Wat maakt een maaltijd bijzonder? Is het de smaak, het uiterlijk of de omgeving waarin je de maaltijd nuttigt? Met virtual reality kun je een magnetron menu met Kantonese kip en rijst eten op een drukke Chinese straat. Of je kunt een afzichtelijke kleffe hamburger transformeren naar hoogstaande cuisine. Eet je met je mond, of vooral met je ogen? Met Project Nourished kun je dat ontdekken.
Kunstzinnige Sushi
Sushi is een streling voor de tong én voor de ogen. Deze sushi ziet er vreemd uit. Volgens de bedenkers van dit project wordt de beleving bepaald door geur, smaak, textuur en virtual reality. Met een headset op kan de smaakbeleving gemanipuleerd worden.
Bij de samenstelling van de gerechten hebben ze inspiratie opgedaan uit de veganistische keuken. Die experimenteren al lange tijd met het dupliceren van smaakbelevingen met alternatieve ingrediënten. Zelfs aan virtueel geluid is gedacht, terwijl je een gelei-achtig blokje eet hoor je krokante kraakgeluiden.
Alle zintuigen stimuleren met Sublimotion
Bij dit project wordt de Samsung Gear VR gebruikt in combinatie met een groot beeldscherm om de gasten heen. Voor een diner met 12 personen is een staf nodig van 21 personeelsleden. De achtergrond verandert van kleur en afbeeldingen om de beleving te veranderen, en met de headset kun je getransporteerd worden naar andere locaties.
Proeven is meer dan prikkelingen op je tong. Alle zintuigen worden aangesproken bij het nuttigen van een maaltijd. Met virtual reality kunnen deze zintuigen gecontroleerd worden aangesproken. Bovenstaande experimenten zijn niet alleen vanuit een commercieel en kunstzinnig perspectief interessant. Er wordt ook gelet op gezonde calorie-arme maaltijden die voor de persoon als een lekker vette hap worden ervaren. Een veganistische snack die voelt als vlees. Klinkt bizar en ongeloofwaardig? Waarom geeft dineren bij kaarslicht een andere beleving dan dezelfde maaltijd onder TL verlichting? Smakelijk virtueel eten!
Van 14 tot 16 juni 2016 werd de jaarlijkse games expo E3 gehouden in Los Angeles. Alle grote namen op het gebied van spellen, consoles en accessoires maken hier hun opwachting. Dit evenement wordt georganiseerd voor de pers, elk jaar worden hier veel nieuwe producten en spellen voor het eerst in de openbaarheid gebracht. Dit jaar speelde Virtual Reality een grote rol bij de meeste uitgevers. Hier is een terugblik op de E3 2016.
Exclusief of Open?
De laatste tijd kwam Oculus al met een aantal exclusieve titels. Een deel daarvan wordt gemaakt door Oculus Studios, maar ze trekken ook steeds meer exclusieve titels aan van grote ontwikkelaars zoals Insomniac. HTC heeft ook een aantal exclusieve titels maar niet op de schaal van Oculus. Nu Sony hun eigen titels bekend heeft gemaakt zitten daar ook veel exclusieve titels tussen.
Dat creëert een verdeeldheid en consumenten moeten kiezen op basis van games, niet op basis van technologie. OSVR heeft aangekondigd 5 miljoen dollar te investeren in een open platform voor VR gaming. OSVR heeft ook de ambitie om uit te groeien tot de VR standaard voor het Chinese publiek.
Oculus Touch komt er eindelijk aan
Hoewel er nog geen concrete datum is aangekondigd zien we steeds meer spellen die werken met de Oculus Touch controllers. De HTC Vive onderscheidt zich momenteel van de Oculus Rift door standaard controllers mee te leveren die werken in drie dimensies.
Ook Playstation VR zal vanaf oktober ruimtelijk navigeren mogelijk maken met hun Wand controllers. Oculus moet haast maken, de standaard Xbox controller is niet voldoende om de nieuwe generatie VR games te spelen.
Accessoires voor accessoires
Eigenlijk zijn VR headsets accessoires voor andere apparaten. De Rift en Vive werken op een PC, de PSVR op een Playstation en de Gear VR met een smartphone. Toch verschijnen er al verschillende accessoires voor gebruik met VR headsets. Zo is er een systeem met sensoren die je waarschuwt als je te ver van je plaats loopt. Gloveone liet het laatste prototype van hun haptic sensor handschoen zien. Daarmee voel je objecten in de virtuele ruimte.
Het systeem werkt met de Unreal engine, Unity en OSVR. Een heel eenvoudige maar daarom niet minder opvallende accessoire is de polsband van Nyko. Door deze band te dragen zou je niet misselijk worden, een probleem dat sommige spelers ondervinden met VR games. Dit concept wordt al gebruikt op schepen om te voorkomen dat mensen zeeziek worden. Alienware stapt in de opkomende markt van backtops, draagbare computers die je op je rug kunt dragen en geschikt zijn voor VR headsets.
Playstation VR doet het anders
We wisten al dat de Playstation VR in oktober zou verschijnen, nu weten we zeker dat het op 13 oktober zal worden. Er werd ook een lijst met spellen vrijgegeven die tijdens de release te koop zijn.
Sony heeft een aantal exclusieve titels weten te bemachtigen, en bekende titels krijgen een virtuele versie waaronder Rez. RIGS is een interessante nieuwe titel waarbij 6 personen in teams van 3 tegen elkaar kunnen spelen. Er is ook een feature gepland waarbij publiek de virtuele wedstrijd kan volgen.
Project Scorpio met of zonder Rift?
Microsoft kondigde niet één maar zelfs twee nieuwe consoles aan; de Xbox One Slim en Project Scorpio. De One Slim zal 40% kleiner worden dan de voorganger met een harde schijf van 500GB standaard en een 4K resolutie.
Project Scorpio zal ideaal zijn voor virtual reality en is volgens Microsoft ontworpen op basis van de wensen van ontwikkelaars. Het is nog niet bekend wanneer deze monster console zal verschijnen. Ook is niet zeker welke headset zal werken met de Scorpio. Voorheen leek het de Oculus Rift te zijn, nu durven ze geen concrete namen te noemen.
Nintendo stapt niet in Virtual Reality
Er zijn momenteel drie populaire spelcomputers op de markt; Sony Playstation 4, Microsoft Xbox One en de Nintendo Wii-U. Sony en Microsoft gaan vol in de strijd om de VR gamer, Nintendo blijft vooralsnog aan de zijlijn staan.
Hoofd van Nintendo Amerika, Reggie Fils-Aime, geeft aan dat virtual reality nog niet geschikt is voor de gemiddelde consument. En dat Nintendo altijd als strategie heeft af te wachten tot het publiek klaar is. Blijkbaar is Reggie de geflopte Virtual Boy vergeten, en met de Wii lanceerden zij als eerste een console met bewegingscontroller.
VR games
Er komen veel interessante games aan voor alle huidige VR systemen. Sommige titels zijn exclusief, andere titels komen voor meerdere platformen uit. Oculus Touch wordt gelanceerd met dertig speelbare titels, de boetseer software genaamd Medium wordt standaard meegeleverd.
Het Star Wars X-Wing spel is gratis voor gamers die in het bezit zijn van Battlefront voor PS4. Fallout 4 komt naar de HTC Vive en Playstation VR maar is (nog) niet aangekondigd voor de Oculus Rift.
Batman: Arkham VR
Dit is een mystery game die zich afspeelt in de Arkham serie maar toegespitst is op een virtual reality ervaring. Het is geen actiespel, je moet aanwijzingen zoeken, via een kaart kan de speler zich van kamer naar kamer verplaatsen. Deze game komt exclusief voor de Playstation VR en zal zowel met als zonder Move controllers werken.
Resident Evil 7 Biohazard
Dit spel keert terug naar de oude stijl Resident Evil spellen met de focus op horror, niet op actie. Dat past uitstekend bij virtual reality. Het spel komt exclusief voor de Playstation.
Maar Capcom zal waarschijnlijk de titel op een later tijdstip naar andere platformen brengen. Here They Lie is een andere horror titel voor de Playstation VR.
Final Fantasy XV
Nog een Playstation exclusieve titel. Er is een speciaal virtual reality deel toegevoegd aan dit spel, maar de eerste reacties zijn niet bepaalt positief.
Star Trek: Bridge Crew
Dit spel komt uit voor de drie grote VR platformen, je kunt plaatsnemen op de brug met drie andere spelers en samen moet je strijden tegen de vijanden die je tegenkomt in het Star Trek universum.
Je kunt online of offline spelen met vrienden of alleen, je kunt dit spel ook zittend spelen.
Giant Cop
Dit spel komt van de Oculus game studio en is niet gebaseerd op een bestaande titel. Je speelt Giant Cop, een agent die torenhoog boven de stad uitsteekt en criminaliteit moet verhinderen en de boeven letterlijk moet pakken.
Het is een spel met veel humor en een cartoon stijl. Het zal geen grote hit worden maar het kind in de zandbak concept past goed bij de Oculus Touch controllers.
Star Trek begon als televisieserie in de jaren zestig en is uitgegroeid tot een franchise met diverse televisieseries en een groot aantal films door de jaren heen. Er zijn ook veel computerspellen gemaakt die flink variëren in stijl en kwaliteit. Binnenkort kunnen we zelf onderdeel uitmaken van de crew op de brug, samen met drie vrienden in het eerste VR avontuur van Star Trek.
Typisch Star Trek
Star Wars was altijd meer gericht op actie, het aankomende X-Wing spel voor de Playstation VR is daar een voorbeeld van. Star Trek ging altijd meer over interactie tussen personages en drama. Daarmee ligt de keuze voor de brug van een sterrenschip voor de hand. In Star Trek Bridge Crew kunnen vier spelers samenwerken op de brug.
Er zijn nog niet veel details bekend, het lijkt logisch dat deze vier spelers zich op andere locaties kunnen bevinden. Het spel gaat uitkomen voor de Oculus Rift, de HTC Vive en voor de Playstation VR.
Star Trek Generations
Voor een presentatie kwamen Levar Burton (The Next Generation), Jeri Ryan (Voyager), and Karl Urban (de nieuwe Star Trek films) samen om deze game te spelen. Het betrof de Oculus Rift versie inclusief Touch controllers.
Je speelt het spel vanuit een stoel op de brug, dus rondlopen is niet nodig. De bewegingen van de handen worden wel nauwkeurig gevolgd. Acteur Karl Urban was onder de indruk van de wijze waarop Levar Burton nog steeds bekend was met alle Trek termen. Burton speelde Geordi La Forge, een bemanningslid van de Enterprise die kon zien dankzij een speciaal vizier.
Top of Flop?
De vorige games van Star Trek variëren van uiterst matig tot uitstekend. Het is nog niet vast te stellen waar dit spel zal belanden in waardering. Het spelconcept lijkt goed te passen bij de huidige VR technologie.
De manier van samenwerken is interessant. De graphics daarentegen zijn niet realistisch en missen karakter.
Vanaf 13 oktober 2016 krijgen de Oculus Rift en HTC Vive er een waardige concurrent bij; dan wordt de Playstation VR uitgebracht met een verkoopprijs van 399 dollar. Sony heeft de laatste weken steeds meer titels onthuld voor deze nieuwe accessoire voor de Playstation 4 spelcomputer. Wat kunnen we verwachten en wordt dit het VR systeem waar gamers op wachten?
Nog geen Playstation 4.5
Er zijn al lange tijd geruchten dat er een krachtige versie van de PS4 gaat komen. Tijdens de introductie van de Playstation VR headset werd hier niet over gesproken. Dat zou betekenen dat de PSVR headset zonder extra processorkracht op de normale PS4 zal werken.
De specificaties die tot nu toe bekend zijn doen niet onder voor de PC headsets. Daarmee wordt een Playstion 4 met VR headset een geduchte concurrent voor de Rift en Vive. Een hoge kwaliteit VR ervaring in een plug-and-play systeem voor een aanzienlijk lagere totaalprijs.
Exclusief voor Playstation VR
De strijd om de exclusieve titels leidt tot verdeeldheid onder de VR gamers. Als elk systeem eigen exclusieve titels uitbrengt wordt de keuze voor een headset lastig. Tot nu toe was het met name Oculus die titels naar zich toetrok, nu komt Sony met een aantal exclusieve titels.
Voor merken als Nintendo en Sony is dat al lang het geval, maar VR wordt toch vooral gezien als een accessoire en niet een platform op zich. Onder de exclusieve titels voor de Playstation VR vallen X-Wing VR Mission, Batman VR en Resident Evil VII. Final Fantasy wordt niet geheel een VR spel maar krijgt extra content voor gebruik met de headset.
Typisch Playstation
Naast de grote namen als exclusieve titels worden er ook bestaande Sony spellen naar virtual reality gebracht evenals nieuwe titels. Sony brengt al jaren naast grote titels een selectie aparte spellen uit, de Playstation VR is daarop geen uitzondering. Rez Infinite is een opvolger van een cult favoriet, Tethered is een soort strategisch spel.
Het Harmonix spel Music VR is een opvallende titel en de meest bizarre VR titel is momenteel Statik. In dat spel zijn je handen opgesloten in een vreemd kastje. In de trailer zie je een professor met een gezicht dat met een mozaïek patroon onzichtbaar is gemaakt. Hij beweert dat het project op een bepaalt moment ook wel erotisch was. De video roept meer vragen op dan er beantwoord worden.
Met de Playstation VR brengt Sony virtual reality naar een andere doelgroep; de console gamer. Microsoft gaat volgens de geruchten volgend jaar ondersteuning bieden aan de Oculus Rift. Grote software ontwikkelaars kondigen in hoog tempo nieuwe titels aan. VR fans gaan een interessante tijd tegemoet. Dat wordt sparen!
Puzzelen, altijd lastig en soms zelfs frustrerend. Please Don´t Touch Anything is een game die de aspecten frustrerend en lastig erg goed accentueert. De Franse ontwikkelaars van Bulkypix hebben erg goed hun best gedaan om het de speler zo moeilijk mogelijk te maken.
Ontwikkelaar: BulkyPix
Leeftijd: Alle Leeftijden
Genre: Puzzel
Prijs: 9,99
Omschrijving
Als jouw baas je in een kamer zet en je vraagt NIETS aan te raken, wat doe je dan? En als er een mooie rode knop op een groot paneel er gewoon om vraagt dat je snel even drukt? In Please Dont Touch Anything zul je de gevolgen vanzelf meemaken, waarbij je de vraag kunt stellen Is dit echt?. Dit spel voor de Oculus Rift en de Gear VR is gebaseerd op het PC spel met dezelfde naam. Er zijn enkele wijzigingen aangebracht om het spel wat op te frissen maar in basis is dit hetzelfde spel.
Gameplay
Dit is een puzzel spel en een mysterie waarbij je probeert de geheimen in deze ruimte te onthullen. Hoewel er behoorlijk wat humor in het spel zit met verwijzingen naar pop cultuur is het stiekem best spannend. Nu het spel in 3D is te spelen met een headset komt het spel echt tot leven.
Dit soort spelconcepten leent zich perfect voor VR headsets. Laat je niet misleiden door het gestileerde uiterlijk, dit spel is behoorlijk complex en kan soms best frustrerend worden omdat je vaak geen idee hebt wat je moet doen en waarom.
Graphics
Grafisch is dit spel mooi afgewerkt maar niet overweldigend. De meest toepasselijke term is functioneel. Je kunt aan het wiebelende armpje van je baas zien dat de statische objecten geen beperking zijn van het ontwerptalent van de makers.
Het is een professioneel vormgegeven spel met bewust een eenvoudige vormgeving. Het geluid is een belangrijk element van dit spel. Het stuurt je subtiel door het spel en houdt je scherp. De muziek geeft je duidelijk een signaal als je een puzzel juist hebt voltooid zonder teveel op te vallen.
Besturing
Je kunt dit spel zowel spelen met een controller als met de touchpad op de headset. Beide methodes werken goed. Met de controller is het een stukje eenvoudiger en natuurlijker maar het touchpad is ook toereikend om het spel te besturen.
Je hoeft niet te rennen of te springen, het is en blijft een puzzelspel waarbij je de tijd kunt nemen. De besturing past daar uitstekend bij.
Conclusie
Please Dont Touch Anything is een must voor fans van puzzelspellen en mysterie. Je wordt in een ruimte geplaatst en moet zelf gaan ontdekken wat er zich in deze ruimte afspeelt. Er zijn voldoende puzzels en afleidingsmanoeuvres om je op het verkeerde been te zetten. Hoe lang je kunt spelen hangt af van jouw puzzelvaardigheden maar er zijn meer dan voldoende uitdagingen om je urenlang bezig te houden.
De Esper spellen komen het dichtst bij deze spellen in termen van gameplay en concept. Als je reeds bekend bent met Please Dont Touch Anything voor de PC zul je merken dat enkele oplossingen veranderd zijn maar het is niet voldoende om het spel nogmaals aan te schaffen. Voor nieuwe spelers zijn de VR versies de beste keuze omdat je veel meer onderdeel uitmaakt van het spel, het lijkt alsof je zelf in een bureaustoel zit in een mysterieuze kamer. De Oculus Rift versie is 5 euro duurder dan de Gear VR versie, maar het spel is verder identiek. Daarmee heeft de Gear VR versie een lichte voorkeur.
Als je houdt van puzzelspellen in combinatie met een mysterie dat zich gaandeweg ontrafelt kun je veel plezier beleven met Please Dont Touch Anything. Het is een volwaardig spel dat zich reeds heeft bewezen op het PC platform. De Gear VR is een uitstekend medium om dit spel op te spelen. Naast de populaire Esper serie is Please Dont Touch Anything weer een waardige toevoeging aan het Gear VR aanbod van puzzelgames.
Please Don´t Touch Anything is een bijzonder leuke puzzelgame waarbij je ten alle tijden ontzettend goed moet opletten. Het lijkt ons wel verstandig om per 30 minuten een pauze te nemen, vr games waarbij je moet nadenken kunnen erg vermoeiend zijn.
Please Don´t Touch Anything is een bijzonder leuke puzzelgame waarbij je ten alle tijden ontzettend goed moet opletten. Het lijkt ons wel verstandig om per 30 minuten een pauze te nemen, vr games waarbij je moet nadenken kunnen erg vermoeiend zijn.
In deze Space Shooter stap je in de wereld van EVE: Online maar dit keer verken je niet het heelal. Je knalt zoveel mogelijk ruimteschepen uit de lucht vanuit jouw gepantserde koepel. In tegenstelling tot de strategische voorganger ligt de focus in dit spel compleet op actie. Neem plaats in de carrousel der verderf en schiet zonder genade!
Gameplay
EVE: Online is een zeer populaire MMO die zich afspeelt in de ruimte. Speciaal voor VR headsets werd EVE: Valkyrie gemaakt waarbij de focus meer op actie ligt. EVE: Gunjack maakt het concept nog wat eenvoudiger en geeft je een combinatie van Asteroids en Galaga in een aantrekkelijke omgeving.
Een turret shooter is een soort schietspel waarbij je rond kunt draaien en alles kunt schieten wat voor je vizier komt. Je kunt niet zelf sturen en manoeuvreren. Daarmee is Gunjack een ideaal spel om te spelen op de Gear VR. Voor fans van de MMO is dit spel enerzijds een feest van herkenning, anderzijds mis je het gevoel van vrijheid van het origineel. Veel verhaal hoef je niet te verwachten, na een korte introductie stap je in de actie die niet meer stopt.
Graphics
Gunjack is absoluut één van de mooiste mobiele games op de markt. Op de Gear VR ziet alles er verbluffend goed uit, en de verversingssnelheid hapert geen moment. De effecten zijn overweldigend, door alle actie valt het niet echt op dat het aantal polygonen een beetje beperkt is.
Op het geluid valt niets aan te merken, je krijgt dezelfde kwaliteit geluidseffecten en muziek die direct van het origineel afkomstig zijn. De combinatie tussen beeld en geluid maakt dit absoluut een indrukwekkende ervaring.
Besturing
Je kunt het spel spelen met een controller maar dat hoeft niet. Naast het bewegen van je hoofd maak je ook gebruik van het trackpad op de Gear VR. Dat werkt goed, al speelt het met de controller toch net een stukje prettiger. Het is goed dat je een volwaardig spel als Gunjack kunt spelen zonder extra accessoires. Het is een kwestie aan aanschaffen, downloaden en spelen maar!
Conclusie
Eigenlijk is Gunjack een vereenvoudigde versie van Valkyrie wat weer een vereenvoudigde versie is van EVE: Online. Als je vanuit dat oogpunt kijkt is Gunjack een simpel spelletje. Als je het spel bekijkt als een shooter voor een mobieltje is het wel degelijk een indrukwekkende ervaring. De Unreal Engine 4 wordt tot het uiterste geduwd zonder een frame te laten vallen. De visuele effecten knallen van het scherm en met een hoofdtelefoon zit je helemaal in de wereld van EVE.
Het spelconcept is behoorlijk retro. Net als de antieke Asteroids schiet je om je heen, en net als de klassieker Galaga wordt je getrakteerd op hordes agressieve tegenstanders. Je kunt power-ups verzamelen tijdens het spel voor een klein stukje strategie en variatie.
Helaas kun je niet verschillende wapens in je arsenaal houden, dat zou de strategie van het spel wel positief beïnvloeden. Nu moet je de eerste power-up opmaken en vervolgens kun je weer een andere upgrade binnenhalen door op het trackpad te drukken.
Het gebrek aan diepgang is jammer wanneer je kijkt naar het origineel. Het is wel te begrijpen als je de beperkingen van mobiele hardware in acht neemt. Het is al een klein mirakel dat dit spel er toch zo goed uitziet. Voor een mobiele game ligt de prijs met 10 euro aan de hoge kant. Je hoeft gelukkig geen upgrades en abonnementen aan te schaffen zoals dat met Valkyrie en EVE: Online wel het geval is. Je kunt dit spel ook offline spelen.
EVE: Gunjack is een goed voorbeeld van een actieshooter voor VR headsets. Naast de ondersteuning voor VR is het spel niet echt vernieuwend te noemen, het heeft wel de lat gelegd voor komende spellen.
EVE: Gunjack is een goed voorbeeld van een actieshooter voor VR headsets. Naast de ondersteuning voor VR is het spel niet echt vernieuwend te noemen, het heeft wel de lat gelegd voor komende spellen.
De Hololens van Microsoft is een indrukwekkend stukje technologie. Regelmatig komt er een filmpje of demonstratie met de wijze waarop Hololens de wereld gaat veranderen met Augmented Reality. Microsoft wil nu benadrukken dat de AR bril niet het belangrijkste deel is van dit systeem, het draait om Windows 10. Met de software van Holographic is Windows 10 helemaal klaar voor Augmented en Virtual Reality.
Het platform van vooruitgang
Hoewel er weinig over gesproken wordt zijn de headsets van Oculus en HTC eigenlijk PC accessoires voor een Windows computer. Zonder Microsoft hebben zowel de Rift als de Vive geen enkele waarde. Daarnaast werkt Microsoft aan een eigen Augmented Reality headset genaamd Hololens.
De eerste versie voor ontwikkelaars is beschikbaar maar het is niet bekend wanneer deze headset te koop is door consumenten, en tegen welke prijs. Met een nieuwe video wil Microsoft laten zien dat Hololens niet een op zichzelf staand project is, maar een onderdeel uitmaakt van een compleet ecosysteem voor AR en VR toepassingen.
Weer een Microsoft toekomstvisie
De filmpjes van Microsoft die een blik gunnen op de toekomst moet je doorgaans met een korreltje zout nemen. In de laatste video voor het Windows 10 platform zie je drie mensen virtueel samenwerken aan een ontwerp.
Eén van die mensen draagt een HTC Vive in plaats van een Hololens. Samen werken ze, uiteraard met Windows 10, aan één ontwerp. Ze stappen ook even in een fantasie wereld, het lijkt bijna een Disney films waar je zingende dieren zou verwachten.
Holographic en Windows 10
Microsoft geeft aan dat de fragmentatie van headsets en technologie een probleem is om AR en VR bij de massa te brengen. Met Holographic kan elke ontwikkelaar deel uitmaken van een uniform platform. Op basis van het meest gebruikte besturingssysteem voor PCs. Daar hebben ze een punt, de vraag is of andere fabrikanten hier in mee willen gaan.
Het nadeel van een Oculus Rift of een HTC Vive is die grote PC die aan de headset gekoppeld moet worden met kabels. Zo heb je niet de bewegingsvrijheid die je zou willen in virtual reality. Helaas liggen de systeemeisen van deze headsets erg hoog waarmee een mobiele oplossing moeilijk is. De Gear VR van Samsung maakt gebruikt van een smartphone waarmee het een draadloze oplossing is, weliswaar met concessies in grafische kwaliteit. HP en MSI zijn bezig met prototypes voor een backtop, een draagbare computer.
Desktop-laptop-backtop
Het is nog geen officiële term maar backtop dekt de lading behoorlijk goed. Deze draagbare computer zeul je op je rug mee, net als een rugzak. Je koppelt de VR headset (met kabels) aan de backtop en kunt zo vrij rondlopen. Als een Teenage Mutant Nina Turtle met een computerschild kun je een uurtje draadloos in de virtuele wereld stappen.
In feite is dit prototype een desktop in een kleine kast met een zware accu, of een gaming laptop zonder scherm, het is maar hoe je het bekijkt. Wat de markt is voor deze backtops is nog niet geheel duidelijk, de computers zijn nog steeds behoorlijk zwaar en onhandig. Als je een uitglijder maakt kan dat een dure grap worden. De meest voor de hand liggende toepassingen lijken VR Arcades, evenementen en wellicht een stand op de kermis.
Zotac heeft de primeur
HP en MSI zijn beide nog in de concept fase, Zotac gaf al eerder een demonstratie van hun eigen backpack concept. Zotac maakt al langere tijd Mini-PC systemen en ze hebben ervaring met veel computerkracht in een kleine behuizing plaatsen.
Het is afwachten welk systeem het beste zal presteren en tegelijkertijd comfortabel is om te dragen. Een hybride gaming laptop met scherm dat los te koppelen is zou ook een oplossing kunnen zijn.
Nvidia lanceerde onlangs de nieuwe GPU (grafische processor) GTX 1080 waarbij de mogelijkheden voor VR benadrukt werden. Nu komt AMD met een eigen budget GPU die ook gemaakt is voor VR, maar dan met een aantrekkelijk prijskaartje van minder dan 200 dollar. Zo wordt Virtual Reality bereikbaar voor alle PC gebruikers.
AMD maakt VR betaalbaar
PCs die voldoen aan aan de specificaties voor virtual reality headsets starten met een prijs van pakweg duizend dollar. Een aanzienlijk deel van die prijs zit in de grafische processor. VR headsets moeten voor elk oog een hoge kwaliteit beeld berekenen en dat kost veel processorkracht.
Volgens AMD is slechts één procent van het huidige aantal PCs geschikt voor virtual reality. Met de AMD R 480 komt daar verandering in. Voor slechts 200 dollar kun je deze GPU kopen. Maar dat is niet het complete verhaal
Twee kaarten zijn beter dan één
De GTX 1080 van Nvidia is een monster van een GPU voor 699 dollar, de AMD R 480 komt daar bij lange na niet aan. Maar als je twee van deze kaarten koppelt presteert de AMD configuratie beter dan de Nvidia GPU voor aanzienlijk minder geld.
Vreemd genoeg noemt AMD niet 400 dollar als totaal maar minder dan 500 dollar. Dat impliceert dat ze de luxere versie met meer geheugen gebruiken. De totaalsom is nog steeds 200 dollar minder dan die van de concurrent.
De strijd is nog niet gestreden
Nvidia bepaalt de standaard in GPU zoals Intel de standaard bepaalt in CPU. AMD is de eeuwige tweede. Hoewel de benchmark van twee R 480 kaarten de resultaten van de GTX 1080 overstijgt betreft het slechts één stuk software, niet eens een spel.
Ook is niet bekend hoeveel invloed de nieuwe software Pascal voor Nvidia zal hebben op de prestaties van VR content. De twee grootste fabrikanten van grafische processoren hebben hun nieuwe GPU ontwikkeld voor VR prestaties. Dat geeft aan dat VR heel serieus wordt genomen in de gaming wereld.
De European Hardware Association bestaat uit de negen grootste onafhankelijke nieuws en review sites in Europa. Met 22 miljoen bezoekers vertegenwoordigen deze sites de opinie van het Europese publiek. Het Nederlandse lid is Hardware.info. Elk jaar geven ze een aantal awards uit voor gespecialiseerde producten als de beste CPU, GPU en moederbord, ook is er een algemene winnaar voor het beste tech product van het jaar. Voor 2016 is dat de HTC Vive.
HTC Vive is het beste hardware product van 2016
Op dit moment zijn er nog niet veel Virtual Reality headsets op de markt. De Oculus Rift en HTC Vive zijn de eerste headsets op de markt, andere producten waaronder de Playstation VR liggen nog niet in de winkel.
Vorig jaar waren de meeste ogen gericht op de Oculus Rift, de VR headset die Virtual Reality weer onder de aandacht bracht. Maar HTC, in samenwerking met games gigant Valve won snel terrein met hun eigen VR headset.
De keuze voor een room VR experience waarbij je vrij door de kamer kunt lopen geeft je meer bewegingsvrijheid dan de statische ervaring van de Rift. Hoewel de Oculus Rift dergelijke functionaliteit later ook zal krijgen biedt de HTC Vive momenteel de meest indrukwekkende VR ervaring. Daarbij mag opgemerkt worden dat Oculus het momenteel wel beter doet met exclusieve titels. Dit wil HTC oplossen met een investering van 100 miljoen dollar in ontwikkelaars die content gaan maken voor het HTC platform.
Ook Samsung valt in de prijzen
De smartphone van het jaar is de Samsung Galaxy S7 Edge. Dit toestel blinkt uit door de superieure camera en de onovertroffen snelheid van deze smartphone.
Het gebogen glas maakt dit toestel ook bijzonder. De Galaxy S7 Edge werd gelanceerd met een gratis Gear VR headset. Daarmee valt Virtual Reality dit jaar twee maal in de prijzen.
Microsoft werkt aan Xbox met Oculus Rift ondersteuning
Microsoft werkt aan Xbox met Oculus Rift ondersteuning
on juni 6, 2016
The enemy of my enemy is my friend ofwel de vijand van mijn vijand is mijn vriend. Dat lijkt het geval te zijn voor Microsoft die volgens bronnen in overleg is met Oculus om de Rift te ondersteunen met de nieuwe versie van de Xbox One. Sony heeft voor dit najaar een VR headset aangekondigd en Microsoft kan niet achterblijven. Door samen te werken met Oculus kunnen ze meteen een voorsprong nemen.
Neo versus Scorpio
Nee, dit zijn geen nieuwe karakters in Mortal Kombat, volgens geruchten komt Sony met een Playstation 4.5 die nu onder de naam Neo schuilgaat, en Microsoft heeft een Xbox 1.5 in de planning met de naam Scorpio.
Beide systemen zijn krachtige versies van de huidige consoles en daarmee is er meer processorkracht voor VR games. Op de aankomende E3 games conferentie zullen we meer te weten komen, vooralsnog is het interessant om alvast te speculeren.
Microsoft en Oculus werken samen
Het lijkt op het eerste gezicht een vreemde samenwerking, de ontwikkelaar van de Hololens en de ontwikkelaar van de Rift. Maar de Hololens heeft een andere (professionele) doelgroep en is nog lang niet klaar voor een release.
De Oculus Rift wordt al geleverd met een Xbox controller. met de besturing zit het wel goed. Microsoft heeft ook aandelen in Facebook die op zijn beurt weer eigenaar is van Oculus. Sony is een typisch Japans bedrijf en vaart zijn eigen koers, net als Nintendo dat ook al jaren doet.
Eerste Xbox VR titel in 2017
Volgens Ars Technica is er een Europese ontwikkelaar die aan een VR titel werkt voor de Xbox die in 2017 uit zal komen. Als de Xbox daadwerkelijk gaat werken met de Oculus Rift zullen ze direct een groot aanbod hebben aan titels.
Vincent van Gogh behoort tot de meest beroemde schilders ter wereld. Nederland kent een flink aantal grootmeesters van de beeldende kunst, de opvallende stijl van Vincent weet nog steeds moderne artiesten te inspireren. Dat geldt ook voor Virtual Reality ontwikkelaars. Er zijn al een aantal 3D en VR projecten die inspiratie putten uit het werk van de schilder met ieder hun eigen interpretatie en aanpak. Hier zijn drie opvallende voorbeelden:
The Night Cafe: A VR Tribute to Vincent Van Gogh
Dit is een interactief schilderij voor de Oculus Rift en de Gear VR. Je stapt met deze presentatie in een schilderij van Vincent en kunt vrij rondlopen. Je bent niet beperkt tot de kaders van een schilderij, je kunt gangen verkennen en verrassingen vinden in kleine hoekjes.
Je zult hier geen uren doorbrengen maar het is wel indrukwekkend hoe goed de stijl van het schilderij is vertaald naar een driedimensionale ervaring. De bewegingsvrijheid maakt het heel bijzonder. De app is gratis te downloaden en zeker de moeite waard.
Bedroom in Arles
Dit is niet zozeer een VR project maar een 3D print object die ook dienst doet als Virtual Reality ervaring. Dit gratis 3D object is een driedimensionale versie van het schilderij Slaapkamer in Arles van Vincent van Gogh.
De kamer is opvallend nauwkeurig nagemaakt en van alle kanten te bekijken. Nou ja, bijna alle kanten want de zijde waar van Gogh stond of zat om het schilderij te maken is niet ingevuld, het detail is indrukwekkend.
Je hebt geen 3D printer nodig om dit object te bekijken; dankzij de viewer van Sketchfab kun je rondkijken in de kamer in full-color. De viewer die in de meeste browsers werkt heeft ook een Google Cardboard optie waarmee je vrij rond kunt kijken en ook een 3D effect zult zien.
125 Vragen aan Vincent
Het van Gogh museum heeft een prachtige 3D animatie laten maken gebaseerd op de werken van Vincent van Gogh. Je kunt helaas (nog) niet vrij lopen en kijken in deze animatie. In de video presentatie kom je wat meer te weten over het leven van Vincent.
Als afsluiter wordt je als kijker uitgedaagd jouw vraag aan Vincent van Gogh te stellen. De link lijkt overigens niet meer te werken. Oude kunst en nieuwe kunst komt samen in VR dankzij de werken van Vincent van Gogh.
ZTE Axon 7 met eigen VR Headset ook voor Daydream?
ZTE Axon 7 met eigen VR Headset ook voor Daydream?
on juni 2, 2016
Toen Google aankondigde een nieuw Virtual Reality platform te lanceren met de release van de aanstaande Android versie gaven ze aan dat huidige smartphones niet in staat zijn de Daydream apps weer te geven. Zelfs de huidige Nexus, die gebruikt kan worden voor software ontwikkeling voor Daydream voldoet niet aan de specificaties. ZTE is de eerste Android smartphone fabrikant die aangeeft een toestel uit te brengen die wél aan de specificaties voldoet. Maar ZTE kondigt tegelijkertijd ook een eigen headset aan.
Gear VR is het voorbeeld voor ZTE
Samsung heeft blijkbaar indruk gemaakt op smartphone fabrikanten. De aangekondigde headset van ZTE lijkt verdacht veel op de Gear VR van Samsung. De Axon telefoon heeft overigens ook een champagne kleurtje gekregen om de overeenkomsten nog te versterken.
Het is wel opvallend dat ZTE aangeeft dat Daydream ondersteund zal worden bij de Axon 7. Geldt dit voor de smartphone op zich, of alleen samen met de headset? Waarschijnlijk zal Google gebruik maken van speciale hardware om de VR ervaring te verbeteren, overeenkomstig met de extra sensoren die aanwezig zijn in de Gear VR.
LG speelt ook mee
Nog een grote speler bij Android toestellen zet in op VR. Al bij de introductie van de LG 3 werd een eenvoudige smartphone houder meegeleverd, nog voor de Samsung actie. Met de LG 5 introduceren ze een compleet nieuwe headset. In tegenstelling tot de meeste Android headsets heeft de LG versie een eigen display, die van de smartphone wordt niet gebruikt. Ook hebben ze een eigen panorama camera die erg lijkt op de Rico Theta.
Het moet worden gezegd dat de eerste reacties op de nieuwe hardware van LG niet bepaald lovend zijn. De headset laat teveel licht door van buiten, en het hele systeem lijkt niet goed uitgewerkt. Het is nu de vraag of LG hun eigen systeem laat vallen ten gunste van Google Daydream.
Even wachten met kopen
Google gaf zelf aan dat je beter even kunt wachten met de aanschaf van een Android toestel omdat de huidige smartphones niet zullen werken met het nieuwe Daydream platform. Dat geldt dus ook voor de Samsung Galaxy 7 en 7 S, momenteel de meest luxe Android toestellen op de markt.
Het is logisch dat Google hun eigen Nexus smartphones wil aanprijzen, het is wel een beetje apart dat ze consumenten aanraden niet een nieuw toestel te kopen. Samsung heeft juist de S7 gelanceerd en LG bracht onlangs de 5 uit met een modulair systeem waarmee je extra functionaliteit aan de telefoon kunt toevoegen. Na Nintendo, Sega, Playstation en Xbox lijkt Virtual Reality voor nog meer fragmentatie te zorgen. Wie gaat overleven en welke systemen gaan ten onder?
Critici van Virtual Reality benadrukken dat VR elke paar jaar even opduikt om vervolgens weer in de vergetelheid te geraken. Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw wordt er al geëxperimenteerd met VR technologie in verschillende vormen maar het sloeg nooit aan. Begin jaren negentig van de twintigste eeuw waren we dichtbij een doorbraak van Virtual Reality naar de consumentenmarkt met de Virtuality 1000 Arcade kasten. Het Retro Computer Museum dook in het verleden en restaureerde het spel Dactyl Nightmare.
VR met magneten
Er zijn ongeveer 350 Virtuality kasten gemaakt, en volgens het Retro Computer Museum hebben zij de enige twee werkende kasten in wereld in hun bezit. De eerste VR kasten waren uitgerust met een Commodore Amiga 3000 computer, destijds de meest geavanceerde grafische computer die er bestond.
Latere machines maakten gebruik van een 486 PC systeem. Er bestaan twee uitvoeringen; een kast om in te zitten en een ring om in te staan. De ring waarin de speler zich bevindt heeft een magnetisch veld en kan zo bepalen waar en hoe de speler staat.
Dactyl Nightmare
Anno 2016 zijn actiespellen waarin gamers via internet tegen elkaar moeten vechten, schieten en uiteindelijk winnen nog steeds mateloos populair. Daarvoor werden deze spellen voornamelijk gespeeld op LAN parties.
Evenementen waar meerdere computers met ouderwetse kabels aan elkaar werden gekoppeld. In het VR spel Dactyl Nightmare uit 1991 worden twee spelers in een virtuele ruimte geplaatst om elkaar te beschieten met virtuele kruisbogen. Door de magnetische tracking is de beweging opvallend nauwkeurig, de beeldverversing is wel beperkt.
Met alle grote bedrijven die investeren in VR lijkt het onvermijdelijk dat Virtual Reality dit keer wel zal doorbreken. Het gaat niet meer om honderden maar honderdduizenden headsets van Oculus, HTC, Samsung en Sony die de huiskamers zullen bereiken. Op het gebied van originaliteit kunnen ontwikkelaars nog wel iets leren als we zien hoever VR technologie 25 jaar geleden al was.
Minecraft is één van de populairste spellen van afgelopen jaren. Het spel met de blokkerige graphics maar onbegrensde mogelijkheden wist snel een grote schare fans aan zich te binden.
Na de PC versie werd Minecraft ook vertaald naar andere platforms waaronder consoles en mobiele apparaten. De Gear VR versie is gebaseerd op de Pocket Edition en brengt alle bekende features voor het eerst naar een VR platform.
Game Review
De Gear VR versie van Minecraft is eigenlijk Minecraft: Pocket Edition. De eerste versie van de mobiele game liet nog te wensen over. Na een aantal ingrijpende updates, bug fixes en een betere code onder het spel is de Pocket Edition uitgegroeid tot een waardige toevoeging aan de PC versie.
Je kunt nu overal Minecraft spelen voor een heel schappelijke prijs van 7 euro. Als je al eerder de mobiele versie hebt gekocht zul je geen bijzondere verrassingen tegenkomen. Het is wel even een bittere pil om te slikken dat je weer moet betalen voor in principe hetzelfde spel.
Je kunt niet upgraden naar de VR versie, je moet het spel opnieuw kopen. Toch is het de moeite waard, in vergelijking met de vele Virtual Reality demos en 360 graden videoclips in de Oculus Store is Minecraft wel een compleet spel om urenlang van te genieten.
Beeld en Geluid
De graphics zijn in de herkenbare Minecraft stijl met blokkerige karakters. Als je de PC versie bent gewend zul je merken dat je niet zover in de diepte kunt kijken, dat is een beperking van de mobiele hardware. Er komen af en toe nog wel wat glitches voor, kleine foutjes in het beeld maar niets om je zorgen over te maken.
Je kunt kiezen voor de echte VR modus, daarbij sta je echt in de wereld van Minecraft en dat is een ware beleving. Je staat voor het eerst in de wereld van Minecraft, je hebt een gevoel van schaal die je op een scherm nooit zou kunnen ervaren.
Voor de starters in Virtual Reality is er een speciale stand om het spel op een virtuele televisie te spelen. Het lijkt dan alsof je in een huiskamer zit en Minecraft wordt weergegeven op een plat beeldscherm. Zo zal een nieuweling in VR niet zo snel misselijk worden. Dat is een slimme keuze, met een tik op het Gear VR besturingspaneel stap je door het beeldscherm in het spel.
Het geluid is gelijk aan de mobiele versie, met de Gear VR zul je waarschijnlijk een hoofdtelefoon dragen, dat verhoogt de sfeer enorm.
Besturing
Je hebt een Bluetooth controller nodig voor dit spel. Dit kan in principe elke controller zijn die je kunt koppelen aan jouw Android apparaat. Alleen met de mini controllers mis je enkele knoppen, je kunt beter met een volwaardige controller spelen.
Conclusie
Minecraft: Pocket Edition was al een goede versie van het bekende spel, in VR komt het helemaal tot leven. Voor het eerst kun je rondlopen in jouw virtuele wereld en dat is indrukwekkend. Dit is een spel waar je de tijd voor moet nemen, de Gear VR is relatief licht en draadloos waarmee de keuze voor dit systeem in plaats van de Rift of Vive logisch is. Op de HTC Vive is al een Minecraft Mod te spelen, en een officiële Oculus Rift versie zal later volgen.
Maar deze Minecraft kun je overal spelen en dat maakt het bijzonder. Als je in het bezit bent van een recent Samsung Galaxy toestel en een Gear VR is Minecraft het beste en meest complete spel dat je op dit moment kunt kopen. Met een aanschafprijs van 6,99 is Minecraft voor Gear VR beslist de moeite waard.
Technisch gezien verschillen de headsets van deHTC Vive en de Oculus Riftniet zoveel van elkaar. Toch hebben beide headsets verschillende exclusieve titels terwijl ze op dezelfde PC werken. Revive heeft een oplossing bedacht waarmee de spellen van de Rift wel op de Vive gespeeld kunnen worden. Oculus greep in maar maakte deze hack per ongeluk nog eenvoudiger.
EEN PLATFORM OF EEN ACCESSOIRE?
Al voor de Virtual Reality headsets te koop waren hoorde je de vraag is dit een systeem, een platform of een accessoire?. Om met een Vive of Rift te spelen heb je een snelle PC nodig, beide systemen werken op een Windows computer. Daarmee zijn het in feite accessoires voor een PC.
Maar Oculus heeft een eigen app store ingericht waar HTC Vive gebruikers niet welkom zijn. Dus geen Luckys Tale voor de Vive, of toch wel? De makers van Revive hebben een oplossing bedacht waarmee de spellen niet kunnen zien via welke headset ze gespeeld worden.
MAKEN OF KRAKEN?
De hackers die Revive hebben gemaakt zien hun software niet als een manier om illegaal spellen te spelen. Ze zijn van mening dat de speler het spel moet aanschaffen, onafhankelijk op welke manier ze spelen. Daarmee sluit hun mening aan op de uitspraak vanPalmer Luckey, de oprichter van Oculus.
Hij gaf aan dat de gebruiker een gekocht spel op elke wijze mocht spelen, zolang ze maar betalen. Daar zijn ze bij Oculus op teruggekomen, en ze probeerden de hack van Revive te blokkeren. Dit werkte averechts. Door de blokkade en de daarop volgende patch van Revive kan de software niet meer controleren of het spel gekocht is of niet. De originele Revive werkte alleen met originele spellen.
EXCLUSIEVE TITELS
Het grote probleem zijn exclusieve titels. In theorie kunnen de Rift en Vive met dezelfde programmas overweg, het is gewoon PC software. Maar fabrikanten betalen geld voor exclusieve titels om klanten te winnen. Daardoor wordt de gebruiksgroep verdeeld en dat is jammer. Revive is een gratis stukje software. Gebruik het op eigen risico en onthoud dat er veel software ontwikkelaars afhankelijk zijn van de verkopen van hun programmas.
Je zit in een kamer op de bank, het waait buiten. Je voelt meteen dat er iets aan de hand is, de lichten flikkeren en er gebeuren vreemde dingen. Je kijkt om je heen en voelt je steeds onzekerder worden. Dan Nou ja, dat moet je zelf maar ervaren!
Eigenlijk is Sisters geen echt spel, het is een ervaring van slechts enkele minuten. Maar het is wel een VR ervaring die al meer dan 1 miljoen keer is gedownload voor Google Cardboard. Daarmee is het een regelrechte hit die ook beschikbaar is voor de Gear VR. Reden genoeg om toch deze headset op te zetten en diep onder de dekens te duiken voor een bijzondere horror ervaring.
GAMEPLAY
Eigenlijk is Sisters geen echt spel maar een ervaring. Je zit op een virtuele bank en je kunt alleen rondkijken. Het is niet mogelijk om te navigeren, er is in feite helemaal geen interactie mogelijk. Eigenlijk is dit een spel dat met jou speelt, met beeld en geluid wordt er gespeeld met jouw gevoelens en emoties. Omdat je compleet bent afgesloten van je omgeving geeft dat een heel creepy ervaring.
Sisters duurt slechts enkele minuten, je bent er snel doorheen. Dat is in dit geval niet erg want het wordt ook nergens saai. Het is een compacte thriller waarin je eventjes mentaal door elkaar wordt geschud. Mensen die al bang worden van een Paranormal Activity film zullen moeite hebben Sisters tot het einde te bekijken.
Oorspronkelijk werd Sisters uitgebracht op Google Play, later kwam er een Gear VR versie. Hoewel Sisters geen technisch hoogstandje is geeft de Gear VR wel een betere ervaring. Met Google Cardboard ben je toch minder betrokken bij VR spellen dan in de Gear VR, en voor deze presentatie is dat van cruciaal belang.
GRAPHICS
Dit is geen spel die je aan je vrienden laat zien om te bewijzen dat een Gear VR ook prachtige beelden tevoorschijn kan toveren. De omgeving is geheel in 3D ontworpen, het is geen panorama video. De objecten zijn zeer gestileerd met relatief weinig polygonen.
Er wordt goed gebruik gemaakt van dynamisch licht. De graphics zijn niet bedoeld om realistisch te zijn maar om een gevoel op te wekken, en dat is gelukt. Het stereoscopische beeld geeft wel een goed gevoel van diepte, je hebt echt het gevoel dat je in de kamer zit.
Het geluid is de ster van deze productie. Met geluidseffecten wordt je door het verhaal geleid. Daarbij wordt gebruik gemaakt van allerlei psychologische trucjes om je aan het draaien te krijgen. Omdat je altijd op dezelfde plek in de kamer zit kun je het geluid volgen. Als er een groep vogels om je hoofd cirkelt klinkt dat prachtig. Sisters moet je echt ervaren met een hoofdtelefoon, de mono speaker van een Galaxy apparaat geeft niet het gewenste effect.
BESTURING
Hier valt niet veel over te melden. Het is een korte film zonder interactie, je hoeft alleen je hoofd te draaien om de verschillende elementen te bekijken.
CONCLUSIE
Sisters is een spel dat met jou speelt. Als je niet snel bang wordt is het toch de moeite waard dit experiment een keer te bekijken, al is het alleen maar om te zien hoe dicht Virtual Reality je in een situatie kan plaatsen, zelfs in een omgeving die er niet realistisch uitziet. Voor angsthazen is dit pakweg drie minuten kippenvel.
Hoe minder je weet, hoe enger het is. De ontwikkelaar heeft de beste YouTube clips van echte spelers bij elkaar gezet om je een idee te geven. We raden je aan Sisters te bekijken in een kamer met veel kussens, in één van de filmpjes vloog er een Gear VR door de kamer. Dat is ons niet overkomen, maar als gratis demonstratie van de Gear VR is Sisters zeker de moeite van het installeren waard. Zet wel een hoofdtelefoon op!
7.5TOTAL SCORE
Griezelig goed
Sisters zit goed in elkaar, je krijgt echt het gevoel dat er iets met je gebeurt. Het is eng en op sommige momenten frustrerend realistisch, echt een aanrader op de Gear VR
Nu Google de Virtual Reality ring serieus heeft betreden met Daydream zoeken ze naar hoogwaardige content. Ze kwamen al eerder met het camera systeem Google Jump om de productie van 360 graden video te stimuleren. Nu gaan ze nog een stapje verder door de samenwerking met IMAX aan te gaan.
IMAX in Virtual Reality
Een film die opgenomen is in IMAX is op zich al een hele ervaring, wanneer je dit spektakel mee kunt maken met een headset kan het nog indrukwekkender worden.
Google en IMAX gaan de samenwerking aan om nog betere 360 graden films te maken. Veel details zijn er nog niet bekend, alleen dat IMAX samen met Google werkt aan een verbeterde versie van de Jump techniek.
Naast GoPro nu ook Yi Technology
De huidige Google Jump werkt met een groot aantal GoPro cameras in een cirkel. Google heeft de houder ontwikkeld en de software om alle afzonderlijke beelden aan elkaar te rijgen.
Tijdens de aankondiging van de samenwerking met IMAX maakten ze ook de samenwerking met Yi Technology bekend. Dit bedrijf uit China maakt action cameras die erg veel lijken op de GoPro maar met meer functies en voor de helft van de prijs.
NoPro
Voor GoPro kan de samenwerking van Google met Yi grote gevolgen hebben. Hoewel Google niet heeft aangekondigd te stoppen met GoPro zijn ze niet meer de exclusieve partner. Het gaat GoPro toch al niet voor de wind de laatste tijd.
Er komen steeds meer action cameras zoals die van Sony en Yi, sommige modellen kunnen zelfs 360 graden video opnemen zoals de Kodak Pixpro. De opkomst van drones zoals die van DJI met ingebouwde cameras maakt de concurrentie nog groter. Daarnaast vernieuwt GoPro te langzaam in een branche die zich razendsnel ontwikkelt.
We zijn benieuwd wanneer we de eerste Google Jump IMAX films kunnen bekijken, wellicht vindt de première plaats op het nieuwe Daydream platform?
Met de Oculus Rift in de ene hoek en de HTC Vive in de andere hoek is het VR landschap verdeeld. Ontwikkelaars brengen exclusieve titels uit voor één platform waardoor de fragmentatie steeds groter wordt. Oculus investeert in titels als Luckys Tale en NextVR ging al een exclusieve deal aan met Gear VR. AltSpace VR pakt het anders aan en wil voor elke gebruiker het ultieme sociale chat platform worden.
AltSpace is voor iedereen
Op dit moment werkt de chat software van AltSpace VR op de Rift, de Vive en de Gear VR. Ook ondersteunen ze Leap Motion en Perception Neuron. Je kunt zelfs in ouderwets 2D meechatten op je PC. In feite is AltSpace VR een live chat met beelden.
Je wordt weergegeven als geanimeerd karakter in een virtuele wereld. Er zijn verschillende ruimtes met diverse themas om uit te kiezen. Je kunt een praatje maken of een spelletje spelen. Op zich niets revolutionairs, maar het is wel te gebruiken op vrijwel elk platform in een VR omgeving.
Lachen in AltSpace
Naast chatten kun je ook samenkomen en kijken naar speciale voorstellingen. Er werd al een voorstelling opgevoerd door komieken die een virtueel optreden gaven in een virtuele comedy club:
Het zijn nog duidelijk experimenten maar het laat wel de mogelijkheden zien voor de toekomst. Reggie Watts is een komiek en muzikant met een grote affiniteit voor technologische vernieuwingen. Op 26 mei gaf hij een exclusief live optreden in AltSpace VR.
Van Second Life naar Third Life
Vroeger was Second Life dé virtuele gemeenschap om samen te komen. De makers van Second Life werken aan een VR versie, momenteel loopt AltSpace VR voor op de concurrentie.
Waarschijnlijk zullen bedrijven als Skype (eigendom van Microsoft) en Facebook met soortgelijke software komen wanneer het VR publiek groot genoeg is. In Azië zijn Line en WeChat erg populaire social media platformen, ook daar neemt VR snel in populariteit toe.
Toen Google aankondigde een nieuw Virtual Reality platform te lanceren waren alle ogen even gericht op Daydream, de opvolger van Google Cardboard met een betere kwaliteit, minder vertraging, een eigen headset en een controller. Nu krijgen we mondjesmaat meer informatie over de content, wat kunnen we verwachten van dit nieuwe platform? Wordt het een revolutie, of is het oude wijn in nieuwe zakken?
Headset met controller
Google zal met een headset komen die mooier en strakker is vormgegeven dan de Cardboard. Het moet wel ruimte bieden aan verschillende toestellen, want Samsung, HTC, LG, Mi, Huawei, ZTE, Asus en
Alcatel gaan allemaal apparaten maken die werken met Daydream. Jazeker, ook Samsung, die zelf al een Gear VR headset op de markt heeft.
De controller ziet er interessant uit maar lijkt ook weer heel veel op de Wiimote van Nintendo. Apple heeft voor de laatste generatie Apple TV ook een soortgelijke remote met bewegingssensor meegeleverd. Daarmee is de hardware niet echt heel vernieuwend.
Android N gaat alles veranderen
Eén van de titels die aangekondigd is voor Daydream is EVE: Gunjack, een VR shooter die reeds verkrijgbaar is voor de Oculus Rift, de HTC Vive en de Gear VR. Niet echt vernieuwend dus. Verder kunnen we de bekende Google hits zoals Maps, Streetview en YouTube gaan bekijken in Virtual Reality.
Dat er op dit moment nog geen spectaculaire titels bekend gemaakt worden is niet zo verwonderlijk, de vraag is wel wat Daydream toevoegt aan het huidige aanbod. Het nieuwe Google project lijkt zich met name in het vaarwater te begeven van de Gear VR, het is daarom opvallend dat Samsung ook toestellen gaat maken die geschikt zijn voor Daydream.
Variatie of fragmentatie?
Er komen steeds meer spelers op de VR markt, van de grote namen Apple en Nintendo hebben we nog niets vernomen. Gaat Daydream de markt samenbrengen of juist uit elkaar trekken?