In San Bernandino vond afgelopen december een vreselijke aanslag plaats waarbij 14 mensen om het leven kwamen. Het drama eindigde in een schietpartij tussen de politie en daders Syed Rizwan Faroo en Tashfeen Malik waarbij de schutters zich verscholen achter hun auto. De auto werd vervolgens met kogels doorzeeft. Voor dit soort misdaden is het van groot belang dat het bewijsmateriaal op nauwkeurige wijze wordt verzameld. Dankzij de technologie van Faro gaat dat sneller, goedkoper én in VR.
De VS stapt in VR
Het Departement van Justitie en het Departement van Homeland Security hebben 1 miljoen dollar geïnvesteerd in de camera´s van Faro. Het Departement van Defensie investeerde zelfs 18 miljoen dollar. Deze investeringen werpen zijn vruchten af.
Met behulp van de 360 graden camera´s is het mogelijk de plaats van misdaad binnen een kwartier vast te leggen in drie dimensies, met een nauwkeurigheid van twee millimeter. De kosten voor één camera variëren tussen de 11.000 en 59.000 dollar.
Met de duurste modellen is het mogelijk een complete VR opname van de locatie te maken. Er worden op meerdere plaatsen 360 graden foto´s gemaakt waarmee specialisten de situatie nauwkeurig kunnen analyseren. Het is zelfs mogelijk om achteraf waar te nemen of een aanval offensief of defensief was. Door het gebruik van ruimtelijke informatie kun je beter zien waar personen zich bevonden ten opzichte van elkaar. Daarnaast worden ook normale foto´s genomen.
De camera´s van Faro kosten slechts een fractie van de prijs in vergelijking met soortgelijke producten. De kwaliteit van de opnames wordt ook steeds beter, in 2015 kocht Faro het bedrijf ARAS 360 waarmee ze nog nauwkeuriger ongelukken kunnen simuleren en analyseren.
Meer mogelijk met 3D scans
Naast het vastleggen van locaties worden er ook scans gemaakt van lijken, en delen daarvan. Daarmee kunnen nabestaanden een lichaam identificeren, het is ook een middel om de aard van een ongeval of misdaad te doorgronden. Dankzij driedimensionale fotografie kan een lijk tot in het kleinste detail worden onderzocht. Met een headset kan het model van alle kanten worden bekeken en uitvergroot.
De menselijke factor
VR reconstructie is een belangrijk middel voor de autoriteiten. De plaats van misdaad kan veel nauwkeuriger worden bekeken, ook achteraf. Overigens werd ook het Tamir Rice incident op deze wijze vastgelegd. De zaak, waarbij agenten een jongen van twaalf met een nep pistool neerschoten, is erg controversieel in de Verenigde Staten. De agenten werden niet vervolgd, een groot deel van het publiek is het niet eens met deze beslissing. Dat geeft aan dat de hoeveelheid data niet altijd gelijk staat aan een objectieve interpretatie, daar kan zelfs VR niets aan veranderen.
Virtual reality heft vele toepassingen, puur entertainment, business of sociale interactie. Ook de medische wereld toont interesse in virtual reality, universiteiten werken al een tijdje met de nieuwste vr technologie. Maar nu heeft een simpele google cardboard wel iets heel bijzonders teweeg gebracht.
Hart en longafwijking
Een meisje van 4 jaar oud genaamd Teegan Lexcen is geboren met maar 1 long en een misvormd hart. De linkerkant van haar hart begon weg te glijden naar de plek waar een long hoorde te zitten, de prognose zag er erg slecht uit. De doctoren in Minnesota vertelden de ouders van Teegan dat deze afwijking niet verholpen kon worden, ze zou sterven. Teegans ouders lieten het hier niet bij zitten en hebben naar elke mogelijke oplossing gezocht, uiteindelijk kwamen ze bij Dr. Burke terecht.
Dr. Burke is een Cardioloog die is opgegroeid in Cupertino, Californië, het centrum van Silicon Valley. Zijn toewijding aan het vak en de drang om altijd met de nieuwste technologieën te werken heeft er voor gezorgd dat hij een ware pionier is geworden in het opereren met nieuwe technologieën.
Het grootste obstakel voor Burke was dat hij niet kon zien wat er in het de borst van Teegan gebeurde, reden voor veel andere artsen om niet door te gaan met een operatie. MRI scans gaven een redelijk beeld over de locatie van het hart, maar hij kon niet zien waar hij de eerste incisie moest maken. Een kritiek punt in een operatie is de eerste incisie, als dit verkeerd gaat kan de hele operatie verkeerd lopen.
Dr. Juan-Carlos Muniz kreeg hoogte van deze operatie, hij is het hoofd van de MRI divisie in het Nicklaus Kinderziekenhuis. Hij kwam naar Burke met een telefoon en Google Cardboard met daarop een 3D model van Teegans hart. Muniz had alle MRI scans ingeladen op het programma Sketchfab, een programma dat 2D afbeeldingen omzet in 3D modellen. Burke was erg verbaasd over het resultaat: Door mijn hoofd te draaien kon ik verschillende aspecten van het hart bekijken, hierdoor leek het net alsof ik het hart in het echt bekeek in een operatiekamer.
Medische VR
Waar de meeste mensen denken dat virtual reality alleen leuk is om te gamen, had de medische wereld een andere kijk op de technologie. Virtual reality is niet alleen leuk, maar ook echt nuttig. Studenten die ooit hopen arts te worden krijgen nu al les in virtual reality, met een bril op krijgen ze een rondleiding door het menselijk lichaam en kunnen ze virtuele operaties doen. In de toekomst worden artsen hier alleen maar beter van, door een zo echt mogelijke omgeving te creëren leert een arts het lichaam van de patiënt beter kennen.
Op den duur kunnen moeilijke operaties makkelijker worden, omdat artsen nu toegang krijgen op locaties in het lichaam die anders niet te bereiken waren. Zo ook bij Teegan Lexcen, aan de hand van het 3D model kon de operatie uitgevoerd worden, de operatie duurde zon 7 uur en was een succes.Virtual reality is erg leuk, maar heeft de potentie om levens te redden.
Nu de HMD van Oculus besteld kan worden zullen de andere grote namen ook snel volgen met pre-orders, HTC zal de 2e grote naam zijn. De HMD van HTC en Valve zou eigenlijk al eerder uitkomen, maar door een extra upgrade werd de releasedatum uitgesteld.
Pre-order
In een interview met The Telegraph heeft Cher Wang, de CEO van HTC aangegeven dat de HTC Vive pre-orders openen op 29 februari. Wang vertelde dat HTC ervoor gekozen heeft om meer focus te leggen bij virtual reality in plaats van smartphones.
HTC is realistischer geworden en kijkt naar de toekomst van virtual reality. smartphones zijn belangrijk, maar om technologie een natuurlijk verlengstuk te maken zijn smartwatches en virtual reality nóg belangrijker.
Vive upgrade
De HTC Vive is samen ontwikkeld met game bedrijf Valve, volledig ontworpen om mensen onder te dompelen in virtuele omgeving tijdens het gamen. In April wordt de HTC Vive voor iedereen verkrijgbaar en zal de HMD gaan concurreren met de Oculus Rift en Playstation VR. Toch is de prijs van de HTC Vive nog onbekend, wel zal de HTC Vive de duurste HMD van allemaal worden. De prijs wordt geschat rond de 1500 dollar na de laatste upgrade.
De HMD is weer opnieuw ontworpen en kreeg een showcase op CES 2016 onder de naam Vive Pre, een significante verbetering ten opzicht van de vorige Vive. De headset is verbeterd qua comfort, en zit nu comfortabeler op het gezicht met een stabiele hoofdband. HTC heeft aangegeven dat de Vive nu makkelijker aangepast wordt aan de vorm van het hoofd van de gebruiker, ook is de Vive nu makkelijker voor mensen die een bril dragen. Daarnaast is er ook een camera geïntegreerd aan de voorkant van de Vive, waardoor je bij wijze van spreken kunt rondlopen en een hapje gaan eten zonder de headset af te zetten.
Valve
Omdat HTC samenwerkt met Valve verwachten we veel vette release games. We hebben immers al Portal gespeeld tijdens onze HTC Vive Demo in Amsterdam, toch blijft het erg rustig rondom release games in het land van HTC Vive. The Blu: Encounter demo is erg leuk, maar na de 2e heb je deze demo ook wel gezien.
Job Simulator is al weer een iets andere demo, bij deze game hebben robots alle werkzaamheden van de mens overgenomen. Jij gaat als mens weer leren hoe het is om te werken op een leuke manier, een groot pluspunt is de humor van Valve die we gewend zijn.
Een andere game is The Gallery: Call of the starseed, een fantasy shooter. Geïnspireerd door oude fantasy films uit de jaren 80 ga je op een lugubere planeet op avontuur, tijdens dit avontuur kom je allerlei aliens tegen en moet je puzzels oplossen. Een leuke verzameling aan demos en games, maar we hadden veel meer verwacht van Valve. Misschien dat er in de nabije toekomst nog nieuwe games uitkomen, want Playstation en Oculus hebben al een hele lange lijst aan releasegames.
Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld, misschien wel het bekendste merk ter wereld en blijft alleen maar groeien. Google staat er om bekend altijd met de nieuwste technologieën te werken, zo begonnen ze ooit aan de Google Glass. De Google Glass is geflopt om privacy redenen, maar daarna kwam de Google Cardboard. De kartonnen virtual reality bril is mateloos populair, een extra reden voor google om een virtual reality divisie op te zetten.
VR Divisie
Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft voor 2 miljard Oculus aangeschaft en is sinds dien het grootste virtual reality bedrijf. HTC en Sony volgden al snel maar hebben tot nu toe nog niet veel op de markt gebracht. Google wil nu in hoog tempo een belangrijke concurrent worden, behalve een paar patenten voor virtual reality lenzen is er nog weinig bekend over de technologie waar Google aan werkt.
Google is wel druk aan het investeren geweest in virtual- en augmented bedrijven. De belangrijkste investering die ze hebben gedaan is waarschijnlijk Magic Leap, een bedrijf dat augmented reality brillen ontwikkeld. Behalve het feit dat ze met hologrammen werken is er nog weinig bekend over de technologie die gebruikt wordt. Wel is Magic Leap al bezig met het produceren van een product, Google investeerde tot nu toe 542 miljoen dollar in Magic Leap.
Clay Bavor
De man die de virtual reality divisie van Google moet gaan leiden is Clay Bavor, een man die gewend is om grote projecten aan te sturen. Eerder werkte Bavor al aan Gmail, Google Drive, Google Docs en de Google Cardboard.
De Google Cardboard gaat een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de VR Divisie. Nadat de New York Times afgelopen jaar meer dan 1 miljoen cardboards heeft uitgedeeld aan lezers kreeg de Google Cardboard meer naamsbekendheid.
Werkwijze
Google wil wel anders te werk gaan dan Facebook en Oculus. Oculus heeft eerder aangegeven dat het einddoel VR voor de massa is, met een bril van 600 dollar en een PC van 1000 dollar om de bril aan te drijven lijkt de massa ver weg te zijn. De Gear VR is met 99 dollar wel beter toegankelijk, maar ook voor de Gear VR heb je een dure Samsung telefoon nodig om de bril aan te drijven. VR lijkt nu dus nog voor een kleine groep mensen toegankelijk.
Google wil vr voor de massa op een makkelijkere manier realiseren. Omdat bijna elk persoon op de planeet tegenwoordig over een smartphone beschikt ligt voor Google de grootste markt bij de mobiele vr-brillen. Niet alleen voor Samsung telefoons, maar ook voor andere Android en iOS telefoons. Toch lijkt het niet realistisch dat Google snel zal aanhaken bij Oculus, HTC en Playstation, voornamelijk omdat deze bedrijven al verder zijn met research en ontwikkeling van het product.
Google Experiments
Google Expeditions is een lespakket waarmee kinderen les krijgen op een manier die eerder ondenkbaar was. De kinderen starten een smartphone op en krijgen een virtuele rondleiding op een willekeurige locatie op de wereld. De beelden voor deze virtuele rondleiding worden opgenomen met de Oddyssey, een camera systeem ontwikkeld door GoPro en Google. Dit systeem bevat 16 cameras die beelden opnemen, na het opnemen worden de beelden niet gestitched maar verder door ontwikkelt zodat je één groot geheel krijgt.
26 en 27 januari is het weer zover, het VR Café in Amsterdam zal weer zijn deuren openen aan de Oude Voorburgwal 46. Dit evenement zal wederom gehost worden door Yokiyo.
VR Café Amsterdam
De vorige editie was binnen enkele uren uitverkocht, om deze reden is er besloten om niet één maar twee avonden te organiseren. Tijdens deze avonden kun je ervaring opdoen met de nieuwe Samsung Gear VR, de beste VR bril van dit moment. Tevens zal het Café gelden als ontmoetingsplek waar vr-enthousiastelingen kunnen praten over nieuwe technologie, en waar iedereen zijn creativiteit kwijt kan.
Naast de Gear VR, die in grote getalen aanwezig zal zijn. Is de Oculus Rift ook aanwezig, niet de consumentenversie maar de ontwikkelaarsversie. De 2e editie van het VR café zal dus uitgebreider zijn, met meer hardware en meer bezoekers. De Samsung Gear VR, de Oculus Rift en diverse andere brillen zullen er voor zorgen dat niemand zich ook maar een moment zal vervelen. De kosten voor een avond in het vr café zijn 10 euro per kaartje.
Een dag nadat de pre-order van Oculus werd gelanceerd zette Amazon de Playstation VR in de webshop voor 800 dollar. Amazon gaf aan dat het om een foutje ging, maar wordt de Playstation VR echt zo duur?
Oculus pre-order
Vorige week werd de pre-order van consumentversie van de Rift gelanceerd. Er volgde meteen een golf van kritiek over de prijs van de HMD en veel mensen deden hun beklag over de zogenaamde nutteloze extras die bij de Rift worden geleverd.
Daarnaast had Oculus CEO Palmer Luckey aangegeven dat de prijs van de Rift ongeveer 450 dollar zou zijn, in een Reddit AMA heeft hij hier uitleg over gegeven en zijn excuses aangeboden over de slechte berichtgeving.
Luckey geeft aan dat ondanks de hoog uitgevallen prijs, de verkoop van de Rift beter gaat dan verwacht. Luckey geeft aan dat de groep klagende personen geen invloed hebben op de verkoop. De Rift wordt in een speciale doos geleverd, deze doos bevat onder meer twee games: Luckeys Tale en EVE: Valkyrie. Daarnaast bevat de doos een infrarood sensor, een Xbox controller en de HMD zelf.
Playstation VR
Nadat de prijs van de Rift te hoog was zijn veel mensen erg bang dat de Playstation VR nog duurder zal worden. Amazon zette de HMD van Playstation namelijk voor 800 dollar op de website, later bleek dit om een fout te gaan. Ondanks de verklaring van Amazon zijn mensen nog niet echt gerustgesteld, voornamelijk omdat Sony niet aangeeft dat de HMD minder gaat kosten.
Toch lijkt het niet echt logisch dat de Playstation meer zal kosten dan de Oculus Rift. Voornamelijk omdat Sony in een eerdere verklaring al aangaf dat de HMD even veel moet kosten als een nieuwe Console. De HMD zal geleverd worden als een extra console met daaraan de headset, de extra console is nodig om de headset van elektriciteit te voorzien. De console is voorzien van een HDMI in- en uitgang, en een mini-USB poort. Ook is de console voorzien van een ventilator, deze ventilator moet de console koel houden terwijl je geniet van virtual reality met 60 FPS. Een andere reden dat de Playstation vr niet zo duur zal zijn is omdat je er geen dure PC voor hoeft aan te schaffen.
We hopen dus dat Amazon een foutje heeft gemaakt, aangezien alles er op wijst dat de Playstation minder zal gaan kosten dan de Oculus Rift. Het is nog even wachten totdat Playstation VR verkocht wordt, dat zal in Q2 zijn. Ook komt de HTC Vive uit in 2016, waarschijnlijk zal dat in April zijn.
We kregen al eerder het bericht dat EVE: Valkyrie geleverd zou worden met de Oculus Rift, maar ook Luckys Tale krijg je gratis bij een Rift. Deze platform game van ontwikkelaar Playful moet volgens Oculus directeur Palmer Luckey bewijzen dat platform spellen niet alleen leuk zijn in 2D of 3D. Virtual reality porno voor Oculus Rift.
Luckys Tale de nieuwe Mario?
Het spel Luckys Tale is een typische platform game met felle kleuren, veel plekken om op en overheen te springen en allerlei interactie mogelijkheiden. De eerste naam die in mensen op zal komen is waarschijnlijk Mario.
De Mario Bros. serie kreeg een nieuw leven toen Mario 64 uitkwam voor de Nintendo 64. Dit spel bracht een revolutie in platform gaming doordat je vrij rond kon lopen in een 3D wereld.
Luckys Tale doet ook erg denken aan het spel Banjo-Kazooie van Rare, zowel qua level design als ontwerp. Dat spel krijgt overigens ook een vervolg getiteld Yooka-Laylee, maar niet in VR. Mario was de mascotte voor Nintendo, Sonic voor Sega. Sony deed een poging met Crash Bandicoot maar die sloeg niet zo aan. Brengt Lucky inderdaad geluk en belangrijker nog; werkt een platform spel echt goed in VR? Het probleem van rondkijken wordt in ieder geval handig opgelost door de headset. Overigens doet de titel van Luckys Tale erg denken aan de naam van Oculus oprichter Palmer Luckey.
EVE: Valkyrie
Voor de liefhebbers van schiet spellen in de ruimte is er EVE: Valkyrie waarbij je in een luchtgevecht naar hartenlust kunt knallen in de ruimte. Het spel ziet er goed uit en past perfect bij hardcore gamers. Daarnaast is het een titel die gamers al kennen. Het is in tegenstelling tot Luckys Tale geen exclusieve game, EVE: Valkyrie zal ook verkrijgbaar zijn voor de Playstation VR. VR porno google cardboard
Het doel van het spel is dus om met je ruimteschip zoveel mogelijk tegenstanders af te knallen, je hebt de keuze uit verschillende schepen met verschillende skill sets. Een leuke feature aan de game is dat je bekendheid moet werven voordat je nieuwe wapens en schepen kunt aanschaffen, het spel wordt daardoor een soort stuntshow waarbij je special tactieken moet toepassen.
Gratis
Deze twee games zullen dus gratis meegeleverd worden bij de Rift, die 599 dollar kost. Veel mensen denken nog steeds dat deze games en de andere goodies de prijs van de Rift erg omhoog hebben gedrukt.
Palmer Luckey heeft duidelijk laten weten dat dit niet het geval is, en heeft in een redelijk boos Twitter bericht gezegd: Als je de Xbox controller niet wilt, dan kun je hem alsnog makkelijk doorverkopen.
Buiten de twee games en de controller bevat het pakket waarmee de Rift geleverd wordt ook nog de volgende items. De oculus remote waarmee je games en ervaringen op afstand mee kan bedienen, en een Oculus Sensor die de bewegingen van de gebruiker vertaald naar bewegingen in VR. Een beetje te vergelijken met de sensoren van de HTC Vive.
De pre-orders van de consumentenversie van de Oculus Rift zijn gisteren begonnen, en dat ging niet bepaald zonder slag of stoot. De website van Oculus lag af en toe plat en het PayPal systeem werkte niet omdat er een verkeerde prijs was ingevoerd door Oculus. De oprichter van Oculus Palmer Luckey heeft een AmA thread op Reddit geopend om vragen te beantwoorden over zijn ervaring met de pre-orders. Ook gaf hij informatie over de slechte berichtgeving en het tot stand komen van de prijs van de Rift, dit was aanzienlijk meer dan hij eerst had vermeld op Twitter.
AmA
Reddit is een platform op internet waar internetgebruikers kunnen praten over alles en nog wat. Af en toe is er een belangrijk persoon of een bekend persoon op de website die gebruikers de mogelijkheid geeft om hem of haar de kleren van het lijf te vragen.
Gisteren was het Palmer Luckey die de vragen beantwoorde. Wat vooral opviel tijdens zijn AmA was de eerlijkheid, Luckey was niet bang om zijn fouten toe te geven en was naar eigen zeggen de geloofwaardigheid van Oculus aan het redden.
Prijs
Reddit gebruiker codisms stelde de vraag: De prijs is nou eenmaal wat het is, ik begrijp dat hoogwaardige elektronica veel geld kost. Mijn vraag is: waarom was de berichtgeving over de prijs zo slecht? 599 dollar ligt namelijk ver uit de buurt bij 350 dollar.
Luckey heeft eerder dit jaar vermeld op Twitter dat de prijs van de consumentenversie dicht in de buurt zou liggen van de prijs van een DK2, dat zou 350 dollar zijn. Gisteren werd echter bekend gemaakt dat de Oculus 599 dollar kost, bijna het dubbele bedrag dat oorspronkelijk genoemd werd. Daar komen de verzend kosten nog bij op, in Australië moet men 135 dollar bijbetalen om het product thuis te krijgen.
Berichtgeving
Ik heb de berichtgeving erg slecht gedaan. Eerder dit jaar zijn we begonnen met het informeren over de prijs van de Rift en een bijbehorende computer. Samen zou dit ongeveer uitkomen op 1500 dollar, dit was rond de tijd dat we de prioriteit gingen leggen bij de kwaliteit van het product en niet de prijs. Veel winkels hebben dit bericht verkeerd opgepakt en vertelden dat de Rift zelf 1500 dollar zou gaan kosten.
Hierdoor dachten mensen dat de Rift ontzettend duur was, en sommige mensen kregen zelfs het idee dat de Oculus een apparaat was waarbij je geen PC nodig had. Voor de meeste mensen die niet beschikken over een goede PC, zal het totaalpakket nog steeds in de buurt komen van 1500 dollar hiervan zal het grootste deel van het budget opgaan aan de PC. Voor gamers die al beschikken over een goede PC met een krachtige grafische kaart ligt de verhouding duidelijk anders, daarom heeft Luckey toen gezegd dat de Rift ongeveer 350 dollar zou kosten. Dit was voornamelijk om de klanten gerust te stellen, en om van de illusie af te komen dat de Rift 1500 dollar zou kosten.
onduidelijkheid
Later heeft Luckey weer geprobeerd te laten merken dat de Rift toch meer zou kosten dan Oculus had verwacht. Er zijn veel redenen waarom Oculus en Luckey niet beter hun best hebben gedaan om de klant te informeren over specificaties, financiële aspecten en computers. Hij geeft geen verklaring waarom ze niet meer hebben gedaan om de klant te informeren.
Wel geeft hij een aan dat er een ander probleem was, namelijk de dat mensen de 350 euro kostende DK2 als voorbeeld namen . Ze gingen er vanuit dat de consumenten versie hetzelfde zou kosten en Oculus en Palmer Luckey hebben er niet genoeg aan gedaan om duidelijk aan te geven dat dit niet het geval was.
Om helemaal duidelijk te zijn zegt Luckey: wij verdienen niets aan de Rift. De Xbox controller die in het pakket zit heeft ons vrijwel niets gekost, deze kun je dan ook makkelijk doorverkopen met winst. Veel mensen hebben de wens dat wij de extras uit het pakket laten om de prijs van de Rift omlaag te halen. De waarheid is echter dat deze nutteloze extras geen impact hebben op de prijs, de twee speciaal voor VR gebouwde OLED schermen hebben dat wel.
Deze schermen hebben een hoge pixeldichtheid en hoge refreshwaarde, samen met een tracking systeem, het lage gewicht en de duurzaamheid van het product krijg je een beter product dan waar je voor betaald. Daarnaast heeft de Rift speciale lenzen die veel moelijker en duurder zijn om te maken dan normale lenzen.
Ik geef toe dat 599 dollar duur is, maar je krijgt voor deze prijs meer dan een televisie of smartphone die in dezelfde prijsklasse ligt. Het probleem ligt dus niet bij de prijs, maar bij onze slechte communicatie naar jullie toe.
Antwoorden
Luckey heeft dus spijt van acties in het verleden, hij doet ook geen poging om een probleem op te lossen. Hij doet een poging om de klanten te informeren en zijn excuses aan te bieden, iets dat je niet vaak ziet als een bedrijf een fout heeft gemaakt. De belangrijkste vraag is dus al heel uitgebreid beantwoord, maar Luckey Palmer bleef alle inkomende vragen netjes beantwoorden
V: Wat gaat de Oculus Touch ongeveer kosten? A: Ik ga hier geen uitspraken over doen, ik heb mijn les geleerd.
V: Hoeveel games kunnen we verwachten voor de Rift aan het eind van dit jaar? A: Minstens honderd, 20% Oculus Studios en de rest komt van andere partijen.
V: John Carmack zei dat hij verwacht dat we de helft van de tijd niet aan het gamen zullen zijn op de Rift, waar refereert hij naar? Oculus Medium, of Toy Box? A: Hoe verassend het ook is, de meerderheid van de Gear VR gebruikers spendeert zijn tijd aan het kijken van filmpjes en ervaringen. Gamen is dus geen prioriteit, op het begin zal dit wel zo zijn voor de Rift omdat dit een console is. Maar op den duur zullen mensen andere content gaan gebruiken op het Oculus Platform.
V: welke prijzen kunnen we verwachten voor films/games in de Oculus Store, de meerderheid op de Store van de Gear VR is namelijk gratis. A: De prijs zal variëren van niets, tot aan hoger geprijsde kwaliteit games. De prijzen zullen gelijk zijn aan de prijzen van Console en PC games.
V: Er zijn bepaalde applicaties in de Gear VR store die mensen op bepaalde plekken in de wereld niet kunnen downloaden, krijgen we ook met die onzin te maken met de Rift? A: Wij streven er naar om content beschikbaar te maken over de hele wereld, soms komt het voor dat dit niet mogelijk is om technische of politieke redenen.
V: Is het nodig om Windows 10 te installeren om de Rift te gebruiken? A: Nee, de Rift ondersteund Windows 7,8 en Windows 10.
V: Hoelang zullen de kabels zijn van de headset naar de PC, is het ook mogelijk om die kabels langer te krijgen? A: 4 meter van de Rift naar de PC, het is wel mogelijk om de kabels te verlengen.
V: Je zegt de hele tijd: We zien elkaar in de Rift, wat bedoel je hiermee? A: We gaan elkaar vast tegenkomen op sociale platformen of multiplayer games als EVE: Valkyrie, ik kan ook niet de hele tijd aan het werk zijn!
Release
We krijgen dus de mogelijkheid om te gamen tegen de oprichter van Oculus, hoe gaaf is dat? Er zijn nog veel meer vragen gesteld aan Palmer Luckey, maar hij was erg druk met CES.
Wellicht dat hij later nog meer vragen zal beantwoorden, we hebben in ieder geval al veel bijgeleerd over de werkwijzen van Oculus en Luckey. Nu is het nog even wachten op de officiële release van de Rift, zodra we deze binnen hebben vergeet iedereen de prijzen en de fouten die gemaakt zijn. Ondertussen blijven wij Reddit in de gaten houden, ook zullen we nog meer artikelen schrijven over de virtual reality release games.
Virtual reality vuurwerk werd voorspelt op het CES 2016 in Las Vegas, en dat is precies wat we krijgen. Het evenement is nog niet begonnen of de eerste primeurs vliegen al om je oren, HTC heeft eindelijk bekend gemaakt wat de major breakthrough is. Ook is er nieuws over 360 graden cameras en geweldig nieuws voor de originele backers van Oculus.
HTC Vive Pre
Allereerst beginnen we met de Vive, de HMD van HTC. De HTC Vive zou de eerste desktop vr HMD worden die voor 2016 op de markt kwam, deze belofte werd echter teniet gedaan door een major breakthrough. Dagen lang werd er gespeculeerd over deze uitspraak, wordt de headset draadloos, krijgen we nieuwe controllers of is het misschien augmented reality?
Voor de mensen die dat laatste dachten, chapeau. HTC heeft een camera toegevoegd op de voorkant van de HMD, hierdoor is het mogelijk om ook augmented reality te ervaren. Daardoor krijgen we de mogelijkheid om het chaperonne effect van HTC te ervaren.
Het zit namelijk zo dat als je tijdens het dragen van de headset te dicht bij een muur of iets dergelijks komt, er een scherm opspringt op het beeldscherm van je headset. Door de camera die is toegevoegd krijg je geen scherm meer, maar realiteit. Dus als je met de HTC Vive Pre te dicht bij een muur komt, kun je door de camera zien hoe ver je nog te gaan hebt voordat je tegen een muur aan loopt.
Design & Games
Verder heeft het design van de HTC Vive ook een upgrade gehad, waar de HTC Vive controllers ons een beetje deed denken aan een middeleeuwse knots, zien de nieuwe controllers van HTC er een stuk ontwikkelder uit. Ook heeft de headset zelf een ander kleurtje gekregen, namelijk metallic grijs. Hoewel HTC goede zaken doet met de Hardware blijft er nog steeds een hele grote vraag over, waar blijven de games?
Met een partner als Steam in het gelid, mag je toch wel minimaal één grote naam verwachten. Bijvoorbeeld Portal, deze game werd uitgebreid behandelt tijdens onze demo met de HTC Vive. Toch laat woordvoerder Dan OBrien weten dat de HTC Vive geen exclusieve games zal krijgen, maar dat er wel een line-up van games zal uitkomen voor de release. HTC laat verder geen informatie meer vrij en zal zich volledig richten op CES.
Oculus deelt uit
Goed nieuws uit het Oculus kamp: De consumentenversie kan vanaf vandaag besteld worden! Oculus zou een belangrijke aankondiging doen tijdens CES, maar kon blijkbaar niet wachten. Maandag maakte Oculus bekend dat de pre-orders beschikbaar werden tijdens CES, en vanavond is het eindelijk zo ver.
Duizenden mensen over de hele wereld zullen vanavond op de website van Oculus proberen een HMD te bemachtigen, zoals velen zullen weten krijg je bij de consumentenversie de game EVE: Valkyrie en Luckys Tale.
Natuurlijk is het erg mooi dat je er twee games gratis bij krijgt, maar Oculus is van plan om nog veel meer gratis weg te geven. Alle originele backers van Oculus krijgen namelijk de consumentenversie gratis! Een geweldig gebaar dat we niet gewend zijn van zon groot bedrijf. Nu is Oculus ook geen normaal bedrijf, maar zomaar gratis het belangrijkste product weggeven is totaal nieuw. Een klein smetje is het feit dat de Oculus Touch controllers release is teruggebracht naar Q2.
Nikon KeyMission 360
Voorlopig is er weinig nieuws over virtual reality dus gaan we door naar de 360 graden cameras, er komen maar liefst 3 nieuwe cameras uit. De eerste is de Nikon KeyMission 360, met de KeyMission is Nikon een nieuwe grote naam die gaat meedoen op de 360 graden markt. De KeyMission 360 is een geweldige camera, en een serieuze concurrent voor GoPro. De KeyMission 360 is namelijk een actiecamera, draagbaar en superscherp.
De camera heeft een robuust uiterlijk en kan elk avontuur aan, ook is de camera waterdicht en schokbestendig. Daarnaast kan er geen stof in de camera komen, kan je er tot 30 meter diep mee duiken en is de camera bestand tegen vriestemperaturen. Er zit ook een VR functie op de camera, geen virtual reality maar een Vibration Reduction functie. Deze functie vermindert het schudden van het beeld tijdens het filmen. Een actie camera die 360 graden beeld filmt in 4K resolutie, GoPro eat your heart out!
Vuze
De mensen van Vuze zijn op een missie: een zo goed mogelijke 360 graden camera maken met zoveel mogelijk functies met een prijskaartje onder de 1000 dollar. Nou niet bepaald een makkelijke missie, maar het is toch al gelukt.
In Augustus gaat Vuze al beginnen met het verzenden van de eerste cameras. De Rig die er uit ziet als een UFO bevat 8 cameras, deze cameras zorgen voor een compleet 360 graden beeld. Vuze zegt een manier gevonden om de videos bijna in real time te stitchen, met het beste resultaat. De camera zal geleverd worden met een virtual reality bril, een statief en het meest belangrijk: een selfiestick.
TripleTcam
Een 360 graden camera van Russische makelij, en dat is te zien aan de website. Een logo dat is gemaakt met de eerste versie van Paint op Windows 95, en een website die er erg shady uitziet. Toch lijkt de camera wel goed te zijn.
Om te beginnen bestaat de camera uit modules, dat betekend dat je verschillende componenten op de camera kan zetten. Bijvoorbeeld extra cameras voor een betere resolutie of een verlengstuk voor je statief. Zo heb je ook modules voor een extra batterij, en kun je de TripleTcam gebruiken als Dashcam.
De TripleTcam bestaat uit 3 cameras met een optie voor een 4e camera, ook bevat de TripleTcam 3 microfoons die zogenaamd 3D geluid opnemen. De camera heeft ook een LED functie zodat je de camera terug kan vinden in het donker, je kunt de camera namelijk ook als bewakingscamera gebruiken. De TripleTcam heeft een Wi-Fi en Bluetooth 4.0 connectie, en een batterij duur van ongeveer 2 uur.
CES staat altijd garant voor belangrijke ontwikkelingen op technologisch gebied. We zijn nog maar net bezig met de eerste dag en het internet explodeert met informatie over nieuwe producten en technologieën. CES duurt nog tot 9 januari, en hopelijk krijgen we nog meer nieuws over virtual reality en 360 graden cameras.
Voor virtual reality wordt 2016 een jaar vol innovatie, zo komen Oculus, HTC en Playstation alle drie met een eerste consumentenversie op de markt. Behalve hardware komt er ook veel nieuwe software vrij die de prestaties van virtual reality moeten verbeteren. Foveated Rendering is zon techniek waar wij erg naar uit kijken.
SensoMotoric Instruments
Foveated Rendering werd geïntroduceerd door het Duitse bedrijf SensoMotoric Instruments (SMI). Deze naam komt je waarschijnlijk niet bekend voor maar SMI is het oudste bedrijf ter wereld dat zich bezig houd met Eye-tracking technologie. SMI heeft dan ook de allereerste doorbraak gehad, SMI creëerde een 3D omgeving die Eye-tracking ondersteunde.
Nu virtual reality weer gehypet is ijkt de vraag naar Eye-tracking technieken groter dan ooit, de Duitsers dragen dan ook graag een steentje bij. Zo hebben ze al een Eye-tracking systeem voor de DK1 en DK2 gecreëerd, en voor de consumentenversie zal de ondersteuning ook niet lang meer duren. SMI heeft ook een augmented reality bril gecreëerd die sterk doet denken aan de Google Glass, de grootste flop ooit van een Alphabet bedrijf.
Foveated Rendering
SMI heeft dus een groot aandeel in de Eye-tracking branche, maar wat is Foveated Rendering. Foveated Rendering is het virtueel nabootsen van het menselijk oog, dat in een hele ruime zin.
Zo heeft het menselijk oog niet dezelfde functies als een 2D scherm waar het gehele beeld scherp is, bij het menselijk oog is alleen het gedeelte waar je op focust scherp. De rest daar omheen is onscherp, stel je eens voor hoe dat in virtual reality zal zijn.
Alleen het gedeelte van het beeldscherm waar je naartoe kijkt is scherp en de rest is onscherp, dit lijkt onbelangrijk maar is juist het tegenovergestelde. Computers hebben veel moeite om virtual reality te draaien, je hebt grote sterke Pcs nodig met hele krachtige videokaarten. Dit komt omdat ze het hele beeldscherm moeten voorzien van 2K of zelfs soms 4K resolutie, dit kost ontzettend veel kracht en is te zwaar voor een virtual reality bril.
Saccade
Daarom is er nu gekozen voor Foveated Rendering, dit zorgt er dus voor dat slechts een gedeelte van het beeldscherm scherp is en de rest daar omheen onscherp. De PC hoeft dus niet meer zoveel werk te leveren om een virtual reality simulatie te draaien. In het verleden was Foveated Rendering nog niet mogelijk omdat de PC dit nog niet aankon, op het moment dat de gebruiker zijn hoofd draaide was het beeld aan de andere kant nog onscherp. Dit zorgde voor veel misselijkheid en hoofdpijn.
Nu de Foveated Rendering dichtbij perfectie is kunnen we ons opmaken voor minder zware simulaties dus ook iets meer rust voor je computer. Het magische nummer waardoor Foveated Rendering dichtbij perfect is, is 240Hz. Met een refresh rate van 240Hz is het mogelijk een Saccade te meten, een Saccade is een snelle oogbeweging. Tijdens het lezen kan een Saccade wel zo kort duren als 20 milliseconden, doordat je deze bewegingen kan meten kun je Foveated Rendering perfectioneren.
In de wereld van virtual reality gaan de ontwikkelingen allemaal zo snel dat we ze onmogelijk bij kunnen houden. Op 6 Januari begint het CES weer in Las Vegas, er wordt ons virtual reality vuurwerk beloofd op deze bijeenkomst. Wij kunnen niet wachten op CES en de rest van 2016!
Als je toekomstgericht wilt zijn zonder alle onderdelen zelf bij elkaar te zoeken kun je de AVA Exemplar bestellen. AVA is een fabrikant van custom Pcs en ze hebben in samenwerking met de redacteuren van de Road to VR website twee hoogwaardige computers samengesteld waar je zeker enkele jaren mee vooruit kunt. Terwijl de officiële Oculus Rift specificaties zich richten op systemen rond de duizend euro, liggen de AVA systemen daar ruim boven met respectievelijk $1700 en $2550.
Dat is een bewuste keuze volgens Road to VR omdat ze een systeem willen bieden die niet na een jaar verouderd is. De duurdere ULTIMATE heeft een aantal snellere en meer hoogwaardige componenten maar beide systemen zijn ruim voldoende voor een soepele VR ervaring.
Road to VR gaat de komende tijd een AVA Exemplar gebruiken voor alle benchmark testen zodat ze een betrouwbare vergelijking kunnen maken. De meeste headsets hebben een weergave van 2160×1200 pixels met stereoscopische 3D op een verversingssnelheid van 90 frames per seconde. Aangekondigde games als Elite Dangerous overschrijden nu al de specificaties van de headset fabrikanten.
In mei 2015 presenteerde Oculus de minimum vereisten voor een Oculus Rift PC. Je hebt een NVIDIA GTX 970 of AMD 290 nodig, een Intel i5-4590 en minimaal 8GB RAM. Alienware, Dell en Asus hebben reeds toegezegd Oculus Ready systemen te leveren met prijzen die onder $1000 zullen starten. Elk systeem zal voorzien worden van een herkenbare Oculus sticker.
Doe het Zelf
Kun je ook zelf aan de slag? Jazeker, als je een beetje thuis bent in het bouwen van PC systemen kun je nu al een computer assembleren waar je straks meteen mee aan de slag kunt. Als je puur naar het aantal pixels kijkt kom je uit op maximaal 90% van een volledig 4K High Definition beeld. Je hebt een stereoscopisch beeld en de noodzaak voor een oogbuffer om vertekening te verminderen. We spreken over 457 miljoen pixels per seconde.
Bij het samenstellen van een PC moet je met name rekening houden met de GPU, de grafische processor die het meeste werk moeten verzetten, de CPU, de normale processor die het in theorie minder zwaar te verduren krijgt maar sluit het niet uit, minimaal 8GB RAM.
Dat moet voldoende zijn, uitbreiden is vrij eenvoudig, en een harde schijf, HDD of SSD. Een SSD schijf is sneller maar het is niet zeker dat je daar veel van gaat merken. Het moederbord houdt de boel samen, zorg dat je voldoende aansluitingen hebt en dat alle standaarden ondersteund worden. En als laatste de voeding, die zal een behoorlijk last te verwerken krijgen. Er zijn dus al fabrikanten die voor 800 dollar een Oculus ready systeem kunnen leveren. Word het een standaard systeem of ga je zelf aan de slag?
CES is een van de meest gevierde Tech evenementen ter wereld, het evenement zal in 2016 plaats vinden op verschillende locaties in het bruisende Las Vegas. Het evenement staat garant voor innovatie, gave demos en aankondigingen van nieuwe producten van de grootste bedrijven ter wereld. Van autos tot computermuizen, in Las Vegas vindt je nieuws over allebei, naar verluidt zal virtual reality als nieuwkomer de show stelen. Dus wat kunnen we verwachten?
Oculus
Oculus is het meest bekende virtual reality bedrijf ter wereld. 3 jaar geleden knutselde een student een Head Mounted Display in elkaar, virtual reality was herboren en het bedrijf Oculus werd opgezet. Facebook zag hier wel brood in en kocht het bedrijfje op voor 2 miljard dollar.
Nu 3 jaar later heeft Oculus twee ontwikkelaar versies uitgebracht, de DK1 en DK2. In 2016 komt de allereerste consumentenversie op de markt, de pre-orders moeten beginnen in Q1. De HMDs moeten ook geleverd worden in Q1 dus CES dat op 6 januari begint zou de ideale locatie zijn om de pre-orders te openen.
Oculus staat echter niet alleen bekend om zijn eigen HMD, ook de Gear VR van Samsung is een project samen met Oculus. De Gear VR is razend populair en de pre-orders waren binnen een dag uitverkocht, dat is zeker niet gek omdat de Gear VR bestempeld wordt als het beste vr product tot nu toe. Alleen is echt gamen er nog niet bij op de Gear VR, deze wordt namelijk aangedreven door een Samsung telefoon. Met de komst van de eerste consumentenversie van de Rift wordt 2016 ingeluid als het jaar van virtual reality. Met een hoog verwachtingspatroon moet Oculus indruk zien te maken bij het grote publiek tijdens CES, met een van de grootste areas van heel het CES lijkt dit te gaan lukken.
ORBBEC
Een iets minder bekende naam die veel bekijk zal trekken tijdens CES 2016 is ORBBEC. Een Amerikaanse fabrikant van 3D cameras, alleen niet de cameras zoals wij ze kennen. Het paradepaardje van ORBBEC is de ORBBEC Persee, s werelds eerste computer camera. Deze camera kun je inpluggen in een tv of andere monitor, of je kunt er voor kiezen om geen monitor in te pluggen. De camera slaat namelijk zelf beelden op en is volledig interactief.
ORBBECs Persee is veel meer dan alleen een camera, de Persee zorgt namelijk voor een intelligente levensomgeving. De camera leert zichzelf vaste patronen aan die de gebruiker hanteert, hierdoor weet de camera wanneer hij muziek uit moet zetten, licht uit moet doen en andere apparaten aan of uit moet zetten. Ook inbrekers wordt het heel lastig gemaakt door de Persee, de camera kan namelijk ook in het donker zien en schakelt automatisch de lampen aan.
Je kunt de Persee ook aansluiten op het internet, zo kan de camera op den duur videos en games afspelen door een commando uit te spreken tegen het apparaat. Ook zal de camera ervoor zorgen dat er alleen leeftijd geschikte content wordt afgespeeld als er kinderen in het huis aanwezig zijn. De Persee is overduidelijk multifunctioneel.
Zo kun je de Persee ook onderweg meenemen of installeren in een werkplaats, hoe vaak komt het voor dat robots niet kunnen anticiperen op menselijke fouten. De camera zorgt er dan voor dat de robot de menselijke fout corrigeert, Persee is eigenlijk een kunstmatig ontwikkeld brein die zorgt dat het leven een stuk makkelijker wordt.
HTC Vive
We weten eigenlijk niet zo goed wat we van HTC moeten verwachten. De HMD van HTC is net op tijd voor het CES goedgekeurd door het FCC, maar HTC gaat ook een demo van een grote doorbraak doen. De Hardware heeft een zodanig grote upgrade gekregen dat HTC de releasedatum naar april 2016 heeft terug gezet.
HTC vond het zonde om een minder goede HMD op de markt te brengen als de technologie voor een betere HMD al geïntegreerd kon worden. Ook heeft HTC enkele lucratieve medewerkingen te melden, zo gaat Audi een virtuele testrit aanbieden met de Vive bij alle flagship stores.
Een tweede samenwerking is nog veel lucratiever; In China zijn internetcafés niet weg te denken, dagelijks trekken deze cafés honderden fanatieke gamers. HTC heeft nu een deal gesloten met Hangzhou Shunwang Technology om in meer dan 100.000 cafés een HTC Vive te plaatsen. In arcade stijl kunnen bezoekers voor ongeveer 5 dollar tien minuten gamen in virtual reality, een gigantisch project waardoor HTC weleens de grootste virtual reality partij zou kunnen worden.
ANTVR
Dan komen we nu bij het meest mysterieuze virtual reality bedrijf dat er bestaat: ANTVR. Dit Chinese bedrijf is ooit begonnen op kickstarter met een alles-in-een virtual reality pakket, compatible met alle grote merken en uitgerust met speciale controllers leek dit een geweldig vr pakket te zijn. Nu de eerste shipment is geweest blijkt dit allemaal erg tegen te vallen, veel van de originele donateurs klagen over de slechte kwaliteit of hebben het pakket nog niet eens ontvangen.
Toch blijft ANTVR overal opduiken, in Juni 2015 stond ANTVR nog op de E3. Nu staat ANTVR ook weer op het CES, hoe ze overal komen en waar ze het geld vandaan halen weet niemand. Ondertussen blijft ANTVR de klachten van klanten negeren en blijven ze alleen maar positieve berichten posten op de website. De laatste update is overigens van 19 Mei, en daarna bleef het stil. Misschien krijgen we na CES iets meer helderheid over ANTVR en de praktijken die ze uitvoeren.
Infinadeck
Een loopband van 100 kilo gebouwd voor virtual reality door maar één man. Het klinkt niet erg geloofwaardig, maar toch is Infinadeck zo tot stand gekomen. De naam van dit genie is George Burger, het hoofd van de afdeling productontwikkeling bij Louisville Slugger.
Voor de mensen die niet thuis zijn in de wereld van honkbal, Louisville Slugger is de hoofdleverancier van honkbalknuppels in de Major League Baseball. En George Burger is nu dus niet meer alleen de ontwerper van de machines die honkbalknuppels maken, maar ook CEO van Infinadeck.
De Infinadeck is een Omnidirectional Treadmill, en oogt als een normale loopband. Alleen kun je met de Infinadeck in alle richtingen bewegen, diagonaal, horizontaal en verticaal. De loopband reageert op de bewegingen van de gebruiker en houdt het persoon op de loopband netjes in het midden.
Op dit moment is Infinadeck bezig met een 2e versie, aangezien de eerste versie nog wat te wensen overlaat. Zo maakt de machine even veel geluid als een wasmachine, ongeveer 70 decibel. Ook verbruikt de loopband zon 1200 Watt aan stroom, daarnaast is de topsnelheid een kleine 10 kilometer per uur. Voor de meeste mensen is dit snel genoeg, maar echt gamers weten dat je nog sneller moet lopen om een spel te winnen.
Vrtify
Vrtify werd 3 jaar geleden opgericht, en eigenlijk was het bedrijf volledig gericht op het creëren van VR games. Het bedrijf heeft veel software geschreven waarmee games ontwikkeld kunnen worden.
De software was vrij uniek omdat deze games op elk platform gespeeld konden worden. Daarnaast hebben ze ook nog een eigen vr camera ontwikkeld, met daarbij nabewerking tools. Een hele prestatie, aangezien er nog geen vr technieken ontwikkeld waren.
Het doel van Vrtify is om de Spotify van de virtuele wereld te worden, met intrigerende animaties terwijl je naar muziek luistert is Vrtify een hele fijne ervaring. Iets dat Vrtify uniek maakt is de toegang tot concerten, door gebruik te maken van meerdere cameras en microfoons krijgt de gebruiker toegang tot de hele concertzaal. In de toekomst zullen we zelfs live naar een festival kunnen gaan. Dus op het ene moment zit je nog heel saai in je eentje in de woonkamer, het andere moment sta je op de eerste rang tijdens de comeback tour van Oasis.
CES staat altijd garant voor spectaculaire bekendmakingen op het gebied van technologie, in 2016 verwachten wij niets minder van CES. Met een intelligente 3D camera, een geheimzinnig HTC en de gigantische ruimte van Oculus hebben we al gegarandeerd plezier. Hopelijk komt ANTVR nog met een enorme openbaring, anders is het wel gedaan met de Chinezen. Gegarandeerd een interessante CES dus, hopelijk lopen we over een jaar met de Infinadeck over een festival aan de andere kant van de wereld dankzij Vrtify.
Het lange wachten lijkt eindelijk over te zijn, Oculus oprichter Palmer Luckey heeft via zijn Twitter account laten weten dat de nieuwe Rift in het eerste kwartaal van 2016 besteld kan worden.
Aankondiging
Twitter explodeerde afgelopen week na een tweet van Palmer Luckey waarin hij liet weten dat de productie van de Rift perfect op schema lag voor een release in Q1. Palmer Luckey staat bekend om zijn onorthodoxe manier van aankondigen, dus het lag voor de hand dat hij de aankondiging van de pre-order via zijn Twitter account zou doen.
Iets minder goed nieuws is de prijs van de Rift, de prijs van het totaalpakket zal rond de $1500 komen te liggen. Alleen de fanatiekelingen zullen dus een Rift aanschaffen, dat is flink balen aangezien Oculus virtual reality naar de mainstream wil halen. Maar zoals Luckey daarna aangaf op zijn Twitter account: VR is iets dat iedereen eerst moet willen voordat iedereen VR zal kunnen betalen. We zullen dus wel even moeten wachten op een goedkopere Rift, maar een bedrijf dat alleen kan verdienen aan het verkopen van Hardware zal geen producten onder de $300 dollar aanleveren. Luckey geeft wel aan dat de nieuwe Rift eigenlijk belachelijk goedkoop wordt aangeboden als je kijkt hoeveel geld er in de ontwikkeling van de HMD zit.
Eternal September
Eternal September is een term die gebruikt wordt om het begin van het internet aan te duiden. De oneindige september begon in 1993 toen internet voor iedereen toegankelijk werd, voor september 1993 was het internet alleen toegankelijk voor Hoge Scholen en Universiteiten.
Usenet het bedrijf dat het internet aanbood had voor die tijd enkele sociale normen opgesteld om het internet een net en sociaal platform te houden. Het probleem was dat er gigantisch veel mensen op het internet kwamen die lak hadden aan de sociale richtlijnen, de immense groei van het internet zorgde ervoor dat Usenet de sociale richtlijnen niet meer kon controleren. En op die manier is het internet dat we nu kennen geboren.
Wat heeft dit alles te maken met de nieuwe Rift? Palmer zegt een Eternal September voor virtual reality te verwachten na de release van de CV1, en dat is geen gek idee. Er komt namelijk een gigantisch nieuw platform vrij dat de potentie heeft om ongeveer net zo groot te worden als het internet, ook bij het VR platform zijn er sociale richtlijnen. Deze richtlijnen zijn opgesteld door Oculus zelf en zijn nu redelijk lastig om te omzeilen, zodra de massa op het Oculus netwerk komt zullen deze richtlijnen vrijwel direct verdwijnen.
Systeemeisen
Mocht je al een hele krachtige PC thuis hebben staan hebben wij hier nog een keer de systeemeisen voor je PC zodat deze Oculus ready wordt. De PC voor de optimale vr ervaring dient een Nvidia 970 of AMD 290-videokaart en i7 processor te bevatten waarvoor je minimaal 700 euro kwijt bent. Reken daar een moederbord, behuizingen en andere hardware bij en je tikt inderdaad al snel de duizend euro aan, 1500 inclusief Rift.
De aanwezigheid van 2 USB 3.0 aansluitingen alsmede een HMDI uitgang is tevens noodzakelijk om de Rift aan te sluiten. De prijs voor de hardware zal in de toekomst logische wijs flink zakken maar het gaat nog wel even duren voordat een vr set-up betaalbaar wordt voor de gewone consument. Tot die tijd kunnen we altijd nog terugvallen op de goedkopere Samsung Gear VR, de echte liefhebbers kunnen zich opmaken voor Q1 van 2016.
Virtual Reality is eigenlijk geen nieuwe techniek, al in de jaren 80 begonnen bedrijven de virtual reality technieken te ontwikkelen. Virtual reality is toen keihard geflopt, en leek niet meer relevant te zijn. Op dit moment begint de populariteit van virtual reality weer te stijgen en zo ook de cijfers. Onderzoeksbureau TrendForce heeft deze cijfers onlangs vrijgegeven, en er lijkt veel geld om te gaan in de virtual reality business in de toekomst.
Enorme groei de komende jaren
In het eerste half jaar van 2016 zullen de grote jongens in de vr business hun producten gaan verkopen. Oculus, HTC en Playstation hebben allemaal hun eigen HMD die ze op de markt zullen brengen. Playstation zal waarschijnlijk de meest producten en games verkopen met Oculus op een goede tweede plek, HTC zal derde worden in verband met naamsbekendheid.
Over heel 2016 verwacht TrendForce een omzet van maar liefst 6,7 miljard dollar. Dit aanzienlijke bedrag zal grotendeels worden verdient aan de hardware, de hardware is op dit moment nog duur maar zal goedkoper worden.
In 2020 zal de omzet zelfs stijgen naar 20 miljard dollar, met een software omzet van 50 miljard dollar. De hardware prijzen zullen dalen en ten gelijker tijd zullen de aantallen toenemen, net als bij normale consoles zal de meeste omzet komen uit games. Daarnaast heeft virtual reality meer inkomstbronnen dan alleen consoles en games, virtual reality reikt zich uit tot films, trainingen en educatie.
Content is King
Naast de groei in omzet zal er ook een groei ontstaan in ontwikkeling van nieuwe software, nieuwe content en nieuwe ideeën. Facebook ondersteund al een tijdje 360 graden videos, en in 2016 zullen ook de eerste consumenten 360 graden cameras uitkomen. Dit betekend dat er in hoog tempo ontzettend veel 360 graden content zal uitkomen, een goede ontwikkeling in de populariteit van virtual reality.
Studenten en hobbyisten zijn nu druk bezig met de hardware voor developers, als de producten vrij te verkrijgen zijn zullen er nog veel meer beginnende ontwikkelaars in staat zijn alle mogelijkheden te verkennen. Denk naast entertainment ook aan de medische industrie, zorg en communicatie.
Niet iedereen is optimistisch
TrendForce zit overigens wel in de hogere regionen qua prognoses. Digi-Capital schat de omzet in 2020 slechts op 30 miljard dollar en zetten in op Augmented Reality die ze inschalen op 120 miljard. IHS houdt het erg zuinig met 38 miljoen headsets in 2020 en een schamele 2,7 miljard omzet.
Onderzoeksbureaus worden vaak ingehuurd door organisaties met specifieke belangen, daarnaast is het ingewikkeld een prognose te stellen voor een nieuwe industrie. Het is wel een feit dat de hardware veel beter is geworden dan vroeger. Voorheen was VR technisch gezien gewoon niet haalbaar, nu is er veel meer mogelijk en het publiek lijkt ook meer open te staan voor dit soort vernieuwingen.
De VR Box Pro is dé nieuwe mobiele vr bril van dit moment. De ontzettend strakke bril van Chinese makelij is stevig, comfortabel en multifunctioneel. De VR Box Pro wordt getest met een Samsung Galaxy S5.
Whats in the box?
De doos zelf ziet er erg strak uit, zodra je de doos thuis krijgt heb je het idee dat je een erg mooi product hebt gehaald. Eerst schuif je de doos uit een hoesje, je krijgt dan een egale zwarte doos waar de bril in zit.
De bril is netjes ingepakt in bubbelfolie, verder vind je een instructieboekje en schoonmaakdoekje. Ook zitten er nog extra rubber strips in die voor extra comfort kunnen zorgen.
Gebruik
het eerste dat je moet doen voordat je de bril in gebruik gaat nemen is om er zeker van te zijn dat de instellingen geoptimaliseerd zijn. Daarom moet je eerst de Google Cardboard app downloaden en de QR code van een normale google cardboard downloaden, hierdoor ben je automatisch verzekerd van optimale prestaties van je telefoon en bril.
De bril is ontzettend makkelijk te gebruiken, het is een kwestie van de telefoon inpluggen en je app opstarten. Aan de voorkant van de bril zit een klep waar je de telefoon in vast kan zetten, de klep wordt op zijn plaats gehouden door magneten en is dus makkelijk te openen.
Aan beide kanten van de bril zitten draaiknoppen, met deze draaiknoppen kun je de lenzen dichterbij of verder weg zetten. Bovenop de bril heb je nog een extra draaiwieltje, met dit wieltje kun je de lenzen aanpassen naar de afstand tussen je ogen. De zijkanten van de bril zijn gedeeltelijk open gelaten, hierdoor kun je bijvoorbeeld een oplader of eventueel een koptelefoon inpluggen tijdens je vr experience.
De voorkant van de bril is helemaal gesloten er kan dus geen licht langs het beeldscherm schijnen tijdens een ervaring, een minpunt is echter dat je wel ergens tegenaan kan stoten. Hoewel de bril aan de voorkant gesloten is hebben ze wel gedacht aan augmented reality.
Daarom hebben ze een klepje gemaakt in de voorkant van de bril, deze kan in- en uit de bril gehaald worden in een handomdraai. Ook deze klep zit vast met magneten, een systeem dat steeds terugkomt bij de VR Box Pro.
Lenzen
Met een resolutie van 1920×1080 pixels op een scherm van 5,1 inch heeft de Samsung Galaxy S5 een scherp en duidelijk beeld. Door de lenzen aan te passen met de knoppen aan de bovenkant kun je het beeld nog scherper maken.
De lenzen van de VR Box Pro zijn uitstekend, misschien nog wel de beste die wij tot nu toe hebben gezien. Het enige nadeel van de lenzen is dat de field of view wat minder groot is.
Comfort
Het comfort van de VR Box Pro is ontzettend goed hoewel de bril erg groot is, blijkt de bril zo licht als een veertje te zijn. Je hebt dus geen last van een zware bril die hard op je voorhoofd drukt, bovendien zit er een hele zachte stof om de bril voor op je voorhoofd. Ook krijg je bij de VR Box Pro een extra hoofdband voor over je hoofd, zodoende kun je alle kanten op bewegen met je hoofd zonder dat de headset gaat bewegen.
Design & Kwaliteit
Qua design is deze bril niet erg bijzonder, de bril is compleet afgesloten op het augmented reality vak na. De bril is erg strak afgewerkt en is bijna in zijn geheel zwart, afgezien van het logo staat er niets op de bril. De VR Box Pro is een heel glad model, alleen maar ronde vormen en geen scherpe hoeken te zien.
Daarnaast is het systeem met de magneten heel aangenaam om mee te werken, er zijn geen onderdelen die afbreken of minder sterk worden. Ook zijn de hoofdbanden slim weggewerkt, aan de zijkanten verdwijnen de hoofdbanden. Aan de bovenkant zit de bril keurig vastgemaakt in een soort driepuntgordel-systeem.
Prijs
De prijs van een VR Box Pro is zon 50, aangezien de VR Box Pro een van de beste brillen op de markt wordt is dit een koopje. De VR Box Pro is comfortabel, makkelijk te gebruiken en geschikt voor augmented reality. Wat ons betreft is dit de beste prijs-kwaliteit vergelijking van alle brillen die we op dit moment verkopen.
Het Duitse bedrijf Crytek is een grootmacht in de game wereld, met titels als Crysis en Far Cry zijn deze jongens niet meer weg te denken. Hoewel Far Cry alleen te spelen was op de PC was Crysis te spelen op bijna elke console. Nu wil Crytek van de conventionele consoles naar de iets meer revolutionaire consoles, daarmee doelen we natuurlijk op de Oculus Rift. The Climb moet het startschot zijn voor een flinke reeks aan VR games die we van Crytek kunnen verwachten.
Klimmen met Crytek
De spellen van Crytek draaien op de CryEngine. Ze zijn misschien niet zo sterk in het bedenken van namen zonder Cry, maar ze toveren wel consequent prachtige beelden op het scherm. Daarmee is het niet verwonderlijk dat Oculus een behoorlijk bedrag heeft neergelegd voor een exclusief spel van de Duitse ontwikkelaars die gratis bij de release wordt geleverd.
The Climb is zoals je al kunt raden een spel waarin je kunt klimmen. Op dit moment is de besturing nog via een Xbox controller, maar de Oculus Touch zal op den duur ook ondersteund worden. Met een dergelijke actiegame moet dat ook wel. In The Climb moet je een gigantische berg beklimmen, maar hoe hoger je komt hoe groter de uitdaging.
Uitgebreid de berg op
The Climb wordt nu al geroemd om de uitleg van het spel, er zijn namelijk een groot aantal verschillende richels die je onder de knie moet krijgen. Bij elke richel moet je een speciale move gebruiken om er op te klimmen, deze moves kun je talloze keren oefenen totdat je hem meester bent.
Een andere feature aan de game is het talkpoeder dat je gebruikt, je klimt namelijk met je blote handen een berg op. Soms zijn richels te ver uit elkaar en moet je heen en weer springen, dit brengt je niet alleen in real time aan het zweten maar ook in de game. Daarom moet je van tijd tot tijd opnieuw talkpoeder aanbrengen, anders kun je wegglijden en een heel eind naar beneden vallen, geen fijne ervaring.
Niet voor mensen met hoogtevrees
Hoewel The Climb lijkt op een simulatie geven de ontwikkelaars aan dat het echt een game is. Het gaat meer om het speelplezier dan een realistische ervaring. Maar niets is minder waar, Crytek is een specialist in het neerzetten van realistische games.
Het is dan ook niet verstandig om met hoogtevrees te beginnen aan deze game, als je hier 200 meter hoog zit, dan merk je dat ook zeker. The Climb overigens niet het enige spel dat Crytek heeft aangekondigd, ook Robinson: The Journey en Dinosaur Island staan in de startblokken. Alle drie de games spelen zich af in een tropische omgeving, dat wordt dus zweten.
Het is goed dat de Oculus bij lancering een mooi spel mee kan leveren, het is wel een beetje jammer dat het lijkt op een veredelde demo, niet een volwaardig spel. Ook is het een spelconcept dat schreeuwt om een absolute positionering van je handen, met een Xbox controller mis je toch dat tactiele gevoel.
De HoloLens van Microsoft begint langzaam vrij te komen voor het publiek, waar eerder weinig bekend was over de augmented reality bril is er nu een plek waar je zelf de bril kan testen. De Hololens geeft de mogelijkheid om een virtuele laag over de werkelijkheid te leggen, hierdoor kun je elk gewild scenario creëren. Dit allemaal terwijl je door een normale bril kijkt, Microsoft opende een showcase voor game ontwikkelaars en designers in Downtown New York.
Elfstedentocht
Microsoft heeft onlangs de Microsoft HoloLens Development edition vrijgegeven, met deze development edition zijn ze 11 steden langs gegaan. De verkoop van de slots in alle elf steden aren binnen 90 minuten uitverkocht, dat geeft wel aan hoe populair de HoloLens is.
Veel kans om de HoloLens te checken zul je nog niet krijgen, de HoloLens wordt tot nu toe exclusief geshowcased in New York en de wachtlijst bevat nu al enkele honderden geïnteresseerden. Die enkele honderden geïnteresseerden komen alleen al uit New York, bovendien zijn dit allemaal ontwikkelaars.
Voorlopig is de HoloLens dus nog niet toegankelijk voor het normale publiek. Dat komt omdat ontwikkelaars nu een sterkere uitgaanspositie hebben, zij kunnen namelijk met nieuwe concepten komen en eventuele verbeteringen voor de Hololens. Naar alle waarschijnlijkheid zullen er nog meer van deze Showcase locaties komen, vooral in Silicon Valley waar alle ontwikkelaar gurus van de US zich bevinden.
HoloStudio
In de demos die Microsoft gaf tijdens de Elfstedentocht bleek er een ver bovenuit te springen, de Holostudio. De Holostudio moet dé ontwikkelaarstool van Microsoft worden. Het grootste voordeel aan de Hololens is dat je niet gelimiteerd bent in je bewegingen, je kunt vrij rondlopen zonder dat er kabels in de weg zitten.
Het meest indrukwekkende aan de HoloLens is dat je complete omgeving interactief is. Zo start je de demo bijvoorbeeld door met je vinger te tikken, op dezelfde manier zoals je dat op een tablet of smartphone doet alleen doe je dit nu op een willekeurige plek in de lucht.
Door te tikken krijg je een toolbox ter beschikking, deze moet je op een plek in de kamer zetten waar je er geen last van zult hebben. De manier waarop is eigenlijk heel logisch, je loopt naar de toolbox, pakt hem op en zet hem weg op de plek in de ruimte die jij prefereert. Dit klinkt zoals je dat bij een normale toolbox ook zou doen, alleen is deze toolbox volledig fictief.
Ruimtescanner
Nadat je de toolbox hebt weggezet kun je aan de slag met een nieuw project, zo kun je bijvoorbeeld een whiteboard ophangen in je werkruimte. Je selecteert eerst het whiteboard uit de toolbox en plaats deze op een willekeurige locatie in de ruimte, de muren zelf zijn nog geen optie.
Om een object op de muur of vloer te plaatsen moet je eerst de ruimte inscannen, dit gaat volgens het zelfde principe als een panorama foto.
Je draait in een cirkel om je eigen as en de HoloLens scanned vervolgens de ruimte in, als je dit gedaan hebt kun je de hele werkruimte als interactieve tool gebruiken. Je kunt dingen ophangen of ergens tegenaan zetten, net zoals je dat met echte spullen ook zou doen. In de vernieuwde versie van de Toolbox zou je dus eventueel een televisie kunnen ophangen, of een lijstje van wat je die dag nog moet doen.
Aquarium
Een 2e optie van de HoloStudio is vooral voor de entertainment. Je kunt namelijk ook je kamer veranderen in een levensgroot aquarium. Door in de toolbox het aquarium te selecteren komt er een klein aquarium die midden in de kamer zweeft. Om deze levensgroot te maken zeg je simpelweg Life-size tegen de Hololens, omdat de kamer gescanned is wordt het aquarium perfect aangepast aan de afmetingen van de ruimte.
Plotseling sta je tot aan je knieën in het zand van het aquarium, en zie je vissen van 2 meter langs zwemmen. Ook het aquarium kun je weer volledig aanpassen naar eigen wens, zo kun je planten of vissen toevoegen. Door commandos te geven als Resize en Rotate kun je vissen verschillende kanten op laten zwemmen, ook kun je ze groter of kleiner maken.
Watch the Watch
De 3e demo was meer een instructie video die straks toegepast kan worden tijdens het kopen van spullen. In een demoruimte staat een tafel, je selecteert een product en de Hololens zal uitgebreid uitleggen hoe het product is gemaakt en wat de functie is.
Bij de laatste demos was dit een horloge, het horloge werd van zijn originele formaat wel 5 keer zo groot gemaakt. Daarna werden alle losse componenten in het horloge uitgebreid uitgelicht.
Zo krijg je dus een beter idee van het product dat je koopt, op den duur kunnen zelfs instructie videos worden toegevoegd aan de HoloLens. Als het horloge dan kapot is zou je deze eventueel zelf kunnen repareren, dat scheelt je een ritje naar de dure juwelier.
Robot invasie
De laatste demo is een welbekende demo die al eerder werd laten zien tijdens de keynote van Microsoft. Deze demo kun je bekijken in het onderstaande filmpje.
De HoloLens heeft dus extreem veel potentie en zou het leven een stuk makkelijker en leuker kunnen maken, er is nog geen enkele indicatie over de release van de HoloLens. Tot nu toe kunnen we alleen nog maar gokken hoe vet de Hololens is, we hopen dan ook snel dat Microsoft een tour door Europa gaat doen.
Virtual reality is booming business, elke dag worden er nieuwe vr bedrijven opgericht. Tussen al deze start-up bedrijven zit altijd een diamantje, Pixvana is er zo een. Dit bedrijf bestaat niet uit jonge hongerige studenten die geld ruiken, maar veteranen die al jaren ervaringen hebben. Pixvana is namelijk een samenwerking tussen oud Apple, Microsoft, Adobe en Lucasfilms medewerkers. Dat er veel vertrouwen is in het bedrijf blijkt wel uit de eerste investeringen circa 6 miljoen dollar.
Opgerichte investeringen
Pixvana komt binnen in de vr wereld met een grote klapper van 6 miljoen dollar, het grootste bedrag komt van Madrona Venture Group. De naam komt je misschien bekend voor omdat ze al eerder het virtual reality film bedrijf Jaunt hebben gesponsord. Maar wat is de reden dat dit bedrijf 6 miljoen dollar krijgt?
Met dit team van experts binnen de software wereld die voor alle notabele bedrijven hebben gewerkt is het bijna zeker dat de investeringen worden terugbetaald, het bedrijf zou al software aan het schrijven zijn waarmee je een virtual reality game of ervaring zou kunnen gebruiken met elke console. Een applicatie die dus alle andere applicaties compatible zou maken met alle consoles, een natte droom voor alle gamers.
Werkzaamheden
Er is nog weinig bekend over de werkzaamheden van Pixvana, ze zullen in ieder geval geen bedrijf zijn dat brillen of HMDs gaat verkopen. De primaire doelen van Pixvana zullen bij de software liggen, en eventueel hardware. Hierbij denken wij in de richting van speciale virtual reality video kaarten. Daarnaast is wel duidelijk geworden dat Pixvana zich bezig zal houden met de grootste vraagstukken binnen virtual reality.
Maar ze blijven niet bezig met alleen virtual reality, ook augmented reality zal worden aangepakt. Augmented reality is nog verre van populair, er is minder over bekend dan virtual reality en alleen Microsoft is bezig met augmented reality apparaat Hololens. Pixvana wil dat nu veranderen door nieuwe technologieën te creëren voor een hoger niveau van augmented reality.
Het team
Pixvana bestaat op dit moment alleen nog maar uit oude rotten, er zijn echter wel vacatures vrij voor gemotiveerde jonge programmeurs. Maar wie zijn deze oude rotten eigenlijk en wat hebben ze gedaan om 6 miljoen euro aan investeringen te krijgen?
CEO
Forest Key, de CEO van Pixvana loopt al aardig wat jaren mee in de wereld van Technlogie. Hij is ooit een van de gelukkigen geweest die bij Lucasfilms mocht werken als Editor, Special effects man en post-productie supervisor. Een manusje van alles kun je wel zeggen, doordat deze man zo veelzijdig is heeft hij ook mogen meewerken aan een paar hele mooie films. Waaronder: Men in Black, Mission Impossible en natuurlijk Star Wars. Na Lucasfilms is Forest aan het werk geslagen bij ander big boys in de business zoals Microsoft en Macromedia.
CFO
Bill Hensel de CFO van Pixvana is ook geen onbekende, deze man heeft jaren lang gewerkt bij Adobe. Hier voerde hij de meest ingewikkelde titels en was een soort eindbaas, bij Adobe was hij: Vice President of Engineering for Video Collection, Vice President, Engineering of Dynamic Media en ook GM / Vice President Engineer of Digital Video and Digital Publishing.
Tijdens zijn laatste functie heeft hij de Adobe Flash Player ontzettend groot gemaakt, de player werd eerst gebruikt voor slechts 25% van alle applicaties op het internet. Toen Hensel vertrok bij Adobe was dat zon 80%. Na zijn vertrek bij Adobe heeft hij nog 4,5 jaar voor Apple gewerkt, ook zeker niet de minste.
CTO CD
Scott Squires is de CTO en CD van Pixvana, Squires is iemand die bij alle grote bedrijven een vinger in de pap. Zo is hij ooit begonnen als Camera Assistent begonnen bij Columbia Pictures, daarna maakte hij al snel promotie bij Paramount picture en werd hij Research & Development supervisor bij Star Trek: The Motion Picture.
Zijn talent werd snel opgepikt door toen een vrij klein bedrijf: Lucasfilms, hier is hij 19 jaar lang werkzaam geweest als Visual Effects Supervisor. Dit deed hij in een dubbelrol bij ILM waar hij onder meer werkte aan Star Wars: The Phantom Menace en Van Helsing.
Ondertussen heeft hij ook nog even gewerkt bij Twentieth Century Fox als Visual Effects Supervisor bij de film Transformers: Dark Side of the Moon. Voor degene die deze film hebben gezien of weten hoe graag Michael Bay te veel visuele en speciale effecten gebruikt, heeft wel enige indicatie hoeveel skills Scott Squires heeft. Ook heeft hij een rol aangenomen als Commercial Director een bedrijf dat al meer dan 500 verschillende commercials heeft geschoten voor alle grote merken ter wereld zoals: Sprite, Disney, McDonalds, Axe, Kia, Corona en MTV.
CMO
De laatste persoon verantwoordelijk voor Pixvana is CMO Sean Safreed.Er is niet veel bekend over Sean Safreed, hij heeft een jaar gewerkt bij Apple als 3D artiest en VR pionier. Hier was hij verantwoordelijk voor Quickdraw 3D en QuickTime VR.
Daarna heeft Safreed nog 2 jaar bij Pinnacle Systems gewerkt, hier heeft hij veel waardevolle software geschreven. Na Pinnacle is hij begonnen aan zijn beste project tot nog toe: Red Giant Software. Dit bedrijf schrijft software die over de hele wereld wordt gebruikt, door bedrijven zoals Adobe, Apple en Sony.
Dit team heeft bij elkaar meer dan 100 jaar ervaring in de technologische wereld en het zal niet lang meer duren voordat ze ook een belangrijke rol spelen in de virtual reality wereld. Door met bedrijven als Apple, Microsoft, Adobe, Lucasfilms en Red Giant gewerkt te hebben is er belachelijk veel ervaring in dit team gekomen. Wij kijken erg uit naar de uitvindingen en nieuwe software die dit team zal creëren, Pixvana is een start-up om in de gaten te houden!
De New York Times is een instituut binnen de traditionele media. De laatste jaren hebben kranten en andere gedrukte tijdschriften grote moeite lezers te behouden. Mensen lezen nieuws online, het moet snel, kort en digitaal zijn. NYT blijft gelukkig niet steken in traditie en zoeken naar nieuwe manieren om nieuwswaardige informatie over te brengen, en verdieping te bieden in de fast food nieuwswereld van Twitter en RSS Feeds. Hiervoor zet NYT in op VR.
The Displaced
De vluchtelingenkwestie komt letterlijk steeds dichterbij. In deze documentaire hoor en zie je drie verhalen uit de dertig miljoen mensen wereldwijd die moeten vluchten uit hun land en hun thuis. De 360 graden video plaatst je direct in de omgeving, je kunt de verblijfplaatsen zien, de armoede maar ook spelende kinderen.
Je kunt de film bekijken in de browser op Youtube, maar via een Google Cardboard stap je echt in die wereld, en zo komt het nieuws heel dichtbij.
Take Flight
Deze series korte films vertellen geen verhaal, het betreft een collectie van bekende acteurs die zweven in de ruimte. Het lijkt alsof je in een droom kijkt met wereldsterren die voor je neus zweven.
In het echt hangen ze aan kabels, via de website van NYT krijg je ook een kijkje achter de schermen. Na de harde realiteit van The Displaced kun je met Take Flight je zinnen even verzetten.
NYTVR App
Een deel van de VR films die NYT produceert zijn te bekijken op YouTube, daarnaast hebben ze ook een eigen app. Ze adviseren daarbij gebruik te maken van de Google Cardboard, maar je kunt ook zelf je smartphone vasthouden. Op iOS is er alleen een iPhone app, als je liever via een echte iPad app kijkt kun je ook VRSE downloaden, daar kun je The Displaced ook bekijken.
Het is lovenswaardig dat de New York Times niet op hun lauweren rust en zich actief mengt in nieuwe manieren om nieuws over te brengen. VR video geeft een ongeëvenaarde intimiteit en brengt onderwerpen van over de hele wereld naar je toe. Het is ook slim dat ze naast deprimerende reportages ook aandacht besteden aan luchtige, in dit geval letterlijk, kunstzinnige content met bekende gezichten.
Horror, Games, en nu muziek. Vrtify CEO Facunda Diaz denkt dat de virtual reality branche muziek heft vergeten tijdens het ontwikkelen van virtual reality. Zijn bedrijf Vrtify gaat proberen om virtual reality te veranderen met een virtual reality muziek platform, zij willen alles aanpakken van concerten tot aan de videoclips die we nu kennen.
Ontstaan
Vrtify werd 3 jaar geleden opgericht, en eigenlijk was het bedrijf volledig gericht op het creëren van VR games. Het bedrijf heeft veel software geschreven waarmee games ontwikkeld kunnen worden, de software was vrij uniek omdat deze games op elk platform gespeeld konden worden. Daarnaast hebben ze ook nog een eigen vr camera ontwikkeld, met daarbij nabewerking tools. Een hele prestatie, aangezien er nog geen vr technieken ontwikkeld waren.
VR Muziek
Nu virtual reality echt groot begint te worden, begon Diaz te merken dat alle grote bedrijven zich richtten op games en intense ervaringen. Niemand richt zich in deze tijd, behalve een paar grote labels die festivals commercieel willen uitmelken , Diaz rook succes en is begonnen met het ontwikkelen van het eerste virtual reality muziek platform.
De demo van de app bestaat dit moment nog uit eigen MP3 bestanden, daarnaast heb je de mogelijkheid om de app op spotify aan te sluiten. Hierdoor heb je de mogelijkheid om miljoenen verschillende liedjes te beluisteren.
Tijdens het beluisteren van nummers heb je de mogelijkheid om naar animaties te kijken die synchroniseren met de muziek. Een van de animaties bestaat uit 3 dansende poppetjes, een andere animatie bestaat weer uit rondvliegende vuurspugende draken. De tweede functie van de app heeft ook de iets meer bekendere theater ingestelde omgevingen, zoals Youtube en Vevo.
Virtual concerts
Een derde functie van de app is de toegang tot live concerten in 180 of 360 graden. Het mooie aan deze opnames van concerten is niet alleen dat Vrtify toegang heeft tot alle concerten, Vrtify heeft ook de audio opname techniek ontwikkelt. De zogenaamde 3D audio is als eerst ontdekt en ontwikkelt door Diaz.
Vrtify plaatst een aantal microfoons in een café of poppodium en kan wel tot 60 verschillende nummers opnemen op een avond. Vrtify gebruikt deze microfoons dan als een soort sensoren, en het geluid als signalen die dan gemixt worden. Deze mix wordt dan afgespeeld door een kop- of hoofdtelefoon, door de geluiden van verschillende kanten krijg je het idee dat je midden in de zaal staat.
Deze techniek zou wel eens voor interessante taferelen kunnen zorgen, want door de nieuwe opname techniek zou de bezoeker ook rond kunnen lopen bij een virtueel concert. De techniek is zo nieuw dat er zelfs een nieuw bestandstype voor is aangemaakt, wat de afkorting zal zijn is nog onbekend.
Toekomst
Video combineert met de nieuwste opname technieken is een goede fundering voor virtual reality muziek, de app is nog steeds volop in de ontwikkeling. Diaz heeft laten weten dat Vrtify voor de consument pas in Q2 van 2016 verkrijgbaar zal zijn.
Vrtify zal de app in bèta laten testen tijdens aankomend CES, de grootste elektronica beurs ter wereld. Vrtify zal een stand hebben tussen de grote jongens, en staat zelfs naast Oculus. Investeerders hebben veel vertrouwen in de technieken die Vrtify gebruikt, in een eerst sponsor ronde heeft Ventures VC zon 3.2 miljoen dollar geïnvesteerd.