Iedereen heeft vroeger papieren vliegtuigjes gevouwen. Niet elke creatie vloog even ver, het waren die onverwacht succesvolle vluchten die je altijd zullen bijblijven.
Met vliegende drones zoals die van DJI is het papieren vliegtuigje vervangen door een high tech precisie instrument, heel mooi maar de charme is een beetje verdwenen. Wellicht is de PowerUp Paper Airplane VR iets voor jou; een papieren vliegtuig met camera en VR besturing.
Van Kickstarter naar Amazon
Dit project van PowerUp begon als Kickstarter campagne met 2537 backers en een opbrengst van $492.204. Niet slecht voor een papieren vliegtuig. Nu kun je voor 199 dollar je eigen set bestellen via Amazon. Wat krijg je voor dit bedrag?
Een vouwvliegtuig van carbon vezel
Een kleine videocamera
Een ingebouwde accu voor tien minuten vliegtijd
Een draadloze Wifi verbinding met een bereik van 300ft
Een snelheid tot maximaal 20 MPH
Een app voor iOS en Android
En een zwarte Cardboard houder met opdruk
Je moet eerst het vliegtuigje en de Cardboard houder vouwen. Je bevestigt de Wifi module op het vliegtuigje en je installeert de app op je smartphone. Gooi het vliegtuigje in de lucht en bestuur deze door je hoofd te bewegen. Je ziet direct het beeld via het smartphone scherm.
Voor 199 dollar koop je speelgoed voor een volwassen kind, verwacht geen professionele drone camera. Dat is ook niet het concept, de low tech uitstraling is bewust en brengt het kind weer naar boven.
De VR claim is enigszins overdreven en zelfs wat misleidend. De camera is geen panorama camera, het is slechts een groothoek mini camera.
Sturen met je hoofd is wel een leuke feature, hoewel je met de standaard schermbesturing waarschijnlijk meer controle houdt over het vliegtuig.
De PowerUp FPV Paper Airplane VR Drone Model Kit is leuk speelgoed maar daarmee is alles gezegd. De prijs ligt vrij hoog aangezien je voor enkele tientjes een budget drone kunt kopen.
De Google Cardboard met print ziet er leuk uit, maar je kunt misschien beter een persoonlijke Cardboard laten drukken.
Als cadeau is deze Drone zeker welkom, als investering kun je het beter laten schieten, of vliegen in dit geval...
Sinds Palmer Luckey naar de achtergrond is verdwenen heeft Oculus geen duidelijk gezicht meer. John Carmack is vooral iemand die populair is bij de software geeks, Mark Zuckerberg is een grote VR fan maar blijft die man van Facebook. Nu heeft Oculus eindelijk weer een nieuwe voortrekker genaamd Hugo Barra. Wie is deze man en hoe kan hij Oculus naar de massa brengen?
Exit Xiaomi, welkom Facebook
Het is je vergeven als de naam Hugo Barra niet meteen een belletje doet rinkelen, toch is Barra geen beginner. Hij was de laatste jaren directeur van de internationale tak van Xiaomi, de smartphone maker uit China. Je mag dit bedrijf gerust de Apple van China noemen, Barra was dus een soort Tim Cooke.
Voor de tijd bij Xiaomi leidde hij de Android divisie tussen 2010 en 2013. Door zijn nieuwe baan als leider van alle VR zaken bij Facebook kan hij weer terug verhuizen naar Silicon Valley.
Xiaomi en VR
Hoewel Xiaomi niet meer de marktleider is in China hebben ze in korte tijd enorm veel marktaandeel verworven. Het is een vooruitstrevende fabrikant van hoogwaardige smartphones, ook hebben ze enkele opvallende smartphone houders ontwikkeld voor VR toepassingen.
Oculus kan een deskundige als Barra goed gebruiken, ze hebben immers een kleine drie miljard dollar in Oculus gestoken, een doorbraak naar de consumentenmarkt moet op korte termijn toch echt plaatsvinden.
Oculus Rift huren of kopen?
Wanneer je overweegt een Oculus Rift te kopen moet je rekening houden met de aanschaf van een headset, de Oculus Touch controllers en wellicht ook een PC die geschikt is voor VR. Totaal ben je minimaal duizend euro kwijt, voor een compleet systeem eigenlijk al 1500 euro.
Als je nog niet zeker weet of de Rift echt iets voor jou is kun je beginnen met een Oculus Rift huren. Het aanbod aan titels zal de komende tijd sterk toenemen, de ontwikkelingen gaan in zon hoog tempo dat het voor de meeste mensen nog niet interessant is om tot aanschaf over te gaan.
Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.
Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.
Van herinnering naar werkelijkheid
Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.
Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.
VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.
Educatie in context
Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.
Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een ankerpunt met de werkelijkheid.
Geniet, maar VR met mate is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.
Second Life is een voorloper van Virtual Reality zoals we die nu kennen. Hoewel je daar nog op een plat scherm voor de PC kon rondlopen, was het voor veel mensen een plek om een tweede leven op te bouwen.
De makers van Second Life hebben momenteel twee projecten om een dergelijke wereld voor VR te maken. En net als bij Second Life wordt er gebruik gemaakt van een virtuele economie waar echt geld in wordt geïnvesteerd. Bedrijven en merken nemen graag deel aan deze opkomende industrie. De resultaten zijn zeker niet alleen virtueel.
Investeren in software
Deadmau5 is een Canadese DJ en fan van VR. Omdat hij zelf niet de middelen had een VR app te maken ging hij een samenwerkingsverband aan met Absolut Vodka, met als resultaat een VR game. Hoewel de kwaliteit te wensen overlaat is het wel een indicatie van een opkomende markt.
Ook Red Bull heeft VR reeds gebruikt als marketing instrument. Vaak betreft het 360 graden videos, ook worden er complete VR appsontwikkeld om een product aan de man te brengen. Series als The Walking Dead zijn al vertaald naar Virtual Reality.
Google Cardboards bedrukken
Een andere manier om branding toe te passen is de hardware zelf, in dit geval de kartonnen VR houders. McDonald's heeft een kartonnen houder uitgebracht met de opvallende rode kleur en gele glimlach.
Coca Cola heeft een verpakking voor cola blikjes omgetoverd tot vouwplaat om een smartphone houder mee te maken. Soms is er combinatie tussen app en houders, soms staan deze marketing instrumenten los van elkaar.
Er zijn talloze toepassingen te bedenken. Hoewel de ontwikkeling van eigen VR apps nog erg duur is kun je wel betaalbaar een 360 graden video laten maken. Het bedrukken van Google Cardboards is ook voor de meeste bedrijven betaalbaar. Zorg wel dat het een relevante actie betreft, wanneer het slechts een gimmick is kan het de merkwaarde schade berokkenen.
Voor de consumentenmarkt is Virtual Reality het meest geschikt als product. Gamers zijn altijd op zoek naar die nieuwe uitdaging, visueel kun je met VR alle kanten uit. Die grote headsets zien er indrukwekkend uit, zelfs wanneer het niet meer is dan een plastic smartphone houder. Augmented Reality staat niet zo in de schijnwerpers, toch luidt deze technologie voor zakelijke toepassingen een nieuw tijdperk in. Google heeft met Google Glass de fout gemaakt zich vooral te richten op de consument, terwijl de grootste potentie ligt in de zakelijke markt. Bedrijven als de Oosterhout Design Group richten zich op zakelijke toepassingen, en steeds meer ontwikkelaars volgen deze trend.
Voordelen van Augmented Reality voor zakelijke toepassingen
AR legt een laag over de werkelijkheid, je behoudt het normale zicht.
Zichtbare objecten kunnen worden voorzien van dynamische elementen die niet-permanent zijn.
Met een slimme bril kun je beide handen gebruiken, met VR heb je vaak één of twee controllers nodig.
Augmented Reality brillen zijn doorgaans heel compact en draadloos.
Zakelijke spelers om in de gaten te houden
VR headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive zullen zich de komende tijd vooral richten op hobbyisten, gamers en educatie, in de industriële sector zijn er andere grote spelers zoals Microsoft, die met de Hololens een all-in-one oplossing biedt op basis van Windows 10.
De voornoemde ODG heeft met hun eigen R serie smart glasses het Google Glass concept toegepast op de zakelijke sector. Deze bril werkt op basis van het Android besturingssysteem.
Software ontwikkelaars als Vuforia bouwen hun AR platform op basis van mobiele processoren. Dat vindt allemaal plaats terwijl Google hun nieuwe VR platform Daydream niet van de grond kan krijgen, ook weer gericht op de eindconsument.
VR is prachtig en veelbelovend, binnen de industrie is het toch AR waar momenteel de meeste potentie ligt.
Samsung is een enorm bedrijf dat zich niet alleen bezighoudt met smartphones, tablets en andere consumentenelektronica. In tegenstelling tot een bedrijf als Apple richt Samsung de pijlen op elke industrie waar geld te verdienen valt, ze maken zelfs tanks voor het leger!
Met de introductie van de Gear VR had Samsung een schot in de roos te pakken. Ze gaan nu verder met het Samsung NEXT fonds waarin ze kleine startups helpen te groeien.
VIRTUELE ZAADJES PLANTEN
Samsung investeert in Virtual Reality, Artificial Intelligence, Internet of Things en andere innovatieve technologieën. Ze hebben reeds geld toegekend aan tien startups: 2Sens, Converge Industries, Dashbot, Entry Point VR, Filament, Intezer, LiquidSky, Otto Radio, SafeDK, en Virtru.
Met de investering kunnen de bedrijven verder uitbreiden naar een Series B Investment ronde, ofwel nog meer kapitaal ophalen bij investeerders. Samsung heeft momenteel vijf kantoren verspreid over de wereld die zich bezighouden met innovatie; in Korea, Mountain View, New York, San Francisco en Tel Aviv. Er zullen nog meer locaties volgen.
PASSIE VOOR THE NEXT LEVEL
Samsung heeft in feite het Global Innovation Center omgedoopt tot NEXT met als doel het Samsung ecosysteem te transformeren. Deze doelstelling ligt in lijn met de ontwikkeling van de laatste jaren. Met name de mobiele tak van Samsung lijkt de meer afgebakende koers van Apple te volgen.
De Gear VR is alleen te gebruiken met specifieke Samsung toestellen. Hoewel 150 miljoen veel geld lijkt is het binnen de investeringswereld vaak slechts een druppel op een gloeiende plaat. Kijk bijvoorbeeld naar het Mixed Reality bedrijf Magic Leap.
Na meerdere investeringsrondes vertegenwoordigen ze een totale waarde van 4,5 miljard dollar. Dat is slechts één bedrijf zonder toonbaar product. Facebook gaf onlangs aan dat ze totaal 3 miljard dollar hebben geïnvesteerd in Oculus Rift, een VR headset die slechts een fractie van de Gear VR is verkocht.
Wordt de Daydream van Google een nachtmerrie? Slechts twee maanden na introductie wordt de Daydream View headset al afgeprijsd van $79,- naar $49,-. Dat is een behoorlijke prijsverlaging voor een nieuw product. Wat is er aan de hand, en moet Google zich zorgen maken?
GOOGLE IS NIET TEVREDEN
Hoewel Google geen harde uitspraken doet lijken ze niet tevreden te zijn met de verkopen van de Daydream View headset. Ze hebben andere telefoonfabrikanten die Daydream compatibel smartphones maken gevraagd de View gratis mee te leveren.
Dat is een strategie die voor Samsung succesvol is gebleken met de Gear VR. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat Google überhaupt verbaasd is over de verkoopcijfers. Er zijn volop redenen om NIET een View te kopen:
Laten we beginnen met de reden die voor ons van belang is; in de Benelux wordt de Daydream View helemaal niet geleverd. Alleen in Duitsland zijn er mondjesmaat Views headsets aangeboden.
Na twee maanden zijn er slechts drie smartphones die werken met het nieuwe Daydream platform; de Google Pixel, de Pixel XL en de Moto Z van Motorola. Andere smartphones zijn aangekondigd maar liggen nog niet in de winkel.
Het aantal apps voor Daydream is zeer laag als je het aanbod vergelijkt met die van de Gear VR en Googles eigen Cardboard.
Het design is leuk, de afstandsbediening is interessant maar het blijft een smartphone houder, er is geen extra hardware om de ervaring te verbeteren in tegenstelling tot de directe concurrent Gear VR.
De Pixel smartphone werd matig ontvangen, de prestaties zijn niet opvallend en de prijs ligt in het hoogste segment.
Het textiel is leuk bedacht, maar je kunt ze niet personaliseren, Google Cardboards bedrukken is erg populair bij bedrijven!
We zullen stoppen voordat de marketing afdeling van Google depressief wordt. En we verwelkomen graag een leuke Pixel XL smartphone inclusief Daydream View op de redactie om uitgebreid te testen. Dan moet je ze wel naar Nederland sturen, misschien kun je hier meer verkopen?
Pearl is de eerste VR animatie met een Oscar nominatie
Het Oscar seizoen is weer beginnen, actrices worden benaderd door fashion designers, filmliefhebbers spreken geëmotioneerd over de kleurrijke musical nummers van La La Land. Voor VR liefhebbers is er een andere reden om dit jaar naar de Oscars te kijken: Pearl is de eerste VR productie die genomineerd is voor een Oscar, voor beste korte animatiefilm.
Deze productie is gemaakt voor de Google Spotlight serie. Download de Spotlight app voor de 3D versie, de film op YouTube heeft niet dezelfde impact. Regisseur Patrick Osbourne heeft al eerder een Oscar in ontvangst mogen nemen voor Feast, een Disney productie. Pearl vertelt het verhaal van een meisje en haar vader over een lange periode. Door het verhaal in een auto te plaatsen is deze animatie heel geschikt voor een 360 graden beeld zonder af te leiden.
Deze VR productie is niet alleen bijzonder omdat het een emotioneel verhaal vertelt in 360 graden, deze animatie werd ook getekend in VR met het programma Quill. Dear Angelica laat zien dat schilderen in 3D een compleet nieuwe ervaring biedt, en een krachtige nieuw instrument is voor artiesten.
Het gebruik van diepte is niet nieuw, Disney gebruikte voor Sneeuwwitje al diepte door getekende lagen op verschillende afstanden te plaatsen. Door direct te tekenen in VR kan de artiest 2D tekeningen tot leven laten komen in de ruimte, mede dankzij opvallende speciale effecten in de tekentools. Quill is los te koop en wordt gratis meegeleverd met de Oculus Touch controllers.
Deze twee producties laten zien dat ongeacht de technologie het verhaal nog steeds op nummer één staat. De beste voorbeelden van VR animatie gaan immers over de relatie tussen ouder en kind. 360 graden video film productie Utrecht is slechts het medium om het verhaal te vertellen.
Er zijn steeds meer bedrijven die VR applicaties en games laten maken. Goed idee, het aantal VR gebruikers breidt zich snel uit, iedereen wil even een kijkje nemen in de virtuele wereld. Dat betekent niet dat elke VR app geschikt is voor elke cultuur. Er zijn bijvoorbeeld PSVR titels die alleen te koop zijn in Japan. Is dat een groot gemis, of kunnen we gerust zijn dat deze titels hier niet verschijnen? Kijk en oordeel zelf
Shin Godzilla
Een gratis Godzilla app, ja dat willen wij hier ook wel! Helaas is dit geen spel waarbij je virtueel Tokyo met de grond gelijk kunt maken, het is een digitale versie van Godzilla die zich verdedigt tegen inkomend militair geweld.
Er is geen interactie mogelijk, en de demo is erg kort. Het is wel een leuk detail dat het Godzilla model echt afkomstig is van de laatste film.
Idolmaster
Virtuele artiesten zijn mateloos populair in Japan, hier slaan ze vooralsnog niet aan. In Idolmaster zie je een virtuele J-Pop band zingen en dansen, het is alsof je een live concert meemaakt met je PSVR headset.
Naast het standaard aanbod kun je ook nog nieuwe nummers bijkopen. Als je van dit genre houdt kun je in Nederland gratis genieten van de Unity-Chan app voor de Gear VR en Google Cardboard.
Joysound Karaoke
Het bedrijf Joysound is een enorm succesvolle Karaoke exploitant in Japan, met deze PSVR app kun je thuis Karaoke zingen, helemaal gezellig in je eentje
Een beetje treurig idee eigenlijk, de band Golden Bombers brengen wel wat leven in de brouwerij met enkele 360 graden videos waarin ze jou aanmoedigen te zingen. Om hiervan te genieten is flink wat saké nodig.
360 Date
In deze series 360 graden videos kun je tijd doorbrengen met een leuke Japanse meid die af en toe wat zegt maar er is verder geen echte interactie mogelijk. Een typische mix van onschuldig en toch creepy zoals ze dat alleen in Japan kunnen bedenken.
Summer Lesson
Een virtuele dame ziet er toch net wat minder eng uit dan de vorige video date, dit spel is ook het meest professioneel uitgevoerd van het lijstje. Dat mag ook wel voor omgerekend zon 25 euro.
Dit keer moet je een jongedame lesgeven. Het blijft allemaal erg netjes en ook behoorlijk saai eigenlijk. Het lijkt wel alsof dit karakter echt in de kamer staat, als je te dichtbij komt zal ze dit niet waarderen
Waarschijnlijk kijken Japanners met dezelfde verwondering naar onze voorkeur voor geweld in spellen zoals wij naar Japan kijken met hun voorkeur voor virtuele communicatie met iets te jonge vrouwen. Het is wel duidelijk waarom deze games in Japan zijn gebleven
Jaunt heeft vijf nieuwe VR producties aangekondigd voor 2017 waaronder de cult Sci-Film The Lawnmower Man. Daarnaast komen er ook nieuwe producties als Miss Gloria, Luna, The Enlightened Ones en Bad Trip, allemaal 360 graden series met meerdere episodes.
Jaunt is een specialist wat betreft 360 graden videos laten maken, Disney is één van de voornaamste investeerders in dit bedrijf. Met de eigen Jaunt One camera kunnen ze 360 graden films opnemen op basis van Light Field technologie voor extra bewegingsvrijheid. FoxNext werkt momenteel aan een VR Experience van Planet of the Apes, onder regie van Within oprichter Chris Milk.
Virtual Reality in Film
In de jaren negentig was VR plotseling hot in Hollywood. Het is opvallend om te zien dat vrijwel elke film de Virtual Reality technologie positioneerde als gevaarlijk en bedreigend. Hier zijn tien oudere films waarbij VR een belangrijke rol speelt:
1. Brainstorm (1983)
De oudste uit het lijstje en qua concept zijn tijd ver vooruit. Wetenschappers hebben een technologie ontwikkeld waarmee ze dromen en gedachten kunnen opnemen (op VHS video). Het is wellicht geen echte VR, toch zijn de basiselementen al te herkennen. De film is niet echt een klassieker te noemen, het concept is wel vernieuwend.
2. Lawnmower Man (1992)
De standaard in VR films. Stephen King sleepte de studio voor de rechter omdat zijn oorspronkelijke verhaal niets te maken had met deze film over Virtual Reality. Dat was terecht, een bestaand script werd herschreven tot een Stephen King productie. De computeranimatie was bijzonder voor 1993, het verhaal was daarentegen niet zo verheffend. Er zou later een vervolg komen, die is snel in de vergetelheid geraakt.
3. Freejack (1992)
Een actiefilm met Emilio Estevez op zijn hoogtepunt, Anthony Hopkins en de enige echte Mick Jagger, hoe kon het mislopen? Helaas is Freejack geen indrukwekkende Sci-Fi film geworden, er is wel een sterk VR element aanwezig. Estevez moet in het virtuele brein van Hopkins de wereld redden of zoiets
4. Arcade (1993)
Deze low budget film blijft relatief dicht bij de werkelijkheid door een Arcade te gebruiken als begin van een avontuur in een VR spel. Uiteraard loopt dat helemaal verkeerd af wanneer het spel dodelijke gevolgen heeft in de werkelijke wereld. Robert Rodriguez zou dit verhaaltje met Spy Kids 3D nog eens dunnetjes overdoen.
5. Ghost in the Machine (1993)
In Pulse wilde elektriciteit onschuldige mensen vermoorden, in Maximum Overdrive werden alle machines moordlustig, in deze film komt een moordenaar terug via een computernetwerk. Plug in to your worst nightmare.
6. Brainscan (1994)
In deze typische jaren negentig slasher film speelt het irritante kind uit Terminator 2 (Edward Furlong) de hoofdrol. Hij wordt geterroriseerd door een monsterachtig wezen die via een Virtual Reality spel op CD-ROM tot leven komt.
7. Johnny Mnemonic (1995)
Deze Cyberpunk thriller met Keanu Reeves was weliswaar niet een Oscar waardige film, de ontwerpafdeling wist met de VR handschoenen en de strakke headset toch wel een mooi staaltje futuristisch design neer te zetten. Reeves zou later in The Matrix nog verder duiken in een virtuele wereld.
8. Virtuosity (1995)
Blijkbaar vond iemand het een slim idee om de karaktereigenschappen van tientallen dictators, moordenaars en ander gespuis te combineren tot één virtuele psychopaat die gespeeld wordt door Russel Crowe. Het is aan Denzel Washington om de wereld te redden van deze cybermaniak.
9. Strange Days (1995)
Deze productie van James Cameron werd geregisseerd door zijn voormalige vrouw Kathryn Bigelow, de film gaat over het opnemen van gedachten met speciale SQUID schijven. De film was destijds een grote flop maar werd later meer gewaardeerd als donkere techno thriller.
10. eXistenZ (1999)
Dit is niet de meeste bekende klassieker van David Cronenberg, toch past deze body horror perfect bij de klassiekers als Scanners en Videodrome. Jude Law stapt in een overtuigende Virtual Reality wereld waarbij hij een pistool leert maken uit botten en tanden, en in de VR wereld duikt via een controller met navelstreng. Het blijft uiteindelijk een Cronenberg film.
11. Red Dwarf
Nummer elf is geen film maar een serie. Hoewel het Holodeck van Star Trek voor de hand ligt heeft de Britse serie Red Dwarf enkele malen de Virtual Reality wereld zeer overtuigend en onovertroffen grappig in beeld gebracht. De aflevering Better than Life dateert uit 1988 waarin elke fantasie waarheid wordt.
In Back to Reality uit 1992 blijkt dat een jarenlange ruimtereis slechts een VR spel was, en in 1993 werd de VR trilogie afgerond met Gunmen of the Apocalypse waarin de crew virtueel in het Wilde Westen terecht komt, compleet met videogame specialiteiten als messen gooien en pistolen schieten.
Helaas, al deze kijktips zijn nog in platte vorm, als The Lawnmower Man VR een succes wordt weet je alvast wat je kunt verwachten de komende tijd!
Virtual Reality inzetten op events is gegarandeerd een publiekstrekker. Iedereen is nieuwsgierig naar de wereld die schuilgaat achter de headset. Een VR ervaring vanuit een bureaustoel met een controller in de hand is toch een beetje beperkt, daarom worden er nieuwe controllers bedacht waarbij je hele lichaam wordt ingezet voor een complete onderdompeling in de virtuele wereld. VR gaat jou dit jaar topfit maken!
Virtuix Omni
Deze compacte arena laat je in alle richtingen lopen zonder elk meubelstuk om te gooien. De slimme ondergrond geeft je het gevoel dat je loopt, dit is mogelijk door de speciale schoenen en de trackers.
Je kunt langzaam lopen en sneller bewegen, veilig in een harnas. De prijs voor de Virtuix Omni start vanaf $699,-.
Cyberith Virtualizer
Met een prijs op aanvraag weet je al dat deze virtuele kooi niet goedkoop zal zijn. De Virtualizer bouwt verder op de basis van de Omni, maar bij dit product heb je geen speciale schoenen nodig.
Je draagt wel overschoenen tijdens het spelen. Deze opstelling is zo sterk dat je zelfs kunt springen. Zitten kan overigens ook, als even moet bijkomen van jouw VR gaming sessie.
Roto VR stoel
Vliegen, racen, gamen! De Roto Interactive Virtual Reality chair maakt van elk actiespel een compleet avontuur! Er is een complete uitrusting voor de luxe VR headsets, ook is er een versie voor mobiele toestellen.
Met het optionele rumble pack zul je nog meer in het spel worden gezogen. De stoel werkt met alle VR headsets, hoewel niet elke ervaring even indrukwekkend zal zijn.
FEELREAL
Naast zien en horen voegt FEELREAL ook wind, warmte, vocht en geur toe aan jouw VR ervaring. Met dit bijzondere VR masker zul je Virtual Reality voortaan met al jouw zintuigen ervaren inclusief geur. Ubisoft heeft ook een geur accessoire bedacht voor South Park VR, maar of je daar op zit te wachten
Er komen steeds meer educatieve VR en AR programmas vanuit verschillende organisaties. Op dit moment komen de meeste initiatieven op het gebied van educatie vanuit grote technologie ondernemingen, niet vanuit het reguliere onderwijs.
Dit is een verschil met de klassieke studieboeken die veelal worden geschreven in opdracht van de overheid en betaald worden met geld uit de staatskas. Op deze manier kan educatie zo objectief mogelijk blijven. Bij VR educatie zijn het ondernemers die het voortouw nemen, bedrijven met winstoogmerk ontwikkelen gratis lesmateriaal dat steeds vaker wordt gebruikt in het onderwijs. Hoe open is informatie is Virtual Reality eigenlijk?
Oculus Rift geeft 500 VR kits aan schoolkinderen
Pakweg 250 scholen in de Amerikaanse staat Arkansas krijgen 500 complete VR kits van Facebook. Dit project is opgezet in samenwerking met de gouverneur van Arkansas. Het doel is jongeren te interesseren voor een studie in wetenschap.
De doelgroep bestaat voornamelijk uit kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. Dat klinkt goed, maar er wordt nergens vermeld welke software gebruikt wordt. Wie stelt het lesprogramma samen, worden er educatieve apps ontwikkeld? Facebook staat niet bekend als voorvechter van privacy, hun business model richt zich juist op het vergaren van gebruikersdata.
Censureren van informatie
Microsoft heeft een mooie demonstratie van de Hololens waarbij je een persoon tot op het bot kunt analyseren. Je kunt onder de huid kijken, de aders verwijderen, door het spierweefsel kijken tot je terecht komt op het skelet.
De presentatie in Europa is toch net iets anders dan in Amerika. Onze Hololens persoon is naakt, in Amerika is dit 3D object voorzien van een onderbroek.
Typische Amerikaanse preutsheid of censuur? Voor welke doelgroep is deze anatomieles bestemd? Mogen de leerlingen niet weten dat een digitale man voorzien is van een virtuele penis? Als Microsoft op deze wijze lesmateriaal samenstelt, wie bepaalt dan de grenzen?
Bill Gates van Microsoft is miljardair, net als Mark Zuckerberg van Facebook. Beide personen geven veel geld uit aan goede doelen, wat lovenswaardig is. Maar wie controleert de kwaliteit van hun activiteiten, wordt educatie overgelaten aan de hoogste bieder?
Het is van belang dat de overheid investeert in moderne leermiddelen en niet blind vertrouwd op gratis weggevertjes als Google Expeditions. Informatie en educatie moet open zijn, eerlijk en transparant, ook in de virtuele wereld.
Er komen steeds meer zakelijke toepassingen op het gebied van Augmented Reality. Met AR brillen betreft het vaak apps voor gebruik in de industriële sector, met Smart Glasses heeft de werknemers beide handen vrij. Commerciële toepassingen richten zich vaker op mobiele apparaten als smartphones en tablets. Laten we eens enkele apps bekijken:
Huis inrichten
Amazon Product Preview laat je televisietoestellen virtueel in de huiskamer plaatsen. Zo zie je direct het verschil tussen een kleiner toestel en een enorm groot beeldscherm. Lowe, de doe-het-zelf gigant uit Amerika heeft een soortgelijke app ontwikkeld.
Maar dan met diverse keukenaccessoires die je kunt bekijken in je eigen keuken alvorens tot aankoop over te gaan.
WayfairView is een andere shopping ervaring waarin je virtueel meubilair tussen jouw bestaande meubels kunt plaatsen. Dan weet je precies hoe elk meubelstuk er bij jou thuis uit komt te zien.
Fashion
GAP is een populaire kledingwinkel in Amerika, met de DressingRoom app kun je virtuele paspoppen bekijken met verschillende outfits. Je kunt de paspoppen inzoomen zodat je de kleding tot in detail kunt bekijken.
Deze app werkt overigens niet met een standaard smartphone, je hebt er Tango voor nodig.
Deze dieptescan is momenteel slechts beschikbaar op enkele toestellen zoals de Lenovo Phab 2 Pro en de Asus ZenFone AR. Facecake werkt niet alleen op mobiel maar ook op PC met webcam.
Deze AR technologie projecteert kleding direct op jouw lichaam, je kunt ook Make-up uitzoeken op basis van kleuren die je kiest van een foto.
Ook winkelen in VR
Bovenstaande apps zijn gemaakt op basis van Augmented Reality, diverse merken gebruiken ook VR technologie. Zo heeft IKEA al een virtuele keuken gemaakt, Husqvarna heeft een virtuele zaag app gemaakt om hun lijn kettingzagen te promoten genaamd Limberjack.
Er worden steeds meer echte producten vertaald naar een virtuele omgeving zodat je niet meer naar de winkel hoeft te gaan. Je kunt meubels in de huiskamer zien en make-up virtueel op je gezicht smeren.
Tijdens de Consumer Electronics Show werd bekend gemaakt dat de TPCAST 249 dollar zal gaan kosten. Dit is een accessoire voor de HTC Vive waarmee het mogelijk is draadloos verbinding te maken met de PC. Nu kondigt HTC een nieuw samenwerkingsverband aan met Intel in de ontwikkeling van WiGig.
Een nieuwe draadloze standaard om VR headsets te koppelen aan een PC zonder kabels. Moeten we direct naar de winkel rennen voor een TPCAST of kunnen we beter wachten op een WiGig router? Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen WiGig en WirelessHD?
HTC en Intel werken samen aan WiGig
We wisten al dat de TPCAST een officiële accessoire wordt voor de HTC Vive headset. Ook weten we ondertussen dat de verkoopprijs zal liggen op 249 dollar.
En we weten ook al dat de nieuwe HTC Audio Strap werkt in combinatie met de TPCAST. En nu wordt er een nieuwe draadloze oplossing aangekondigd.
WiGig VS WirelessHD
Hoewel de twee systemen op het eerste gezicht veel op elkaar lijken is er toch een groot verschil. WirelessHD heeft een zeer specifieke toepassing; het draadloos versturen van HD videobeelden over een korte afstand. N
et als de WiGig standaard werkt WirelessHD ook op de 60Ghz frequentie, WirelessHD is wel veel sneller met 28Gb per seconde. WirelessHD is overigens een eigen formaat terwijl WiGig een algemene standaard is.
WiGig kan voor zowel beeld als data gebruikt worden, ditmaal ligt de maximale snelheid op 7Gb per seconde. Beide systemen zijn voor gebruik in dezelfde ruimte, ze kunnen niet goed door muren signaal zenden. Wel is het mogelijk signalen te reflecteren vanaf een muur, dus de zender en ontvanger hoeven niet in een rechte lijn gepositioneerd te worden.
Andere oplossingen voor draadloos VR
Er zijn ook andere oplossingen om Virtual Reality draadloos te maken. Rivvr is een startup die hardware heeft ontwikkeld met als doel de data zoveel mogelijk te comprimeren met een minimum aan kwaliteitsverlies. Zo kun je met een normaal Wifi netwerk beeld van de headset naar de computer sturen.
Een andere oplossing is de computer in de headset verwerken. Zo werkt een Google Cardboard, de Gear VR en ook de Hololens van Microsoft. Bij dit soort oplossingen is de kwaliteit van de graphics vaak wel een stuk minder, omdat mobiele processoren niet de kwaliteit kunnen bieden van een zware gaming PC of laptop.
Wil je nog even wachten tot de perfecte oplossing voor draadloos gamen in de winkel ligt? Je kunt ook een HTC Vive huren. Voor een feestje, voor een evenement of gewoon voor jezelf.
De Gear VR is volgens Samsung al vijf miljoen keer over de toonbank gegaan. Een deel van deze headsets is gratis meegeleverd met een Samsung toestel, toch zijn dit nette cijfers voor een product dat pas sinds november 2015 op de markt is.
De Gear VR slaat een brug tussen de Cardboard van Google en de Oculus Rift. Net als de Cardboard is het een soort houder voor een smartphone, net als de Rift werkt de Gear VR met een eigen App Store op basis van Oculus software. Met een prijs van pakweg honderd euro is het een accessoire die ook redelijk betaalbaar is. Hoe is de Gear VR ontstaan, en wat zijn de voordelen en nadelen?
Samsung was zijn tijd ver vooruit
Al in 2005 werd door Samsung een patent aangevraagd om een mobiel apparaat te gebruiken als headset-mounted-display ofwel HMD. Alleen was de technologie nog niet rijp voor een dergelijk product.
Na de introductie van de Galaxy S4 kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling. Later dat jaar ging Samsung samenwerken met Oculus, in november 2014 werd het resultaat voor het eerst vertoond tijdens de IFA in Berlijn.
Innovator Edition
Voordat het grote publiek aan de slag ging met de Gear VR kwamen er eerst twee Innovator edities uit. Deze waren bedoeld voor early-adaptors en op basis van de ervaringen werd de eerste consumenten versie uitgebracht.
Eerste consumenten model
Deze versie werkt met de Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge. De headset heeft een kleine ventilator om beslaan van de lenzen te voorkomen, en de telefoon wordt via de micro USB poort aan de houder gekoppeld. De Gear VR viel op door de witte kleur met zwarte afdekkap.
Huidige model
Deze versie is in zwart uitgevoerd, er is ondersteuning voor zes verschillende Samsung toestellen; de 6 serie, de 7 serie en de Note 5.
Deze headset heeft naast de oude micro USB aansluiting ook een USB Type-C connector voor de nieuwe Samsung smartphones. Sinds oktober 2016 werkt deze versie niet meer met de Galaxy Note 7, mede door de accu problemen met dit toestel.
Voordelen en nadelen van de Gear VR
Voordelen
Licht van gewicht
Betaalbaar als je een Samsung toestel bezit
Draadloos
Touchpad ingebouwd
Draadloze controller mogelijk
Nadelen
Grafische kwaliteit is minder dan Rift, Vive of PSVR
Werkt alleen met luxere Samsung toestellen
Apps exclusief via de Oculus App Store
Geen positionele tracking
De Gear VR van Samsung heeft Google geïnspireerd tot de opvolger van de Cardboard; de Daydream View. De Samsung Gear VR is een een leuke accessoire wanneer je een Samsung toestel bezit. Wanneer je geen Samsung toestel hebt kun je ook een Gear VR huren inclusief toestel.
De meeste mensen beschikken over vijf zintuigen, voor Virtual Reality worden ze niet allemaal gebruikt. Haptic feedback bestaat al lange tijd, toch blijft het een enorme uitdaging om overtuigend te realiseren. Force feedback in spelcontrollers is reeds lange tijd standaard.
De Apple Watch maakt gebruikt van een taptic methode die je zachte tikjes geeft. AxonVR wil je hele lichaam het gevoel geven in de virtuele realiteit te stappen. Door samen te werken met NVIDIA komt de realiteit van het Holodeck uit Star Trek weer een stukje dichterbij.
AxonVR
Dit bedrijf werkt al vier jaar in relatieve stilte aan een methode om je te laten lopen, tasten en voelen in een virtuele omgeving. De eerste prototypes lijken op een combinatie van een fitness crosstrainer met een martelwerktuig uit de middeleeuwen.
Het einddoel is een soort zwempak dat is gemaakt met een speciaal soort HaptX textiel. Om de ervaring echt overtuigend te maken is er naast software ook processorkracht nodig, en die zal NVIDIA leveren.
De geheimzinnige HaptX doos
Om een demonstratie te geven van de HaptX SDK voor software ontwikkelaars heeft AxonVR een doos ontwikkeld waar de proefpersoon zijn of haar hand in moet steken.
In een VR headset kun je objecten zien die op je hand worden geplaatst. Je voelt de rondingen van een appel, en de stapjes van een klein hertje op je hand. Het zal nog een tijd duren voordat deze kleine demonstratie kan worden opgeschaald naar een volledig pak.
PhysX accelerator
De HaptX SDK werkt op basis van PhysX technologie, deze besturing kan worden gebruikt in ontwikkelomgevingen als Unity en de Unreal Engine. Er hoeft weinig aangepast te worden aan de bestaande code. Zo kunnen spellen in de toekomst snel worden voorzien van gevoel. De eerste pakken zullen bestemd zijn voor VR Arcades en pretparken.
De jaarlijkse Consumer Electronics Show is alweer voorbij, was het een knallende start voor VR of waren het toch meer goede voornemens voor de toekomst? We blikken terug op de meest opvallende nieuwtjes uit Las Vegas waaronder draadloze kastjes, holografische lampen, virtuele fitness en seks in 360 graden.
Historie van virtual reality op CES
Hoewel de Consumer Electronics Show al veel langer bestaat was 2013 het jaar dat Oculus voor het eerst hun DK1 van de Rift headset liet zien. Dat jaar had Oculus eigenlijk het rijk alleen. In 2014 zou deze trend zich voortzetten, de DK1 werd opgevolgd door de Crystal Cove headset met een tracking camera, Infrarood LEDs en een hogere verversingssnelheid.
Augmented Reality maakte dit jaar ook zijn opwachting met het CastAR systeem waar Valve ook aan heeft meegewerkt. Avegant liet de Glyph zien en PrioVR bewees dat ontwikkeling in Virtual Reality in een stroomversnelling terecht was gekomen.
In 2015 was Facebook de kersverse eigenaar van Oculus, dit was ook het jaar van de Oculus Killers. Veel bedrijven sprongen in deze opkomende markt zoals 3DHead met hun Vaporware product en Razer met het Open Source OSVR systeem. Samsung introduceerde de draadloze Gear VR op basis van het Oculus systeem, de Rift was ondertussen geëvolueerd naar een volwassen VR product met twee schermen en een verbeterd tracking systeem.
Later in 2015 zouden er twee nieuwe concurrenten opstaan die Oculus op de CES in 2016 van de troon wilde stoten. Als eerste de PSVR van Sony, een headset voor de PS4, en als tweede de HTC Vive, een headset waarmee je vrij rond kunt lopen. Beweging was een hot item vorig jaar met grote fitness machines als de Virtuix Omni. Oculus liet ditmaal de Touch controllers zien, toch waren de ogen vooral gericht op de HTC Vive en innovatieve technologie als oog-tracking.
Dit was een hele korte terugblik naar de afgelopen jaren, wat gaat 2017 brengen voor VR, AR en MR?
VR wordt de Netflix van VR gaming
Het Netflix model van maandelijks onbeperkt films en series kijken wordt steeds vaker toegepast. Spotify is een soortgelijke muziekdienst, HTC gaat met Viveport een dergelijke dienst voor VR games aanbieden. Uitgevers kunnen hun spellen onder de aandacht brengen in dit abonnement, HTC gaat een selectie VR titels aanbieden waarmee het vinden van goede content eenvoudiger wordt voor de gebruiker. Deze strategie sluit mooi aan op het Arcade platform dat met name in China sterk wordt gepromoot door HTC.
HTC Vive Tracker
Er zijn al heel wat creatieve hackers geweest die de HTC Vive controllers op andere objecten hebben bevestigd, er lopen zelfs honden rond met een Vive controller op de rug. Dat kan eenvoudiger hebben ze bij HTC gedacht, ze introduceerde op de CES de nieuw een kleine opzet tracker die je op verschillende objecten kunt bevestigen.
Denk bijvoorbeeld aan een plastic geweer voor een realistische ervaring in een schietspel. Er was ook een demonstratie van DiamondFX, een professionele honkbal simulator waarbij de tracker wordt bevestigd op een honkbalknuppel. De brandweer simulator van Flaim laat zien dat de Vive echt geen kinderspel is, zo kunnen brandweerlieden trainen met blussen. Met twintig tracking punten is dit kastje voor veel toepassingen geschikt.
HTC Vive Deluxe Audio Strap
HTC komt nog niet met de tweede generatie Vive, ze kiezen voor het verbeteren van het huidige model met optionele accessoires zoals de Deluxe Audio Strap. Deze accessoire lost het veelgehoorde probleem op dat de Vive niet echt goed gebalanceerd op je hoofd rust, in tegenstelling tot de PSVR van Sony. Met de Deluxe Audio Strap rust de Vive niet alleen beter op je hoofd, er is ook een geïntegreerde hoofdtelefoon ingebouwd. De prijs is nog niet bekend, het product zal in het tweede kwartaal van 2017 verschijnen.
TP CAST Wwerkt met de Deluxe Audio Strap
We waren al bekend met de TPCAST, het kastje om de HTC Vive draadloos te gebruiken. Deze accessoire voor de Vive kost 249 dollar met een vertraging van slechts 2ms en een accu die 90 minuten werkt op een volle lading. Later zal er een grotere accu verschijnen waar je maar liefst vijf uur mee kunt gamen. De TPCAST werkt ook met de Deluxe Audio Strap.
Draadloze Rift en Vive met KwikVR
In 2017 wordt VR draadloos. Net als de TPCAST is KwikVR een klein kastje die je draadloos laat gamen. In tegenstelling tot TPCAST werkt KwikVR met de HTC Vive en de Oculus Rift. De ontvanger bevestig je aan de broekriem en zal geleverd worden met een eigen Wifi router voor betrouwbare data overdracht. De vertraging ligt op 12ms op volledige resolutie. Dat is meer vertraging dan de TPCAST, wellicht zelfs teveel. Het product heeft nog geen vaste release datum.
Noitom Hi5 VR handschoen
Er zijn al veel VR handschoenen zoals ManusVR waarvan de meeste nét niet goed genoeg zijn. Het probleem schuilt vooral in de positiebepaling. Noitom omzeilt dit probleem door de nieuwe HTC tracker te gebruiken voor de positie, vinger tracking gaat via de speciale handschoen die elke beweging nauwkeurig registreert. Virtuele objecten vastpakken is nog niet helemaal natuurlijk, het is wel weer een stap in de juiste richting.
Cerevo Taclim VR schoenen
Over stappen gesproken, de markt voor VR handschoen lijkt verzadigd, Cerevo kijkt wat lager met de Taclim. Met deze kunststof sandalen voel je waar je virtueel loopt. Water, asfalt en zand, je voelt precies de samenstelling van de ondergrond. Momenteel werkt het systeem alleen nog met Google VR, ondersteuning voor andere systemen zal later volgen. Er hangt wel een hoog prijskaartje aan; de Cerevo Taclim schoenen gaan tussen de 1000 en 1500 dollar kosten. Laten we hopen dat er voor die prijs ook geurvreters bij geleverd worden
Lenovo komt met opklap VR headset
Het goede nieuws is dat Lenovo ook een VR headset gaat lanceren, het slechte nieuws is dat het prototype tijdens de CES nog niet functioneel was. De headset gaat minder dan 400 dollar kosten en wordt uitgerust met twee 1440×1440 schermen en twee cameras voor room-scale tracking. De slimste feature is waarschijnlijk de mogelijkheid deze headset op te klappen, dat is toch wel uniek. Blijkbaar had er nog niet eerder een VR designer naar een lasbril gekeken.
Project Alloy van Intel komt eind 2017
Project Alloy van Intel is een compleet nieuw VR platform, daarbij wordt een eigen headset ontwikkeld maar het zal ook gaan werken op de Rift, Vive en in principe voor iedereen die het wil ondersteunen. Het meest opvallende aspect aan de Alloy presentatie was niet de 360 graden video, en ook niet de optie om met twee spelers in één virtuele ruimte te spelen. Nee, ze gaven alle 250 aanwezigen in het publiek een papieren braakzak, in het geval van misselijkheid. Goed nieuws, alle zakken bleven ongebruikt!
Vijf miljoen exemplaren van de Gear VR verkocht
Helaas was er geen nieuws over de Gear VR die zonder smartphone zal werken, we moeten nog even vooruit met de vorige generatie Gear VR. Daarvan zijn er ondertussen al vijf miljoen exemplaren wereldwijd over de toonbank gegaan, een indrukwekkend resultaat. De Gear VR werkt met een beperkte selectie Samsung smartphones en is gebaseerd op de Oculus software die draait op een Android systeem.
PlayStation 4 heeft 53.4 consoles verkocht
Sony maakte geen verkoopcijfers bekend van de PSVR, wel gaven ze aan dat er ondertussen 53.4 miljoen PlayStation 4 consoles wereldwijd verkocht zijn. Dat zijn dus meer dan 50 miljoen machines die in theorie gebruikt kunnen worden voor plug-and-play VR. De PSVR was al ruim voor de kerstdagen in 2016 verkocht, in 2017 zullen er veel nieuwe titels verschijnen.
Gran Turismo Sport aangekondigd voor VR
Wanneer GTS uitkomt is nog niet bekend, een demo van Gran Turismo Sport voor de PlayStation VR headset was al te spelen op de CES 2017. Het spel zal in 4K resolutie draaien, laten we hopen dat ze iets hebben geleerd van de kritieken op DriveClub VR. Daar werden veel spelers misselijk van door de snelle bewegingen.
Nieuw Virtual Reality Industry Forum aangekondigd
Maar liefst 28 bedrijven waaronder grote namen als Dolby, Ericsson, Intel en Sony hebben hun krachten en kennis gebundeld om een standaard te ontwikkelen voor VR content. Met dit initiatief willen de leden voorkomen dat er een nieuwe formaten oorlog ontstaat zoals voorheen bij audio en video. Elk bedrijf dat de missie van VRIF ondersteunt is welkom te participeren.
Eerste Windows Holographic brillen
Windows heeft afgelopen jaar standaard ondersteuning voor VR, AR en MR toepassingen aan Windows toegevoegd. Microsoft is niet bang voor concurrentie, naast hun eigen Hololens kunnen andere merken ook Holographic producten ontwikkelen. Tijdens de CES 2017 waren de eerste prototypes te zien van Lenovo, Acer, Dell, HP en 3Glasses. De technische specificaties zijn nog niet bekend.
Microdisplay van Kopin
Soms zijn de meest indrukwekkende producten de kleinste. Het nieuwe microdisplay van Kopin heeft een resolutie van maar liefst 2048 x 2048 pixels met een verversingssnelheid van 120Hz op een oppervlakte van slechts 1 inch. Daarnaast komt er zeer weinig hitte vrij en het stroomverbruik ligt erg laag. Ideaal dus voor compacte headsets die niet veel groter zijn dan een bril. Tegen het einde van 2017 zal de resolutie zelfs op 3K x 3K liggen.
Ricoh R 24-uurs Live streaming camera
Steeds meer camera fabrikanten maken hun eerste stappen in de wereld van 360 graden foto en video. Deze camera van Ricoh kan tot 24 uur live streamen met een Full HD resolutie in 360 graden. De camera heeft twee lenzen met realtime stitching en een mono microfoon. De output kan live naar HDMI, USB of naar een microSD kaart worden uitgestuurd. Het is niet geheel duidelijk waarom er een limiet is van 24 uur, deze camera lijkt ook interessant als beveiligingscamera.
Insta360 Pro 8K Panorama camera
De meeste 360 graden cameras nemen een beeld op met een beperkte resolutie. Zelfs in 4K kun je nog afzonderlijke pixels herkennen. De 8K camera van Insta360 kan 3D foto en video opnemen en live streamen dankzij de zes individuele lenzen met een totale resolutie van 60MP. Video wordt in maximaal 6K opgenomen met een stereoscopisch beeld. De prijs van 3000 dollar is buiten het budget van de meeste hobbyisten, toch zijn de specificaties erg hoog voor een camera in deze prijsklasse.
Eigenlijk is de Holo Cube een heel eenvoudig concept, dat maakt dit product van Merge VR juist zo interessant. Het is een kubus met AR markers, via een eenvoudige headset kun je de kubus transformeren tot een holografische kubus, een Rubik kubus, een Minecraft planeet of zelfs een kloppend hart.
De kubus kan in feite zelf uitgeprint worden, het is de vraag welke content Merge VR gaat bedenken om dit concept succesvol te maken. MergeVR heeft al eerder een soort kindvriendelijke Google Cardboard ontwikkeld in combinatie met een eigen app store.
ASUS Zenfone voor Daydream en Tango
Zowel Daydream en Tango van Google waren nagenoeg onzichtbaar op de CES 2017, wel zagen we een smartphone die geschikt is voor beide systemen. De ZenFone AR is de tweede smartphone die geschikt is voor Tango en zal ook werken met Daydream. Opvallend is de camera sensor die via software een super resolutie van 23MP kan vastleggen.
Atkins maakt spel over suiker
Afvallen staat meestal bovenaan de lijst van goede voornemens, Atkins springt bovenop de VR hype met hun Sugar Goggles VR spel. Je vliegt door het lichaam en moet voedzame keuzes maken. Wellicht is het een leuke marketing truc, verwacht verder geen diepgang of bruikbare informatie over voeding. We zullen de conclusie in dit spel vast verklappen; suiker is slecht.
Fitbit en VirZOOM gaan je fit maken dit jaar
Als Atkins niet werkt kun je met VirZOOM op een echte hometrainer stappen terwijl je als Pegasus of tank rondrijdt in een virtuele wereld. VirZOOM en Fitbit gaan nu samenwerken, Fitbit kan gekoppeld worden aan de Peleton hometrainer waarmee je alle statistieken en adviezen direct uit kunt lezen. Overigens waren er nog weinig VR fitness producten te zien op CES 2017, wellicht komen er volgend jaar meer.
Alle objecten worden slim, kijk maar naar deze tafellamp die in 3D echte objecten kan scannen en vervolgens een 3D projectie maakt op de tafel. Dit is echt Augmented Reality.
Hidden Figures app, een educatieve Pokémon GO ervaring
Hidden Figures is een AR app die je net als Pokémon GO in de buitenlucht laat zoeken naar Augmented personen. Alleen betreft het deze keer het verhaal van drie Amerikaans-Afrikaanse vrouwen die in de jaren vijftig een belangrijke maar vaak vergeten rol speelde bij NASA. Er zijn in Amerika 150 locaties verspreid, helaas werkt deze app niet in Nederland.
Maak Hologram Selfies met Owlii
Owlii werkt aan een concept om holografische fotos te maken die je kunt bekijken met een VR of MR headset. Het systeem werkt momenteel al met een HTC Vive en een Microsoft Hololens. Owlii is een moderne versie van het traditionele foto album. Hoe de technologie werkt is nog niet helemaal duidelijk, Owlii gaf wel aan dat hun product betaalbaar blijft om een groot publiek aan te spreken.
Naughty America VR is verstopt in een hoekje
Amerikanen zijn een beetje preuts vergeleken met Nederlanders, de porno producent Naughty America werd een beetje verstopt in een aparte ruimte. Toch wisten veel heren en enkele dames deze kamer te vinden waar ze enkele korte trailers konden bekijken van VR porno ofwel stereoscopische panorama films. De demonstraties waren exclusief voor een mannelijk hetero publiek, het totale aanbod is meer divers.
Waar was Oculus?
De grote afwezige dit jaar was Oculus. Hoewel HTC Vive het gat dit jaar goed heeft opgevuld viel Oculus op door afwezigheid. Alleen op een groot bord van Facebook was onderaan een klein logo te vinden van Oculus. In 2016 werd oprichter Palmer Luckey stilletjes naar de achtergrond geschoven, mede door zijn onhandige en politiek incorrecte uitlatingen. Mark Zuckerberg trad vervolgens meer op de voorgrond, maar ook hij liet het dit jaar afweten. Waar gaat Oculus dit jaar mee komen? De Rift heeft Virtual Reality een nieuw leven geschonken, zullen ze zelf een zachte dood sterven?
Conclusie
Er was op de CES 2017 veel aandacht voor Virtual Reality, toch waren de meeste onthullingen niet echt opzienbarend. De trend voor 2017 lijkt evolutie en niet revolutie. Bestaande concepten worden verfijnd en bijgeschaafd zodat ze gereed zijn voor het grote publiek.
Steeds meer headsets zullen draadloos werken, er zullen daarnaast meer zelfvoorzienende headsets en smart brillen verschijnen die niet langer gekoppeld zijn aan een PC of smartphone. VR voelen blijft een uitdaging waar dit jaar aandacht aan besteed zal worden, het is niet zeker dat de oplossing voor CES 2018 gereed zal zijn.
De Utrecht VR start-up VR Owl lanceert een nieuw concept met de naam Virtual Reality Dining. Naar aanleiding van een succesvol pilot in 2016 wordt VR Dining nu breder in de markt gezet. De officiële lancering vind plaatst tijdens de Horecava. Tijdens deze unieke avond uit kunnen gasten op bijzondere wijze hun maaltijd verrijken met behulp van virtual reality.
VR Restaurant; alle zintuigen prikkelen.
Het centrale concept bij virtual reality is de belevenis, de unieke ervaring en het gevoel van onderdompeling. Des te meer zintuigen geprikkeld worden des te echter (en leuker!) de ervaring. Hier speelt VR Dining op slimme wijze op in. Tijdens de VR Dining avond is een speciaal menu samengesteld waarbij gerechten gekoppeld worden aan virtual reality ervaring. Door het combineren van proeven, ruiken en zien wordt een extra dimensie aan de dinerbelevenis toegevoegd.
Dankzij VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe wijze. Met VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe manier. Ontdek het bos waar de truffels uit het gerecht zijn verzameld, geniet van een heerlijk glas wijn in een Zuid-Afrikaanse wijngaard of kijk mee met een slager die het vlees verwerkt. De VR ervaringen kunnen voor, tijdens en na de gerechten plaatsvinden.
Samenwerking met Universiteit Utrecht & Deli XL
In samenwerking met de universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de invloed van virtual reality op de smaakbelevenis. Na eerste proeven werd duidelijk dat vr de eet-ervaring op uniek wijze kan beïnvloeden. Het tonen van beelden gerelateerd aan het gerecht zorgt voor een synergie die ongeëvenaard is.
Zo blijkt dat het mogelijk is om gerechten zoeter te laten proeven zonder extra suiker toe te voegen. Ook pittige gerechten worden heter ervaren dankzij het gebruik van virtual reality beelden. De samenwerking met Deli XL is unieke kruisbestuiving tussen twee branches; food & vr. Tijdens de horecava kunnen bezoekers voor het eerst kennismaken met het vr dining concept.
VR Dining voor bedrijf, restaurant en consument
VR Dining is een flexibel concept dat door heel Nederland toegepast gaat worden. Gasten eten een gezamenlijk diner en ervaren samen de beleving van geur, smaak, beeld en verhaal. VR Dining is ontstaan uit een samenwerking van VR Owl en Deli XL. Meer informatie? Bezoek de website over het eerste virtual reality restaurant van Nederland of check de VR Dining Facebook pagina.
Giroptic heeft al enige tijd een 360 graden camera op de markt genaamd 360cam. Deze camera van 499,- is waterdicht, voorzien van een display en kan via een App worden bediend. Nu heeft dit bedrijf een nieuwe 360 graden camera speciaal voor iPhone en iPad ontwikkeld genaamd Giroptic iO. Deze compacte panorama camera werkt alleen in combinatie met een Apple smartphone of tablet. De prijs ligt met 249,- op de helft van de 360cam.
Giroptic iO voor mobiel gebruik
Deze 360 graden camera is ontworpen als accessoire voor iPhone en iPad mobiele apparaten, je kunt deze camera niet los gebruiken. Ook is de camera niet geschikt voor Android toestellen. De camera is uitgerust met twee lenzen voor een 360 graden beeld.
Je kunt fotos maken met een resolutie van 3840×1920 pixels en video opnemen met een resolutie van 1920×960. Het is ook mogelijk om live video te streamen, bijvoorbeeld via YouTube. Omdat je een Apple Lightning aansluiting nodig hebt werkt de iO niet met Android toestellen of oudere iPhones en iPads. De camera is ook voorzien van stereo microfoons.
Klein maar beperkt
In tegenstelling tot de 360cam kun je met de iO niet in 4K resolutie filmen. Dat is begrijpelijk vanwege de prijs en de geringe omvang, toch is een verticale resolutie van 960 pixels behoorlijk laag, het beeld zal niet echt scherp zijn. De iO heeft ook geen stereoscopisch beeld, dat kun je voor deze prijs overigens ook niet verwachten.
Conclusie
De Giroptic iO is een zeer compacte panorama camera voor een redelijke prijs. Je loopt wel snel tegen de beperkingen aan omdat de beeldkwaliteit niet optimaal is, daarnaast moet je beschikken over een Apple smartphone of tablet.
Wanneer je een compacte plug&play oplossing zoekt voor 360 graden fotografie en video opnames biedt de iO een betaalbare oplossing. Wanneer je beschikt over een iets hoger budget kun je misschien beter een Kodak SP360 4K of Samsung Gear 360 aanschaffen.
Neem plaats achter het stuur van het legendarische Spitfire vliegtuig. In deze WWII vechtmachine vlieg je over uitgestrekte woestijnen en je scheurt langs hoge bergen. Terwijl je luistert naar het geronk van de motor doemen er andere vliegtuigen op in de blauwe lucht. Manoeuvreer het vliegtuig uit de vuurlinie en zet de aanval in vanuit de flanken. Schiet zoveel mogelijk tegenstanders neer en wordt de koning in de lucht.
Ontwikkelaar: Setapp
Genre: Vliegen / Schietspel
Prijs: 3,99
Game Review
Hoewel je dit spel alleen kunt spelen is het vooral gemaakt om online de strijd aan te gaan met echte tegenstanders. Er zijn twee soorten vliegsimulatoren; met een realistische insteek en een arcade aanpak.
Overflight ligt duidelijk in de tweede categorie. Je hoeft niet veel te leren over het vliegtuig, je zult je moeten concentreren op de aanvallers vanuit de lucht.
Beeld en Geluid
Grafisch ziet Overflight er eenvoudig uit, alles is goed genoeg maar niet overweldigend. De aanwijzingen in beeld zijn wat moderner dan het vliegtuig, het is wel allemaal duidelijk. De cockpit ziet er zeer gedetailleerd uit, de rookpluimen geven aan hoeveel schade de tegenstanders heeft opgelopen.
Het geluid is vooral het geluid van de motor, daarnaast hoor je de mitrailleurs afvuren en inkomende kogels tikken tegen de Spitfire.
Besturing
Je kunt deze game spelen met zowel het touchpad van de Gear VR als een externe controller. Bij een actiespel als Overflight is een controller eigenlijk onmisbaar. Vliegen, draaien en schieten werkt heel intuïtief, je hoeft geen ervaren piloot te zijn om een rondje te vliegen.
Je kunt helaas niet de knoppen zelf instellen, voor mensen die eerder met vliegtuig controllers hebben gespeeld zullen even moeten wennen aan de indeling. Je kunt als je wilt met je hoofd rondkijken of sturen, het is een kwestie van voorkeur welke optie het beste bij je past.
Conclusie
Overflight is vooral interessant wanneer je de strijd aan kunt gaan met echte spelers. Wanneer je een match start worden lege posities automatisch aangevuld met AI bots. Zo vlieg je nooit door een lege ruimte.
Zoals je bij Arcade shooters mag verwachten kun je snel een match starten en na een intense strijd de Gear VR headset weer afzetten. Het spelconcept is eenvoudig en duidelijk, dat geldt eigenlijk voor alles in dit spel.
De menus zijn duidelijk zonder poespas, het speelveld ziet er netjes uit zonder indrukwekkend te zijn, je kunt vliegen en schieten, meer is het niet. En daarmee heeft ontwikkelaar Setapp eigenlijk precies de juiste keuzes gemaakt voor een mobiel VR spel.
Vliegen is bij uitstek een concept dat zich leent voor een VR headset. Het voelt af en toe behoorlijk realistisch, als je erg gevoelig bent voor duizeligheid kan vrij sturen wel voor misselijkheid zorgen. Probeer de verschillende besturingsopties en kies wat het beste bij je past. Spelen met een controller zal voor de meeste mensen de beste keuze zijn, gelukkig is er maar één wapen waarmee het touchpad volstaat.
Qua inhoud heeft Overflight zeer weinig te bieden, het is puur een Death Match met echte spelers online of bots, in een omgeving die niet echt veel veranderd. Er is geen verhaal, er zijn geen missies, het is pure actie, ontwijken en schieten. Wanneer dat voldoende is kun je voor 3,99 een leuke online Arcade shooter in huis halen, wanneer je meer diepgang zoekt ben je bij Overflight aan het verkeerde adres. Overflight is een pick-up-and-play spel dat nergens vernieuwend is maar waarin alle elementen gewoon kloppen. Soms is eenvoud en focus precies wat je zoekt, als je houdt van een klassieke Arcade ervaring is Overflight een goede keuze.
Qua inhoud heeft Overflight zeer weinig te bieden, het is puur een Death Match met echte spelers online of bots, in een omgeving die niet echt veel veranderd. Er is geen verhaal, er zijn geen missies, het is pure actie, ontwijken en schieten. Wanneer dat voldoende is kun je voor 3,99 een leuke online Arcade shooter in huis halen, wanneer je meer diepgang zoekt ben je bij Overflight aan het verkeerde adres. Overflight is een pick-up-and-play spel dat nergens vernieuwend is maar waarin alle elementen gewoon kloppen. Soms is eenvoud en focus precies wat je zoekt, als je houdt van een klassieke Arcade ervaring is Overflight een goede keuze.