Virtual Reality
Alles over virtual realiy
Inhoud blog
  • VR Bril huren
  • Virtual reality huren
  • Samsung Gear VR huren
  • VR bril huren, waar moet je op letten?
  • Virtual reality huren
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    26-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe presteert de playstation VR?

    HOE PRESTEERT DE PLAYSTATION VR?

    De PlayStation VR komt binnenkort uit voor het grote publiek, de pers heeft al mogen spelen met deze accessoire voor de Sony Playstation spelcomputer. Wat zijn de eerste indrukken, hoe verhoudt de PSVR zich met andere VR headsets?

    MINDER DEMO´S DAN VERWACHT

    psvr4Je kunt de PSVR kopen als op zichzelf staande accessoire, je kunt ook kiezen voor de bundel met twee Move controllers en een Playstation camera. De controllers en camera zijn nodig voor de volledige Virtual Reality ervaring, de camera is zelfs vereist.

    We wisten al dat er een demo disc bij de PSVR geleverd zou worden met een aantal proefversies van volledige spellen. Een goede zet van Sony, tot bleek dat Europese landen aanzienlijk minder spellen krijgen dan het Amerikaanse publiek. Hoewel het een “gratis” disc betreft is dat toch jammer. Het is mogelijk dat andere demo’s later als download beschikbaar komen.

    PLUSPUNTEN

    • De headset is comfortabel om te dragen.
    • Als je in het bezit bent van een PS4 is de investering aanzienlijk lager dan bij een Oculus Rift of HTC Vive.
    • Je kunt de actie ook volgen op een televisie, zo kunnen spelers en kijkers vanaf de bank meedoen.
    • De PSVR zal ook werken met de nieuwe PlayStation, daarmee kan de kwaliteit van de spellen hoger worden zonder een nieuwe headset aan te schaffen.

    MINPUNTEN

    • De Move controllers met camera zijn niet altijd nauwkeurig.
    • Als je nog geen Move controllers en camera bezit is de investering hoger.
    • Uit testen blijkt dat de huidige Playstation moeite heeft een stabiele framerate te behouden.

    CONCLUSIE

    psvr3PC kwaliteit op een VR lijkt net iets te hoog gegrepen voor de PSVR. Hoewel het voor de PlayStation gamers een leuke accessoire kan zijn is de nauwkeurigheid op dit moment onvoldoende.

    De Move controllers dateren uit 2010, de camera is ook verouderd. De PSVR is een VR headset met ambities, maar in combinatie met verouderde hardware komt het nog niet volledig tot zijn recht.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2016, 18:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe presteert de playstation VR?

    HOE PRESTEERT DE PLAYSTATION VR?

    De PlayStation VR komt binnenkort uit voor het grote publiek, de pers heeft al mogen spelen met deze accessoire voor de Sony Playstation spelcomputer. Wat zijn de eerste indrukken, hoe verhoudt de PSVR zich met andere VR headsets?

    MINDER DEMO´S DAN VERWACHT

    psvr4Je kunt de PSVR kopen als op zichzelf staande accessoire, je kunt ook kiezen voor de bundel met twee Move controllers en een Playstation camera. De controllers en camera zijn nodig voor de volledige Virtual Reality ervaring, de camera is zelfs vereist.

    We wisten al dat er een demo disc bij de PSVR geleverd zou worden met een aantal proefversies van volledige spellen. Een goede zet van Sony, tot bleek dat Europese landen aanzienlijk minder spellen krijgen dan het Amerikaanse publiek. Hoewel het een “gratis” disc betreft is dat toch jammer. Het is mogelijk dat andere demo’s later als download beschikbaar komen.

    PLUSPUNTEN

    • De headset is comfortabel om te dragen.
    • Als je in het bezit bent van een PS4 is de investering aanzienlijk lager dan bij een Oculus Rift of HTC Vive.
    • Je kunt de actie ook volgen op een televisie, zo kunnen spelers en kijkers vanaf de bank meedoen.
    • De PSVR zal ook werken met de nieuwe PlayStation, daarmee kan de kwaliteit van de spellen hoger worden zonder een nieuwe headset aan te schaffen.

    MINPUNTEN

    • De Move controllers met camera zijn niet altijd nauwkeurig.
    • Als je nog geen Move controllers en camera bezit is de investering hoger.
    • Uit testen blijkt dat de huidige Playstation moeite heeft een stabiele framerate te behouden.

    CONCLUSIE

    psvr3PC kwaliteit op een VR lijkt net iets te hoog gegrepen voor de PSVR. Hoewel het voor de PlayStation gamers een leuke accessoire kan zijn is de nauwkeurigheid op dit moment onvoldoende.

    De Move controllers dateren uit 2010, de camera is ook verouderd. De PSVR is een VR headset met ambities, maar in combinatie met verouderde hardware komt het nog niet volledig tot zijn recht.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2016, 18:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Magic leap heeft weer veel nieuws in huis

    MAGIC LEAP HEEFT WEER VEEL NIEUWS IN HUIS

    Magic Leap heeft onlangs aangegeven dat ze de laatste mijlpalen volgens schema hebben behaald en dat de ontwikkeling volgens plan loopt. Er is geen nieuw beeldmateriaal, er is wel een nieuwe illustratie. Daarop is te zien dat de vernieuwde versie van de headset veel compacter is geworden, het is nu echt een “bril”. Dat komt waarschijnlijk door het gebruik van een extern kastje die met een glasvezelkabel aan de bril wordt gekoppeld.

    DE TECHNOLOGIE VAN MAGIC LEAP

    ml1We weten niet veel details van de Magic Leap headset, door bestaande informatie te combineren met diverse patenten kan er wel een voorstelling worden gemaakt van deze vernieuwende “Mixed Reality” bril.

    Magic Leap zal bestaan uit twee onderdelen; een bril die veel lijkt op de normale brillen die we nu ook dragen, en een pocket projector en mini-computer met het formaat van een smartphone, maar dan zonder beeldscherm. De bril en het apparaat worden via een kabel met elkaar verbonden. De compacte bril maakt het dragen in publiek veel aangenamer dan de huidige headsets, het systeem is helaas niet geheel draadloos.

    LASER PROJECTOR

    ml3De meeste headsets voor VR en AR zijn groot, dat is nodig om de beelden juist weer te geven. Magic Leap gebruikt daarvoor de kleine randcomputer, die projecteert het licht en zendt deze via een glasvezelkabel naar de bril.

    Door gebruik te maken van een “fiber scanning” display kan een groter oppervlak gescand worden dan normaal met de dikte van de kabel mogelijk zou zijn.

    Hiermee kan een onovertroffen scherp beeld geproduceerd worden. Het doel van Magic Leap is een beeld met 120 graden bij 80 graden te produceren, een veel groter bereik dan nu mogelijk is. Of dat haalbaar is moeten we afwachten.

    PHOTONIC LIGHTFIELD CHIP

    ml4De lens van Magic Leap kan het beeld splitsen dankzij een photonische chip die het inkomende beeld op de juiste wijze projecteert op het netvlies. Bij een Mixed Reality ervaring is het niet alleen een beeld over de werkelijkheid, ook de diepte moet kloppen.

    Magic Leap zal ook een oplossing moeten bedenken om zwart “licht” te genereren, de voorgaande demonstraties werden altijd vertoond in vrij donkere ruimtes. Via conventionele middelen is het niet mogelijk licht uit te zenden dat donkerder is dan de omgeving.



    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2016, 18:17 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    24-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Facebook wordt sociaal in VR

    Facebook wordt sociaal in VR

    In april dit jaar gaf Facebook al een demonstratie van hun Virtual Reality toepassingen binnen nert bekende sociale netwerk. Nu laten ze meer mogelijkheden zien, ze tonen hun visie voor een sociale toekomst in VR waar mensen over de hele wereld met elkaar verbonden worden. Ga met je vrienden onder de zeespiegel, of breng samen een bezoek aan Mars.

    Nieuw uiterlijk, meer mogelijkheden

    fb1De avatars, de poppetjes die jouw digitale gestalte vormgeven, zijn wat aangepast. Mark Zuckerberg, directeur van Facebook, vond zijn Avatar lijken op een jonge Justin Timberlake.

    Hij maakt vervolgens verbinding via live videochat in Facebook Messenger binnen de virtuele omgeving. Met Oculus Touch worden nauwkeurige handbewegingen mogelijk, dat werd gedemonstreerd door een kaartspel te spelen, een potje te schaken en met zwaarden te vechten.

    Facebook en Oculus

    fb3Het VR bedrijf Oculus werd enkele jaren geleden gekocht door Facebook. De social media website laat Oculus grotendeels met rust, ze tonen wel veel belangstelling voor VR technologie.

    Zo waren ze er vroeg bij met de ondersteuning van panorama video, uiteraard ook voor commerciële toepassingen. Mark Zuckerberg is een groot voorstander van VR technologie, en Facebook heeft diepe zakken.

    Parties and Rooms

    fb2Ondertussen gaat Oculus zelfstandig ook verder met sociale functionaliteit voor de Rift en de Gear VR. Parties en Rooms worden de nieuwe ontmoetingsplekken voor maximaal acht vrienden.

    Samen kunnen ze kletsen, spelletjes  spelen,  naar muziek luisteren en (Facebook) video’s bekijken. Oculus biedt de technologie aan als API waarmee ook andere ontwikkelaars deze functionaliteit toe kunnen voegen.

    Voor Gear VR en Oculus Rift

    De Samsung Gear VR zal dit jaar nog deze sociale apps krijgen, Rift gebruikers moeten wachten tot begin 2017. Het komt vaker voor dat Oculus apps eerst verschijnen op het Gear VR platform en later naar de Rift komen, bijvoorbeeld Minecraft en NextVR. Het is niet bekend of Rooms en Parties de bestaande app Oculus Social Beta zal vervangen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2016, 18:16 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR Game Review: Zombie Room Attack

    Gear VR Game Review: Zombie Room Attack

    Je wordt wakker in een verlaten kamer in een ziekenhuis. Je kunt niet lopen, je kunt slechts om je heen kijken. Dan zie je wapens aan de muren hangen. Plotseling breken de planken die op de deuropening getimmerd zijn. Je staat oog in oog met bloeddorstige zombies. Gebruik een beetje strategie en een flinke hoeveelheid kogels om de zombies af te weren zolang je kunt!

    • Ontwikkelaar: Applied AR
    • Genre: Schietspel / Aktie
    • Prijs: Gratis

    Game Review

    zra3Zombie Room Attack spel is een “early access” demo, niet een volledig spel. Op de PC wordt deze strategie vaak gebruikt om mensen te interesseren voor een nieuw spel, daarnaast kan de ontwikkelaar in de praktijk testen wat er nog voor verbetering vatbaar is.

    Het concept van Zombie Room Attack is net zo eenvoudig als de gameplay; er komen zombies op je af, je schiet ze neer en ga zo door tot je dood bent. Net als andere eindeloze spellen is er geen verder doel in dit spel, je probeert alleen je vorige score te verbeteren.

    Beeld en Geluid

    zra2Dit is niet het spel om jouw Gear VR mee te demonstreren aan je vrienden. Zombie Room attack ziet er eenvoudig uit, het aantal polygonen is laag en een kenmerkende visuele stijl ontbreekt. Er zijn drie zombie types; een soldaat, een groot monster en zombies meisjes die recht van de scouting komen.

    Hoewel de graphics niet uitblinken in kwaliteit is het toch best een schok als een zombie achter in je nek staat te hijgen. De schaal is goed, je voelt je geen kabouter of reus in dit spel. Het geluid is net als de graphics spartaans en niet gedenkwaardig.

    Besturing

    zra1Met een Gear VR kun je niet vrij rondlopen. Dan is een statische positie zoals in Zombie Room Attack een handige manier om dit te omzeilen. Je staat stil en je draait, meer hoef je niet te bewegen.

    Het spel is wel volledig 360 graden, je moet compleet kunnen draaien in je stoel of staand. Je schiet met het touchpad van de Gear VR en mikt met je hoofd. Heel simpel, en het werkt.

    Conclusie

    zra4Op het titelscherm staat “Zombie Room”, het spel heet volledig “Zombie Room Attack”. Dat is typisch een detail waaraan je ziet dat je geen compleet spel aan het spelen bent. Het hele spel is één lege kamer met een aantal wapens tegen de muren geplakt, niet echt bijzonder dus.

    Toch is het best een leuk spelletje om te spelen. Je verdient bijvoorbeeld meer punten met een “headshot”, met die punten kun je zwaardere wapens kopen. Je kunt kiezen om deuren dicht te timmeren, dat soort gameplay elementen maken het toch nèt iets meer dan de standaard shooter.

    Het is te betwijfelen of de “zombies” echt door de ontwikkelaar ontworpen zijn, of gekocht / gedownload om in dit spel te plakken. Er is totaal geen samenhang in de monsters, alleen het feit dat ze je willen afmaken. Het is wel grappig als je voor het eerst een scouting zombie meisje met een rugzakje op je af ziet lopen.

    De ontwikkelaar geeft ruiterlijk toe dat dit een “early access” spelletje is, en dat heeft in dit geval invloed op de eindscore. Het spel mag dan niet afgewerkt zijn, er is weinig variatie maar toch...het is best leuk om je score steeds te verhogen, jouw wapens te upgraden en één extra zombie neer te knallen voordat je onvermijdelijk het loodje legt. Net als low budget horror films vaak een bepaalde charme hebben met slechte speciale effecten is Zombie Room Attack een “guilty pleasure” die het spelen waard is.
    5.7Total Score
    Early acces guilty pleasur

    De ontwikkelaar geeft ruiterlijk toe dat dit een “early access” spelletje is, en dat heeft in dit geval invloed op de eindscore. Het spel mag dan niet afgewerkt zijn, er is weinig variatie maar toch...het is best leuk om je score steeds te verhogen, jouw wapens te upgraden en één extra zombie neer te knallen voordat je onvermijdelijk het loodje legt. Net als low budget horror films vaak een bepaalde charme hebben met slechte speciale effecten is Zombie Room Attack een “guilty pleasure” die het spelen waard is.

    Gameplay
    7
    Graphics
    4
    Besturing
    6
    Wat vind jij? Wees de eerste!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2016, 18:12 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Honeybot, een AR robot voor kinderen

    Honeybot, een AR robot voor kinderen

    De meeste VR en AR producten zijn toch vooral speelgoed voor grote kinderen, ofwel volwassenen met een een behoorlijk besteedbaar budget. Trendsetters die graag experimenteren met nieuwe technologie. De Honeybot richt zich op een veel jongere doelgroep en wil het nieuwe vriendje worden die kinderen slimmer maakt. Augmented Reality vormt een cruciaal aspect van deze interactieve robot.

    Honeybot mogelijk dankzij Indiegogo

    honey5De Oculus Rift werd realiteit dankzij de crowd funding site Indiegogo, Honeybot heeft op 8 oktober het beoogde bedrag van $30.000,- opgehaald met een kleine marge van 103%.

    Honeybot is een interactieve en educatieve robot voor thuis met een ingebouwd scherm, koppeling met smartphone en een camera waarmee Augmented Reality toepassingen tot de mogelijkheden behoren. De Honeybot kan aangesloten worden op de televisie om de beelden in het groot weer te geven.

    Wat biedt Honeybot voor kinderen?

    honey4Binnen het kindvriendelijke uiterlijk zonder harde hoeken of scherpe randen bevindt zich een Samsung 5MP camera als oog, een Quad Core processor op 1,3GHz als hersenen, een 5 inch HD scherm en een 3 Watt luidspreker als mond.

    De robot moet een vriend worden, een leraar en een inspirator voor creativiteit. Met de chat functie die veel lijkt op Skype kun je via een smartphone de robot op afstand laten “praten”.

    Augmented Reality

    honey2Er zijn enkele AR opties ingebouwd zoals AR Yolk Park, een virtuele speeltuin die over de echte wereld geprojecteerd wordt. Naast een promo plaatje, die erg veel lijkt op een foto van de olifant die Mixed Reality headset Magic Leap ook gebruikt.

    Is het ook mogelijk om tekeningen op papier te scannen en digitaal tot leven te brengen. Honeybot brengt diverse mogelijkheden die smartphones en tablets bezitten samen in een leuke robot voor kinderen.

    Nu de campagne succesvol is afgerond kan ontwikkelaar ZhongLiu Chen uit China de robot echt gaan produceren. Honeybot zal in beginsel Engels en Chinees spreken, het is nog niet bekend wanneer en of Honeybot ook in Europa uitgebracht wordt met ondersteuning voor de Nederlandse taal.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2016, 18:11 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    19-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Google Daydream en Pixel onthuld

    Google Daydream en Pixel onthuld

    Het is officieel; nadat enkele winkels al per ongeluk de nieuwe smartphone van Google in de webshop lieten zien heeft Google nu definitief hun nieuwe smartphones onthuld. Dat is niet alles, nu weten we ook meer over het Virtual Reality platform Daydream.

    Het systeem: Daydream

    potterDeze mobiele VR omgeving draait op het Android systeem van Google. De minimum specificaties voor Daydream liggen hoger dan de Gear VR van Samsung waarmee een hogere kwaliteit content mogelijk wordt. Dat wordt duidelijk gemaakt met enkele titels voor de Daydream waaronder Gunjack 2.

    Het origineel was een space shooter voor de Gear VR op basis van Eve: Online, versie twee ziet er nog indrukwekkender uit. Fantastic Beasts plaatst je in het universum van Harry Potter en laat je de Daydream controller gebruiken als toverstaf. Daarnaast kunnen we Daydream ook gebruiken voor diensten als HBO en Netflix, de upgrade van de Chromecast naar 4K resolutie is daarmee ook een feit.

    De Smartphones: Pixel en Pixel XL

    pixelGoogle stopt met de Nexus smartphones en luidt een nieuw tijdperk in met de Pixel lijn. De kleine versie heeft een 5 inch scherm met een resolutie van 1920×1080 pixels, een stuk minder in vergelijking met de Gear VR. De XL versie heeft wel een QHD resolutie van 2560×1440 pixels.

    De toestellen hebben verder een Snapdragon 821 GPU en Quad Core 2x 2.15Ghz CPU, ze worden gemaakt door HTC, bekend van de HTC Vive headset. Nederland behoort niet tot de eerste landen waar deze toestellen te bestellen zijn, Duitsland wel.

    De headset: View

    viewGoogle pakt het anders aan met een smartphone houder met een bekleding van stof. Hiermee willen de de View een vriendelijke uitstraling geven. De controller heeft ruwweg dezelfde functionaliteit als een Nintendo Wii controller, je kunt deze opbergen in de View.

    Naast de “capacative” touchpad heeft de View geen extra hardware aan boord zoals de Gear VR. De prijs ligt op $79,- in de losse verkoop, Amerikaanse bestellers krijgen de headset gratis.

    Voorlopige conclusie

    menuDaydream wordt de opvolger van Google Cardboard. Het voordeel van Daydream is de mogelijkheid voor elke fabrikant van Android toestellen om dit platform te gebruiken. Toch presteert Daydream nog niet op alle fronten op het niveau van de Samsung Gear VR omdat er geen extra hardware in de headset aanwezig is.

    Het is niet duidelijk of Google ook Cardboard blijft ondersteunen wanneer Daydream op de markt is. Dus er zijn enkele vragen beantwoord, maar er zijn nog meer vragen bijgekomen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-10-2016, 20:39 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meer grip met de Dexta Robothand

    Meer grip met de Dexta Robothand

    Dexta Robotics werkt al enkele jaren aan “Dexmo”, een robot hand die al jouw handbewegingen nauwkeurig registreert voor toepassingen in virtual reality. Een Kickstarter kwam voortijdig ten einde, nu heeft Dexta hun product verder ontwikkeld. De vernieuwde versie van deze robothand Dexmo ziet er een stuk indrukwekkender uit, kan deze VR “klauw” de wereld van VR in zijn grip nemen?

    Kickstopper

    dexta2Dexta Robotics begon enkele jaren geleden met het ontwikkelen van een VR handschoen. Het prototype werd met een 3D Printer gemaakt, deze bestond uit losse onderdelen die met diverse elektronica werd uitgerust.

    De campagne bleef steken op ruim $55.000,- terwijl er $200.000,- nodig was om het project succesvol af te ronden. Dexta annuleerde deze campagne en ging op een andere wijze verder.

    Dexmo robothand

    prototypeDe nieuwe Dexmo ziet er een stuk strakker uit dan het prototype, en ook een stuk futuristischer. Het blijft een behoorlijk geval op je hand, het gesloten systeem ziet er wel professioneler uit. De Dexmo is draadloos waarmee je vrij kunt bewegen.

    Dat is uiteraard van belang, anders heeft een nauwkeurige registratie weinig nut. In laboratoria wordt ook gebruikt gemaakt van dit soort technologie, bijvoorbeeld om op afstand te werken met gevaarlijke materialen.

    Mechanisch of optisch?

    Edexta3r zijn veel ontwikkelaars die verder willen gaan dan de ouderwetse controllers. Dexmo ligt in de lijn van Manus VR, een handschoen van Hollandse bodem. Daarnaast heb je Leap Motion, die werkt met een externe scanner waarmee je geen handschoenen hoeft te dragen.

    Dat is meer comfortabel maar de registratie is niet volledig, alleen de bewegingen voor de camera worden juist geregistreerd.

    Er zijn al vele VR controllers de revue gepasseerd, er is nog steeds geen duidelijke winnaar. Maakt Dexta Robotics een kans met hun vernieuwde versie van de Dexmo?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-10-2016, 20:16 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    17-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Augmented Reality verandert de wereld

    Augmented Reality verandert de wereld

    Naast de normale werkelijkheid is er een realiteit die we niet kunnen zien. Met dank aan geavanceerde technologie kunnen we deze laag zichtbaar maken, deze bekijken en zelfs manipuleren. Deze virtuele laag bovenop de werkelijkheid noemen we “Augmented Reality” ofwel AR.

    In de Nederlandse taal kun je spreken van Toegevoegde Realiteit. Er zijn verschillende manieren om AR te gebruiken, diverse ontwikkelaars van software en fabrikanten van hardware zijn momenteel bezig met het ontwerpen van een overtuigende Augmented Reality ervaring. Grote bedrijven als Google, Microsoft en nieuwkomers als Magic Leap brengen hun eigen visie naar AR.

    Statische en Dynamische laag

    Ehololensr zijn verschillende manieren om de AR laag over het normale gezichtsveld te projecteren. Soms lijkt het vooral op een beeld-in-beeld zoals bij een televisie. Google heeft dit concept toegepast bij de Google Glass, een bril met een kleine projector die beelden over je normale gezichtsveld legt. Dit is een statische laag die boven de realiteit zweeft. Layar is een soortgelijk product.

    Naast de statische laag is er de dynamische laag. Dat is een AR beeld dat een specifieke positie krijgt in de ruimte, bijvoorbeeld een Pokémon karakter in een veld of een Dinosaurus op de keukentafel. Dit betreft vaak een driedimensionaal beeld waar je omheen kunt lopen. Er zijn ook combinaties zoals een vlakke laag die wel dynamisch met de beweging van je hoofd kan meebewegen.

    Augmented Reality of Virtual Reality?

    metaHet grootste verschil tussen AR en VR is de integratie met de werkelijkheid. AR legt een laag op je normale gezichtsveld, VR vervangt het gehele beeld. Technisch gezien is AR meer complex om te realiseren omdat er geen enkele vertraging mag zijn voor dynamische AR. Dat zou het effect teniet doen. Daarnaast is interactie met een virtueel, zwevend object een grote uitdaging.

    Hoe werkt Augmented Reality software?

    kastDe hardware en software moet nauwkeurig een locatie kunnen bepalen om de nieuwe laag weer te geven. Met een statische laag is dat eenvoudiger dan bij een dynamische laag. De meest eenvoudige manier om de positie te bepalen is met een “marker”.

    Tot enkele jaren geleden werd daarvoor meestal een QR code gebruikt, een unieke identificatie die je met de camera van de AR viewer kunt scannen. Tegenwoordig is deze software een stuk slimmer geworden en kan het ook een een foto zijn, bijvoorbeeld de Dino plaatjes van de Albert Heijn.

    Door een apparaat met GPS te gebruiken zoals een smartphone in combinatie met beeldherkenning en de rotatie sensor in het apparaat kan er een realistische laag over het normale beeld worden gelegd. Pokémon GO maakt gebruikt van dergelijke technologie.

    Hoe werkt Augmented Reality hardware?

    De software maakt het mogelijk om van een videocamera een oog te maken, en van een beeldscherm een AR machine. Sommige ontwikkelaars hebben de keuze gemaakt software te ontwikkelen voor bestaande apparaten zoals smartphones, andere bedrijven maken ook speciale hardware om Augmented Reality nog overtuigender te maken. Dit zijn enkele voorbeelden:

    HololenssjeMicrosoft Hololens: Microsoft heeft een headset ontwikkeld die een 3D beeld over de werkelijkheid kan projecteren. Je kunt deze beelden ook virtueel aanraken en manipuleren met handbewegingen.

    Je kunt zwaaien en knijpen om te navigeren en selecteren. De Hololens technologie is deels gebaseerd op de Kinect, een camera accessoire voor de Xbox spelcomputer die een beeld met diepte kan registreren.

    Google Glass

    glassDit product behoorde tot de eerste specifieke hardware AR producten op de markt. Het is een bril met een kleine projector die een statisch beeld over de realiteit kan leggen. Hoewel het een interessant concept is werd het niet bijster goed ontvangen.

    De AR bleek een grote impact te hebben op sociale interactie, daarnaast was het publiek niet enthousiast over de mogelijke schending van privacy. Er komt een nieuwe versie die vooral gericht zal zijn op professioneel gebruik.

    Project Tango:

    tangoOok dit AR apparaat komt van Google en is nog in de ontwikkelingsfase. Ditmaal betreft het een tablet van 7 inch met een dubbele camera waarmee het scannen van diepte mogelijk is.

    Door een ruimte te analyseren kan er een Augmented Reality beeld perfect over de realiteit worden gelegd. Een verschil met andere AR oplossingen is het tablet formaat, zo kunnen meer mensen tegelijkertijd hetzelfde beeld zien. De meeste AR toepassingen zijn alleen vanuit een individueel standpunt te bekijken.

    Magic Leap

    magicleapHoewel dit bedrijf strikt gezien autonoom is heeft Google veel geld in deze innovatieve AR technologie gestoken. Details over deze headset zijn zeer beperkt, volgens de ontwikkelaars kan er een compleet realistische laag over de realiteit worden gelegd die niet meer te onderscheiden valt van de werkelijkheid.

    Er is ondertussen anderhalf miljard aan investeringen opgehaald voor de Magic Leap technologie met investeerders als Google en Alibaba. Daarnaast zijn er nog een aantal kleinere spelers die hardware ontwikkelen voor Augmented Reality waarvan Metavision waarschijnlijk de grootste “kleine” is.

    Wat kun je met Augmented Reality?

    ah-dinoDe beste hardware heeft geen bestaansrecht zonder bruikbare software. Layar is een Nederlands bedrijf dat al sinds 2009 AR software maakt voor gebruik met mobiele apparaten. Ze voegen vaak content toe aan posters en tijdschriften met een speciale marker.

    Zo kun je een statische poster omtoveren in een dynamische website. Of bij het scannen van een televisiegids direct een trailer zien van een speelfilm.

    Albert Heijn kwam onlangs met een Dino plaatjes actie. Een aantal van deze kaartjes kon met een smartphone wordt gescand waarop een dinosaurus “tot leven kwam” op het beeldscherm, recht voor je op de grond. Er is geen interactie mogelijk, het betreft wel een compleet 3D beeld.

    pokemon goPokémon GO heeft de bekendheid van Augmented Reality een enorme duw gegeven door de bekende figuren naar de echte wereld te brengen. Uitgerust met een smartphone en GPS kun je buiten op zoek gaan naar Pokémon figuren.

    Je ziet ze alleen via het scherm van de smartphone. Dit spel laat zien hoe belangrijk de juiste implementatie van AR technologie is, en de rol die bestaande populaire (merk)namen kunnen spelen.

    Augmented Reality staat eigenlijk nog in de kinderschoenen. De grootste namen in de tech industrie en de meest invloedrijke merken in de wereld zijn ondertussen druk bezig met het ontwikkelen van hardware en software voor AR doeleinden. Apparatuur kan klein en betaalbaar genoeg worden geproduceerd om van Augmented Reality een succes te maken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2016, 17:49 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog meer Samsung problemen

    Nog meer Samsung problemen

    Terwijl Apple overwegend positieve recensies krijgt voor de nieuwe iPhone 7 (op het weglaten van de hoofdtelefoon aansluiting na) heeft Samsung nog steeds te kampen met diverse problemen. Jammer voor Samsung maar ook jammer voor VR liefhebbers. Want het merk dat met de Gear VR de mobiele Virtual Reality markt naar een hoger niveau heeft getild valt van het ene probleem in het andere. Hier zijn drie tegenvallers van de laatste tijd:

    Explosieve Galaxy Note 7

    note7Nu is het duidelijk waarom Samsung waterdichte producten op de markt brengt, af en toe is een frisse duik in het water aan te bevelen. Tientallen Galaxy Note 7 toestellen bleken te exploderen, waarschijnlijk door een probleem tijdens het opladen van de accu.

    Aangezien de Galaxy Note 7 wordt gepromoot als het ideale toestel voor de vernieuwde Gear VR is dit een angstaanjagend probleem. Samsung beweert dat het probleem is verholpen, er heeft een grote herroeping actie plaatsgevonden.

    Oculus App Update trekt de accu leeg

    oculusNa de laatste update van de Oculus app bleek de accu van Samsung toestellen plotseling snel leeg te gaan. Waarschijnlijk ligt het aan een foutieve installatie waarbij de software zichzelf steeds opnieuw probeert te installeren en daardoor de accu leeg trekt.

    Volgens Samsung is de Oculus app ondertussen vernieuwd en het probleem zou verholpen moeten zijn. Net als de Oculus Rift werkt de Gear VR ook met een Oculus app, wel met een eigen selectie apps.

    Palmer Luckey haat Hillary

    palmerluckeyIn Amerika houden ze van strijd. Niet alleen in sport, ook in de politiek gaat het hard tegen hard. Het is geen geheim dat Luckey neigt naar de Libertaanse partij, en een splintergroep daarvan maakt negatieve advertenties tegen democratische presidentskandidaat Hillary Clinton.

    Palmer Luckey heeft daar blijkbaar een flink bedrag aan geschonken. Ook zou hij onder een pseudoniem zeer negatief hebben geschreven over Clinton. Al verscheidene ontwikkelaars zijn gestaakt met de ontwikkeling voor het Oculus platform. Aangezien de Samsung Gear VR werkt met de software van Oculus is dit een extra tegenvaller.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2016, 17:25 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Haarscherpe VR video met Pixvana SPIN

    Haarscherpe VR video met Pixvana SPIN

    Hoewel er steeds meer mogelijkheden zijn om 360 graden video op te nemen en te bekijken is de kwaliteit vaak teleurstellend. Zelfs wanneer je een 4K resolutie camera gebruikt valt het resultaat toch tegen, zeker wanneer het gecomprimeerd wordt om te streamen via internet. Pixvana denkt de oplossing te hebben bedacht voor dit probleem, ze kunnen tot wel 10K video streamen met een ongelofelijk hoge beeldkwaliteit. Dit noemen ze Pixvana SPIN.

    Doe meer met minder dankzij FOVAS

    spinHet geheim achter Pixvana SPIN heeft Field Of View Adaptive Streaming ofwel FOVAS. Zelf beweren ze dat het verschil vergelijkbaar is met een standaard televisie vervangen door een 4K model.

    Hoewel de beeldscherpte veel beter wordt kunnen ze met de FOVAS technologie tot wel 70% data besparen. Dat klinkt interessant, maar hoe krijgen ze dit voor elkaar?

    Mensen met facetogen

    pixvana2Je weet vast al dat veel insecten “facetogen” hebben, dat zijn ogen die onderverdeeld zijn in een groot aantal kleine ontvangers waarmee één beeld wordt gevormd. Zo werkt de technologie van Pixvana SPIN ongeveer, een hoge resolutie 360 graden beeld wordt opgedeeld in dertig losse videostreams.

    Omdat je niet alles tegelijkertijd kunt zien wordt alleen dat deel dat voor je zichtbaar is op de beste kwaliteit gestuurd. De technologie is gebaseerd op het “Foveated Rendering” principe, de aandacht gaat uit naar de kijkrichting. Het is nog wel de vraag wat er gebeurt als je snel zou omkijken.

    SPIN Player

    pixvana1Je kunt vanaf volgend jaar deze beelden kunnen bekijken via de SPIN Player. Dus niet direct via YouTube of Facebook, ze willen de speler wel als open standaard uitbrengen.

    Valve, één van de twee grote partners achter de HTC Vive is enthousiast over de kwaliteit die de speler kan halen, we hopen dat Pixvana alle beloftes waar kan maken. Het is wel de vraag of de 360 graden camera’s van dit moment voldoende zijn.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2016, 17:20 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    12-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR Game Review: HEX: Heavy Encounter EXOsuit

    Gear VR Game Review: HEX: Heavy Encounter EXOsuit

    De makers van Dead Secret komen dit keer met HEX, een schietspel dat exclusief verkrijgbaar is voor de Gear VR. Jouw schip is geland op de mysterieuze planeet 61X en de robots die hier wonen zijn stevig bewapend! Gelukkig ben jij in het bezit van de Heavy Encounter EXOsuit ofwel HEX. Je bent haast niet te stoppen met dit pak. Je gaat de strijd aan met robots en grote Zodiac bazen waaronder een grote Aap, een Haan en zelfs een moordlustig Konijn. Probeer deze planeet heelhuids te ontsnappen door deze robots stuk voor stuk uit te schakelen.

    • Ontwikkelaar: Robot Invader
    • Genre: Arcade / Aktie / Schieten
    • Prijs: €2,99

    Game Review

    hex3Dead Secret behoort tot de eerste generatie Gear VR spellen en was tevens één van de beste. De verwachtingen waren hoog gespannen op hun tweede spel voor de Gear VR. Ze besloten een compleet andere weg in te slaan met HEX.

    Dit is een zogenaamde “turret” shooter, je staat op een vaste positie en schiet in de rondte op het gespuis dat op jou afkomt. Gelukkig hoef je niet de hele tijd op dezelfde plek te staan, er zijn verschillende teleportatie plekken om naartoe te “warpen” zodat je de locatie vanuit een ander standpunt kunt bekijken.

    Beeld en Geluid

    hex2De graphics zijn voor een schietspel behoorlijk kleurrijk. Het is meer Marvel en minder DC als je het vergelijkt met superhelden films. En in dit EXO pak is het inderdaad net alsof je een superheld bent die de strijd aangaat met met moordlustige robots. De graphics zijn creatief, toch raak je af en toe wel een beetje het overzicht kwijt.

     Het geluid is goed met indrukwekkende geluidseffecten en een opzwepende muziekscore. Je voelt je echt in het heetst van de strijd wanneer je een hoofdtelefoon draagt tijdens het spelen.

    Besturing

    Je kunt de game spelen met het touchpad van de Gear VR of je neemt een losse Bluetooth controller. De tweede optie is wel aan te raden, met de touchpad kun je spelen maar het is niet zo comfortabel. Je kunt niet vrij rondlopen, de kans op misselijkheid met snelle bewegingen is ook geen probleem bij HEX.

    Conclusie

    hex1HEX is een aparte opvolger na Dead Secret. Het is een ongecompliceerd schietspel met een flinke dosis charme en karakter. De grafische stijl doet wel iets denken aan de Metroid spellen van Nintendo.

    Turret shooters zijn een genre op zich waar je wel van moet houden. Je staat stil en schiet om je heen. Je kunt wel van de ene naar de andere positie teleporteren wat je een zeker gevoel van bewegingsvrijheid biedt.

    Hoewel dit een VR spel betreft is het spelverloop zeer traditioneel. De tegenstanders hebben ook allemaal specifieke “tells”, dat zijn herkenningspunten om de strategie te bepalen. De gele, blauwe en groene drones hebben allemaal speciale eigenschappen waarmee je een beetje strategisch moet spelen, dat is een typische old-school manier van actie spellen ontwerpen en het voelt vertrouwd aan.

    Geen schietspel zonder eindbazen, die maken een belangrijk deel uit van HEX. Steeds na drie levels schieten op drones moet je de strijd aan met een grote eindbaas die gebaseerd is op karakters uit de Chinese astrologie. Het zijn opvallende karakters met elk hun eigen zwakke punten die je moet ontdekken. Het is wel duidelijk dat de makers de lengte van dit spel kunstmatig op willen rekken, de eindbazen komen terug maar dan met extra “bescherming” om het lastiger te maken.

    Voor liefhebbers van ongecompliceerde schietspellen die zichzelf niet zo serieus nemen is HEX: Heavy Encounter EXOsuit een aardige titel. Het zal na een tijdje eentonig worden, het spel weet ook nergens echt op te vallen maar voor €2,99 zal het voor fans van turret shooters zeker de moeite waard zijn. Andere spelers kunnen HEX beter overslaan.
    7Total Score
    Ongecompliceerd knallen!

    Voor liefhebbers van ongecompliceerde schietspellen die zichzelf niet zo serieus nemen is HEX: Heavy Encounter EXOsuit een aardige titel. Het zal na een tijdje eentonig worden, het spel weet ook nergens echt op te vallen maar voor €2,99 zal het voor fans van turret shooters zeker de moeite waard zijn. Andere spelers kunnen HEX beter overslaan.

    Gameplay
    7
    Graphics
    7
    Besturing
    7
    Wat vind jij? Wees de eerste!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-10-2016, 17:45 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oculus Connect 3 Recap

    Oculus Connect 3 Recap

    Voor de derde maal heeft Oculus hun Connect evenement gehouden. In een markt die zich snel ontwikkelt kunnen we elk jaar weer veel nieuwe aankondigingen tegemoet zien. Wat waren de hoogtepunten van Oculus Connect 3?

    Kijken in VR op…Gear VR?

    Gearvr2Het lijkt heel logisch om de keynotes van Oculus te bekijken in 360 graden video. Toch is er voor het derde jaar op rij geen optie voor Oculus Rift bezitters om via een officiële app de keynotes te bekijken.

    Wel via Oculus Twitch maar dat is ouderwets platte video. Via de NextVR app op de Gear VR kun je wel de eerste en laatste keynote in VR video bekijken. De Gear VR werkt ook op Oculus software.

    Waar is Palmer Luckey?

    Palmer-Luckey1Het was niet “Waar is Waldo?” maar “Waar is Luckey?”. De oprichter van Oculus was nergens te bekennen, zelfs niet in een videoclip. Onlangs is Luckey negatief in de publiciteit gekomen omdat hij een politieke anti-Clinton organisatie geld gaf.

    Daarnaast liet hij zich ongenuanceerd uit over politieke zaken. Dat zal de reden zijn dat Mark “Facebook” Zuckerberg wel prominent zichtbaar was en Palmer Luckey eventjes niet.

    Nieuwe hoofdtelefoon

    De Rift heeft in tegenstelling tot de HTC Vive standaard een hoofdtelefoon. Nu hebben ze optionele in-ear oordopjes met een veel betere audio kwaliteit. Ze gaan $49,- kosten en zijn volgens Oculus vergelijkbaar met een hoofdtelefoon van $900,-. We zullen het wel zien, of beter gezegd horen.

    Gratis spel van Epic Games

    Epic behoorde tot de eerste spel ontwikkelaars die demonstraties ontwikkeld van VR games. “Bullet Train” van Epic was voor velen de eerste overtuigende demonstratie van VR gaming. Nu hebben ze Robo Recall aangekondigd, een speelse arcade shooter die in het eerste kwartaal van 2017 gratis te downloaden zal zijn voor Oculus Rift gebruikers.

    PC prijzen gaan omlaag

    Aan de andere kant kunnen nieuwe gamers wat geld besparen dankzij “asynchronous spacewarp”, een nieuwe interpolatie methode waarbij minder snelle systemen toch goede beelden kunnen weergeven. Zo wordt het mogelijk vanaf $499,- een PC te kopen die geschikt is voor VR, dat was vorig jaar nog het dubbele.

    Asynchronous Timewarp

    asynchronous-timewarp-vrVorig jaar tijdens de tweede editie van Oculus Connect werd “asynchronous timewarp” geïntroduceerd, een manier om trillingen te voorkomen en “latency” te verminderen. Latency is de tijd tussen de actie en het resultaat in de virtuele wereld.

    Deze moet zo laag mogelijk blijven voor een overtuigende beleving. Daarnaast voorkomt een lage latency ook misselijkheid die kan ontstaan wanneer de beweging niet nauwkeurig gevolgd wordt. Dit systeem werkt goed voor rondkijken, maar niet voor vrije beweging.

    Asynchronous Spacewarp

    async_spacewarp_2Omdat Oculus steeds meer middelen toevoegt om uit je stoel te komen wordt de nauwkeurige registratie en weergave van beweging extra belangrijk. Met “asynchronous spacewarp” zal het beeld vloeiend blijven, ook wanneer de processor van de computer het niet meer kan bijbenen.

    Wanneer er een situatie voorkomt waarbij een constante verversingssnelheid van 90 beelden per seconde niet behaald kan worden zal het systeem terugschakelen naar 45 beelden per seconde. De ontbrekende beelden worden erbij “verzonnen” om toch 90 beelden per seconde weer te geven. Vergelijk het met oude 50Hz televisiebeelden die via interpolatie op een 100Hz toestel worden weergegeven. Het beeld wordt vloeiender door extra beelden toe te voegen. Omdat het bij Oculus Rift content vooral digitale beelden zijn blijft het net plaatje net zo scherp als voorheen.

    Oculus Touch duurder dan verwacht

    Etouchindelijk krijgt Oculus echte VR controllers, je moet er wel $199,- voor neertellen. Dat is een fiks bedrag, zeker gezien de relatief lage instapprijs van de nieuwe Playstation VR. Er was veel kritiek toen de Rift werd uitgebracht zonder VR controllers.

    De ouderwetse Xbox controller is niet echt geschikt voor een overtuigende virtual reality ervaring. Toen HTC Vive wel direct met een “room scale” VR ervaring op de proppen kwam wist HTC de pers en VR fans aan hun zijde te krijgen. Oculus houdt officieel nog steeds vast aan een “statische” ervaring, maar bieden ondertussen steeds meer mogelijkheden voor extra bewegingsvrijheid. Met “Santa Cruz” blijkt dat ze zelfs aan een draadloze ervaring werken.

    Draadloze Oculus Santa Cruz onthuld

    sc1Santa Cruz is niet een nieuw deel in de GTA serie, het betreft een prototype headset van Oculus die werkt zonder kabels. Dat is op zich niet zo bijzonder, wel het feit dat deze headset ook positie in de ruimte kan waarnemen.

    Zowel de Oculus Rift als de HTC Vive en ook de Playstation VR maken gebruiken van externe scanners om de positie van de gebruiker te bepalen. Dat noemen ze “outside-in”.

    De nieuwe headset die momenteel “Santa Cruz” genoemd wordt maakt gebruik van “inside-out” technologie, de headset bepaalt zelf waar in de ruimte de gebruiker zich bevindt. Daarmee is deze headset wezenlijk anders dan de Google Cardboard en de Gear VR, daar kun je alleen rondkijken maar niet fysiek lopen, bukken of andere bewegingen maken.

    Niet het eerste inside-out systeem

    sc2Er zijn al andere systemen die “kijken” naar de omgeving. Augmented Reality systemen moeten ook de omgeving in kaart brengen, de Hololens kan complete ruimtes scannen. Project Tango van Google heeft ook een dieptescanner.

    Daarmee is Santa Cruz niet uniek wat betreft de manier van scannen, het is wel nieuw dat deze technologie gebruikt wordt voor VR in plaats van AR toepassingen.

    Er mogen nog geen foto’s gemaakt worden van de headset of van de toepassingen, we hebben alleen de promotiebeelden van Oculus. Het betreft een Oculus Rift headset met een klein kastje aan de achterzijde met een accu en een processor voor de tracking.

    Het is alleen een prototype

    Op dit moment is Santa Cruz een werkend prototype maar nog geen product dat klaar is voor de verkoop. De beeldkwaliteit zal tussen een Oculus Rift en Gear VR komen te liggen, omdat je niet met kabels aan een PC gekoppeld bent moet de headset het zware werk verrichten.

    Oculus Connect 3 was een bevestiging van bestaande geruchten, daarnaast waren er ook zeker nieuwe onthullingen die niet alleen interessant zijn voor Oculus, maar voor virtual reality in het algemeen. Santa Cruz slaat een brug tussen VR headset met draad en mobiele systemen, met de Touch controllers kan de Rift eindelijk de potentie van VR waar maken.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-10-2016, 17:23 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    10-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The City VR Experience

    The City VR Experience

    Amber Garage maakte al eerder Skywand, een bijzonder programma om met behulp van een HTC Vive Virtual Reality headset en twee controllers een route te ontwerpen voor een drone. Je stond als het ware in een stad, vervolgens kun je visueel een route bepalen die de drone gaat vliegen. Met hun nieuwe project City VR bouwen ze voort op dit concept en plaatsen je als een ware Godzilla in een virtuele stad.

    Virtuele Madurodam

    city1Je hoeft niet meer naar Madurodam om als een reus door steden te wandelen, met City VR kun je vanuit jouw huiskamer door een levensechte stad lopen. Het is mogelijk om foto’s te maken van deze stad, en de zonsondergang te bewonderen vanaf de toren van de hoogste gebouwen.

    Dit kan binnenkort met een VR headset, nu wordt alleen nog de HTC Vive ondersteund, later volgen meer headsets. De stad bestaat uit 3D objecten van echte gebouwen die deels door Amber Garage zijn gemaakt via de drone technologie van Skywand, ze gebruiken ook objecten van PLW, een bedrijf dat 3D modellen ontwerpt.

    Meer dan een Fly-over

    city3Streetview was al een interessante toevoeging aan Google Maps, de Fly-over animaties van Apple Maps zien er zeker prachtig uit. Toch is de City VR Experience een compleet nieuwe ervaring. De steden zien er zeer realistisch uit, de belichting maakt het zeer spectaculair.

    Volgens de demonstratiefilm kun je zelfs onder bruggen door kruipen, we zijn benieuwd of dit echt zo overtuigend zal werken. Je kunt de steden schalen om een overzicht te krijgen, of juist een gebouw van heel dichtbij te bekijken.

    Voor het spelen van Godzilla hebben we toch echt een twee-speler optie nodig, voor architecten en stedenbouwkundigen zal dit een droom zijn die is uitgekomen. Alleen de mini-mars treintjes uit Madurodam ontbreken nog!


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-10-2016, 19:05 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    07-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gear VR Game Review: OhanaChan

    Gear VR Game Review: OhanaChan

    Vervelende bijen voelen zich enorm aangetrokken tot de prachtige bloem OhanaChan. Deze bloem zit niet te wachten op al die aandacht en heeft jouw hulp ingeroepen om de heerlijke nectar van OhanaChan te beschermen. Dit doe je door bolletjes naar de bijen te schieten, hoe beter je presteert hoe hoger je scoort op de wereldranglijst. Je hebt slechts 80 seconden om OhanaChan te beschermen, daarna is het spel voorbij.

    • Ontwikkelaar: Dazzle
    • Genre: Arcade / Shooter
    • Prijs: Gratis

    Game Review

    Aoc3ls concept moet je bij OhanaChan denken aan een soort Tower Defense waarbij je een object, in dit geval een bloem, moet beschermen tegen inkomende objecten, in dit geval dus bijen. Je schiet continue “kogels” ofwel gekleurde bollen waarmee je de bijen kunt uitschakelen.

    Je kunt rond de centraal gepositioneerde bloem draaien met een tik op het touchpad van de Gear VR. Het klinkt redelijk eenvoudig, het spel is eigenlijk nog eenvoudiger. Dit is vooral een technische demo, je kunt het niet echt een volwaardig spel noemen. Vandaar dat dit spel gratis in de app store te downloaden is.

    Beeld en Geluid

    oc2De graphics zijn vrolijk en kleurrijk. Het palet is gebaseerd op de kleuren zoals Nintendo die ooit heeft bedacht voor de Mario games. Door de Japanse stijl van de karakters wordt deze vergelijking nogmaals benadrukt. Hoewel de graphics niet slecht zijn hebben ze ook niet echt veel karakter. Het is allemaal een beetje low-budget Mario.

    Het geluid is nog minder opvallend. Er speelt een synthesizer deuntje die ook direct doet denken aan vroegere platform spellen, de geluidseffecten zijn spaarzaam en monotoon. Je bent de beelden en geluiden al vergeten voordat je de headset afzet.

    Besturing

    oc1Je speelt OhanaChan met het touchpad van de Gear VR. Schieten gaat automatisch, verplaatsen gaat met een tik op het touchpad. Je draait in abrupte stappen om de bloem heen in een cirkel.

    Dat is vooral belangrijk om zicht te houden op de bijen die van alle kanten naar de bloem vliegen. De bloem en de fee met de score zitten nogal eens in de weg, vandaar dat je regelmatig moet draaien. Door je hoofd te draaien kun je mikken op de bijen en de power-ups die regelmatig in beeld verschijnen.

    Conclusie

    Dit is niet het eerste spel voor de Gear VR dat meer op een technische demonstratie lijkt dan een volwaardig spel. De beelden uit het spel zien er best leuk uit, maar als je daadwerkelijk aan het spelen bent zal je snel verveeld raken. Dat hebben de makers blijkbaar ook gemerkt, je speelt drie rondes van 80 seconden waarna het spel alweer voorbij is.

    De besturing werkt op zich goed, maar de bloem en de vliegende fee met een scorebord zitten vaak in de weg. Je probeert de bijen te schieten en dan vliegt er weer een fee voor je neus. Wanneer je een bij raakt zal je score omhoog gaan maar verder gebeurt er niet zoveel. De bijen vliegen, je schiet ze en ze verdwijnen weer, meer is het niet. Je voelt weinig spanning en er ontbreekt een gevoel van urgentie wat bij je wel bij dit soort spellen zou verwachten.

    OhanaChan is een gratis spel, het bestand is niet al te groot dus je kunt er geen bult aan vallen. Aan de andere kant voegt het ook weinig toe. Het lijkt alsof de makers even wilde experimenteren met een spel in VR, meer is het niet. Er zijn drie soorten power-ups waarvan er twee weinig of niets uithalen, na drie korte sessies is het spel voorbij. Als je graag alle spellen in de app store wilt uitproberen kun je OhanaChan aan je collectie toevoegen, de kans is groot dat je het na tien minuten weer zult verwijderen
    4.5Total Score
    Een toren die het verdedigen niet echt waardig is

    OhanaChan is een gratis spel, het bestand is niet al te groot dus je kunt er geen bult aan vallen. Aan de andere kant voegt het ook weinig toe. Het lijkt alsof de makers even wilde experimenteren met een spel in VR, meer is het niet. Er zijn drie soorten power-ups waarvan er twee weinig of niets uithalen, na drie korte sessies is het spel voorbij. Als je graag alle spellen in de app store wilt uitproberen kun je OhanaChan aan je collectie toevoegen, de kans is groot dat je het na tien minuten weer zult verwijderen

    Gameplay
    3
    Graphics
    6
    Besturing
    5
    Wat vind jij? Wees de eerste!

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-10-2016, 16:47 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.VR tribune voor online gamers

    VR tribune voor online gamers

    DOTA 2 was één van de eerste games met een VR publiek optie, je kunt in deze modus live meekijken naar online wedstrijden. Steeds meer spelontwikkelaars verkennen de mogelijkheden van virtueel kijken naar videogames. Stunlock Studio werkt aan een opvolger van Bloodline Champions, een game die goed werd ontvangen door de pers maar niet echt doorbrak bij het grote publiek. Dat hopen ze met het PvP vechtspel Battlerite wel te bereiken, ze besteden veel aandacht aan de “Spectator Mode” ofwel de virtuele tribune.

    Virtuele filmstudio

    Stunlock Studio experimenteert al een tijdje met verschillende manieren om de gameplay van Battlerite op een interessante manier vast te leggen. Ze willen de technologie die ze intern gebruiken nu ook beschikbaar gaan stellen voor alle toeschouwers. En dat gaat veel verder dan een statisch beeld op het speelveld.

    Recht op de actie

    battlerite1In de “Observer Mode” kun je met de controllers van de HTC Vive een beweging maken om het beeld in- en uit te zoomen. Met één hand kun je het beeld naar eigen voorkeur roteren.

    Door voorover te leunen kijk je als een reus over het speelveld. Je kunt ook plaatsnemen op een publieke tribune om het stadion gevoel te creëren. Stunlock Studio experimenteert ook met een optie om na de wedstrijd de winnaar te huldigen met bijvoorbeeld rozenblaadjes.

    Wordt zelf een regisseur

    battlerite3De “Camera Mode” maakt van iedere kijker een virtuele filmmaker. Meerdere kijkers kunnen de arena vanuit een ander standpunt bekijken. Een editor ziet al deze beelden op een monitor en kan zo een spannend verslag maken vanuit meerdere camerastandpunten. Naast een live verslag is deze optie ook beschikbaar om achteraf een verslag te maken van de wedstrijd.

    Met digitale informatie ben je niet beperkt tot de camerastandpunten op het moment zelf, je kunt achteraf de wedstrijd opnieuw laten spelen, pauzeren, terugspoelen en meer. En steeds bepaal jij als kijker het standpunt.

    eSports groeien dankzij VR

    battlerite4De populariteit van eSports neemt in hoog tempo toe. Steeds meer spellen worden in competitie gespeeld, dankzij software zoals die van Battlerite wordt het een visueel spektakel dat zich leent voor zowel live kijken als achteraf de wedstrijd tot in detail uitpluizen.

    De nabeschouwing wordt zo nog interessanter dan het spel zelf. Spellen als DOTA 2 en Battlerite laten zien wat er nu al mogelijk is, ongetwijfeld gaan steeds meer ontwikkelaars dit soort mogelijkheden toevoegen aan hun spellen.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-10-2016, 16:42 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    05-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Arcade ervaring komt terug in Futuretown

    De Arcade ervaring komt terug in Futuretown

    In de jaren tachtig van de twintigste eeuw waren Arcades heel populair. Dat waren speelhallen met allerlei videogames. Toen Nintendo en Sega spelcomputers maakten voor thuis moesten de gaming bedrijven nieuwe en opvallende machines verzinnen om bezoekers te trekken. Zo werden er complete auto’s op pneumatische onderstellen geplaatst, je kon op virtuele motoren rijden en in de cockpit van een virtueel vliegtuig stappen. Die tijd komt weer terug dankzij Futuretown met hun nieuwe Totalmotion VR Arcade systeem.

    Een letterlijk VR platform

    ft3Samen met Injoy Motion heeft Futuretown een platform ontwikkeld die gekoppeld wordt aan een VR headset. Dit platform kan bewegingen registeren en vertalen naar het spel dat je ziet op je headset. Zo kun je spelen met jouw lichaam als controller. Het lijkt een beetje op de Wii Balance Board van Nintendo.

    Het platform is nog maar het begin, dit modulaire systeem kan worden uitgebreid met een virtuele motor of een virtueel paard. Met dit 5D Totalmotion platform kun je surfen, skiën, paardrijden en scheuren op een motor.

    Doe meer met minder

    ft1Een nadeel van die oude Arcade kasten waren de enorme beeldschermen. Zonder een groot beeld kon je niet die realistische ervaring nabootsen. Met een headset is dat niet meer nodig.

    Het concept van Futuretown is een stuk compacter, het neemt minder ruimte in waarmee het voor een Arcade interessant wordt om te plaatsen. Je hebt wel een duurzame headset nodig die vast verankerd zit aan de machine.

    Arcade Revival

    Voor veel mensen zijn Virtual Reality systemen voor thuis nog te duur of te onhandig. Steeds meer bedrijven spelen hier op in zoals The Void en bedenken VR ervaringen die je in een warenhuis kunt spelen. Zo is er een virtuele Ghostbusters die je kunt spelen met een headset.

    Six Flags en Europapark werken met VR brillen om hun achtbanen nog indrukwekkender te maken. Zitten we volgend jaar tijdens de kermis op een Futuretown virtueel paard?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-10-2016, 20:43 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kijken wordt kiezen met Eyefluence

    Kijken wordt kiezen met Eyefluence

    Invloed met je ogen, de naam Eyefluence is in ieder geval goed gekozen. Dit systeem maakt het mogelijk een computer te bedienen door alleen maar naar de juiste knoppen te kijken, je hebt geen muis meer nodig. Bij Eyefluence willen ze verder kijken dan Xbox controllers, muizen en toetsenborden. Hoe zou het zijn om je computer te bedienen met alleen jouw ogen?

    Nooit te moe om te kijken

    eye1Volgens de directeur en oprichter van Eyefluence, Jim Marggraff, worden je ogen niet meer vermoeid dan normaal tijdens het navigeren met hun systeem.

    Marggraff realiseert zich dat je meerdere vormen van input zult combineren, op dit moment zoekt hij naar de grenzen van ooginteractie. Tijdens een demonstratie op de Augmented World Expo liet hij zien hoe een speciaal headset gebruikt kan worden om een menu te bedienen met je ogen.

    Een belangrijk onderdeel van de navigatie is niet alleen de beweging van het oog, maar ook de wijze waarop de software wordt ontworpen. In de demonstratie zijn enkele interessante toepassingen te zien. Een geheime map kan alleen ontgrendeld worden via oogherkenning. Een oog is meer onderscheidend dan een vingerafdruk. Ook wordt deze speciale bril uitgerust met een camera. Na het maken van een foto wordt het product opgezocht via internet.

    Toevoeging of vervanging?

    eye3Voor de meeste mensen zal oognavigatie vooral een aanvulling zijn op andere manieren van interactie. Toch zijn er doelgroepen en situaties waarbij dit soort technologie erg praktisch kan zijn.

    Denk bijvoorbeeld aan mensen met een beperking die niet de motorische vaardigheden bezitten voor een muis, maar wel met hun ogen kunnen navigeren. Of piloten en auto coureurs die met beide handen en voeten bezig zijn en daarnaast ook met hun ogen kunnen werken.

    Eyefluence onderzoekt de mogelijkheden van navigeren met je ogen. Daarnaast komt FOVE met een headset die ook je ogen zal volgen, en de Mixed Reality technologie van Magic Leap zal direct een beeld op je retina projecteren. De computer bedienen met een biertje in één hand en chips in de andere… We gaan een interessante, en mogelijk heel luie toekomst tegemoet.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-10-2016, 20:38 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    03-10-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Photokina in 360 Graden

    Photokina in 360 Graden

    Photokina is de grootste beurs van de wereld op het gebied van fotografie. Sinds 1950 wordt deze beurs elke twee jaar georganiseerd in Duitsland. Hier kun je alle nieuwe camera’s bekijken en betasten van de grootste fotografie merken ter wereld. Daarnaast komen we ook nieuwe merken tegen die met innovatie hun eigen plekje willen veroveren in de fotografie markt.

    Welkom in de toekomst

    photokina-2014_09_15-035De wereld van fotografie is niet altijd even vooruitstrevend. Het duurde lang voordat digitale fotografie geaccepteerd werd door de professionals en serieuze hobbyisten. De meeste vernieuwingen vinden momenteel plaats op het gebied van betere lenzen, grotere CCD’s en extra Megapixels.

    Dit jaar was er een “Futurezone” in hal negen ingericht waar de bezoekers de nieuwste 360 camera’s konden bewonderen. Camera’s die in staat zijn een foto te nemen met een volledig 360 graden Panorama beeld. Dit zijn volgens VR-Expert de meeste interessante camera’s die er in de “Futurezone” werden gepresenteerd:

    Kodak 4KVR360

    kodakKodak bracht al eerder Panorama camera’s op de markt, momenteel is de Kodak Pixpro SP360 4K nog in de winkels verkrijgbaar. In de eerste helft van 2017 zal de 4KVR360 het oude type vervangen. De vorige versies waren al populair, met name door de uitgebreide mogelijkheden om deze camera als (waterdichte) action camera te gebruiken.

    Er was al een manier om twee camera’s samen te gebruiken voor een volledig 360 graden beeld, nu komt er een nieuw model met twee ingebouwde lenzen. Het merk Kodak is overigens allang niet meer het bedrijf van vroeger, tegenwoordig is het in handen van JK Imaging.

    Vuze VR 3D 360 Camera

    fuzeDit platte doosje biedt ruimte voor maar liefst acht camera’s waarmee 4K video vastgelegd kan worden. Wat de Vuze onderscheidt van de rest is de 3D opname. In feite zijn het 4×2 camera’s die gezamenlijk voor een opname zorgen met diepte.

    En daarmee is de Vuze uniek in de consumentenmarkt. Met een prijskaartje van 800 dollar is het nog steeds een relatief dure consumenten camera, je krijgt er wel een klein statief en een Homido headset bij. Deze camera zal vanaf oktober verkrijgbaar zijn.

    Panono Camera

    panonoIn tegenstelling tot de meeste Panorama camera’s is dit puur een fotocamera. In deze bol met een diameter van 11cm zitten maar liefst 36 fixed focus camera’s verscholen die samen een beeld van 108 MP kunnen produceren.

    De gimmick van deze camera is de volledige 360 graden opname, het is de mogelijk om deze camera omhoog te gooien en zo een luchtfoto te maken. Je kunt de camera ook veilig op een statief zetten.

    Sphericam V2

    sphericamSphericam heeft een nieuwe versie van hun opvallende 360 graden camera gepresenteerd, deze keer uiteraard ook uitgerust met een 4K beeldresolutie. Deze camera is erg compact (6,5cm) en heeft een aluminium behuizing waarmee de camera tegen een stootje kan.

    De Sphericam V2 heeft als bijzondere eigenschap de optie om te filmen in RAW formaat, dat geeft de filmer achteraf veel meer mogelijkheden om de weergave van de kleuren, contrast en helderheid bij te stellen.

    Freedom360 GoPro Mount

    freedomGoPro heeft ook dit jaar weer enkele nieuwe action camera’s geïntroduceerd. Weer een beetje beter, en weer een beetje kleiner. Maar een 360 Panorama camera ontbreekt nog steeds in de line-up.

    De Freedom360 GoPro Mount laat je zes GoPro camera’s in één houder plaatsen waarmee je een volledig 360 graden beeld kunt opnemen in een zeer hoge resolutie. De beelden moeten wel achteraf met software aan elkaar “gestitched” worden, deze software wordt niet standaard meegeleverd.

    Orah 4i

    orahMet ruim tweeduizend euro is de Orah 4i zeker niet de goedkoopste 360 graden camera. Er gaan vier Sony camera’s schuil in de compacte behuizing. De resolutie ligt wederom op 4K, helaas met slechts 30 beelden per seconde. Hoewel de Orah camera op een SD kaart kan opnemen is de camera eigenlijk gemaakt voor live broadcast streaming.

    De vier microfoons zorgen voor een ruimtelijke audio opname. Om de beelden live te “stitchen” heb je wel een extern kastje nodig. Deze camera richt zich met name op de professionele markt, toch lijken de technische specificaties op het eerste gezicht wat achter te lopen op de concurrentie.

    Nikon Keymission

    nikonNaast Kodak is Nikon het enige bekende camera merk tussen al deze nieuwkomers. Nikon slaat met de nieuwe Keymission lijn een nieuwe weg in. Als eerste is er de KeyMission 360, een 360 graden Panorama camera die veel lijkt op de Kodak KVR360 en waarschijnlijk ook in dezelfde prijsklasse zal komen te liggen. Met 4K video en 20MP fotokwaliteit kan het een interessante camera worden voor een redelijke prijs.

    Daarnaast zal Nikon ook de KeyMission 170 en de KeyMission 80 uitbrengen. De 170 heeft een groothoeklens van 170 graden en een resolutie van 12MP. De Nikon versie van een GoPro dus. De KeyMission 80 wordt een “live blogging” camera die veel lijkt op de oude Flip camera’s. De KeyMission 80 is uitgerust met twee camera’s en een resolutie van 1080p. Dat lijkt op een smartphone camera zonder phone, en waarschijnlijk ook niet zo “smart”.

    360 graden video staat centraal

    sphericam2-360-4k1Hoewel de Photokina zich vooral richt op fotografie speelt video een belangrijke rol bij 360 graden camera’s. Dit is het jaar van de 4K camera’s, de resolutie is eindelijk voldoende om een acceptabel scherp beeld te produceren op een VR headset.

    De eerste generatie 360 graden camera’s moesten het doen met een behoorlijke lage resolutie. Er is nog steeds geen standaard om 360 graden beelden vast te leggen, de twee camera methode wordt wel steeds vaker toegepast zoals in de camera’s van Kodak, Nikon en ook in de Gear 360 camera van Samsung.

    Panoroma fotografie is niet voor iedereen

    360cameraDe 360 graden “VR” camera’s werden in een aparte hal geplaatst, de “Futurezone”. Wordt hiermee aangeduid dat Panorama fotografie de toekomst is? De uitdaging van een fotograaf is de mooiste compositie te maken met de perfecte lichtinval om een emotie op te wekken. Bij 360 graden camera’s wordt de toeschouwer een interactief onderdeel bij de foto.

    Niet elke fotograaf zit hier op te wachten. Naast Kodak stapt Nikon met de KeyMission 360 nu ook in de wereld van 360 graden fotografie. Het zal waarschijnlijk voorlopig een gescheiden wereld blijven; de fotograaf en filmmaker die controle wil houden over elk beeld, en de nieuwe generatie fotografen en filmmakers die het publiek meer vrijheid geven.


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-10-2016, 17:19 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    30-09-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom krijgt Thalmic Labs 120 miljoen dollar?

    Waarom krijgt Thalmic Labs 120 miljoen dollar?

    Het bedrijf Thalmic Labs heeft maar liefst 120 miljoen dollar aan investeringen opgehaald, Intel Capital en het Amazon Alexa Fund investeren ook in dit bedrijf. Het lijkt er op dat een deel van dit geld besteed gaat worden aan een vernieuwende VR armband. Wat kan deze armband, en is het beter dan hun eerste product, de MYO?

    MYO voor spierballen

    thalmic1De MYO armband was het eerste grote product van Thalmic Labs. Deze armband registreerde de spieren in je arm en kon zo de beweging van jouw ledematen waarnemen om deze data vervolgens door te sturen naar een stuk software.

    Helaas was de eerste generatie niet zo nauwkeurig als je zou verwachten, en hoewel de ontwikkelaar het positioneerde als VR accessoire sloeg het concept niet aan.

    Een nieuwe armband

    thalmic2Thalmic Labs richt zich meer dan ooit op VR en het lijkt er sterk op dat ze voor het einde van het jaar met een nieuwe armband komen die met een andere technologie gaat werken. Deze armband kan de individuele vingers waarnemen.

    In een patent van dit bedrijf is te zien dat ze werken aan een soort armband met sensoren rondom. Signalen worden met een zender naar de software gestuurd. Als je bijvoorbeeld een knijp beweging zou maken kan de armband dit waarnemen.

    Wel apart, niet uniek

    thalmic4Op dit moment zijn het allemaal slechts geruchten, Thalmic Labs geeft niets prijs van hun planning en aanstaande producten. ManusVR heeft al een set VR handschoenen op de markt, in combinatie met de HTC Vive kunnen ze al een arm “digitaliseren”.

    Leap Motion heeft een camera tracking oplossing waarbij je vrij met je handen kunt bewegen en die beweging wordt in 3D geregistreerd. En de Hololens van Microsoft werkt ook met handbewegingen. Gaat Thalmic Labs met de grote vernieuwing komen voor Virtual Reality?


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-09-2016, 17:29 geschreven door timnijland  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 01/10-07/10 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 01/01-07/01 2018
  • 11/12-17/12 2017
  • 25/09-01/10 2017
  • 18/09-24/09 2017
  • 11/09-17/09 2017
  • 17/07-23/07 2017
  • 03/07-09/07 2017
  • 19/06-25/06 2017
  • 29/05-04/06 2017
  • 15/05-21/05 2017
  • 08/05-14/05 2017
  • 24/04-30/04 2017
  • 10/04-16/04 2017
  • 03/04-09/04 2017
  • 27/03-02/04 2017
  • 20/03-26/03 2017
  • 13/03-19/03 2017
  • 06/03-12/03 2017
  • 27/02-05/03 2017
  • 20/02-26/02 2017
  • 13/02-19/02 2017
  • 06/02-12/02 2017
  • 30/01-05/02 2017
  • 23/01-29/01 2017
  • 16/01-22/01 2017
  • 09/01-15/01 2017
  • 19/12-25/12 2016
  • 05/12-11/12 2016
  • 21/11-27/11 2016
  • 14/11-20/11 2016
  • 07/11-13/11 2016
  • 31/10-06/11 2016
  • 24/10-30/10 2016
  • 17/10-23/10 2016
  • 10/10-16/10 2016
  • 03/10-09/10 2016
  • 26/09-02/10 2016
  • 19/09-25/09 2016
  • 12/09-18/09 2016
  • 05/09-11/09 2016
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 15/08-21/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 25/07-31/07 2016
  • 11/07-17/07 2016
  • 04/07-10/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 20/06-26/06 2016
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 15/02-21/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 01/02-07/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 11/01-17/01 2016
  • 04/01-10/01 2016
  • 28/12-03/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 14/12-20/12 2015
  • 07/12-13/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 13/07-19/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs