Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    10-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samenwerken in 3D ontwerp met Gravity Sketch VR

    Gs1

    De HTC Vive wordt sinds de introductie geprezen voor de speciale controllers waarmee de gebruiker vrij kan bewegen in de ruimte. Dat maakt deze headset niet alleen ideaal voor VR spellen, ook artiesten maken veelvuldig gebruik van de nieuwe mogelijkheden die ruimtelijk ontwerpen biedt.

    De wereld van traditioneel ontwerp en VR design komen samen met Gravity Sketch, een “collaborative” tekenpakket waar meerdere personen tegelijkertijd kunnen werken aan één ontwerp.


    Gravity Sketch

    https://youtu.be/KzyWjT8xd6w


    Deze software richt zich op professionele ontwerpers die bezig zijn met geometrische modellen. Denk aan architecten, bouwkundigen en artiesten die in een 3D omgeving digitale schetsen kunnen maken. Later kun je de objecten in een CAD programma verder bewerken.

    Gravity Sketch is niet bedoeld om definitieve ontwerpen in te maken, je kunt de ruwe schetsen exporteren in standaard .OBJ formaat en vervolgens importeren in de 3D software naar keuze.


    Je kunt Gravity Sketch naast de HTC Vive ook gebruiken met de Oculus Rift in combinatie met de Touch controllers.

    Gs2

    Samenwerken

    Een interessante functie van Gravity Sketch is de mogelijkheid om samen te werken aan dezelfde tekening. Het is daarbij niet nodig om meerdere VR headsets te gebruiken.

    Je kunt ook een tekentablet gebruiken. Hiervoor is een speciaal transparant tekentablet ontwikkeld waarmee de ontwerper ruimtelijk kan tekenen. Op dit moment wordt de software nog getest op functionaliteit, via Steam Early Access is deze software te downloaden voor testers.


    VR software voor artiesten

    Er komen steeds meer tekenprogramma's voor VR headsets. Tilt Brush van Google is een tekenpakket voor de HTC Vive, Quill is een soortgelijk tekenpakket voor de Oculus Rift. Ook in Augmented Reality kun je 3D ontwerpen maken met HoloStudio van Microsoft voor de Hololens.

    Tablet

    Artiesten die de mogelijkheden van VR ontwerp willen verkennen kunnen een HTC Vive huren en zo ervaren welke impact VR technologie heeft op visueel design.


    https://youtu.be/BRIJG0x_We8



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-02-2017, 14:45 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    09-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sideload VR opent de Gear VR

    Gearvr

    Sideloading is een manier om de standaard App store te omzeilen en apps te gebruiken die niet zijn gecontroleerd door de makers van het besturingssysteem.

    Howitworks


    Het soort apps dat via deze methode kan worden gebruikt varieert van apps die niet toegestaan worden via de normale app store vanwege aanstootgevende inhoud, of schending van copyright. Er zijn ook app makers die een app willen testen alvorens deze aan te bieden via de app store. Hoewel sideloading een grijs gebied is kan het op een verantwoorde en legale wijze worden gebruikt.


    Sideload VR maakt het mogelijk apps te laden voor de Gear VR.


    360 graden virtuele film


    Virtual reality laten maken

    Oculus Store heeft een dubbel slot

    De Samsung Gear VR werkt op basis van een Android toestel in combinatie met de Oculus software voor Gear VR. Dat zijn dus twee lagen bescherming tussen jou en de app.

    De Google Cardboard apps werken bijvoorbeeld wel op een Samsung smartphone maar niet meer wanneer je de smartphone in de Gear VR plaatst.


    Door sideloading toe te passen kun je de software beveiliging omzeilen. Sideload VR geeft een identificatiecode aan een APK waarmee het direct via de Gear VR te openen is, ook wanneer de app niet door Oculus is goedgekeurd.

    Logo


    Wat kun je zoal installeren?

    Er zijn verschillende apps gemaakt die werken met de Sideload VR app voor Gear VR zoals Doom, het klassieke spel.

    De broncode voor de Doom Engine is Open Source en legaal om te gebruiken maar niet direct beschikbaar voor de Gear VR. Stream theater laat je PC spellen spelen via de Gear VR.


    The Starship "Schrödinger's Destiny" is een demo van een interactief verhaal dat nog lang niet klaar is voor een algemene release. Uiteraard komen we apps tegen als VirtualRealPlayer voor het bekijken van VR porno video’s.

    De YTCinemaVR app voor het bekijken van YouTube videoclips is ook populair.


    Sideloaden of niet?

    Ten eerste kun je de Sideloading app niet officieel downloaden in de Nederlandse Google Play Store, je zou de Sideloading app dus weer via een omweg moeten installeren. Daarnaast is het aanbod aan apps beperkt, de kwaliteit laat ook te wensen over. Als je een ontwikkelaar bent van VR content kan het handig zijn, hoewel je dan betere tools kunt gebruiken.


    Het is voornamelijk een hobbyproject voor mensen die niet houden van restricties. Voor de meeste Gear VR bezitters zal Sideloader VR weinig toevoegen.


    De Gear VR store krijgt steeds meer kwalitatief hoogwaardige content. Als je nog niet eerder met een Gear VR hebt gespeeld kun je ook eens een Gear VR huren.




    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    08-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bestuur een Drone met een Cardboard

    Cardboard (1)

    Iedereen heeft vroeger papieren vliegtuigjes gevouwen. Niet elke creatie vloog even ver, het waren die onverwacht succesvolle vluchten die je altijd zullen bijblijven.


    Met vliegende drones zoals die van DJI is het papieren vliegtuigje vervangen door een high tech precisie instrument, heel mooi maar de charme is een beetje verdwenen. Wellicht is de PowerUp Paper Airplane VR iets voor jou; een papieren vliegtuig met camera en VR besturing.


    Van Kickstarter naar Amazon

    Dit project van PowerUp begon als Kickstarter campagne met 2537 backers en een opbrengst van $492.204. Niet slecht voor een papieren vliegtuig. Nu kun je voor 199 dollar je eigen set bestellen via Amazon. Wat krijg je voor dit bedrag?


    • Een vouwvliegtuig van carbon vezel

    • Een kleine videocamera

    • Een ingebouwde accu voor tien minuten vliegtijd

    • Een draadloze Wifi verbinding met een bereik van 300ft

    • Een snelheid tot maximaal 20 MPH

    • Een app voor iOS en Android

    • En een zwarte Cardboard houder met opdruk

    Smartphone

    Je moet eerst het vliegtuigje en de Cardboard houder vouwen. Je bevestigt de Wifi module op het vliegtuigje en je installeert de app op je smartphone. Gooi het vliegtuigje in de lucht en bestuur deze door je hoofd te bewegen. Je ziet direct het beeld via het smartphone scherm.


    Leuk speeltje, niet meer

    https://youtu.be/M5GnP3xViE4



    Voor 199 dollar koop je speelgoed voor een volwassen kind, verwacht geen professionele drone camera. Dat is ook niet het concept, de low tech uitstraling is bewust en brengt het kind weer naar boven.


    De VR claim is enigszins overdreven en zelfs wat misleidend. De camera is geen panorama camera, het is slechts een groothoek mini camera.

    Sturen met je hoofd is wel een leuke feature, hoewel je met de standaard schermbesturing waarschijnlijk meer controle houdt over het vliegtuig.

    De PowerUp FPV Paper Airplane VR Drone Model Kit is leuk speelgoed maar daarmee is alles gezegd. De prijs ligt vrij hoog aangezien je voor enkele tientjes een budget drone kunt kopen.
    Plane
    De Google Cardboard met print ziet er leuk uit, maar je kunt misschien beter een persoonlijke Cardboard laten drukken.

    Als cadeau is deze Drone zeker welkom, als investering kun je het beter laten schieten, of vliegen in dit geval...

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-02-2017, 14:59 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    07-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hugo Barra gaat Facebook VR leiden

    Barrazuckerberg


    Sinds Palmer Luckey naar de achtergrond is verdwenen heeft Oculus geen duidelijk “gezicht” meer. John Carmack is vooral iemand die populair is bij de software “geeks”, Mark Zuckerberg is een grote VR fan maar blijft die man van Facebook. Nu heeft Oculus eindelijk weer een nieuwe voortrekker genaamd Hugo Barra. Wie is deze man en hoe kan hij Oculus naar de massa brengen?


    Exit Xiaomi, welkom Facebook

    Het is je vergeven als de naam Hugo Barra niet meteen een belletje doet rinkelen, toch is Barra geen beginner. Hij was de laatste jaren directeur van de internationale tak van Xiaomi, de smartphone maker uit China. Je mag dit bedrijf gerust de “Apple van China” noemen, Barra was dus een soort Tim Cooke.

    Barra

    Voor de tijd bij Xiaomi leidde hij de Android divisie tussen 2010 en 2013. Door zijn nieuwe baan als leider van alle VR zaken bij Facebook kan hij weer terug verhuizen naar Silicon Valley.


    Xiaomi en VR

    Hoewel Xiaomi niet meer de marktleider is in China hebben ze in korte tijd enorm veel marktaandeel verworven. Het is een vooruitstrevende fabrikant van hoogwaardige smartphones, ook hebben ze enkele opvallende smartphone houders ontwikkeld voor VR toepassingen.

    Xiaomi2


    Oculus kan een deskundige als Barra goed gebruiken, ze hebben immers een kleine drie miljard dollar in Oculus gestoken, een doorbraak naar de consumentenmarkt moet op korte termijn toch echt plaatsvinden.


    Oculus Rift huren of kopen?

    Wanneer je overweegt een Oculus Rift te kopen moet je rekening houden met de aanschaf van een headset, de Oculus Touch controllers en wellicht ook een PC die geschikt is voor VR. Totaal ben je minimaal duizend euro kwijt, voor een compleet systeem eigenlijk al 1500 euro.

    Als je nog niet zeker weet of de Rift echt iets voor jou is kun je beginnen met een Oculus Rift huren. Het aanbod aan titels zal de komende tijd sterk toenemen, de ontwikkelingen gaan in zo’n hoog tempo dat het voor de meeste mensen nog niet interessant is om tot aanschaf over te gaan.

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-02-2017, 12:21 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    06-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een virtuele stap te ver; educatie in context

    Medisch

    Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.


    Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.


    Van herinnering naar werkelijkheid

    Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.

    Schok

    Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.


    VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.


    Educatie in context

    Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.


    Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een “ankerpunt” met de werkelijkheid.

    Cardboard


    “Geniet, maar VR met mate” is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-02-2017, 09:24 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    03-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echte merken in de virtuele wereld

    Minecraft


    Second Life is een voorloper van Virtual Reality zoals we die nu kennen. Hoewel je daar nog op een plat scherm voor de PC kon rondlopen, was het voor veel mensen een plek om een tweede leven op te bouwen.


    De makers van Second Life hebben momenteel twee projecten om een dergelijke wereld voor VR te maken. En net als bij Second Life wordt er gebruik gemaakt van een virtuele economie waar echt geld in wordt geïnvesteerd. Bedrijven en merken nemen graag deel aan deze opkomende industrie. De resultaten zijn zeker niet alleen virtueel.


    Investeren in software

    Deadmau5 is een Canadese DJ en fan van VR. Omdat hij zelf niet de middelen had een VR app te maken ging hij een samenwerkingsverband aan met Absolut Vodka, met als resultaat een VR game. Hoewel de kwaliteit te wensen overlaat is het wel een indicatie van een opkomende markt.

    Absolut


    Ook Red Bull heeft VR reeds gebruikt als marketing instrument. Vaak betreft het 360 graden video’s, ook worden er complete VR appsontwikkeld om een product aan de man te brengen. Series als The Walking Dead zijn al vertaald naar Virtual Reality. Redbull


    Google Cardboards bedrukken

    Een andere manier om branding toe te passen is de hardware zelf, in dit geval de kartonnen VR houders. McDonald's heeft een kartonnen houder uitgebracht met de opvallende rode kleur en gele glimlach.


    Coca Cola heeft een verpakking voor cola blikjes omgetoverd tot vouwplaat om een smartphone houder mee te maken. Soms is er combinatie tussen app en houders, soms staan deze marketing instrumenten los van elkaar.


    Er zijn talloze toepassingen te bedenken. Hoewel de ontwikkeling van eigen VR apps nog erg duur is kun je wel betaalbaar een 360 graden video laten maken. Het bedrukken van Google Cardboards is ook voor de meeste bedrijven betaalbaar. Zorg wel dat het een relevante actie betreft, wanneer het slechts een “gimmick” is kan het de merkwaarde schade berokkenen.
    Mcd

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2017, 14:17 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    02-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom AR zo belangrijk wordt voor bedrijven

    Augmented Reality Guide


    Voor de consumentenmarkt is Virtual Reality het meest geschikt als product. Gamers zijn altijd op zoek naar die nieuwe uitdaging, visueel kun je met VR alle kanten uit. Die grote headsets zien er indrukwekkend uit, zelfs wanneer het niet meer is dan een plastic smartphone houder. Augmented Reality staat niet zo in de schijnwerpers, toch luidt deze technologie voor zakelijke toepassingen een nieuw tijdperk in. Google heeft met Google Glass de fout gemaakt zich vooral te richten op de consument, terwijl de grootste potentie ligt in de zakelijke markt. Bedrijven als de Oosterhout Design Group richten zich op zakelijke toepassingen, en steeds meer ontwikkelaars volgen deze trend.


    Voordelen van Augmented Reality voor zakelijke toepassingen


    • AR legt een laag over de werkelijkheid, je behoudt het normale zicht.

    • Zichtbare objecten kunnen worden voorzien van dynamische elementen die niet-permanent zijn.

    • Met een “slimme bril” kun je beide handen gebruiken, met VR heb je vaak één of twee controllers nodig.

    • Augmented Reality brillen zijn doorgaans heel compact en draadloos.

    Glasses2

    Zakelijke spelers om in de gaten te houden

    VR headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive zullen zich de komende tijd vooral richten op hobbyisten, gamers en educatie, in de industriële sector zijn er andere grote spelers zoals Microsoft, die met de Hololens een all-in-one oplossing biedt op basis van Windows 10.

    Tablet

    De voornoemde ODG heeft met hun eigen “R” serie smart glasses het Google Glass concept toegepast op de zakelijke sector. Deze bril werkt op basis van het Android besturingssysteem.

    Software ontwikkelaars als Vuforia bouwen hun AR platform op basis van mobiele processoren. Dat vindt allemaal plaats terwijl Google hun nieuwe VR platform Daydream niet van de grond kan krijgen, ook weer gericht op de eindconsument.


    VR is prachtig en veelbelovend, binnen de industrie is het toch AR waar momenteel de meeste potentie ligt.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-02-2017, 10:30 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    01-02-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Samsung next investeert 150 miljoen in startups

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-02-2017, 13:54 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daydream view nu al afgeprijsd

    Wordt de Daydream van Google een nachtmerrie? Slechts twee maanden na introductie wordt de Daydream View headset al afgeprijsd van $79,- naar $49,-. Dat is een behoorlijke prijsverlaging voor een nieuw product. Wat is er aan de hand, en moet Google zich zorgen maken?

    GOOGLE IS NIET TEVREDEN

    AppsHoewel Google geen harde uitspraken doet lijken ze niet tevreden te zijn met de verkopen van de Daydream View headset. Ze hebben andere telefoonfabrikanten die Daydream compatibel smartphones maken gevraagd de View gratis mee te leveren.

    Dat is een strategie die voor Samsung succesvol is gebleken met de Gear VR. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat Google überhaupt verbaasd is over de verkoopcijfers. Er zijn volop redenen om NIET een View te kopen:

    • Laten we beginnen met de reden die voor ons van belang is; in de Benelux wordt de Daydream View helemaal niet geleverd. Alleen in Duitsland zijn er mondjesmaat Views headsets aangeboden.
    • Na twee maanden zijn er slechts drie smartphones die werken met het nieuwe Daydream platform; de Google Pixel, de Pixel XL en de Moto Z van Motorola. Andere smartphones zijn aangekondigd maar liggen nog niet in de winkel.
    • Het aantal apps voor Daydream is zeer laag als je het aanbod vergelijkt met die van de Gear VR en Google’s eigen Cardboard.
    • Het design is leuk, de afstandsbediening is interessant maar het blijft een smartphone houder, er is geen extra hardware om de ervaring te verbeteren in tegenstelling tot de directe concurrent Gear VR.
    • De Pixel smartphone werd matig ontvangen, de prestaties zijn niet opvallend en de prijs ligt in het hoogste segment.
    • Het textiel is leuk bedacht, maar je kunt ze niet personaliseren, Google Cardboards bedrukken is erg populair bij bedrijven!

    We zullen stoppen voordat de marketing afdeling van Google depressief wordt. En we verwelkomen graag een leuke Pixel XL smartphone inclusief Daydream View op de redactie om uitgebreid te testen. Dan moet je ze wel naar Nederland sturen, misschien kun je hier meer verkopen?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-02-2017, 13:52 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pearl is de eerste VR animatie met een Oscar nominatie

    Het Oscar seizoen is weer beginnen, actrices worden benaderd door fashion designers, filmliefhebbers spreken geëmotioneerd over de kleurrijke musical nummers van “La La Land”. Voor VR liefhebbers is er een andere reden om dit jaar naar de Oscars te kijken: Pearl is de eerste VR productie die genomineerd is voor een Oscar, voor beste korte animatiefilm.

    https://youtu.be/WqCH4DNQBUA

    Deze productie is gemaakt voor de Google Spotlight serie. Download de Spotlight app voor de 3D versie, de film op YouTube heeft niet dezelfde impact. Regisseur Patrick Osbourne heeft al eerder een Oscar in ontvangst mogen nemen voor “Feast”, een Disney productie. Pearl vertelt het verhaal van een meisje en haar vader over een lange periode. Door het verhaal in een auto te plaatsen is deze animatie heel geschikt voor een 360 graden beeld zonder af te leiden.

    Angelica

    Dear Angelica

    https://youtu.be/qwTL5LRJe90

    Deze VR productie is niet alleen bijzonder omdat het een emotioneel verhaal vertelt in 360 graden, deze animatie werd ook getekend in VR met het programma Quill. Dear Angelica laat zien dat schilderen in 3D een compleet nieuwe ervaring biedt, en een krachtige nieuw instrument is voor artiesten.

    Oculus Rift huren in Nederland

    Het gebruik van diepte is niet nieuw, Disney gebruikte voor Sneeuwwitje al diepte door getekende lagen op verschillende afstanden te plaatsen. Door direct te tekenen in VR kan de artiest 2D tekeningen tot leven laten komen in de ruimte, mede dankzij opvallende speciale effecten in de tekentools. Quill is los te koop en wordt gratis meegeleverd met de Oculus Touch controllers.


    Samsung Gear VR brillen huren  

    Deze twee producties laten zien dat ongeacht de technologie het verhaal nog steeds op nummer één staat. De beste voorbeelden van VR animatie gaan immers over de relatie tussen ouder en kind. 360 graden video film productie Utrecht is slechts het medium om het verhaal te vertellen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-02-2017, 00:00 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    28-01-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.PSVR Exclusieve games voor Japan

    PSVR Exclusieve games voor Japan

    Er zijn steeds meer bedrijven die VR applicaties en games laten maken. Goed idee, het aantal VR gebruikers breidt zich snel uit, iedereen wil even een kijkje nemen in de virtuele wereld. Dat betekent niet dat elke VR app geschikt is voor elke cultuur. Er zijn bijvoorbeeld PSVR titels die alleen te koop zijn in Japan. Is dat een groot gemis, of kunnen we gerust zijn dat deze titels hier niet verschijnen? Kijk en oordeel zelf…

    Shin Godzilla

    GodzillaEen gratis Godzilla app, ja dat willen wij hier ook wel! Helaas is dit geen spel waarbij je virtueel Tokyo met de grond gelijk kunt maken, het is een digitale versie van Godzilla die zich verdedigt tegen inkomend militair geweld.

    Er is geen interactie mogelijk, en de demo is erg kort. Het is wel een leuk detail dat het Godzilla model echt afkomstig is van de laatste film.

    Idolmaster

    Virtuele artiesten zijn mateloos populair in Japan, hier slaan ze vooralsnog niet aan. In Idolmaster zie je een virtuele J-Pop band zingen en dansen, het is alsof je een live concert meemaakt met je PSVR headset.

    Naast het standaard aanbod kun je ook nog nieuwe nummers bijkopen. Als je van dit genre houdt kun je in Nederland gratis genieten van de Unity-Chan app voor de Gear VR en Google Cardboard.

    Joysound Karaoke

    KaraokeHet bedrijf Joysound is een enorm succesvolle Karaoke exploitant in Japan, met deze PSVR app kun je thuis Karaoke zingen, helemaal gezellig in je eentje…

    Een beetje treurig idee eigenlijk, de band Golden Bombers brengen wel wat leven in de brouwerij met enkele 360 graden video’s waarin ze jou aanmoedigen te zingen. Om hiervan te genieten is flink wat saké nodig.

    360 Date

    In deze series 360 graden video’s kun je tijd doorbrengen met een leuke Japanse meid die af en toe wat zegt maar er is verder geen echte interactie mogelijk. Een typische mix van onschuldig en toch creepy zoals ze dat alleen in Japan kunnen bedenken.

    Summer Lesson

    Een virtuele dame ziet er toch net wat minder eng uit dan de vorige video date, dit spel is ook het meest professioneel uitgevoerd van het lijstje. Dat mag ook wel voor omgerekend zo’n 25 euro.

    Dit keer moet je een jongedame lesgeven. Het blijft allemaal erg netjes en ook behoorlijk saai eigenlijk. Het lijkt wel alsof dit karakter echt in de kamer staat, als je te dichtbij komt zal ze dit niet waarderen…

    Waarschijnlijk kijken Japanners met dezelfde verwondering naar onze voorkeur voor geweld in spellen zoals wij naar Japan kijken met hun voorkeur voor virtuele communicatie met iets te jonge “vrouwen”. Het is wel duidelijk waarom deze games in Japan zijn gebleven


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:41 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lawnmower Man keert terug in VR

    Lawnmower Man keert terug in VR

     Jaunt heeft vijf nieuwe VR producties aangekondigd voor 2017 waaronder de cult Sci-Film “The Lawnmower Man”. Daarnaast komen er ook nieuwe producties als Miss Gloria, Luna, The Enlightened Ones en Bad Trip, allemaal 360 graden series met meerdere episodes.

    Jaunt is een specialist wat betreft 360 graden video’s laten maken, Disney is één van de voornaamste investeerders in dit bedrijf. Met de eigen Jaunt One camera kunnen ze 360 graden films opnemen op basis van Light Field technologie voor extra bewegingsvrijheid. FoxNext werkt momenteel aan een “VR Experience” van Planet of the Apes, onder regie van Within oprichter Chris Milk.

    Virtual Reality in Film

    In de jaren negentig was VR plotseling “hot” in Hollywood. Het is opvallend om te zien dat vrijwel elke film de Virtual Reality technologie positioneerde als gevaarlijk en bedreigend. Hier zijn tien oudere films waarbij VR een belangrijke rol speelt:

    1. Brainstorm (1983)

    De oudste uit het lijstje en qua concept zijn tijd ver vooruit. Wetenschappers hebben een technologie ontwikkeld waarmee ze dromen en gedachten kunnen opnemen (op VHS video). Het is wellicht geen “echte” VR, toch zijn de basiselementen al te herkennen. De film is niet echt een klassieker te noemen, het concept is wel vernieuwend.

    2. Lawnmower Man (1992)

    De standaard in VR films. Stephen King sleepte de studio voor de rechter omdat zijn oorspronkelijke verhaal niets te maken had met deze film over Virtual Reality. Dat was terecht, een bestaand script werd herschreven tot een “Stephen King” productie. De computeranimatie was bijzonder voor 1993, het verhaal was daarentegen niet zo verheffend. Er zou later een vervolg komen, die is snel in de vergetelheid geraakt.

    3. Freejack (1992)

    Een actiefilm met Emilio Estevez op zijn hoogtepunt, Anthony Hopkins en de enige echte Mick Jagger, hoe kon het mislopen? Helaas is Freejack geen indrukwekkende Sci-Fi film geworden, er is wel een sterk VR element aanwezig. Estevez moet in het virtuele brein van Hopkins de wereld redden…of zoiets…

    4. Arcade (1993)

    Deze low budget film blijft relatief dicht bij de werkelijkheid door een Arcade te gebruiken als begin van een avontuur in een VR spel. Uiteraard loopt dat helemaal verkeerd af wanneer het spel dodelijke gevolgen heeft in de werkelijke wereld. Robert Rodriguez zou dit verhaaltje met Spy Kids 3D nog eens dunnetjes overdoen.

    5. Ghost in the Machine (1993)

    In Pulse wilde elektriciteit onschuldige mensen vermoorden, in Maximum Overdrive werden alle machines moordlustig, in deze film komt een moordenaar terug via een computernetwerk. “Plug in to your worst nightmare”.

    6. Brainscan (1994)

    In deze typische jaren negentig slasher film speelt het irritante kind uit Terminator 2 (Edward Furlong) de hoofdrol. Hij wordt geterroriseerd door een monsterachtig wezen die via een Virtual Reality spel op CD-ROM tot leven komt.

    7. Johnny Mnemonic (1995)

    Deze Cyberpunk thriller met Keanu Reeves was weliswaar niet een Oscar waardige film, de ontwerpafdeling wist met de VR handschoenen en de strakke headset toch wel een mooi staaltje futuristisch design neer te zetten. Reeves zou later in The Matrix nog verder duiken in een virtuele wereld.

    8. Virtuosity (1995)

    Blijkbaar vond iemand het een slim idee om de karaktereigenschappen van tientallen dictators, moordenaars en ander gespuis te combineren tot één virtuele psychopaat die gespeeld wordt door Russel Crowe. Het is aan Denzel Washington om de wereld te redden van deze cybermaniak.

    9. Strange Days (1995)

    Deze productie van James Cameron werd geregisseerd door zijn voormalige vrouw Kathryn Bigelow, de film gaat over het opnemen van gedachten met speciale SQUID schijven. De film was destijds een grote flop maar werd later meer gewaardeerd als donkere techno thriller.

    10. eXistenZ (1999)

    Dit is niet de meeste bekende klassieker van David Cronenberg, toch past deze “body horror” perfect bij de klassiekers als “Scanners” en “Videodrome”. Jude Law stapt in een overtuigende Virtual Reality wereld waarbij hij een pistool leert maken uit botten en tanden, en in de VR wereld duikt via een controller met navelstreng. Het blijft uiteindelijk een Cronenberg film.

    11. Red Dwarf

    Nummer elf is geen film maar een serie. Hoewel het Holodeck van Star Trek voor de hand ligt heeft de Britse serie Red Dwarf enkele malen de Virtual Reality wereld zeer overtuigend en onovertroffen grappig in beeld gebracht. De aflevering “Better than Life” dateert uit 1988 waarin elke fantasie waarheid wordt.

    In “Back to Reality” uit 1992 blijkt dat een jarenlange ruimtereis slechts een VR spel was, en in 1993 werd de VR trilogie afgerond met “Gunmen of the Apocalypse” waarin de crew virtueel in het Wilde Westen terecht komt, compleet met videogame specialiteiten als messen gooien en pistolen schieten.

    Helaas, al deze kijktips zijn nog in platte vorm, als The Lawnmower Man VR een succes wordt weet je alvast wat je kunt verwachten de komende tijd!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zitten, lopen en rennen in Virtual Reality

    Zitten, lopen en rennen in Virtual Reality

    Virtual Reality inzetten op events is gegarandeerd een publiekstrekker. Iedereen is nieuwsgierig naar de wereld die schuilgaat achter de headset. Een VR ervaring vanuit een bureaustoel met een controller in de hand is toch een beetje beperkt, daarom worden er nieuwe “controllers” bedacht waarbij je hele lichaam wordt ingezet voor een complete onderdompeling in de virtuele wereld. VR gaat jou dit jaar topfit maken!

    Virtuix Omni

    OmniDeze compacte arena laat je in alle richtingen lopen zonder elk meubelstuk om te gooien. De slimme ondergrond geeft je het gevoel dat je loopt, dit is mogelijk door de speciale schoenen en de trackers.

    Je kunt langzaam lopen en sneller bewegen, veilig in een harnas. De prijs voor de Virtuix Omni start vanaf $699,-.

    Cyberith Virtualizer

    CyberithMet een “prijs op aanvraag” weet je al dat deze virtuele kooi niet goedkoop zal zijn. De Virtualizer bouwt verder op de basis van de Omni, maar bij dit product heb je geen speciale schoenen nodig.

    Je draagt wel overschoenen tijdens het spelen. Deze opstelling is zo sterk dat je zelfs kunt springen. Zitten kan overigens ook, als even moet bijkomen van jouw VR gaming sessie.

    Roto VR stoel

    RotoVliegen, racen, gamen! De Roto Interactive Virtual Reality chair maakt van elk actiespel een compleet avontuur! Er is een complete uitrusting voor de luxe VR headsets, ook is er een versie voor mobiele toestellen.

    Met het optionele rumble pack zul je nog meer in het spel worden gezogen. De stoel werkt met alle VR headsets, hoewel niet elke ervaring even indrukwekkend zal zijn.

    FEELREAL

    Naast zien en horen voegt FEELREAL ook wind, warmte, vocht en geur toe aan jouw VR ervaring. Met dit bijzondere VR masker zul je Virtual Reality voortaan met al jouw zintuigen ervaren inclusief geur. Ubisoft heeft ook een geur accessoire bedacht voor South Park VR, maar of je daar op zit te wachten…


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:38 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Openheid van informatie in VR Educatie

    Openheid van informatie in VR Educatie

    Er komen steeds meer educatieve VR en AR programma’s vanuit verschillende organisaties. Op dit moment komen de meeste initiatieven op het gebied van educatie vanuit grote technologie ondernemingen, niet vanuit het reguliere onderwijs.

    Dit is een verschil met de klassieke studieboeken die veelal worden geschreven in opdracht van de overheid en betaald worden met geld uit de staatskas. Op deze manier kan educatie zo objectief mogelijk blijven. Bij VR educatie zijn het ondernemers die het voortouw nemen, bedrijven met winstoogmerk ontwikkelen gratis lesmateriaal dat steeds vaker wordt gebruikt in het onderwijs. Hoe open is informatie is Virtual Reality eigenlijk?

    Oculus Rift geeft 500 VR kits aan schoolkinderen

    Rift setPakweg 250 scholen in de Amerikaanse staat Arkansas krijgen 500 complete VR kits van Facebook. Dit project is opgezet in samenwerking met de gouverneur van Arkansas. Het doel is jongeren te interesseren voor een studie in wetenschap.

    De doelgroep bestaat voornamelijk uit kinderen uit gezinnen met een laag inkomen. Dat klinkt goed, maar er wordt nergens vermeld welke software gebruikt wordt. Wie stelt het lesprogramma samen, worden er educatieve apps ontwikkeld? Facebook staat niet bekend als voorvechter van privacy, hun business model richt zich juist op het vergaren van gebruikersdata.

    Censureren van informatie

    AnatomyMicrosoft heeft een mooie demonstratie van de Hololens waarbij je een persoon tot op het bot kunt analyseren. Je kunt onder de huid kijken, de aders verwijderen, door het spierweefsel kijken tot je terecht komt op het skelet.

    De presentatie in Europa is toch net iets anders dan in Amerika. Onze Hololens persoon is naakt, in Amerika is dit 3D object voorzien van een onderbroek.

    CardboardTypische Amerikaanse preutsheid of censuur? Voor welke doelgroep is deze anatomieles bestemd? Mogen de leerlingen niet weten dat een digitale man voorzien is van een virtuele penis? Als Microsoft op deze wijze lesmateriaal samenstelt, wie bepaalt dan de grenzen?

    Bill Gates van Microsoft is miljardair, net als Mark Zuckerberg van Facebook. Beide personen geven veel geld uit aan goede doelen, wat lovenswaardig is. Maar wie controleert de kwaliteit van hun activiteiten, wordt educatie overgelaten aan de hoogste bieder?

    Het is van belang dat de overheid investeert in moderne leermiddelen en niet blind vertrouwd op gratis weggevertjes als Google Expeditions. Informatie en educatie moet open zijn, eerlijk en transparant, ook in de virtuele wereld.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Shoppen wordt leuker met Augmented Reality

    Shoppen wordt leuker met Augmented Reality

    Er komen steeds meer zakelijke toepassingen op het gebied van Augmented Reality. Met AR brillen betreft het vaak apps voor gebruik in de industriële sector, met Smart Glasses heeft de werknemers beide handen vrij. Commerciële toepassingen richten zich vaker op mobiele apparaten als smartphones en tablets. Laten we eens enkele apps bekijken:

    Huis inrichten

    WayfairAmazon Product Preview laat je televisietoestellen virtueel in de huiskamer plaatsen. Zo zie je direct het verschil tussen een kleiner toestel en een enorm groot beeldscherm. Lowe, de doe-het-zelf gigant uit Amerika heeft een soortgelijke app ontwikkeld.

    Maar dan met diverse keukenaccessoires die je kunt bekijken in je eigen keuken alvorens tot aankoop over te gaan.

    WayfairView is een andere shopping ervaring waarin je virtueel meubilair tussen jouw bestaande meubels kunt plaatsen. Dan weet je precies hoe elk meubelstuk er bij jou thuis uit komt te zien.

    Fashion

    GapGAP is een populaire kledingwinkel in Amerika, met de DressingRoom app kun je virtuele paspoppen bekijken met verschillende outfits. Je kunt de paspoppen inzoomen zodat je de kleding tot in detail kunt bekijken.

    Deze app werkt overigens niet met een standaard smartphone, je hebt er Tango voor nodig.

    Deze dieptescan is momenteel slechts beschikbaar op enkele toestellen zoals de Lenovo Phab 2 Pro en de Asus ZenFone AR. Facecake werkt niet alleen op mobiel maar ook op PC met webcam.

    Deze AR technologie projecteert kleding direct op jouw lichaam, je kunt ook Make-up uitzoeken op basis van kleuren die je kiest van een foto.

    Ook winkelen in VR

    LimberjackBovenstaande apps zijn gemaakt op basis van Augmented Reality, diverse merken gebruiken ook VR technologie. Zo heeft IKEA al een virtuele keuken gemaakt, Husqvarna heeft een virtuele zaag app gemaakt om hun lijn kettingzagen te promoten genaamd Limberjack.

    Er worden steeds meer echte producten vertaald naar een virtuele omgeving zodat je niet meer naar de winkel hoeft te gaan. Je kunt meubels in de huiskamer zien en make-up virtueel op je gezicht smeren.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De toekomst van VR is draadloos

    De toekomst van VR is draadloos

    Tijdens de Consumer Electronics Show werd bekend gemaakt dat de TPCAST 249 dollar zal gaan kosten. Dit is een accessoire voor de HTC Vive waarmee het mogelijk is draadloos verbinding te maken met de PC. Nu kondigt HTC een nieuw samenwerkingsverband aan met Intel in de ontwikkeling van WiGig.

    Een nieuwe draadloze standaard om VR headsets te koppelen aan een PC zonder kabels. Moeten we direct naar de winkel rennen voor een TPCAST of kunnen we beter wachten op een WiGig router? Wat zijn eigenlijk de verschillen tussen WiGig en WirelessHD?

    HTC en Intel werken samen aan WiGig

    TpcastWe wisten al dat de TPCAST een officiële accessoire wordt voor de HTC Vive headset. Ook weten we ondertussen dat de verkoopprijs zal liggen op 249 dollar.

    En we weten ook al dat de nieuwe HTC Audio Strap werkt in combinatie met de TPCAST. En nu wordt er een nieuwe draadloze oplossing aangekondigd.

    WiGig VS WirelessHD

    TplinkHoewel de twee systemen op het eerste gezicht veel op elkaar lijken is er toch een groot verschil. WirelessHD heeft een zeer specifieke toepassing; het draadloos versturen van HD videobeelden over een korte afstand. N

    et als de WiGig standaard werkt WirelessHD ook op de 60Ghz frequentie, WirelessHD is wel veel sneller met 28Gb per seconde. WirelessHD is overigens een eigen formaat terwijl WiGig een algemene standaard is.

    WiGig kan voor zowel beeld als data gebruikt worden, ditmaal ligt de maximale snelheid op 7Gb per seconde. Beide systemen zijn voor gebruik in dezelfde ruimte, ze kunnen niet goed door muren signaal zenden. Wel is het mogelijk signalen te reflecteren vanaf een muur, dus de zender en ontvanger hoeven niet in een rechte lijn gepositioneerd te worden.

    Andere oplossingen voor draadloos VR

    HololensEr zijn ook andere oplossingen om Virtual Reality draadloos te maken. Rivvr is een startup die hardware heeft ontwikkeld met als doel de data zoveel mogelijk te comprimeren met een minimum aan kwaliteitsverlies. Zo kun je met een normaal Wifi netwerk beeld van de headset naar de computer sturen.

    Een andere oplossing is de computer in de headset verwerken. Zo werkt een Google Cardboard, de Gear VR en ook de Hololens van Microsoft. Bij dit soort oplossingen is de kwaliteit van de graphics vaak wel een stuk minder, omdat mobiele processoren niet de kwaliteit kunnen bieden van een zware gaming PC of laptop.

    Wil je nog even wachten tot de perfecte oplossing voor draadloos gamen in de winkel ligt? Je kunt ook een HTC Vive huren. Voor een feestje, voor een evenement of gewoon voor jezelf.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:37 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Evolutie van de Gear VR

    Evolutie van de Gear VR

    De Gear VR is volgens Samsung al vijf miljoen keer over de toonbank gegaan. Een deel van deze headsets is gratis meegeleverd met een Samsung toestel, toch zijn dit nette cijfers voor een product dat pas sinds november 2015 op de markt is.

    De Gear VR slaat een brug tussen de Cardboard van Google en de Oculus Rift. Net als de Cardboard is het een soort houder voor een smartphone, net als de Rift werkt de Gear VR met een eigen App Store op basis van Oculus software. Met een prijs van pakweg honderd euro is het een accessoire die ook redelijk betaalbaar is. Hoe is de Gear VR ontstaan, en wat zijn de voordelen en nadelen?

    Samsung was zijn tijd ver vooruit

    InnovatorAl in 2005 werd door Samsung een patent aangevraagd om een mobiel apparaat te gebruiken als headset-mounted-display ofwel HMD. Alleen was de technologie nog niet rijp voor een dergelijk product.

    Na de introductie van de Galaxy S4 kwam de ontwikkeling in een stroomversnelling. Later dat jaar ging Samsung samenwerken met Oculus, in november 2014 werd het resultaat voor het eerst vertoond tijdens de IFA in Berlijn.

    Innovator Edition

    Voordat het grote publiek aan de slag ging met de Gear VR kwamen er eerst twee Innovator edities uit. Deze waren bedoeld voor early-adaptors en op basis van de ervaringen werd de eerste consumenten versie uitgebracht.

    Eerste consumenten model

    Deze versie werkt met de Galaxy S6 en Galaxy S6 Edge. De headset heeft een kleine ventilator om beslaan van de lenzen te voorkomen, en de telefoon wordt via de micro USB poort aan de houder gekoppeld. De Gear VR viel op door de witte kleur met zwarte afdekkap.

    Huidige model

    2016Deze versie is in zwart uitgevoerd, er is ondersteuning voor zes verschillende Samsung toestellen; de 6 serie, de 7 serie en de Note 5.

    Deze headset heeft naast de oude micro USB aansluiting ook een USB Type-C connector voor de nieuwe Samsung smartphones. Sinds oktober 2016 werkt deze versie niet meer met de Galaxy Note 7, mede door de accu problemen met dit toestel.

    Voordelen en nadelen van de Gear VR

    2015Voordelen

    • Licht van gewicht
    • Betaalbaar als je een Samsung toestel bezit
    • Draadloos
    • Touchpad ingebouwd
    • Draadloze controller mogelijk

    Nadelen

    • Grafische kwaliteit is minder dan Rift, Vive of PSVR
    • Werkt alleen met luxere Samsung toestellen
    • Apps exclusief via de Oculus App Store
    • Geen positionele tracking

    De Gear VR van Samsung heeft Google geïnspireerd tot de opvolger van de Cardboard; de Daydream View. De Samsung Gear VR is een een leuke accessoire wanneer je een Samsung toestel bezit. Wanneer je geen Samsung toestel hebt kun je ook een Gear VR huren inclusief toestel.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:36 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voel Virtual Reality met HaptX van AxonVR

    Voel Virtual Reality met HaptX van AxonVR

    De meeste mensen beschikken over vijf zintuigen, voor Virtual Reality worden ze niet allemaal gebruikt. Haptic feedback bestaat al lange tijd, toch blijft het een enorme uitdaging om overtuigend te realiseren. Force feedback in spelcontrollers is reeds lange tijd standaard.

    De Apple Watch maakt gebruikt van een “taptic” methode die je zachte tikjes geeft. AxonVR wil je hele lichaam het gevoel geven in de virtuele realiteit te stappen. Door samen te werken met NVIDIA komt de realiteit van het Holodeck uit Star Trek weer een stukje dichterbij.

    AxonVR

    Dit bedrijf werkt al vier jaar in relatieve stilte aan een methode om je te laten lopen, tasten en voelen in een virtuele omgeving. De eerste prototypes lijken op een combinatie van een fitness crosstrainer met een martelwerktuig uit de middeleeuwen.

    Het einddoel is een soort zwempak dat is gemaakt met een speciaal soort HaptX textiel. Om de ervaring echt overtuigend te maken is er naast software ook processorkracht nodig, en die zal NVIDIA leveren.

    De geheimzinnige HaptX doos

    Om een demonstratie te geven van de HaptX SDK voor software ontwikkelaars heeft AxonVR een doos ontwikkeld waar de proefpersoon zijn of haar hand in moet steken.

    In een VR headset kun je objecten zien die op je hand worden geplaatst. Je voelt de rondingen van een appel, en de stapjes van een klein hertje op je hand. Het zal nog een tijd duren voordat deze kleine demonstratie kan worden opgeschaald naar een volledig pak.

    PhysX accelerator

    De HaptX SDK werkt op basis van PhysX technologie, deze besturing kan worden gebruikt in ontwikkelomgevingen als Unity en de Unreal Engine. Er hoeft weinig aangepast te worden aan de bestaande code. Zo kunnen spellen in de toekomst snel worden voorzien van “gevoel”. De eerste pakken zullen bestemd zijn voor VR Arcades en pretparken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:35 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Virtual Reality volop aanwezig op CES 2017

    Virtual Reality volop aanwezig op CES 2017

    De jaarlijkse Consumer Electronics Show is alweer voorbij, was het een knallende start voor VR of waren het toch meer goede voornemens voor de toekomst? We blikken terug op de meest opvallende nieuwtjes uit Las Vegas waaronder draadloze kastjes, holografische lampen, virtuele fitness en seks in 360 graden.

    Historie van virtual reality op CES

    Hoewel de Consumer Electronics Show al veel langer bestaat was 2013 het jaar dat Oculus voor het eerst hun DK1 van de Rift headset liet zien. Dat jaar had Oculus eigenlijk het rijk alleen. In 2014 zou deze trend zich voortzetten, de DK1 werd opgevolgd door de Crystal Cove headset met een tracking camera, Infrarood LEDs en een hogere verversingssnelheid.

    Augmented Reality maakte dit jaar ook zijn opwachting met het CastAR systeem waar Valve ook aan heeft meegewerkt. Avegant liet de Glyph zien en PrioVR bewees dat ontwikkeling in Virtual Reality in een stroomversnelling terecht was gekomen.


    In 2015 was Facebook de kersverse eigenaar van Oculus, dit was ook het jaar van de “Oculus Killers”. Veel bedrijven sprongen in deze opkomende markt zoals 3DHead met hun “Vaporware” product en Razer met het Open Source OSVR systeem. Samsung introduceerde de draadloze Gear VR op basis van het Oculus systeem, de Rift was ondertussen geëvolueerd naar een volwassen VR product met twee schermen en een verbeterd tracking systeem.

    Later in 2015 zouden er twee nieuwe concurrenten opstaan die Oculus op de CES in 2016 van de troon wilde stoten. Als eerste de PSVR van Sony, een headset voor de PS4, en als tweede de HTC Vive, een headset waarmee je vrij rond kunt lopen. Beweging was een hot item vorig jaar met grote “fitness” machines als de Virtuix Omni. Oculus liet ditmaal de Touch controllers zien, toch waren de ogen vooral gericht op de HTC Vive en innovatieve technologie als oog-tracking.

    Dit was een hele korte terugblik naar de afgelopen jaren, wat gaat 2017 brengen voor VR, AR en MR?

    VR wordt de Netflix van VR gaming

    Het Netflix model van maandelijks onbeperkt films en series kijken wordt steeds vaker toegepast. Spotify is een soortgelijke muziekdienst, HTC gaat met Viveport een dergelijke dienst voor VR games aanbieden. Uitgevers kunnen hun spellen onder de aandacht brengen in dit abonnement, HTC gaat een selectie VR titels aanbieden waarmee het vinden van goede content eenvoudiger wordt voor de gebruiker. Deze strategie sluit mooi aan op het Arcade platform dat met name in China sterk wordt gepromoot door HTC.

    HTC Vive Tracker

    Er zijn al heel wat creatieve “hackers” geweest die de HTC Vive controllers op andere objecten hebben bevestigd, er lopen zelfs honden rond met een Vive controller op de rug. “Dat kan eenvoudiger” hebben ze bij HTC gedacht, ze introduceerde op de CES de nieuw een kleine opzet tracker die je op verschillende objecten kunt bevestigen.

    Denk bijvoorbeeld aan een plastic geweer voor een realistische ervaring in een schietspel. Er was ook een demonstratie van DiamondFX, een professionele honkbal simulator waarbij de tracker wordt bevestigd op een honkbalknuppel. De brandweer simulator van Flaim laat zien dat de Vive echt geen kinderspel is, zo kunnen brandweerlieden trainen met blussen. Met twintig tracking punten is dit kastje voor veel toepassingen geschikt.

    HTC Vive Deluxe Audio Strap

    HTC komt nog niet met de tweede generatie Vive, ze kiezen voor het verbeteren van het huidige model met optionele accessoires zoals de Deluxe Audio Strap. Deze accessoire lost het veelgehoorde probleem op dat de Vive niet echt goed gebalanceerd op je hoofd rust, in tegenstelling tot de PSVR van Sony. Met de Deluxe Audio Strap rust de Vive niet alleen beter op je hoofd, er is ook een geïntegreerde hoofdtelefoon ingebouwd. De prijs is nog niet bekend, het product zal in het tweede kwartaal van 2017 verschijnen.


    TP CAST Wwerkt met de Deluxe Audio Strap

    We waren al bekend met de TPCAST, het kastje om de HTC Vive draadloos te gebruiken. Deze accessoire voor de Vive kost 249 dollar met een vertraging van slechts 2ms en een accu die 90 minuten werkt op een volle lading. Later zal er een grotere accu verschijnen waar je maar liefst vijf uur mee kunt gamen. De TPCAST werkt ook met de Deluxe Audio Strap.

    Draadloze Rift en Vive met KwikVR

    In 2017 wordt VR draadloos. Net als de TPCAST is KwikVR een klein kastje die je draadloos laat gamen. In tegenstelling tot TPCAST werkt KwikVR met de HTC Vive en de Oculus Rift. De ontvanger bevestig je aan de broekriem en zal geleverd worden met een eigen Wifi router voor betrouwbare data overdracht. De vertraging ligt op 12ms op volledige resolutie. Dat is meer vertraging dan de TPCAST, wellicht zelfs teveel. Het product heeft nog geen vaste release datum.

    Noitom Hi5 VR handschoen

    Er zijn al veel VR handschoenen zoals ManusVR waarvan de meeste nét niet goed genoeg zijn. Het probleem schuilt vooral in de positiebepaling. Noitom omzeilt dit probleem door de nieuwe HTC tracker te gebruiken voor de positie, vinger tracking gaat via de speciale handschoen die elke beweging nauwkeurig registreert. Virtuele objecten vastpakken is nog niet helemaal natuurlijk, het is wel weer een stap in de juiste richting.

    Cerevo Taclim VR schoenen

    Over stappen gesproken, de markt voor VR handschoen lijkt verzadigd, Cerevo kijkt wat lager met de Taclim. Met deze kunststof “sandalen” voel je waar je virtueel loopt. Water, asfalt en zand, je voelt precies de samenstelling van de ondergrond. Momenteel werkt het systeem alleen nog met Google VR, ondersteuning voor andere systemen zal later volgen. Er hangt wel een hoog prijskaartje aan; de Cerevo Taclim schoenen gaan tussen de 1000 en 1500 dollar kosten. Laten we hopen dat er voor die prijs ook geurvreters bij geleverd worden…

    Lenovo komt met opklap VR headset

    Het goede nieuws is dat Lenovo ook een VR headset gaat lanceren, het slechte nieuws is dat het prototype tijdens de CES nog niet functioneel was. De headset gaat minder dan 400 dollar kosten en wordt uitgerust met twee 1440×1440 schermen en twee camera’s voor “room-scale” tracking. De slimste feature is waarschijnlijk de mogelijkheid deze headset op te klappen, dat is toch wel uniek. Blijkbaar had er nog niet eerder een VR designer naar een lasbril gekeken.

    Project Alloy van Intel komt eind 2017

    Project Alloy van Intel is een compleet nieuw VR platform, daarbij wordt een eigen headset ontwikkeld maar het zal ook gaan werken op de Rift, Vive en in principe voor iedereen die het wil ondersteunen. Het meest opvallende aspect aan de Alloy presentatie was niet de 360 graden video, en ook niet de optie om met twee spelers in één virtuele ruimte te spelen. Nee, ze gaven alle 250 aanwezigen in het publiek een papieren braakzak, in het geval van misselijkheid. Goed nieuws, alle zakken bleven ongebruikt!

    Vijf miljoen exemplaren van de Gear VR verkocht

    Helaas was er geen nieuws over de Gear VR die zonder smartphone zal werken, we moeten nog even vooruit met de vorige generatie Gear VR. Daarvan zijn er ondertussen al vijf miljoen exemplaren wereldwijd over de toonbank gegaan, een indrukwekkend resultaat. De Gear VR werkt met een beperkte selectie Samsung smartphones en is gebaseerd op de Oculus software die draait op een Android systeem.

    PlayStation 4 heeft 53.4 consoles verkocht

    Sony maakte geen verkoopcijfers bekend van de PSVR, wel gaven ze aan dat er ondertussen 53.4 miljoen PlayStation 4 consoles wereldwijd verkocht zijn. Dat zijn dus meer dan 50 miljoen machines die in theorie gebruikt kunnen worden voor “plug-and-play” VR. De PSVR was al ruim voor de kerstdagen in 2016 verkocht, in 2017 zullen er veel nieuwe titels verschijnen.

    Gran Turismo Sport aangekondigd voor VR

    Wanneer GTS uitkomt is nog niet bekend, een demo van Gran Turismo Sport voor de PlayStation VR headset was al te spelen op de CES 2017. Het spel zal in 4K resolutie draaien, laten we hopen dat ze iets hebben geleerd van de kritieken op DriveClub VR. Daar werden veel spelers misselijk van door de snelle bewegingen.

    Nieuw Virtual Reality Industry Forum aangekondigd

    Maar liefst 28 bedrijven waaronder grote namen als Dolby, Ericsson, Intel en Sony hebben hun krachten en kennis gebundeld om een standaard te ontwikkelen voor VR content. Met dit initiatief willen de leden voorkomen dat er een nieuwe formaten oorlog ontstaat zoals voorheen bij audio en video. Elk bedrijf dat de missie van VRIF ondersteunt is welkom te participeren.

    Eerste Windows Holographic brillen

    Windows heeft afgelopen jaar standaard ondersteuning voor VR, AR en MR toepassingen aan Windows toegevoegd. Microsoft is niet bang voor concurrentie, naast hun eigen Hololens kunnen andere merken ook Holographic producten ontwikkelen. Tijdens de CES 2017 waren de eerste prototypes te zien van Lenovo, Acer, Dell, HP en 3Glasses. De technische specificaties zijn nog niet bekend.

    Microdisplay van Kopin

    Soms zijn de meest indrukwekkende producten de kleinste. Het nieuwe microdisplay van Kopin heeft een resolutie van maar liefst 2048 x 2048 pixels met een verversingssnelheid van 120Hz op een oppervlakte van slechts 1 inch. Daarnaast komt er zeer weinig hitte vrij en het stroomverbruik ligt erg laag. Ideaal dus voor compacte headsets die niet veel groter zijn dan een bril. Tegen het einde van 2017 zal de resolutie zelfs op 3K x 3K liggen.

    Ricoh R 24-uurs Live streaming camera

    Steeds meer camera fabrikanten maken hun eerste stappen in de wereld van 360 graden foto en video. Deze camera van Ricoh kan tot 24 uur live streamen met een Full HD resolutie in 360 graden. De camera heeft twee lenzen met realtime stitching en een mono microfoon. De output kan live naar HDMI, USB of naar een microSD kaart worden uitgestuurd. Het is niet geheel duidelijk waarom er een limiet is van 24 uur, deze camera lijkt ook interessant als beveiligingscamera.

    Insta360 Pro 8K Panorama camera

    De meeste 360 graden camera’s nemen een beeld op met een beperkte resolutie. Zelfs in 4K kun je nog afzonderlijke pixels herkennen. De 8K camera van Insta360 kan 3D foto en video opnemen en live streamen dankzij de zes individuele lenzen met een totale resolutie van 60MP. Video wordt in maximaal 6K opgenomen met een stereoscopisch beeld. De prijs van 3000 dollar is buiten het budget van de meeste hobbyisten, toch zijn de specificaties erg hoog voor een camera in deze prijsklasse.

    Holo Cube, de magische kubus van Merge VR

    https://youtu.be/9m3zCNVlsEs

    Eigenlijk is de Holo Cube een heel eenvoudig concept, dat maakt dit product van Merge VR juist zo interessant. Het is een kubus met AR markers, via een eenvoudige headset kun je de kubus transformeren tot een holografische kubus, een Rubik kubus, een Minecraft planeet of zelfs een kloppend hart.

    De kubus kan in feite zelf uitgeprint worden, het is de vraag welke content Merge VR gaat bedenken om dit concept succesvol te maken. MergeVR heeft al eerder een soort kindvriendelijke Google Cardboard ontwikkeld in combinatie met een eigen app store.

    ASUS Zenfone voor Daydream en Tango

    Zowel Daydream en Tango van Google waren nagenoeg onzichtbaar op de CES 2017, wel zagen we een smartphone die geschikt is voor beide systemen. De ZenFone AR is de tweede smartphone die geschikt is voor Tango en zal ook werken met Daydream. Opvallend is de camera sensor die via software een “super resolutie” van 23MP kan vastleggen.

    Atkins maakt spel over suiker

    Afvallen staat meestal bovenaan de lijst van goede voornemens, Atkins springt bovenop de VR hype met hun “Sugar Goggles” VR spel. Je vliegt door het lichaam en moet voedzame keuzes maken. Wellicht is het een leuke marketing truc, verwacht verder geen diepgang of bruikbare informatie over voeding. We zullen de conclusie in dit spel vast verklappen; suiker is slecht.

    Fitbit en VirZOOM gaan je fit maken dit jaar

    Als Atkins niet werkt kun je met VirZOOM op een echte hometrainer stappen terwijl je als Pegasus of tank rondrijdt in een virtuele wereld. VirZOOM en Fitbit gaan nu samenwerken, Fitbit kan gekoppeld worden aan de Peleton hometrainer waarmee je alle statistieken en adviezen direct uit kunt lezen. Overigens waren er nog weinig VR fitness producten te zien op CES 2017, wellicht komen er volgend jaar meer.

    HoloLamp projecteert in 3D

    https://youtu.be/Q84sNac3R80

    Alle objecten worden “slim”, kijk maar naar deze tafellamp die in 3D echte objecten kan scannen en vervolgens een 3D projectie maakt op de tafel. Dit is echt “Augmented Reality”.

    Hidden Figures app, een educatieve Pokémon GO ervaring

    Hidden Figures is een AR app die je net als Pokémon GO in de buitenlucht laat zoeken naar Augmented personen. Alleen betreft het deze keer het verhaal van drie Amerikaans-Afrikaanse vrouwen die in de jaren vijftig een belangrijke maar vaak vergeten rol speelde bij NASA. Er zijn in Amerika 150 locaties verspreid, helaas werkt deze app niet in Nederland.

    Maak Hologram Selfies met Owlii

    Owlii werkt aan een concept om holografische foto’s te maken die je kunt bekijken met een VR of MR headset. Het systeem werkt momenteel al met een HTC Vive en een Microsoft Hololens. Owlii is een moderne versie van het traditionele foto album. Hoe de technologie werkt is nog niet helemaal duidelijk, Owlii gaf wel aan dat hun product betaalbaar blijft om een groot publiek aan te spreken.

    Naughty America VR is verstopt in een hoekje

    Amerikanen zijn een beetje preuts vergeleken met Nederlanders, de porno producent Naughty America werd een beetje verstopt in een aparte ruimte. Toch wisten veel heren en enkele dames deze kamer te vinden waar ze enkele korte trailers konden bekijken van VR porno ofwel stereoscopische panorama films. De demonstraties waren exclusief voor een mannelijk hetero publiek, het totale aanbod is meer divers.

    Waar was Oculus?

    De grote afwezige dit jaar was Oculus. Hoewel HTC Vive het gat dit jaar goed heeft opgevuld viel Oculus op door afwezigheid. Alleen op een groot bord van Facebook was onderaan een klein logo te vinden van Oculus. In 2016 werd oprichter Palmer Luckey stilletjes naar de achtergrond geschoven, mede door zijn onhandige en politiek incorrecte uitlatingen. Mark Zuckerberg trad vervolgens meer op de voorgrond, maar ook hij liet het dit jaar afweten. Waar gaat Oculus dit jaar mee komen? De Rift heeft Virtual Reality een nieuw leven geschonken, zullen ze zelf een zachte dood sterven?

    Conclusie

    Er was op de CES 2017 veel aandacht voor Virtual Reality, toch waren de meeste onthullingen niet echt opzienbarend. De trend voor 2017 lijkt evolutie en niet revolutie. Bestaande concepten worden verfijnd en bijgeschaafd zodat ze gereed zijn voor het grote publiek.

    Steeds meer headsets zullen draadloos werken, er zullen daarnaast meer zelfvoorzienende headsets en smart brillen verschijnen die niet langer gekoppeld zijn aan een PC of smartphone. VR “voelen” blijft een uitdaging waar dit jaar aandacht aan besteed zal worden, het is niet zeker dat de oplossing voor CES 2018 gereed zal zijn.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:35 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR Owl lanceert Virtual Reality Dining

    VR Owl lanceert Virtual Reality Dining

    De Utrecht VR start-up VR Owl lanceert een nieuw concept met de naam Virtual Reality Dining. Naar aanleiding van een succesvol pilot in 2016 wordt VR Dining nu breder in de markt gezet. De officiële lancering vind plaatst tijdens de Horecava. Tijdens deze unieke avond uit kunnen gasten op bijzondere wijze hun maaltijd verrijken met behulp van virtual reality.

    VR Restaurant; alle zintuigen prikkelen.

    Het centrale concept bij virtual reality is de belevenis, de unieke ervaring en het gevoel van onderdompeling. Des te meer zintuigen geprikkeld worden des te echter (en leuker!) de ervaring. Hier speelt VR Dining op slimme wijze op in. Tijdens de VR Dining avond is een speciaal menu samengesteld waarbij gerechten gekoppeld worden aan virtual reality ervaring. Door het combineren van proeven, ruiken en zien wordt een extra dimensie aan de dinerbelevenis toegevoegd.

    Dankzij VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe wijze. Met VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe manier. Ontdek het bos waar de truffels uit het gerecht zijn verzameld, geniet van een heerlijk glas wijn in een Zuid-Afrikaanse wijngaard of kijk mee met een slager die het vlees verwerkt. De VR ervaringen kunnen voor, tijdens en na de gerechten plaatsvinden.

    Samenwerking met Universiteit Utrecht & Deli XL

    In samenwerking met de universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de invloed van virtual reality op de smaakbelevenis. Na eerste proeven werd duidelijk dat vr de eet-ervaring op uniek wijze kan beïnvloeden. Het tonen van beelden gerelateerd aan het gerecht zorgt voor een synergie die ongeëvenaard is.

    Zo blijkt dat het mogelijk is om gerechten zoeter te laten proeven zonder extra suiker toe te voegen. Ook pittige gerechten worden heter ervaren dankzij het gebruik van virtual reality beelden.  De samenwerking met Deli XL is unieke kruisbestuiving tussen twee branches; food & vr. Tijdens de horecava kunnen bezoekers voor het eerst kennismaken met het vr dining concept.

    VR Dining voor bedrijf, restaurant en consument

    VR Dining is een flexibel concept dat door heel Nederland toegepast gaat worden. Gasten eten een gezamenlijk diner en ervaren samen de beleving van geur, smaak, beeld en verhaal. VR Dining is ontstaan uit een samenwerking van VR Owl en Deli XL. Meer informatie? Bezoek de website over het eerste virtual reality restaurant van Nederland of check de VR Dining Facebook pagina.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2017, 14:34 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs