
Een waarzegger kijkt in de glazen bol, onderzoeksbureaus kijken naar de cijfers om in de toekomst te kijken. Virtual Reality is een groeiende en bloeiende markt, volgens de voorspellingen van diverse onderzoeksbureaus zal dit ook zo blijven. We hebben nog geen voorspellingen uit de glazen bol ontvangen. Oculus Rift VR Bril Huren
VR na 2020
Volgens IHS Markit zullen consumenten in 2020 11,2 miljard uitgeven aan VR software en hardware. Superdata voorspelt dat dat diezelfde groep 30 miljard zal uitgeven aan VR software en hardware.
Juniper Research gaat nog een stapje verder en voorspelt dat alleen de omzet in hardware al op 50 miljard zal liggen. Sterk uiteenlopende cijfers dus, maar dat er een stijgende lijn in de omzet van VR software en hardware zit lijkt zeker.
Behoefte aan kwaliteit
Hoewel de cijfers positief zijn hangt dit succes af van kwalitatief goede software. De directeur van First Contact Entertainment Hess Barber zegt dat het gebrek aan kwaliteitssoftware dat voor langere tijd speelbaar is de grootste uitdaging vormt voor de toekomst van VR. In de game wereld wordt vaak gesproken van , dure spellen voor een groot publiek van hoge kwaliteit.
Veel Virtual Reality spellen zijn nu nog veredelde demos waar je snel op uitgekeken bent. Feral Rites is een goed voorbeeld. Onlangs besloot Oculus de prijs met 20 dollar te verlagen omdat de het spel te weinig inhoud bood om de prijs te verantwoorden.
Veel investeren, weinig inkomsten
Het succes moet komen van hobbyisten die onafhankelijk op de proppen komen met kleine maar innovatieve producties. Daarnaast zijn er de grote investeerders die zich moeten richten op de toekomst. Op dit moment zijn er gewoon om een spel dat miljoenen kost terug te verdienen.
Oculus wil de drempel verlagen door de licentiekosten voor de Unreal Engine 4 te dekken tot 5 miljoen dollar omzet. Op dit moment zal er geen enkele titel dit soort omzetten behalen.