
Onlangs kwam VR Noir in de Gear VR App Store. Het is een interactieve film met echte acteurs in een 360 graden panorama omgeving. Eerder was er de interactieve film Gone, een experiment om de kijker meer te betrekken bij een spannende film. Films worden al tientallen jaren gebruikt in spellen, met wisselend succes. Laten we een aantal van deze spellen op een rijtje zetten.
Dragons Lair (1983)
Dit spel is een complete animatiefilm waarbij de speler op bepaalde momenten met de joystick een actie moet uitvoeren. Je hebt geen directe controle over het karakter.
Dit was de eerste keer dat een tekenfilm op deze wijze speelbaar was dankzij Laserdisc technologie. De animatie komt uit de studio van Don Bluth, ook bekend van de Fievel en Platvoet & zijn vriendjes films.
Mad Dog McCree (1990)
Dit is een Full Motion Video spel waarbij je met een lichtpistool moet schieten op slechte acteurs in een slap Western verhaaltje. Het is geen meesterwerk, het is wel een bijzonder voorbeeld van een interactieve film. Duck Hunt met film dus.
Night Trap (1992)
Dit videospel is meer berucht dan beroemd en speelde zelfs een hoofdrol in een rechtszaak om gewelddadige spellen te verbieden. De film haalt het niveau B-film niet, het was wel uniek omdat de speler acht kamers tegelijkertijd in de gaten moet houden om vampiers op te sporen. Een bijzonder concept dat werd ontwikkeld voor de Sega Mega CD console.
The 7th Guest (1993)
In dit puzzelspel wordt film gebruikt om het verhaal te vertellen terwijl de puzzels met computergraphics gemaakt zijn. The 7th Guest is en horrorverhaal waarin de speler lijdt aan geheugenverlies.
Door puzzels op te lossen moet hij erachter komen wat er met de gasten uit zijn landhuis is gebeurd. Dit spel zou later als voorbeeld dienen voor diverse andere puzzelspellen in dezelfde stijl, er werden maarliefst 2 miljoen exemplaren van The 7th Guest verkocht.
Who Shot Johnny Rock? (1991)
Als laatste dit spel dat net als VR Noir het beproefde detective concept neemt als uitgangspunt voor een interactieve film. Het acteerwerk is amateuristisch en de interactie beperkt. Door de rekenkracht van PCs worden spellen steeds realistischer, toch worden er nog steeds interactieve films zoals VR Noir gemaakt. Werkt de combinatie van film en spel, of kunnen ze beter gescheiden blijven?