
Google is de meest gebruikte zoekmachine ter wereld, misschien wel het bekendste merk ter wereld en blijft alleen maar groeien. Google staat er om bekend altijd met de nieuwste technologieën te werken, zo begonnen ze ooit aan de Google Glass. De Google Glass is geflopt om privacy redenen, maar daarna kwam de Google Cardboard. De kartonnen virtual reality bril is mateloos populair, een extra reden voor google om een virtual reality divisie op te zetten.
VR Divisie
Het bedrijf van Mark Zuckerberg heeft voor 2 miljard Oculus aangeschaft en is sinds dien het grootste virtual reality bedrijf. HTC en Sony volgden al snel maar hebben tot nu toe nog niet veel op de markt gebracht. Google wil nu in hoog tempo een belangrijke concurrent worden, behalve een paar patenten voor virtual reality lenzen is er nog weinig bekend over de technologie waar Google aan werkt.
Google is wel druk aan het investeren geweest in virtual- en augmented bedrijven. De belangrijkste investering die ze hebben gedaan is waarschijnlijk Magic Leap, een bedrijf dat augmented reality brillen ontwikkeld. Behalve het feit dat ze met hologrammen werken is er nog weinig bekend over de technologie die gebruikt wordt. Wel is Magic Leap al bezig met het produceren van een product, Google investeerde tot nu toe 542 miljoen dollar in Magic Leap.
Clay Bavor
De man die de virtual reality divisie van Google moet gaan leiden is Clay Bavor, een man die gewend is om grote projecten aan te sturen. Eerder werkte Bavor al aan Gmail, Google Drive, Google Docs en de Google Cardboard.
De Google Cardboard gaat een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van de VR Divisie. Nadat de New York Times afgelopen jaar meer dan 1 miljoen cardboards heeft uitgedeeld aan lezers kreeg de Google Cardboard meer naamsbekendheid.
Werkwijze
Google wil wel anders te werk gaan dan Facebook en Oculus. Oculus heeft eerder aangegeven dat het einddoel VR voor de massa is, met een bril van 600 dollar en een PC van 1000 dollar om de bril aan te drijven lijkt de massa ver weg te zijn. De Gear VR is met 99 dollar wel beter toegankelijk, maar ook voor de Gear VR heb je een dure Samsung telefoon nodig om de bril aan te drijven. VR lijkt nu dus nog voor een kleine groep mensen toegankelijk.
Google wil vr voor de massa op een makkelijkere manier realiseren. Omdat bijna elk persoon op de planeet tegenwoordig over een smartphone beschikt ligt voor Google de grootste markt bij de mobiele vr-brillen. Niet alleen voor Samsung telefoons, maar ook voor andere Android en iOS telefoons. Toch lijkt het niet realistisch dat Google snel zal aanhaken bij Oculus, HTC en Playstation, voornamelijk omdat deze bedrijven al verder zijn met research en ontwikkeling van het product.
Google Experiments
Google Expeditions is een lespakket waarmee kinderen les krijgen op een manier die eerder ondenkbaar was. De kinderen starten een smartphone op en krijgen een virtuele rondleiding op een willekeurige locatie op de wereld. De beelden voor deze virtuele rondleiding worden opgenomen met de Oddyssey, een camera systeem ontwikkeld door GoPro en Google. Dit systeem bevat 16 cameras die beelden opnemen, na het opnemen worden de beelden niet gestitched maar verder door ontwikkelt zodat je één groot geheel krijgt.