Volgens Google zijn er ondertussen meer dan tien miljoen Google Cardboard houders verscheept, en zijn er 160 miljoen Cardboard apps gedownload. 30 titels zijn vaker dan 1 miljoen keer gedownload. Daarmee is Google de onbetwiste leider op het gebied van VR headsets.
Het gebrek aan positiebepaling beperkt overigens wel de bewegingsvrijheid die de Vive en de Rift wel bieden, evenals de Hololens. Toch heeft de bescheiden en betaalbare Cardboard het concept VR naar de massa gebracht.
Mobiele VR aan top
Op het gebied van inkomsten moet Google het afleggen tegen Samsung, die is met de Gear VR goed voor maar liefst 69% van het marktaandeel, terwijl Google blijft steken op 17%. Ook op het gebied van de winst is Samsung weer koploper met 35%, op de tweede plaats komt Sony met hun PSVR headset. De Google Daydream wil niet echt van de grond komen.
Laat jouw Cardboard zien!
Hoewel de Daydream View van Google meer potentie biedt als VR platform kun je de Google Cardboard bedrukken met een logo of andere afbeelding. Deze optie, gekoppeld met de bescheiden prijs voor productie, maakt de Cardboard ideaal voor promotionele campagnes.
Een Cardboard in combinatie met een 360 graden presentatie brengt haast onbegrensde mogelijkheden voor marketing en promotie campagnes. Google Cardboards bedrukken wordt ook steeds goedkoper.
Waarom scoren Cardboard en Gear VR beter?
Enkele jaren geleden waren alle ogen gericht op de grote VR headsets van Oculus en HTC, nu blijken de kleintjes net als David de strijd te winnen tegen Goliath. Hoe is dat mogelijk? Als eerste de prijs; zowel de Cardboard als de Gear VR zijn veel goedkoper dan de concurrentie. Daarnaast is er de extra hardware die nodig is, de Rift en Vive zijn in feite accessoires voor een zware gaming PC.
De mobiliteit speelt ook een grote rol, je kunt overal even spelen met een Google Cardboard, dat maakt het zeker voor marketing en promotie doeleinden erg interessant.
sync gear vr video to multiple devices
|