
Guitar Hero en Rock Band, de bekende muziek games waardoor je een rockster kon zijn in je woonkamer. De meest epische concerten werden door jou gespeeld en alles wat je deed was fantastisch. Ergens onderweg is de ontwikkeling van de games opgehouden, er werden geen nieuwe dimensies meer toegevoegd. Palmer Luckey zorgde voor de ommekeer door Rockband naar Oculus te brengen.
Rockband VR
Palmer Luckey presenteerde tijdens de Game Awards de game op de meest dorky manier ooit, alleen zoals hij dat kan. Compleet met nepgitaar, oude rockers, een overkill touringcar en slecht acteerwerk werd bekend gemaakt dat Rockband een van de releasegames gaat worden.
Bij Rockband VR gaat het er natuurlijk om dat het net lijkt alsof je zelf op het podium staat, een juichend publiek voor je en de rest van de band achter je. Dan zijn we direct bij het eerste vraagstuk over de game beland; moet je voor de game een compleet arsenaal aan instrumenten in huis halen?
Wij denken van niet, waarom spelen in de virtuele wereld als je nog steeds gebonden bent aan de materialistische realiteit. Dan zou het hele punt van Oculus wegvallen, wij verwachten dat je een soort Wii controllers gaat krijgen die zullen fungeren als gitaar, drumset of keyboard.
Het 2e vraagstuk gaat over een van de grootste problemen die Oculus vanaf het begin al kent; de overvloed aan kabels. Doordat je veel verschillend kabels om je heen hebt hangen is vrij bewegen redelijk moeilijk, je hebt dus een gelimiteerde actie zone. Dat betekend dus dat je niet met je gitaar kan rondrennen over het podium, of Oculus hier inmiddels al een oplossing voor heeft bedacht is nog onbekend.
Controllers
Er is dus nog weinig bekend over hoe je de instrumenten moet bespelen en hoe de controllers voor de game er uit zullen zien. In de aankondiging van de game valt wel te zien dat er bij de gitaar 6 verschillende knoppen zijn, een knop voor elke fret van de gitaar. Ook hebben alle knoppen verschillende kleuren, dit lijkt dus veel op de controller van Guitar Hero.
Ontwikkelaars
Oculus is de samenwerking aangegaan met de ontwikkelaars van Harmonix, die bekend zijn van Disneys Fantasia, Amplitude en natuurlijk Rock Band. Ook voor Harmonix is Rock Band VR weer een nieuwe uitdaging, de game moet namelijk in 360 graden gespeeld worden. Behalve nieuwe kijkhoeken zullen de ontwikkelaars dus ook moeten wennen aan het gebruiken van 3D technieken, we zijn dan ook erg benieuwd hoe ze deze taak hebben ingevuld,
Voor verdere inspiratie voor de game hebben Palmer Luckey en Harmonix de hulp ingeroepen van de Rock band DragonForce. De Britse Power Metal band is een persoonlijke favoriet van Palmer Luckey en hebben ook meegeholpen aan de promo video, aan het eind kaapt Palmer Luckey zelfs de touringcar van DragonForce.
Oculus laat zien dat ze niet alleen bezig zijn met hardware, maar ook met software, games en nieuwe manieren om oude games weer interessant te maken. Laten we hopen dat het enthousiasme van Palmer over zal slaan op de consument.