Neem plaats achter het stuur van het legendarische Spitfire vliegtuig. In deze WWII vechtmachine vlieg je over uitgestrekte woestijnen en je scheurt langs hoge bergen. Terwijl je luistert naar het geronk van de motor doemen er andere vliegtuigen op in de blauwe lucht. Manoeuvreer het vliegtuig uit de vuurlinie en zet de aanval in vanuit de flanken. Schiet zoveel mogelijk tegenstanders neer en wordt de koning in de lucht.
Ontwikkelaar: Setapp
Genre: Vliegen / Schietspel
Prijs: 3,99
Game Review
Hoewel je dit spel alleen kunt spelen is het vooral gemaakt om online de strijd aan te gaan met echte tegenstanders. Er zijn twee soorten vliegsimulatoren; met een realistische insteek en een arcade aanpak.
Overflight ligt duidelijk in de tweede categorie. Je hoeft niet veel te leren over het vliegtuig, je zult je moeten concentreren op de aanvallers vanuit de lucht.
Beeld en Geluid
Grafisch ziet Overflight er eenvoudig uit, alles is goed genoeg maar niet overweldigend. De aanwijzingen in beeld zijn wat moderner dan het vliegtuig, het is wel allemaal duidelijk. De cockpit ziet er zeer gedetailleerd uit, de rookpluimen geven aan hoeveel schade de tegenstanders heeft opgelopen.
Het geluid is vooral het geluid van de motor, daarnaast hoor je de mitrailleurs afvuren en inkomende kogels tikken tegen de Spitfire.
Besturing
Je kunt deze game spelen met zowel het touchpad van de Gear VR als een externe controller. Bij een actiespel als Overflight is een controller eigenlijk onmisbaar. Vliegen, draaien en schieten werkt heel intuïtief, je hoeft geen ervaren piloot te zijn om een rondje te vliegen.
Je kunt helaas niet de knoppen zelf instellen, voor mensen die eerder met vliegtuig controllers hebben gespeeld zullen even moeten wennen aan de indeling. Je kunt als je wilt met je hoofd rondkijken of sturen, het is een kwestie van voorkeur welke optie het beste bij je past.
Conclusie
Overflight is vooral interessant wanneer je de strijd aan kunt gaan met echte spelers. Wanneer je een match start worden lege posities automatisch aangevuld met AI bots. Zo vlieg je nooit door een lege ruimte.
Zoals je bij Arcade shooters mag verwachten kun je snel een match starten en na een intense strijd de Gear VR headset weer afzetten. Het spelconcept is eenvoudig en duidelijk, dat geldt eigenlijk voor alles in dit spel.
De menus zijn duidelijk zonder poespas, het speelveld ziet er netjes uit zonder indrukwekkend te zijn, je kunt vliegen en schieten, meer is het niet. En daarmee heeft ontwikkelaar Setapp eigenlijk precies de juiste keuzes gemaakt voor een mobiel VR spel.
Vliegen is bij uitstek een concept dat zich leent voor een VR headset. Het voelt af en toe behoorlijk realistisch, als je erg gevoelig bent voor duizeligheid kan vrij sturen wel voor misselijkheid zorgen. Probeer de verschillende besturingsopties en kies wat het beste bij je past. Spelen met een controller zal voor de meeste mensen de beste keuze zijn, gelukkig is er maar één wapen waarmee het touchpad volstaat.
Qua inhoud heeft Overflight zeer weinig te bieden, het is puur een Death Match met echte spelers online of bots, in een omgeving die niet echt veel veranderd. Er is geen verhaal, er zijn geen missies, het is pure actie, ontwijken en schieten. Wanneer dat voldoende is kun je voor 3,99 een leuke online Arcade shooter in huis halen, wanneer je meer diepgang zoekt ben je bij Overflight aan het verkeerde adres. Overflight is een pick-up-and-play spel dat nergens vernieuwend is maar waarin alle elementen gewoon kloppen. Soms is eenvoud en focus precies wat je zoekt, als je houdt van een klassieke Arcade ervaring is Overflight een goede keuze.
Qua inhoud heeft Overflight zeer weinig te bieden, het is puur een Death Match met echte spelers online of bots, in een omgeving die niet echt veel veranderd. Er is geen verhaal, er zijn geen missies, het is pure actie, ontwijken en schieten. Wanneer dat voldoende is kun je voor 3,99 een leuke online Arcade shooter in huis halen, wanneer je meer diepgang zoekt ben je bij Overflight aan het verkeerde adres. Overflight is een pick-up-and-play spel dat nergens vernieuwend is maar waarin alle elementen gewoon kloppen. Soms is eenvoud en focus precies wat je zoekt, als je houdt van een klassieke Arcade ervaring is Overflight een goede keuze.
Charlotte Tilbury make-up is een merk dat de laatste jaren een enorme groei heeft doorgemaakt in de consumentenmarkt. Klanten kunnen zich in 45 minuten tijd door specialisten laten transformeren volgens één van de tien basisstijlen.
Om de keuze wat eenvoudiger te maken hebben ze in samenwerking met Holition een Augmented Reality spiegel ontworpen waarin de klant binnen slechts 45 seconden elke look kan bekijken vooraleer ze in de make-up stoel plaatsnemen.
Slimme spiegels
Slimme telefoons, slimme horloges en nu dus ook slimme spiegels; deze Augmented Reality spiegel heeft geavanceerde gezichtsherkenning die doet denken aan de gezichtsfilters van Snapchat. Het verschil is het realistische resultaat, de Tilbury magische spiegel geeft een duidelijk beeld van de diverse make-up stijlen. Je kunt zelfs schakelen tussen een dag en avond stijl en de make-up vergelijken.
Je ziet werkelijk alles; foundation, blush, oogschaduw, eyeliner, mascara, lippenstift en contouring. Diverse klanten hebben al aangegeven dat ze na het bekijken van deze spiegel voor een andere stijl kozen dan ze in eerste instantie van plan waren.
Virtuele make-up doos voor thuis
Tilbury mag dan een magische make-up spiegel hebben, je kunt jouw eigen smartphone ook omtoveren tot Augmented Reality make-up spiegel. Fabrikanten als LOréal, Rimmel en Sephora hebben reeds hun eigen Apps uitgebracht.
Hiermee kun je met je smartphone de verschillende producten virtueel uitproberen en daarna direct bestellen. Voor de make-up merken is het een goede promotie, voor de gebruikers is het erg handig, daarnaast is het ook gewoon leuk om met virtuele make-up te spelen.
Hoe werkt Augmented Reality make-up?
Er zijn verschillende vormen van gezichtsherkenning, 2D en 3D. De meeste software herkent de vorm van gezichten, positie van ogen en kan bewegingen realtime registreren. De AR laag wordt dynamisch uitgerekt aan de hand van de beweging van het gezicht.
Meer geavanceerde methodes leggen een 3D model over het gezicht, wanneer dit gecombineerd wordt met een 3D camera zal het resultaat zeer realistisch zijn. Voor een subtiele make-over kun je bijvoorbeeld de Makeup Genius App van LOréal Paris proberen, Snapchat heeft meer opvallende karakters op basis van technologie door MSQRD. Beide Apps zijn gratis te downloaden.
Second Life was het eerste virtuele sociale platform dat doorbrak bij een groot publiek. Linden Lab kwam in 2003 met deze virtuele wereld waar mensen met een avatar konden rondlopen, communiceren en een tweede leven konden leiden.
Dit fenomeen werd een miljoenenindustrie met virtuele makelaars, merken en producten. Oprichter Philip Rosedale richt zijn pijlen nu op Virtual Reality en heeft reeds tientallen miljoenen opgehaald voor nieuwe sociale producten.
High Fidelity of Sansar?
Vorig jaar schreven we al over Sansar, het nieuwe virtuele sociale platform van Linden Lab. Nu komt Rosedale met High Fidelity, een soortgelijk platform waarmee hij effectief concurrent van zichzelf wordt. Er zijn reeds miljoenen dollars gestoken in beide projecten, de vraag rijst of dit geld ook virtueel besteed wordt
Is een social media platform voor VR headsets echt zoveel geld waard? AltspaceVR heeft ook al 18 miljoen dollar opgehaald, VRChat en JanusVR moeten het doen met slechts 1,5 miljoen dollar.
Facebook is zelf al enige tijd bezig met een eigen social VR project, zij hebben reeds een enorm aantal actieve gebruikers, als ze slechts een deel hiervan warm kunnen maken voor Facebook VR hebben ze de strijd al gewonnen.
Pluto VR maakt elke App sociaal
De makers van Pluto VR pakken het heel anders aan, zij werken aan een soort plug-in die een sociale laag over andere apps legt. Ongeacht wat je doet of wat je speelt, je kunt in contact treden met vrienden over de hele wereld door Pluto over je huidige VR toepassing te activeren.
Je hoeft elkaar niet meer te zoeken in één van de vele social VR Apps, Pluto VR werkt overal. Je ziet elkaar als zwevende hoofden over de App die je open hebt staan.
Helaas bewegen de hoofden (nog) niet mee met de App. Dit product verkeert pas in de Alpha fase, de ontwikkelaars zoeken momenteel naar testers.
Er komen zoveel sociale VR Apps dat het lastig wordt om je vrienden te vinden, is er behoefte aan virtuele werelden zoals Second Life, of willen we net als Skype of Messenger communiceren naast of zelfs over andere applicaties?
Bij Augmented Reality wordt er een virtuele laag over de werkelijkheid geplaatst. Om de juiste positie te bepalen moet de software het beeld van de camera analyseren. Er zijn verschillende methodes om een computer naar een beeld te laten kijken, vaak worden Augmented Reality markeerpunten gebruikt ofwel AR markers.
QR Code
Je kent vast die zwart-wit vierkantjes wel, enkele jaren geleden zag je ze overal, nu zijn ze weer uit de mode. Deze Quick Response Code kan met een camera en de juiste software worden gelezen. Net als de streepjescode in de supermarkt wordt er informatie gekoppeld aan deze code, bijvoorbeeld een webadres. Dit is geen Augmented Reality, het is wel een soort voorloper.
Layar is een Nederlands bedrijf die een soortgelijke techniek gebruikt om posters en tijdschriften te voorzien van extra informatie. Er wordt bijvoorbeeld een videoclip gestart, of er verschijnt extra informatie over het beeld.
Beeldherkenning
Het herkennen van zwart-wit patronen was slechts het begin, nu kun je met software veel nauwkeuriger beelden analyseren. De Dino plaatjes van Albert Heijn zijn een goed voorbeeld van dit type herkenning.
Je legt een kaartje op de tafel, bekijkt het plaatje via de Dino app en het kaartje komt tot leven. De software kan de vormen en kleuren herkennen, net als een QR code. Voor mensen lijkt het nu gewoon een afbeelding.
Say Cheese!
Apple heeft dit jaar het bedrijf Faceshift gekocht, de software van deze ontwikkelaars kan gezichten herkennen. Zo is het mogelijk fotos te sorteren aan de hand van personen in het beeld. Facebook kocht het bedrijf MSQRD, die hebben een app ontwikkeld die jouw gezicht kan voorzien van een nieuwe look.
Hierbij is er dus geen standaard afbeelding, de software kan direct een gezicht herkennen inclusief beweging en emotie. Snapchat heeft een soortgelijke functie. Augmented Reality markers zullen door dynamische beeldherkenning zoals die van MSQRD gaandeweg vervangen worden naarmate software slimmer wordt.
De speelgoedwinkels liggen vol met VR headsets. Moet Sinterklaas dit jaar elk kinderschoentje vullen met een Homido, Gear VR of een Google Daydream? Of zijn deze brillen geen kinderspel? We onderzoeken de gevaren en de voordelen van VR headsets.
12 jaar en ouder
Oculus geeft een minimum leeftijd aan van 13 jaar voor het gebruik van hun VR producten, Sony houdt het op 12 jaar en ouder. Omdat de hersenen van kind nog in de ontwikkelingsfase zijn.
Bestaat de mogelijkheid dat Virtual Reality wellicht schadelijke gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van het brein en het zicht. Alleen is dit nog niet wetenschappelijk aangetoond, fabrikanten spelen hierbij op safe.
Bijziend en dieptewerking
Het lijkt slecht, een beeldscherm op slechts enkele centimeters van je ogen. Toch is de dieptewerking van VR spellen gelijk aan normaal kijken. Een object dat ver lijkt te staan wordt ook zo gezien door de headset.
Daarmee is Virtual Reality niet per definitie slecht voor de ogen. Sterker nog, met VR headsets kunnen oogafwijkingen beter geconstateerd worden, er zijn ook al technieken om een lui oog te behandelen met VR headsets.
Misselijkheid
Dit nadeel van VR headsets speelt bij zowel kinderen als volwassen. De beweging van het beeld komt niet overeen met de beweging van je lichaam. Dat kan leiden tot een misselijk gevoel, toch heeft niet iedereen daar in dezelfde mate last van.
Zijn VR headsets gevaarlijk voor kinderen?
Professor Banks heeft de veiligheid van VR headsets onderzocht en kwam tot de conclusie er wordt meer over gepraat door advocaten dan door wetenschappers.
Net als met chocoladeletters en strooigoed is het verstandig om maat te houden, beperk de speeltijd per keer. Blijf bij de kinderen wanneer de spelen, zorg vooral dat ze niet struikelen. E
r zijn al vele apps in VR die leuk en leerzaam zijn, bijvoorbeeld House of Languages om een taal te leren of de Unimersiv virtuele universiteit voor wat oudere kinderen.
Gear VR Game Review: Goalkeeper VR en Arcade Basketball VR
Gear VR Game Review: Goalkeeper VR en Arcade Basketball VR
on december 29, 2016
Goalkeeper VR plaatst je in het doel. Bereid je voor op een salvo aan voetballen, beweeg je lichaam om ze te stoppen. Hoe meer ballen je tegenhoudt, hoe hoger de score. Wordt jij de beste keeper in de ranglijst?
Arcade Basketball VR brengt het bekende kermis spel naar de Gear VR. Gooi zoveel mogelijk ballen en ga voor de hoogste score. Met tickets kun je nieuwe basketballen kopen in de Arcade.
Ontwikkelaar: Yode
Genre: Sport / Voetbal
Prijs: Gratis
Ontwikkelaar: 1 Man Team Studios
Genre: Sport / Basketbal
Prijs: Gratis
Game Review
In de Gallery Apps sectie van de Gear VR app store vind je steeds meer spelconcepten, deze twee sportspellen hebben veel overeenkomsten. Ze nemen een eenvoudig en bestaand idee, het doel is de hoogste score behalen om hoger te scoren in de online ranglijst.
Beide spellen zijn ook zeer eenvoudig van vormgeving. Een spel is snel voorbij, toch hebben ze beide dat nog één keer gevoel.
Arcade Basketball VR heeft een extra element toegevoegd door je exclusieve ballen aan te bieden in de online winkel. Door je score te verbeteren win je tickets om nieuwe ballen aan te schaffen. Goalkeeper VR houdt het eenvoudig, houd zoveel mogelijk ballen tegen voor de teller stopt en herhaal.
Beeld en Geluid
Beide spellen hebben een zeer eenvoudige vormgeving. Je kunt ronddraaien maar niet vrij lopen. Het basketbal spel ziet er iets meer verzorgd uit, het fish eye effect bij het voetbalspel is eigenlijk te groot waardoor de ballen vaak alles behalve rond zijn.
Qua geluid krijg je bij het voetbalspel het publiek te horen, dat verhoogt de sfeer, verder hebben beide spellen niet echt een noemenswaardige audio ervaring.
Besturing
Arcade Basketball VR heeft een besturing voor beginners en gevorderden. Het grote verschil is wel of niet automatisch oppakken van de ballen. Je schiet door de touchpad los te laten en mikt met je hoofd.
Goalkeeper VR is helemaal handsfree, je hoeft alleen je hoofd te kantelen. Omdat de Gear VR geen absolute positiebepaling heeft kan dat desoriënterend werken.
Conclusie
Beide spellen zijn gratis te downloaden in de Gear VR app store, je kunt ze zonder risico uitproberen. Het zijn ook beide typische Arcade ervaringen, of misschien beter gezegd kermisspelen. Ballen gooien of juist stoppen, veel meer is er niet.
Als je kijkt naar de kwaliteit van het design scoort Arcade Basketball VR een stukje beter. Hoewel beide spellen grafisch niet indrukwekkend zijn heeft Basketball een nettere afwerking.
Je kunt rondkijken en je ziet een aardige Arcade, de diepte is goed en alles is duidelijk zichtbaar. Goalkeeper heeft een aparte vertekening, de graphics zien er ook erg spartaans uit.
Als spel hebben beide games weinig om het lijf, Basketball laat je wel sparen voor andere ballen. Daarbij moet gezegd worden dat op ons testsysteem het spel na één ronde ophield, een nieuw spel starten was niet mogelijk. Daarmee was het spel slechts één ronde per keer te spelen en nieuwe ballen waren niet te ontgrendelen. Het is niet duidelijk of dat probleem lag aan het systeem of aan het spel. Goalkeeper kan je een behoorlijke workout geven als je met je hele lichaam beweegt, en niet alleen knikt met je hoofd. Helaas heeft de Gear VR geen positionele tracking, Goalkeeper zou meer tot zijn recht komen op een Oculus Rift of een HTC Vive systeem. Het spel Goalkeeper heeft wel iets weg van een minigame voor de Wii Fit Balance Board, dat spel was overigens creatiever uitgewerkt.
Als spel hebben beide games weinig om het lijf, Basketball laat je wel sparen voor andere ballen. Daarbij moet gezegd worden dat op ons testsysteem het spel na één ronde ophield, een nieuw spel starten was niet mogelijk. Daarmee was het spel slechts één ronde per keer te spelen en nieuwe ballen waren niet te ontgrendelen. Het is niet duidelijk of dat probleem lag aan het systeem of aan het spel. Goalkeeper kan je een behoorlijke workout geven als je met je hele lichaam beweegt, en niet alleen knikt met je hoofd. Helaas heeft de Gear VR geen positionele tracking, Goalkeeper zou meer tot zijn recht komen op een Oculus Rift of een HTC Vive systeem. Het spel Goalkeeper heeft wel iets weg van een minigame voor de Wii Fit Balance Board, dat spel was overigens creatiever uitgewerkt.
Apple is het grootste tech bedrijf dat geen tastbaar project heeft op het gebied van Virtual Reality of Augmented Reality. Er zijn wel VR apps die werken met een Google Cardboard, en AR Apps zoals de Dinos van Albert Heijn, toch is het kinderspel vergeleken met een Oculus Rift headset van Facebook.
Occipital brengt nu volwaardige Mixed Reality naar de iPhone met de eerste versie van Bridge, een draagbare headset met positionele tracking.
Bridge en Bridget
De Bridge ziet eruit als een kruising tussen een Apple product en een headset uit een Star Wars film. Het is een smartphone houder voor de iPhone 6, 6S of 7, met daarop een Structure Sensor die het mogelijk maakt een diepte scan te maken van de omgeving. Daarmee wordt het mogelijk objecten in de ruimte te plaatsen.
Om Mixed Reality tot stand te brengen wordt de camera van de iPhone gebruikt. Dat beeld is weliswaar tweedimensionaal, de MR beelden zijn stereoscopisch 3D. Bridget is de virtuele robot assistent die speciaal voor de Bridge is ontwikkeld.
Binnenstebuiten positiebepaling
Een Gear VR met een Samsung smartphone kan geen positie bepalen, een Oculus Rift of HTC Vive heeft externe trackers nodig. De Bridge werkt op basis van een diepte scanner op de headset.
Daarmee lijkt het veel op het Santa Cruz prototype van de Oculus Rift en de Hololens van Microsoft. Net als Hololens kan de Bridge een 3D scan maken van de omgeving, Google heeft een soortgelijke technologie genaamd Tango voor tablet en smartphone.
Nu te bestellen
De Bridge is voor de verandering geen Kickstarter, het is een echt product waarvan de eerst lichting voor $499,- te koop is, de volgende serie zal vanaf maart 2017 voor $399,- te bestellen zijn.
Het is vooral de Structure Sensor die de Bridge zo bijzonder maakt. Dat de prijs ver onder die van de Hololens ligt ($3000,-) is mooi meegenomen.
Aan de vormgeving van de headset is te zien dat het nog niet rijp is als officieel Apple product, het heeft nog wat fijnafwerking nodig. De potentie is wel groot, zeker gezien het aantal iPhone gebruikers en de prijs voor een product met volwaardige inside-out diepte scanner.
Vendetta Online VR is een MMORPG die zich afspeelt in de ruimte. Het spel is cross-platform waarbij zowel Android, PC en Gear VR spelers in dezelfde omgeving kunnen spelen. Duizenden spelers ontmoeten elkaar en begeven zich in het uitgebreide universum waarbij je karakters kunt bouwen en de strijd aan zult gaan binnen een realtime omgeving. Er zijn drie hoofdgroepen met elk hun eigen kenmerken, daarnaast zijn er ook subgroepen die door de computer bestuurd worden.
Ontwikkelaar: Guild Software Inc.
Genre: RPG / Schietspel
Prijs: 2,99
Game Review
Voor spelers van het soortgelijke spel EVE zal Vendetta bekend voorkomen. Waar Gear VR gebruikers een eenvoudig schietspel kregen voorgeschoteld in de wereld van EVE met Gunjack is Vendetta Online VR een volledige MMORPG met alle toeters en bellen die je in dit genre kunt verwachten.
Waar de meeste Gear VR online multiplayer spellen soms dunbevolkt zijn is Vendetta Online een multi-platform spel, dat betekent dat je ook met PC gamers kunt spelen.
Beeld en Geluid
Vergeleken met de PC versie ziet de Gear VR versie er vrij eenvoudig uit. Toch is het indrukwekkend om te zien hoe groot dit spel is, je kunt jezelf verliezen in dit ruimteavontuur. Je zult wel veel teksten moeten lezen, dat is op de PC toch een stuk comfortabeler.
De muziek en de geluidseffecten zijn in orde en ondersteunen de sfeer van het spel. Soms lijkt Vendetta Online een beetje te ambitieus voor een mobiele headset. Aan de andere kant heb je wel het gevoel dat je in het spel zit, iets wat bij de Android tablet versie een stuk minder is.
Besturing
Je kunt dit spel met het touchpad besturen en met een controller. Eigenlijk is een losse controller onmisbaar bij dit spel, je moet vaak keuzes maken in de vele menus, daarnaast zijn er actie scènes waarbij je die extra controle goed kunt gebruiken. Het is goed dat de optie bestaat om te spelen met het touchpad, toch zul je op die manier niet het onderste uit de kan halen.
Conclusie
De meeste Gear VR spellen gaan uit van een eenvoudig concept, het zijn vaak mini-games die je in een paar minuten kunt spelen, om vervolgens weer opnieuw te beginnen. Vendetta Online is het echte werk, een groot universum waar duizenden echte spelers en computer bots rondzwerven om hun team sterker en beter te maken. Het is indrukwekkend om een MMORPG op een Gear VR te zien verschijnen.
Vendetta Online VR begon als PC spel en werd later uitgebracht voor Android tablets. In de conversie zijn de graphics wat eenvoudiger geworden. Deze versie is nu omgezet naar een VR game.
Het resultaat is deels indrukwekkend en deels teleurstellend. Omdat je via de headset alles groter dan ooit kunt zien zullen de beperkingen van een mobiel systeem ook duidelijker in beeld komen. Hier en daar kom je wat schoonheidsfoutjes tegen.
Augmented Reality brillen kun je in twee categorieën opsplitsen: De Google Glass brillen met een klein frame en beperkte mogelijkheden, en de Microsoft Hololens met een flinke headset en een meer overtuigende ervaring. De R-7 Smartglasses van ODG biedt de mogelijkheden van de Hololens in de vorm van een stijlvolle bril. Is de R-7 de toekomst van slimme brillen?
De perfecte combinatie van technologie
De Google Glass was een innovatief product dat zijn tijd wellicht iets te ver vooruit was. De keuze om de bril aan eindconsumenten of early adaptors te verkopen heeft geleid tot een marketing ramp. De bril werd gezien als schending van de privacy, gebruikers werden nogal eens uitgelachen.
ODG richt zich op de professionele markt, de R-7 heeft met $2750,- ook een professioneel prijskaartje. Deze prijs ligt in lijn met de Microsoft Hololens, de R-7 ziet er wel een stuk vriendelijker uit. Daarmee is deze slimme bril een combinatie van twee stromingen binnen Augmented en Mixed Reality.
Android of Windows?
De Hololens van Microsoft werkt op basis van het Windows besturingssysteem, de R-7 werkt met een aangepaste versie van Android. Net als het Oculus platform op een Samsung Gear VR, en de Daydream software van Google heeft ODG een eigen laag over het Android systeem gelegd.
De bril heeft een Qualcomm SnapdragonTM 805 Quad Core processor ingebouwd, 3GB RAM, 64 GB opslag en twee 720p displays. Daarnaast is er een Full HD camera ingebouwd, twee microfoons, een hoogtesensor en vochtigheid sensor. Hier is uit op te maken van de ODG R-7 zich richt op de industriële sector.
Content is King
De R-7 Smartglasses is net zo slim als de software die op de bril werkt. Het Android platform biedt de basis voor bedrijven om applicaties te ontwikkelen, dit zullen voornamelijk industriële toepassingen zijn.
De Hololens richt zich ook op de eindconsument met spellen als Minecraft. Met het strakke design en een professionele focus kan ODG een behoorlijk marktaandeel verwerven, of gaan de grote merken als Microsoft en Google hier een stokje voor steken?
De Oculus Rift en HTC Vive zijn mooie VR headsets met een beperkte doelgroep. De kabels tussen de PC en de headset maakt vrij bewegen onhandig en zelfs gevaarlijk. Een Google Cardboard of Gear VR werkt zonder kabels maar de processorkracht van mobiele toestellen is niet toereikend.
Daarnaast kunnen mobiele headsets geen positie bepalen, alleen rotatie. Het Australische bedrijf Immersive Robotics is al geruime tijd bezig om hoge kwaliteit VR draadloos te maken. Met een Mach-2K aan je broekriem kun je zonder draden in de virtuele wereld stappen.
Alles wordt draadloos
Sinds de introductie van de Rift en Vive was het al duidelijk dat er op termijn een draadloze versie zou komen. Enkele maanden geleden liet Oculus een prototype zien van de Santa Cruz, een draadloze VR headset.
HTC kondigde onlangs de samenwerking aan met TPCast, zij maken een klein kastje voor de HTC Vive die met minimale vertraging de headset verbindt met de PC.
Immersive Robotics is niet de enige partij die werkt aan een draadloze oplossing, ze zijn wel ambitieus. De grote uitdaging bij draadloze overdracht is de vertraging bij het zenden van informatie.
Met de Mach-2K wordt het beeld tot 95% van de originele hoeveelheid data gecomprimeerd zonder zichtbaar verschil. Zo kun je via een standaard Wifi verbinding het beeld met ongeveer 2 tot 3 ms vertraging doorsturen.
Veel data in een klein kastje
De kabel wordt vervangen door een klein kastje die je aan je broekriem kunt bevestigen. Aan de PC zijde bevindt zich een zender die het inkomende beeld comprimeert en doorstuurt met een resolutie van 2160×1200 pixels op 90Hz. Momenteel werkt dit alleen op de HTC Vive.
Dit 2K model is eigenlijk een vereenvoudigde versie, later zal er een 4K model volgen. Het beeld kan via een lossy compressie worden verkleind met een minimum aan zichtbaar verlies. Het geheim zit in de software die door IMR in eigen huis is ontwikkeld.
De mogelijkheden voor draadloze VR
IMR maakt draadloze VR gaming mogelijk door de PC te koppelen aan de headset met een combinatie van hardware en software. Er zijn ook andere oplossingen:
De Hololens van Microsoft heeft een complete computer in de Mixed Reality headset gebouwd die werkt op basis van Windows 10.
De Gear VR van Samsung werkt in combinatie met een smartphone, de headset is voorzien van een touchpad en de beelden worden via een connector met minimale vertraging doorgestuurd.
Er zijn al diverse backtops op de markt, snelle gaming laptops zonder scherm. De backtop hangt als een rugzak op je rug en wordt via een kabel aan de headset gekoppeld.
HTC heeft een accessoire die in grote lijnen dezelfde methode toepast als de Mach-2 van IMR. Immersive Robotics richt zich in eerste instantie op VR Arcades en de professionele markt. De prijs zal tussen de 1000 en 1500 euro liggen, er is nog geen releasedatum bekend.
ODG is hard op weg de nieuwe standaard voor smart brillen neer te zetten. Ze maken al enige jaren Augmented Reality brillen voor zakelijke toepassingen op basis van het Android besturingssysteem met daarop hun eigen platform.
Onlangs wist ODG een bedrag van 58 miljoen dollar op te halen bij investeerders, mede dankzij deze middelen kunnen we binnenkort twee nieuwe smart brillen tegemoet zien in een aanzienlijk lagere prijsklasse. ODG kan zo de brug slaan tussen Google Glass en Microsoft Hololens.
ODG de slimme bril voor zakelijk gebruik
De ODG R7 is een interessante smart bril met Augmented Reality op basis van Android. De bril is compact, degelijk gebouwd en gericht op de zakelijke markt. Met name in de industriële en medische sector kan AR technologie veel toevoegen. Personeel kan handsfree werken en overzicht houden op de omgeving.
Het nadeel van de R7 was de prijs; 2750 dollar is een behoorlijk bedrag, zeker wanneer er meerdere brillen nodig zijn binnen een organisatie. Nu heeft ODG twee nieuwe modellen aangekondigd die een stuk vriendelijker zijn geprijsd met respectievelijk 1000 en 1800 dollar.
Terwijl Google Glass zich al snel richtte op de consumentenmarkt ontwikkelde ODG vooral oplossingen voor zakelijk gebruik. Met de R8 en R9 brillen wordt de drempel aanzienlijk verlaagd waarmee een nieuwe doelgroep wordt aangesproken. De technische specificaties zijn niet bepaald amateuristisch te noemen;
De brillen krijgen een Qualcomm Snapdragon 835 processor op basis van de Snapdragon VR SDK waarmee positionele tracking tot de mogelijkheden behoort. De brillen worden uitgerust met twee 1080p OLED displays en een verversingssnelheid van 90Hz. De R9 wordt iets zwaarder en heeft een blikveld van 50 graden en is voorzien van een docking poort waarbij je de bril kunt uitbreiden met extra modules. De R9 zal in het tweede kwartaal in een ontwikkelaarsversie verschijnen, de R8 zal later volgen.
Er zijn verschillende bedrijven die een social VR app hebben ontwikkeld, daarnaast zijn er al diverse spellen met multiplayer functionaliteit en sociale functies. Veel van deze diensten beperken zich tot één of enkele systemen. De makers van vTime richten hun pijlen niet op één systeem, vTime is ondertussen beschikbaar voor de Samsung Gear VR, de Oculus Rift, Google Cardboard op Android en iPhone, er is nu ook ondersteuning voor Google Daydream.
Niet alleen is vTime verkrijgbaar op al deze systemen, je kunt ook chatten met gebruikers van andere systemen, het werkt compleet transparant. In feite heeft vTime dezelfde functies als andere chat apps zoals private chat, fotos delen en het maken van je eigen avatar. vTime wist zich altijd al te onderscheiden met de diversiteit aan ruimtes waar je virtueel een praatje kunt maken; op rotsen in een beekje, naast de Eiffeltoren, hoog in de lucht of zelfs buiten de atmosfeer. De stijl is niet geheel realistisch maar ook niet te kinderachtig. Je hebt geen bewegingsvrijheid wat het geheel wel een beetje statisch maakt. Het zou ook lastig zijn om dit te realiseren omdat mobiele headsets zoals die van Google Cardboard en Daydream geen positionele tracking ondersteunen.
Meer mogelijkheden in vTime
Er komen regelmatig updates uit voor deze dienst waaronder de optie om gesprekken geheel in 360 graden op te nemen met vCast, zo kun je bijvoorbeeld je eigen talkshows maken. Binnenkort zullen er ook producer tools verschijnen, zo kun je mensen met elkaar laten chatten terwijl een producent de techniek regelt zoals het tonen van extra informatie en het oproepen van fotos en andere media. Hiermee lijkt vTime een heel specifieke markt na te streven.
De makers van vTime zien veel mogelijkheden in mobiele VR, voor zakelijke toepassingen en speciale evenementen kun je ook een vr bril bedrukken.
De jaarlijkse Consumer Electronics Show is alweer voorbij, was het een knallende start voor VR of waren het toch meer goede voornemens voor de toekomst? We blikken terug op de meest opvallende nieuwtjes uit Las Vegas waaronder draadloze kastjes, holografische lampen, virtuele fitness en seks in 360 graden.
Historie van virtual reality op CES
Hoewel de Consumer Electronics Show al veel langer bestaat was 2013 het jaar dat Oculus voor het eerst hun DK1 van de Rift headset liet zien. Dat jaar had Oculus eigenlijk het rijk alleen. In 2014 zou deze trend zich voortzetten, de DK1 werd opgevolgd door de Crystal Cove headset met een tracking camera, Infrarood LEDs en een hogere verversingssnelheid.
Augmented Reality maakte dit jaar ook zijn opwachting met het CastAR systeem waar Valve ook aan heeft meegewerkt. Avegant liet de Glyph zien en PrioVR bewees dat ontwikkeling in Virtual Reality in een stroomversnelling terecht was gekomen.
In 2015 was Facebook de kersverse eigenaar van Oculus, dit was ook het jaar van de Oculus Killers. Veel bedrijven sprongen in deze opkomende markt zoals 3DHead met hun Vaporware product en Razer met het Open Source OSVR systeem. Samsung introduceerde de draadloze Gear VR op basis van het Oculus systeem, de Rift was ondertussen geëvolueerd naar een volwassen VR product met twee schermen en een verbeterd tracking systeem.
Later in 2015 zouden er twee nieuwe concurrenten opstaan die Oculus op de CES in 2016 van de troon wilde stoten. Als eerste de PSVR van Sony, een headset voor de PS4, en als tweede de HTC Vive, een headset waarmee je vrij rond kunt lopen. Beweging was een hot item vorig jaar met grote fitness machines als de Virtuix Omni. Oculus liet ditmaal de Touch controllers zien, toch waren de ogen vooral gericht op de HTC Vive en innovatieve technologie als oog-tracking.
Dit was een hele korte terugblik naar de afgelopen jaren, wat gaat 2017 brengen voor VR, AR en MR?
VR wordt de Netflix van VR gaming
Het Netflix model van maandelijks onbeperkt films en series kijken wordt steeds vaker toegepast. Spotify is een soortgelijke muziekdienst, HTC gaat met Viveport een dergelijke dienst voor VR games aanbieden. Uitgevers kunnen hun spellen onder de aandacht brengen in dit abonnement, HTC gaat een selectie VR titels aanbieden waarmee het vinden van goede content eenvoudiger wordt voor de gebruiker. Deze strategie sluit mooi aan op het Arcade platform dat met name in China sterk wordt gepromoot door HTC.
HTC Vive Tracker
Er zijn al heel wat creatieve hackers geweest die de HTC Vive controllers op andere objecten hebben bevestigd, er lopen zelfs honden rond met een Vive controller op de rug. Dat kan eenvoudiger hebben ze bij HTC gedacht, ze introduceerde op de CES de nieuw een kleine opzet tracker die je op verschillende objecten kunt bevestigen.
Denk bijvoorbeeld aan een plastic geweer voor een realistische ervaring in een schietspel. Er was ook een demonstratie van DiamondFX, een professionele honkbal simulator waarbij de tracker wordt bevestigd op een honkbalknuppel. De brandweer simulator van Flaim laat zien dat de Vive echt geen kinderspel is, zo kunnen brandweerlieden trainen met blussen. Met twintig tracking punten is dit kastje voor veel toepassingen geschikt.
HTC Vive Deluxe Audio Strap
HTC komt nog niet met de tweede generatie Vive, ze kiezen voor het verbeteren van het huidige model met optionele accessoires zoals de Deluxe Audio Strap. Deze accessoire lost het veelgehoorde probleem op dat de Vive niet echt goed gebalanceerd op je hoofd rust, in tegenstelling tot de PSVR van Sony. Met de Deluxe Audio Strap rust de Vive niet alleen beter op je hoofd, er is ook een geïntegreerde hoofdtelefoon ingebouwd. De prijs is nog niet bekend, het product zal in het tweede kwartaal van 2017 verschijnen.
TP CAST Wwerkt met de Deluxe Audio Strap
We waren al bekend met de TPCAST, het kastje om de HTC Vive draadloos te gebruiken. Deze accessoire voor de Vive kost 249 dollar met een vertraging van slechts 2ms en een accu die 90 minuten werkt op een volle lading. Later zal er een grotere accu verschijnen waar je maar liefst vijf uur mee kunt gamen. De TPCAST werkt ook met de Deluxe Audio Strap.
Draadloze Rift en Vive met KwikVR
In 2017 wordt VR draadloos. Net als de TPCAST is KwikVR een klein kastje die je draadloos laat gamen. In tegenstelling tot TPCAST werkt KwikVR met de HTC Vive en de Oculus Rift. De ontvanger bevestig je aan de broekriem en zal geleverd worden met een eigen Wifi router voor betrouwbare data overdracht. De vertraging ligt op 12ms op volledige resolutie. Dat is meer vertraging dan de TPCAST, wellicht zelfs teveel. Het product heeft nog geen vaste release datum.
Noitom Hi5 VR handschoen
Er zijn al veel VR handschoenen zoals ManusVR waarvan de meeste nét niet goed genoeg zijn. Het probleem schuilt vooral in de positiebepaling. Noitom omzeilt dit probleem door de nieuwe HTC tracker te gebruiken voor de positie, vinger tracking gaat via de speciale handschoen die elke beweging nauwkeurig registreert. Virtuele objecten vastpakken is nog niet helemaal natuurlijk, het is wel weer een stap in de juiste richting.
Cerevo Taclim VR schoenen
Over stappen gesproken, de markt voor VR handschoen lijkt verzadigd, Cerevo kijkt wat lager met de Taclim. Met deze kunststof sandalen voel je waar je virtueel loopt. Water, asfalt en zand, je voelt precies de samenstelling van de ondergrond. Momenteel werkt het systeem alleen nog met Google VR, ondersteuning voor andere systemen zal later volgen. Er hangt wel een hoog prijskaartje aan; de Cerevo Taclim schoenen gaan tussen de 1000 en 1500 dollar kosten. Laten we hopen dat er voor die prijs ook geurvreters bij geleverd worden...
Lenovo komt met opklap VR headset
Het goede nieuws is dat Lenovo ook een VR headset gaat lanceren, het slechte nieuws is dat het prototype tijdens de CES nog niet functioneel was. De headset gaat minder dan 400 dollar kosten en wordt uitgerust met twee 1440x1440 schermen en twee cameras voor room-scale tracking. De slimste feature is waarschijnlijk de mogelijkheid deze headset op te klappen, dat is toch wel uniek. Blijkbaar had er nog niet eerder een VR designer naar een lasbril gekeken.
Project Alloy van Intel komt eind 2017
Project Alloy van Intel is een compleet nieuw VR platform, daarbij wordt een eigen headset ontwikkeld maar het zal ook gaan werken op de Rift, Vive en in principe voor iedereen die het wil ondersteunen. Het meest opvallende aspect aan de Alloy presentatie was niet de 360 graden video, en ook niet de optie om met twee spelers in één virtuele ruimte te spelen. Nee, ze gaven alle 250 aanwezigen in het publiek een papieren braakzak, in het geval van misselijkheid. Goed nieuws, alle zakken bleven ongebruikt!
Vijf miljoen exemplaren van de Gear VR verkocht
Helaas was er geen nieuws over de Gear VR die zonder smartphone zal werken, we moeten nog even vooruit met de vorige generatie Gear VR. Daarvan zijn er ondertussen al vijf miljoen exemplaren wereldwijd over de toonbank gegaan, een indrukwekkend resultaat. De Gear VR werkt met een beperkte selectie Samsung smartphones en is gebaseerd op de Oculus software die draait op een Android systeem.
PlayStation 4 heeft 53.4 consoles verkocht
Sony maakte geen verkoopcijfers bekend van de PSVR, wel gaven ze aan dat er ondertussen 53.4 miljoen PlayStation 4 consoles wereldwijd verkocht zijn. Dat zijn dus meer dan 50 miljoen machines die in theorie gebruikt kunnen worden voor plug-and-play VR. De PSVR was al ruim voor de kerstdagen in 2016 verkocht, in 2017 zullen er veel nieuwe titels verschijnen.
Gran Turismo Sport aangekondigd voor VR
Wanneer GTS uitkomt is nog niet bekend, een demo van Gran Turismo Sport voor de PlayStation VR headset was al te spelen op de CES 2017. Het spel zal in 4K resolutie draaien, laten we hopen dat ze iets hebben geleerd van de kritieken op DriveClub VR. Daar werden veel spelers misselijk van door de snelle bewegingen.
Nieuw Virtual Reality Industry Forum aangekondigd
Maar liefst 28 bedrijven waaronder grote namen als Dolby, Ericsson, Intel en Sony hebben hun krachten en kennis gebundeld om een standaard te ontwikkelen voor VR content. Met dit initiatief willen de leden voorkomen dat er een nieuwe formaten oorlog ontstaat zoals voorheen bij audio en video. Elk bedrijf dat de missie van VRIF ondersteunt is welkom te participeren.
Eerste Windows Holographic brillen
Windows heeft afgelopen jaar standaard ondersteuning voor VR, AR en MR toepassingen aan Windows toegevoegd. Microsoft is niet bang voor concurrentie, naast hun eigen Hololens kunnen andere merken ook Holographic producten ontwikkelen. Tijdens de CES 2017 waren de eerste prototypes te zien van Lenovo, Acer, Dell, HP en 3Glasses. De technische specificaties zijn nog niet bekend.
Microdisplay van Kopin
Soms zijn de meest indrukwekkende producten de kleinste. Het nieuwe microdisplay van Kopin heeft een resolutie van maar liefst 2048 x 2048 pixels met een verversingssnelheid van 120Hz op een oppervlakte van slechts 1 inch. Daarnaast komt er zeer weinig hitte vrij en het stroomverbruik ligt erg laag. Ideaal dus voor compacte headsets die niet veel groter zijn dan een bril. Tegen het einde van 2017 zal de resolutie zelfs op 3K x 3K liggen.
Ricoh R 24-uurs Live streaming camera
Steeds meer camera fabrikanten maken hun eerste stappen in de wereld van 360 graden foto en video. Deze camera van Ricoh kan tot 24 uur live streamen met een Full HD resolutie in 360 graden. De camera heeft twee lenzen met realtime stitching en een mono microfoon. De output kan live naar HDMI, USB of naar een microSD kaart worden uitgestuurd. Het is niet geheel duidelijk waarom er een limiet is van 24 uur, deze camera lijkt ook interessant als beveiligingscamera.
Insta360 Pro 8K Panorama camera
De meeste 360 graden cameras nemen een beeld op met een beperkte resolutie. Zelfs in 4K kun je nog afzonderlijke pixels herkennen. De 8K camera van Insta360 kan 3D foto en video opnemen en live streamen dankzij de zes individuele lenzen met een totale resolutie van 60MP. Video wordt in maximaal 6K opgenomen met een stereoscopisch beeld. De prijs van 3000 dollar is buiten het budget van de meeste hobbyisten, toch zijn de specificaties erg hoog voor een camera in deze prijsklasse.
Eigenlijk is de Holo Cube een heel eenvoudig concept, dat maakt dit product van Merge VR juist zo interessant. Het is een kubus met AR markers, via een eenvoudige headset kun je de kubus transformeren tot een holografische kubus, een Rubik kubus, een Minecraft planeet of zelfs een kloppend hart.
De kubus kan in feite zelf uitgeprint worden, het is de vraag welke content Merge VR gaat bedenken om dit concept succesvol te maken. MergeVR heeft al eerder een soort kindvriendelijke Google Cardboard ontwikkeld in combinatie met een eigen app store.
ASUS Zenfone voor Daydream en Tango
Zowel Daydream en Tango van Google waren nagenoeg onzichtbaar op de CES 2017, wel zagen we een smartphone die geschikt is voor beide systemen. De ZenFone AR is de tweede smartphone die geschikt is voor Tango en zal ook werken met Daydream. Opvallend is de camera sensor die via software een super resolutie van 23MP kan vastleggen.
Atkins maakt spel over suiker
Afvallen staat meestal bovenaan de lijst van goede voornemens, Atkins springt bovenop de VR hype met hun Sugar Goggles VR spel. Je vliegt door het lichaam en moet voedzame keuzes maken. Wellicht is het een leuke marketing truc, verwacht verder geen diepgang of bruikbare informatie over voeding. We zullen de conclusie in dit spel vast verklappen; suiker is slecht.
Fitbit en VirZOOM gaan je fit maken dit jaar
Als Atkins niet werkt kun je met VirZOOM op een echte hometrainer stappen terwijl je als Pegasus of tank rondrijdt in een virtuele wereld. VirZOOM en Fitbit gaan nu samenwerken, Fitbit kan gekoppeld worden aan de Peleton hometrainer waarmee je alle statistieken en adviezen direct uit kunt lezen. Overigens waren er nog weinig VR fitness producten te zien op CES 2017, wellicht komen er volgend jaar meer.
Alle objecten worden slim, kijk maar naar deze tafellamp die in 3D echte objecten kan scannen en vervolgens een 3D projectie maakt op de tafel. Dit is echt Augmented Reality.
Hidden Figures app, een educatieve Pokémon GO ervaring
Hidden Figures is een AR app die je net als Pokémon GO in de buitenlucht laat zoeken naar Augmented personen. Alleen betreft het deze keer het verhaal van drie Amerikaans-Afrikaanse vrouwen die in de jaren vijftig een belangrijke maar vaak vergeten rol speelde bij NASA. Er zijn in Amerika 150 locaties verspreid, helaas werkt deze app niet in Nederland.
Maak Hologram Selfies met Owlii
Owlii werkt aan een concept om holografische fotos te maken die je kunt bekijken met een VR of MR headset. Het systeem werkt momenteel al met een HTC Vive en een Microsoft Hololens. Owlii is een moderne versie van het traditionele foto album. Hoe de technologie werkt is nog niet helemaal duidelijk, Owlii gaf wel aan dat hun product betaalbaar blijft om een groot publiek aan te spreken.
Naughty America VR is verstopt in een hoekje
Amerikanen zijn een beetje preuts vergeleken met Nederlanders, de porno producent Naughty America werd een beetje verstopt in een aparte ruimte. Toch wisten veel heren en enkele dames deze kamer te vinden waar ze enkele korte trailers konden bekijken van VR porno ofwel stereoscopische panorama films. De demonstraties waren exclusief voor een mannelijk hetero publiek, het totale aanbod is meer divers.
Waar was Oculus?
De grote afwezige dit jaar was Oculus. Hoewel HTC Vive het gat dit jaar goed heeft opgevuld viel Oculus op door afwezigheid. Alleen op een groot bord van Facebook was onderaan een klein logo te vinden van Oculus. In 2016 werd oprichter Palmer Luckey stilletjes naar de achtergrond geschoven, mede door zijn onhandige en politiek incorrecte uitlatingen. Mark Zuckerberg trad vervolgens meer op de voorgrond, maar ook hij liet het dit jaar afweten. Waar gaat Oculus dit jaar mee komen? De Rift heeft Virtual Reality een nieuw leven geschonken, zullen ze zelf een zachte dood sterven?
Conclusie
Er was op de CES 2017 veel aandacht voor Virtual Reality, toch waren de meeste onthullingen niet echt opzienbarend. De trend voor 2017 lijkt evolutie en niet revolutie. Bestaande concepten worden verfijnd en bijgeschaafd zodat ze gereed zijn voor het grote publiek.
Steeds meer headsets zullen draadloos werken, er zullen daarnaast meer zelfvoorzienende headsets en smart brillen verschijnen die niet langer gekoppeld zijn aan een PC of smartphone. VR voelen blijft een uitdaging waar dit jaar aandacht aan besteed zal worden, het is niet zeker dat de oplossing voor CES 2018 gereed zal zijn.
De Utrecht VR start-up VR Owl lanceert een nieuw concept met de naam Virtual Reality Dining. Naar aanleiding van een succesvol pilot in 2016 wordt VR Dining nu breder in de markt gezet. De officiële lancering vind plaatst tijdens de Horecava. Tijdens deze unieke avond uit kunnen gasten op bijzondere wijze hun maaltijd verrijken met behulp van virtual reality.
VR Restaurant; alle zintuigen prikkelen.
Het centrale concept bij virtual reality is de belevenis, de unieke ervaring en het gevoel van onderdompeling. Des te meer zintuigen geprikkeld worden des te echter (en leuker!) de ervaring. Hier speelt VR Dining op unieke wijze op in. Tijdens VR Dining avond wordt een speciaal menu samengesteld en worden gerechten gekoppeld aan virtual reality ervaring. Door het combineren van proeven, ruiken en zien wordt een extra dimensie aan de dinerbelevenis toegevoegd.
Dankzij VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe wijze. Met VR Dining ervaren gasten hun diner op een geheel nieuwe manier. Ontdek het bos waar de truffels uit het gerecht zijn verzameld, geniet van een heerlijk glas wijn in een Zuid-Afrikaanse wijngaard of kijk mee met een slager die het vlees verwerkt. De VR ervaringen kunnen voor, tijdens en na de gerechten plaatsvinden.
Samenwerking met Universiteit Utrecht & Deli XL
In samenwerking met de universiteit Utrecht wordt onderzoek gedaan naar de invloed van virtual reality op de smaakbelevenis. Na eerste proeven werd duidelijk dat vr de eet-ervaring op uniek wijze kan beïnvloeden. Het tonen van beelden gerelateerd aan het gerecht zorgt voor een synergie die ongeëvenaard is.
Zo blijkt dat het mogelijk is om gerechten zoeter te laten proeven zonder extra suiker toe te voegen. Ook pittige gerechten worden heter ervaren dankzij het gebruik van virtual reality beelden. De samenwerking met Deli XL is unieke kruisbestuiving tussen twee branches; food & vr. Tijdens de horecava kunnen bezoekers voor het eerst kennismaken met het vr dining concept.
VR Dining voor bedrijf, restaurant en consument
VR Dining is een flexibel concept dat door heel Nederland toegepast gaat worden. Gasten eten een gezamenlijk diner en ervaren samen de beleving van geur, smaak, beeld en verhaal. VR Dining is ontstaan uit een samenwerking van VR Owl en Deli XL. Meer informatie? Bezoek de website over het eerste virtual reality restaurant van Nederland of check de VR Dining Facebook pagina.
Google behoorde tot de eerste grote bedrijven die Virtual Reality voor het voetlicht bracht. Met Google Cardboard maakte ze VR technologie bereikbaar voor een groot publiek. Met Daydream nemen ze de volgende stap op weg naar een hoogwaardige, mobiele VR ervaring. Nu dit nieuwe platform is gelanceerd kunnen we nog niet direct oordelen over de kwaliteit, er is wel meer duidelijkheid over de potentie van Google Daydream.
Daydream voor Pixel
Het platform werkt op basis van Android 7.1 Nougat. Hoewel het de bedoeling is dat Daydream in de toekomst ondersteund wordt door vele merken en modellen is het systeem momenteel voorbehouden aan de Pixel en Pixel XL smartphones van Google zelf. Google Cardboard vr bril bedrukken
Daarmee is het vooralsnog een redelijk gesloten systeem, net als de Gear VR van Samsung. De vergelijking met deze mobiele headset is onvermijdelijk; de Samsung VR headset werkt ook op Android met een gesloten systeem (van Oculus) en is te gebruiken met een kleine selectie toestellen.
Daydream View
Naast de Daydream software en de Google Pixel smartphone heb je ook de Daydream View headset nodig. Deze mobiele smartphone houder is uitgerust met twee lenzen die ongeveer dezelfde kijkhoek bieden als de Samsung Gear VR. Toch lijkt het beeld wat kleiner.
De View headset sluit niet geheel af, daarmee kun je in de toekomst ook andere smartphones gebruiken met afwijkende formaten. Dat heeft helaas tot gevolg dat er wat licht binnen kan komen, dit verstoord het beeld enigszins. De Daydream geeft gelukkig weinig condensvorming op de lenzen tijdens het gebruik.
De View is uitgerust met een touchpad, helaas is deze niet echt goed voelbaar. De externe controller is wel een goede accessoire, hiermee kun je eenvoudig navigeren en spellen spelen. Voor $79,- krijg je een compleet set inclusief controller.
Daydream Apps
Een VR systeem staat of valt met de keuze aan apps, nu zijn er slechts 10 apps te downloaden met 41 extra apps in de planning voor het einde van het jaar. Het spel Wonderglade door de makers van Bait! Is gratis maar wel met in-app aankopen.
Het schietspel Hunters Gate kost 6 dollar. Er zijn ook gratis apps waaronder CNN, BBC en NYT. De selectie is momenteel nog erg gericht op een Engelstalig publiek. YouTube is compleet vernieuwd met een interface die speciaal gemaakt is voor VR. De huidige selectie apps is nog erg mager, zeker gezien het aantal Cardboard apps dat al verkrijgbaar is.
Voorlopige Conclusie
Daydream van Google heeft potentie, het succes hangt wel af van het aantal smartphone fabrikanten die geschikte toestellen gaat maken. Hoewel Samsung ook heeft toegezegd toestellen te ontwikkelen zijn ze de directe concurrent met hun eigen Gear VR headset.
Dat is een product met veel meer apps en de link met Oculus Rift. Daydream is niet langer een droom maar werkelijkheid, in 2017 zullen we zien of het niet een nachtmerrie wordt voor Google.
The Guardian is een bekende Britse krant, toch komt tweederde van de bezoekers online van buiten Groot Brittannië. De redactie van The Guardian omarmt nieuwe technologie wat blijkt uit een VR team in huis die toegespitst is op het bedenken en uitvoeren van interessante VR applicaties.
Underworld is de eerste in een serie van zes nieuwe applicaties voor Google Daydream waarbij je een virtuele tocht kunt maken door het Victoriaanse riool dat onder Londen ligt.
De Grote Stank
In 1858 was er een cholera epidemie in Londen waarop het parlement besloot het rioolsysteem te moderniseren. Bradley Garret neemt je mee op een reis door dit labyrint onder Londen, gewapend met een virtuele schijnwerper.
Tijdens de rondleiding kun je kiezen om de legendes van het riool te ontdekken, je kunt ook kiezen voor een alternatieve route waar je meer te weten komt over de flushers, het personeel dat het riool moet reinigen.
Exclusief voor Daydream
Bij de lancering van Google Daydream werd The Guardian specifiek genoemd als content partner. Underworld is de eerste VR presentatie, er zullen de komende 18 maanden nog vijf andere virtual reality films volgen.
Daarnaast komen er ook zes 360 graden videos die je ook via andere kanalen kunt bekijken. Met behulp van het nieuwe VR team bij The Guardian willen ze verhalen op een interactieve wijze vertellen waarbij je helemaal op kunt gaan in de reportage.
Eenzame opsluiting
Met de VR app 6×9 kwam The Guardian al eerder met een indrukwekkende VR reportage, hierbij kon je virtueel plaatsnemen in een gevangeniscel. Zo kun je ervaren hoeveel impact eenzame opsluiting heeft op een gevangene.
Daarmee laat The Guardian zien welke meerwaarde VR technologie biedt voor verslaggeving. Ook publicaties als de New York Times investeren in virtual reality en 360 graden video om het nieuws uit de wereld dichterbij te brengen.
Bij 3D design was het visualiseren van driedimensionale objecten altijd een uitdaging. Dankzij 3D Printers en Rapid Prototyping is dit proces vereenvoudigd. toch is er een grote behoefte aan overtuigende visualisaties binnen de wereld van 3D ontwerp en CAD applicaties.
WakingApp heeft een oplossing bedacht in de vorm van een add-in voor Autodesk Revit en Fusion 360 waarmee 3D objecten zowel via Augmented Reality als Virtual Reality beter zichtbaar worden.
Oplossing voor Autodesk gebruikers
Autodesk is de uitgever van diverse 3D applicaties waarvan Autocad waarschijnlijk het meest bekende product is. Met een CAD gemeenschap die wereldwijd 19 miljoen gebruikers telt is er een grote markt, die groep wil de manier van werken graag versnellen en daarbij de kosten drukken.
WakingApp is een add-in die werkt met Revit en Fusion 360, geavanceerde CAD software van Autocad. WakingApp werkt op basis van de ENTiTi Creator, een cloud-based platform waar je 3D ontwerpen kunt aanpassen, animeren en interactieve scènes mee kunt bouwen.
Voor elk apparaat
Het resultaat kan worden bekeken via VR headsets zoals de Gear VR, de Oculus Rift en de HTC Vive. Hoewel VR headsets voordeel bieden bij het bekijken van modellen sluiten ze de gebruiker wel af, met de AR versie van de software kun je de objecten projecteren op een echte achtergrond.
Naast het projecteren van een object kun je deze ook schalen in de ruimte, je kunt opmerkingen toevoegen en een script maken voor de presentatie. Bij Fusion is AR de meest voor de hand liggende methode, bij Revit zul je een VR headset gebruiken.
Augmented Reality via de Cloud
Steeds meer Augmented Reality applicaties lijken te werken via een Cloud Based oplossing. De benodigde data wordt vooraf berekend op krachtige computers en het resultaat wordt naar een geschikt apparaat verzonden.
Aangezien Augmented Reality veel meer processorkracht vergt in vergelijking met de meeste Virtual Reality toepassingen bieden oplossingen in de Cloud voorlopig de meeste mogelijkheden.
Je bent een verbannen God die het verleden wil veranderen met als doel orde terug te laten keren naar deze uiteen gevallen wereld. Bij deze missie heb je de beschikking over één van de vier verschillende teams die alles voor je doen om de overwinning te behalen. Je wordt hierbij uitgedaagd door een andere God met dezelfde krachten. Kun jij stap voor stap de juiste keuzes maken om jouw tegenstander te verslaan?
Ontwikkelaar: High Voltage Software
Genre: Actie / Strategie / Sociaal
Prijs: Gratis (met in-app aankopen)
Game Review
Als je het spel Hearthstone van Blizzard kent weet je wat je bij Dragon Front kunt verwachten. Het is een virtueel kaartspel waarbij je de juiste keuzes moet maken en jouw krachten slim moet inzetten om te winnen.
Dragon Front toont ook overeenkomsten met het virtuele kaartspel Ascension die ook te koop is in de Gear VR app store. Toch zijn er verschillen tussen deze titels.
Dragon Front verkeert momenteel in een Beta versie, dat houdt in dat nog niet alle functies geheel vlekkeloos werken. Momenteel is het laden en downloaden nog een vervelende kwestie. Na eerste enkele honderden MBs te downloaden wordt je in het menu geconfronteerd met updates waarbij een voortgangsbalk tergend traag beweegt. Toch is het de moeite van het wachten waard, zeker als je fan bent van turn-based kaartspellen.
Beeld en Geluid
Dragon Front is uitgebracht voor zowel de Gear VR als de Oculus Rift. Op de Rift ziet alles er een stukje mooier en strakker uit, toch is de Gear VR versie behoorlijk indrukwekkend. De graphics zijn duidelijk, de kaarten zien er netjes verzorgd uit, en je ziet de andere speler live bewegen.
De audio is ook dik in orde, vanaf het titelschem krijg je bombastische muziek te horen, precies zoals je dit zou verwachten in dit genre. Ook de geluidseffecten klinken goed. Bij een multiplayer spel als deze mag voice-chat ook niet ontbreken, zo kun je de tegenstander verbaal ook in de pan hakken.
Besturing
Je kunt het spel besturen door rond te kijken en handelingen uit te voeren met het touchpad van de Gear VR. Je kunt ook een externe controller gebruiken, dat is toch net iets makkelijker bij het selecteren van kaarten en andere opties. Een controller is niet verplicht, het biedt bij dit spel wel een meerwaarde.
Conclusie
Ontwikkelaar High Voltage werd bekend door hun First Person schietspel The Conduit voor de Nintendo Wii. Dit bedrijf weet het onderste uit de kan te halen wat betreft processorkracht, dat is te zien aan de Gear VR editie van Dragon Front.
Ook zijn ze innovatief wat betreft besturing. Dragon Front begon als fysiek spel waar de spelregels werden uitgewerkt. High Voltage besloot een VR versie te maken van dit kaartspel dat nooit is uitgebracht. Dragon Front is daarmee een exclusief VR computerspel dat overduidelijk inspiratie put uit traditionele kaartspellen.
Ascension is een ander strategisch kaartspel dat ook als digitale versie te koop is in de Gear VR app store. Dat spel is echt bedoeld als aanvulling op het normale spel, voor spelers die zich niet in dezelfde ruimte bevinden. Dragon Front is van de grond af aan ontworpen als online multiplayer spel.
Dat is duidelijk te zien aan een feature als voice-chat. Daarnaast is er nog een bijzonder detail; de bewegingen van de speler worden vertaald naar het hoofd van de speler in het spel. Zo lijkt het alsof je naar een monster versie van jouw tegenstander kijkt.
8Total Score
Een gratis beta met veel potentie
Het spel is gratis te downloaden, vervolgens krijg je enkele trainingsmissies waarbij je de regels leert, en een gevoel krijgt voor de vier teams. Na de training mag je één team kiezen, je kunt andere teams en geavanceerde mogelijkheden binnen het spel kopen. Als je wilt blijven spelen zul je na verloop van tijd dus moeten betalen. Het spel is goed verzorgd en heeft die verslavende factor die bekende titels als Hearthstone en Ascension ook bieden. Voor liefhebbers van dit genre is Dragon Front een titel die je zeker moet proberen, voor nieuwkomers geeft de gratis Beta versie een goed overzicht van de mogelijkheden die dit genre biedt.
Het was een kwestie van tijd dat Google zou verschijnen voor VR. Een Virtual Reality headset in combinatie met de driedimensionale beelden van Google earth ligt voor de hand. Opvallend genoeg heeft Google de eerste versie van Google Earth niet gelanceerd op het onlangs verschenen Daydream platform van Google maar op de HTC Vive. Je kunt nu als een virtuele Superman de wereld bewonderen met een HTC Vive headset.
Welkom op aarde
Voordat je start krijg je eerst een korte introductievideo te zien. Daarna zie je de aarde van een afstand. Met de controllers van de HTC Vive kun je inzoomen, uitzoomen en sturen. Zo kun je elke plek op aarde nader bekijken.
De overgang van de ronde aardbol naar een plat vlak is nog niet geheel naadloos, je moet jezelf even oriënteren op de positie. Het beeld is niet geheel om je heen, je kijkt naar een soort virtueel theater.
Navigeren door Google Earth
Je hoeft niet helemaal de reis te maken van Australië naar Nederland, je kunt ook het menu gebruiken om snel een locatie op te zoeken. Veel bekende plekken op aarde zijn voorzien van 3D objecten, hoogte en diepte, je kunt dus langs hoge bergen vliegen, en onder grote bruggen wat een indrukwekkend gevoel geeft.
Ook voor Oculus Rift
Google heeft ervoor gekozen om Google Earth voorlopig alleen beschikbaar te maken op de HTC Vive. Deze headset wordt standaard met twee controllers geleverd dus het is begrijpelijk.
Toch is er al een hack verzonnen om Google Earth te gebruiken op een Oculus Rift met Touch controllers en de Razer Hydra controller. Deze hack heet FakeVive, een DLL bestand die een programma aangeeft dat er een Vive is aangesloten.
Voor een eerste versie is Google Earth VR nu al een indrukwekkende app die gratis verkrijgbaar is voor de HTC Vive via Steam. Later zullen andere headsets volgen, het is nog niet bekend welke systemen en wanneer.
Voordat YouTube verscheen bestond online video al, toch heeft deze videodienst de acceptatie van online video bekijken in een stroomversnelling gebracht. 3D design heeft nog geen killer app die het grote publiek heeft bereikt, Sketchfab timmert hard aan de weg maar het kan beter.
OTOY is een bedrijf dat een nieuw bestandstype heeft gelanceerd onder de naam .ORBX waarmee het delen van complete 3D scènes een stuk laagdrempeliger wordt. Dit nieuwe Open Source formaat kan ook voor Virtual Reality veel voordeel bieden.
Hoe werkt .ORBX?
Bij 3D objecten in .OBJ en .FBX formaat wordt er alleen de geometrische informatie van een object opgeslagen, bij .ORBX worden alle details van het 3D ontwerp bewaard waaronder belichting, zwaartekracht, afbeeldingen en meer.
Onlangs werd bekend gemaakt dat Unity, de motor achter bijna de helft van alle 3D spellen, het .ORBX formaat zal ondersteunen. Je kunt in Unity een complete scène ontwerpen die je vervolgens kunt exporteren in .ORBX.
Fotorealistische beelden
Om een compleet realistisch beeld met een computer weer te geven is er enorm veel processorkracht vereist. Daarom wordt er nog veel gebruik gemaakt van VR video die met 360 graden cameras wordt opgenomen.
De technologie van OTOY maakt gebruikt van lightfields om de beelden op te bouwen, alles wordt in feite berekend voor je het ziet. Je ziet alles om je heen via een headset haarscherp, het beeld is voorbereid om te bekijken.
Je hebt een beperkte bewegingsvrijheid maar niet volledig. Door snel data te genereren in de achtergrond kun je zeer overtuigende beelden laten zien met complexe objecten en volledig realistische belichting. Deze berekeningen worden in de Cloud gemaakt, daarmee zou een headset als de Gear VR net zon goede beeldkwaliteit kunnen produceren als een HTC Vive.
Streaming VR is belangrijk
OTOY brengt het fijne detail van video samen met de flexibiliteit van 3D ontwerp, daarnaast speelt distributie een belangrijke rol om het systeem succesvol te maken. Mensen willen niet lang wachten, het .ORBX systeem moet direct streamen, net zoals een YouTube video ook nagenoeg direct gaat spelen.
In eerste instantie zal het beeld nog geen positiebepaling hebben, je kunt dus niet vrij bewegen. Er wordt wel hard gewerkt aan deze uitbreiding. Het .ORBX formaat is Open Source, elke website kan er gebruik van maken.