Er worden steeds meer zakelijke toepassingen bedacht voor Virtual Reality, veel daarvan zijn technisch erg ingewikkeld of enorm duur.
Bij EveryScape hebben ze een iPhone app ontwikkeld die VR voor zakelijke toepassingen juist heel laagdrempelig maakt. Je hebt alleen een smartphone nodig om virtuele rondleidingen en presentaties te maken.
Wat is EveryScape?
Dit bedrijf heeft een app ontwikkeld waarmee bestaande panorama fotos gecombineerd worden, de fotos worden met navigatie aan elkaar gekoppeld. Het is mogelijk om notities toe te voegen aan de beelden, je kunt zelfs een live chat functie gebruiken.
De app is in eerste instantie gemaakt voor iOS ofwel Apple iPhone toestellen. Het is mogelijk om de presentaties te bekijken in de Everyscape editor app, een losse viewer app of via de website in de browser. Met een Google Cardboard Viewer kun je de presentaties in stereoscopisch 3D bekijken.
Navigatie gaat via hoofdbewegingen, je hoeft alleen maar naar een hotspot te kijken om van beeld te veranderen. Via de browser kun je de muis gebruiken voor navigatie.
Zakelijke toepassingen
Een makelaar kan zelf een rondleiding maken van een woning die te koop staat. De potentiële koper kan thuis, of bij de makelaar op kantoor via een Google Cardboard of andere VR viewer de presentatie bekijken.
Met de notities in beeld kan er een informatieve presentatie worden samengesteld. Omdat er ook een live chat functie is ingebouwd kan een verkoper of helpdeskmedewerker direct contact leggen met de persoon die de presentatie bekijkt.
De klant en de verkoper hoeven zich dus niet in dezelfde ruimte te bevinden. Voor een virtuele showroom of een virtueel museumbezoek is EveryScape ook erg geschikt.
Doe het zelf
De Everyscape editor heeft vreemd genoeg geen eigen camera functie voor panorama fotos. Je kunt wel bestaande fotos inladen. Omdat er voor de iPhone meerdere 360 graden foto apps bestaan is dit geen probleem, zelfs de standaard Apple camera app kan panorama fotos maken.
Na het importeren geef je hotspots aan om te navigeren. Op de EveryScape website kun je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan een ruimtevaartmuseum. Je kunt een space shuttle van buiten en binnen bekijken. Door fotomateriaal op deze wijze te koppelen kun je een volwaardige virtuele tour ontwerpen.
Er kunnen ook videofilmpjes en webpaginas geopend worden, daarmee is het een soort virtuele PowerPoint. De automatische optie is een erg interessante feature, hiermee loopt de presentatie als een soort film zonder knoppen te activeren, net als de Flyover optie in Apple Maps.
Niet alleen voor Apple
Op dit moment is het ontwerpen van presentaties nog voorbehouden aan Apple iPhone, terugkijken kan ook via een browser. In de nabije toekomst zullen andere VR headsets en systemen ook worden ondersteund.
Nu is de EveryScape dienst nog gratis, in de toekomst zullen er ook betaalde diensten aan gekoppeld worden. Een Tablet viewer app om de presentaties te bekijken in een showroom of thuis zou een goede toevoeging zijn, nu is de viewer app alleen verkrijgbaar voor de iPhone op basis van een Cardboard of andere VR bril.
GE ofwel General Electric is een grote multinational die gevestigd is in Boston. Ze leveren producten en diensten in veel verschillende sectoren waaronder olie en gas, vliegtuigbouw, de medische sector en vervoer.
In samenwerking met Within hebben ze een educatieve serie gemaakt over de innovatieve technologieën waar GE momenteel aan werkt.
General Electric houdt van robots
In Italië heeft GE een productielijn ontwikkeld die compleet met robots wordt aangestuurd. Ze maken ook robothonden die zich op alle soorten terrein autonoom kunnen voortbewegen.
Om deze vooruitstrevende ontwikkelingen in beeld te brengen hebben ze VR productiebedrijf Within ingeschakeld voor een bijzondere en leerzame serie documentaires over robotica. In eerste instantie zullen er vijf producties gemaakt worden die gefinancierd zijn door GE, ze worden geproduceerd door Within.
De naam van deze VR documentaire serie heet The Possible ofwel Het Mogelijke.
Within, voorloper in VR producties
Within werd in 2014 opgericht door Chris Milk onder de naam VRSE. Om een grotere doelgroep aan te spreken werd dit bedrijf omgedoopt tot Within. In tegenstelling tot een aantal andere 360 graden video apps is Within verkrijgbaar op vrijwel elk platform waaronder Google Cardboard, Gear VR, HTC Vive en de Oculus Rift.
Ook via de computer browser zijn de 360 graden films te bekijken. Al eerder werkten ze samen met de New York Times, NBC, VICE en de band U2.
De serie wordt geproduceerd door Here Be Dragons, een productiehuis die gespecialiseerd is in VR producties. Ze wonnen al eerder een Tony, een Grammy en meerdere Emmys dus ze weten waar ze mee bezig zijn. Het doel van de serie is de kijker te laten zien wat er mogelijk is met wetenschap en technologie in de praktijk.
Je kunt virtueel op een hoverboard vliegen, wandelen in het bos en een kijkje nemen in het laboratorium. In de film Hello, Robot maak je een wandeling met een robot hond die gemaakt werd door Boston Dynamics Lab.
De vierde dimensie
Om de films extra impact te geven worden ze niet alleen vertoond met VR headsets maar ook in een mini-theater waar maximaal enkele tientallen personen in passen.
In dit theater wordt gebruik gemaakt van elementen als water en wind om je helemaal in de presentatie te brengen. GE vindt het belangrijk om je een gevoel van empathie te geven, en de kijker niet geheel af te sluiten van de buitenwereld.
Educatie wordt spannend
De film You Cant Fight Fire with Fire behoort tot de serie Unimpossible Missions die weer onderdeel uitmaken van de The Possible documentaire serie. In deze korte filmpjes van twee minuten krijg je een spectaculaire 360 graden video te zien, kort maar krachtig. Met 360 graden toepassingen hoeft educatie helemaal niet saai te zijn, GE en Within bewijzen dit.
Schizofrenie is een aandoening die 1 op de 100 mensen treft. Het is van belang om deze diagnose zo vroeg mogelijk te stellen. Met Virtual Reality kunnen er testen worden uitgevoerd om te bepalen of iemand mogelijk de symptomen van schizofrenie vertoont.
fMRI
Functional Magnetic Resonance Imaging ofwel fMRI, zo wordt de methode genoemd om een scan te maken van de hersenen. Door de hersenactiviteit in kaart te brengen kunnen diverse aandoeningen aan het licht komen waaronder schizofrenie.
In een studie aan de Universiteit van Exeter werden testpersonen onderworpen aan een spiegel test waarbij de persoon een virtueel karakter moet kopiëren die diverse bewegingen maakt. De bewegingen zijn afgestemd op het ontdekken van symptomen die gepaard gaan met schizofrenie.
De resultaten uit dit onderzoek zijn nauwkeuriger dan interviews met mensen.
Een voordeel van VR in dit soort onderzoek is de lage drempel voor mensen om te participeren in deze test. Er zijn geen grote machines nodig en angstaanjagende apparaten, slechts een VR presentatie en een goede analyse van de resultaten.
Virtual Reality wordt steeds vaker toegepast voor medisch onderzoek, met name onderzoek wat betreft hersenactiviteit. Omdat de hersenen de virtuele wereld accepteren als een echte realiteit reageren de hersenen ook op dezelfde wijze. Zelf wanneer je intellectueel begrijpt dat het beeld voor je ogen niet echt is zullen dezelfde delen van je hersenen worden aangesproken. Dat maakt VR onderzoek voor neurologen erg waardevol.
Tribemix is een social media bedrijf van Alex Smale. Hij is al lange tijd werkzaam in de ontwikkeling van computerspellen. Toen hij zijn vrienden Stan en Dulcie met de leeftijd van respectievelijk 99 en 94 zag aftakelen door dementie besloot hij een technologie te ontwikkelen om deze doelgroep te helpen.
Dementie is een aandoening met een grote impact op het dagelijks leven. Mensen raken in een sociaal isolement, het wordt steeds moeilijker om ze te bereiken en te begrijpen.
Aansluiten op de belevingswereld
Tribemix kwam tot de conclusie dat de sleutel niet zat in deze mensen terugbrengen naar onze realiteit, maar ze juist comfort bieden door een VR presentatie te ontwikkelen die aansluit bij hun eigen realiteit.
Het lijkt een vreemd idee, iemand die al in de war is een VR headset opzetten, en begeleiding is ook zeker een vereiste. Toch bleek dat mensen die lijden aan dementie de virtuele wereld direct accepteerden, ze werden kalm en gingen op in de virtuele wereld.
Een testpersoon kon weer terug naar de plek waar ze was opgegroeid. Nadat ze de VR headset had verwijderd voelde ze tranen van vreugde opkomen.
Echte VR, niet 360 graden video
Hoewel een panorama video een meer overtuigend beeld geeft werd er toch gekozen voor computerbeelden. Omdat de gebruikers zeer gevoelig zijn is het belangrijk om alle elementen op maat af te stellen. De positie van vogels in de lucht, of de manier waarop het geluid wordt weergegeven.
Met een VR presentatie kunnen deze elementen worden aangepast voor elke gebruiker.
Rust in je hoofd
Na het gebruik van de headset voelden de testpersonen rust en kalmte, de virtuele wereld gaf ze een helderheid en zekerheid die ze in het echte leven niet meer voelden. Testpersonen leken weg te dromen in de alternatieve realiteit, en toch bleven ze geconcentreerd op de virtuele wereld.
Met verdere onderzoeken zal worden bepaald in hoeverre deze therapie gunstig zal zijn voor mensen met dementie. Tribemix is een bedrijf met winstoogmerk, hoewel ze met dit project sociale doelstellingen nastreven proberen ze zorgverzekeraars te betrekken bij dit project om in ieder geval de kosten te dekken.
Steeds meer pretparken maken gebruik van VR headsets om hun attracties te verbeteren. Er is wel een probleem met het reinigen van de headsets.
Deze accessoires moet je strak op je hoofd dragen, en niet alle bezoekers komen net onder de douche vandaan.
De huidige generatie headsets zijn gemaakt voor persoonlijk gebruik, er is behoefte aan een headset die eenvoudig is om te reinigen, en robuust genoeg om dagelijks intensief te gebruiken. Sensics heeft de oplossing gevonden met een VR headset voor pretparken.
Sensics VR headset
Het bedrijf Sensics is mede-oprichter van de OSVR headset, een Open Source VR systeem.
Voor de pretpark headset nemen ze de OSVR HDK2 headset als basis voor een nieuw model die modulair is opgebouwd. De headset wordt uitgerust met een OLED display die een resolutie van 2160x1200 pixels kan weergeven met individuele scherpstelling, een 90Hz verversingssnelheid en een gezichtsveld van 100 graden.
Het grote verschil met de OSVR headset is de wijze waarop de nieuwe versie wordt gebouwd en de materialen die worden toegepast. De behuizing moet duurzaam zijn, geschikt voor veelvuldig gebruik en eenvoudig om te reinigen en repareren.
De headset heeft ingebouwde ventilatie om condensvorming tegen te gaan. Er is een optionele Leap Motion module waarmee je zonder controller met je handen kunt navigeren. Die laatste functie kan gebruik een stuk eenvoudiger maken, je hebt geen losse controllers nodig voor eenvoudige navigatie en bediening.
Actief en passief gescheiden
De headset van Sensics heeft een actief deel en een passief deel. Het actieve deel is uitgerust met alle elektronica zoals het scherm en de processor, het passieve deel bestaat uit de hoofdband en bril, een soort open zwembril dus. Die kunnen personen die wachten in de rij alvast opzetten, een leuke selfie maken en wachten tot ze aan de beurt zijn zonder hun zicht te verliezen.
Door een grotere voorraad passieve delen op voorraad te houden kan de attractie sneller doorstromen, de passieve delen kunnen apart gereinigd worden. Ook kunnen er kleinere passieve headsets gemaakt worden voor kinderen, de elektronica kan hetzelfde blijven.
Coming soon to a themepark near you
Op dit moment zijn de pre-productie headsets te bestellen voor pakweg 2000 euro. Dit betreft test versies, later zal de productie opgevoerd worden.
Bij Virtual Reality inzetten op events zullen modulaire headsets veel impact hebben. De doorloopsnelheid wordt hoger, de hygiëne kan worden gewaarborgd.
De komende jaren zal niet iedereen een VR headset in huis hebben liggen, Virtual Reality zal de komende tijd een publiekstrekker blijven tijdens evenementen.
Gear VR voor pretparken
Momenteel zijn er al diverse VR Arcades die vaak vanuit grote loodsen opereren. Daar wordt gebruik gemaakt van headsets zoals de HTC Vive die met of zonder draad in verbinding staan met krachtige PCs.
Voor een achtbaan worden meestal Gear VR headsets gebruikt met speciale software. Een voordeel van een Gear VR is ook de scheiding tussen dure elektronische hardware, in dit geval een smartphone, en een smartphone houder. Toch is de hardware beperkt en minder geschikt voor intensieve VR applicaties.
Six Flags in Amerika maakt al gebruik van deze methode, ook Europa Park gebruikt Gear VR headsets. Je kunt ook een Europa Park app downloaden voor de Gear VR om thuis de achtbaan ervaring te proberen. Weliswaar alleen het beeld en geluid, de beweging en wind kun je helaas niet voelen, tenzij je voor een ventilator gaat zitten.
De combinatie tussen fysieke attracties en virtuele beelden kan erg effectief zijn. Een standaard achtbaan kan steeds worden vernieuwd middels nieuwe animaties, elke passagier kan zo een andere rit ervaren. Met de nieuwe headset van Sensics hoef je geen tweedehands VR bril meer op je gezicht te zetten, dat is wel een prettig idee.
Sundance is het grootste filmevenement voor onafhankelijke filmmakers. Vele sterren maken hun opwachting tijdens dit jaarlijkse feestje voor filmliefhebbers.
Dit jaar was de grote ster niet Scarlett Johansson of Robert Downey Jr. Het was Virtual Reality die dit jaar voor het eerst als categorie op het programma stond.
Sundance is dit jaar het eerste maar zeker niet het laatste filmfestival die de kracht van 360 graden video in de schijnwerpers zet, over de hele wereld omarmen filmfestivals deze nieuwe manier van films maken.
We gaan hier alvast een virtuele wereldreis maken, van de Verenigde Staten naar Turkije en door naar Schotland.
Sundance 2017 in het teken van VR
In 2017 werden er twee nieuwe categorieën toegevoegd op het Sundance filmfestival; series en VR.
In het totaal van 13.782 inzendingen waren er 326 VR producties. Na de voorselectie bleven er nog 20 VR producties over die daadwerkelijk vertoond werden voor de bezoekers.
Het betrof niet alleen passieve films, er waren ook interactieve VR producties zoals Mindshow.
Dit is een VR app waarin je virtual reality cartoons kunt maken door zelf te bewegen en te spreken. Je kunt in de huid van verschillende karakters kruipen en zo je eigen VR film maken.
De makers zijn geen beginners, ze werkten voorheen voor bedrijven als Apple en aan films zoals The Matrix.
Dear Angelica
Deze productie is een bewegend kunstwerk in 360 graden. Met stemmen zoals die van actrice Geena Davis is deze productie van de Oculus Story Studio een professionele productie met een meeslepend verhaal.
Deze beelden in deze 360 graden film werden gemaakt met Quill, het VR tekenpakket die meegeleverd wordt met de Oculus Touch controllers.
Met talent afkomstig van Pixar mag je niet minder verwachten dan de hoogste kwaliteit.
Enkele highlights op Sundance
We kunnen niet alle 20 producties bespreken, veel films en interactieve presentaties moet je vooral meemaken.
Hier zijn enkele opvallende producties die vertoond werden tijdens het Sundance filmfestival 2017:
Je gaat door een psychedelische tunnel terwijl je een Full Haptic Feedback pak draagt. Je zult dus niet alleen zien en horen, waar ook voelen wat er gebeurt. Dit is een heel bizarre trip in een compleet andere wereld. Bekijk deze film niet als je onder invloed bent van drugs.
Miyubi
We hebben deze film al eens eerder genoemd. Deze productie duurt veertig minuten, erg lang voor een VR film. Het betreft een samenwerking tussen Felix&Paul Studios en Funny or Die, met een belangrijke rol weggelegd voor de bekende acteur Jeff Goldblum.
Als deze lange 360 graden film aanslaat bij het publiek is het mogelijk dat de focus verlegd wordt van VR documentaires naar fictie.
Chocolate
Deze interactieve ervaring wordt ondersteund door het gelijknamige nummer van Giraffage. Jouw handen worden kanonnen die jonge katjes afvuren, die vervolgens in een cirkel een speciale dans uitvoeren. Oh ja, er is ook een grote kat die champagne over je heen sprenkelt. De maker staat vooral bekend (is berucht) om zijn eerste VR productie BUTTS, een psychedelische ervaring met mannetjes die scheten laten.
Meer dan Sundance
Naast Sundance zijn er nog andere filmfestivals die de opkomende VR film industrie met open armen ontvangen. Hier zijn enkele filmfestivals die dit jaar plaatsvinden:
Deze jaarlijkse conferentie voor interactieve media wordt sinds 2012 georganiseerd aan de Universiteit van Miami. Naast 360 graden films is er veel aandacht voor interactieve presentaties en experimentele producties. FilmGate heeft dit jaar een primeur met Notes On Blindness, een documentaire met VR interactie over een journalist die blind is geworden en zich nu aanpast aan deze nieuwe realiteit.
Glasgow Short Film Festival
In tien jaar tijd is het GSFF uitgegroeid tot het grootste filmfestival van Schotland.
Met Total Immersion; GSFF Does VR hebben ze een interactief element toegevoegd. Het publiek kan een headset opzetten en een serie korte VR films bekijken.
Er zijn verschillende producties te zien van Schotse artiesten.
!f Tomorrow Film Festival
Dit filmfestival vindt dit jaar voor de zestiende maal plaats in Istanbul, Turkije.Dit jaar wordt er voor de eerste keer aandacht besteed aan VR video met een speciale Virtual Reality expositie. Ze werken samen met Samsung in een Gear VR Experience waar de bezoekers een aantal 360 graden films kunnen bekijken.
Tijdens de Virtual Reality and Interactive Stories expositie zijn er 13 films te bekijken waaronder bekende titels zoals Nomads en wederom Notes on Blindness.
Ook zijn er producties uit Turkije te zien zoals I am Istanbul met een blik op Istanbul in de twintigste eeuw en September 1955 over een winkelier in Istanbul.
In speciale workshops wordt aandacht besteed aan films maken in 360 graden.
360 graden videos laten maken
Een film maken in 360 graden is technisch niet zo ingewikkeld. Je hebt een 360 graden panorama camera nodig en je kunt aan de slag.
De grote uitdaging zit in de manier van filmen en vooral ook de manier van verhalen vertellen. De regisseur heeft niet dezelfde controle als bij een normale film. De camera kan niet steeds verplaatst worden, montage is ook compleet anders bij 360 graden video.
Niet elke klassieke filmmaker zal deze stap succesvol kunnen maken, er zal een nieuwe generatie jong talent opstaan. Daarom zijn deze filmfestivals zo belangrijk. Hier ontstaan de eerste ideeën, hier kan jong filmtalent zich ontwikkelen met korte films en kleinschalige producties.
Met de eerste Oscarnominatie voor de korte 360 graden film Pearl kunnen we de komende jaren nog veel mooie producties verwachten.
Augmented Reality headsets zoals de Hololens van Microsoft zijn indrukwekkend om te zien, maar toch klopt er iets niet.
De huidige AR headsets maken gebruik van een stereoscopisch beeld om de illusie te creëren van een 3D object. Het lijkt dus een ruimtelijke projectie maar dat is het niet. RealView kan echt holografische beelden projecteren met de Holoscope headset.
RealView legt in deze video uit wat het probleem is met de huidige AR headsets. Het punt waarop jouw ogen de focus leggen is niet gelijk aan de plaats waar het stereoscopisch beeld zich bevindt. Je kijkt niet direct naar het object maar daarachter. Dit is verwarrend voor de hersenen, wat kan leiden tot hoofdpijn.
De techniek die RealView toepast in de Holoscope headset projecteert wel echte hologrammen die een absolute positie innemen in de ruimte. Het is geen plat beeld met een stereoscopisch trucje.
Ze noemen deze technologie Digital Light Shaping, er worden projecties gemaakt op meerdere afstanden die samen een perfect hologram vormen.
Is Holoscope beter dan Hololens?
De informatie van RealView is niet geheel transparant, er wordt ook verwezen naar meerdere diepte lagen.Dat zou kunnen betekenen dat de hologram bestaat uit een aantal lagen in de diepte, dus niet een compleet holografisch beeld.
In een praktijk demonstratie kun je zien hoe je objecten in de lucht kunt aanraken, wanneer dit overeenkomt met de ruimtelijke projectie zou dit zeer indrukwekkend zijn:
Het Korea Advanced Institute of Science en Technology ofwel KAIST heeft een andere manier bedacht om holografische projectie mogelijk te maken.
Ze hebben een spiegel ontwikkeld die kan worden vervormd om licht in verschillende richtingen te weerkaatsen. Door optische modulatie toe te passen waren ze in staat een 3D holografisch beeld van 2 centimeter hoog, breed en diep weer te geven, met een kijkhoek van 35 graden. Deze cijfers zijn niet zo indrukwekkend in vergelijking met VR headsets, dit keer betreft het wel echte holografische projectie, het is geen stereoscopisch trucje.
Is holografische projectie belangrijk?
RealView heeft nog geen holografische AR bril laten zien, er zijn alleen computeranimaties en een demonstratie vanuit de eerste persoon. RealView is overigens geen nieuwe startup, al eerder maakte ze een desktop hologram projector.
Maakt het uiteindelijk voor de gebruiker uit of de projectie echt 3D is of een stereoscopische simulatie? Om alleen te kijken wellicht niet, voor virtueel aanraken wel. De Holoscope objecten kunnen gemanipuleerd worden in drie dimensies. Wanneer je dit kunt combineren met haptic handschoenen zou je de objecten kunnen voelen. Voor VR applicaties en games laten maken kan de technologie van RealView erg interessant zijn.
Het ziet er niet naar uit dat we snel gebruik kunnen maken van echte holografische projectie, het is wel een nieuwe stap in compleet realistische Augmented Reality.
Facebook moet 500 miljoen dollar betalen aan Zenimax
We schreven al eerder over de rechtszaak van Zenimax tegen Facebook. Grote namen als Mark Zuckerberg, John Carmack en Palmer Luckey namen plaats in de getuigenbank.
Zenimax had 2 miljard dollar geëist van Facebook, uiteindelijk heeft de rechter besloten 500 miljoen aan schadevergoeding toe te kennen.
Wat is er aan de hand?
Zenimax is een enorm bedrijf dat vooral bekend staat om de game studio's die ze bezitten waaronder id Software and Bethesda Softworks.
Als je regelmatig First Person Shooters koopt heeft Zenimax daar waarschijnlijk geld aan verdiend. Zenimax was van mening dat Oculus VR gebruikt had gemaakt van informatie waar Zenimax de rechten op had. Palmer Luckey had tijdens de ontwikkeling van het eerste headset prototype een NDA getekend. Dit moest omdat John Carmack van id Software Luckey hielp met het schrijven van code voor zijn VR project. Die code werd geschreven op computers van id Software, eigendom van Zenimax.
De uitspraak
Om een lang verhaal kort te maken heeft de rechter besloten dat Luckey de overeenkomst heeft gebroken, Oculus heeft de Rift deels gebaseerd op intellectueel eigendom van Zenimax met als conclusie een schadevergoeding van 500 miljoen dollar.
Aangezien Facebook nu eigenaar is van Oculus VR komt de rekening bij Mark Zuckerberg te liggen.
From Zero to Hero
Volgens Zenimax was het amateuristische VR prototype van Palmer nooit tot een echt product uitgegroeid zonder de hulp van VR specialist Carmack. Omdat hij destijds werkte voor id Software is Zenimax daarmee de reden dat Oculus de held werd van de opkomende Virtual Reality industrie. Oculus heeft daarna de sporen proberen uit te wissen door alle code opnieuw te schrijven maar dat was volgens de rechter niet voldoende.
Facebook wil overigens in hoger beroep gaan tegen deze uitspraak.
Intellectueel eigendom
Je kunt Zenimax verwijten dat ze gewacht hebben met procederen tot Facebook, een bedrijf met diepe zakken, Oculus had gekocht. Toch is John Carmack niet voorzichtig geweest met zijn inbreng, en Luckey heeft de Non Disclosure Agreement te makkelijk naast zich neergelegd. In software ontwikkeling gaat veel geld om, daarmee zijn er grote belangen. Facebook is van mening dat Zenimax gewoon jaloers is omdat zij niet de potentie zagen van de Oculus Rift headset. Daarmee lijkt dit verhaal best veel op de tijd dat Steve Jobs bij de denktank van Xerox inspiratie opdeed voor de Apple computer.
Zenimax koopt Escalation Studios
Het lijkt haast een trap na, Zenimax heeft onlangs het softwarebedrijf Escalation Studios gekocht. Dit bedrijf werd opgericht in 2007, ze ontwikkelde de SnapMap level editor voor de 2016 versie van Doom. Deze beroemde First Person Shooter werd oorspronkelijk ontwikkeld door niemand minder dan John Carmack toen hij nog werkte bij id Software.
Augmented Reality headsets zoals de Hololens van Microsoft zijn indrukwekkend om te zien, maar toch klopt er iets niet.
De huidige AR headsets maken gebruik van een stereoscopisch beeld om de illusie te creëren van een 3D object. Het lijkt dus een ruimtelijke projectie maar dat is het niet. RealView kan echt holografische beelden projecteren met de Holoscope headset.
RealView legt in deze video uit wat het probleem is met de huidige AR headsets. Het punt waarop jouw ogen de focus leggen is niet gelijk aan de plaats waar het stereoscopisch beeld zich bevindt. Je kijkt niet direct naar het object maar daarachter. Dit is verwarrend voor de hersenen, wat kan leiden tot hoofdpijn.
De techniek die RealView toepast in de Holoscope headset projecteert wel echte hologrammen die een absolute positie innemen in de ruimte. Het is geen plat beeld met een stereoscopisch trucje.
Ze noemen deze technologie Digital Light Shaping, er worden projecties gemaakt op meerdere afstanden die samen een perfect hologram vormen.
Is Holoscope beter dan Hololens?
De informatie van RealView is niet geheel transparant, er wordt ook verwezen naar meerdere diepte lagen.Dat zou kunnen betekenen dat de hologram bestaat uit een aantal lagen in de diepte, dus niet een compleet holografisch beeld.
In een praktijk demonstratie kun je zien hoe je objecten in de lucht kunt aanraken, wanneer dit overeenkomt met de ruimtelijke projectie zou dit zeer indrukwekkend zijn:
Het Korea Advanced Institute of Science en Technology ofwel KAIST heeft een andere manier bedacht om holografische projectie mogelijk te maken.
Ze hebben een spiegel ontwikkeld die kan worden vervormd om licht in verschillende richtingen te weerkaatsen. Door optische modulatie toe te passen waren ze in staat een 3D holografisch beeld van 2 centimeter hoog, breed en diep weer te geven, met een kijkhoek van 35 graden. Deze cijfers zijn niet zo indrukwekkend in vergelijking met VR headsets, dit keer betreft het wel echte holografische projectie, het is geen stereoscopisch trucje.
Is holografische projectie belangrijk?
RealView heeft nog geen holografische AR bril laten zien, er zijn alleen computeranimaties en een demonstratie vanuit de eerste persoon. RealView is overigens geen nieuwe startup, al eerder maakte ze een desktop hologram projector.
Maakt het uiteindelijk voor de gebruiker uit of de projectie echt 3D is of een stereoscopische simulatie? Om alleen te kijken wellicht niet, voor virtueel aanraken wel. De Holoscope objecten kunnen gemanipuleerd worden in drie dimensies. Wanneer je dit kunt combineren met haptic handschoenen zou je de objecten kunnen voelen. Voor VR applicaties en games laten maken kan de technologie van RealView erg interessant zijn.
Het ziet er niet naar uit dat we snel gebruik kunnen maken van echte holografische projectie, het is wel een nieuwe stap in compleet realistische Augmented Reality.
De HTC Vive wordt sinds de introductie geprezen voor de speciale controllers waarmee de gebruiker vrij kan bewegen in de ruimte. Dat maakt deze headset niet alleen ideaal voor VR spellen, ook artiesten maken veelvuldig gebruik van de nieuwe mogelijkheden die ruimtelijk ontwerpen biedt.
De wereld van traditioneel ontwerp en VR design komen samen met Gravity Sketch, een collaborative tekenpakket waar meerdere personen tegelijkertijd kunnen werken aan één ontwerp.
Deze software richt zich op professionele ontwerpers die bezig zijn met geometrische modellen. Denk aan architecten, bouwkundigen en artiesten die in een 3D omgeving digitale schetsen kunnen maken. Later kun je de objecten in een CAD programma verder bewerken.
Gravity Sketch is niet bedoeld om definitieve ontwerpen in te maken, je kunt de ruwe schetsen exporteren in standaard .OBJ formaat en vervolgens importeren in de 3D software naar keuze.
Je kunt Gravity Sketch naast de HTC Vive ook gebruiken met de Oculus Rift in combinatie met de Touch controllers.
Samenwerken
Een interessante functie van Gravity Sketch is de mogelijkheid om samen te werken aan dezelfde tekening. Het is daarbij niet nodig om meerdere VR headsets te gebruiken.
Je kunt ook een tekentablet gebruiken. Hiervoor is een speciaal transparant tekentablet ontwikkeld waarmee de ontwerper ruimtelijk kan tekenen. Op dit moment wordt de software nog getest op functionaliteit, via Steam Early Access is deze software te downloaden voor testers.
VR software voor artiesten
Er komen steeds meer tekenprogramma's voor VR headsets. Tilt Brush van Google is een tekenpakket voor de HTC Vive, Quill is een soortgelijk tekenpakket voor de Oculus Rift. Ook in Augmented Reality kun je 3D ontwerpen maken met HoloStudio van Microsoft voor de Hololens.
Artiesten die de mogelijkheden van VR ontwerp willen verkennen kunnen een HTC Vive huren en zo ervaren welke impact VR technologie heeft op visueel design.
Sideloading is een manier om de standaard App store te omzeilen en apps te gebruiken die niet zijn gecontroleerd door de makers van het besturingssysteem.
Het soort apps dat via deze methode kan worden gebruikt varieert van apps die niet toegestaan worden via de normale app store vanwege aanstootgevende inhoud, of schending van copyright. Er zijn ook app makers die een app willen testen alvorens deze aan te bieden via de app store. Hoewel sideloading een grijs gebied is kan het op een verantwoorde en legale wijze worden gebruikt.
Sideload VR maakt het mogelijk apps te laden voor de Gear VR.
De Samsung Gear VR werkt op basis van een Android toestel in combinatie met de Oculus software voor Gear VR. Dat zijn dus twee lagen bescherming tussen jou en de app.
De Google Cardboard apps werken bijvoorbeeld wel op een Samsung smartphone maar niet meer wanneer je de smartphone in de Gear VR plaatst.
Door sideloading toe te passen kun je de software beveiliging omzeilen. Sideload VR geeft een identificatiecode aan een APK waarmee het direct via de Gear VR te openen is, ook wanneer de app niet door Oculus is goedgekeurd.
Wat kun je zoal installeren?
Er zijn verschillende apps gemaakt die werken met de Sideload VR app voor Gear VR zoals Doom, het klassieke spel.
De broncode voor de Doom Engine is Open Source en legaal om te gebruiken maar niet direct beschikbaar voor de Gear VR. Stream theater laat je PC spellen spelen via de Gear VR.
The Starship "Schrödinger's Destiny" is een demo van een interactief verhaal dat nog lang niet klaar is voor een algemene release. Uiteraard komen we apps tegen als VirtualRealPlayer voor het bekijken van VR porno videos.
De YTCinemaVR app voor het bekijken van YouTube videoclips is ook populair.
Sideloaden of niet?
Ten eerste kun je de Sideloading app niet officieel downloaden in de Nederlandse Google Play Store, je zou de Sideloading app dus weer via een omweg moeten installeren. Daarnaast is het aanbod aan apps beperkt, de kwaliteit laat ook te wensen over. Als je een ontwikkelaar bent van VR content kan het handig zijn, hoewel je dan betere tools kunt gebruiken.
Het is voornamelijk een hobbyproject voor mensen die niet houden van restricties. Voor de meeste Gear VR bezitters zal Sideloader VR weinig toevoegen.
De Gear VR store krijgt steeds meer kwalitatief hoogwaardige content. Als je nog niet eerder met een Gear VR hebt gespeeld kun je ook eens een Gear VR huren.
Iedereen heeft vroeger papieren vliegtuigjes gevouwen. Niet elke creatie vloog even ver, het waren die onverwacht succesvolle vluchten die je altijd zullen bijblijven.
Met vliegende drones zoals die van DJI is het papieren vliegtuigje vervangen door een high tech precisie instrument, heel mooi maar de charme is een beetje verdwenen. Wellicht is de PowerUp Paper Airplane VR iets voor jou; een papieren vliegtuig met camera en VR besturing.
Van Kickstarter naar Amazon
Dit project van PowerUp begon als Kickstarter campagne met 2537 backers en een opbrengst van $492.204. Niet slecht voor een papieren vliegtuig. Nu kun je voor 199 dollar je eigen set bestellen via Amazon. Wat krijg je voor dit bedrag?
Een vouwvliegtuig van carbon vezel
Een kleine videocamera
Een ingebouwde accu voor tien minuten vliegtijd
Een draadloze Wifi verbinding met een bereik van 300ft
Een snelheid tot maximaal 20 MPH
Een app voor iOS en Android
En een zwarte Cardboard houder met opdruk
Je moet eerst het vliegtuigje en de Cardboard houder vouwen. Je bevestigt de Wifi module op het vliegtuigje en je installeert de app op je smartphone. Gooi het vliegtuigje in de lucht en bestuur deze door je hoofd te bewegen. Je ziet direct het beeld via het smartphone scherm.
Voor 199 dollar koop je speelgoed voor een volwassen kind, verwacht geen professionele drone camera. Dat is ook niet het concept, de low tech uitstraling is bewust en brengt het kind weer naar boven.
De VR claim is enigszins overdreven en zelfs wat misleidend. De camera is geen panorama camera, het is slechts een groothoek mini camera.
Sturen met je hoofd is wel een leuke feature, hoewel je met de standaard schermbesturing waarschijnlijk meer controle houdt over het vliegtuig.
De PowerUp FPV Paper Airplane VR Drone Model Kit is leuk speelgoed maar daarmee is alles gezegd. De prijs ligt vrij hoog aangezien je voor enkele tientjes een budget drone kunt kopen.
De Google Cardboard met print ziet er leuk uit, maar je kunt misschien beter een persoonlijke Cardboard laten drukken.
Als cadeau is deze Drone zeker welkom, als investering kun je het beter laten schieten, of vliegen in dit geval...
Sinds Palmer Luckey naar de achtergrond is verdwenen heeft Oculus geen duidelijk gezicht meer. John Carmack is vooral iemand die populair is bij de software geeks, Mark Zuckerberg is een grote VR fan maar blijft die man van Facebook. Nu heeft Oculus eindelijk weer een nieuwe voortrekker genaamd Hugo Barra. Wie is deze man en hoe kan hij Oculus naar de massa brengen?
Exit Xiaomi, welkom Facebook
Het is je vergeven als de naam Hugo Barra niet meteen een belletje doet rinkelen, toch is Barra geen beginner. Hij was de laatste jaren directeur van de internationale tak van Xiaomi, de smartphone maker uit China. Je mag dit bedrijf gerust de Apple van China noemen, Barra was dus een soort Tim Cooke.
Voor de tijd bij Xiaomi leidde hij de Android divisie tussen 2010 en 2013. Door zijn nieuwe baan als leider van alle VR zaken bij Facebook kan hij weer terug verhuizen naar Silicon Valley.
Xiaomi en VR
Hoewel Xiaomi niet meer de marktleider is in China hebben ze in korte tijd enorm veel marktaandeel verworven. Het is een vooruitstrevende fabrikant van hoogwaardige smartphones, ook hebben ze enkele opvallende smartphone houders ontwikkeld voor VR toepassingen.
Oculus kan een deskundige als Barra goed gebruiken, ze hebben immers een kleine drie miljard dollar in Oculus gestoken, een doorbraak naar de consumentenmarkt moet op korte termijn toch echt plaatsvinden.
Oculus Rift huren of kopen?
Wanneer je overweegt een Oculus Rift te kopen moet je rekening houden met de aanschaf van een headset, de Oculus Touch controllers en wellicht ook een PC die geschikt is voor VR. Totaal ben je minimaal duizend euro kwijt, voor een compleet systeem eigenlijk al 1500 euro.
Als je nog niet zeker weet of de Rift echt iets voor jou is kun je beginnen met een Oculus Rift huren. Het aanbod aan titels zal de komende tijd sterk toenemen, de ontwikkelingen gaan in zon hoog tempo dat het voor de meeste mensen nog niet interessant is om tot aanschaf over te gaan.
Met mobiele apparaten en Cardboard smartphone houders heeft Virtual Reality zich snel weten te verspreiden binnen educatie. Steeds meer scholen maken gebruiken van VR lesmateriaal, van Google Expeditions tot virtuele ruimtereizen via een Oculus Rift headset.
Virtuele opleidingen als Unimersiv schieten als paddestoelen uit de grond, gaat VR educatie het reguliere lesmateriaal vervangen? Leraren hoeven nog niet op zoek te gaan naar een nieuwe baan, Virtual Reality is en blijft een toevoeging, niet een vervanging. En daar is een belangrijke reden voor aan te wijzen; context.
Van herinnering naar werkelijkheid
Het menselijk brein is een wonderbaarlijk instrument. Je hebt jezelf vast wel eens betrapt op een herinnering die achteraf niet klopt. Een herinnering aan jouw jeugd die recht uit een film komt, of een déjà vu gevoel.
Uit onderzoek is gebleken dat een VR ervaring na een week door kind als werkelijkheid wordt ervaren. Een meisje had Elmo ontmoet via een VR headset, een week later dacht ze dat ze echt met Elmo in dezelfde ruimte stond.
VR kan zo overtuigend zijn dat de hersenen het als waarheid interpreteren. Binnen de educatie kan dit een probleem zijn, kinderen hebben een kleiner referentiekader en zijn meer geneigd nieuwe informatie voor waarheid aan te nemen.
Educatie in context
Een Virtual Reality headset brengt je in een virtuele wereld. Wanneer je zweeft in de ruimte is de ervaring anders dan een wandeltocht in de Betuwe. Hoe dichter de virtuele ervaring ligt bij de werkelijkheid, hoe sneller de hersenen het accepteren als waarheid.
Bij een VR lesprogramma is de combinatie tussen klassikaal lesgeven en het gebruik van de headset van groot belang. Daarom hebben sommige smartphone houders voor VR gebruik geen hoofdband. Je moet zelf de headset vasthouden, dat geeft je een ankerpunt met de werkelijkheid.
Geniet, maar VR met mate is wellicht de beste instelling voor VR in educatie. Maak gebruik van het onbegrensde potentieel als leermiddel, niet ter vervanging van een klassiek lesprogramma.
Second Life is een voorloper van Virtual Reality zoals we die nu kennen. Hoewel je daar nog op een plat scherm voor de PC kon rondlopen, was het voor veel mensen een plek om een tweede leven op te bouwen.
De makers van Second Life hebben momenteel twee projecten om een dergelijke wereld voor VR te maken. En net als bij Second Life wordt er gebruik gemaakt van een virtuele economie waar echt geld in wordt geïnvesteerd. Bedrijven en merken nemen graag deel aan deze opkomende industrie. De resultaten zijn zeker niet alleen virtueel.
Investeren in software
Deadmau5 is een Canadese DJ en fan van VR. Omdat hij zelf niet de middelen had een VR app te maken ging hij een samenwerkingsverband aan met Absolut Vodka, met als resultaat een VR game. Hoewel de kwaliteit te wensen overlaat is het wel een indicatie van een opkomende markt.
Ook Red Bull heeft VR reeds gebruikt als marketing instrument. Vaak betreft het 360 graden videos, ook worden er complete VR appsontwikkeld om een product aan de man te brengen. Series als The Walking Dead zijn al vertaald naar Virtual Reality.
Google Cardboards bedrukken
Een andere manier om branding toe te passen is de hardware zelf, in dit geval de kartonnen VR houders. McDonald's heeft een kartonnen houder uitgebracht met de opvallende rode kleur en gele glimlach.
Coca Cola heeft een verpakking voor cola blikjes omgetoverd tot vouwplaat om een smartphone houder mee te maken. Soms is er combinatie tussen app en houders, soms staan deze marketing instrumenten los van elkaar.
Er zijn talloze toepassingen te bedenken. Hoewel de ontwikkeling van eigen VR apps nog erg duur is kun je wel betaalbaar een 360 graden video laten maken. Het bedrukken van Google Cardboards is ook voor de meeste bedrijven betaalbaar. Zorg wel dat het een relevante actie betreft, wanneer het slechts een gimmick is kan het de merkwaarde schade berokkenen.
Voor de consumentenmarkt is Virtual Reality het meest geschikt als product. Gamers zijn altijd op zoek naar die nieuwe uitdaging, visueel kun je met VR alle kanten uit. Die grote headsets zien er indrukwekkend uit, zelfs wanneer het niet meer is dan een plastic smartphone houder. Augmented Reality staat niet zo in de schijnwerpers, toch luidt deze technologie voor zakelijke toepassingen een nieuw tijdperk in. Google heeft met Google Glass de fout gemaakt zich vooral te richten op de consument, terwijl de grootste potentie ligt in de zakelijke markt. Bedrijven als de Oosterhout Design Group richten zich op zakelijke toepassingen, en steeds meer ontwikkelaars volgen deze trend.
Voordelen van Augmented Reality voor zakelijke toepassingen
AR legt een laag over de werkelijkheid, je behoudt het normale zicht.
Zichtbare objecten kunnen worden voorzien van dynamische elementen die niet-permanent zijn.
Met een slimme bril kun je beide handen gebruiken, met VR heb je vaak één of twee controllers nodig.
Augmented Reality brillen zijn doorgaans heel compact en draadloos.
Zakelijke spelers om in de gaten te houden
VR headsets zoals de Oculus Rift en de HTC Vive zullen zich de komende tijd vooral richten op hobbyisten, gamers en educatie, in de industriële sector zijn er andere grote spelers zoals Microsoft, die met de Hololens een all-in-one oplossing biedt op basis van Windows 10.
De voornoemde ODG heeft met hun eigen R serie smart glasses het Google Glass concept toegepast op de zakelijke sector. Deze bril werkt op basis van het Android besturingssysteem.
Software ontwikkelaars als Vuforia bouwen hun AR platform op basis van mobiele processoren. Dat vindt allemaal plaats terwijl Google hun nieuwe VR platform Daydream niet van de grond kan krijgen, ook weer gericht op de eindconsument.
VR is prachtig en veelbelovend, binnen de industrie is het toch AR waar momenteel de meeste potentie ligt.
Samsung is een enorm bedrijf dat zich niet alleen bezighoudt met smartphones, tablets en andere consumentenelektronica. In tegenstelling tot een bedrijf als Apple richt Samsung de pijlen op elke industrie waar geld te verdienen valt, ze maken zelfs tanks voor het leger!
Met de introductie van de Gear VR had Samsung een schot in de roos te pakken. Ze gaan nu verder met het Samsung NEXT fonds waarin ze kleine startups helpen te groeien.
VIRTUELE ZAADJES PLANTEN
Samsung investeert in Virtual Reality, Artificial Intelligence, Internet of Things en andere innovatieve technologieën. Ze hebben reeds geld toegekend aan tien startups: 2Sens, Converge Industries, Dashbot, Entry Point VR, Filament, Intezer, LiquidSky, Otto Radio, SafeDK, en Virtru.
Met de investering kunnen de bedrijven verder uitbreiden naar een Series B Investment ronde, ofwel nog meer kapitaal ophalen bij investeerders. Samsung heeft momenteel vijf kantoren verspreid over de wereld die zich bezighouden met innovatie; in Korea, Mountain View, New York, San Francisco en Tel Aviv. Er zullen nog meer locaties volgen.
PASSIE VOOR THE NEXT LEVEL
Samsung heeft in feite het Global Innovation Center omgedoopt tot NEXT met als doel het Samsung ecosysteem te transformeren. Deze doelstelling ligt in lijn met de ontwikkeling van de laatste jaren. Met name de mobiele tak van Samsung lijkt de meer afgebakende koers van Apple te volgen.
De Gear VR is alleen te gebruiken met specifieke Samsung toestellen. Hoewel 150 miljoen veel geld lijkt is het binnen de investeringswereld vaak slechts een druppel op een gloeiende plaat. Kijk bijvoorbeeld naar het Mixed Reality bedrijf Magic Leap.
Na meerdere investeringsrondes vertegenwoordigen ze een totale waarde van 4,5 miljard dollar. Dat is slechts één bedrijf zonder toonbaar product. Facebook gaf onlangs aan dat ze totaal 3 miljard dollar hebben geïnvesteerd in Oculus Rift, een VR headset die slechts een fractie van de Gear VR is verkocht.
Wordt de Daydream van Google een nachtmerrie? Slechts twee maanden na introductie wordt de Daydream View headset al afgeprijsd van $79,- naar $49,-. Dat is een behoorlijke prijsverlaging voor een nieuw product. Wat is er aan de hand, en moet Google zich zorgen maken?
GOOGLE IS NIET TEVREDEN
Hoewel Google geen harde uitspraken doet lijken ze niet tevreden te zijn met de verkopen van de Daydream View headset. Ze hebben andere telefoonfabrikanten die Daydream compatibel smartphones maken gevraagd de View gratis mee te leveren.
Dat is een strategie die voor Samsung succesvol is gebleken met de Gear VR. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat Google überhaupt verbaasd is over de verkoopcijfers. Er zijn volop redenen om NIET een View te kopen:
Laten we beginnen met de reden die voor ons van belang is; in de Benelux wordt de Daydream View helemaal niet geleverd. Alleen in Duitsland zijn er mondjesmaat Views headsets aangeboden.
Na twee maanden zijn er slechts drie smartphones die werken met het nieuwe Daydream platform; de Google Pixel, de Pixel XL en de Moto Z van Motorola. Andere smartphones zijn aangekondigd maar liggen nog niet in de winkel.
Het aantal apps voor Daydream is zeer laag als je het aanbod vergelijkt met die van de Gear VR en Googles eigen Cardboard.
Het design is leuk, de afstandsbediening is interessant maar het blijft een smartphone houder, er is geen extra hardware om de ervaring te verbeteren in tegenstelling tot de directe concurrent Gear VR.
De Pixel smartphone werd matig ontvangen, de prestaties zijn niet opvallend en de prijs ligt in het hoogste segment.
Het textiel is leuk bedacht, maar je kunt ze niet personaliseren, Google Cardboards bedrukken is erg populair bij bedrijven!
We zullen stoppen voordat de marketing afdeling van Google depressief wordt. En we verwelkomen graag een leuke Pixel XL smartphone inclusief Daydream View op de redactie om uitgebreid te testen. Dan moet je ze wel naar Nederland sturen, misschien kun je hier meer verkopen?
Pearl is de eerste VR animatie met een Oscar nominatie
Het Oscar seizoen is weer beginnen, actrices worden benaderd door fashion designers, filmliefhebbers spreken geëmotioneerd over de kleurrijke musical nummers van La La Land. Voor VR liefhebbers is er een andere reden om dit jaar naar de Oscars te kijken: Pearl is de eerste VR productie die genomineerd is voor een Oscar, voor beste korte animatiefilm.
Deze productie is gemaakt voor de Google Spotlight serie. Download de Spotlight app voor de 3D versie, de film op YouTube heeft niet dezelfde impact. Regisseur Patrick Osbourne heeft al eerder een Oscar in ontvangst mogen nemen voor Feast, een Disney productie. Pearl vertelt het verhaal van een meisje en haar vader over een lange periode. Door het verhaal in een auto te plaatsen is deze animatie heel geschikt voor een 360 graden beeld zonder af te leiden.
Deze VR productie is niet alleen bijzonder omdat het een emotioneel verhaal vertelt in 360 graden, deze animatie werd ook getekend in VR met het programma Quill. Dear Angelica laat zien dat schilderen in 3D een compleet nieuwe ervaring biedt, en een krachtige nieuw instrument is voor artiesten.
Het gebruik van diepte is niet nieuw, Disney gebruikte voor Sneeuwwitje al diepte door getekende lagen op verschillende afstanden te plaatsen. Door direct te tekenen in VR kan de artiest 2D tekeningen tot leven laten komen in de ruimte, mede dankzij opvallende speciale effecten in de tekentools. Quill is los te koop en wordt gratis meegeleverd met de Oculus Touch controllers.
Deze twee producties laten zien dat ongeacht de technologie het verhaal nog steeds op nummer één staat. De beste voorbeelden van VR animatie gaan immers over de relatie tussen ouder en kind. 360 graden video film productie Utrecht is slechts het medium om het verhaal te vertellen.
Er zijn steeds meer bedrijven die VR applicaties en games laten maken. Goed idee, het aantal VR gebruikers breidt zich snel uit, iedereen wil even een kijkje nemen in de virtuele wereld. Dat betekent niet dat elke VR app geschikt is voor elke cultuur. Er zijn bijvoorbeeld PSVR titels die alleen te koop zijn in Japan. Is dat een groot gemis, of kunnen we gerust zijn dat deze titels hier niet verschijnen? Kijk en oordeel zelf
Shin Godzilla
Een gratis Godzilla app, ja dat willen wij hier ook wel! Helaas is dit geen spel waarbij je virtueel Tokyo met de grond gelijk kunt maken, het is een digitale versie van Godzilla die zich verdedigt tegen inkomend militair geweld.
Er is geen interactie mogelijk, en de demo is erg kort. Het is wel een leuk detail dat het Godzilla model echt afkomstig is van de laatste film.
Idolmaster
Virtuele artiesten zijn mateloos populair in Japan, hier slaan ze vooralsnog niet aan. In Idolmaster zie je een virtuele J-Pop band zingen en dansen, het is alsof je een live concert meemaakt met je PSVR headset.
Naast het standaard aanbod kun je ook nog nieuwe nummers bijkopen. Als je van dit genre houdt kun je in Nederland gratis genieten van de Unity-Chan app voor de Gear VR en Google Cardboard.
Joysound Karaoke
Het bedrijf Joysound is een enorm succesvolle Karaoke exploitant in Japan, met deze PSVR app kun je thuis Karaoke zingen, helemaal gezellig in je eentje
Een beetje treurig idee eigenlijk, de band Golden Bombers brengen wel wat leven in de brouwerij met enkele 360 graden videos waarin ze jou aanmoedigen te zingen. Om hiervan te genieten is flink wat saké nodig.
360 Date
In deze series 360 graden videos kun je tijd doorbrengen met een leuke Japanse meid die af en toe wat zegt maar er is verder geen echte interactie mogelijk. Een typische mix van onschuldig en toch creepy zoals ze dat alleen in Japan kunnen bedenken.
Summer Lesson
Een virtuele dame ziet er toch net wat minder eng uit dan de vorige video date, dit spel is ook het meest professioneel uitgevoerd van het lijstje. Dat mag ook wel voor omgerekend zon 25 euro.
Dit keer moet je een jongedame lesgeven. Het blijft allemaal erg netjes en ook behoorlijk saai eigenlijk. Het lijkt wel alsof dit karakter echt in de kamer staat, als je te dichtbij komt zal ze dit niet waarderen
Waarschijnlijk kijken Japanners met dezelfde verwondering naar onze voorkeur voor geweld in spellen zoals wij naar Japan kijken met hun voorkeur voor virtuele communicatie met iets te jonge vrouwen. Het is wel duidelijk waarom deze games in Japan zijn gebleven
Jaunt heeft vijf nieuwe VR producties aangekondigd voor 2017 waaronder de cult Sci-Film The Lawnmower Man. Daarnaast komen er ook nieuwe producties als Miss Gloria, Luna, The Enlightened Ones en Bad Trip, allemaal 360 graden series met meerdere episodes.
Jaunt is een specialist wat betreft 360 graden videos laten maken, Disney is één van de voornaamste investeerders in dit bedrijf. Met de eigen Jaunt One camera kunnen ze 360 graden films opnemen op basis van Light Field technologie voor extra bewegingsvrijheid. FoxNext werkt momenteel aan een VR Experience van Planet of the Apes, onder regie van Within oprichter Chris Milk.
Virtual Reality in Film
In de jaren negentig was VR plotseling hot in Hollywood. Het is opvallend om te zien dat vrijwel elke film de Virtual Reality technologie positioneerde als gevaarlijk en bedreigend. Hier zijn tien oudere films waarbij VR een belangrijke rol speelt:
1. Brainstorm (1983)
De oudste uit het lijstje en qua concept zijn tijd ver vooruit. Wetenschappers hebben een technologie ontwikkeld waarmee ze dromen en gedachten kunnen opnemen (op VHS video). Het is wellicht geen echte VR, toch zijn de basiselementen al te herkennen. De film is niet echt een klassieker te noemen, het concept is wel vernieuwend.
2. Lawnmower Man (1992)
De standaard in VR films. Stephen King sleepte de studio voor de rechter omdat zijn oorspronkelijke verhaal niets te maken had met deze film over Virtual Reality. Dat was terecht, een bestaand script werd herschreven tot een Stephen King productie. De computeranimatie was bijzonder voor 1993, het verhaal was daarentegen niet zo verheffend. Er zou later een vervolg komen, die is snel in de vergetelheid geraakt.
3. Freejack (1992)
Een actiefilm met Emilio Estevez op zijn hoogtepunt, Anthony Hopkins en de enige echte Mick Jagger, hoe kon het mislopen? Helaas is Freejack geen indrukwekkende Sci-Fi film geworden, er is wel een sterk VR element aanwezig. Estevez moet in het virtuele brein van Hopkins de wereld redden of zoiets
4. Arcade (1993)
Deze low budget film blijft relatief dicht bij de werkelijkheid door een Arcade te gebruiken als begin van een avontuur in een VR spel. Uiteraard loopt dat helemaal verkeerd af wanneer het spel dodelijke gevolgen heeft in de werkelijke wereld. Robert Rodriguez zou dit verhaaltje met Spy Kids 3D nog eens dunnetjes overdoen.
5. Ghost in the Machine (1993)
In Pulse wilde elektriciteit onschuldige mensen vermoorden, in Maximum Overdrive werden alle machines moordlustig, in deze film komt een moordenaar terug via een computernetwerk. Plug in to your worst nightmare.
6. Brainscan (1994)
In deze typische jaren negentig slasher film speelt het irritante kind uit Terminator 2 (Edward Furlong) de hoofdrol. Hij wordt geterroriseerd door een monsterachtig wezen die via een Virtual Reality spel op CD-ROM tot leven komt.
7. Johnny Mnemonic (1995)
Deze Cyberpunk thriller met Keanu Reeves was weliswaar niet een Oscar waardige film, de ontwerpafdeling wist met de VR handschoenen en de strakke headset toch wel een mooi staaltje futuristisch design neer te zetten. Reeves zou later in The Matrix nog verder duiken in een virtuele wereld.
8. Virtuosity (1995)
Blijkbaar vond iemand het een slim idee om de karaktereigenschappen van tientallen dictators, moordenaars en ander gespuis te combineren tot één virtuele psychopaat die gespeeld wordt door Russel Crowe. Het is aan Denzel Washington om de wereld te redden van deze cybermaniak.
9. Strange Days (1995)
Deze productie van James Cameron werd geregisseerd door zijn voormalige vrouw Kathryn Bigelow, de film gaat over het opnemen van gedachten met speciale SQUID schijven. De film was destijds een grote flop maar werd later meer gewaardeerd als donkere techno thriller.
10. eXistenZ (1999)
Dit is niet de meeste bekende klassieker van David Cronenberg, toch past deze body horror perfect bij de klassiekers als Scanners en Videodrome. Jude Law stapt in een overtuigende Virtual Reality wereld waarbij hij een pistool leert maken uit botten en tanden, en in de VR wereld duikt via een controller met navelstreng. Het blijft uiteindelijk een Cronenberg film.
11. Red Dwarf
Nummer elf is geen film maar een serie. Hoewel het Holodeck van Star Trek voor de hand ligt heeft de Britse serie Red Dwarf enkele malen de Virtual Reality wereld zeer overtuigend en onovertroffen grappig in beeld gebracht. De aflevering Better than Life dateert uit 1988 waarin elke fantasie waarheid wordt.
In Back to Reality uit 1992 blijkt dat een jarenlange ruimtereis slechts een VR spel was, en in 1993 werd de VR trilogie afgerond met Gunmen of the Apocalypse waarin de crew virtueel in het Wilde Westen terecht komt, compleet met videogame specialiteiten als messen gooien en pistolen schieten.
Helaas, al deze kijktips zijn nog in platte vorm, als The Lawnmower Man VR een succes wordt weet je alvast wat je kunt verwachten de komende tijd!