Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    17-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Baidu wil de koning worden van Virtual Reality
    Baidu

    In Nederland zoeken de meeste mensen informatie via Google, in China zoeken ze met Baidu. Dit bedrijf is buiten China nauwelijks bekend, terwijl het een bedrijf is met vele diensten en een miljardenomzet op jaarbasis. Net als Google kijkt Baidu ook steeds naar nieuwe technologieën om hun dienstenpakket verder mee uit te breiden. Daarbij leggen ze momenteel behoorlijk wat nadruk op Artificial Intelligence en Augmented Reality. Gaan we daar hier ook iets van merken?

    Ar

    Hologrammen van 8i

    https://youtu.be/sj9RwWP61MY

    Baidu heeft flink geïnvesteerd in 8i, een bedrijf dat een soort hologrammen maakt van mensen en objecten door deze vanuit meerdere I8camerastandpunten vast te leggen. Door deze beelden te combineren met Augmented Reality kun je opvallende films maken. Hoewel het in de videoclip niet helemaal duidelijk te zien is wordt het object ook gedraaid met de camera. Dat kan normaal gesproken alleen met computerbeelden, de technologie van 8i maakt het mogelijk dit effect te creëren met videobeelden.


    Alleen voor Tango

    De Holo app die werkt op basis van de 8i hologrammen is momenteel alleen verkrijgbaar voor toestellen die Tango ondersteunen zoals de Phab Pro 2. Er zijn momenteel nog slechts weinig toestellen die werken met Tango, een project van Google dat een dieptescan kan maken van de omgeving. De app is aan de oppervlakte niet meer dan een leuk speeltje, de technologie die erachter schuil gaat is wel erg indrukwekkend en ook veelbelovend. Je kunt hiermee bijvoorbeeld echte acteurs in een virtuele omgeving plaatsen.

    Holo (1)

    Net zoals Google investeert Baidu ook actief in nieuwe technologieën. VR applicaties en games laten maken is een belangrijke bedrijfsstrategie geworden. En net als Google zit hier uiteraard ook een commerciële doelstelling achter. Gaan we deze apps en producten ook zien buiten China? Het bedrijf opereert internationaal dus het is mogelijk.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2017, 17:55 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er komt nieuwe content voor de Rift
    Rockband

    De “early-adopters” die een VR headset hebben aangeschaft hebben deze vaak al in de kast gelegd om te laten verstoffen. Er is gewoon niet voldoende content verkrijgbaar. Daar komt volgens Jason Rubin van de Oculus software divisie snel verandering in. In maart zal de nieuwe versie van Rock Band in een VR jasje verschijnen. Daarnaast kunnen we nog meer nieuwe titels tegemoet zien, we bekijken alvast enkele opvallende titels:


    Arktica.1

    https://youtu.be/o-rQzgWNgjc

    4A Games staat bekend om de Metro FPS serie, nu komen ze met een spel dat er volgens de eerste beelden wederom erg mooi uitziet. Het is afwachten of de game ook goed speelt, vooralsnog ziet het er veelbelovend uit.


    Lone Echo

    https://youtu.be/NnyXBDtOZ9c

    Nog een spel in de ruimte? Jazeker, en in dit spel wordt de zwaartekracht, of beter gezegd het gebrek daaraan als centraal element genomen. Lone Echo zal de nadruk leggen op multiplayer, er komt ook een single player campagne.


    Robo Recall

    https://youtu.be/jgu4VmjM5Gw

    Epic is goed in het maken van technologisch vooruitstrevende spellen, ze lieten met hun demo “Bullet Train” enkele jaren geleden al de potentie van VR gaming zien. Robo Recall is een komisch schietspel met robots die op hol zijn geslagen. De Touch controllers spelen een belangrijke rol in deze game.


    Wilson’s Heart

    https://youtu.be/PaBO6rQcwho

    Deze zwart-wit horror / thriller ziet er heel origineel uit en verwijst naar oude zwart-wit horror films maar dan interactief. Voor de stemmen zijn bekende acteurs zoals Peter Weller en Rosario Dawson ingehuurd. Het is interessant om deze retro stijl te combineren met een nieuwe spelervaring.


    Rock Band VR

    https://youtu.be/Y8u403Tt_Mk

    En uiteraard Rock Band VR, die het bekende spel met plastic instrumenten en knoppen weer nieuw leven in moet blazen. Hoewel het spel er veelbelovend uitziet is het wel weer een gitaar accessoire voor een headset accessoire. Dat maakt nep gitaar spelen wel een dure grap. Wellicht kun je beter eerst een Oculus Rift huren in combinatie met Rock Band VR. Dan kun je er met je vrienden een gezellige avond van maken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2017, 17:54 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Winnaars Lumière Awards 2017
    Take flight

    Onlangs werden voor de achtste maal de Lumière Awards in Hollywood uitgereikt. Dit evenement wordt georganiseerd door de “Advanced Imaging Society and The VR Society” en is niet hetzelfde als de Franse “Lumières Award” die gericht is op de Franse cinema. Dit jaar werd Virtual Reality uitgebreid in de schijnwerpers gezet. Jon Favreau mocht de Harold Lloyd Award in ontvangst nemen voor zijn werk als regisseur van de laatste Jungle Book verfilming en zijn VR project Gnomes & Goblins. Google Earth werd onderscheiden met de Century Award.

    https://youtu.be/M7dQrdO2Rpo

    Daarnaast werden er nog veel meer beeldjes uitgedeeld voor VR en 360 graden projecten:


    Beste VR: Tilt BrushTilt Brush

    Dit tekenpakket van Google liet zien dat VR niet alleen een medium is voor consumptie, maar ook voor content productie. Oculus heeft een soortgelijk programma genaamd Quill.


     

    Beste VR Film: Ghostbusters VR
    Ghostbusters

    Deze interactieve film was te zien bij Madame Tussauds in Amerika en werd geproduceerd door Sony in samenwerking met VR Arcade exploitant The Void. Het is een combinatie van film en video game, compleet met proton packs.


    Beste VR Animatie: Dear Angelica

    Deze animatie was niet alleen mooi om te zien, het vertelt ook een emotioneel verhaal. De film werd geproduceerd door de Oculus Story Studio. Een andere VR animatie “Pearl” werd dit jaar genomineerd voor een Oscar als beste animatiefilm.

    Dear Angelica

    Beste VR Muziek: Joshua Bell

    https://youtu.be/Mk3iD63JqVI
    Naast het prachtige vioolspel van Joshua Bell is deze 360 video extra bijzonder vanwege de positionele tracking in de PSVR headset. Je kunt niet alleen draaien maar ook echt bewegen.


    Beste VR Game: Job Simulator
    Job

    De populairste VR game is geen actie spel of puzzel spel, het is eigenlijk nauwelijks een spel te noemen. Toch haalt Job Simulator het beste uit VR met een zeer eenvoudig concept.


    Beste 360 Graden Serie: Invisible

    Doug Liman produceerde voorheen grote Hollywood films zoals Edge of Tomorrow en The Bourne Identity, met deze 360 graden serie brengt hij zijn ervaring naar een 360 graden omgeving.

    Invisible

    Beste 360 Graden Live Action: NomadsNomads


    Deze indrukwekkende reportage Nomads: Sea Gypsies ziet er adembenemend mooi uit en werd gemaakt door de 360 graden film pioniers Felix & Paul.


    Beste VR Sport: Follow My Lead

    Kijk naar de NBA basketbal kampioenschappen zoals je dit nooit eerder hebt gezien. NBA was ook enthousiast en gaan nu verder met 360 graden video bij live wedstrijden.


    Beste VR Documentaire: The Click Effect

    ClickeffectHet gaat in deze documentaire niet over klikken met de muis, maar over de taal die dolfijnen spreken. Er zijn al meerdere onderwater reportages in 360 graden, deze behoort absoluut tot de mooiste en beste.


     

     

     


    Beste VR Journalistiek: Take Flight

    Veel journalistieke waarde heeft deze productie met zwevende Hollywoodsterren niet, het is wel een indrukwekkende nieuwjaarsboodschap van de New York Times. Een opvallende keuze aangezien NYT VR al meerdere prachtige documentaires heeft gemaakt.


    Beste VR Branding: 360 Tour of the Shinola Factory

    https://youtu.be/wraJppF0kyg

    Acteur Luke Wilson neemt een kijkje in de Shinola Factory. Ook een aparte keuze, hoewel Wilson wat humor brengt in deze productie is het resultaat niet echt opmerkelijk te noemen.

    Shinola
    Er worden steeds meer VR filmfestivals georganiseerd, ook wordt er bij traditionele festivals zoals Sundance meer aandacht besteed aan VR producties. De kwaliteit van de films neemt in een enorm tempo toe, eigenlijk zijn een aantal van deze winnaars alweer overtroffen door nieuwe producties die de laatste maanden zijn verschenen. Filmmakers leren om te gaan met dit nieuwe medium en beginnen de creatieve mogelijkheden te onderzoeken. Het zal volgend jaar een hevige strijd worden tijdens de negende editie van de Lumière Awards.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2017, 17:53 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luxe modemerken storten zich op VR

    Topshop

    Het is haast vanzelfsprekend dat modemerken de mogelijkheden van VR, AR en MR omarmen. Uiteindelijk werken ze in een creatief en visueel medium, om deze creaties aan het publiek te vertonen worden er modeshows georganiseerd, maar dat is niet voldoende. Naast het bereiken van de juiste doelgroep moet elke marketing en promotie campagne ook perfect aansluiten bij het imago van het merk.

    Virtual Reality inzetten op events komt steeds vaker voor, het is altijd een blikvanger voor het publiek. Hier zijn een aantal voorbeelden van vooraanstaande modemerken die naast het naaiatelier ook bezig zijn met virtuele mode.


    Dior

    https://youtu.be/swCWKfPb5CEDior

    Het is leuk om een modeshow te organiseren in Parijs of Milaan, maar niet alle klanten kunnen eventjes naar deze steden vliegen wanneer de nieuwe collectie wordt onthuld. Met 360 graden video kan de catwalk inclusief de hele setting worden opgenomen en overal ter wereld worden bekeken. Omdat de meeste VR headsets niet bepaald stijlvol zijn heeft Dior hun eigen “Dior Eyes” headset ontworpen, een strak design dat zal aanspreken bij de modebewuste klanten.

    Nu kunnen verkopers in de Dior winkels de klanten een plekje op de eerste rij geven, overal ter wereld en op elk moment.


    Tommy Hilfiger

    A look at Tommy Hilfigers virtual reality experience.

    De “In-Store Experience” is erg belangrijk voor exclusieve mode merken. Een rek met koopjes en plastic poppen is niet voldoende om onderscheid te maken. Tommy Hilfiger heeft net als Dior de catwalk naar de winkel gebracht door bezoekers aan de Regent Street Shop in Londen een exclusief kijkje te gunnen van de laatste collectie, met behulp van een VR headset.

    Ook Balenciaga maakt gebruik van dit soort VR modeshows in de winkel om de collectie aan hun klanten te vertonen. Dat is overigens ook wel nodig, hoewel de fashion industrie enorm groot is blijft de marktgroei achter. Modemerken moeten vernieuwen om relevant te blijven.


     

    Cleef & Arpels

    François Arpels, adviseur van Skin Inc. en familielid van het Cleef & Arpels concern, is van mening dat merken een emotionele koppeling moeten bewerkstelligen tussen klanten en technologie. De klanten zijn steeds beter op de hoogte van technologische vernieuwingen, modemerken kunnen het niet veroorloven om hier niet in te investeren. Arpels heeft al ruim dertig jaar ervaring in de modewereld en wist met een lijn parfums de mode industrie al decennia geleden te vernieuwen. Hij koppelde geurtjes aan sieraden, dat was destijds ongehoord.


    Rebecca Minkoff

    Dit modemerk zag het aantal verkopen in de winkels stijgen na de introductie van “slimme spiegels”. Dit zijn high tech spiegels die advies geven over de kleding, combinaties voorstellen en van kleur kunnen wisselen. Er zijn verschillende soorten Augmented paskamer spiegels. Sommige spiegels analyseren de persoon in de paskamer en geven suggesties voor passende accessoires en kleding, andere spiegels maken gebruik van Augmented Reality om live virtuele kleding over een persoon te projecteren.

    Het is vervolgens mogelijk om direct de kleuren aan te passen en andere combinaties uit te proberen. Zo wordt passen niet alleen sneller, het stimuleert ook koppelverkoop. Bij een blouse hoort een rokje, leuke pumps etc.Memomi

     

    Hugo Boss

    Dit Duitse modemerk zag dat VR technologie met name in China enorm populair is. Daarom lieten ze een campagne ontwikkelen met een virtuele boetiek via WeChat, de immens populaire chat app in Azië. In de virtuele boetiek kon de gebruiker een exclusief kijkje nemen in de mannencollectie, en daarnaast ook een aantal interactieve taken uitvoeren. Ook werd er persoonlijke informatie gevraagd, zo is het mogelijk een relatie op te bouwen met de klant.

    Het resultaat bleek verbluffend; Hugo Boss wist in heel Azië een groei te bewerkstelligen van 5 procent en een groei van maar liefst 20 procent in China.


    Niet alleen voor een jong publiekDiesel

    Marketing expert Tamara Sender geeft aan dat het juist oudere vrouwen zijn die interesse tonen in slimme spiegels. Het is dus niet alleen een jong publiek dat deze technologie op prijs stelt. Sender geeft mode merken en fashion outlets die zich richten op een oudere doelgroep het advies nu te investeren in deze technologie. Er moet wel voor gewaakt worden dat het niet slechts een “gimmick” is, er moet altijd een toegevoegde waarde zijn.

    Bij slimme spiegels kan de gebruiker snel een idee krijgen of een kledingstuk of kleur past bij die persoon, zonder eerst het kledingstuk aan te trekken. Dit kan overigens ook de reden zijn dat oudere dames zo enthousiast reageren op deze technologie. Er wordt veel moeite van kleding aan- en uittrekken bespaart, daar zit niet iedereen op te wachten.


    VR of AR?

    Bij deze toepassingen in de mode industrie is er een groot verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality. Voor een slimme spiegel is geen headset vereist, de klant kan direct het resultaat zien. Bij VR presentaties moet de klant wel een headset dragen, het is meer een individuele ervaring waarbij de klant zich in een andere omgeving bevindt. Beide technologieën hebben hun eigen voordelen en toepassingen

    .

     

    Geschikt voor elke doelgroep

    At New York Fashion Week, 13 designers will utilize Intel’s immersive runway experience powered by VOKE’s TrueVR platform and Intel data center technologies to live-broadcast their runway shows in full stereoscopic virtual reality. (Credit: Intel Corporation)Steeds meer mode merken investeren in nieuwe technologie. Van 360 graden modeshows tot slimme spiegels en apps waarmee je op je eigen smartphone make-up kunt testen en kleding kunt passen. Net zoals bij “ouderwets” winkelen speelt ook hier het sociale aspect een belangrijke rol.

    Vrouwen houden van samen winkelen en nieuwe dingen ontdekken. Mannen houden juist vaak van snel en efficiënt kleding uitzoeken die goed staat. VR is in de mode, en zal dat waarschijnlijk ook nog lang blijven. Het is de technologische variant van de “Little Black Dress”.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2017, 17:53 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    09-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.6 toepassingen die de bouw vernieuwen met VR
    DPR

    Steeds meer sectoren ontdekken de mogelijkheden van Virtual Reality. Met name in de bouw zien we veel zakelijke toepassingen voor VR. Terwijl de kosten van VR headsets en computers voor de meeste consumenten nog behoorlijk hoog zijn, kan VR juist kostenbesparend werken in de bouw. Van concept tot eindresultaat zijn er veel stappen nodig die zowel tijd als geld kosten. Elke technologische vernieuwing die dit proces kan versnellen of verbeteren wordt met beide handen aangegrepen. Hier zijn een aantal bedrijven die zakelijke toepassingen hebben ontwikkeld voor de bouw sector.


    1. Visualisatie van bouwprojectenContextVR

    Voordat de arbeiders starten met beton gieten wordt een gebouw eerst tot in het kleinste detail ontworpen in de computer. Deze CAD bestanden kunnen via een VR headset worden bekeken vanuit een eerstepersoonsperspectief. Dat geeft een veel beter beeld van de constructie.

    Een bedrijf dat werd opgericht door voormalige werknemers van Microsoft en Expedia hebben een methode ontwikkeld waarbij panorama foto’s tijdens de bouw gecombineerd worden met de oorspronkelijke bouwplannen. Deze beelden wordt voorzien van de juiste tijd en datum waarmee de voortgang van het project nauwkeurig kan worden bijgehouden.


    2. Leren rijden met een vorkheftruck

    ForkliftEr zijn al verschillende software pakketten ontwikkeld om personeel te leren rijden met een vorkheftruck. Hoewel praktijkervaring uiteraard van groot belang is kan er met software een nauwkeurige simulatie worden gemaakt. Zo is er een systeem waarbij een computer, headset en controllers aan elkaar worden gekoppeld om op uiterst realistische wijze te leren werken met een virtuele vorkheftruck. De situaties zijn gebaseerd op uitdagingen in de praktijk. Door force feedback controllers te gebruiken is de simulatie zeer overtuigend.

    Het kan ook eenvoudiger met een training app voor Apple en Android waar de bestuurders op een mobieltje kunnen oefenen. Deze methode sluit uiteraard minder aan op de werkelijke situatie maar geeft het personeel wel de mogelijkheid overal de informatie te bekijken.


    3. Leer lassen in VR

    Vrtex
    De VRTEX 360 is een indrukwekkend apparaat dat gekoppeld wordt aan diverse apparatuur met als doel te leren lassen op elke locatie. Momenteel zijn er zes uitbreidingen die ieder een specifiek onderdeel van lassen behandelen. Door een VR headset te dragen en de lasapparatuur in de hand te nemen kan de werknemer met precisie leren lassen buiten de normale werkplaats. Omdat er niet met echte materialen wordt gewerkt op de werkplaats kan er niet alleen veel geld worden bespaart, het is ook mogelijk om op kantoor op bij een trainingsfaciliteit onderwijs te geven aan de werknemers.

    Dit is geen eenvoudig computerspel maar een zeer realistische simulatie waarbij de student ook daadwerkelijk de lasapparatuur in de hand heeft. Bij een simulatie kunnen strikte variabelen worden toegepast die in de werkelijke situatie moeilijk te reproduceren zijn.


    4. Bekijk het maar

    Er bestaan al tientallen jaren simulatie ruimtes waarbij bouwprojecten als 3D modellen te zien en te manipuleren zijn. Deze simulaties werden Googlejumpuitgevoerd in speciaal geprepareerde ruimtes die erg duur zijn om in te richten. Met Virtual Reality is het mogelijk volledige 3D simulaties weer te geven op iedere locatie, zonder hiervoor speciale ruimtes in te richten.

    McCarthy Building Companies gebruikt hier tegenwoordig Oculus Rift headsets voor, in combinatie met 360 graden videobeelden die gemaakt zijn met een Google Jump camerasysteem. Daarnaast worden er ook drones en laserscanners gebruikt. Zo worden er gedetailleerde virtuele situaties nagemaakt in de computer.


    5. Samenwerken aan een project

    DaqriBij een bouwproject zijn veel mensen betrokken, ieder met hun eigen specialisme. Soms bevinden deze werknemers zich in hetzelfde kantoor, soms zijn ze verspreid over de hele wereld. Hoewel een VR headset door een individueel persoon wordt gebruikt is het mogelijk verschillende gebruikers hetzelfde project te laten bekijken, op hetzelfde moment.

    Wanneer één persoon wijzigingen aanbrengt kan elke participant dit direct zien in hun eigen headset. Wanneer er headsets worden gebruikt met positionele tracking zoals de Oculus Rift en HTC Vive is het zelfs mogelijk om rond te lopen en elk aspect van de bouwtekening nader te bestuderen. Elke deelnemer behoudt een eigen perspectief op het project.


    6. Ontwerp direct bekijken

    Wanneer een architect werkt aan een constructie wordt dit weergegeven op een plat scherm. Er worden vaak 3D geprinte modellen gemaakt, maar dat geeft niet hetzelfde beeld als het ontwerp opConstruction ware grootte. Door de modellen te exporteren naar een 3D viewer kan elk ontwerp worden bekeken door een VR headset. Zo wordt direct de samenhang van alle elementen duidelijk.

    Mortenson Construction gebruikt hiervoor de HTC Vive headset. Naast de ontwerper worden ook de toekomstige gebruikers bij het proces betrokken. Zo krijgen artsen bij het ontwerp van een ziekenhuis het complete model vooraf te zien door een VR headset. De gebruiker heeft niet altijd het inzicht een bouwtekening goed te beoordelen, met VR headsets wordt alles direct duidelijk.
    In de bouw gaat het vaak om projecten die miljoenen kosten. Om tijd en kosten te besparen wordt er dankbaar gebruik gemaakt van de mogelijkheden die Virtual Reality biedt. Dit zijn slechts zes zakelijke toepassingen die momenteel al dagelijks gebruikt worden, in de nabije toekomst zullen hier ongetwijfeld nog veel toepassingen bijkomen die werkzaamheden in de bouw zullen verbeteren.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2017, 14:52 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Luxe modemerken storten zich op VR
    Topshop

    Het is haast vanzelfsprekend dat modemerken de mogelijkheden van VR, AR en MR omarmen. Uiteindelijk werken ze in een creatief en visueel medium, om deze creaties aan het publiek te vertonen worden er modeshows georganiseerd, maar dat is niet voldoende. Naast het bereiken van de juiste doelgroep moet elke marketing en promotie campagne ook perfect aansluiten bij het imago van het merk.

    Virtual Reality inzetten op events komt steeds vaker voor, het is altijd een blikvanger voor het publiek. Hier zijn een aantal voorbeelden van vooraanstaande modemerken die naast het naaiatelier ook bezig zijn met virtuele mode.

    https://vr-sync.com/

    Dior

    https://youtu.be/swCWKfPb5CEDior

    Het is leuk om een modeshow te organiseren in Parijs of Milaan, maar niet alle klanten kunnen eventjes naar deze steden vliegen wanneer de nieuwe collectie wordt onthuld. Met 360 graden video kan de catwalk inclusief de hele setting worden opgenomen en overal ter wereld worden bekeken. Omdat de meeste VR headsets niet bepaald stijlvol zijn heeft Dior hun eigen “Dior Eyes” headset ontworpen, een strak design dat zal aanspreken bij de modebewuste klanten.

    Nu kunnen verkopers in de Dior winkels de klanten een plekje op de eerste rij geven, overal ter wereld en op elk moment. Synchronized 360 Video Playback on multiple Samsung Gear VRs


    Tommy Hilfiger

    A look at Tommy Hilfigers virtual reality experience.

    De “In-Store Experience” is erg belangrijk voor exclusieve mode merken. Een rek met koopjes en plastic poppen is niet voldoende om onderscheid te maken. Tommy Hilfiger heeft net als Dior de catwalk naar de winkel gebracht door bezoekers aan de Regent Street Shop in Londen een exclusief kijkje te gunnen van de laatste collectie, met behulp van een VR headset.

    Ook Balenciaga maakt gebruik van dit soort VR modeshows in de winkel om de collectie aan hun klanten te vertonen. Dat is overigens ook wel nodig, hoewel de fashion industrie enorm groot is blijft de marktgroei achter. Modemerken moeten vernieuwen om relevant te blijven.


     

    Cleef & Arpels

    François Arpels, adviseur van Skin Inc. en familielid van het Cleef & Arpels concern, is van mening dat merken een emotionele koppeling moeten bewerkstelligen tussen klanten en technologie. De klanten zijn steeds beter op de hoogte van technologische vernieuwingen, modemerken kunnen het niet veroorloven om hier niet in te investeren. Arpels heeft al ruim dertig jaar ervaring in de modewereld en wist met een lijn parfums de mode industrie al decennia geleden te vernieuwen. Hij koppelde geurtjes aan sieraden, dat was destijds ongehoord.


    Rebecca Minkoff

    Dit modemerk zag het aantal verkopen in de winkels stijgen na de introductie van “slimme spiegels”. Dit zijn high tech spiegels die advies geven over de kleding, combinaties voorstellen en van kleur kunnen wisselen. Er zijn verschillende soorten Augmented paskamer spiegels. Sommige spiegels analyseren de persoon in de paskamer en geven suggesties voor passende accessoires en kleding, andere spiegels maken gebruik van Augmented Reality om live virtuele kleding over een persoon te projecteren.

    Het is vervolgens mogelijk om direct de kleuren aan te passen en andere combinaties uit te proberen. Zo wordt passen niet alleen sneller, het stimuleert ook koppelverkoop. Bij een blouse hoort een rokje, leuke pumps etc.Memomi

     

    Hugo Boss

    Dit Duitse modemerk zag dat VR technologie met name in China enorm populair is. Daarom lieten ze een campagne ontwikkelen met een virtuele boetiek via WeChat, de immens populaire chat app in Azië. In de virtuele boetiek kon de gebruiker een exclusief kijkje nemen in de mannencollectie, en daarnaast ook een aantal interactieve taken uitvoeren. Ook werd er persoonlijke informatie gevraagd, zo is het mogelijk een relatie op te bouwen met de klant.

    Het resultaat bleek verbluffend; Hugo Boss wist in heel Azië een groei te bewerkstelligen van 5 procent en een groei van maar liefst 20 procent in China.


    Niet alleen voor een jong publiekDiesel

    Marketing expert Tamara Sender geeft aan dat het juist oudere vrouwen zijn die interesse tonen in slimme spiegels. Het is dus niet alleen een jong publiek dat deze technologie op prijs stelt. Sender geeft mode merken en fashion outlets die zich richten op een oudere doelgroep het advies nu te investeren in deze technologie. Er moet wel voor gewaakt worden dat het niet slechts een “gimmick” is, er moet altijd een toegevoegde waarde zijn.

    Bij slimme spiegels kan de gebruiker snel een idee krijgen of een kledingstuk of kleur past bij die persoon, zonder eerst het kledingstuk aan te trekken. Dit kan overigens ook de reden zijn dat oudere dames zo enthousiast reageren op deze technologie. Er wordt veel moeite van kleding aan- en uittrekken bespaart, daar zit niet iedereen op te wachten.


    VR of AR?

    Bij deze toepassingen in de mode industrie is er een groot verschil tussen Virtual Reality en Augmented Reality. Voor een slimme spiegel is geen headset vereist, de klant kan direct het resultaat zien. Bij VR presentaties moet de klant wel een headset dragen, het is meer een individuele ervaring waarbij de klant zich in een andere omgeving bevindt. Beide technologieën hebben hun eigen voordelen en toepassingen

    .

     

    Geschikt voor elke doelgroep

    At New York Fashion Week, 13 designers will utilize Intel’s immersive runway experience powered by VOKE’s TrueVR platform and Intel data center technologies to live-broadcast their runway shows in full stereoscopic virtual reality. (Credit: Intel Corporation)Steeds meer mode merken investeren in nieuwe technologie. Van 360 graden modeshows tot slimme spiegels en apps waarmee je op je eigen smartphone make-up kunt testen en kleding kunt passen. Net zoals bij “ouderwets” winkelen speelt ook hier het sociale aspect een belangrijke rol.

    Vrouwen houden van samen winkelen en nieuwe dingen ontdekken. Mannen houden juist vaak van snel en efficiënt kleding uitzoeken die goed staat. VR is in de mode, en zal dat waarschijnlijk ook nog lang blijven. Het is de technologische variant van de “Little Black Dress”.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    07-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Daydream App Store opent haar deuren iets verder
    Daydream apps

    Daydream is de opvolger van Google Cardboard. In tegenstelling tot Cardboard apps is er voor de Daydream een “walled garden” oftewel een gesloten ecosysteem waar niet iedereen zomaar apps kan publiceren. Dit heeft geleid tot een zeer beperkt aanbod aan Daydream apps, en ook teleurstellende verkoopcijfers voor de Daydream View.

    Onlangs heeft Google de deuren geopend voor alle app ontwikkelaars om games en applicaties te maken voor Daydream. Daarnaast hebben ze een “Quality Requirements” document opgesteld waarin de voorwaarden voor een geschikte Daydream app in vermeld staan.


    Wat maakt Daydream anders dan Cardboard?

    https://youtu.be/rLLAA4ENIP4

    Daydream view

    Eigenlijk was Google Cardboard een experiment van twee Google medewerkers dat onverwachts uitgroeide tot een fenomeen. Het is niet meer dan een kartonnen houder met plastic lenzen om een smartphone in te schuiven. De VR apps staan tussen alle andere Android apps in de Google Play Store.

    Met Daydream heeft Google een nieuw systeem als schil over Android gelegd. Er zijn specifieke systeemeisen voor smartphones, en richtlijnen voor app ontwikkelaars. Deze aanpak lijkt sterk op die van Samsung met de Gear VR.


    Wat maakt Daydream anders dan Gear VR?

    De Gear VR van Samsung is de meest verkochte VR headset op de markt (Cardboard houders niet meegeteld). Deze luxe smartphone houder werkt met een beperkt aantal Samsung toestellen. De Oculus software ligt ook weer als schil over het Android besturingssysteem, de app winkel wordt eveneens afgeschermd. Er zijn drie grote verschillen tussen de Gear VR en de Google Daydream:


    • Gear VR werkt alleen met Samsung toestellen, Daydream werkt met meerdere merken (maar wel beperkt).
    • Daydream wordt standaard met een controller geleverd die uitgerust is met bewegingsdetectie.
    • De Oculus Store van de Gear VR heeft momenteel een veel groter aanbod aan apps in vergelijking met Daydream.


    Video apps belangrijk voor Daydream

    https://youtu.be/ROzDHcayl-k

    YouTube is een belangrijk product YouTubevoor Google, het behoorde tot de eerste videodiensten met ondersteuning voor 360 graden video. Terwijl de Gear VR geen officiële YouTube app heeft is er voor de Daydream een bijzondere VR versie van YouTube gemaakt met een aangepaste vormgeving en spraakondersteuning.

    Daarnaast heeft Google enkele grote namen in online video weten te strikken waaronder Netflix, HBO en NextVR.  Ook Hulu VR, Jaunt VR, Within en Littlstar zijn te gebruiken op Daydream. In Duitsland is een ZDF app beschikbaar, ook ARTE360 is vertegenwoordigd.


    De “Walled Garden”

    Het grote verschil tussen Apple iOS en Google Android was altijd de openheid van Google ten opzichte van Apple. Samsung brak met de Gear VR deze traditie door hun eigen app store over het Android systeem te leggen. Met Daydream kiest Google ook voor deze gesloten aanpak. Hoewel het voor de meeste gebruikers een voordeel is dat je niet overspoeld wordt met lage kwaliteit VR apps, past het niet helemaal bij de Android filosofie.

    Het is niet geheel duidelijk hoe open de deuren nu staan. De richtlijnen voor Daydream apps behandelen zaken als 2D en 3D weergave en hoofd tracking. Het is te verwachten dat veel bestaande apps voor de Gear VR naar de Daydream omgezet worden, ook is er een groot aanbod aan Cardboard spellen die met enkele aanpassingen in de Daydream app store kunnen verschijnen.


    Interessante Daydream apps

    Beasts

    Op dit moment is de Google Daydream View nog niet beschikbaar in Nederland, het is wel interessant om een kijkje te nemen in de Daydream app winkel. Daar komen we vooral veel bekende titels tegen.


    Bait!

    https://youtu.be/MDaxzKiWRmc

    Dit spel was reeds een hit op de Gear VR, nu is deze vis simulator ook beschikbaar op Daydream. Er is wel een opvallend verschil; op de Gear VR is het spel gratis, voor de Daydream versie moet je €7,49 neertellen. Toch zijn de reacties van gebruikers overwegend positief.


    Wonderglade

    https://youtu.be/eq4aJQ1Ssjc

    Deze mini-game collectie komt van dezelfde makers als Bait! hoewel Wonderglade exclusief gemaakt is voor Daydream. De controller wordt op allerlei manieren toegepast, daarmee is het een leuke introductie voor de Daydream View.


    Need For Speed No Limits VR

    https://youtu.be/mya7GJC5J9o

    Hoewel racespellen zich uitstekend lenen voor VR headsets heeft de Gear VR opvallend weinig racespellen, de kwaliteit van het aanbod is betreurend laag. Daydream biedt met NFSNL VR een hoge kwaliteit racespel aan, met 15 dollar behoort het wel tot de duurste categorie spellen voor dit systeem.


    Gunjack 2: End of Shift

    https://youtu.be/YWgreUeKi7Y

    De space shooter Gunjack was een onverwacht grote hit voor de Gear VR, met Gunjack 2 voor de Daydream gaan ze voor de volgende ronde. Net als Need For Speed is dit een volwaardige actiegame voor mobiele VR.


    We zijn benieuwd of de nieuwe aanpak gaat leiden tot hogere verkoopcijfers voor de Daydream View headset. In 2017 zullen er ook meer toestellen verschijnen die geschikt zijn voor het nieuwe platform. Nu is Samsung aan zet, gaan zij een nieuwe Gear VR uitbrengen, wellicht ook met een motion controller?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2017, 10:38 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR is de absolute koploper in VR headsets
    Gearvr

    Je hebt PC gamers en console gamers. Veel PC gamers hebben jarenlang neergekeken op console gamers. Door slechte conversies, en ontwikkelaars die een spel moesten ontwerpen voor twee verschillende doelgroepen, was er regelmatig haat en nijd tussen de gamers met een muis voor de PC, en gamers met een controller voor de TV. Een soortgelijk fenomeen dient zich nu aan met Virtual Reality.

    De liefhebbers van “echte” VR zoals de Oculus Rift en HTC Vive kijken neer op de smartphone houders zoals de Gear VR en Google Cardboard. Sommige critici beweren zelfs dat de beperkte VR ervaring van mobiele oplossingen de technologie in een kwaad daglicht stelt. Als we naar de verkoopcijfers kijken is er een duidelijke winnaar; Gear VR.


    Gear VR staat aan de top

    De bescheiden Gear VR van Samsung is in 2016 vaker over de toonbank gegaan dat alle andere VR headsets bij elkaar. De Google Cardboard houders worden niet meegeteld, er wordt gekeken naar de Oculus Rift, de HTC Vive, de PlayStation VR en de Google Daydream. Cardboard is geen specifiek VR systeem maar een functie voor Android (en in mindere mate voor Apple).


    In totaal werden er 6,3 miljoen headsets verkocht in 2016 waarvan de Gear VR goed was voor 4,51 miljoen exemplaren. Voor de duidelijkheid, bij de andere aanbieders betreft het schattingen. Samsung is de enige aanbieder die verkoopcijfers openbaar heeft gemaakt. Het is opvallend dat de Oculus Rift, de VR headset die deze nieuwe fase binnen VR in gang heeft gezet, met 240.000 exemplaren onderaan in de top 5 staat.

    Zelfs de Daydream die in het laatste kwartaal van 2016 op de markt kwam heeft 20.000 exemplaren meer verscheept.


    PlayStation VR scoort ook goed

    Hoewel de PSVR zich met 750.000 exemplaren ver onder de 4,51 miljoen headsets van de Gear bevindt, mag Sony zeker niet klagen met het succes van de PSVR. Zeker niet als je bedenkt dat je voor deze headset ook een PlayStation 4 nodig hebt. De aanschafprijs start vanaf €399.- terwijl de Gear VR slechts €99,- kost.

     

    Volwaardig product of weggevertje?Gearvr2

    De Gear VR is meerdere malen gebruikt om de verkoop van luxe Samsung smartphones te stimuleren. Het is niet duidelijk of deze promotie exemplaren meegeteld zijn in het totaal. De Gear VR is een luxe houder voor een ander Samsung product, een accessoire dus.

    Dat kan overigens ook van de andere headsets gezegd worden, het betreft steeds weer randapparatuur. Dat ligt anders bij een product als de Hololens waar een volledige Windows 10 PC in verstopt zit. Je betaalt daar overigens ook 3000 dollar voor.


    Beperkingen van smartphone VR

    De Gear VR, Google Cardboard en Daydream zijn VR headsets die werken op basis van smartphone hardware. Hoewel die toestellen een aantal zaken heel goed kunnen uitvoeren, zijn ze niet perfect voor VR toepassingen. Dit zijn de voornaamste beperkingen:


    • De processorkracht van smartphones ligt veel lager dan een krachtige PC. Hierdoor kunnen de beelden niet zo realistisch worden weergegeven zoals op een PC headset.
    • Smartphone VR heeft geen positionele tracking. Je kunt rondkijken in alle richtingen maar je kunt niet lopen in de ruimte. Dit is de voornaamste reden dat dit soort headsets niet als “echte” VR worden aangemerkt.
    • Je hebt altijd een smartphone nodig. Je kunt de normale telefoonfuncties niet gebruiken als je in VR zit. Een Gear VR met Samsung smartphone exclusief gebruiken voor VR maakt de complete set te duur.


    De scherpe prijs en de populariteit van Samsung smartphones lijken de voornaamste redenen voor het grote succes. Samsung kon na het fiasco van de exploderende accu’s dit succes wel gebruiken.


    Het aanbod van de Gear VR

    In tegenstelling tot Google Cardboard heeft de Gear VR een eigen app store op basis van het Android besturingssyteem. Samsung heeft voor dit platform samengewerkt met Oculus. We zien ook enkele titels terug op Gear VR die we ook al kennen van de Oculus Rift. Dit zijn enkele interessante titels voor Gear VR bezitters.


    Gunjack

    https://youtu.be/JF2aruO5jAY

    De eerste grote hit voor de Gear VR was Gunjack. Dit actiespel komt voort uit het universum van EVE: Online maar dan met meer actie en minder strategie. De graphics zijn zeer indrukwekkend voor een mobiel spel.

    Gunjack

    Minecraft

    https://youtu.be/j-Nfe5fc-xU

    Hoewel elk VR, AR en MR systeem graag dit spel wilde uitbrengen had de Gear VR de primeur te pakken. De mobiele Minecraft versie werd aangepast voor gebruik in Virtual Reality met een overwegend goed resultaat.

    Minecraft

    Drop Dead

    https://youtu.be/ybKEabud7pE

    Er zijn opvallend veel zombie shooters voor de Gear VR gemaakt, Drop Dead is met afstand de beste in het genre. Uitstekend design, leuke cartoon graphics en een professionele afwerking maakt Drop Dead tot een uitstekend voorbeeld van mobiele VR gaming.

    Drop dead

    End Space

    https://youtu.be/6SbZDNXhtaI

    Hoewel dit spel op het eerste gezicht veel lijkt op Gunjack is het toch een heel andere game. In End Space kun je vrij rondvliegen, dit is niet mogelijk in Gunjack. Ook End Space heeft opvallend goede graphics en geluid.

    Endspace

    Dragon Front

    https://youtu.be/FBxQrfQeYTA

    Dit turn based strategische kaartspel is verkrijgbaar voor zowel de Gear VR als de Oculus Rift. Je kunt het spel alleen spelen of online tegen een vriend. Hoewel de Gear VR grafisch iets minder indrukwekkend is blijft de gameplay intact.

    Dragon front

    Dit zijn slechts enkele voorbeelden van Gear VR games die de moeite waard zijn. Naast spellen en video apps kom je ook innovatieve experimenten tegen zoals “Face Your Fears” waarin je geconfronteerd wordt met je grootste angsten.


    Gear VR huren of kopen

    De Gear VR is een accessoire voor een aantal Samsung toestellen. Wanneer je een geschikt toestel bezit is het zeker de moeite waard om een Gear VR te kopen. Alleen al met het gratis aanbod aan apps kun je urenlang bezig zijn. Je kunt ook een Gear VR huren inclusief toestel. Dan kun je voor aankoop testen of een Gear VR iets voor jou is. Voor evenementen en feestjes is de Gear VR ook zeer geschikt.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2017, 10:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    03-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is PlayStation VR de toekomst van VR gaming?

    1

    “Twee honden vechten om een been, de derde gaat er mee heen”, zo luidt het spreekwoord. In Virtual Reality zijn de twee honden Oculus met de Rift headset, en HTC met de Vive headset. De derde hond is Sony die als nieuwste “echte” VR headset voor consumenten al meer exemplaren heeft verkocht dan de Rift en Vive samen. De eerste voorraad was ruim voor de kerst uitverkocht, er komt gelukkig een nieuwe lichting aan.

    Terwijl de andere twee VR headset ontwikkelaars vechten om een plekje in de schijnwerpers, is het Sony die de harten van de consument weet te veroveren. Blijft deze trend zich voortzetten?


    Waarom de PlayStation VR kans maakt

    Het zal niet de eerste keer zijn dat Sony de concurrentie te slim af is. Toen Nintendo en Sega de twee grootste concurrenten waren op de spelcomputer markt, kwam Sony met de eerste PlayStation op de proppen. De huidige console markt komt voort uit deze innovatieve console, waar Nintendo destijds geen interesse in had.

    Nu lijkt Sony hetzelfde trucje nogmaals uit te voeren met de PSVR headset. In tegenstelling tot de Vive en de Rift heb je voor de Sony headset geen snelle PC nodig, een PlayStation 4 spelcomputer is al voldoende. Er zijn nu dus al meer dan 53 miljoen apparaten in de wereld die standaard overweg kunnen met de PSVR.

    Met een aanschafprijs die start vanaf €399,- ligt de prijs ook aanzienlijk lager. De kwaliteit van de graphics ligt iets lager dan de andere twee concurrenten, de kwaliteit ligt wel een stuk hoger in vergelijking met de Gear VR van Samsung en de Daydream van Google.


    Job Simulator is niet genoeg4

    Wanneer je over VR headsets leest kom je veel artikelen tegen die spreken van “veelbelovend” en de “toekomst van gaming”. Daar heeft de huidige consument geen boodschap aan, die wil dat een VR headset van 500 euro of meer vandaag nog te gebruiken is.

    Job Simulator behoort tot de populairste spellen voor VR headsets. In feite is het een veredelde demo van Virtual Reality. Weliswaar een heel leuke demo, maar het is geen volwaardig spel te noemen. Sony heeft een groot aantal game studio’s achter zich die volwaardige games kunnen ontwikkelen. HTC en Oculus (Facebook) hebben weinig ervaring met computerspellen, en dat is merkbaar.


    De meest populaire spellen voor de PlayStation VR

    Dit is de top 5 van meest populaire VR spellen die je kunt downloaden, dus niet spellen die je alleen als schijf kunt kopen.


    1. Ja, ook op de PSVR is Job Simulator een grote hit. Dit spel was al verkrijgbaar voor de HTC Vive en Oculus Rift, als introductie in Virtual Reality is dit zeker een geschikt spel.


    1. 2Ga virtueel naar Gotham City in Batman: Arkham VR. Verwacht geen actiespel, deze VR thriller toont de intelligente kant van de man in het vleermuis pak.




    1. Horror en VR lijken voor elkaar gemaakt. Until Dawn: Rush of Blood is de virtual reality opvolger van Until Dawn en zal je de stuipen op het lijf jagen in deze arcade shooter. 
    2. De mensen die niet de PSVR bundel hebben gekocht kiezen toch voor de game PlayStation VR Worlds. In deze compilatie kun je een aantal compleet verschillende VR spellen ervaren. Veel variatie voor een redelijke prijs.


    1. Een hit op vrijwel elk VR systeem; Keep Talking and Nobody Explodes is de perfecte party game. Social gaming past uitstekend bij een spelcomputer als de PS4, KT&NE staat garant voor vele uren hilariteit.


    Heb je geen PlayStation 4? Een aantal van de populairste spellen is ook verkrijgbaar voor de HTC Vive. Je kunt een HTC Vive huren om kennis te maken met VR gaming.

    Capcom zet in op VR

    https://youtu.be/p-WFOJK7h4g

    Resident Evil 7 keert terug naar de oorsprong als horror game. Er zijn na de lancering al 2,5 miljoen exemplaren verscheept. Van de geregistreerde spelers speelt bijna 10 procent de VR versie. Het horror genre leent zich uitstekend voor Virtual Reality gaming, Sony en uitgever Capcom zullen tevreden zijn met deze cijfers.

    3

    Capcom heeft een moeilijke periode achter de rug, de vraag naar VR stimuleert deze uitgever stevig in te zetten op VR content.


    Spelen met je derde oog3rd eye

    Remedy Entertainment staat bekend om spellen als Max Payne en Quantum Break. Een aantal voormalige medewerkers heeft nu 3rd Eye Studios opgericht met een focus op VR content. Het eerste project is een serie spellen geïnspireerd op jaren zeventig spelprogramma’s. Ze hebben zich als doel gesteld de “eerste blockbuster game voor VR” te ontwikkelen. De PSVR van Sony kan hier een belangrijke rol in spelen.


    Het risico van Sony

    Sony kan zeer innovatief zijn, ze zijn helaas niet altijd de sterkste in doorzetten. De PlayStation Eye camera en de Move controllers bestaan nog steeds, maar er zijn de laatste jaren weinig spellen voor uitgekomen. Sony laat de productie van content vaak aan de ontwikkelaars over, en die houden niet zo van optionele rand accessoires.

    De PSVR is uiteindelijk een accessoire en geen systeem. Als de huidige trend zich voortzet kan de PSVR een grote markt bereiken, en daarmee zal het voor ontwikkelaars wel degelijk interessant zijn spellen te bedenken voor dit nieuwe VR platform.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2017, 10:27 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic Leap: Het Verleden, Heden en de Toekomst

    ml1

    Magic Leap is een bedrijf onder leiding van Ronny Abovitz dat in 2010 werd opgericht met als doel een nieuwe technologie te ontwikkelen om interactief te werken met computers via Augmented Reality. Sinds 2011 werd er gewerkt aan een innovatieve nieuwe technologie waarbij beelden direct op de retina van het oog geprojecteerd worden.

    Deze computerbeelden sluiten perfect aan bij je normale gezichtsveld waarmee je een ware Augmented Reality ervaring krijgt. Magic Leap is niet de enige ontwikkelaar op dit gebied. Ze zijn wel de meest geheimzinnige speler, en eentje met een enorm kapitaal met dank aan grote bedrijven als Alibaba en Google. Onlangs bracht Abovitz naar buiten dat waarschijnlijk in 2016 de eerste versie van Magic Leap gaat verschijnen voor de consument. Gaat Magic Leap de belofte waarmaken?

    Klaar voor productie

    Tijdens een conferentie van Fortune in Aspen gaf Ronny Abovitz samen met Brian Wallace wat meer informatie over hun bijzondere project. De meest opvallende onthulling was de mogelijkheid dat Magic Leap dit jaar nog zal verschijnen. Het project is officieel uit de onderzoeksfase en kan beschouwd worden als een “echt product”.

     

     

    Het team van Magic Leap in ondertussen uitgegroeid tot 600 mensen die gehuisvest zijn in een voormalig pand van Motorola. Er zijn 100 clean rooms ingericht en de laatste voorbereidingen aan een productielijn worden momenteel uitgevoerd. Er is geen definitieve datum bekend gemaakt voor de lancering, maar Abovitz hoopt dit jaar nog de eerste exemplaren uit te leveren.

    De kleine grote speler

    magicleap001Toen Magic Leap in 2010 begon als een idee van Abovitz was het niet meer dan een concept om Augmented Reality te visualiseren. Het zou tot 2014 duren tot we echt iets te zien kregen. En wat het publiek te zien kreeg was letterlijk te mooi om waar te zijn. Naast een miniatuur olifant die leek te leven in je handpalm kregen we ook een gymzaal te zien waar het publiek verbijsterd staarde naar een walvis die uit de vloer kwam springen.

    Geen enkele toeschouwer droeg een headset. Blijkbaar waren investeerders overtuigd van de beloftes, Magic Leap haalde begin 2014 een mooi bedrag van 50 miljoen dollar binnen. In oktober van datzelfde jaar werd er nog eens een half miljard dollar verstrekt waarbij Google de kartrekker was en Qualcomm ook een grote investering deed. In februari 2016 kwam er een nieuwe investeringsronde onder leiding van Alibaba waarbij een kleine 800 miljoen dollar werd opgehaald. Momenteel is Magic Leap bijna anderhalf miljard dollar waard. En we hebben nog geen product gezien…

    Wat valt er te zien?

    We weten dat Magic Leap een headset zal worden die computerbeelden over de werkelijkheid kan leggen. Hoe de techniek verder in elkaar steekt is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk wordt er een beeld geprojecteerd op het menselijk oog. Er zijn wel een aantal videoclips te zien op het officiële YouTube kanaal:ml2

    https://www.youtube.com/c/magicleap/videos

    De eerste video getiteld “Just another day at the office of Magic Leap” leek te mooi om waar te zijn. Het was een prachtige demonstratie, maar de kans dat het een realistische presentatie is van de mogelijkheden van Magic Leap is zeer klein. Eén van de partners binnen Magic Leap is Weta Workshop, een groot special effects bedrijf dat ook de effecten voor Lord of the Rings maakte. De nieuwere videoclips, pakweg één video per zes maanden, lijken meer in lijn met de werkelijkheid.

    Magic Leap maakt belangrijke vrienden

    Hoewel het bedrijf Magic Leap een jong bedrijf is met veel beloftes maar weinig tastbare informatie hebben ze wel heel grote namen weten te overtuigen zoals:

    Google: Mede dankzij Google werd het budget van Magic Leap vertienvoudigd, hiervoor neemt personeel van Google een belangrijke plek in bij het bedrijf. Zelf heeft Google al hun eigen Augmented Reality product in de markt gezet met de naam Google Glass. Dit product sloeg niet aan, de ervaringen met Glass hebben de ontwikkelaars van Magic Leap wel geholpen.

    Qualcomm: Deze Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders stapte tegelijkertijd met Google in Magic Leap. Waarschijnlijk gaan ze hardware en onderdelen leveren voor het nieuwe product. De Magic Leap zal in Amerika geproduceerd worden.

    Neal Stephenson: Deze schrijver verzon de “Metaverse” en bracht die tot leven in zijn roman “Snowcrash” uit 1992. Hij is binnen het bedrijf actief als “fururist” en is volgens Abovitz in staat een sociale en virtuele wereld op een begrijpelijke wijze vorm te geven.

    Alibaba: Deze enorme online retailer stapte februari dit jaar in en zorgde ervoor dat Magic Leap bijna 800 miljoen aan extra budget binnenhaalde. Alibaba kwam op 9 juli 2016 met het nieuws dat ze een virtuele winkel gaan inrichten. Hun investering in Magic Leap zorgt dat ze toekomstbestendig zijn.

    ml4Nog enkele mensen die ingelijfd zijn bij Magic Leap: Yannick Pellet van Samsung, Rio Caraeff van video distributeur Vevo en Sir Richard Taylor van Weta Workshop. Ook Lucasfilm, de voormalige studio van George Lucas die momenteel in handen is van Disney, is ook sinds kort een strategische partner van Magic Leap. Er werd voor die onthulling een video met R2D2 en 3CPO gemaakt door de “ogen” van Magic Leap.

    De Apple van Augmented Realityml3

    Magic Leap is een zeer mysterieus bedrijf. Buiten het bedrijf weet vrijwel niemand hoe het product er uit gaat zien, en hoe het zal werken. Er zijn naar schatting al duizenden testpersonen die niets naar buiten brengen. Dat is indrukwekkend voor een product dat de komende maanden in de winkels moet liggen. Ronny Abovitz noemt Magic Leap de Apple van Augmented Reality. Net als Apple houden ze hun ontwikkelproces strikt geheim. Bij Magic Leap ontwerpen ze net als bij Apple de hardware en de software zelf, ze houden controle over het gehele proces.

    De tijd van Magic Leap is nu

    Het nieuws dat Magic Leap van onderzoeksproject nu in de productfase is aangekomen is waarschijnlijk een stukje slimme timing. In de onthulling werd ook verwezen naar het Pokémon GO spel, een regelrechte wereldhit waarbij Augmented Reality wordt toegepast om de bekende Pokémon figuren in je nabije omgeving te plaatsen.

     

     

    Met de groeiende populariteit van VR headsets als de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR van Samsung, en daarnaast AR ontwikkelingen zoals die van Project Tango en Microsoft Hololens moet Magic Leap nu toch echt naar buiten treden en laten zien waar die anderhalf miljard aan investeringen in is gestoken.

    Wilt u Augmented Reality laten maken? Kijk dan op onze zakelijke site.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2017, 10:18 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    28-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De bedenker van Pong vindt Arcades opnieuw uit
    Modal1

    Nolan Bushnell is voor een groot deel verantwoordelijk voor de manier waarop we tegenwoordig computerspellen spelen. Hij richtte in 1972 het bedrijf Atari op. Na het zien van de Magnavox Odyssey spelcomputer zag hij de potentie van computerspellen in de Arcade. Uit dit idee ontstond de legendarische Arcade kast Pong. Google Cardboard laten bedrukken huisstijl.

    Na tientallen jaren en vele bedrijven later stapt Bushnell in de virtuele wereld met Modal VR.


    Modal is Pong voor VRBushnell

    Volgens Bushnell bevindt Virtual Reality zich momenteel in de “Pong” fase. Het prille begin waarin er veel potentie bestaat, maar de “killer app” voor VR is er nog niet. Modal VR is niet bedoeld als individuele thuis ervaring, de technologie achter de Modal VR headset en het draadloze systeem richt zich juist op competitie en ruimte, heel veel ruimte.


    Mythic Combat

    https://youtu.be/sXAGEEbJaEU

    De promotievideo voor Mythic Combat laat zien waar het Modal VR systeem voor geschikt is. Actie spellen met meerdere spelers in een grote ruimte. Dit is in lijn met de Atari Arcade ervaring van vroeger. Hoewel Bushnell als medeoprichter te boek staat is Jason Crawford de feitelijke oprichter van dit bedrijf.

    Screen

    Volgens hem moet de headset duurzaam genoeg zijn voor een kind van elf die in de Arcade wild tekeer gaat. Het systeem is draadloos en sociaal.


    Social Gaming

    De VR Arcade ervaring is niet nieuw, bedrijven als The Void en Zero Latency hebben al diverse VR Arcades ingericht en spellen ontwikkeld. Het is niet duidelijk welke technologie Modal VR gebruikt, en hoe ver de ontwikkeling op dit moment is. Net als de concurrentie is samen spelen een absolute voorwaarde, gebruik van een grote ruimte speelt ook een belangrijke rol.

    Voor Virtual Reality inzetten op events kan Modal VR heel interessant zijn, er is wel al behoorlijk wat concurrentie in deze industrie.


    Gaat Bushnell gelijk krijgen?

    Nolan Bushnell staat vooral bekend om Atari en Pong, de meeste mensen kunnen niet zomaar één van de tientallen andere initiatieven van Bushnell voor de geest halen. Zijn Wikipedia pagina is nog niet bijgewerkt met Modal VR. Er wordt wel verwezen naar BrainRush, een bedrijf in educatieve software.

    Is Modal VR het bedrijf dat Virtual Reality net zo populair gaat maken als de Arcades vroeger, of is het een ambitieus initiatief dat als een kaars zal uitdoven?

    Pong


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2017, 18:02 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sport educatie met een VR headset
    Strivr

    Wil je dat jouw kinderen meer buiten spelen in plaats van binnen computerspelletjes te spelen? Je kunt ze naar een voetbalvereniging sturen, je kunt ze ook een VR headset opzetten. Tenminste, ter voorbereiding op het echte werk.

    Er komen steeds meer VR sportspellen die soms bedoeld zijn als amusement, soms als educatie en vaak als combinatie van beiden. Voor zowel kinderen als volwassenen zijn er diverse interessante Virtual Reality apps om meer te leren over sport.


    VR Sports Challenge

    https://youtu.be/tcTYX7S5zsMFootball

    In dit spel voor de Oculus Rift gebruik je de Touch controllers terwijl je in de huid kruipt van een American Football speler. Je kunt niet rennen, het is vooral een simulatie om de strategie binnen deze sport te doorzien. Naar wie ga je de bal gooien?

    Je werpt vanuit het standpunt van de quarterback, na het werpen schakelt het perspectief naar jouw teamgenoot die de bal vangt.


    Selfie Tennis

    https://youtu.be/Ab0J_3i4oJY

    Selfie tennisDe Nintendo Wii liet de wereld kennismaken met motion controllers via het spel Wii Sports, Selfie Tennis wil hetzelfde effect bereiken met dit spel voor de HTC Vive. Je gebruikt de Vive controller om een eenvoudig spelletje tennis te spelen.

    Als je zelf aan de slag wilt is het wellicht niet zo verstandig om dezelfde hoge hakken te dragen als Jen in deze demonstratie video.


    STRIVR Labs

    https://youtu.be/QSJVU7PK660

    Deze simulatie is gericht op professionele American Football spelers. In een serie 360 graden panorama video’s kunnen spelers praktijksituaties bekijken en leren van de diverse spelmomenten. Bij dit soort training wordt normaal gesproken veel tijd verloren omdat spelers op het veld steeds hun positie moeten innemen. Nu kan de video steeds opnieuw gestart worden met dezelfde informatie. Steeds meer professionele teams werken met deze methode.Stereo


    Sport educatie en virtual reality gaan erg goed samen. Zowel voor amusement als voor serieuze toepassingen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2017, 09:31 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR educatie maakt leren een ontdekkingsreis
    Class2

    De scheikunde lerares Zhong Qiu speelde begin 2016 voor het eerst een VR spel. Ze zag direct de potentie van Virtual Reality in educatie. In haar vijf jaar ervaring als lerares had ze gemerkt dat het moeilijk was studenten vooraf instructie te geven, voordat ze aan de slag konden met chemische proeven.

    De theorie sloot niet aan bij de praktijk, ze wilde de instructie graag visualiseren. Ze vond een vacature bij Phantom Whale, een bedrijf dat gespecialiseerd is in VR producties.


    Virtueel laboratorium

    Zhong werkt samen met het team van Phantom Whale aan een VR applicatie waarbij de gebruiker in een virtueel Class1laboratorium kan stappen. De student kan vooraf alle materialen bekijken en potentieel gevaarlijke experimenten uitvoeren in VR om meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke situatie. Dit soort VR instructie is veel duidelijker dan een gesproken uitleg of handleiding in een lesboek.

    De VR lessen richten zich op de K-12 leerlingen, van de kleuterschool tot en met het middelbaar onderwijs.


    Meer mogelijkheden voor studentenGirl

    Cai Nizhe is de oprichter van Phantom Whale, ze werkte voorheen voor UNICEF tijdens haar studietijd in New York. Zij ziet veel potentieel in VR voor educatie, zeker in gebieden waar er te weinig leraren zijn, en landelijke gebieden waar kinderen via VR headsets kennis kunnen maken met de wereld.

    Ze zijn niet het enige bedrijf in China die zich richten op de opkomende VR markt. Er is bijvoorbeeld ook een virtueel lesprogramma ontwikkeld door een ander bedrijf om de Engelse taal te leren.


    Ouders investeren in VR educatie

    Een dure headset voor spelletjes vinden ouders geen goed idee, wanneer een VR headset als leermiddel gebruikt wordt zullen ze sneller bereid zijn te investeren in virtual reality apparatuur. VR educatie is overigens niet direct een sector om snel geld te verdienen.

    Dat is ook te zien aan de (Chinese) website van Phantom Whale, waar veel nadruk wordt gelegd op foto’s van dames in verleidelijke poses. Misschien is dat bedoeld als educatie voor volwassenen?Bath


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2017, 09:30 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    22-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op zoek naar de klant met GPS locatie
    Car

    Er worden steeds meer zakelijke toepassingen bedacht voor Augmented en Virtual Reality. Een technologie die daarbij een belangrijke rol speelt krijgt weinig aandacht, GPS. Met deze technologie kan de locatie van een apparaat nauwkeurig worden bepaalt. Denk aan Pokémon waar de karakters zich op een specifieke locatie bevinden op basis van een GPS signaal.

    Locatiebepaling kan van grote waarde zijn voor zakelijke toepassingen, marketing en promotie. Laten we deze zes voorbeelden eens nader bekijken:


    1. Augmented Reality evenementen

    In de film Fight Club zag je Edward Norton door zijn appartement lopen, terwijl er productinformatie over zijn inrichting in het beeld verscheen. Dit is nu mogelijk, er zijn bijvoorbeeld modeshows georganiseerd waarbij het publiek met hun eigen smartphone de kleding via een AR overlay direct kan bekijken met extra productinformatie. Google Cardboard bedrukken 


    2. Geolocatie prijzen zoekenMap

    Iedereen kent de mystiek van een schatkaart. Als kind vonden we het idee van een kaart met een geheimzinnige markering heel bijzonder.

    Met GPS en AR kunnen mensen over de hele wereld zoeken naar schatten, prijzen en promoties van adverteerders. Er liggen gratis pizza’s op straat!


    3. Locatie specifieke content

    Op een festival kun je een grote groep mensen direct benaderen, mensen buiten die groep zijn niet altijd belangrijk. Door GPS locatie te koppelen aan een promotionele actie spreek je direct de juiste doelgroep aan.

    Fashion

    4. Trends en beweging bepalen

    Waar bevinden jouw klanten zich? Waar komen ze vandaan en waar gaan ze naartoe? Vind jouw doelgroep en creëer lokale marketing op basis van GPS locatie. Als je weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden kun je ter plekke VR en AR applicaties inzetten.


    5. Treed uit je lichaam

    Je staat als toeschouwer op de golfbaan en je wilt de competitie vanaf de andere zijde bekijken. Kies een locatie en je ziet een 360 graden beeld, live vanaf de andere zijde van de “green”. Dit soort “remote viewing” wordt al toegepast in diverse sectoren, ook voor hulp op afstand.


    6. Word gevonden

    GeoDoor jouw GPS locatie te delen kun jij gevonden worden. Wanneer je met pech langs de weg staat bijvoorbeeld. Je hoeft niet meer naar een straatnaambordje te zoeken, je deelt jouw locatie met de pechhulpdienst. Deel direct beeldmateriaal van het probleem voor een snelle diagnose. Virtual reality bedrijf Nederland


    Het belang van locatiebepaling voor zakelijke toepassingen wordt nog regelmatig onderschat. In combinatie met VR en met name AR technologie zal locatiebepaling een steeds grotere rol gaan spelen bij marketing, promotie en dienstverlening.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    21-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maak zelf VR presentaties met Everyscape
    Edit

    Er worden steeds meer zakelijke toepassingen bedacht voor Virtual Reality, veel daarvan zijn technisch erg ingewikkeld of enorm duur.

    Bij EveryScape hebben ze een iPhone app ontwikkeld die VR voor zakelijke toepassingen juist heel laagdrempelig maakt. Je hebt alleen een smartphone nodig om virtuele rondleidingen en presentaties te maken.


    ChatWat is EveryScape?

    Dit bedrijf heeft een app ontwikkeld waarmee bestaande panorama foto’s gecombineerd worden, de foto’s worden met navigatie aan elkaar gekoppeld. Het is mogelijk om notities toe te voegen aan de beelden, je kunt zelfs een live chat functie gebruiken.

    De app is in eerste instantie gemaakt voor iOS ofwel Apple iPhone toestellen. Het is mogelijk om de presentaties te bekijken in de Everyscape editor app, een losse viewer app of via de website in de browser. Met een Google Cardboard Viewer kun je de presentaties in stereoscopisch 3D bekijken.

    Navigatie gaat via hoofdbewegingen, je hoeft alleen maar naar een “hotspot” te kijken om van beeld te veranderen. Via de browser kun je de muis gebruiken voor navigatie.


     

     

    Zakelijke toepassingen

    Een makelaar kan zelf een rondleiding maken van een woning die te koop staat. De potentiële koper kan thuis, of bij de makelaar op kantoor via een Google Cardboard of andere VR viewer de presentatie bekijken.

    Tour

    Met de notities in beeld kan er een informatieve presentatie worden samengesteld. Omdat er ook een live chat functie is ingebouwd kan een verkoper of helpdeskmedewerker direct contact leggen met de persoon die de presentatie bekijkt.

    De klant en de verkoper hoeven zich dus niet in dezelfde ruimte te bevinden. Voor een virtuele showroom of een virtueel museumbezoek is EveryScape ook erg geschikt.


    Doe het zelf

    De Everyscape editor heeft vreemd genoeg geen eigen camera functie voor panorama foto’s. Je kunt wel bestaande foto’s inladen. Omdat er voor de iPhone meerdere 360 graden foto apps bestaan is dit geen probleem, zelfs de standaard Apple camera app kan panorama foto’s maken.Vr

    Na het importeren geef je hotspots aan om te navigeren. Op de EveryScape website kun je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan een ruimtevaartmuseum. Je kunt een space shuttle van buiten en binnen bekijken. Door fotomateriaal op deze wijze te koppelen kun je een volwaardige virtuele tour ontwerpen.

    Er kunnen ook videofilmpjes en webpagina’s geopend worden, daarmee is het een soort virtuele PowerPoint. De automatische optie is een erg interessante feature, hiermee loopt de presentatie als een soort film zonder knoppen te activeren, net als de Flyover optie in Apple Maps.


    Niet alleen voor Apple

    Op dit moment is het ontwerpen van presentaties nog voorbehouden aan Apple iPhone, terugkijken kan ook via een browser. In de nabije toekomst zullen andere VR headsets en systemen ook worden ondersteund.

    Nu is de EveryScape dienst nog gratis, in de toekomst zullen er ook betaalde diensten aan gekoppeld worden. Een Tablet viewer app om de presentaties te bekijken in een showroom of thuis zou een goede toevoeging zijn, nu is de viewer app alleen verkrijgbaar voor de iPhone op basis van een Cardboard of andere VR bril.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2017, 15:15 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.GE en Within laten robots tot leven komen
    Robot1

    GE ofwel General Electric is een grote multinational die gevestigd is in Boston. Ze leveren producten en diensten in veel verschillende sectoren waaronder olie en gas, vliegtuigbouw, de medische sector en vervoer.

    In samenwerking met Within hebben ze een educatieve serie gemaakt over de innovatieve technologieën waar GE momenteel aan werkt.


    General Electric houdt van robotsGe

    In Italië heeft GE een productielijn ontwikkeld die compleet met robots wordt aangestuurd. Ze maken ook robothonden die zich op alle soorten terrein autonoom kunnen voortbewegen.

    Om deze vooruitstrevende ontwikkelingen in beeld te brengen hebben ze VR productiebedrijf Within ingeschakeld voor een bijzondere en leerzame serie documentaires over robotica. In eerste instantie zullen er vijf producties gemaakt worden die gefinancierd zijn door GE, ze worden geproduceerd door Within.

    De naam van deze VR documentaire serie heet “The Possible” ofwel “Het Mogelijke”.


    Within, voorloper in VR producties

    WithinWithin werd in 2014 opgericht door Chris Milk onder de naam VRSE. Om een grotere doelgroep aan te spreken werd dit bedrijf omgedoopt tot Within. In tegenstelling tot een aantal andere 360 graden video apps is Within verkrijgbaar op vrijwel elk platform waaronder Google Cardboard, Gear VR, HTC Vive en de Oculus Rift.

    Ook via de computer browser zijn de 360 graden films te bekijken. Al eerder werkten ze samen met de New York Times, NBC, VICE en de band U2.


    De serie wordt geproduceerd door Here Be Dragons, een productiehuis die gespecialiseerd is in VR producties. Ze wonnen al eerder een Tony, een Grammy en meerdere Emmy’s dus ze weten waar ze mee bezig zijn. Het doel van de serie is de kijker te laten zien wat er mogelijk is met wetenschap en technologie in de praktijk.

    Je kunt virtueel op een hoverboard vliegen, wandelen in het bos en een kijkje nemen in het laboratorium. In de film “Hello, Robot” maak je een wandeling met een robot hond die gemaakt werd door Boston Dynamics Lab.

    Robot2

    De vierde dimensie

    Om de films extra impact te geven worden ze niet alleen vertoond met VR headsets maar ook in een mini-theater waar maximaal enkele tientallen personen in passen.

    In dit theater wordt gebruik gemaakt van elementen als water en wind om je helemaal in de presentatie te brengen. GE vindt het belangrijk om je een gevoel van empathie te geven, en de kijker niet geheel af te sluiten van de buitenwereld.


    Educatie wordt spannend

    De film “You Can’t Fight Fire with Fire” behoort tot de serie “Unimpossible Missions” die weer onderdeel uitmaken van de “The Possible” documentaire serie. In deze korte filmpjes van twee minuten krijg je een spectaculaire 360 graden video te zien, kort maar krachtig. Met 360 graden toepassingen hoeft educatie helemaal niet saai te zijn, GE en Within bewijzen dit.


    https://youtu.be/9mpwHDIloXA


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2017, 15:15 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer inzicht in de hersenen met VR
    Schizofrenie

    Schizofrenie is een aandoening die 1 op de 100 mensen treft. Het is van belang om deze diagnose zo vroeg mogelijk te stellen. Met Virtual Reality kunnen er testen worden uitgevoerd om te bepalen of iemand mogelijk de symptomen van schizofrenie vertoont.


    fMRI

    Functional Magnetic Resonance Imaging ofwel fMRI, zo wordt de methode genoemd om een scan te maken van de hersenen. Door de hersenactiviteit in kaart te brengen kunnen diverse aandoeningen aan het licht komen waaronder schizofrenie.

    In een studie aan de Universiteit van Exeter werden testpersonen onderworpen aan een spiegel test waarbij de persoon een virtueel karakter moet kopiëren die diverse bewegingen maakt. De bewegingen zijn afgestemd op het ontdekken van symptomen die gepaard gaan met schizofrenie.

    De resultaten uit dit onderzoek zijn nauwkeuriger dan interviews met mensen.

    Een voordeel van VR in dit soort onderzoek is de lage drempel voor mensen om te participeren in deze test. Er zijn geen grote machines nodig en angstaanjagende apparaten, slechts een VR presentatie en een goede analyse van de resultaten.

    Virtual Reality wordt steeds vaker toegepast voor medisch onderzoek, met name onderzoek wat betreft hersenactiviteit. Omdat de hersenen de virtuele wereld accepteren als een “echte” realiteit reageren de hersenen ook op dezelfde wijze. Zelf wanneer je intellectueel begrijpt dat het beeld voor je ogen niet echt is zullen dezelfde delen van je hersenen worden aangesproken. Dat maakt VR onderzoek voor neurologen erg waardevol.


    Dementie bestrijden met VR

    https://youtu.be/N3ywcoqR4Co

    Tribemix

    Tribemix is een social media bedrijf van Alex Smale. Hij is al lange tijd werkzaam in de ontwikkeling van computerspellen. Toen hij zijn vrienden Stan en Dulcie met de leeftijd van respectievelijk 99 en 94 zag aftakelen door dementie besloot hij een technologie te ontwikkelen om deze doelgroep te helpen.

    Dementie is een aandoening met een grote impact op het dagelijks leven. Mensen raken in een sociaal isolement, het wordt steeds moeilijker om ze te bereiken en te begrijpen.


    Aansluiten op de belevingswereld

    Tribemix kwam tot de conclusie dat de sleutel niet zat in deze mensen terugbrengen naar “onze” realiteit, maar ze juist comfort bieden door een VR presentatie te ontwikkelen die aansluit bij hun eigen realiteit.Dementie

    Het lijkt een vreemd idee, iemand die al in de war is een VR headset opzetten, en begeleiding is ook zeker een vereiste. Toch bleek dat mensen die lijden aan dementie de virtuele wereld direct accepteerden, ze werden kalm en gingen op in de virtuele wereld.

    Een testpersoon kon weer terug naar de plek waar ze was opgegroeid. Nadat ze de VR headset had verwijderd voelde ze tranen van vreugde opkomen.


    Echte VR, niet 360 graden video

    Hoewel een panorama video een meer overtuigend beeld geeft werd er toch gekozen voor computerbeelden. Omdat de gebruikers zeer gevoelig zijn is het belangrijk om alle elementen op maat af te stellen. De positie van vogels in de lucht, of de manier waarop het geluid wordt weergegeven.

    Met een VR presentatie kunnen deze elementen worden aangepast voor elke gebruiker.


    Rust in je hoofd

    Na het gebruik van de headset voelden de testpersonen rust en kalmte, de virtuele wereld gaf ze een helderheid en zekerheid die ze in het echte leven niet meer voelden. Testpersonen leken weg te dromen in de alternatieve realiteit, en toch bleven ze geconcentreerd op de virtuele wereld.

    Met verdere onderzoeken zal worden bepaald in hoeverre deze therapie gunstig zal zijn voor mensen met dementie. Tribemix is een bedrijf met winstoogmerk, hoewel ze met dit project sociale doelstellingen nastreven proberen ze zorgverzekeraars te betrekken bij dit project om in ieder geval de kosten te dekken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-02-2017, 15:14 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    16-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sensics maakt een VR Headset voor pretparken

    Sensics3

    Steeds meer pretparken maken gebruik van VR headsets om hun attracties te verbeteren. Er is wel een probleem met het reinigen van de headsets.

    Deze accessoires moet je strak op je hoofd dragen, en niet alle bezoekers komen net onder de douche vandaan.

    De huidige generatie headsets zijn gemaakt voor persoonlijk gebruik, er is behoefte aan een headset die eenvoudig is om te reinigen, en robuust genoeg om dagelijks intensief te gebruiken. Sensics heeft de oplossing gevonden met een VR headset voor pretparken.


    Sensics VR headset

    Het bedrijf Sensics is mede-oprichter van de OSVR headset, een Open Source VR systeem.

    Voor de “pretpark headset” nemen ze de OSVR HDK2 Sensics4headset als basis voor een nieuw model die modulair is opgebouwd. De headset wordt uitgerust met een OLED display die een resolutie van 2160x1200 pixels kan weergeven met individuele scherpstelling, een 90Hz verversingssnelheid en een gezichtsveld van 100 graden.


    Het grote verschil met de OSVR headset is de wijze waarop de nieuwe versie wordt gebouwd en de materialen die worden toegepast. De behuizing moet duurzaam zijn, geschikt voor veelvuldig gebruik en eenvoudig om te reinigen en repareren.

    De headset heeft ingebouwde ventilatie om condensvorming tegen te gaan. Er is een optionele Leap Motion module waarmee je zonder controller met je handen kunt navigeren. Die laatste functie kan gebruik een stuk eenvoudiger maken, je hebt geen losse controllers nodig voor eenvoudige navigatie en bediening.


    Actief en passief gescheiden

    De headset van Sensics heeft een actief deel en een passief deel. Het actieve deel is uitgerust met alle elektronica zoals het scherm en de processor, het passieve deel bestaat uit de hoofdband en bril, een soort open zwembril dus. Die kunnen personen die wachten in de rij alvast opzetten, een leuke selfie maken en wachten tot ze aan de beurt zijn zonder hun zicht te verliezen.

    Sensics1

    Door een grotere voorraad passieve delen op voorraad te houden kan de attractie sneller doorstromen, de passieve delen kunnen apart gereinigd worden. Ook kunnen er kleinere passieve headsets gemaakt worden voor kinderen, de elektronica kan hetzelfde blijven.


    Coming soon to a themepark near you

    Op dit moment zijn de pre-productie headsets te bestellen voor pakweg 2000 euro. Dit betreft test versies, later zal de productie opgevoerd worden.

    Bij Virtual Reality inzetten op events zullen modulaire headsets veel impact hebben. De doorloopsnelheid wordt hoger, de hygiëne kan worden gewaarborgd.

    De komende jaren zal niet iedereen een VR headset in huis hebben liggen, Virtual Reality zal de komende tijd een publiekstrekker blijven tijdens evenementen.


    Gear VR voor pretparken

    Momenteel zijn er al diverse VR Arcades die vaak vanuit grote loodsen opereren. Daar wordt gebruik gemaakt van headsets zoals de HTC Vive die met of zonder draad in verbinding staan met krachtige PC’s.

    Voor een achtbaan worden meestal Gear VR headsets gebruikt met speciale software. Een voordeel van een Gear VR is ook de scheiding tussen dure elektronische hardware, in dit geval een smartphone, en een smartphone houder. Toch is de hardware beperkt en minder geschikt voor intensieve VR applicaties.

    Six Flags in Amerika maakt al gebruik van deze methode, ook Europa Park gebruikt Gear VR headsets. Je kunt ook een Europa Park app downloaden voor de Gear VR om thuis de achtbaan ervaring te proberen. Weliswaar alleen het beeld en geluid, de beweging en wind kun je helaas niet voelen, tenzij je voor een ventilator gaat zitten.

    Sixflags

    De combinatie tussen fysieke attracties en virtuele beelden kan erg effectief zijn. Een standaard achtbaan kan steeds worden vernieuwd middels nieuwe animaties, elke passagier kan zo een andere rit ervaren. Met de nieuwe headset van Sensics hoef je geen tweedehands VR bril meer op je gezicht te zetten, dat is wel een prettig idee.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2017, 09:59 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR verovert filmfestivals over de hele wereld

    Filmgate

    Sundance is het grootste filmevenement voor onafhankelijke filmmakers. Vele sterren maken hun opwachting tijdens dit jaarlijkse feestje voor filmliefhebbers.

    Dit jaar was de grote ster niet Scarlett Johansson of Robert Downey Jr. Het was Virtual Reality die dit jaar voor het eerst als categorie op het programma stond.

    Sundance is dit jaar het eerste maar zeker niet het laatste filmfestival die de kracht van 360 graden video in de schijnwerpers zet, over de hele wereld omarmen filmfestivals deze nieuwe manier van films maken.

    We gaan hier alvast een virtuele wereldreis maken, van de Verenigde Staten naar Turkije en door naar Schotland.


    Sundance 2017 in het teken van VR

    In 2017 werden er twee nieuwe categorieën toegevoegd op het Sundance filmfestival; series en VR.

    In het totaal van 13.782 inzendingen waren er 326 VR producties. Na de voorselectie bleven er nog 20 VR producties over die daadwerkelijk vertoond werden voor de bezoekers.

    Het betrof niet alleen passieve films, er waren ook interactieve VR producties zoals Mindshow.


    Mindshow

    https://youtu.be/2p9Cx4iX47E

    Dit is een VR app waarin je virtual reality cartoons kunt maken door zelf te bewegen en te spreken. Je kunt in de huid van verschillende karakters kruipen en zo je eigen VR film maken.

    Mindshow

    De makers zijn geen beginners, ze werkten voorheen voor bedrijven als Apple en aan films zoals The Matrix.


    Dear Angelica

    Deze productie is een bewegend kunstwerk in 360 graden. Met stemmen zoals die van actrice Geena Davis is deze productie van de Oculus Story Studio een professionele productie met een meeslepend verhaal.

    Dear Angelica

    Deze beelden in deze 360 graden film werden gemaakt met Quill, het VR tekenpakket die meegeleverd wordt met de Oculus Touch controllers.

    Met talent afkomstig van Pixar mag je niet minder verwachten dan de hoogste kwaliteit.


    Enkele highlights op Sundance

    We kunnen niet alle 20 producties bespreken, veel films en interactieve presentaties moet je vooral meemaken. 

    Hier zijn enkele opvallende producties die vertoond werden tijdens het Sundance filmfestival 2017:


    Synthesia

    https://youtu.be/_Lzst8aYTPQ

    Je gaat door een psychedelische tunnel terwijl je een Full Haptic Feedback pak draagt. Je zult dus niet alleen zien en horen, waar ook voelen wat er gebeurt. Dit is een heel bizarre trip in een compleet andere wereld. Bekijk deze film niet als je onder invloed bent van drugs.


    MiyubiMiyubi

    We hebben deze film al eens eerder genoemd. Deze productie duurt veertig minuten, erg lang voor een VR film. Het betreft een samenwerking tussen Felix&Paul Studios en Funny or Die, met een belangrijke rol weggelegd voor de bekende acteur Jeff Goldblum.

    Als deze lange 360 graden film aanslaat bij het publiek is het mogelijk dat de focus verlegd wordt van VR documentaires naar fictie.


    Chocolate

    Deze interactieve ervaring wordt ondersteund door het gelijknamige nummer van Giraffage. Jouw handen worden kanonnen die jonge katjes afvuren, die vervolgens in een cirkel een speciale dans uitvoeren. Oh ja, er is ook een grote kat die champagne over je heen sprenkelt. De maker staat vooral bekend (is berucht) om zijn eerste VR productie BUTTS, een psychedelische ervaring met mannetjes die scheten laten.


    Meer dan Sundance

    Naast Sundance zijn er nog andere filmfestivals die de opkomende VR film industrie met open armen ontvangen. Hier zijn enkele filmfestivals die dit jaar plaatsvinden:


    FilmGate

    https://youtu.be/MCWouLeXRsI

    Deze jaarlijkse conferentie voor interactieve media wordt sinds 2012 georganiseerd aan de Universiteit van Miami. Naast 360 graden films is er veel aandacht voor interactieve presentaties en experimentele producties. FilmGate heeft dit jaar een primeur met “Notes On Blindness”, een documentaire met VR interactie over een journalist die blind is geworden en zich nu aanpast aan deze nieuwe realiteit.


    Glasgow Short Film Festival

    In tien jaar tijd is het GSFF uitgegroeid tot het grootste filmfestival van GSFFSchotland.

    Met Total Immersion; GSFF Does VR hebben ze een interactief element toegevoegd. Het publiek kan een headset opzetten en een serie korte VR films bekijken.

    Er zijn verschillende producties te zien van Schotse artiesten.


    !f Tomorrow Film Festival

    Dit filmfestival vindt dit jaar voor de zestiende maal plaats in Istanbul, Turkije.Dit jaar wordt er voor de eerste keer aandacht besteed aan VR video met een speciale Virtual Reality expositie. Ze werken samen met Samsung in een Gear VR Experience waar de bezoekers een aantal 360 graden films kunnen bekijken.

    Tijdens de “Virtual Reality and Interactive Stories” expositie zijn er 13 films te bekijken waaronder bekende titels zoals “Nomads” en wederom “Notes on Blindness”.

    Ook zijn er producties uit Turkije te zien zoals “I am Istanbul” met een blik op Istanbul in de twintigste eeuw en “September 1955” over een winkelier in Istanbul.Istanbul

    In speciale workshops wordt aandacht besteed aan films maken in 360 graden.


    360 graden video’s laten maken

    Een film maken in 360 graden is technisch niet zo ingewikkeld. Je hebt een 360 graden panorama camera nodig en je kunt aan de slag.

    De grote uitdaging zit in de manier van filmen en vooral ook de manier van verhalen vertellen. De regisseur heeft niet dezelfde controle als bij een normale film. De camera kan niet steeds verplaatst worden, montage is ook compleet anders bij 360 graden video.

    Niet elke klassieke filmmaker zal deze stap succesvol kunnen maken, er zal een nieuwe generatie jong talent opstaan. Daarom zijn deze filmfestivals zo belangrijk. Hier ontstaan de eerste ideeën, hier kan jong filmtalent zich ontwikkelen met korte films en kleinschalige producties.

    Met de eerste Oscarnominatie voor de korte 360 graden film Pearl kunnen we de komende jaren nog veel mooie producties verwachten.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2017, 09:53 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Holoscope maakt echte hologrammen voor AR

    Rv2

    Augmented Reality headsets zoals de Hololens van Microsoft zijn indrukwekkend om te zien, maar toch klopt er iets niet.

    De huidige AR headsets maken gebruik van een stereoscopisch beeld om de illusie te creëren van een 3D object. Het lijkt dus een ruimtelijke projectie maar dat is het niet. RealView kan echt holografische beelden projecteren met de Holoscope headset.

     

    Hersenen in de war

    https://youtu.be/cR-DxkBuZOk

    RealView legt in deze video uit wat het probleem is met de huidige AR headsets. Het punt waarop jouw ogen de focus leggen is niet gelijk aan de plaats waar het stereoscopisch beeld zich bevindt. Je kijkt niet direct naar het object maar daarachter. Dit is verwarrend voor de hersenen, wat kan leiden tot hoofdpijn.Kaist

    De techniek die RealView toepast in de Holoscope headset projecteert wel echte hologrammen die een absolute positie innemen in de ruimte. Het is geen plat beeld met een stereoscopisch trucje.

    Ze noemen deze technologie Digital Light Shaping, er worden projecties gemaakt op meerdere afstanden die samen een perfect hologram vormen.


    Is Holoscope beter dan Hololens?

    De informatie van RealView is niet geheel transparant, er wordt ook verwezen naar “meerdere diepte lagen”.Rv1 Dat zou kunnen betekenen dat de hologram bestaat uit een aantal lagen in de diepte, dus niet een compleet holografisch beeld.

    In een praktijk demonstratie kun je zien hoe je objecten in de lucht kunt “aanraken”, wanneer dit overeenkomt met de ruimtelijke projectie zou dit zeer indrukwekkend zijn:

    https://youtu.be/73dHbsgigP4


    Meer holografie uit Korea

    Het Korea Advanced Institute of Science en Technology ofwel KAIST heeft een andere manier bedacht om holografische projectie mogelijk te maken.

    Ze hebben een spiegel ontwikkeld die kan worden vervormd om licht in verschillende richtingen te weerkaatsen. Door optische modulatie toe te passen waren ze in staat een 3D holografisch beeld van 2 centimeter hoog, breed en diep weer te geven, met een kijkhoek van 35 graden. Deze cijfers zijn niet zo indrukwekkend in vergelijking met VR headsets, dit keer betreft het wel echte holografische projectie, het is geen stereoscopisch trucje.


    Is holografische projectie belangrijk?

    RealView heeft nog geen holografische AR bril laten zien, er zijn alleen computeranimaties en een demonstratie vanuit de eerste persoon. RealView is overigens geen nieuwe startup, al eerder maakte ze een desktop hologram projector.

    Maakt het uiteindelijk voor de gebruiker uit of de projectie echt 3D is of een stereoscopische simulatie? Om alleen te kijken wellicht niet, voor virtueel aanraken wel. De Holoscope objecten kunnen gemanipuleerd worden in drie dimensies. Wanneer je dit kunt combineren met haptic handschoenen zou je de objecten kunnen voelen. Voor VR applicaties en games laten maken kan de technologie van RealView erg interessant zijn.

    Het ziet er niet naar uit dat we snel gebruik kunnen maken van echte holografische projectie, het is wel een nieuwe stap in compleet realistische Augmented Reality.

    ML


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2017, 09:52 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs