
De New York Times is een instituut binnen de traditionele media. De laatste jaren hebben kranten en andere gedrukte tijdschriften grote moeite lezers te behouden. Mensen lezen nieuws online, het moet snel, kort en digitaal zijn. NYT blijft gelukkig niet steken in traditie en zoeken naar nieuwe manieren om nieuwswaardige informatie over te brengen, en verdieping te bieden in de fast food nieuwswereld van Twitter en RSS Feeds. Hiervoor zet NYT in op VR.
The Displaced
De vluchtelingenkwestie komt letterlijk steeds dichterbij. In deze documentaire hoor en zie je drie verhalen uit de dertig miljoen mensen wereldwijd die moeten vluchten uit hun land en hun thuis. De 360 graden video plaatst je direct in de omgeving, je kunt de verblijfplaatsen zien, de armoede maar ook spelende kinderen.
Je kunt de film bekijken in de browser op Youtube, maar via een Google Cardboard stap je echt in die wereld, en zo komt het nieuws heel dichtbij.
Take Flight
Deze series korte films vertellen geen verhaal, het betreft een collectie van bekende acteurs die zweven in de ruimte. Het lijkt alsof je in een droom kijkt met wereldsterren die voor je neus zweven.
In het echt hangen ze aan kabels, via de website van NYT krijg je ook een kijkje achter de schermen. Na de harde realiteit van The Displaced kun je met Take Flight je zinnen even verzetten.
NYTVR App
Een deel van de VR films die NYT produceert zijn te bekijken op YouTube, daarnaast hebben ze ook een eigen app. Ze adviseren daarbij gebruik te maken van de Google Cardboard, maar je kunt ook zelf je smartphone vasthouden. Op iOS is er alleen een iPhone app, als je liever via een echte iPad app kijkt kun je ook VRSE downloaden, daar kun je The Displaced ook bekijken.
Het is lovenswaardig dat de New York Times niet op hun lauweren rust en zich actief mengt in nieuwe manieren om nieuws over te brengen. VR video geeft een ongeƫvenaarde intimiteit en brengt onderwerpen van over de hele wereld naar je toe. Het is ook slim dat ze naast deprimerende reportages ook aandacht besteden aan luchtige, in dit geval letterlijk, kunstzinnige content met bekende gezichten.