
Virtual Reality is eigenlijk geen nieuwe techniek, al in de jaren 80 begonnen bedrijven de virtual reality technieken te ontwikkelen. Virtual reality is toen keihard geflopt, en leek niet meer relevant te zijn. Op dit moment begint de populariteit van virtual reality weer te stijgen en zo ook de cijfers. Onderzoeksbureau TrendForce heeft deze cijfers onlangs vrijgegeven, en er lijkt veel geld om te gaan in de virtual reality business in de toekomst.
Enorme groei de komende jaren
In het eerste half jaar van 2016 zullen de grote jongens in de vr business hun producten gaan verkopen. Oculus, HTC en Playstation hebben allemaal hun eigen HMD die ze op de markt zullen brengen. Playstation zal waarschijnlijk de meest producten en games verkopen met Oculus op een goede tweede plek, HTC zal derde worden in verband met naamsbekendheid.
Over heel 2016 verwacht TrendForce een omzet van maar liefst 6,7 miljard dollar. Dit aanzienlijke bedrag zal grotendeels worden verdient aan de hardware, de hardware is op dit moment nog duur maar zal goedkoper worden.
In 2020 zal de omzet zelfs stijgen naar 20 miljard dollar, met een software omzet van 50 miljard dollar. De hardware prijzen zullen dalen en ten gelijker tijd zullen de aantallen toenemen, net als bij normale consoles zal de meeste omzet komen uit games. Daarnaast heeft virtual reality meer inkomstbronnen dan alleen consoles en games, virtual reality reikt zich uit tot films, trainingen en educatie.
Content is King
Naast de groei in omzet zal er ook een groei ontstaan in ontwikkeling van nieuwe software, nieuwe content en nieuwe ideeën. Facebook ondersteund al een tijdje 360 graden videos, en in 2016 zullen ook de eerste consumenten 360 graden cameras uitkomen. Dit betekend dat er in hoog tempo ontzettend veel 360 graden content zal uitkomen, een goede ontwikkeling in de populariteit van virtual reality.
Studenten en hobbyisten zijn nu druk bezig met de hardware voor developers, als de producten vrij te verkrijgen zijn zullen er nog veel meer beginnende ontwikkelaars in staat zijn alle mogelijkheden te verkennen. Denk naast entertainment ook aan de medische industrie, zorg en communicatie.
Niet iedereen is optimistisch
TrendForce zit overigens wel in de hogere regionen qua prognoses. Digi-Capital schat de omzet in 2020 slechts op 30 miljard dollar en zetten in op Augmented Reality die ze inschalen op 120 miljard. IHS houdt het erg zuinig met 38 miljoen headsets in 2020 en een schamele 2,7 miljard omzet.
Onderzoeksbureaus worden vaak ingehuurd door organisaties met specifieke belangen, daarnaast is het ingewikkeld een prognose te stellen voor een nieuwe industrie. Het is wel een feit dat de hardware veel beter is geworden dan vroeger. Voorheen was VR technisch gezien gewoon niet haalbaar, nu is er veel meer mogelijk en het publiek lijkt ook meer open te staan voor dit soort vernieuwingen.