
De meeste mensen beschikken over vijf zintuigen, voor Virtual Reality worden ze niet allemaal gebruikt. Haptic feedback bestaat al lange tijd, toch blijft het een enorme uitdaging om overtuigend te realiseren. Force feedback in spelcontrollers is reeds lange tijd standaard.
De Apple Watch maakt gebruikt van een taptic methode die je zachte tikjes geeft. AxonVR wil je hele lichaam het gevoel geven in de virtuele realiteit te stappen. Door samen te werken met NVIDIA komt de realiteit van het Holodeck uit Star Trek weer een stukje dichterbij.
AxonVR
Dit bedrijf werkt al vier jaar in relatieve stilte aan een methode om je te laten lopen, tasten en voelen in een virtuele omgeving. De eerste prototypes lijken op een combinatie van een fitness crosstrainer met een martelwerktuig uit de middeleeuwen.
Het einddoel is een soort zwempak dat is gemaakt met een speciaal soort HaptX textiel. Om de ervaring echt overtuigend te maken is er naast software ook processorkracht nodig, en die zal NVIDIA leveren.
De geheimzinnige HaptX doos
Om een demonstratie te geven van de HaptX SDK voor software ontwikkelaars heeft AxonVR een doos ontwikkeld waar de proefpersoon zijn of haar hand in moet steken.
In een VR headset kun je objecten zien die op je hand worden geplaatst. Je voelt de rondingen van een appel, en de stapjes van een klein hertje op je hand. Het zal nog een tijd duren voordat deze kleine demonstratie kan worden opgeschaald naar een volledig pak.
PhysX accelerator
De HaptX SDK werkt op basis van PhysX technologie, deze besturing kan worden gebruikt in ontwikkelomgevingen als Unity en de Unreal Engine. Er hoeft weinig aangepast te worden aan de bestaande code. Zo kunnen spellen in de toekomst snel worden voorzien van gevoel. De eerste pakken zullen bestemd zijn voor VR Arcades en pretparken.