
Second Life is een voorloper van Virtual Reality zoals we die nu kennen. Hoewel je daar nog op een plat scherm voor de PC kon rondlopen, was het voor veel mensen een plek om een tweede leven op te bouwen.
De makers van Second Life hebben momenteel twee projecten om een dergelijke wereld voor VR te maken. En net als bij Second Life wordt er gebruik gemaakt van een virtuele economie waar echt geld in wordt geïnvesteerd. Bedrijven en merken nemen graag deel aan deze opkomende industrie. De resultaten zijn zeker niet alleen virtueel.
Investeren in software
Deadmau5 is een Canadese DJ en fan van VR. Omdat hij zelf niet de middelen had een VR app te maken ging hij een samenwerkingsverband aan met Absolut Vodka, met als resultaat een VR game. Hoewel de kwaliteit te wensen overlaat is het wel een indicatie van een opkomende markt.

Ook Red Bull heeft VR reeds gebruikt als marketing instrument. Vaak betreft het 360 graden videos, ook worden er complete VR appsontwikkeld om een product aan de man te brengen. Series als The Walking Dead zijn al vertaald naar Virtual Reality. 
Google Cardboards bedrukken
Een andere manier om branding toe te passen is de hardware zelf, in dit geval de kartonnen VR houders. McDonald's heeft een kartonnen houder uitgebracht met de opvallende rode kleur en gele glimlach.
Coca Cola heeft een verpakking voor cola blikjes omgetoverd tot vouwplaat om een smartphone houder mee te maken. Soms is er combinatie tussen app en houders, soms staan deze marketing instrumenten los van elkaar.
Er zijn talloze toepassingen te bedenken. Hoewel de ontwikkeling van eigen VR apps nog erg duur is kun je wel betaalbaar een 360 graden video laten maken. Het bedrukken van Google Cardboards is ook voor de meeste bedrijven betaalbaar. Zorg wel dat het een relevante actie betreft, wanneer het slechts een gimmick is kan het de merkwaarde schade berokkenen.

|