Magic Leap is een bedrijf onder leiding van Ronny Abovitz dat in 2010 werd opgericht met als doel een nieuwe technologie te ontwikkelen om interactief te werken met computers via Augmented Reality. Sinds 2011 werd er gewerkt aan een innovatieve nieuwe technologie waarbij beelden direct op de retina van het oog geprojecteerd worden.
Deze computerbeelden sluiten perfect aan bij je normale gezichtsveld waarmee je een ware Augmented Reality ervaring krijgt. Magic Leap is niet de enige ontwikkelaar op dit gebied. Ze zijn wel de meest geheimzinnige speler, en eentje met een enorm kapitaal met dank aan grote bedrijven als Alibaba en Google. Onlangs bracht Abovitz naar buiten dat waarschijnlijk in 2016 de eerste versie van Magic Leap gaat verschijnen voor de consument. Gaat Magic Leap de belofte waarmaken?
Klaar voor productie
Tijdens een conferentie van Fortune in Aspen gaf Ronny Abovitz samen met Brian Wallace wat meer informatie over hun bijzondere project. De meest opvallende onthulling was de mogelijkheid dat Magic Leap dit jaar nog zal verschijnen. Het project is officieel uit de onderzoeksfase en kan beschouwd worden als een echt product.
Het team van Magic Leap in ondertussen uitgegroeid tot 600 mensen die gehuisvest zijn in een voormalig pand van Motorola. Er zijn 100 clean rooms ingericht en de laatste voorbereidingen aan een productielijn worden momenteel uitgevoerd. Er is geen definitieve datum bekend gemaakt voor de lancering, maar Abovitz hoopt dit jaar nog de eerste exemplaren uit te leveren.
De kleine grote speler
Toen Magic Leap in 2010 begon als een idee van Abovitz was het niet meer dan een concept om Augmented Reality te visualiseren. Het zou tot 2014 duren tot we echt iets te zien kregen. En wat het publiek te zien kreeg was letterlijk te mooi om waar te zijn. Naast een miniatuur olifant die leek te leven in je handpalm kregen we ook een gymzaal te zien waar het publiek verbijsterd staarde naar een walvis die uit de vloer kwam springen.
Geen enkele toeschouwer droeg een headset. Blijkbaar waren investeerders overtuigd van de beloftes, Magic Leap haalde begin 2014 een mooi bedrag van 50 miljoen dollar binnen. In oktober van datzelfde jaar werd er nog eens een half miljard dollar verstrekt waarbij Google de kartrekker was en Qualcomm ook een grote investering deed. In februari 2016 kwam er een nieuwe investeringsronde onder leiding van Alibaba waarbij een kleine 800 miljoen dollar werd opgehaald. Momenteel is Magic Leap bijna anderhalf miljard dollar waard. En we hebben nog geen product gezien
Wat valt er te zien?
We weten dat Magic Leap een headset zal worden die computerbeelden over de werkelijkheid kan leggen. Hoe de techniek verder in elkaar steekt is niet geheel duidelijk, waarschijnlijk wordt er een beeld geprojecteerd op het menselijk oog. Er zijn wel een aantal videoclips te zien op het officiële YouTube kanaal:
De eerste video getiteld Just another day at the office of Magic Leap leek te mooi om waar te zijn. Het was een prachtige demonstratie, maar de kans dat het een realistische presentatie is van de mogelijkheden van Magic Leap is zeer klein. Eén van de partners binnen Magic Leap is Weta Workshop, een groot special effects bedrijf dat ook de effecten voor Lord of the Rings maakte. De nieuwere videoclips, pakweg één video per zes maanden, lijken meer in lijn met de werkelijkheid.
Magic Leap maakt belangrijke vrienden
Hoewel het bedrijf Magic Leap een jong bedrijf is met veel beloftes maar weinig tastbare informatie hebben ze wel heel grote namen weten te overtuigen zoals:
Google: Mede dankzij Google werd het budget van Magic Leap vertienvoudigd, hiervoor neemt personeel van Google een belangrijke plek in bij het bedrijf. Zelf heeft Google al hun eigen Augmented Reality product in de markt gezet met de naam Google Glass. Dit product sloeg niet aan, de ervaringen met Glass hebben de ontwikkelaars van Magic Leap wel geholpen.
Qualcomm: Deze Amerikaanse fabrikant van halfgeleiders stapte tegelijkertijd met Google in Magic Leap. Waarschijnlijk gaan ze hardware en onderdelen leveren voor het nieuwe product. De Magic Leap zal in Amerika geproduceerd worden.
Neal Stephenson: Deze schrijver verzon de Metaverse en bracht die tot leven in zijn roman Snowcrash uit 1992. Hij is binnen het bedrijf actief als fururist en is volgens Abovitz in staat een sociale en virtuele wereld op een begrijpelijke wijze vorm te geven.
Alibaba: Deze enorme online retailer stapte februari dit jaar in en zorgde ervoor dat Magic Leap bijna 800 miljoen aan extra budget binnenhaalde. Alibaba kwam op 9 juli 2016 met het nieuws dat ze een virtuele winkel gaan inrichten. Hun investering in Magic Leap zorgt dat ze toekomstbestendig zijn.
Nog enkele mensen die ingelijfd zijn bij Magic Leap: Yannick Pellet van Samsung, Rio Caraeff van video distributeur Vevo en Sir Richard Taylor van Weta Workshop. Ook Lucasfilm, de voormalige studio van George Lucas die momenteel in handen is van Disney, is ook sinds kort een strategische partner van Magic Leap. Er werd voor die onthulling een video met R2D2 en 3CPO gemaakt door de ogen van Magic Leap.
De Apple van Augmented Reality
Magic Leap is een zeer mysterieus bedrijf. Buiten het bedrijf weet vrijwel niemand hoe het product er uit gaat zien, en hoe het zal werken. Er zijn naar schatting al duizenden testpersonen die niets naar buiten brengen. Dat is indrukwekkend voor een product dat de komende maanden in de winkels moet liggen. Ronny Abovitz noemt Magic Leap de Apple van Augmented Reality. Net als Apple houden ze hun ontwikkelproces strikt geheim. Bij Magic Leap ontwerpen ze net als bij Apple de hardware en de software zelf, ze houden controle over het gehele proces.
De tijd van Magic Leap is nu
Het nieuws dat Magic Leap van onderzoeksproject nu in de productfase is aangekomen is waarschijnlijk een stukje slimme timing. In de onthulling werd ook verwezen naar het Pokémon GO spel, een regelrechte wereldhit waarbij Augmented Reality wordt toegepast om de bekende Pokémon figuren in je nabije omgeving te plaatsen.
Met de groeiende populariteit van VR headsets als de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR van Samsung, en daarnaast AR ontwikkelingen zoals die van Project Tango en Microsoft Hololens moet Magic Leap nu toch echt naar buiten treden en laten zien waar die anderhalf miljard aan investeringen in is gestoken.
Nolan Bushnell is voor een groot deel verantwoordelijk voor de manier waarop we tegenwoordig computerspellen spelen. Hij richtte in 1972 het bedrijf Atari op. Na het zien van de Magnavox Odyssey spelcomputer zag hij de potentie van computerspellen in de Arcade. Uit dit idee ontstond de legendarische Arcade kast Pong. Google Cardboard laten bedrukken huisstijl.
Na tientallen jaren en vele bedrijven later stapt Bushnell in de virtuele wereld met Modal VR.
Modal is Pong voor VR
Volgens Bushnell bevindt Virtual Reality zich momenteel in de Pong fase. Het prille begin waarin er veel potentie bestaat, maar de killer app voor VR is er nog niet. Modal VR is niet bedoeld als individuele thuis ervaring, de technologie achter de Modal VR headset en het draadloze systeem richt zich juist op competitie en ruimte, heel veel ruimte.
De promotievideo voor Mythic Combat laat zien waar het Modal VR systeem voor geschikt is. Actie spellen met meerdere spelers in een grote ruimte. Dit is in lijn met de Atari Arcade ervaring van vroeger. Hoewel Bushnell als medeoprichter te boek staat is Jason Crawford de feitelijke oprichter van dit bedrijf.
Volgens hem moet de headset duurzaam genoeg zijn voor een kind van elf die in de Arcade wild tekeer gaat. Het systeem is draadloos en sociaal.
Social Gaming
De VR Arcade ervaring is niet nieuw, bedrijven als The Void en Zero Latency hebben al diverse VR Arcades ingericht en spellen ontwikkeld. Het is niet duidelijk welke technologie Modal VR gebruikt, en hoe ver de ontwikkeling op dit moment is. Net als de concurrentie is samen spelen een absolute voorwaarde, gebruik van een grote ruimte speelt ook een belangrijke rol.
Voor Virtual Reality inzetten op events kan Modal VR heel interessant zijn, er is wel al behoorlijk wat concurrentie in deze industrie.
Gaat Bushnell gelijk krijgen?
Nolan Bushnell staat vooral bekend om Atari en Pong, de meeste mensen kunnen niet zomaar één van de tientallen andere initiatieven van Bushnell voor de geest halen. Zijn Wikipedia pagina is nog niet bijgewerkt met Modal VR. Er wordt wel verwezen naar BrainRush, een bedrijf in educatieve software.
Is Modal VR het bedrijf dat Virtual Reality net zo populair gaat maken als de Arcades vroeger, of is het een ambitieus initiatief dat als een kaars zal uitdoven?
Wil je dat jouw kinderen meer buiten spelen in plaats van binnen computerspelletjes te spelen? Je kunt ze naar een voetbalvereniging sturen, je kunt ze ook een VR headset opzetten. Tenminste, ter voorbereiding op het echte werk.
Er komen steeds meer VR sportspellen die soms bedoeld zijn als amusement, soms als educatie en vaak als combinatie van beiden. Voor zowel kinderen als volwassenen zijn er diverse interessante Virtual Reality apps om meer te leren over sport.
In dit spel voor de Oculus Rift gebruik je de Touch controllers terwijl je in de huid kruipt van een American Football speler. Je kunt niet rennen, het is vooral een simulatie om de strategie binnen deze sport te doorzien. Naar wie ga je de bal gooien?
Je werpt vanuit het standpunt van de quarterback, na het werpen schakelt het perspectief naar jouw teamgenoot die de bal vangt.
De Nintendo Wii liet de wereld kennismaken met motion controllers via het spel Wii Sports, Selfie Tennis wil hetzelfde effect bereiken met dit spel voor de HTC Vive. Je gebruikt de Vive controller om een eenvoudig spelletje tennis te spelen.
Als je zelf aan de slag wilt is het wellicht niet zo verstandig om dezelfde hoge hakken te dragen als Jen in deze demonstratie video.
Deze simulatie is gericht op professionele American Football spelers. In een serie 360 graden panorama videos kunnen spelers praktijksituaties bekijken en leren van de diverse spelmomenten. Bij dit soort training wordt normaal gesproken veel tijd verloren omdat spelers op het veld steeds hun positie moeten innemen. Nu kan de video steeds opnieuw gestart worden met dezelfde informatie. Steeds meer professionele teams werken met deze methode.
Sport educatie en virtual reality gaan erg goed samen. Zowel voor amusement als voor serieuze toepassingen.
De scheikunde lerares Zhong Qiu speelde begin 2016 voor het eerst een VR spel. Ze zag direct de potentie van Virtual Reality in educatie. In haar vijf jaar ervaring als lerares had ze gemerkt dat het moeilijk was studenten vooraf instructie te geven, voordat ze aan de slag konden met chemische proeven.
De theorie sloot niet aan bij de praktijk, ze wilde de instructie graag visualiseren. Ze vond een vacature bij Phantom Whale, een bedrijf dat gespecialiseerd is in VR producties.
Virtueel laboratorium
Zhong werkt samen met het team van Phantom Whale aan een VR applicatie waarbij de gebruiker in een virtueel laboratorium kan stappen. De student kan vooraf alle materialen bekijken en potentieel gevaarlijke experimenten uitvoeren in VR om meer inzicht te verkrijgen in de werkelijke situatie. Dit soort VR instructie is veel duidelijker dan een gesproken uitleg of handleiding in een lesboek.
De VR lessen richten zich op de K-12 leerlingen, van de kleuterschool tot en met het middelbaar onderwijs.
Meer mogelijkheden voor studenten
Cai Nizhe is de oprichter van Phantom Whale, ze werkte voorheen voor UNICEF tijdens haar studietijd in New York. Zij ziet veel potentieel in VR voor educatie, zeker in gebieden waar er te weinig leraren zijn, en landelijke gebieden waar kinderen via VR headsets kennis kunnen maken met de wereld.
Ze zijn niet het enige bedrijf in China die zich richten op de opkomende VR markt. Er is bijvoorbeeld ook een virtueel lesprogramma ontwikkeld door een ander bedrijf om de Engelse taal te leren.
Ouders investeren in VR educatie
Een dure headset voor spelletjes vinden ouders geen goed idee, wanneer een VR headset als leermiddel gebruikt wordt zullen ze sneller bereid zijn te investeren in virtual reality apparatuur. VR educatie is overigens niet direct een sector om snel geld te verdienen.
Dat is ook te zien aan de (Chinese) website van Phantom Whale, waar veel nadruk wordt gelegd op fotos van dames in verleidelijke poses. Misschien is dat bedoeld als educatie voor volwassenen?
Er worden steeds meer zakelijke toepassingen bedacht voor Augmented en Virtual Reality. Een technologie die daarbij een belangrijke rol speelt krijgt weinig aandacht, GPS. Met deze technologie kan de locatie van een apparaat nauwkeurig worden bepaalt. Denk aan Pokémon waar de karakters zich op een specifieke locatie bevinden op basis van een GPS signaal.
Locatiebepaling kan van grote waarde zijn voor zakelijke toepassingen, marketing en promotie. Laten we deze zes voorbeelden eens nader bekijken:
1. Augmented Reality evenementen
In de film Fight Club zag je Edward Norton door zijn appartement lopen, terwijl er productinformatie over zijn inrichting in het beeld verscheen. Dit is nu mogelijk, er zijn bijvoorbeeld modeshows georganiseerd waarbij het publiek met hun eigen smartphone de kleding via een AR overlay direct kan bekijken met extra productinformatie. Google Cardboard bedrukken
2. Geolocatie prijzen zoeken
Iedereen kent de mystiek van een schatkaart. Als kind vonden we het idee van een kaart met een geheimzinnige markering heel bijzonder.
Met GPS en AR kunnen mensen over de hele wereld zoeken naar schatten, prijzen en promoties van adverteerders. Er liggen gratis pizzas op straat!
3. Locatie specifieke content
Op een festival kun je een grote groep mensen direct benaderen, mensen buiten die groep zijn niet altijd belangrijk. Door GPS locatie te koppelen aan een promotionele actie spreek je direct de juiste doelgroep aan.
4. Trends en beweging bepalen
Waar bevinden jouw klanten zich? Waar komen ze vandaan en waar gaan ze naartoe? Vind jouw doelgroep en creëer lokale marketing op basis van GPS locatie. Als je weet waar jouw potentiële klanten zich bevinden kun je ter plekke VR en AR applicaties inzetten.
5. Treed uit je lichaam
Je staat als toeschouwer op de golfbaan en je wilt de competitie vanaf de andere zijde bekijken. Kies een locatie en je ziet een 360 graden beeld, live vanaf de andere zijde van de green. Dit soort remote viewing wordt al toegepast in diverse sectoren, ook voor hulp op afstand.
6. Word gevonden
Door jouw GPS locatie te delen kun jij gevonden worden. Wanneer je met pech langs de weg staat bijvoorbeeld. Je hoeft niet meer naar een straatnaambordje te zoeken, je deelt jouw locatie met de pechhulpdienst. Deel direct beeldmateriaal van het probleem voor een snelle diagnose. Virtual reality bedrijf Nederland
Het belang van locatiebepaling voor zakelijke toepassingen wordt nog regelmatig onderschat. In combinatie met VR en met name AR technologie zal locatiebepaling een steeds grotere rol gaan spelen bij marketing, promotie en dienstverlening.
Er worden steeds meer zakelijke toepassingen bedacht voor Virtual Reality, veel daarvan zijn technisch erg ingewikkeld of enorm duur.
Bij EveryScape hebben ze een iPhone app ontwikkeld die VR voor zakelijke toepassingen juist heel laagdrempelig maakt. Je hebt alleen een smartphone nodig om virtuele rondleidingen en presentaties te maken.
Wat is EveryScape?
Dit bedrijf heeft een app ontwikkeld waarmee bestaande panorama fotos gecombineerd worden, de fotos worden met navigatie aan elkaar gekoppeld. Het is mogelijk om notities toe te voegen aan de beelden, je kunt zelfs een live chat functie gebruiken.
De app is in eerste instantie gemaakt voor iOS ofwel Apple iPhone toestellen. Het is mogelijk om de presentaties te bekijken in de Everyscape editor app, een losse viewer app of via de website in de browser. Met een Google Cardboard Viewer kun je de presentaties in stereoscopisch 3D bekijken.
Navigatie gaat via hoofdbewegingen, je hoeft alleen maar naar een hotspot te kijken om van beeld te veranderen. Via de browser kun je de muis gebruiken voor navigatie.
Zakelijke toepassingen
Een makelaar kan zelf een rondleiding maken van een woning die te koop staat. De potentiële koper kan thuis, of bij de makelaar op kantoor via een Google Cardboard of andere VR viewer de presentatie bekijken.
Met de notities in beeld kan er een informatieve presentatie worden samengesteld. Omdat er ook een live chat functie is ingebouwd kan een verkoper of helpdeskmedewerker direct contact leggen met de persoon die de presentatie bekijkt.
De klant en de verkoper hoeven zich dus niet in dezelfde ruimte te bevinden. Voor een virtuele showroom of een virtueel museumbezoek is EveryScape ook erg geschikt.
Doe het zelf
De Everyscape editor heeft vreemd genoeg geen eigen camera functie voor panorama fotos. Je kunt wel bestaande fotos inladen. Omdat er voor de iPhone meerdere 360 graden foto apps bestaan is dit geen probleem, zelfs de standaard Apple camera app kan panorama fotos maken.
Na het importeren geef je hotspots aan om te navigeren. Op de EveryScape website kun je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan een ruimtevaartmuseum. Je kunt een space shuttle van buiten en binnen bekijken. Door fotomateriaal op deze wijze te koppelen kun je een volwaardige virtuele tour ontwerpen.
Er kunnen ook videofilmpjes en webpaginas geopend worden, daarmee is het een soort virtuele PowerPoint. De automatische optie is een erg interessante feature, hiermee loopt de presentatie als een soort film zonder knoppen te activeren, net als de Flyover optie in Apple Maps.
Niet alleen voor Apple
Op dit moment is het ontwerpen van presentaties nog voorbehouden aan Apple iPhone, terugkijken kan ook via een browser. In de nabije toekomst zullen andere VR headsets en systemen ook worden ondersteund.
Nu is de EveryScape dienst nog gratis, in de toekomst zullen er ook betaalde diensten aan gekoppeld worden. Een Tablet viewer app om de presentaties te bekijken in een showroom of thuis zou een goede toevoeging zijn, nu is de viewer app alleen verkrijgbaar voor de iPhone op basis van een Cardboard of andere VR bril.
GE ofwel General Electric is een grote multinational die gevestigd is in Boston. Ze leveren producten en diensten in veel verschillende sectoren waaronder olie en gas, vliegtuigbouw, de medische sector en vervoer.
In samenwerking met Within hebben ze een educatieve serie gemaakt over de innovatieve technologieën waar GE momenteel aan werkt.
General Electric houdt van robots
In Italië heeft GE een productielijn ontwikkeld die compleet met robots wordt aangestuurd. Ze maken ook robothonden die zich op alle soorten terrein autonoom kunnen voortbewegen.
Om deze vooruitstrevende ontwikkelingen in beeld te brengen hebben ze VR productiebedrijf Within ingeschakeld voor een bijzondere en leerzame serie documentaires over robotica. In eerste instantie zullen er vijf producties gemaakt worden die gefinancierd zijn door GE, ze worden geproduceerd door Within.
De naam van deze VR documentaire serie heet The Possible ofwel Het Mogelijke.
Within, voorloper in VR producties
Within werd in 2014 opgericht door Chris Milk onder de naam VRSE. Om een grotere doelgroep aan te spreken werd dit bedrijf omgedoopt tot Within. In tegenstelling tot een aantal andere 360 graden video apps is Within verkrijgbaar op vrijwel elk platform waaronder Google Cardboard, Gear VR, HTC Vive en de Oculus Rift.
Ook via de computer browser zijn de 360 graden films te bekijken. Al eerder werkten ze samen met de New York Times, NBC, VICE en de band U2.
De serie wordt geproduceerd door Here Be Dragons, een productiehuis die gespecialiseerd is in VR producties. Ze wonnen al eerder een Tony, een Grammy en meerdere Emmys dus ze weten waar ze mee bezig zijn. Het doel van de serie is de kijker te laten zien wat er mogelijk is met wetenschap en technologie in de praktijk.
Je kunt virtueel op een hoverboard vliegen, wandelen in het bos en een kijkje nemen in het laboratorium. In de film Hello, Robot maak je een wandeling met een robot hond die gemaakt werd door Boston Dynamics Lab.
De vierde dimensie
Om de films extra impact te geven worden ze niet alleen vertoond met VR headsets maar ook in een mini-theater waar maximaal enkele tientallen personen in passen.
In dit theater wordt gebruik gemaakt van elementen als water en wind om je helemaal in de presentatie te brengen. GE vindt het belangrijk om je een gevoel van empathie te geven, en de kijker niet geheel af te sluiten van de buitenwereld.
Educatie wordt spannend
De film You Cant Fight Fire with Fire behoort tot de serie Unimpossible Missions die weer onderdeel uitmaken van de The Possible documentaire serie. In deze korte filmpjes van twee minuten krijg je een spectaculaire 360 graden video te zien, kort maar krachtig. Met 360 graden toepassingen hoeft educatie helemaal niet saai te zijn, GE en Within bewijzen dit.
Schizofrenie is een aandoening die 1 op de 100 mensen treft. Het is van belang om deze diagnose zo vroeg mogelijk te stellen. Met Virtual Reality kunnen er testen worden uitgevoerd om te bepalen of iemand mogelijk de symptomen van schizofrenie vertoont.
fMRI
Functional Magnetic Resonance Imaging ofwel fMRI, zo wordt de methode genoemd om een scan te maken van de hersenen. Door de hersenactiviteit in kaart te brengen kunnen diverse aandoeningen aan het licht komen waaronder schizofrenie.
In een studie aan de Universiteit van Exeter werden testpersonen onderworpen aan een spiegel test waarbij de persoon een virtueel karakter moet kopiëren die diverse bewegingen maakt. De bewegingen zijn afgestemd op het ontdekken van symptomen die gepaard gaan met schizofrenie.
De resultaten uit dit onderzoek zijn nauwkeuriger dan interviews met mensen.
Een voordeel van VR in dit soort onderzoek is de lage drempel voor mensen om te participeren in deze test. Er zijn geen grote machines nodig en angstaanjagende apparaten, slechts een VR presentatie en een goede analyse van de resultaten.
Virtual Reality wordt steeds vaker toegepast voor medisch onderzoek, met name onderzoek wat betreft hersenactiviteit. Omdat de hersenen de virtuele wereld accepteren als een echte realiteit reageren de hersenen ook op dezelfde wijze. Zelf wanneer je intellectueel begrijpt dat het beeld voor je ogen niet echt is zullen dezelfde delen van je hersenen worden aangesproken. Dat maakt VR onderzoek voor neurologen erg waardevol.
Tribemix is een social media bedrijf van Alex Smale. Hij is al lange tijd werkzaam in de ontwikkeling van computerspellen. Toen hij zijn vrienden Stan en Dulcie met de leeftijd van respectievelijk 99 en 94 zag aftakelen door dementie besloot hij een technologie te ontwikkelen om deze doelgroep te helpen.
Dementie is een aandoening met een grote impact op het dagelijks leven. Mensen raken in een sociaal isolement, het wordt steeds moeilijker om ze te bereiken en te begrijpen.
Aansluiten op de belevingswereld
Tribemix kwam tot de conclusie dat de sleutel niet zat in deze mensen terugbrengen naar onze realiteit, maar ze juist comfort bieden door een VR presentatie te ontwikkelen die aansluit bij hun eigen realiteit.
Het lijkt een vreemd idee, iemand die al in de war is een VR headset opzetten, en begeleiding is ook zeker een vereiste. Toch bleek dat mensen die lijden aan dementie de virtuele wereld direct accepteerden, ze werden kalm en gingen op in de virtuele wereld.
Een testpersoon kon weer terug naar de plek waar ze was opgegroeid. Nadat ze de VR headset had verwijderd voelde ze tranen van vreugde opkomen.
Echte VR, niet 360 graden video
Hoewel een panorama video een meer overtuigend beeld geeft werd er toch gekozen voor computerbeelden. Omdat de gebruikers zeer gevoelig zijn is het belangrijk om alle elementen op maat af te stellen. De positie van vogels in de lucht, of de manier waarop het geluid wordt weergegeven.
Met een VR presentatie kunnen deze elementen worden aangepast voor elke gebruiker.
Rust in je hoofd
Na het gebruik van de headset voelden de testpersonen rust en kalmte, de virtuele wereld gaf ze een helderheid en zekerheid die ze in het echte leven niet meer voelden. Testpersonen leken weg te dromen in de alternatieve realiteit, en toch bleven ze geconcentreerd op de virtuele wereld.
Met verdere onderzoeken zal worden bepaald in hoeverre deze therapie gunstig zal zijn voor mensen met dementie. Tribemix is een bedrijf met winstoogmerk, hoewel ze met dit project sociale doelstellingen nastreven proberen ze zorgverzekeraars te betrekken bij dit project om in ieder geval de kosten te dekken.
Steeds meer pretparken maken gebruik van VR headsets om hun attracties te verbeteren. Er is wel een probleem met het reinigen van de headsets.
Deze accessoires moet je strak op je hoofd dragen, en niet alle bezoekers komen net onder de douche vandaan.
De huidige generatie headsets zijn gemaakt voor persoonlijk gebruik, er is behoefte aan een headset die eenvoudig is om te reinigen, en robuust genoeg om dagelijks intensief te gebruiken. Sensics heeft de oplossing gevonden met een VR headset voor pretparken.
Sensics VR headset
Het bedrijf Sensics is mede-oprichter van de OSVR headset, een Open Source VR systeem.
Voor de pretpark headset nemen ze de OSVR HDK2 headset als basis voor een nieuw model die modulair is opgebouwd. De headset wordt uitgerust met een OLED display die een resolutie van 2160x1200 pixels kan weergeven met individuele scherpstelling, een 90Hz verversingssnelheid en een gezichtsveld van 100 graden.
Het grote verschil met de OSVR headset is de wijze waarop de nieuwe versie wordt gebouwd en de materialen die worden toegepast. De behuizing moet duurzaam zijn, geschikt voor veelvuldig gebruik en eenvoudig om te reinigen en repareren.
De headset heeft ingebouwde ventilatie om condensvorming tegen te gaan. Er is een optionele Leap Motion module waarmee je zonder controller met je handen kunt navigeren. Die laatste functie kan gebruik een stuk eenvoudiger maken, je hebt geen losse controllers nodig voor eenvoudige navigatie en bediening.
Actief en passief gescheiden
De headset van Sensics heeft een actief deel en een passief deel. Het actieve deel is uitgerust met alle elektronica zoals het scherm en de processor, het passieve deel bestaat uit de hoofdband en bril, een soort open zwembril dus. Die kunnen personen die wachten in de rij alvast opzetten, een leuke selfie maken en wachten tot ze aan de beurt zijn zonder hun zicht te verliezen.
Door een grotere voorraad passieve delen op voorraad te houden kan de attractie sneller doorstromen, de passieve delen kunnen apart gereinigd worden. Ook kunnen er kleinere passieve headsets gemaakt worden voor kinderen, de elektronica kan hetzelfde blijven.
Coming soon to a themepark near you
Op dit moment zijn de pre-productie headsets te bestellen voor pakweg 2000 euro. Dit betreft test versies, later zal de productie opgevoerd worden.
Bij Virtual Reality inzetten op events zullen modulaire headsets veel impact hebben. De doorloopsnelheid wordt hoger, de hygiëne kan worden gewaarborgd.
De komende jaren zal niet iedereen een VR headset in huis hebben liggen, Virtual Reality zal de komende tijd een publiekstrekker blijven tijdens evenementen.
Gear VR voor pretparken
Momenteel zijn er al diverse VR Arcades die vaak vanuit grote loodsen opereren. Daar wordt gebruik gemaakt van headsets zoals de HTC Vive die met of zonder draad in verbinding staan met krachtige PCs.
Voor een achtbaan worden meestal Gear VR headsets gebruikt met speciale software. Een voordeel van een Gear VR is ook de scheiding tussen dure elektronische hardware, in dit geval een smartphone, en een smartphone houder. Toch is de hardware beperkt en minder geschikt voor intensieve VR applicaties.
Six Flags in Amerika maakt al gebruik van deze methode, ook Europa Park gebruikt Gear VR headsets. Je kunt ook een Europa Park app downloaden voor de Gear VR om thuis de achtbaan ervaring te proberen. Weliswaar alleen het beeld en geluid, de beweging en wind kun je helaas niet voelen, tenzij je voor een ventilator gaat zitten.
De combinatie tussen fysieke attracties en virtuele beelden kan erg effectief zijn. Een standaard achtbaan kan steeds worden vernieuwd middels nieuwe animaties, elke passagier kan zo een andere rit ervaren. Met de nieuwe headset van Sensics hoef je geen tweedehands VR bril meer op je gezicht te zetten, dat is wel een prettig idee.
Sundance is het grootste filmevenement voor onafhankelijke filmmakers. Vele sterren maken hun opwachting tijdens dit jaarlijkse feestje voor filmliefhebbers.
Dit jaar was de grote ster niet Scarlett Johansson of Robert Downey Jr. Het was Virtual Reality die dit jaar voor het eerst als categorie op het programma stond.
Sundance is dit jaar het eerste maar zeker niet het laatste filmfestival die de kracht van 360 graden video in de schijnwerpers zet, over de hele wereld omarmen filmfestivals deze nieuwe manier van films maken.
We gaan hier alvast een virtuele wereldreis maken, van de Verenigde Staten naar Turkije en door naar Schotland.
Sundance 2017 in het teken van VR
In 2017 werden er twee nieuwe categorieën toegevoegd op het Sundance filmfestival; series en VR.
In het totaal van 13.782 inzendingen waren er 326 VR producties. Na de voorselectie bleven er nog 20 VR producties over die daadwerkelijk vertoond werden voor de bezoekers.
Het betrof niet alleen passieve films, er waren ook interactieve VR producties zoals Mindshow.
Dit is een VR app waarin je virtual reality cartoons kunt maken door zelf te bewegen en te spreken. Je kunt in de huid van verschillende karakters kruipen en zo je eigen VR film maken.
De makers zijn geen beginners, ze werkten voorheen voor bedrijven als Apple en aan films zoals The Matrix.
Dear Angelica
Deze productie is een bewegend kunstwerk in 360 graden. Met stemmen zoals die van actrice Geena Davis is deze productie van de Oculus Story Studio een professionele productie met een meeslepend verhaal.
Deze beelden in deze 360 graden film werden gemaakt met Quill, het VR tekenpakket die meegeleverd wordt met de Oculus Touch controllers.
Met talent afkomstig van Pixar mag je niet minder verwachten dan de hoogste kwaliteit.
Enkele highlights op Sundance
We kunnen niet alle 20 producties bespreken, veel films en interactieve presentaties moet je vooral meemaken.
Hier zijn enkele opvallende producties die vertoond werden tijdens het Sundance filmfestival 2017:
Je gaat door een psychedelische tunnel terwijl je een Full Haptic Feedback pak draagt. Je zult dus niet alleen zien en horen, waar ook voelen wat er gebeurt. Dit is een heel bizarre trip in een compleet andere wereld. Bekijk deze film niet als je onder invloed bent van drugs.
Miyubi
We hebben deze film al eens eerder genoemd. Deze productie duurt veertig minuten, erg lang voor een VR film. Het betreft een samenwerking tussen Felix&Paul Studios en Funny or Die, met een belangrijke rol weggelegd voor de bekende acteur Jeff Goldblum.
Als deze lange 360 graden film aanslaat bij het publiek is het mogelijk dat de focus verlegd wordt van VR documentaires naar fictie.
Chocolate
Deze interactieve ervaring wordt ondersteund door het gelijknamige nummer van Giraffage. Jouw handen worden kanonnen die jonge katjes afvuren, die vervolgens in een cirkel een speciale dans uitvoeren. Oh ja, er is ook een grote kat die champagne over je heen sprenkelt. De maker staat vooral bekend (is berucht) om zijn eerste VR productie BUTTS, een psychedelische ervaring met mannetjes die scheten laten.
Meer dan Sundance
Naast Sundance zijn er nog andere filmfestivals die de opkomende VR film industrie met open armen ontvangen. Hier zijn enkele filmfestivals die dit jaar plaatsvinden:
Deze jaarlijkse conferentie voor interactieve media wordt sinds 2012 georganiseerd aan de Universiteit van Miami. Naast 360 graden films is er veel aandacht voor interactieve presentaties en experimentele producties. FilmGate heeft dit jaar een primeur met Notes On Blindness, een documentaire met VR interactie over een journalist die blind is geworden en zich nu aanpast aan deze nieuwe realiteit.
Glasgow Short Film Festival
In tien jaar tijd is het GSFF uitgegroeid tot het grootste filmfestival van Schotland.
Met Total Immersion; GSFF Does VR hebben ze een interactief element toegevoegd. Het publiek kan een headset opzetten en een serie korte VR films bekijken.
Er zijn verschillende producties te zien van Schotse artiesten.
!f Tomorrow Film Festival
Dit filmfestival vindt dit jaar voor de zestiende maal plaats in Istanbul, Turkije.Dit jaar wordt er voor de eerste keer aandacht besteed aan VR video met een speciale Virtual Reality expositie. Ze werken samen met Samsung in een Gear VR Experience waar de bezoekers een aantal 360 graden films kunnen bekijken.
Tijdens de Virtual Reality and Interactive Stories expositie zijn er 13 films te bekijken waaronder bekende titels zoals Nomads en wederom Notes on Blindness.
Ook zijn er producties uit Turkije te zien zoals I am Istanbul met een blik op Istanbul in de twintigste eeuw en September 1955 over een winkelier in Istanbul.
In speciale workshops wordt aandacht besteed aan films maken in 360 graden.
360 graden videos laten maken
Een film maken in 360 graden is technisch niet zo ingewikkeld. Je hebt een 360 graden panorama camera nodig en je kunt aan de slag.
De grote uitdaging zit in de manier van filmen en vooral ook de manier van verhalen vertellen. De regisseur heeft niet dezelfde controle als bij een normale film. De camera kan niet steeds verplaatst worden, montage is ook compleet anders bij 360 graden video.
Niet elke klassieke filmmaker zal deze stap succesvol kunnen maken, er zal een nieuwe generatie jong talent opstaan. Daarom zijn deze filmfestivals zo belangrijk. Hier ontstaan de eerste ideeën, hier kan jong filmtalent zich ontwikkelen met korte films en kleinschalige producties.
Met de eerste Oscarnominatie voor de korte 360 graden film Pearl kunnen we de komende jaren nog veel mooie producties verwachten.
Augmented Reality headsets zoals de Hololens van Microsoft zijn indrukwekkend om te zien, maar toch klopt er iets niet.
De huidige AR headsets maken gebruik van een stereoscopisch beeld om de illusie te creëren van een 3D object. Het lijkt dus een ruimtelijke projectie maar dat is het niet. RealView kan echt holografische beelden projecteren met de Holoscope headset.
RealView legt in deze video uit wat het probleem is met de huidige AR headsets. Het punt waarop jouw ogen de focus leggen is niet gelijk aan de plaats waar het stereoscopisch beeld zich bevindt. Je kijkt niet direct naar het object maar daarachter. Dit is verwarrend voor de hersenen, wat kan leiden tot hoofdpijn.
De techniek die RealView toepast in de Holoscope headset projecteert wel echte hologrammen die een absolute positie innemen in de ruimte. Het is geen plat beeld met een stereoscopisch trucje.
Ze noemen deze technologie Digital Light Shaping, er worden projecties gemaakt op meerdere afstanden die samen een perfect hologram vormen.
Is Holoscope beter dan Hololens?
De informatie van RealView is niet geheel transparant, er wordt ook verwezen naar meerdere diepte lagen.Dat zou kunnen betekenen dat de hologram bestaat uit een aantal lagen in de diepte, dus niet een compleet holografisch beeld.
In een praktijk demonstratie kun je zien hoe je objecten in de lucht kunt aanraken, wanneer dit overeenkomt met de ruimtelijke projectie zou dit zeer indrukwekkend zijn:
Het Korea Advanced Institute of Science en Technology ofwel KAIST heeft een andere manier bedacht om holografische projectie mogelijk te maken.
Ze hebben een spiegel ontwikkeld die kan worden vervormd om licht in verschillende richtingen te weerkaatsen. Door optische modulatie toe te passen waren ze in staat een 3D holografisch beeld van 2 centimeter hoog, breed en diep weer te geven, met een kijkhoek van 35 graden. Deze cijfers zijn niet zo indrukwekkend in vergelijking met VR headsets, dit keer betreft het wel echte holografische projectie, het is geen stereoscopisch trucje.
Is holografische projectie belangrijk?
RealView heeft nog geen holografische AR bril laten zien, er zijn alleen computeranimaties en een demonstratie vanuit de eerste persoon. RealView is overigens geen nieuwe startup, al eerder maakte ze een desktop hologram projector.
Maakt het uiteindelijk voor de gebruiker uit of de projectie echt 3D is of een stereoscopische simulatie? Om alleen te kijken wellicht niet, voor virtueel aanraken wel. De Holoscope objecten kunnen gemanipuleerd worden in drie dimensies. Wanneer je dit kunt combineren met haptic handschoenen zou je de objecten kunnen voelen. Voor VR applicaties en games laten maken kan de technologie van RealView erg interessant zijn.
Het ziet er niet naar uit dat we snel gebruik kunnen maken van echte holografische projectie, het is wel een nieuwe stap in compleet realistische Augmented Reality.
Facebook moet 500 miljoen dollar betalen aan Zenimax
We schreven al eerder over de rechtszaak van Zenimax tegen Facebook. Grote namen als Mark Zuckerberg, John Carmack en Palmer Luckey namen plaats in de getuigenbank.
Zenimax had 2 miljard dollar geëist van Facebook, uiteindelijk heeft de rechter besloten 500 miljoen aan schadevergoeding toe te kennen.
Wat is er aan de hand?
Zenimax is een enorm bedrijf dat vooral bekend staat om de game studio's die ze bezitten waaronder id Software and Bethesda Softworks.
Als je regelmatig First Person Shooters koopt heeft Zenimax daar waarschijnlijk geld aan verdiend. Zenimax was van mening dat Oculus VR gebruikt had gemaakt van informatie waar Zenimax de rechten op had. Palmer Luckey had tijdens de ontwikkeling van het eerste headset prototype een NDA getekend. Dit moest omdat John Carmack van id Software Luckey hielp met het schrijven van code voor zijn VR project. Die code werd geschreven op computers van id Software, eigendom van Zenimax.
De uitspraak
Om een lang verhaal kort te maken heeft de rechter besloten dat Luckey de overeenkomst heeft gebroken, Oculus heeft de Rift deels gebaseerd op intellectueel eigendom van Zenimax met als conclusie een schadevergoeding van 500 miljoen dollar.
Aangezien Facebook nu eigenaar is van Oculus VR komt de rekening bij Mark Zuckerberg te liggen.
From Zero to Hero
Volgens Zenimax was het amateuristische VR prototype van Palmer nooit tot een echt product uitgegroeid zonder de hulp van VR specialist Carmack. Omdat hij destijds werkte voor id Software is Zenimax daarmee de reden dat Oculus de held werd van de opkomende Virtual Reality industrie. Oculus heeft daarna de sporen proberen uit te wissen door alle code opnieuw te schrijven maar dat was volgens de rechter niet voldoende.
Facebook wil overigens in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak.
Intellectueel eigendom
Je kunt Zenimax verwijten dat ze gewacht hebben met procederen tot Facebook, een bedrijf met diepe zakken, Oculus had gekocht. Toch is John Carmack niet voorzichtig geweest met zijn inbreng, en Luckey heeft de Non Disclosure Agreement te makkelijk naast zich neergelegd. In software ontwikkeling gaat veel geld om, daarmee zijn er grote belangen. Facebook is van mening dat Zenimax gewoon jaloers is omdat zij niet de potentie zagen van de Oculus Rift headset. Daarmee lijkt dit verhaal best veel op de tijd dat Steve Jobs bij de denktank van Xerox inspiratie opdeed voor de Apple computer.
Zenimax koopt Escalation Studios
Het lijkt haast een trap na, Zenimax heeft onlangs het softwarebedrijf Escalation Studios gekocht. Dit bedrijf werd opgericht in 2007, ze ontwikkelde de SnapMap level editor voor de 2016 versie van Doom. Deze beroemde First Person Shooter werd oorspronkelijk ontwikkeld door niemand minder dan John Carmack toen hij nog werkte bij id Software.
Augmented Reality headsets zoals de Hololens van Microsoft zijn indrukwekkend om te zien, maar toch klopt er iets niet.
De huidige AR headsets maken gebruik van een stereoscopisch beeld om de illusie te creëren van een 3D object. Het lijkt dus een ruimtelijke projectie maar dat is het niet. RealView kan echt holografische beelden projecteren met de Holoscope headset.
RealView legt in deze video uit wat het probleem is met de huidige AR headsets. Het punt waarop jouw ogen de focus leggen is niet gelijk aan de plaats waar het stereoscopisch beeld zich bevindt. Je kijkt niet direct naar het object maar daarachter. Dit is verwarrend voor de hersenen, wat kan leiden tot hoofdpijn.
De techniek die RealView toepast in de Holoscope headset projecteert wel echte hologrammen die een absolute positie innemen in de ruimte. Het is geen plat beeld met een stereoscopisch trucje.
Ze noemen deze technologie Digital Light Shaping, er worden projecties gemaakt op meerdere afstanden die samen een perfect hologram vormen.
Is Holoscope beter dan Hololens?
De informatie van RealView is niet geheel transparant, er wordt ook verwezen naar meerdere diepte lagen.Dat zou kunnen betekenen dat de hologram bestaat uit een aantal lagen in de diepte, dus niet een compleet holografisch beeld.
In een praktijk demonstratie kun je zien hoe je objecten in de lucht kunt aanraken, wanneer dit overeenkomt met de ruimtelijke projectie zou dit zeer indrukwekkend zijn:
Het Korea Advanced Institute of Science en Technology ofwel KAIST heeft een andere manier bedacht om holografische projectie mogelijk te maken.
Ze hebben een spiegel ontwikkeld die kan worden vervormd om licht in verschillende richtingen te weerkaatsen. Door optische modulatie toe te passen waren ze in staat een 3D holografisch beeld van 2 centimeter hoog, breed en diep weer te geven, met een kijkhoek van 35 graden. Deze cijfers zijn niet zo indrukwekkend in vergelijking met VR headsets, dit keer betreft het wel echte holografische projectie, het is geen stereoscopisch trucje.
Is holografische projectie belangrijk?
RealView heeft nog geen holografische AR bril laten zien, er zijn alleen computeranimaties en een demonstratie vanuit de eerste persoon. RealView is overigens geen nieuwe startup, al eerder maakte ze een desktop hologram projector.
Maakt het uiteindelijk voor de gebruiker uit of de projectie echt 3D is of een stereoscopische simulatie? Om alleen te kijken wellicht niet, voor virtueel aanraken wel. De Holoscope objecten kunnen gemanipuleerd worden in drie dimensies. Wanneer je dit kunt combineren met haptic handschoenen zou je de objecten kunnen voelen. Voor VR applicaties en games laten maken kan de technologie van RealView erg interessant zijn.
Het ziet er niet naar uit dat we snel gebruik kunnen maken van echte holografische projectie, het is wel een nieuwe stap in compleet realistische Augmented Reality.
De HTC Vive wordt sinds de introductie geprezen voor de speciale controllers waarmee de gebruiker vrij kan bewegen in de ruimte. Dat maakt deze headset niet alleen ideaal voor VR spellen, ook artiesten maken veelvuldig gebruik van de nieuwe mogelijkheden die ruimtelijk ontwerpen biedt.
De wereld van traditioneel ontwerp en VR design komen samen met Gravity Sketch, een collaborative tekenpakket waar meerdere personen tegelijkertijd kunnen werken aan één ontwerp.
Deze software richt zich op professionele ontwerpers die bezig zijn met geometrische modellen. Denk aan architecten, bouwkundigen en artiesten die in een 3D omgeving digitale schetsen kunnen maken. Later kun je de objecten in een CAD programma verder bewerken.
Gravity Sketch is niet bedoeld om definitieve ontwerpen in te maken, je kunt de ruwe schetsen exporteren in standaard .OBJ formaat en vervolgens importeren in de 3D software naar keuze.
Je kunt Gravity Sketch naast de HTC Vive ook gebruiken met de Oculus Rift in combinatie met de Touch controllers.
Samenwerken
Een interessante functie van Gravity Sketch is de mogelijkheid om samen te werken aan dezelfde tekening. Het is daarbij niet nodig om meerdere VR headsets te gebruiken.
Je kunt ook een tekentablet gebruiken. Hiervoor is een speciaal transparant tekentablet ontwikkeld waarmee de ontwerper ruimtelijk kan tekenen. Op dit moment wordt de software nog getest op functionaliteit, via Steam Early Access is deze software te downloaden voor testers.
VR software voor artiesten
Er komen steeds meer tekenprogramma's voor VR headsets. Tilt Brush van Google is een tekenpakket voor de HTC Vive, Quill is een soortgelijk tekenpakket voor de Oculus Rift. Ook in Augmented Reality kun je 3D ontwerpen maken met HoloStudio van Microsoft voor de Hololens.
Artiesten die de mogelijkheden van VR ontwerp willen verkennen kunnen een HTC Vive huren en zo ervaren welke impact VR technologie heeft op visueel design.
Sideloading is een manier om de standaard App store te omzeilen en apps te gebruiken die niet zijn gecontroleerd door de makers van het besturingssysteem.
Het soort apps dat via deze methode kan worden gebruikt varieert van apps die niet toegestaan worden via de normale app store vanwege aanstootgevende inhoud, of schending van copyright. Er zijn ook app makers die een app willen testen alvorens deze aan te bieden via de app store. Hoewel sideloading een grijs gebied is kan het op een verantwoorde en legale wijze worden gebruikt.
Sideload VR maakt het mogelijk apps te laden voor de Gear VR.
De Samsung Gear VR werkt op basis van een Android toestel in combinatie met de Oculus software voor Gear VR. Dat zijn dus twee lagen bescherming tussen jou en de app.
De Google Cardboard apps werken bijvoorbeeld wel op een Samsung smartphone maar niet meer wanneer je de smartphone in de Gear VR plaatst.
Door sideloading toe te passen kun je de software beveiliging omzeilen. Sideload VR geeft een identificatiecode aan een APK waarmee het direct via de Gear VR te openen is, ook wanneer de app niet door Oculus is goedgekeurd.
Wat kun je zoal installeren?
Er zijn verschillende apps gemaakt die werken met de Sideload VR app voor Gear VR zoals Doom, het klassieke spel.
De broncode voor de Doom Engine is Open Source en legaal om te gebruiken maar niet direct beschikbaar voor de Gear VR. Stream theater laat je PC spellen spelen via de Gear VR.
The Starship "Schrödinger's Destiny" is een demo van een interactief verhaal dat nog lang niet klaar is voor een algemene release. Uiteraard komen we apps tegen als VirtualRealPlayer voor het bekijken van VR porno videos.
De YTCinemaVR app voor het bekijken van YouTube videoclips is ook populair.
Sideloaden of niet?
Ten eerste kun je de Sideloading app niet officieel downloaden in de Nederlandse Google Play Store, je zou de Sideloading app dus weer via een omweg moeten installeren. Daarnaast is het aanbod aan apps beperkt, de kwaliteit laat ook te wensen over. Als je een ontwikkelaar bent van VR content kan het handig zijn, hoewel je dan betere tools kunt gebruiken.
Het is voornamelijk een hobbyproject voor mensen die niet houden van restricties. Voor de meeste Gear VR bezitters zal Sideloader VR weinig toevoegen.
De Gear VR store krijgt steeds meer kwalitatief hoogwaardige content. Als je nog niet eerder met een Gear VR hebt gespeeld kun je ook eens een Gear VR huren.
Iedereen heeft vroeger papieren vliegtuigjes gevouwen. Niet elke creatie vloog even ver, het waren die onverwacht succesvolle vluchten die je altijd zullen bijblijven.
Met vliegende drones zoals die van DJI is het papieren vliegtuigje vervangen door een high tech precisie instrument, heel mooi maar de charme is een beetje verdwenen. Wellicht is de PowerUp Paper Airplane VR iets voor jou; een papieren vliegtuig met camera en VR besturing.
Van Kickstarter naar Amazon
Dit project van PowerUp begon als Kickstarter campagne met 2537 backers en een opbrengst van $492.204. Niet slecht voor een papieren vliegtuig. Nu kun je voor 199 dollar je eigen set bestellen via Amazon. Wat krijg je voor dit bedrag?
Een vouwvliegtuig van carbon vezel
Een kleine videocamera
Een ingebouwde accu voor tien minuten vliegtijd
Een draadloze Wifi verbinding met een bereik van 300ft
Een snelheid tot maximaal 20 MPH
Een app voor iOS en Android
En een zwarte Cardboard houder met opdruk
Je moet eerst het vliegtuigje en de Cardboard houder vouwen. Je bevestigt de Wifi module op het vliegtuigje en je installeert de app op je smartphone. Gooi het vliegtuigje in de lucht en bestuur deze door je hoofd te bewegen. Je ziet direct het beeld via het smartphone scherm.
Voor 199 dollar koop je speelgoed voor een volwassen kind, verwacht geen professionele drone camera. Dat is ook niet het concept, de low tech uitstraling is bewust en brengt het kind weer naar boven.
De VR claim is enigszins overdreven en zelfs wat misleidend. De camera is geen panorama camera, het is slechts een groothoek mini camera.
Sturen met je hoofd is wel een leuke feature, hoewel je met de standaard schermbesturing waarschijnlijk meer controle houdt over het vliegtuig.
De PowerUp FPV Paper Airplane VR Drone Model Kit is leuk speelgoed maar daarmee is alles gezegd. De prijs ligt vrij hoog aangezien je voor enkele tientjes een budget drone kunt kopen.
De Google Cardboard met print ziet er leuk uit, maar je kunt misschien beter een persoonlijke Cardboard laten drukken.
Als cadeau is deze Drone zeker welkom, als investering kun je het beter laten schieten, of vliegen in dit geval...
Sinds Palmer Luckey naar de achtergrond is verdwenen heeft Oculus geen duidelijk gezicht meer. John Carmack is vooral iemand die populair is bij de software geeks, Mark Zuckerberg is een grote VR fan maar blijft die man van Facebook. Nu heeft Oculus eindelijk weer een nieuwe voortrekker genaamd Hugo Barra. Wie is deze man en hoe kan hij Oculus naar de massa brengen?
Exit Xiaomi, welkom Facebook
Het is je vergeven als de naam Hugo Barra niet meteen een belletje doet rinkelen, toch is Barra geen beginner. Hij was de laatste jaren directeur van de internationale tak van Xiaomi, de smartphone maker uit China. Je mag dit bedrijf gerust de Apple van China noemen, Barra was dus een soort Tim Cooke.
Voor de tijd bij Xiaomi leidde hij de Android divisie tussen 2010 en 2013. Door zijn nieuwe baan als leider van alle VR zaken bij Facebook kan hij weer terug verhuizen naar Silicon Valley.
Xiaomi en VR
Hoewel Xiaomi niet meer de marktleider is in China hebben ze in korte tijd enorm veel marktaandeel verworven. Het is een vooruitstrevende fabrikant van hoogwaardige smartphones, ook hebben ze enkele opvallende smartphone houders ontwikkeld voor VR toepassingen.
Oculus kan een deskundige als Barra goed gebruiken, ze hebben immers een kleine drie miljard dollar in Oculus gestoken, een doorbraak naar de consumentenmarkt moet op korte termijn toch echt plaatsvinden.
Oculus Rift huren of kopen?
Wanneer je overweegt een Oculus Rift te kopen moet je rekening houden met de aanschaf van een headset, de Oculus Touch controllers en wellicht ook een PC die geschikt is voor VR. Totaal ben je minimaal duizend euro kwijt, voor een compleet systeem eigenlijk al 1500 euro.
Als je nog niet zeker weet of de Rift echt iets voor jou is kun je beginnen met een Oculus Rift huren. Het aanbod aan titels zal de komende tijd sterk toenemen, de ontwikkelingen gaan in zon hoog tempo dat het voor de meeste mensen nog niet interessant is om tot aanschaf over te gaan.
Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.
Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.
Van herinnering naar werkelijkheid
Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.
Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.
VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.
Educatie in context
Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.
Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een ankerpunt met de werkelijkheid.
Geniet, maar VR met mate is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.
Second Life is een voorloper van Virtual Reality zoals we die nu kennen. Hoewel je daar nog op een plat scherm voor de PC kon rondlopen, was het voor veel mensen een plek om een tweede leven op te bouwen.
De makers van Second Life hebben momenteel twee projecten om een dergelijke wereld voor VR te maken. En net als bij Second Life wordt er gebruik gemaakt van een virtuele economie waar echt geld in wordt geïnvesteerd. Bedrijven en merken nemen graag deel aan deze opkomende industrie. De resultaten zijn zeker niet alleen virtueel.
Investeren in software
Deadmau5 is een Canadese DJ en fan van VR. Omdat hij zelf niet de middelen had een VR app te maken ging hij een samenwerkingsverband aan met Absolut Vodka, met als resultaat een VR game. Hoewel de kwaliteit te wensen overlaat is het wel een indicatie van een opkomende markt.
Ook Red Bull heeft VR reeds gebruikt als marketing instrument. Vaak betreft het 360 graden videos, ook worden er complete VR appsontwikkeld om een product aan de man te brengen. Series als The Walking Dead zijn al vertaald naar Virtual Reality.
Google Cardboards bedrukken
Een andere manier om branding toe te passen is de hardware zelf, in dit geval de kartonnen VR houders. McDonald's heeft een kartonnen houder uitgebracht met de opvallende rode kleur en gele glimlach.
Coca Cola heeft een verpakking voor cola blikjes omgetoverd tot vouwplaat om een smartphone houder mee te maken. Soms is er combinatie tussen app en houders, soms staan deze marketing instrumenten los van elkaar.
Er zijn talloze toepassingen te bedenken. Hoewel de ontwikkeling van eigen VR apps nog erg duur is kun je wel betaalbaar een 360 graden video laten maken. Het bedrukken van Google Cardboards is ook voor de meeste bedrijven betaalbaar. Zorg wel dat het een relevante actie betreft, wanneer het slechts een gimmick is kan het de merkwaarde schade berokkenen.
Voor de consumentenmarkt is Virtual Reality het meest geschikt als product. Gamers zijn altijd op zoek naar die nieuwe uitdaging, visueel kun je met VR alle kanten uit. Die grote headsets zien er indrukwekkend uit, zelfs wanneer het niet meer is dan een plastic smartphone houder. Augmented Reality staat niet zo in de schijnwerpers, toch luidt deze technologie voor zakelijke toepassingen een nieuw tijdperk in. Google heeft met Google Glass de fout gemaakt zich vooral te richten op de consument, terwijl de grootste potentie ligt in de zakelijke markt. Bedrijven als de Oosterhout Design Group richten zich op zakelijke toepassingen, en steeds meer ontwikkelaars volgen deze trend.
Voordelen van Augmented Reality voor zakelijke toepassingen
AR legt een laag over de werkelijkheid, je behoudt het normale zicht.
Zichtbare objecten kunnen worden voorzien van dynamische elementen die niet-permanent zijn.
Met een slimme bril kun je beide handen gebruiken, met VR heb je vaak één of twee controllers nodig.
Augmented Reality brillen zijn doorgaans heel compact en draadloos.
Zakelijke spelers om in de gaten te houden
VR headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive zullen zich de komende tijd vooral richten op hobbyisten, gamers en educatie, in de industriële sector zijn er andere grote spelers zoals Microsoft, die met de Hololens een all-in-one oplossing biedt op basis van Windows 10.
De voornoemde ODG heeft met hun eigen R serie smart glasses het Google Glass concept toegepast op de zakelijke sector. Deze bril werkt op basis van het Android besturingssysteem.
Software ontwikkelaars als Vuforia bouwen hun AR platform op basis van mobiele processoren. Dat vindt allemaal plaats terwijl Google hun nieuwe VR platform Daydream niet van de grond kan krijgen, ook weer gericht op de eindconsument.
VR is prachtig en veelbelovend, binnen de industrie is het toch AR waar momenteel de meeste potentie ligt.