Virtual Reality.
De liefhebbers van echte VR zoals de Oculus Rift en HTC Vive kijken neer op de smartphone houders zoals de Gear VR en Google Cardboard. Sommige critici beweren zelfs dat de beperkte VR ervaring van mobiele oplossingen de technologie in een kwaad daglicht stelt. Als we naar de verkoopcijfers kijken is er een duidelijke winnaar; Gear VR.
Gear VR staat aan de top
De bescheiden Gear VR van Samsung is in 2016 vaker over de toonbank gegaan dat alle andere VR headsets bij elkaar. De Google Cardboard houders worden niet meegeteld, er wordt gekeken naar de Oculus Rift, de HTC Vive, de PlayStation VR en de Google Daydream. Cardboard is geen specifiek VR systeem maar een functie voor Android (en in mindere mate voor Apple).
In totaal werden er 6,3 miljoen headsets verkocht in 2016 waarvan de Gear VR goed was voor 4,51 miljoen exemplaren. Voor de duidelijkheid, bij de andere aanbieders betreft het schattingen. Samsung is de enige aanbieder die verkoopcijfers openbaar heeft gemaakt. Het is opvallend dat de Oculus Rift, de VR headset die deze nieuwe fase binnen VR in gang heeft gezet, met 240.000 exemplaren onderaan in de top 5 staat.
Zelfs de Daydream die in het laatste kwartaal van 2016 op de markt kwam heeft 20.000 exemplaren meer verscheept.
PlayStation VR scoort ook goed
Hoewel de PSVR zich met 750.000 exemplaren ver onder de 4,51 miljoen headsets van de Gear bevindt, mag Sony zeker niet klagen met het succes van de PSVR. Zeker niet als je bedenkt dat je voor deze headset ook een PlayStation 4 nodig hebt. De aanschafprijs start vanaf 399.- terwijl de Gear VR slechts 99,- kost.
Volwaardig product of weggevertje?
De Gear VR is meerdere malen gebruikt om de verkoop van luxe Samsung smartphones te stimuleren. Het is niet duidelijk of deze promotie exemplaren meegeteld zijn in het totaal. De Gear VR is een luxe houder voor een ander Samsung product, een accessoire dus.
Dat kan overigens ook van de andere headsets gezegd worden, het betreft steeds weer randapparatuur. Dat ligt anders bij een product als de Hololens waar een volledige Windows 10 PC in verstopt zit. Je betaalt daar overigens ook 3000 dollar voor.
Beperkingen van smartphone VR
De Gear VR, Google Cardboard en Daydream zijn VR headsets die werken op basis van smartphone hardware. Hoewel die toestellen een aantal zaken heel goed kunnen uitvoeren, zijn ze niet perfect voor VR toepassingen. Dit zijn de voornaamste beperkingen:
De processorkracht van smartphones ligt veel lager dan een krachtige PC. Hierdoor kunnen de beelden niet zo realistisch worden weergegeven zoals op een PC headset.
Smartphone VR heeft geen positionele tracking. Je kunt rondkijken in alle richtingen maar je kunt niet lopen in de ruimte. Dit is de voornaamste reden dat dit soort headsets niet als echte VR worden aangemerkt.
Je hebt altijd een smartphone nodig. Je kunt de normale telefoonfuncties niet gebruiken als je in VR zit. Een Gear VR met Samsung smartphone exclusief gebruiken voor VR maakt de complete set te duur.
De scherpe prijs en de populariteit van Samsung smartphones lijken de voornaamste redenen voor het grote succes. Samsung kon na het fiasco van de exploderende accus dit succes wel gebruiken.
Het aanbod van de Gear VR
In tegenstelling tot Google Cardboard heeft de Gear VR een eigen app store op basis van het Android besturingssyteem. Samsung heeft voor dit platform samengewerkt met Oculus. We zien ook enkele titels terug op Gear VR die we ook al kennen van de Oculus Rift. Dit zijn enkele interessante titels voor Gear VR bezitters.
De eerste grote hit voor de Gear VR was Gunjack. Dit actiespel komt voort uit het universum van EVE: Online maar dan met meer actie en minder strategie. De graphics zijn zeer indrukwekkend voor een mobiel spel.
Hoewel elk VR, AR en MR systeem graag dit spel wilde uitbrengen had de Gear VR de primeur te pakken. De mobiele Minecraft versie werd aangepast voor gebruik in Virtual Reality met een overwegend goed resultaat.
Er zijn opvallend veel zombie shooters voor de Gear VR gemaakt, Drop Dead is met afstand de beste in het genre. Uitstekend design, leuke cartoon graphics en een professionele afwerking maakt Drop Dead tot een uitstekend voorbeeld van mobiele VR gaming.
Hoewel dit spel op het eerste gezicht veel lijkt op Gunjack is het toch een heel andere game. In End Space kun je vrij rondvliegen, dit is niet mogelijk in Gunjack. Ook End Space heeft opvallend goede graphics en geluid.
Dit turn based strategische kaartspel is verkrijgbaar voor zowel de Gear VR als de Oculus Rift. Je kunt het spel alleen spelen of online tegen een vriend. Hoewel de Gear VR grafisch iets minder indrukwekkend is blijft de gameplay intact.
Dit zijn slechts enkele voorbeelden van Gear VR games die de moeite waard zijn. Naast spellen en video apps kom je ook innovatieve experimenten tegen zoals Face Your Fears waarin je geconfronteerd wordt met je grootste angsten.
Gear VR huren of kopen
De Gear VR is een accessoire voor een aantal Samsung toestellen. Wanneer je een geschikt toestel bezit is het zeker de moeite waard om een Gear VR te kopen. Alleen al met het gratis aanbod aan apps kun je urenlang bezig zijn. Je kunt ook een Gear VR huren inclusief toestel. Dan kun je voor aankoop testen of een Gear VR iets voor jou is. Voor evenementen en feestjes is de Gear VR ook zeer geschikt.