Het lange wachten lijkt eindelijk over te zijn, Oculus oprichter Palmer Luckey heeft via zijn Twitter account laten weten dat de nieuwe Rift in het eerste kwartaal van 2016 besteld kan worden.
Aankondiging
Twitter explodeerde afgelopen week na een tweet van Palmer Luckey waarin hij liet weten dat de productie van de Rift perfect op schema lag voor een release in Q1. Palmer Luckey staat bekend om zijn onorthodoxe manier van aankondigen, dus het lag voor de hand dat hij de aankondiging van de pre-order via zijn Twitter account zou doen.
Iets minder goed nieuws is de prijs van de Rift, de prijs van het totaalpakket zal rond de $1500 komen te liggen. Alleen de fanatiekelingen zullen dus een Rift aanschaffen, dat is flink balen aangezien Oculus virtual reality naar de mainstream wil halen. Maar zoals Luckey daarna aangaf op zijn Twitter account: VR is iets dat iedereen eerst moet willen voordat iedereen VR zal kunnen betalen. We zullen dus wel even moeten wachten op een goedkopere Rift, maar een bedrijf dat alleen kan verdienen aan het verkopen van Hardware zal geen producten onder de $300 dollar aanleveren. Luckey geeft wel aan dat de nieuwe Rift eigenlijk belachelijk goedkoop wordt aangeboden als je kijkt hoeveel geld er in de ontwikkeling van de HMD zit.
Eternal September
Eternal September is een term die gebruikt wordt om het begin van het internet aan te duiden. De oneindige september begon in 1993 toen internet voor iedereen toegankelijk werd, voor september 1993 was het internet alleen toegankelijk voor Hoge Scholen en Universiteiten.
Usenet het bedrijf dat het internet aanbood had voor die tijd enkele sociale normen opgesteld om het internet een net en sociaal platform te houden. Het probleem was dat er gigantisch veel mensen op het internet kwamen die lak hadden aan de sociale richtlijnen, de immense groei van het internet zorgde ervoor dat Usenet de sociale richtlijnen niet meer kon controleren. En op die manier is het internet dat we nu kennen geboren.
Wat heeft dit alles te maken met de nieuwe Rift? Palmer zegt een Eternal September voor virtual reality te verwachten na de release van de CV1, en dat is geen gek idee. Er komt namelijk een gigantisch nieuw platform vrij dat de potentie heeft om ongeveer net zo groot te worden als het internet, ook bij het VR platform zijn er sociale richtlijnen. Deze richtlijnen zijn opgesteld door Oculus zelf en zijn nu redelijk lastig om te omzeilen, zodra de massa op het Oculus netwerk komt zullen deze richtlijnen vrijwel direct verdwijnen.
Systeemeisen
Mocht je al een hele krachtige PC thuis hebben staan hebben wij hier nog een keer de systeemeisen voor je PC zodat deze Oculus ready wordt. De PC voor de optimale vr ervaring dient een Nvidia 970 of AMD 290-videokaart en i7 processor te bevatten waarvoor je minimaal 700 euro kwijt bent. Reken daar een moederbord, behuizingen en andere hardware bij en je tikt inderdaad al snel de duizend euro aan, 1500 inclusief Rift.
De aanwezigheid van 2 USB 3.0 aansluitingen alsmede een HMDI uitgang is tevens noodzakelijk om de Rift aan te sluiten. De prijs voor de hardware zal in de toekomst logische wijs flink zakken maar het gaat nog wel even duren voordat een vr set-up betaalbaar wordt voor de gewone consument. Tot die tijd kunnen we altijd nog terugvallen op de goedkopere Samsung Gear VR, de echte liefhebbers kunnen zich opmaken voor Q1 van 2016.
Virtual Reality is eigenlijk geen nieuwe techniek, al in de jaren 80 begonnen bedrijven de virtual reality technieken te ontwikkelen. Virtual reality is toen keihard geflopt, en leek niet meer relevant te zijn. Op dit moment begint de populariteit van virtual reality weer te stijgen en zo ook de cijfers. Onderzoeksbureau TrendForce heeft deze cijfers onlangs vrijgegeven, en er lijkt veel geld om te gaan in de virtual reality business in de toekomst.
Enorme groei de komende jaren
In het eerste half jaar van 2016 zullen de grote jongens in de vr business hun producten gaan verkopen. Oculus, HTC en Playstation hebben allemaal hun eigen HMD die ze op de markt zullen brengen. Playstation zal waarschijnlijk de meest producten en games verkopen met Oculus op een goede tweede plek, HTC zal derde worden in verband met naamsbekendheid.
Over heel 2016 verwacht TrendForce een omzet van maar liefst 6,7 miljard dollar. Dit aanzienlijke bedrag zal grotendeels worden verdient aan de hardware, de hardware is op dit moment nog duur maar zal goedkoper worden.
In 2020 zal de omzet zelfs stijgen naar 20 miljard dollar, met een software omzet van 50 miljard dollar. De hardware prijzen zullen dalen en ten gelijker tijd zullen de aantallen toenemen, net als bij normale consoles zal de meeste omzet komen uit games. Daarnaast heeft virtual reality meer inkomstbronnen dan alleen consoles en games, virtual reality reikt zich uit tot films, trainingen en educatie.
Content is King
Naast de groei in omzet zal er ook een groei ontstaan in ontwikkeling van nieuwe software, nieuwe content en nieuwe ideeën. Facebook ondersteund al een tijdje 360 graden videos, en in 2016 zullen ook de eerste consumenten 360 graden cameras uitkomen. Dit betekend dat er in hoog tempo ontzettend veel 360 graden content zal uitkomen, een goede ontwikkeling in de populariteit van virtual reality.
Studenten en hobbyisten zijn nu druk bezig met de hardware voor developers, als de producten vrij te verkrijgen zijn zullen er nog veel meer beginnende ontwikkelaars in staat zijn alle mogelijkheden te verkennen. Denk naast entertainment ook aan de medische industrie, zorg en communicatie.
Niet iedereen is optimistisch
TrendForce zit overigens wel in de hogere regionen qua prognoses. Digi-Capital schat de omzet in 2020 slechts op 30 miljard dollar en zetten in op Augmented Reality die ze inschalen op 120 miljard. IHS houdt het erg zuinig met 38 miljoen headsets in 2020 en een schamele 2,7 miljard omzet.
Onderzoeksbureaus worden vaak ingehuurd door organisaties met specifieke belangen, daarnaast is het ingewikkeld een prognose te stellen voor een nieuwe industrie. Het is wel een feit dat de hardware veel beter is geworden dan vroeger. Voorheen was VR technisch gezien gewoon niet haalbaar, nu is er veel meer mogelijk en het publiek lijkt ook meer open te staan voor dit soort vernieuwingen.
De VR Box Pro is dé nieuwe mobiele vr bril van dit moment. De ontzettend strakke bril van Chinese makelij is stevig, comfortabel en multifunctioneel. De VR Box Pro wordt getest met een Samsung Galaxy S5.
Whats in the box?
De doos zelf ziet er erg strak uit, zodra je de doos thuis krijgt heb je het idee dat je een erg mooi product hebt gehaald. Eerst schuif je de doos uit een hoesje, je krijgt dan een egale zwarte doos waar de bril in zit.
De bril is netjes ingepakt in bubbelfolie, verder vind je een instructieboekje en schoonmaakdoekje. Ook zitten er nog extra rubber strips in die voor extra comfort kunnen zorgen.
Gebruik
het eerste dat je moet doen voordat je de bril in gebruik gaat nemen is om er zeker van te zijn dat de instellingen geoptimaliseerd zijn. Daarom moet je eerst de Google Cardboard app downloaden en de QR code van een normale google cardboard downloaden, hierdoor ben je automatisch verzekerd van optimale prestaties van je telefoon en bril.
De bril is ontzettend makkelijk te gebruiken, het is een kwestie van de telefoon inpluggen en je app opstarten. Aan de voorkant van de bril zit een klep waar je de telefoon in vast kan zetten, de klep wordt op zijn plaats gehouden door magneten en is dus makkelijk te openen.
Aan beide kanten van de bril zitten draaiknoppen, met deze draaiknoppen kun je de lenzen dichterbij of verder weg zetten. Bovenop de bril heb je nog een extra draaiwieltje, met dit wieltje kun je de lenzen aanpassen naar de afstand tussen je ogen. De zijkanten van de bril zijn gedeeltelijk open gelaten, hierdoor kun je bijvoorbeeld een oplader of eventueel een koptelefoon inpluggen tijdens je vr experience.
De voorkant van de bril is helemaal gesloten er kan dus geen licht langs het beeldscherm schijnen tijdens een ervaring, een minpunt is echter dat je wel ergens tegenaan kan stoten. Hoewel de bril aan de voorkant gesloten is hebben ze wel gedacht aan augmented reality.
Daarom hebben ze een klepje gemaakt in de voorkant van de bril, deze kan in- en uit de bril gehaald worden in een handomdraai. Ook deze klep zit vast met magneten, een systeem dat steeds terugkomt bij de VR Box Pro.
Lenzen
Met een resolutie van 1920×1080 pixels op een scherm van 5,1 inch heeft de Samsung Galaxy S5 een scherp en duidelijk beeld. Door de lenzen aan te passen met de knoppen aan de bovenkant kun je het beeld nog scherper maken.
De lenzen van de VR Box Pro zijn uitstekend, misschien nog wel de beste die wij tot nu toe hebben gezien. Het enige nadeel van de lenzen is dat de field of view wat minder groot is.
Comfort
Het comfort van de VR Box Pro is ontzettend goed hoewel de bril erg groot is, blijkt de bril zo licht als een veertje te zijn. Je hebt dus geen last van een zware bril die hard op je voorhoofd drukt, bovendien zit er een hele zachte stof om de bril voor op je voorhoofd. Ook krijg je bij de VR Box Pro een extra hoofdband voor over je hoofd, zodoende kun je alle kanten op bewegen met je hoofd zonder dat de headset gaat bewegen.
Design & Kwaliteit
Qua design is deze bril niet erg bijzonder, de bril is compleet afgesloten op het augmented reality vak na. De bril is erg strak afgewerkt en is bijna in zijn geheel zwart, afgezien van het logo staat er niets op de bril. De VR Box Pro is een heel glad model, alleen maar ronde vormen en geen scherpe hoeken te zien.
Daarnaast is het systeem met de magneten heel aangenaam om mee te werken, er zijn geen onderdelen die afbreken of minder sterk worden. Ook zijn de hoofdbanden slim weggewerkt, aan de zijkanten verdwijnen de hoofdbanden. Aan de bovenkant zit de bril keurig vastgemaakt in een soort driepuntgordel-systeem.
Prijs
De prijs van een VR Box Pro is zon 50, aangezien de VR Box Pro een van de beste brillen op de markt wordt is dit een koopje. De VR Box Pro is comfortabel, makkelijk te gebruiken en geschikt voor augmented reality. Wat ons betreft is dit de beste prijs-kwaliteit vergelijking van alle brillen die we op dit moment verkopen.
Het Duitse bedrijf Crytek is een grootmacht in de game wereld, met titels als Crysis en Far Cry zijn deze jongens niet meer weg te denken. Hoewel Far Cry alleen te spelen was op de PC was Crysis te spelen op bijna elke console. Nu wil Crytek van de conventionele consoles naar de iets meer revolutionaire consoles, daarmee doelen we natuurlijk op de Oculus Rift. The Climb moet het startschot zijn voor een flinke reeks aan VR games die we van Crytek kunnen verwachten.
Klimmen met Crytek
De spellen van Crytek draaien op de CryEngine. Ze zijn misschien niet zo sterk in het bedenken van namen zonder Cry, maar ze toveren wel consequent prachtige beelden op het scherm. Daarmee is het niet verwonderlijk dat Oculus een behoorlijk bedrag heeft neergelegd voor een exclusief spel van de Duitse ontwikkelaars die gratis bij de release wordt geleverd.
The Climb is zoals je al kunt raden een spel waarin je kunt klimmen. Op dit moment is de besturing nog via een Xbox controller, maar de Oculus Touch zal op den duur ook ondersteund worden. Met een dergelijke actiegame moet dat ook wel. In The Climb moet je een gigantische berg beklimmen, maar hoe hoger je komt hoe groter de uitdaging.
Uitgebreid de berg op
The Climb wordt nu al geroemd om de uitleg van het spel, er zijn namelijk een groot aantal verschillende richels die je onder de knie moet krijgen. Bij elke richel moet je een speciale move gebruiken om er op te klimmen, deze moves kun je talloze keren oefenen totdat je hem meester bent.
Een andere feature aan de game is het talkpoeder dat je gebruikt, je klimt namelijk met je blote handen een berg op. Soms zijn richels te ver uit elkaar en moet je heen en weer springen, dit brengt je niet alleen in real time aan het zweten maar ook in de game. Daarom moet je van tijd tot tijd opnieuw talkpoeder aanbrengen, anders kun je wegglijden en een heel eind naar beneden vallen, geen fijne ervaring.
Niet voor mensen met hoogtevrees
Hoewel The Climb lijkt op een simulatie geven de ontwikkelaars aan dat het echt een game is. Het gaat meer om het speelplezier dan een realistische ervaring. Maar niets is minder waar, Crytek is een specialist in het neerzetten van realistische games.
Het is dan ook niet verstandig om met hoogtevrees te beginnen aan deze game, als je hier 200 meter hoog zit, dan merk je dat ook zeker. The Climb overigens niet het enige spel dat Crytek heeft aangekondigd, ook Robinson: The Journey en Dinosaur Island staan in de startblokken. Alle drie de games spelen zich af in een tropische omgeving, dat wordt dus zweten.
Het is goed dat de Oculus bij lancering een mooi spel mee kan leveren, het is wel een beetje jammer dat het lijkt op een veredelde demo, niet een volwaardig spel. Ook is het een spelconcept dat schreeuwt om een absolute positionering van je handen, met een Xbox controller mis je toch dat tactiele gevoel.
De HoloLens van Microsoft begint langzaam vrij te komen voor het publiek, waar eerder weinig bekend was over de augmented reality bril is er nu een plek waar je zelf de bril kan testen. De Hololens geeft de mogelijkheid om een virtuele laag over de werkelijkheid te leggen, hierdoor kun je elk gewild scenario creëren. Dit allemaal terwijl je door een normale bril kijkt, Microsoft opende een showcase voor game ontwikkelaars en designers in Downtown New York.
Elfstedentocht
Microsoft heeft onlangs de Microsoft HoloLens Development edition vrijgegeven, met deze development edition zijn ze 11 steden langs gegaan. De verkoop van de slots in alle elf steden aren binnen 90 minuten uitverkocht, dat geeft wel aan hoe populair de HoloLens is.
Veel kans om de HoloLens te checken zul je nog niet krijgen, de HoloLens wordt tot nu toe exclusief geshowcased in New York en de wachtlijst bevat nu al enkele honderden geïnteresseerden. Die enkele honderden geïnteresseerden komen alleen al uit New York, bovendien zijn dit allemaal ontwikkelaars.
Voorlopig is de HoloLens dus nog niet toegankelijk voor het normale publiek. Dat komt omdat ontwikkelaars nu een sterkere uitgaanspositie hebben, zij kunnen namelijk met nieuwe concepten komen en eventuele verbeteringen voor de Hololens. Naar alle waarschijnlijkheid zullen er nog meer van deze Showcase locaties komen, vooral in Silicon Valley waar alle ontwikkelaar gurus van de US zich bevinden.
HoloStudio
In de demos die Microsoft gaf tijdens de Elfstedentocht bleek er een ver bovenuit te springen, de Holostudio. De Holostudio moet dé ontwikkelaarstool van Microsoft worden. Het grootste voordeel aan de Hololens is dat je niet gelimiteerd bent in je bewegingen, je kunt vrij rondlopen zonder dat er kabels in de weg zitten.
Het meest indrukwekkende aan de HoloLens is dat je complete omgeving interactief is. Zo start je de demo bijvoorbeeld door met je vinger te tikken, op dezelfde manier zoals je dat op een tablet of smartphone doet alleen doe je dit nu op een willekeurige plek in de lucht.
Door te tikken krijg je een toolbox ter beschikking, deze moet je op een plek in de kamer zetten waar je er geen last van zult hebben. De manier waarop is eigenlijk heel logisch, je loopt naar de toolbox, pakt hem op en zet hem weg op de plek in de ruimte die jij prefereert. Dit klinkt zoals je dat bij een normale toolbox ook zou doen, alleen is deze toolbox volledig fictief.
Ruimtescanner
Nadat je de toolbox hebt weggezet kun je aan de slag met een nieuw project, zo kun je bijvoorbeeld een whiteboard ophangen in je werkruimte. Je selecteert eerst het whiteboard uit de toolbox en plaats deze op een willekeurige locatie in de ruimte, de muren zelf zijn nog geen optie.
Om een object op de muur of vloer te plaatsen moet je eerst de ruimte inscannen, dit gaat volgens het zelfde principe als een panorama foto.
Je draait in een cirkel om je eigen as en de HoloLens scanned vervolgens de ruimte in, als je dit gedaan hebt kun je de hele werkruimte als interactieve tool gebruiken. Je kunt dingen ophangen of ergens tegenaan zetten, net zoals je dat met echte spullen ook zou doen. In de vernieuwde versie van de Toolbox zou je dus eventueel een televisie kunnen ophangen, of een lijstje van wat je die dag nog moet doen.
Aquarium
Een 2e optie van de HoloStudio is vooral voor de entertainment. Je kunt namelijk ook je kamer veranderen in een levensgroot aquarium. Door in de toolbox het aquarium te selecteren komt er een klein aquarium die midden in de kamer zweeft. Om deze levensgroot te maken zeg je simpelweg Life-size tegen de Hololens, omdat de kamer gescanned is wordt het aquarium perfect aangepast aan de afmetingen van de ruimte.
Plotseling sta je tot aan je knieën in het zand van het aquarium, en zie je vissen van 2 meter langs zwemmen. Ook het aquarium kun je weer volledig aanpassen naar eigen wens, zo kun je planten of vissen toevoegen. Door commandos te geven als Resize en Rotate kun je vissen verschillende kanten op laten zwemmen, ook kun je ze groter of kleiner maken.
Watch the Watch
De 3e demo was meer een instructie video die straks toegepast kan worden tijdens het kopen van spullen. In een demoruimte staat een tafel, je selecteert een product en de Hololens zal uitgebreid uitleggen hoe het product is gemaakt en wat de functie is.
Bij de laatste demos was dit een horloge, het horloge werd van zijn originele formaat wel 5 keer zo groot gemaakt. Daarna werden alle losse componenten in het horloge uitgebreid uitgelicht.
Zo krijg je dus een beter idee van het product dat je koopt, op den duur kunnen zelfs instructie videos worden toegevoegd aan de HoloLens. Als het horloge dan kapot is zou je deze eventueel zelf kunnen repareren, dat scheelt je een ritje naar de dure juwelier.
Robot invasie
De laatste demo is een welbekende demo die al eerder werd laten zien tijdens de keynote van Microsoft. Deze demo kun je bekijken in het onderstaande filmpje.
De HoloLens heeft dus extreem veel potentie en zou het leven een stuk makkelijker en leuker kunnen maken, er is nog geen enkele indicatie over de release van de HoloLens. Tot nu toe kunnen we alleen nog maar gokken hoe vet de Hololens is, we hopen dan ook snel dat Microsoft een tour door Europa gaat doen.
Virtual reality is booming business, elke dag worden er nieuwe vr bedrijven opgericht. Tussen al deze start-up bedrijven zit altijd een diamantje, Pixvana is er zo een. Dit bedrijf bestaat niet uit jonge hongerige studenten die geld ruiken, maar veteranen die al jaren ervaringen hebben. Pixvana is namelijk een samenwerking tussen oud Apple, Microsoft, Adobe en Lucasfilms medewerkers. Dat er veel vertrouwen is in het bedrijf blijkt wel uit de eerste investeringen circa 6 miljoen dollar.
Opgerichte investeringen
Pixvana komt binnen in de vr wereld met een grote klapper van 6 miljoen dollar, het grootste bedrag komt van Madrona Venture Group. De naam komt je misschien bekend voor omdat ze al eerder het virtual reality film bedrijf Jaunt hebben gesponsord. Maar wat is de reden dat dit bedrijf 6 miljoen dollar krijgt?
Met dit team van experts binnen de software wereld die voor alle notabele bedrijven hebben gewerkt is het bijna zeker dat de investeringen worden terugbetaald, het bedrijf zou al software aan het schrijven zijn waarmee je een virtual reality game of ervaring zou kunnen gebruiken met elke console. Een applicatie die dus alle andere applicaties compatible zou maken met alle consoles, een natte droom voor alle gamers.
Werkzaamheden
Er is nog weinig bekend over de werkzaamheden van Pixvana, ze zullen in ieder geval geen bedrijf zijn dat brillen of HMDs gaat verkopen. De primaire doelen van Pixvana zullen bij de software liggen, en eventueel hardware. Hierbij denken wij in de richting van speciale virtual reality video kaarten. Daarnaast is wel duidelijk geworden dat Pixvana zich bezig zal houden met de grootste vraagstukken binnen virtual reality.
Maar ze blijven niet bezig met alleen virtual reality, ook augmented reality zal worden aangepakt. Augmented reality is nog verre van populair, er is minder over bekend dan virtual reality en alleen Microsoft is bezig met augmented reality apparaat Hololens. Pixvana wil dat nu veranderen door nieuwe technologieën te creëren voor een hoger niveau van augmented reality.
Het team
Pixvana bestaat op dit moment alleen nog maar uit oude rotten, er zijn echter wel vacatures vrij voor gemotiveerde jonge programmeurs. Maar wie zijn deze oude rotten eigenlijk en wat hebben ze gedaan om 6 miljoen euro aan investeringen te krijgen?
CEO
Forest Key, de CEO van Pixvana loopt al aardig wat jaren mee in de wereld van Technlogie. Hij is ooit een van de gelukkigen geweest die bij Lucasfilms mocht werken als Editor, Special effects man en post-productie supervisor. Een manusje van alles kun je wel zeggen, doordat deze man zo veelzijdig is heeft hij ook mogen meewerken aan een paar hele mooie films. Waaronder: Men in Black, Mission Impossible en natuurlijk Star Wars. Na Lucasfilms is Forest aan het werk geslagen bij ander big boys in de business zoals Microsoft en Macromedia.
CFO
Bill Hensel de CFO van Pixvana is ook geen onbekende, deze man heeft jaren lang gewerkt bij Adobe. Hier voerde hij de meest ingewikkelde titels en was een soort eindbaas, bij Adobe was hij: Vice President of Engineering for Video Collection, Vice President, Engineering of Dynamic Media en ook GM / Vice President Engineer of Digital Video and Digital Publishing.
Tijdens zijn laatste functie heeft hij de Adobe Flash Player ontzettend groot gemaakt, de player werd eerst gebruikt voor slechts 25% van alle applicaties op het internet. Toen Hensel vertrok bij Adobe was dat zon 80%. Na zijn vertrek bij Adobe heeft hij nog 4,5 jaar voor Apple gewerkt, ook zeker niet de minste.
CTO CD
Scott Squires is de CTO en CD van Pixvana, Squires is iemand die bij alle grote bedrijven een vinger in de pap. Zo is hij ooit begonnen als Camera Assistent begonnen bij Columbia Pictures, daarna maakte hij al snel promotie bij Paramount picture en werd hij Research & Development supervisor bij Star Trek: The Motion Picture.
Zijn talent werd snel opgepikt door toen een vrij klein bedrijf: Lucasfilms, hier is hij 19 jaar lang werkzaam geweest als Visual Effects Supervisor. Dit deed hij in een dubbelrol bij ILM waar hij onder meer werkte aan Star Wars: The Phantom Menace en Van Helsing.
Ondertussen heeft hij ook nog even gewerkt bij Twentieth Century Fox als Visual Effects Supervisor bij de film Transformers: Dark Side of the Moon. Voor degene die deze film hebben gezien of weten hoe graag Michael Bay te veel visuele en speciale effecten gebruikt, heeft wel enige indicatie hoeveel skills Scott Squires heeft. Ook heeft hij een rol aangenomen als Commercial Director een bedrijf dat al meer dan 500 verschillende commercials heeft geschoten voor alle grote merken ter wereld zoals: Sprite, Disney, McDonalds, Axe, Kia, Corona en MTV.
CMO
De laatste persoon verantwoordelijk voor Pixvana is CMO Sean Safreed.Er is niet veel bekend over Sean Safreed, hij heeft een jaar gewerkt bij Apple als 3D artiest en VR pionier. Hier was hij verantwoordelijk voor Quickdraw 3D en QuickTime VR.
Daarna heeft Safreed nog 2 jaar bij Pinnacle Systems gewerkt, hier heeft hij veel waardevolle software geschreven. Na Pinnacle is hij begonnen aan zijn beste project tot nog toe: Red Giant Software. Dit bedrijf schrijft software die over de hele wereld wordt gebruikt, door bedrijven zoals Adobe, Apple en Sony.
Dit team heeft bij elkaar meer dan 100 jaar ervaring in de technologische wereld en het zal niet lang meer duren voordat ze ook een belangrijke rol spelen in de virtual reality wereld. Door met bedrijven als Apple, Microsoft, Adobe, Lucasfilms en Red Giant gewerkt te hebben is er belachelijk veel ervaring in dit team gekomen. Wij kijken erg uit naar de uitvindingen en nieuwe software die dit team zal creëren, Pixvana is een start-up om in de gaten te houden!
De New York Times is een instituut binnen de traditionele media. De laatste jaren hebben kranten en andere gedrukte tijdschriften grote moeite lezers te behouden. Mensen lezen nieuws online, het moet snel, kort en digitaal zijn. NYT blijft gelukkig niet steken in traditie en zoeken naar nieuwe manieren om nieuwswaardige informatie over te brengen, en verdieping te bieden in de fast food nieuwswereld van Twitter en RSS Feeds. Hiervoor zet NYT in op VR.
The Displaced
De vluchtelingenkwestie komt letterlijk steeds dichterbij. In deze documentaire hoor en zie je drie verhalen uit de dertig miljoen mensen wereldwijd die moeten vluchten uit hun land en hun thuis. De 360 graden video plaatst je direct in de omgeving, je kunt de verblijfplaatsen zien, de armoede maar ook spelende kinderen.
Je kunt de film bekijken in de browser op Youtube, maar via een Google Cardboard stap je echt in die wereld, en zo komt het nieuws heel dichtbij.
Take Flight
Deze series korte films vertellen geen verhaal, het betreft een collectie van bekende acteurs die zweven in de ruimte. Het lijkt alsof je in een droom kijkt met wereldsterren die voor je neus zweven.
In het echt hangen ze aan kabels, via de website van NYT krijg je ook een kijkje achter de schermen. Na de harde realiteit van The Displaced kun je met Take Flight je zinnen even verzetten.
NYTVR App
Een deel van de VR films die NYT produceert zijn te bekijken op YouTube, daarnaast hebben ze ook een eigen app. Ze adviseren daarbij gebruik te maken van de Google Cardboard, maar je kunt ook zelf je smartphone vasthouden. Op iOS is er alleen een iPhone app, als je liever via een echte iPad app kijkt kun je ook VRSE downloaden, daar kun je The Displaced ook bekijken.
Het is lovenswaardig dat de New York Times niet op hun lauweren rust en zich actief mengt in nieuwe manieren om nieuws over te brengen. VR video geeft een ongeëvenaarde intimiteit en brengt onderwerpen van over de hele wereld naar je toe. Het is ook slim dat ze naast deprimerende reportages ook aandacht besteden aan luchtige, in dit geval letterlijk, kunstzinnige content met bekende gezichten.
Horror, Games, en nu muziek. Vrtify CEO Facunda Diaz denkt dat de virtual reality branche muziek heft vergeten tijdens het ontwikkelen van virtual reality. Zijn bedrijf Vrtify gaat proberen om virtual reality te veranderen met een virtual reality muziek platform, zij willen alles aanpakken van concerten tot aan de videoclips die we nu kennen.
Ontstaan
Vrtify werd 3 jaar geleden opgericht, en eigenlijk was het bedrijf volledig gericht op het creëren van VR games. Het bedrijf heeft veel software geschreven waarmee games ontwikkeld kunnen worden, de software was vrij uniek omdat deze games op elk platform gespeeld konden worden. Daarnaast hebben ze ook nog een eigen vr camera ontwikkeld, met daarbij nabewerking tools. Een hele prestatie, aangezien er nog geen vr technieken ontwikkeld waren.
VR Muziek
Nu virtual reality echt groot begint te worden, begon Diaz te merken dat alle grote bedrijven zich richtten op games en intense ervaringen. Niemand richt zich in deze tijd, behalve een paar grote labels die festivals commercieel willen uitmelken , Diaz rook succes en is begonnen met het ontwikkelen van het eerste virtual reality muziek platform.
De demo van de app bestaat dit moment nog uit eigen MP3 bestanden, daarnaast heb je de mogelijkheid om de app op spotify aan te sluiten. Hierdoor heb je de mogelijkheid om miljoenen verschillende liedjes te beluisteren.
Tijdens het beluisteren van nummers heb je de mogelijkheid om naar animaties te kijken die synchroniseren met de muziek. Een van de animaties bestaat uit 3 dansende poppetjes, een andere animatie bestaat weer uit rondvliegende vuurspugende draken. De tweede functie van de app heeft ook de iets meer bekendere theater ingestelde omgevingen, zoals Youtube en Vevo.
Virtual concerts
Een derde functie van de app is de toegang tot live concerten in 180 of 360 graden. Het mooie aan deze opnames van concerten is niet alleen dat Vrtify toegang heeft tot alle concerten, Vrtify heeft ook de audio opname techniek ontwikkelt. De zogenaamde 3D audio is als eerst ontdekt en ontwikkelt door Diaz.
Vrtify plaatst een aantal microfoons in een café of poppodium en kan wel tot 60 verschillende nummers opnemen op een avond. Vrtify gebruikt deze microfoons dan als een soort sensoren, en het geluid als signalen die dan gemixt worden. Deze mix wordt dan afgespeeld door een kop- of hoofdtelefoon, door de geluiden van verschillende kanten krijg je het idee dat je midden in de zaal staat.
Deze techniek zou wel eens voor interessante taferelen kunnen zorgen, want door de nieuwe opname techniek zou de bezoeker ook rond kunnen lopen bij een virtueel concert. De techniek is zo nieuw dat er zelfs een nieuw bestandstype voor is aangemaakt, wat de afkorting zal zijn is nog onbekend.
Toekomst
Video combineert met de nieuwste opname technieken is een goede fundering voor virtual reality muziek, de app is nog steeds volop in de ontwikkeling. Diaz heeft laten weten dat Vrtify voor de consument pas in Q2 van 2016 verkrijgbaar zal zijn.
Vrtify zal de app in bèta laten testen tijdens aankomend CES, de grootste elektronica beurs ter wereld. Vrtify zal een stand hebben tussen de grote jongens, en staat zelfs naast Oculus. Investeerders hebben veel vertrouwen in de technieken die Vrtify gebruikt, in een eerst sponsor ronde heeft Ventures VC zon 3.2 miljoen dollar geïnvesteerd.
Virtual Reality word steeds bekender, en daar horen natuurlijk ook de symptomen van simulatie ziekte bij. Maar hoe komt het nou precies dat sommige mensen na 5 minuten misselijk worden en anderen wel een uur door kunnen gaan? Wij geven je een verklaring voor deze mysterieuze ziekte en geven je een paar tips om dit te vermijden.
Simulatie ziekte
Simulatie ziekte verwijst naar symptomen die opkomen tijdens het ervaren van een virtuele omgeving. De hoofdoorzaak voor simulatie ziekte is het conflict tussen het visuele gevoel en het fysieke gevoel dat je krijgt tijdens het ervaren van een virtuele omgeving.
Zo is het bij veel videos dat je geen armen of benen hebt, onder je zit vaak een zwart gat. Toch ben je aan het bewegen, je vliegt door de lucht of zwemt door een oceaan. Je hersenen kunnen niet bevatten dat je kan bewegen zonder je armen of benen en gaat daardoor op verschillende manieren contact zoeken met je ledematen.
Dit zorgt er vaak voor dat je duizelig wordt of dat je last krijgt van je evenwicht. Volgens ons valt dit te vergelijken met het overmatig gebruik van alcohol, door te veel drinken raak je de controle over je lichaam kwijt. Nu wil het niet zeggen dat het ervaren van virtual reality net zo slecht is als een avond te veel drinken, maar de symptomen lijken wel op elkaar.
Stroboscoop en hoogte
Er zijn nog meer oorzaken voor deze symptomen dan alleen het conflict tussen je ogen en je lichaam, door bijvoorbeeld snelle bewegingen vlak voor je ogen kun je ook ziek worden. Denk hierbij aan een stroboscoop, de lichten van een stroboscoop flitsen zo snel dat je ogen zich elke keer moeten aanpassen aan de licht/duisternis verhouding.
Ook is het zo dat je niet te lang moet doorgaan met simulaties, ook al kun je het wel langer volhouden. De hersenen moeten in een hele korte tijd veel meer informatie verwerken dan normaal omdat je in 360 graden om je heen kan kijken.
In het dagelijks leven doen we dit natuurlijk ook wel, maar wij kijken in natuurlijk licht met natuurlijke snelheid, kunstmatig lichtvormen en snelheden kunnen voor flinke hoofdpijn zorgen als je er te lang naar kijkt.
Bij sommige simulaties zoals een achtbaan heb je het gevoel dat je wel op 10 meter hoogte zit, dit is erg leuk maar kan bij sommige mensen voor misselijkheid of paniek zorgen. Het is daarom belangrijk dat mensen zich ten alle tijden ergens aan vast kunnen houden, hierdoor raken zij het contact met de realiteit niet kwijt en weten ze dat het allemaal niet echt is. Daarnaast is er nog een symptoom waar je niets aan kan doen, sommige mensen kunnen nou eenmaal niet tegen stereoscopie. Ze hebben moeite met diepte zien en worden soms al duizelig van televisie kijken, het is belangrijk dat je deze mensen ten alle tijden ondersteunt en ze niet dwingt om virtual reality te proberen.
Field of view en Latency
Field of view is een belangrijke sector binnen virtual reality, dat wil zeggen de grootte van je blikveld. Het is goed dat een bril een grote field of view heeft want daardoor heb je een hoger niveau van immersie, maar het field of view moet ook niet té groot zijn.
Anders moeten je hersenen weer teveel informatie opnemen en kun je last krijgen van hoofdpijn, de mate van field of view die een persoon aankan verschilt heel erg. Er is dus geen maatstaaf waar jij je aan moet houden, je moet er zelf achter komen waar deze grens ligt.
Een andere bekende oorzaak van simulatie ziekte is Latency, er is eigenlijk geen goed Nederlands woord om deze term te omschrijven. Latency is een onaangename ervaring en komt vaak voor in video games, je geeft je personage in de game een commando. Bijvoorbeeld je laat je personage naar voren lopen, latency komt voor als het personage veel later reageert dan jij het commando hebt gegeven.
Normaal is dit niet meer dan frustrerend, maar in virtual reality ligt dit iets anders. In virtual reality ben je namelijk zelf het personage, en als jij wil lopen dan gaan je hersenen er van uit dat dit ook gebeurd. Als dit niet gebeurd krijgen je hersenen een klein schokje, niets ernstigs maar wel vervelend. Er zitten geen consequenties aan latency, behalve dat je de game graag wil afsluiten omdat je het te vervelend vindt om door te spelen. Latency kan verholpen worden door een goede PC met een dikke grafische kaart te kopen.
Remedie
Een van de beste remedies tegen al deze symptomen is ervaring. Hoe vaker je virtual reality hebt gebruikt , hoe minder last van simulatie ziekte je zal krijgen. Tuurlijk zijn er nog dingen die irritant zijn zoals latency, maar op den duur zullen je hersenen doorkrijgen dat geen armen en benen hebben normaal is.
Daarom schrijven wij bij VR-Expert iedereen een flinke dosis virtual reality voor, niet meer dan een half uurtje per dag. Een gevalletje vuur met vuur bestrijden.
Als de echte high-end HMDs uitkomen zoals de Oculus Rift CV1, de HTC VIVE en de Playstation VR, dan ben jij er in ieder geval klaar voor om optimaal te genieten van virtual reality.
Tips
Voor de echte virtual reality leken hebben we nog een paar handige tips:
Tip 1: Zorg ervoor dat de virtual reality bril die je gaat gebruiken goed afgesteld is voor je ogen. Iedereen heeft andere oog afmetingen, of het nou de afstand tussen je ogen is of je field of view. Neem de tijd om de virtual reality bril goed af te stellen voor jou ogen. Verkeerde kalibratie is een van de hoofdoorzaken van simulatie ziekte.
Tip 2: Virtual reality gaming is heel anders dan normaal. Begin daarom rustig te gamen en vlieg er niet direct vol in, iets dat ook goed helpt is de helderheid van je scherm lager zetten. Dit zorgt ervoor dat je hersenen niet te veel informatie in een keer opnemen.
Tip3: Als je misselijk begint te worden moet je producten eten of drinken die gember bevatten, dit helpt tegen de misselijkheid. Maar het is beter om helemaal geen simulatie ziekte te krijgen, dus wij adviseren dat je af en toe een pauze neemt van virtual reality.
De ontwikkelaars van allerlei virtual reality bedrijven zijn ontzettend druk bezig om alle brillen zo veel mogelijk te optimaliseren. In veel games en ervaringen worden al handen, armen, voeten en benen ingebouwd. Ook zijn de meeste brillen nu verkrijgbaar met verstelbare lenzen, sommige lenzen kun je zelfs verwisselen naar verschillende sterktes. Nog een laatste tip: als je een video of game speelt of bekijkt waarin het karakter wel armen of benen heet, probeer dan de bewegingen van het karakter na te doen. Je ziet er heel stom uit, maar krijgt geen last van simulatie ziekte.
Het eerste virtual reality café ter wereld word geopend in Nederland, het virtual reality café wordt een terugkerend event. In het centrum van Amsterdam zal het evenement gehost worden door het Koreaanse restaurant Yokiyo, het doel van het virtual reality café is om mensen kennis te laten maken met de techniek en de apparatuur zonder dat mensen er veel geld voor moeten betalen.
Dure technologie
Virtual reality is vrij ontoegankelijk, de technologie is duur, ingewikkeld en niet aantrekkelijk voor de consument. Het virtual reality café wil hier verandering in brengen, door mensen toegang te bieden tot een café die tot de nok aan toe afgeladen is met virtual reality apparatuur.
De google cardboard is natuurlijk een leuke instapper voor mensen die een eerste ervaring willen in virtual reality, maar voor de prijs van een google cardboard kun je ook kennis maken met high-end virtual reality.
Oculus Rift DK2
Zo zullen er bijvoorbeeld meerdere Oculus Rifts aanwezig zijn in het VR café, de meest bekende virtual reality bril ter wereld. De bril wordt aangedreven door een computer met een sterke grafische kaart, door speciale virtual reality applicaties te draaien komt er een 3D simulatie in de bril. Doormiddel van stereoscopie en gyroscopen krijg je het gevoel dat je echt aanwezig bent op een andere plek, de zogenaamde presence.
In het café wordt met de Rift DK2 gewerkt, de tweede ontwikkelaarsversie van Oculus. Dit is de tot nu toe beste versie die uit is van de Rift.
Samsung Gear VR
Een andere bekende virtual reality bril is de Samsung Gear VR, deze virtual reality bril gemaakt door Samsung en Oculus was binnen 2 dagen al wereldwijd uitverkocht. Het bijzondere aan deze bril is dat je virtual reality ervaringen van de beste kwaliteit ervaart, zonder dat er een dikke pc aan te pas hoeft te komen. De bril word namelijk volledig aangestuurd door een Samsung telefoon.
De telefoon wordt in de bril gezet en kan daarna in een speciaal virtual reality menu allerlei applicaties afspelen. Dit kan variëren van een ritje in de achtbaan tot volledige games, door een Bluetooth controller aan te sluiten op de telefoon gaat er een wereld van opties voor je open.
Verder is de Samsung Gear voorzien van allerlei soorten comfort en handigheden, zo zit er bijvoorbeeld een ventilator in de bril die beslagen lenzen tegen gaat.
Ook zit er een verstelknopje boven op de bril waarmee je de sterkte van de lenzen kan bijstellen, een Touch screen om mee te navigeren, en een extra ingang waarmee je de telefoon kan opladen of een koptelefoon kan inpluggen.
Andere brillen
Naast de Oculus Rift DK2 en de Samsung Gear VR zullen er ook ander virtual reality brillen aanwezig zijn in het café. Zo zullen er ook Google Cardboards aanwezig zijn, de kartonnen virtual reality bril van Google. Het ideale instapmodel voor virtual reality, goedkoop en van degelijke kwaliteit.
Daarnaast zullen er ook de plastic brillen van Homido aanwezig zijn. Ook al is het concept van de Homido hetzelfde als de Google Cardboard, de kwaliteit van de Homido is aanzienlijk beter. Met toegevoegd comfort, hoofdbanden en betere lenzen is dit ook een bril die wel aanwezig moet zijn.
Een andere aanwezige bril is er een die erg in het oog springt, de Merge VR bril. Deze paarse bril is gemaakt van een speciaal soort rubber waardoor het dragen van de bril niet alleen heel comfortabel is, maar de bril is ook nog eens erg duurzaam. Je kan duwen en trekken aan de bril maar de Merge is niet kapot te krijgen, daarnaast is de bril voorzien van verstelbare lenzen en extra controle opties.
Ervaringen
Tijdens het event zal er een breed scala aan vr ervaringen aangeboden. Met onder meer 5 verschillende achtbanen met elk hun eigen kenmerken. Een app waarmee je een wandeling kan maken door de ruimte en rondom het ISS, en waarmee je kan racen over verschillende circuits in een ruimteschip.
Verder kun je rondvaren in een boot op een ontdekkingsreis door een mystieke wereld, of verstoppertje spelen met een T-rex. Dit is slechts een kleine greep uit een indrukwekkende line-up van virtual reality ervaringen.
VR-Experts
Voor de aanwezigen in het café is er de gelegenheid om vragen te stellen over virtual reality aan Tim Nijland en Jeff Shaw, twee virtual reality experts die samen dit hele project hebben opgezet.
Het café zal ook dienen als een soort ontmoetingsplek voor virtual reality enthousiastelingen, en ondernemers of ontwikkelaars die willen werken met virtual reality. Mensen dichter bij elkaar brengen in een virtuele wereld, een lastige opgave totdat het vr café er was.
Tickets
Tickets voor het event zijn zeer beperkt beschikbaar, kosten 15 euro en zijn verkrijgbaar via de website. Aanwezigen kunnen hiermee drie vr ervaringen naar keuze beleven. Eventuele additionele ervaringen zijn op locaties te bestellen middels zogenaamde vr-tokens. Deze tokens worden los verkocht voor 5 euro per stuk. Heb je nou geen zin om te betalen, maar je wil wel langskomen om te kijken hoe het gaat? Geen probleem, je kunt ten alle tijden naar binnen lopen om te kijken of een praatje te maken. Voor meer informatie kun je naar de website van het vr café, of naar de Facebookpagina van het vr café.
Alweer een nieuw artikel over de laatste releasegames, deze keer wordt het artikel volledig gewijd aan Playstation VR. Dit in tegenstelling van de vorige artikelen over releasegames die over de releasegames van Oculus en Playstation gingen. In deze editie van de releasegames gaan we het hebben over de Megarobot-golf game 100ft Robot Golf, de controle game Golem, de zombie game The Modern Zombie Taxi Co. En de dogfight game Ace Combat 7.
100 ft. Robot Golf
Tiger woods kan zijn biezen pakken als deze robots langskomen, de game heet niet voor niets 100 ft. Robot Golf. De robots zijn letterlijk 100 ft hoog, zon kleine 30,5 meter. Dat zorgt voor rare taferelen op de golfbaan, de golfbaan is namelijk een stad.
En in plaats van netjes golven op een eerlijke en sportieve manier draait deze game helemaal om totale destructie, er breken constant gevechten uit tussen robots die zo de hele stad kapot maken.
Een leuke feature die je kan gebruiken in de game is bijvoorbeeld de multiplayer functie, je kan wel met 4 spelers tegelijk spelen. Een nieuwe functie in de vr scene is de split screen multiplayer, hoe dit zal werken weten we nog niet. Er zitten al 2 beeldschermen in een virtual reality bril, als deze ook nog in 4 verschillende vakken worden verdeeld ben ik bang dat het heel onoverzichtelijk zal worden.
In de game speel je dus een grote allesvernietigende golvende robot, een aparte verschijning. Als je de verschijning nog niet apart genoeg vind kun je deze nog aanpassen in een speciale customization hangar. Er zijn verschillende banen die te bespelen zijn in de game waaronder een stad, de maan, de bergen en een normale golfbaan. Je hebt dan ook nog de optie om echt te gaan golven of het gevecht aangaat met de andere robot om op een iets minder eerlijke manier te winnen.
Golem
Een hele interessante en mysterieuze game van Highwire studios. De presentatie van de game is erg goed gedaan, je krijgt direct een beeld over de besturing van Golem. In de game ben je eigenlijk twee personen tegelijk, een jong meisje en een reusachtige stenen reus. Hoe dat in elkaar zit daar zijn we nog niet helemaal uit, er is in ieder geval een connectie tussen de twee.
Waarschijnlijk beschikt het meisje over magische krachten in haar ogen. Tijdens de intro van de game zie je het meisje met een blinddoek om verschrikt om zich heen kijken, in de volgende scene van de intro zie je het meisje met grote blauwe lichtgevende ogen, en diezelfde kleur in de ogen van de grote reus.
De makers van de game verklappen al wel dat het een vrij lugubere game zal worden, door de ogen van de stenen reus moet je allemaal verschillende missies uitvoeren. In deze game zal je op zoek gaan naar oude ruïnes en verloren schatten. Een soort ontdekkingsreis in een fantasiewereld, en tevens de eerste vr game van Highwire studios. Als we van de promovideo uit mogen gaan krijgen we een hele vette vr game volgend jaar.
The Modern Zombie Taxi Co.
Dit is een hele andere kijk op de zombie Apocalyps dan diegene die we gewend zijn, in The Modern Zombie Taxi Co. Gaat het niet om het vermoorden van zombies maar het vervoeren van zombies. In Zombie Taxi ben je een van de laatste mensen op aarde, de zombies eten je niet op omdat ze je nodig hebben als taxi chauffeur.
Maar dan moet je de zombies wel vervoeren op de manier die zij leuk vinden. De verzoekjes van de zombies zijn erg verschillend, de ene wil ontzettend snel vervoerd worden en dat je gave stunts doet en andere zombies willen dat je heel rustig rijdt.
Ook moet je leren rijden onder bizarre omstandigheden zoals een boterhammenregen en rondvliegende strandballen. Het is een kleurrijke en grappige game, omdat je ook de mogelijkheid hebt om de zombies van je af te slaan. Want ook al ben je de enige taxichauffeur in de stad, de zombies blijven hongerig naar mensenvlees.
Ace Combat 7
Een oudere game op een nieuw platform, Ace Combat is de ultieme dogfight game. Met een wijde variatie aan vliegtuigen is het jou doel om zoveel mogelijk van je vijanden neer te schieten, zo kun je bijvoorbeeld in een apache helikopter, en F-16 of een stealth bomber verschillende missies uitvoeren. De opgenoemde voorbeelden is slechts een kleine greep uit het wijde assortiment aan vliegtuigen die je kunt gebruiken in de game.
Een nieuw aspect aan Ace Combat is natuurlijk wel dat de game volledig in virtual reality gespeeld wordt. In Ace Combat is het heel belangrijk dat je om je heen kan kijken tijdens het vliegen, in zekere zin wordt het vliegen in virtual reality dus makkelijker. Hoe het vliegtuig precies bestuurd wordt is nog niet zeker, waarschijnlijk wordt een Playstation move controller als stuurknuppel gebruikt. Ace Combat komt weer terug, maar niet op de manier die we verwacht hadden. Wij zijn erg benieuwd naar het resultaat, zeker als je weet dat de trailer in real-time is opgenomen.
360 graden videos zijn over het algemeen ontzettend duur en ingewikkeld om te maken, de cameras zijn ontzettend duur en het de nabewerking van de videos duurt vaak lang. Nadat Google al gratis het ontwerp van de Google Cardboard heeft vrijgegeven hebben ze nu de Google Cardboard Camera uitgebracht waarmee je eigen VR fotos kunt maken.
Cardboard Camera App
De Google Cardboard app geeft gebruikers de gelegenheid om eigen persoonlijke virtual reality fotos te maken. Je kunt dus heel gemakkelijk je eigen fotos maken met je smartphone, daarna kun je deze bekijken in je cardboard app. Android gebruikers moeten een foto maken en dan een volledige cirkel maken met de camera, na het ronddraaien wordt de foto verwerkt. Na het verwerken plaats je de smartphone in de Google Cardboard en je kunt genieten van je persoonlijke 360 graden portret.
Google
VR fotos zijn drie dimensionele panoramas, met 2 verschillende kijkhoeken voor elk oog. Dit zorgt ervoor dat objecten verder van de camera ook verder weg lijken, je gaat dus diepte zien.
Je kan rondkijken en nieuwe dimensies ontdekken in de fotos, je hebt ook de mogelijkheid om geluid op te nemen tijdens het maken van de fotos om het gevoel van het moment weer op te wekken.
Gratis Content
Google is de laatste tijd lekker bezig, gratis cardboards en gratis 360 graden fotos, alles lijkt gratis te zijn bij Google tegenwoordig. En niet zonder reden, Google heeft bij verschillende virtual reality partijen vingers in de pap. Bijvoorbeeld bij virtual reality bedrijf JauntVR, en ook bij GoPro met de virtual reality camera Oddyssey. Google heeft er dus baat bij dat virtual reality mainstream wordt.
In de toekomst verwachten we nog veel meer van Google, de app is namelijk nu nog exclusief voor Android toestellen. Het is slechts een kwestie van tijd voordat de app uit komt voor iOS gebruikers, wij hopen dat er uiteindelijk ook een vr video app uitkomt.
Al vanaf het begin is de porno industrie bezig om zichzelf te vernieuwen. Zo zie je dat als er een nieuwe technologie op de markt komt, de porno industrie er figuurlijk op duikt. VHS liet zich in met de porno industrie en werd op deze manier groter dan Betamax, en een van de eerste DVDs die uitkwam stond vol met pornografische content. Ook Blu-ray moest er aan geloven, tegenwoordig willen pornoproducenten alleen nog in High Definition filmen. En nu is ook virtual reality aan de beurt. Kink VR wil in de virtuele wereld een marktleider worden.
Kink platform
Kink VR wil dus een leidende rol aannemen binnen de virtuele pornowereld, daarom hebben ze een eigen platform opgezet. Op dit moment is er nog niet zoveel pornografische content beschikbaar, voornamelijk omdat 360 graden opnames nog heel duur zijn.
Toch zijn er al een aantal grote spelers binnen de porno-industrie bezig met deze content, dit is voornamelijk omdat het point of view erg meetelt. Doordat het lijkt alsof je zelf de hoofdrol hebt in een porno productie heb je een hoger niveau van immersie, het gevoel dat je daadwerkelijk zelf bezig bent.
Naughty America is ook al wat langer bezig met de productie van VR porno, vaak wordt de camera op het hoofd van een acteur geplaatst waarmee het lijkt of jezelf de hoofdrolspeler in de film bent. Of jouw lichaam overeenkomt met die van de acteur is een stukje fantasie die je zelf moet overbruggen.
VR porno pionier
Ella Darling is een groot voorstander van virtual reality porno, als pornoactrice houdt ze al wekelijks een VR chat met haar fans. Ze heeft al meermaals gepleit voor toegang op het Oculus netwerk. Hoewel het standpunt van Oculus is dat ze geen censuur willen toepassen, blijkt het dat pornografische toch niet wordt toegelaten.
Het is overigens wel mogelijk om zelf 360 graden pornografische content te downloaden en die dan met een Rift af te spelen, maar Oculus zal net als Apple zo veel mogelijk pornografische content weren.
Alle producten van VR porno bieden hun diensten aan voor de Oculus Rift, Gear VR en Cardboard platformen. Ze wedden niet op één paard zoals bij VHS maar zijn all-inclusive. KinkVR vereist overigens wel een geldig mail adres om de site te bezoeken, Naughty America is zonder login te bekijken. Wees gewaarschuwd hevige NSFW.
Guitar Hero en Rock Band, de bekende muziek games waardoor je een rockster kon zijn in je woonkamer. De meest epische concerten werden door jou gespeeld en alles wat je deed was fantastisch. Ergens onderweg is de ontwikkeling van de games opgehouden, er werden geen nieuwe dimensies meer toegevoegd. Palmer Luckey zorgde voor de ommekeer door Rockband naar Oculus te brengen.
Rockband VR
Palmer Luckey presenteerde tijdens de Game Awards de game op de meest dorky manier ooit, alleen zoals hij dat kan. Compleet met nepgitaar, oude rockers, een overkill touringcar en slecht acteerwerk werd bekend gemaakt dat Rockband een van de releasegames gaat worden.
Bij Rockband VR gaat het er natuurlijk om dat het net lijkt alsof je zelf op het podium staat, een juichend publiek voor je en de rest van de band achter je. Dan zijn we direct bij het eerste vraagstuk over de game beland; moet je voor de game een compleet arsenaal aan instrumenten in huis halen?
Wij denken van niet, waarom spelen in de virtuele wereld als je nog steeds gebonden bent aan de materialistische realiteit. Dan zou het hele punt van Oculus wegvallen, wij verwachten dat je een soort Wii controllers gaat krijgen die zullen fungeren als gitaar, drumset of keyboard.
Het 2e vraagstuk gaat over een van de grootste problemen die Oculus vanaf het begin al kent; de overvloed aan kabels. Doordat je veel verschillend kabels om je heen hebt hangen is vrij bewegen redelijk moeilijk, je hebt dus een gelimiteerde actie zone. Dat betekend dus dat je niet met je gitaar kan rondrennen over het podium, of Oculus hier inmiddels al een oplossing voor heeft bedacht is nog onbekend.
Controllers
Er is dus nog weinig bekend over hoe je de instrumenten moet bespelen en hoe de controllers voor de game er uit zullen zien. In de aankondiging van de game valt wel te zien dat er bij de gitaar 6 verschillende knoppen zijn, een knop voor elke fret van de gitaar. Ook hebben alle knoppen verschillende kleuren, dit lijkt dus veel op de controller van Guitar Hero.
Ontwikkelaars
Oculus is de samenwerking aangegaan met de ontwikkelaars van Harmonix, die bekend zijn van Disneys Fantasia, Amplitude en natuurlijk Rock Band. Ook voor Harmonix is Rock Band VR weer een nieuwe uitdaging, de game moet namelijk in 360 graden gespeeld worden. Behalve nieuwe kijkhoeken zullen de ontwikkelaars dus ook moeten wennen aan het gebruiken van 3D technieken, we zijn dan ook erg benieuwd hoe ze deze taak hebben ingevuld,
Voor verdere inspiratie voor de game hebben Palmer Luckey en Harmonix de hulp ingeroepen van de Rock band DragonForce. De Britse Power Metal band is een persoonlijke favoriet van Palmer Luckey en hebben ook meegeholpen aan de promo video, aan het eind kaapt Palmer Luckey zelfs de touringcar van DragonForce.
Oculus laat zien dat ze niet alleen bezig zijn met hardware, maar ook met software, games en nieuwe manieren om oude games weer interessant te maken. Laten we hopen dat het enthousiasme van Palmer over zal slaan op de consument.
De Gear VR is dé virtual reality gadget van het moment, op de eerste dag was de Gear VR al volledig uitverkocht. Naast balletjes schieten, zwemmen met haaien of Netflix kijken heeft de Gear VR nog geen productieve functie, alleen nog maar entertainment. Vandaag wil Samsung de eerste echt functionerende internetbrowser uitbrengen op de Gear VR.
VR browser
De naam van de allereerste virtual reality internetbrowser is niet echt een inspirerende, Samsung noemt de browser namelijk: Samsung Internet for Gear VR. De naam is dus niet echt geweldig, maar wat kan de browser allemaal? Het internet is namelijk nog niet aangepast voor speciale virtual reality browsers.
In principe krijg je alle vrijheid om het hele internet te bekijken, alleen is dit niet echt geweldig om te doen. 2D beeld bekijken door een 3D beeld is niet bepaald een nieuwe leuke ervaring. Je hebt wel de mogelijkheid om rechtstreeks 360 graden fotos en videos te bekijken via de browser, eerder was dit nog niet mogelijk en moest je de fotos en videos eerst downloaden om ze te bekijken. Ook krijg je de mogelijkheid om HTML-5 paginas te bekijken
Hoofdpijn en een zere nek
De browser is een geweldig idee, rondsurfen op het internet in virtual reality. Alle fotos en videos bekijken een virtual reality bril, de browser is wel echt een primeur. Alleen is er niet echt goed nagedacht over het gebruik van de app, zoals dat wel vaker gebeurd bij de allereerste versie van een product of applicatie.
Het is namelijk ontzettend lastig om paginas op te zoeken in de browser, niet zozeer omdat 360 graden content meer tijd nodig heeft om te laden. Meer om het feit dat het typen in de adresbalk ontzettend veel moeite kost, je kunt namelijk alleen typen door je hoofd te bewegen en te kijken naar bepaalde letters.
Voor 1 pagina is dit nog wel te doen, al helemaal met aanvullende adresbalken. Maar helaas blijkt dit met Samsung internet for Gear VR nog erg lastig. Er zijn dan ook al veel klachten over hoofdpijn en mensen met een zere nek. Het is nog wel mogelijk om met stem commandos te geven aan de browser, maar wie wil nou hardop zeggen wat diegene bekijkt op YouTube?
Oplossingen
Er zijn dus nog veel problemen met de browser voor de Samsung Gear VR, maar niet getreurd de mannen van Samsung zijn al druk bezig met het zoeken naar oplossingen.
In de toekomst zal er misschien wel een vorm van een toetsenbord bij de Gear VR geleverd worden. Virtual reality is nog verre van perfect, maar er zijn veel mensen druk bezig met inventieve uitvindingen om de techniek alleen nog maar beter te maken.
Je hoeft geen fanatieke gamer te zijn om de titel Fallout te kennen. De vierde game in deze serie brak alle verkooprecords en slokt de tijd van menig fervent gamer geheel op. In de immersie van dit spel ontbreekt alleen nog maar een stukje VR. Met de Virtuix Omni kun je letterlijk rondlopen in het spel voor een hyperrealistische ervaring.
Kickstarter succes
De Omni begon als een Kickstarter project en haalde meer dan 1 miljoen dollar binnen. In december zullen de backers hun exemplaar ontvangen, ongetwijfeld hun meest gewaardeerde kerstcadeau van het jaar.
In het kort is de Omni een soort schaal waar je in kunt lopen met sensoren waarmee je in games afstanden af kunt leggen. Gekoppeld aan pistolen en controllers kun je jouw favoriete games spelen in VR. Je hebt ook nog een Oculus Rift headset nodig, die worden niet meegeleverd.
Nu te bestellen
Via de Virtuix online winkel kun je een productiemodel bestellen. De originele zelfbouw pakketten waren $250,-, voor de uiteindelijke versie betaal je $699,- en je kunt een aantal optionele accessoires bestellen.
Daarnaast heb je een krachtige PC nodig en een Oculus Rift headset. Daarmee is het geen product voor de grote massa, het is wel te verwachten dat je de Omni aan gaat treffen op gaming conventies en andere evenementen.
Fallout 4 workout
Na de Wii Balance Board is dit misschien de nieuwe fitness gaming hype. Je kunt de bekende titels als Fallout, Skyrim en Minecraft spelen, zolang ze standaard toetsenbord input ondersteunen. Je moet echt kilometers maken, een knop voorwaarts is nu een stap op de Omni.
Daarmee is het een ideale manier om fit te worden met computerspellen. In de laatste demo heeft de speler een groot geweer in handen en de beroemde polscomputer aan de arm. Het lijkt echt alsof je rondloopt in het spel.
Vroeger waren we heel blij met onze grote logge Nokias, de onverwoestbare telefoon met een accu die wel een week lang meeging. Tegenwoordig lijkt niemand zich nog druk te maken om Nokia, de grote merken zoals Samsung en Apple hebben de markt volledig overgenomen. LG, Nokia en Sony zijn een beetje achtergebleven. Nokia doet nu heel erg zijn best om de producten weer naar de top te brengen.
De Nokia OZO is ontworpen en gebouwd in Finland, de bakermat van Nokia. De vr camera is gemaakt van aluminium en is ongeveer zo groot als het hoofd van een mens, toch weegt de camera maar 4,5 kilogram. De camera lijkt een beetje op de lichaamsomvang van een kogelvis, en in plaats van beschermende stekels heeft de Nokia OZO iets anders aan de buitenkant.
De Nokia OZO zit namelijk helemaal onder de cameras, 8 om precies te zijn. Deze 8 cameras hebben een 2048 bij 2048 resolutie, de cameras zijn op een dergelijke manier verspreid dat de afstand tussen een gemiddeld paar ogen even groot is als de afstand tussen de cameras op de OZO.
Audio
Op deze manier wil Nokia OZO een realistischer beeld weergeven tijdens het dragen van een headset. Beelden worden in paren verwerkt zodat je over het beste stereoscopische effect beschikt, ook hebben ze 8 microfoons geplaatst. De cameras zijn strategisch naast de cameras geplaats voor het beste 3D audio effect.
De camera filmt met een field of view van 195 graden per lens, groot genoeg om een volledige omgeving vast te leggen. Aan de achterkant van de camera zitten twee grote openingen, de ene opening is voor de batterijen en een SSD kaart. De andere opening functioneert als een natuurlijk ventilatiesysteem, hierdoor hoef je geen ventilator in te bouwen die het geluid kan vervormen.
Streaming
Het prijskaartje van de Nokia OZO is een flinke $50.000 dollar, geen consumentenversie dus. De reden dat de OZO zo verschrikkelijk duur is komt door de livestream functie die de camera bevat. Dankzij de HD-SDI connectie op de camera, kan de OZO 1.5 gigabyte data per seconde versturen. Dat is genoeg om 360 graden beelden van alle cameras te versturen, de OZO kan ook lage resolutie beelden livestreamen. De camera heeft ook een Wi-Fi functie, hiermee kan de bestuurder van de camera het systeem van afstand besturen tijdens het filmen.
Microsoft
Sinds Nokia is overgenomen door Microsoft lijkt het erop dat er weer leven in de brouwerij is. Microsoft heeft eerder al aangegeven met virtual reality bezig te zijn, dus de OZO van Nokia zou een mooie aanvulling zijn op het virtual reality project van Microsoft. Zodra Nokia was aangeschaft heeft Microsoft een nieuwe afdeling opgezet, de Nokia Technologies Division werd opgericht in Helsinki.
Deze divisie kreeg de taak om nieuwe technologieën te ontwikkelen waardoor de interactie van mensen met technologie nog makkelijk zou gaan. De slogan connecting people die eerst werd gebruikt door Nokia voor mobiele telefoons is overgedragen aan de Technologies Division, dit om aan te geven dat Nokia een nieuwe hoofdstuk van het bedrijf aan het schrijven is
Universiteiten en colleges staan vaak bekend om de uitstekende studenten en atleten die ze voortbrengen. In Amerika is virtual reality al aardig doorgebroken bij deze laatste groep, Atleten krijgen trainingen in virtual reality. Maar sinds kort blijft het niet alleen bij trainingen in virtual reality.
Rekrutering
Het rekruteren van atleten kost veel universiteiten en colleges veel geld, de scholen moeten de atleten zien te paaien. Om deze atleten naar de scholen te halen wordt vaak alles uit de kast gehaald: betaalde vluchten, dure cadeaus, dure hotels en duur eten. En zelfs na al die moeite is het vaak nog niet zeker dat de atleten voor de betreffende school kiezen.
Virtual reality rekrutering
Om de kosten terug te brengen bij deze rekrutering hebben veel universiteiten en colleges modern alternatief bedacht. Tegenwoordig kunnen atleten gerekruteerd worden met behulp van virtual reality. In plaats van het dure alternatief, krijgen de atleten nu een virtual reality bril opgezet.
Zodra ze de bril opzetten krijgen ze een rondleiding over de campus, ze zien hun kamers, de training accommodaties en de lokalen. Daar blijft het niet bij, ze krijgen een speech van de coach, ervaren een training, en een team huddle tijdens een wedstrijd.
Virtual reality college
Een toenemend aantal colleges werken samen met software bedrijven om virtual reality showcases te creëren. Tot nu toe hebben de universiteiten van Nevada, de universiteit van Los Angeles, Kansas, Syracuse en Ole Miss een virtual reality programma opgezet. De grotere universiteiten en de professionele teams zullen snel volgen.
Veel beginnende studenten kunnen het zich niet veroorloven om naar verschillende universiteiten te reizen, daarom moeten we de universiteit naar de student toe brengen. En ze een reden geven om onze universiteit breder te bekijken. Volgens Kansas coach David Beaty is het belangrijk om de beginnende studenten de mogelijkheid te bieden om het echte college leven te ervaren, virtual reality maakt deze ervaring mogelijk.
Costly college
Het college leven in Amerika is erg duur, een gemiddeld schooljaar kost al snel $32,405 dollar. Ook moeten studenten betalen om te solliciteren bij een universiteit of college, de gemiddelde sollicitatie kost bijna $40 dollar. Voor studenten is het dus ook rendabel om scholen in virtual reality te bekijken.
Virtual reality komt steeds vaker voor in het dagelijks leven. Met de release van de nieuwe Gear VR, en de release van de Rift en de HTC Vive volgend jaar moet virtual reality mainstream worden.
Voor een lange tijd leek apple niets te doen met virtual reality, hiervoor zijn twee simpele redenen.Virtual reality is al eerder geflopt dus waarom zou het nu wel lukken? En omdat de computers van Apple simpelweg niet sterk genoeg zijn om virtual reality te draaien. Het bleef dan ook lang stil rondom Apple, tot een paar weken geleden.
Aanschaf bedrijven
Achter de schermen heeft Apple ervoor gezorgd dat ze niet helemaal achter bleven in de race om het beste virtual reality product op de markt te brengen. Zo hebben ze in het geheim al 3 bedrijven gekocht die allemaal werken aan virtual reality technologie. Ook al wordt er bij Apple niet gesproken over het ontwikkelen van virtual reality apparaten, geeft de aanschaf van deze bedrijven toch een sterke hint.
Metaio AR
Er is weinig bekend over het eerste bedrijf dat Apple gekocht heeft; Metaio AR. Sinds de aankoop door Metaio lijkt het bedrijf te zijn stil gelegd, er zijn geen producten meer te koop. Bovendien zijn bijna alle functies van de website uitgeschakeld, waarschijnlijk wordt de website volledig omgebouwd en de producten aangepast tot Apple kwaliteit.
Metaio AR specialiseert zich volledig op het gebied van Augmented Reality, tot aan de aanschaf door Apple was het mogelijk om ontwikkelaarsprogrammas voor Augmented Reality te downloaden.
Primesense 3D
De gloriedagen van Primesense lijken over te zijn, sterker nog het bedrijf bestaat niet meer.Primesense is volledig overgenomen door Apple inc. Primesense is het meest bekend om de 3D sensoren die ze gemaakt hebben.
Deze 3D sensor kennen wij eigenlijk onder een andere naam, Xbox 360 Kinect. Op dit moment is niet bekend wat de rol van Primesense binnen Apple is.
Star Wars Faceshift
Het laatste bedrijf is misschien wel de meest spannende, Faceshift is bekend van de film Star Wars: The Force Awakens. De technologie van Faceshift geeft de mogelijkheid om virtuele avatars dezelfde beweging te laten maken als echte acteurs, een soort virtuele laag over het echte acteerwerk. Deze technologie is al uitgebreid gebruikt bij de nieuwe star wars en meerdere projecten over de hele wereld.
Na de aanschaf van Faceshift kwam ook de eerste statement van Apple naar buiten: Apple koopt van tijd tot tijd kleinere bedrijven, we bespreken onze visie en het doel van deze aankopen niet in het openbaar. Het is dus wel duidelijk dat Apple bezig is met virtual reality ook al wordt dit niet in het openbaar besproken.
Het werd tijd dat Apple bezig ging met virtual reality, hoe meer bedrijven er bezig gaan met het creëren van virtual reality hoe beter de ervaringen op den duur worden. Het gaat volgens ons niet lang meer duren voordat Apple met eigen producties of producten op de markt zal komen.
Nadat de Samsung Gear VR binnen een dag werdt uitverkocht lijkt het erop dat 2016 het eerste jaar kan worden dat virtual reality zijn doorbraak meemaakt. Met de komst van de consumentenversie van de Rift en de HTC Vive zal deze doorbraak alleen nog maar sneller gaan.
Apple is al jaren een marktleider op het gebied van smartphones, virtual reality is echter niet aan Apple besteed. Samsung daarentegen is vanaf het begin bezig geweest met virtual reality, dat betaald zich nu uit met de Gear VR. Hoewel Apple niet bezig is met virtual reality houdt dat de accessoire akers niet tegen, steeds meer ontwikkelaars komen met hun eigen iPhone headsets op de markt.
FigmentVR
Figment VR is daar een goed voorbeeld van, met strakke lijnen en een minimalistisch design doet deze VR bril ons sterk denken aan Apple. Het eenvoudige model bestaat uit een iPhone hoesje met een uitklapbare bril erin.
Het model is op een dergelijke manier gemaakt dat je alle functie van de telefoon kan gebruiken tijdens het ervaren van virtual reality. Tevens is het mogelijk om augmented reality te ervaren doordat de achterkant open is. Figment VR is zo goed gemaakt dat je bijna zou denken dat het door Apple zelf is gemaakt. Maar er zijn meer kapers op de kust.
iON VR
Deze headset is met pakweg 200 euro zeker niet de goedkoopste oplossing. Een deel van deze prijs zit waarschijnlijk in de hardware genaamd Motionsync die VR bewegingsziekte moet oplossen.
Hoe ze dit gaan realiseren is nog niet bekend, de headset zal in het eerste kwartaal van 2016 uitkomen. Een voordeel is dat de headset werkt met smartphones van 4,5 tot 6 en zal zowel iOS als Android ondersteunen.
Cmoar
Deze headset heeft reeds een succesvolle Kickstarter campagne achter de rug en is nu via hun website te bestellen voor $129,-. Je moet nog wel even wachten op de levering, op zn vroegst eind 2015. Dit is een ambitieus project, er is ook een speciale controller ontworpen en er zijn twee soorten extra monitors beschikbaar waarmee je beeld kunt streamen van een PC.
Daarmee lijkt het meer op een Oculus Rift dan een Gear VR, maar dan draadloos. Een hele mooie belofte, maar Cmoar zal niet de eerste Kickstarter zijn die niet aan de verwachtingen kan voldoen.
Vude
Dit is een klassiek voorbeeld van een gefaald crowd funding product. De prijs was heel redelijk met slechts $49,- voor de eerste investeerders, het ontwerp ziet er comfortabel uit. De eerste tegenslag was de Kickstarter campagne die door Kickstarter werd opgeschort. Ze weken uit naar Indiegogo maar behaalden bij lange na niet de beoogde $11.000,-. Het is zeer twijfelachtig of deze headset ooit het levenslicht zal zien.
Noon VR
Als laatste de Koreaanse Noon VR met als trekpleister de mogelijkheid content te bekijken van het Koom VR netwerk. Het uiterlijk doet erg aan de Gear VR denken maar deze headset werkt met alle iOS en Android smartphones groter dan 4,7.
Voor $89,- krijg je helaas geen ondersteunende elektronica, het is een strak ontworpen houder met twee lenzen, meer niet. Je hebt geen besturingsmogelijkheden op de headset dus het is alleen geschikt voor passief kijken.
Apple heeft nog een lange weg te gaan voordat ze kunnen concurreren met Samsung op het gebied van VR, tenzij Tim Cook bij de volgende keynote een one more thing uit de kast kan trekken met de nieuwe iHeadset