Tijdens afgelopen Oculus Connect 2 werd al duidelijk dat het virtual reality platform van Oculus veel meer dan alleen games gaat bieden. Zowel videodiensten als Netflix en Vimeo als filmmaatschappijen als 20th Century Fox moeten zorgen voor een variëteit aan (immersive) video. Deze week werd bekend dat Hulus eigen vr app volgende maand beschikbaar is in de Oculus Store.
Timing
De nieuwste toevoeging aan de line-up van Gear VR applicaties wordt gelijktijdig met de nieuwe Gear VR gelanceerd. De timing van de lancering is dus uitstekend. Volgens één van de hoge heren van Hulu is de dienst ready to go en gaat de dienst vanaf november de virtuele concurrentie aan met Netflix. De grote broer heeft al enkele weken een eigen applicatie in de Oculus Store en werd door ons reeds getest, maar niet zo chill bevonden. De kans dat Hulu een nieuwe (lees: betere) ervaring gaat bieden achten wij dan ook klein.
2D & Native VR
Naast content die standaard aanwezig wil Hulu zich gaan onderscheiden door unieke setting te beiden om je favoriete serie of film te kijken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om Seinfeld te kijken vanuit Jerrys appartement, wat op zich cool bedacht is maar waarschijnlijk niet lang interessant is. Daarnaast gaat Hulu Native VR content ontwikkelen, oftwel programmas die speciaal voor virtual reality zijn gemaakt. De eerste film die zijn weg vindt naar het vr videoplatform krijgt de naam The Big One mee.
Hulu v.s Netflix
Hulu is een gelijksoortig platform als Netfix en is voor ons Nederlands vrij onbekend. De content is een stuk minder interessant dankzij het gebrek aan Netflix originals zoals Better Call Saul, House of Cards & Narcos. Qua opzet doet de virtual reality app wel sterk denken aan Netflix, je kijkt vanuit een 3D kamer naar een gigantisch 2D scherm. Op afbeeldingen is te zien dat de look & feel een stuk van Hulu wat moderner is dan de our house in the Hamptons stijl van Netflix.
The virtual future of TV?
Direct na de lancering van de Netflix vr applicatie doken wij de vr living room in om te kijken of deze wijze van Netflixen toekomst heeft. Grootste issue is de mate van comfort, het is gewoon niet relaxed om lange tijd met een vr bril op je hoofd te zitten, laat staan gezellig. Wanneer de vr brillen kleiner en comfortabelere worden wat slechts een kwestie van tijd is- kan deze manier van video kijken absoluut een plek vinden binnen ons huidige kijkgedrag. Voorlopig doet een 2D scherm in real life prima dienst om te bingen
Bij vr-expert hebben wij zon beetje elke vr bril getest behalve de consumentenversie van de Rift en natuurlijk de HTC Vive. Laatstgenoemde mochten we proberen tijdens Gamecom tot ons last-minute werd medegedeeld dat onze spot kwam te vervallen bummer. Des te enthousiaster waren wij dus toen wij benaderd werden om de Vive te testen in Amsterdam, samen met een verslaggeefster van Radio 1.
De demo vond plaats in het Dutch Design Hotel in Amsterdam waar wij als eerste van die dag aan de slag mochten met de Vive. Na een goede nachtrust in hetzelfde hotel ontmoette wij Mischa van Radio 1 sochtends vroeg voor een pre-vr interview. Na een kort vragenrondje over de ins-en outs van de vr industrie en natuurlijk de Vive vervolgenden wij onze weg naar de ontvangstruimte.
Hier volgde een welkom van de lieftallige PR-dames waarna we snel de naastliggende ruimte ingingen en daar werden opgewacht door Graham, de technische man van HTC.
De set-up
De ruimte waar de demo plaatsvond was vrij klein, zon 5 bij 5 meter met in twee hoeken de welbekende Lighthouse boxes. Voor degene die niet bekend zijn met deze techniek; deze dienen als zender/ontvanger van laserstralen die de positie van de headset en controllers bepalen middels een soort sonar techniek. De headset zelf zat met een dikke kabel vast aan PC en die weer in verbinding stond met een controlesysteem waarachter Graham plaats nam. Normaliter zit de kabel waarschijnlijk via een systeem vast aan het plafond maar bij deze demo lag hij los op de vloer.
De bril
Na korte kennismaking met de controllers kreeg ik de Vive headset op. Deze is een stuk groter dan bijvoorbeeld de DK2 maar zit verassend comfortabel. Naast de prima beeldkwaliteit viel op dat het blikveld (Field of View) nog niet optimaal is. Ik had nog sterk het gevoel dat ik door een verrekijker keek, een bekend issue met bijna alle vr-brillen. Naar mijn idee heeft de Vive ongeveer dezelfde FOV als de Gear VR. Goed maar niet perfect.
Het beeld was voor de rest helder en scherp en het zogenaamde screendooreffect was amper zichtbaar. Heldere kleuren en de uitstekende lenzen zorgden voor een prettige ervaring die nergens te intens of verblindend werd.
De controllers
De twee controllers van de Vive waren verbazingwekkend licht en beschikken over een aanrakingsgevoelige touchpad in de vorm van een cirkel aan de bovenzijde. Daarnaast de welbekende trigger aan de onderzijde en nog een aantal andere knoppen zoals een home-button onder het touchpad. De controller liggen prima in de hand en de tracking was tot op de millimeter nauwkeurig. Dit zorgde voor een zeer prettige ervaring en onmerkbare latency.
De tracking van de Vive heeft een uitstekende reputatie en ik was erg benieuwd hoe deze zich verhield tot zowel de headset als controllers. Het werd direct duidelijk dat het een zeer nauwkeurig systeem is en de omgeving alsmede de apparatuur uitstekend positioneert. Graham hield de controllers in de lucht vast en het aanpakken, oftewel grijpen in de lucht, ging verbazingwekkend goed. Zonder enige vorm van real life oriëntatie was ik in staat de controllers aan te pakken.
De ingenieuze afbakening van de ruimte in de virtuele omgeving zorgt ervoor dat je wanneer je te dicht bij een muur in de buurt komt er automatisch een raster- in de vorm van een muur- verschijnt. Dit werkte uitstekend en dankzij de extra ingebouwde buffer hoef je nooit bang te zijn je hoofd of andere ledematen te stoten.
Navigeren door de ruimte voelde in het begin wat onwennig maar na een tijdje als tweede natuur. Het feit dat de kabel los achter me bungelde en er een reporter om me heen liep zorgde ervoor dat ik vrij voorzichtig te werk ging. Maar zoals Graham het treffend verwoorde theres only one rule in VR, when you get punched when someone is in VR its your own fault.
De demos
Voordat de echte demos starten kon ik eerst even met welkbekende ballonnen spelen. Simpel maar zeer vermakelijk; kies een kleur, blaas de ballon op met de trigger en sla hem vervolgens weg met één van beide controllers. Deze simpele acties toonde gelijk de potentie en de toegevoegde waarde van een goede vr controller aan. De mate van immersie is vele male hoger wanneer je andere ledematen kunt betrekken. Het wegslaan van de ballonnen ging bovendien zeer precies wat wederom de kwaliteit van de tracking aantoonde.
Graham (die communiceerde via de headphones) startte vervolgens de eerste demo op. Tijd voor het echte werk en voor mij de meeste memorabele vr ervaring tot dusver.
The Blue Encounter
De diepte van de oceaan is de setting van diverse virtual reality games, films en ervaring. De omgeving leent zich perfect voor letterlijke- onderdompeling. De demo op de HTC lijkt in deze op de andere diepzee ervaring die ik heb gehad maar de mate van immersie was een stuk hoger. Naast de betere beeldkwaliteit dan bijvoorbeeld de DK2 droeg vooral het feit dat ik rond kon lopen op het dek van het gezonken schip bij aan de ervaring.
De omgeving en de vissen waren prachtig vormgegeven en reageerde op de bewegingen van de controllers door snel weg te zwemmen. Het werd pas echt spectaculair toen in de verte het geluid van een walvis hoorbaar werd. Juist, het geluid want naast een realistische 360 graden ervaring is het geluid ook gerelateerd aan je positie. Vergelijkbaar met het Atmos systeem van Jaunt & Dolby. Oog in oog staan met het gigantische beest was een bijzondere ervaring maar tijd om elkaar lang in de ogen te staren kregen we niet
Job Simulator
Deze demo speelde zich af in een keuken met allerhande keukengerei en ingrediënten om een heerlijke virtuele maaltijd te bereiden. Uitleg door een robot over hoe te werk te gaan werd door mij snel gecounterd met een pak melk richting zijn hoofd. Na een dankbare thank you human, can i have another? was het tijd om de keuken verder te verkennen.
Met de trigger konden bijna alle aanwezige objecten worden vastgepakt met virtuele handen om het werk in een keuken te simuleren. Dit was voor mij echter een ideale gelegenheid om de controllers eens goed te testen en gelijktijdig de keuken tot een smeerboel te maken. Net zoals in de echte wereld. De robot -en ik- hadden echter snel genoeg van het gooien van objecten, gelukkig startte Graham snel de volgende demo.
Tilt Brush
Tilt Brush is een soort Paint 3.0, ofzoals Graham het (wederom) beter verwoorde 3D.0 en lijkt in deze zeer veel op het recent aangekondigde Medium van Oculus. In een virtuele omgeving kan je aan de slag met allerhande teken-en kliedertools. Met de ene kies je uit een diversiteit aan tools zoals pennen en borstels maar ook meer abstract gereedschap zoals regenbogen en vuur. Vervolgens kun je in vier dimensie tekenen, smijten en gooien met een barrage aan kleuren.
Het feit dat je om je creatie kunt lopen geeft een extra dimensie aan de ervaring en zal veel creatieve types gelukkig stemmen. Voor degene die niet zo creatief zijn (of nog harkpoppetjes tekenen zoals ondergetekende) is het een ervaring die slechts even interessant is.
Aperture
De beste demo werd tot het last bewaard en bij het zien van de naam Aperture ging mijn hart al sneller kloppen. De vertaling van één van de beste games ooit naar virtual reality is uitstekend gedaan. Beter dan uitstekend, ronduit geweldig. De vormgeving, de mate van detail en natuurlijk de welkbekende humor komen uitstekend uit de verf in vr. Te veel vertellen over deze demo is eigenlijk zonde van de ervaring die jullie hopelijk ooit te wachten staat.
Dat er een volledige vr game komt van Portal lijkt echter zeker. De demo eindigt namelijk met een blik op de welbekende testruimte waar een nog bekender blokje naar beneden valt to be continued
Conclusie
De ervaring met de Vive was overweldigend, alsof ik weer voor het eerst een DK1 op mijn hoofd zette. Vooral de Aperture demo was voor mij een geweldige belevenis, een ervaring die niet snel overtroffen wordt. Hoewel ik nog geen hands-on heb gehad met bijvoorbeeld de consumentenversie van de Rift heeft HTC de lat zeer hoog gelegd. De mate van immersie is wellicht haalbaar voor Oculus maar het wordt lastig de bewegingsvrijheid te evenaren.
De Vive komt in beperkte mate eind dit jaar op de markt, het grote publiek kan waarschijnlijk begin volgend jaar de virtuele wereld verkennen. Hopelijk krijgen veel van jullie de kans de Vive snel te proberen want het is een ervaring die de potentie van virtual reality op een overweldigend manier aantoont.
Sony heeft het bedrijf SoftKinetic aangeschaft, SoftKinetic is een marktleider in diepte gevoelige cameras en sensoren die het leven makkelijker maken. Van origine is SoftKinetic een bedrijf dat wil zorgen voor een intelligente leefomgeving, bijvoorbeeld een deur die automatisch opengaat door gezichtsherkenning. Sony heeft echter andere ambities en wil de technologieën gebruikt door SoftKinetic omvormen tot virtual en augmented reality technologie.
SoftKinetic
Zoals eerder gezegd is SoftKinetic een marktleider op het gebied van dieptegevoelige cameras en sensoren, door meer dan 10 jaar aan research en ontwikkeling zit SoftKinetic nu in de fase dat ze producten op de markt kunnen brengen. Alle producten van SoftKinetic zijn volledig gericht op gebruiksgemak, en moet aan de volgende drie waarden voldoen.
Active Control: de gebruiker van de producten moet apparaten kunnen gebruiken en besturen door handgebaren in plaats van fysieke handelingen te verrichten. Hierbij kun je denken aan een deur die opengaat door een handgebaar in plaats van een deurklink omlaag te drukken.
Context Awareness: Hierbij wordt er gebruik gemaakt van apparaten die informatie verzamelen over de omgeving, hierbij kun je denken aan locatie, tijd, gebruikers activiteit en dichtstbijzijnde gebruikers en apparaten. Een goed voorbeeld hiervan is een smartwatch die makkelijk te dragen is en tegelijkertijd een handige functie heeft.
Real World Acquisition: Het scannen en maken van nauwkeurige 3D Modellen van objecten in je nabije leefomgeving. Bijvoorbeeld een woonkamer met interieur die volledig gescand wordt door de SoftKinetic producten.
Om deze technologieën te realiseren wordt er gebruik gemaakt van meerdere cameras en sensoren. Op dit moment heeft SoftKinetic 5 apparaten die zorgen voor een interactieve intelligente leefomgeving.
Depthsense Sensoren, Depthsense Cameras, Depthsense Modules, Middleware (kleding die zorgt voor interactie met je leefomgeving) en User Experiences ( de gewone controllers).
Door deze 5 componenten samen te voegen zorg je voor een volledig intelligente en interactieve leefomgeving.
Het doel van Softkinetic is om iedereen in de toekomst te voorzien van een intelligente en veilige leefomgeving, door middel van Depthsense technologie lijkt deze toekomst zeer nabij. In het filmpje hieronder krijg je een goed beeld van de intelligente leefomgeving met de toepassingen van Depthsense technologie van SoftKinetic.
Aanschaf van SoftKinetic
Sony wil de technologie van SoftKinetic aanpassen om deze te gebruiken in virtual reality. Door deze technologie toe te passen worden kleine handelingen die eerder onmogelijk waren nu heel normaal. Bijvoorbeeld het openen van een deur in virtual reality, op dit moment gaan deuren automatisch open en dicht omdat je de deurklink niet kan vastpakken.
De technologie is nog niet ver genoeg om je virtuele handen dezelfde handeling te laten uitvoeren als je echte handen, met de technologie van SoftKinetic zou je dus met handgebaren deuren kunnen openen zonder ook maar enige moeite te doen. Simpel gezegd zorgt SoftKinetic ervoor dat de gebruiker daadwerkelijk zijn handen kan gebruiken om objecten te manipuleren en te sturen tijdens het dragen van een headset, terwijl die objecten zonder deze technologie puur uit gemak zouden worden weggelaten.
Door de technologie van SoftKinetic samen te voegen met de virtual reality van Playstation kun je in de toekomst je eigen woonkamer gebruiken als virtual reality playroom, wij kunnen niet wachten!
Bijna alle grote bedrijven op het gebied van mobiele communicatie zijn bezig met virtual reality, van HTC tot Samsung iedereen wil meedoen in de virtual reality wereld. Microsoft bleef telkens een beetje achter op de competitie, de Google Cardboard is al een jaar lang een hit binnen de virtual reality community. Toch wil Microsoft nu de competitie aan gaan met de Microsoft VR kit, nu word duidelijk dat Microsoft al een tijdje bezig is met Augmented Reality. Geen volledige virtuele realiteit, maar een virtuele laag die over de realiteit word gegoten.
Microsoft HoloLens
Waar andere bedrijven bezig waren met games en sociale applicaties voor gesloten brillen, gaat Microsoft bezig met de HoloLens om interactie te creëren tussen de realiteit en de virtuele realiteit. Er was lange tijd onduidelijkheid over de release van de bril en wat het apparaat moest gaan kosten, Microsoft heeft nu laten weten dat de developers kit een prijskaartje van $3000 gaat krijgen.
De eerste reacties over de HoloLens en het prijskaartje lopen uiteen. Waar de een ontzettend enthousiast is over augmented reality omdat het een open bril is, is de ander nog niet zo enthousiast over de HoloLens.
Kinect
Veel mensen vrezen dat HoloLens een nieuwe Kinect gaat worden, Kinect moest de gamewereld drastisch gaan veranderen. Door een mensenlichaam te veranderen in een controller moest de spelbeleving beter worden en tegelijkertijd kreeg de speler voldoende lichaamsbeweging. Helaas werkte de Kinect niet zoals het hoorde en werd de leuke spelbeleving al snel een irritatie onder vele gamers.
Door Kinect werd het bijna onmogelijk om bewegingen van het karakter in de game enigszins te controleren, complexe taken konden niet worden uitgevoerd en zelfs simpele bewegingen werkten niet goed. Op het moment dat de Xbox One uitkwam was Kinect al bijna van de radar verdwenen. En in plaats van de Kinect te verbeteren is Microsoft bezig gegaan met het ontwikkelen van de HoloLens.
Demo
Wij vinden de HoloLens er in ieder geval al heel vet uitzien, daar heeft Microsoft in ieder geval al één punt te pakken. Iets dat er ook goed uit ziet is de Demo van de HoloLens genaamd; Project X-Ray,
Dit is een hele vette game omdat je deze game in augmented reality kan spelen in je woonkamer. In deze game is er een invasie van robots in je woonkamer, jij krijgt de taak om deze robots te vernietigen. Deze game is erg intelligent gemaakt, de robots scannen de kamer en weten precies waar al het interieur staat. Afgezien van het feit dat het een erg intelligente game is lijkt het ons erg gaaf om te vechten met robots in je eigen woonkamer.
Specs
Hoe de bril precies in elkaar zit weet nog niemand, je hebt in ieder geval geen telefoon of computer nodig om deze bril te gebruiken. Natuurlijk gaan er wel geruchten rond over eventuele geïntegreerde software, bijvoorbeeld een x86 processor, 60Hz refresh rate en 2GB ram geheugen.
Ook gaan er geruchten rond over een custom made Cherry Trail processor die de bril zou aandrijven, Microsoft is nog niet bereid om deze informatie vrij te geven. Wel claimt Microsoft dat ze een eigen holografische processor ontwikkeld hebben.
Release
Wordt de HoloLens de nieuwe Kinect en zal het falen? Wij maken ons daar niet zo druk om, wij zijn vooral erg enthousiast over het concept en dat Microsoft eindelijk met een AR product op de markt komt. De HoloLens Developers kit gaat dus 3000 dollar kosten en wordt in het eerste kwartaal van 2016 vrijgegeven.
Samsung experimenteert met een Positional Tracking System voor de Gear VR
Krijgt de Gear VR een geïntegreerd Positional Tracking System?
on oktober 6, 2015
Samsung Gear VR Positional Tracking
De Mobile-HMD van Oculus en Samsung is een van de beste HMDs op de markt. Doordat er alleen een Samsung telefoon nodig is om de headset aan te drijven zijn er geen kabels nodig, en met de ingebouwde features van de Gear VR zoals de nauwkeurige head-tracking heb je veel bewegingsvrijheid. In november komt de nieuwe Gear VR op de markt voor slechts 99 dollar, naast deze spectaculaire prijs is er ook een nieuwe feature aangekondigd.
Positional Tracking
Een groot minpunt aan de Samsung Gear VR is dat real-time bewegingen niet worden geregistreerd, tot nu toe werden alleen hoofbewegingen geregistreerd met de Gear VR. Daar gaat echter verandering in komen; Deze week werden 2 videos ge-upload waarop te zien was dat het team achter de Gear VR aan het experimenteren was met positional tracking.
In eerdere updates over de Samsung Gear VR werd gespeculeerd over het gebruik van Sixense Motion Sensoren, hierbij worden verschillende sensoren verspreid over een ruimte die vervolgens elke beweging registreren. Het enige nadeel aan de Sixense technologie is het gebruik van controllers, in de nieuwe videos van het Gear VR evenement vallen echter geen controllers te zien.
Wel valt er te zien dat er een heleboel externe componenten worden gebruikt bij het nieuwe tracking systeem. Behalve de Samsung Gear zelf wordt er ook een bouwhelm gebruikt met een tablet die daar aan vastgemaakt is, hoe ze deze componenten in de Gear VR willen integreren is nog onbekend. De nieuwe Gear VR zal nog geen Positional Tracking System bevatten, het is wel mogelijk om met het STEM systeem van Sixense te werken. Misschien dat de tweede consumentenversie van de Gear VR al wel een Positional Tracking System zal bevatten.
Het is dus onduidelijk hoe het PTS van de Gear VR werkt, en of er daadwerkelijk een PTS functie in de Gear VR wordt geïntegreerd. Waarschijnlijk komt er binnenkort meer duidelijkheid over PTS. In de tussentijd zijn wij nog wel even zoet met de nieuwe Samsung Gear VR die in november wordt gereleased.
Omega Agent is een van de vetste games op de Gear VR van dit moment, als je moeilijke manoeuvres wil uitvoeren in combinatie met harde actie dan is dit de game voor jou. De game speelt zich af op een afgelegen eiland voor super spionnen die worden klaar gestoomd voor de Koude Oorlog. In Omega Agent krijg je als speler een nucleaire jetpack op je rug en de vrijheid om door een stad uit de jaren 60 te vliegen. Door gevaarlijke missies te voltooien en ingewikkelde puzzels op te lossen krijg je de kans om een elite spion te worden, een Omega Agent.
Beleving
Als de game is gestart kom wordt je verwelkomt door een computersysteem, je komt terecht in een soort control room waar je missies kunt selecteren. Je kunt hier kiezen om een race tegen de tijd te doen, een missie uitzoeken of gewoon in de vrije vlucht modus door de stad te vliegen.
Doordat je eerst een tutorial moet voltooien krijg je voldoende tijd om de besturing onder de knie te krijgen, als je de besturing toch nog moeilijk vindt kun je de tutorial eindeloos overnieuw doen.
Als je klaar bent met de tutorial kom je direct in de vrije vlucht modus terecht en kun je de stad alvast verkennen, de stad bestaat uit futuristische gebouwen uit het jaren 60 oogpunt. Je kunt erg hoog de lucht in vliegen en op gebouwen staan, ook zijn er verschillende secties in de stad waaronder een strand, een snelweg en de binnenstad.
Door het brede blikveld van de Gear VR heb je niet echt de behoefte om rondom je heen te kijken, en krijg je genoeg informatie binnen om je besturingen te bepalen. Doordat je de handeling van je virtuele handen op de joysticks van je jetpack ziet krijg je echt het gevoel dat je de jetpack zelf bestuurt. Als je van een gebouw afspringt val je ook daadwerkelijk snel naar beneden, doordat de game zo realistisch is krijg je echt kriebels in je buik.
Besturing
Om de omega agent te besturen heb je een onafhankelijke controller nodig, wij hebben hiervoor de Ípega Classic Gamepad gebruikt. Deze controller valt heel erg te vergelijken met een Xbox controller waardoor de besturing niet moeilijk is.
Met je linker joystick kun je de jetpack in alle richtingen kantelen waardoor je dan ook die richting opgaat, met de rechter joystick kun je om je heen kijken. De rechter joystick is eigenlijk overbodig omdat je door je hoofd te draaien ook 360 graden om je hen kan kijken, als je gewoon in een stoel zit of op een bank dan is de rechter joystick wel handig.
Er is weinig tot geen latency als je met hoofd draait, de tracking is erg nauwkeurig. De opdrachten die je geeft door je controller worden direct uitgevoerd, dit zorgt ervoor dat je dit spel op volle snelheid kunt spelen. Het schieten is een beetje lastig op het begin omdat je geen vizier of mikpunt hebt waardoor je kan richten, later in de game krijg je beter door waar je naartoe schiet.
Graphics
De graphics in de game zijn verbazingwekkend goed, er zijn geen pixels te bekennen door het hele spel. Door de graphics iets minder realistisch te maken zorgen de ontwikkelaars ervoor dat alles er strakker uit komt te zien. Het meest realistische aan de game zijn je handen die de joysticks van je jetpack besturen. Hierdoor krijg je echt het immersive presence gevoel. De gebouwen zijn stuk voor stuk strak afgewerkt, de wegen zien er goed uit en zelfs de kliffen van het strand zijn mooi afgewerkt.
Als ik toch een klein minpuntje moet noemen dan zijn het de kogels die niet echt realistisch zijn, maar daar heb ik wel echt lang naar moeten zoeken. Verder zijn er echt geen minpunten te vinden, de tracking van je hoofdbewegingen zijn echt goed en het beeld hapert ook niet.
Gameplay
Omega Agent is wat ons betreft echt een van de beste games die nu beschikbaar is op de Gear VR, De gameplay is fantastisch en Omega Agent heeft maar liefst 40(!) levels die je kunt spelen. De wapens in deze game hebben echt een toegevoegde waarde en zorgen voor de nodige actie, de moeilijkheidsgraad schiet met elk level omhoog.
Vooral de time-attack levels zorgen voor ingewikkelde manoeuvres die zelfs kunnen leiden tot misselijkheid. Er is op dit moment geen multiplayer mode, maar er zijn wel levels waar je tegen computer gestuurde spelers moet spelen.
Je hebt dus echt skills nodig om deze game uit te spelen, en omdat de game zo uitgebreid is voorziet Omega Agent je echt van meerdere uren gameplay.
Omega agent is een complete game die zorgt voor de ultieme virtual reality experience. De prijs van de game is met 9,99,- erg redelijk, met een grootte van 208MB is ook de omvang van de game erg degelijk.
Omega agent is een complete game die zorgt voor de ultieme virtual reality experience. De prijs van de game is met 9,99,- erg redelijk, met een grootte van 208MB is ook de omvang van de game erg degelijk.
In de vorige editie van onze releasegames hadden we al een paar vette games op een rijtje gezet. Vandaag hebben we deel 2 met onder andere de intense first person shooter Get Even, de voetbalgame Headmaster, de knallende inbraak game The London Heist, het avontuurlijke Edge of Nowhere en de ultieme classic Unreal Tournament 4.
Get Even PlayStation VR & Oculus Rift CV1
Get Even is een first person shooter gemaakt door het Poolse Farm 51, het doel van deze game is wraak nemen. De makers van de game hebben speciaal voor de schiet ervaring een shooting range bezocht waar ze alle wapens in de game persoonlijk hebben uitgetest, van kleine handpistolen tot aan tactical rifles en shotguns. Zelfs alle geluiden in de game zijn opgenomen aan de hand van het geluid van de echte wapens, door samen te werken met echte wapenspecialisten hebben de mannen van Farm 51 er voor gezorgd dat alle features van de wapens zo realistisch mogelijk zijn.
Het schieten is natuurlijk erg leuk om te doen, maar wat deze game écht goed maakt is het verhaal. De game is gebaseerd op traumatische gebeurtenissen en echte emotie zoals je die niet vaak tegenkomt in games. De game zal wisselen tussen verschillende realiteiten zoals real-time, flashbacks en dromen, dit zorgt volgens de makers van Get Even voor een interessante beleving. Get Even heeft geen vaste single- en multiplayer zoals de meeste games dat hebben. Gedurende het verhaal heb je geen idee of je tegen de computer speelt of tegen een tegenstander aan de andere kant van de wereld. Dit zorgt ervoor dat je jouw speelstijl per avontuur moet aanpassen.
Get Even is nog in ontwikkeling, het is nog niet zeker wanneer de game uitkomt.
Headmaster Playstation VR
In een review van de game Head Soccer VR vroegen we naar een meer uitgebreide versie van het spel, die hebben we nu gekregen. In de game Headmaster speel je een gefaalde spits van een grote voetbalclub. Door je slechte prestaties ben je in een soort voetbal gevangenis kamp gezet. In dit Football Improvement Center ben je constant ballen aan het koppen om een betere voetballer te worden.
De makers van headmaster zeggen het volgende over de game: Net op het moment dat je denkt dat het niet gekker kan wordt de game weer normaal, en daarna word het weer heel freaky. Dat belooft dus veel goeds, de game kun je in je eentje spelen en met je vrienden. Ook deze game is nog in ontwikkeling, het is nog niet duidelijk wanneer de game uitkomt en of je de game ook op de Rift CV1 kan spelen.
The London Heist Playstation VR
De titel van de Game zegt het al, in The London Heist neem je de rol aan van een inbreker. In de game ben je lid van een criminele organisatie in Londen, na een aantal misverstanden ben je ontvoerd door je eigen baas om er voor te zorgen dat je nog één laatste missie goed uitvoert. Het doel is om een kroonjuweel genaamd Serena te stelen van een Russische maffiabende.
Gedurende de game zal je niet veel lopen, er is vooral gefocust op de nauwkeurigheid van handbewegingen, zo kun je bij The London Heist achter bureaus wegduiken en heel accuraat schieten Deze game is een soort puzzel en actie game waarbij je voorwerpen moet zoeken en jezelf verdedigen tegen Russische gangsters. De releasedatum van The London Heist is nog onbekend.
Edge of nowhere Oculus Rift CV1
In Edge of Nowhere speel je een ontdekkingsreiziger die op zoek is naar een expeditie groep die vermist is geraakt tijdens een expeditie in Antarctica. Tijdens deze zoektocht kom je op de top van gletsjers en in de diepste grotten van het continent. Het probleem tijdens deze zoektocht is dat er onontdekte mythische wezens op Antarctica rondlopen die niemand wil tegenkomen.
Het bijzondere aan Edge of Nowhere is dat je in 3rd person speelt, dus je bestuurt de main character op afstand. Bewegen doe je door een bepaalde kant op te kijken, bovendien wordt je hier vrij in gelaten, je kunt dus zelf beslissen waar je naartoe gaat. Het is jammer dat er nog zo weinig bekend is over Edge of Nowhere, het is in ieder geval wel een heel avontuurlijke game die niet zo goed te spelen is voor iemand die bang is aangelegd.
Unreal tournament 4 PlayStation VR & Oculus Rift CV1
Ook de nieuwe Unreal Tournament valt straks te spelen in VR. Unreal Tournament 4 is een vervolg op de classic Unreal Tournament games. UT4 zal nieuwe content bevatten en populaire oude features zullen terugkeren. Je kunt in UT4 kiezen uit 4 verschillende karakters, Taye, Garog, Samael en Visse. Deze karakters kun je aanpassen met verschillende soorten kleding, maskers en zonnebrillen, deze aanpassingen kun je alleen krijgen door punten te verzamelen in de game.
Ook zijn er nieuwe maps verkrijgbaar, waaronder Titan Pass, de classic map Facing Worlds en Outpost 23, Bovendien is er een uitgebreid arsenaal aan wapens en upgrades die je in-game kunt oppakken.
Wapens:
Impact Hammer
Enforcer
Bio Rifle
Link Gun
Stinger Minigun
Shock Rifle
Flak Cannon
Rocket Launcher
Sniper Rifle
Redeemer
Translocator
Upgrades
Health
Armor
U Damage ( dubbele schade)
Invisibility (onzichtbaarheid)
Berserk (dubbele vuursnelheid)
Jump Boots (hoger springen)
Wij kijken ontzettend uit naar de nieuwe Unreal Tournament, de vraag is alleen hoe ze de ontzettend snelle gameplay gaan toepassen op de Rift CV1 en PlayStation VR. Unreal Tournament is al te spelen op de PC in een Pre-Alpha versie, het kan echter nog wel meer dan een jaar duren voordat de game ook in VR is te spelen.
Met weer 5 nieuwe games voor de Oculus CV1 en de PlayStation VR staan wij echt te trappelen, het wachten is op de release. Tot die tijd houden wij je op de hoogte van de laatste nieuwtjes en de beste games.
Het idee voor Jaunt VR kwam tot stand toen een van de oprichters van het bedrijf terug kwam van Zion National Park gelegen in Utah, Amerika. Hij heeft het daar zo naar zijn zin gehad dat hij terug wilde, een kort reisje naar het park was al genoeg; een jaunt. Het idee was dat iedereen een Jaunt zou moeten kunnen maken, maar hoe? De opkomende virtual reality industrie bood een uitweg en Jaunt VR was geboren.
Een paar grote investeerders kregen lucht van dit kleine virtual reality bedrijfje uit Palo Alto, een investering van $6.8 miljoen was het gevolg. Jaunt VR was ineens een naam in de film industrie waar rekening mee moest worden gehouden.
Wat doet Jaunt?
Jaunt Cinematic VR maakt revolutionaire soft- en hardware voor virtual reality. Jaunt verschaft de kijkers een compleet nieuwe ervaring, door gebruik te maken van 360 graden video en audio. De mogelijkheden zijn eindeloos, de kijker krijgt volledige controle over de content omdat ze in 360 graden om zich heen kunnen kijken. Door deze extra dimensie toe te voegen aan films krijg je het idee dat je daadwerkelijk aanwezig op een locatie.
In het verleden was VR compleet op games gericht, wij willen virtual reality verspreiden naar mainstream entertainment. Jaunt heeft speciale technologieën ontworpen die in de handen zijn van alleen de beste content ontwikkelaars, hiermee willen wij zorgen voor de beste reach-in and touch-it entertainment ervaring. Aldus Jaunt CEO Jens Christensen.
De link met Hollywood
Na weer een investering van $27.8 miljoen kon de acceleratie van Jaunt beginnen, als gevolg werden de eerste resultaten snel openbaar gemaakt. Veel professionele soft- en hardware waaronder een nieuwe 360 camera speciaal voor de filmindustrie.
Ook werd er een indrukwekkend team van adviseurs samengesteld, deze bestaat uit Academy Award winnaar Jared Leto, Fox futurist Ted Schilowitz, IMAX chairman Brad Wechsler en regisseur Mark Romanek die vooral bekend is van zijn projecten met grote artiesten zoals Michael Jackson en de Red Hot Chili Peppers.
Alle content die wordt gemaakt met Jaunt soft- en hardware is compatibel met Oculus hardware, en in de toekomst ook voor de PlayStation VR. De eerste films waar Jaunt voor werd ingeschakeld waren WO2 documentaire The Mission en een short horror story Black Mass door Gregory Plotkin die we kennen van de Paranormal Activity films.
Paul McCartney
De eerste doorbraak van Jaunt kwam door een app die is gemaakt in samenwerking met Sir Paul McCartney. Bij het farewell to Candlestick Park Concert in San Francisco zijn opnames gemaakt tijdens het nummer Live and Let Die. Omdat de opnames te bekijken waren met een simpele google cardboard bleek het erg toegankelijk voor fans. De kaartjes voor de eerste rang kostten zon $500, maar door een speciale Paul McCartney cardboard aan te schaffen kon je voor $9,99 midden op het podium staan.
De reacties van het publiek waren ongekend enthousiast, het is ook niet dat je elke dag de kans krijgt om naast de piano van Paul McCartney te staan. De mensen waren het meest verbaasd dat ze ook naast en achter zich konden kijken tijdens het optreden van Live and Let Die, vooral het vuurwerk tijdens het optreden vond men zeer indrukwekkend. Jaunt VR kreeg in een klap veel naamsbekendheid door deze app, en de hype rondom virtual reality was aanstaande.
Geluid
Na nog meer apps van optredens van Big Sean en Jack White was het tijd voor de volgende stap: 3D geluid van hoge kwaliteit. De beste ontwikkelaar van surround sound installaties is natuurlijk Dolby, logischerwijs zijn Jaunt en Dolby een vruchtbare samenwerking aangegaan.
Uit deze samenwerking kwam Atmos, een erg intelligent geluidssysteem ideaal voor 360 graden videos. Het unieke aan Atmos is dat het niet zomaar geluid uit een box is. Volgens het nieuwe systeem wordt geluid toegewezen aan een luidspreker in een bepaalde ruimte, het systeem zal dan zelf bepalen in welke ruimte het geluid wordt afgespeeld. Een goed voorbeeld hiervan is het Paul McCartney concert: op het moment dat je wegkijkt van de piano zal het geluid minder hard worden en in een andere luidspreker van je koptelefoon worden afgespeeld. Op deze manier wordt het geluid meer realistisch evenals de ervaring.
Jaunt Studios
Om nog meer virtual reality content te creëren werd Jaunt studios opgericht. Na samenwerkingen met grote artiesten en regisseurs werd het tijd om origineel materiaal uit te brengen. Om dit te realiseren waren ervaren vakmensen nodig, en niet zomaar vakmensen.
De man die de leiding neemt bij de Jaunt Studios is niemand minder dan Cliff Plumer, voormalig CEO van Digital Domain en CTO van Lucasfilm and Industrial Light & Magic. Naast Cliff Plumer werden ook nog David Anderman en Miles Perkins toegevoegd aan het Jaunt Studios team.
Als je kijkt hoe content wordt gemaakt, bekeken en gepresenteerd kun je spreken van een heuse metamorfose binnen de entertainment industrie, de volgende big bang van de entertainment industrie heeft al plaats gevonden en heet virtual reality. Er zal een gigantische vraag naar high-quality vr content zijn, en Jaunt studios zal die vraag beantwoorden. Aldus Cliff Plumer over zijn nieuwe functie bij Jaunt studios. De studio staat in Los Angeles om zo de banden met Hollywood aan te sterken, bij het hoofdkantoor in Palo Alto blijven ze bezig met het creëren van nieuwe hard- en software.
Google
Als je een van de grote namen in de VR wereld bent dan kun je binnen de kortste keren een bericht verwachten van Google. Google Ventures was al een van de investeerders toen Jaunt het bedrijf begon, na de investering wou google een echte samenwerking aangaan. Door deze samenwerking kreeg Jaunt destijds exclusieve toegang tot Google Jump waardoor ze sneller content konden creëren.
Jaunt heeft een paar van de beste meest indrukwekkende premium VR ervaringen op de markt gebracht, we zijn ontzettend enthousiast over deze samenwerking en kunnen niet wachten om te beginnen aldus Clay Bavor Vicepresident of Product van Google.
Syrië
Het filmpje van de Syrische archeologen die historische gebouwen willen redden van de oorlog behoort tot de meest bekende content van Jaunt op dit moment. Jaunt heeft deze opnames kunnen maken door een samenwerking aan te gaan met ABC Network. Op deze manier proberen Jaunt en ABC de realiteit van de oorlog dichter bij de mens te brengen, door deze content online te zetten hopen Jaunt en ABC dat de mensen zich realiseren wat er gaande is in Syrië.
Tegelijkertijd hebben de mensen van ABC de kans om de historie van Damascus vast te leggen op camera zolang het er nog is, de stad word elke dag stukje bij beetje afgebroken door de oorlog. Damascus is afgesloten voor toeristen en bezoekers, door virtual reality te gebruiken kunnen mensen de stad alsnog bezoeken en dat zal waarschijnlijk voor het laatst zijn.
Disney
Het laatste nieuws over Jaunt is de hele wereld overgegaan, Disney heeft namelijk samen met Evolution Media Partners $65 miljoen geïnvesteerd in het Virtual Reality bedrijf. De nieuwe investeerders willen samen met jaunt werken aan content die de wereld moet veroveren, De wereldwijde invloed van Disney zorgt voor de financiële middelen en zakenrelaties die daar voor nodig zijn.
Door deze derde sponsorronde heeft Jaunt inmiddels een indrukwekkende lijst aan investeerders en een totaal vermogen van meer dan $100 miljoen. Door een wereldwijd netwerk en de beste technologieën kunnen we binnenkort heel veel mooie VR content verwachten, een van deze technologieën gaat Jaunt zelf uitbrengen als consumenten product: Jaunt VR NEO.
Jaunt VR NEO
Jaunt VR gaat binnenkort een Professioneel camera systeem uitbrengen dat specifiek ontwikkeld is om fully immersive 360 graden cinematic content mee op te nemen.
NEO is een camera die speciaal ontworpen en gebouwd is om vr mee te maken, de eerste NEO is volledig met de hand gemaakt en 2,5 jaar lang getest en verbeterd. De naam NEO is niet zomaar gekozen, maar verwijst naar NEO (The One) uit The Matrix trilogie. Dit wordt dé camera voor de beste virtual reality cinema ervaring.
~Het aantal cameras in de NEO houdt Jaunt nog geheim maar onderstaand specificaties zijn zeer indrukwekkend. Wel is bekend dat hij in lage opname wordt geproduceerd en vanaf augustus dit jaar ter beschikking komt voor geselecteerde partners en later dit jaar in groter volume wordt geproduceerd.
High quality, high resolution, full 360° capture
Custom optics specifically designed for 3D light-field capture
Large format sensors with superior low-light performance
High dynamic range (HDR) imaging
Fully synchronized global shutter sensor array
Time-lapse and high frame-rate capture
Compact and weatherproof form factor
Extensive tool set for configuration, rendering, and asset management
Nederlands Tintje
Een van de oprichters van Jaunt VR is Arthur van Hoff. Hoff is een gevestigde naam in Silicon Valley en heeft ook een indrukwekkende CV opgebouwd, zijn meest bekende prestatie binnen de wereld van computernerds is het bijdragen aan de Java programming language. Nu verricht hij wonderen in de virtual reality wereld bij Jaunt VR. Onlangs was hij te gast bij De Wereld Draait Door waar hij demonstraties gaf aan de gasten met de Jaunt VR content op de Rift DK2.
De komst van nieuwe techniek gaat altijd gepaard met nieuwe woorden, betekenissen en vragen. Tien jaar geleden waren termen zoals scrollen en een pop-up onbekend en was een cookie iets wat Engelsen bij de thee aten. Virtual reality brengt een hele nieuwe terminologie met zich mee met woorden die wellicht al langer bestaan maar pas nu hun weg naar het grote publiek vinden. Wij geven je een inzicht in veel gebruikte en bijzondere woorden die waarschijnlijk snel onderdeel uitmaken van ons (virtuele) vocabulaire.
Presence
Dit is een zeer belangrijke term gerelateerd aan virtual reality en uniek voor het medium. Het refereert naar de geloofwaardigheid ervaring, de aanwezigheid in de virtuele wereld. De mate van presence wordt bepaald door diverse factoren die vooral technisch van aard zijn en als doel hebben de zintuigen te beinvloeden. Denk bijvoorbeeld aan de kwaliteit van het scherm, de kijkhoek, de refresh rate en uitstekende tracking van de positie.
Tijdens de OC2 Keynote werd gesproken over hand-presence, het gevoel dat je handen echt aanwezig zijn in vr. Dit wordt bereikt door realistische controllers, in dit geval de Oculus Touch controllers maar ook bijvoorbeeld Nederlands eigen Manus Machina. Daarnaast kunnen loopbanden, vr suits en andere hardware bijdragen aan het gevoel van Presence.
Een andere term gelieerd aan Presence is Telepresence waar de toevoeging Tele natuurlijk voor afstand staat. Hierbij wordt de aanwezigheid van je lichaam gesimuleerd op de ene locatie terwijl je fysiek aanwezig bent op een andere. Denk hierbij aan het besturen van een robot op afstand met behulp van een vr bril.
Immersive
Immersive of in het Nederlands immersie is nauw verbonden aan het presence. Immersie is het gevoel werkelijk ergens anders te zijn en hiervoor is een geloofwaardig presence essentieel. Pas wanneer je het gevoel hebt dat je daadwerkelijk aanwezig bent in een andere wereld ontstaat immersie. Immersive virtual reality is een ervaring vergelijkbaar met de echte wereld, het gaat om het gevoel en niet zozeer de mate van realisme. Een vr wereld kan tenslotte ook berusten op de fantasie, dat maakt het zo bijzonder.
Metaverse
Oculus opricht Palmer Luckey verwees tijdens OC2 wederom naar de term metaverse, een bijna mytische virtuele omgeving waaruit niet alleen de virtuel wereld maar ook het internet en augmented reality bestaat. Hier leven mensen parallel aan ons eigen universum maar ongebonden aan de limitaties van onze fysieke wereld.
In sci-fi en in voorgaande decennia werd hier vaak naar gerefereerd maar het werkelijk creeren van een geloofwaardige metaverse is een lastige opgave. Naast de technische obstakels is het ook een sociaal aangelegenheid, er dienen dus voldoende mensen in dit universum leven. De kans dat wij de de opkomst van een metaverse meemaken is met de snelle vooruitgang van virtual reality echter zeer goed mogelijk.
Technische termen to be continued
Voorgaande termen zijn vooral beschrijven van aard en geven vooral inzicht in woorden die gebruikt worden om de vr ervaring te beschrijven. Daarnaast zijn er veel nieuwe technische termen die vooral referen naar het technische aspect van virtual reality en met name de hardware. In een volgend blogbericht gaan wij in op de meest relevante technische termen.
Google cardboard is al een tijdje de leider van de kartonnen VR-brillen markt, maar daar gaat misschien verandering inkomen. Microsoft heeft aangekondigd dat ze een eigen vr-bril op de markt gaan brengen namelijk: Microsoft VR kit. Deze VR kit is een doe-het-zelf low budget kartonnen VR-bril die bizar veel op de Google Cardboard lijkt.
Russische Hackathon
Op 17 Oktober wordt in Moskou een Hackathon georganiseerd waar de Microsoft VR kit voor het eerst voor het publiek toegankelijk zal zijn. Een hackathon is een evenement waar software ontwikkelaars, grafische designers, interface designers en project managers intensief samenwerken aan software projecten.
Het doel van de Microsoft VR kit hackathon is het creëren van nieuwe software voor de Nokia Lumia en nieuwe apps voor de Microsoft VR Kit. Er zullen 3 winnaars uitgezocht worden op de volgende 3 onderdelen: Games, Educatie en Bedrijfsapplicaties. Met deze 3 onderdelen lijkt Microsoft dezelfde weg te willen bewandelen als Google Cardboard, de vraag is of Microsoft überhaupt voet aan de grond kan krijgen in deze markt die gedomineerd wordt door Google.
In 2014 werd op het Google I/O de Google Cardboard voor het eerst gepresenteerd, De Google Cardboard werd gepresenteerd als een goedkoop alternatief om kennis te maken met virtual reality. De Cardboard werkt hetzelfde als de Microsoft VR Kit: na het in elkaar vouwen schuif je een telefoon naar binnen, start een vr app op en je kunt beginnen met het spelen van virtual reality games.
De Google Cardboard heeft geen officiële fabrikant, het ontwerp en lijst met onderdelen werd vrijgegeven op de Google Cardboard website. Hierdoor is de Cardboard goedkoop gebleven en voor iedereen toegankelijk. Binnen een jaar zijn er daarom ook ruim 1 miljoen cardboards verkocht.
Microsofts VR kit overbodig?
Alle Google Cardboards werken al met Android en iOS telefoons, en vooralsnog lijkt het alsof de VR Kit alleen zal werken met Nokia Lumia telefoons. Het is nog onbekend of de Microsoft VR Kit ook compatibel zal worden met andere telefoons , en of het ontwerp van de VR Kit gratis wordt weggegeven door Microsoft.
6 oktober is er een Microsoft Launch event in New York, dit evenement is ongeveer te vergelijken met Oculus Connect. Op dit evenement zullen de nieuwe Nokia Lumia telefoons gelanceerd worden samen met andere producten. Naar alle waarschijnlijkheid zal er op 6 oktober ook meer nieuws over de VR kit komen, er gaan zelfs geruchten rond dat bezoekers gratis VR Kits krijgen.
Epic Games, het bedrijf achter de Unreal Engine toonde gisteren tijdens Oculus Connect 2 beelden van de nieuwe game Bullettrain. Niemand minder dan Unreal oprichter Tim Sweeney introduceerde de nieuwe (en eerste echte?) First person shooter voor virtual reality die gebruik maakt de touch controllers.
Can touch it!
De demo is gemaakt voor de consumentversie van de Oculus Rift en draait volledig op Unreal Engine 4. De game maakt gebruik van de Oculus Touch controllers die in kwartaal 2 van volgend jaar worden verscheept. Met deze controllers kun je schieten met (twee!) guns, je shotgun herladen maar ook granaten gooien. De beelden die je hier onderstaand kunt checken zien er in elk geval erg spectaculair uit. Tijdens de presentatie gedurende de O2 Keynote waren de reacties van het publiek uitbundig en wij delen dit enthousiasme. Wij zagen niet eerder echte games voor de Rift in combinatie met de Touch controllers maar enkel tech-demos. Bullet Train toont aan dat de potentie van deze manier van gamen enorm is.
Teleporatie en bullet time
Naast schieten en granaten gooien zagen wij nog een twee andere technieken die ons game-hart sneller deden kloppen. De eerste was teleportatie, dat helemaal aan het begin van de video getoond werd. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het mogelijk is om naar een bepaalde plek te wijzen en vervolgens met een druk op de knop daar naar toe te teleporteren. Wat klinkt als een misselijkmakend ervaring schijnt volgens Oculus CEO Brendan Iribe uitstekend te werken. Wij zijn benieuwd.
De tweede verassing was de implementatie van bullet time. Deze techniek die al vrij oud is en in tientallen games terug te vinden is wordt dankzij de touch controllers naar het hoogste niveau getild. Je kunt de tijd stil zetten, kogels uit mid-air grijpen en vervolgens terugsmijten naar de tegenstander. Het woord awesome dat veelvuldig gebruik werd tijdens de 02 is hier echt op zijn plaats. Wij kijken met smart uit naar de andere Touch games waarvan je hieronder een sneak peak ziet.
Tijdens Oculus Connect 2 kregen we meer informatie over de plannen van Oculus en de diverse soft-en hardware. Samsung kwam echter met de vetste onthulling: De nieuwe Samsung Gear VR. Na de release van de Samsung Gear VR Innovators kit is het nu tijd voor de eerste consumentenversie, die slechts 99 dollar gaat kosten.
VR on the GO, geen nieuwe phone
Samsung wil met de Gear VR de beste mobiele virtual reality ervaring bieden. Naast mobiliteit staat de ervaring centraal en daarbij is hardware belangrijk maar goede content essentieel. Samsung rekent dus op de developers om vette ervaringen te bieden. Wij rekende op een aankondiging van een smartphone voor vr maar dit bleek niet het geval.
Prijs
Het publiek van Oculus Connect 2 ging volledig uit zn dak na het zien van het prijskaartje van de nieuw Samsung Gear VR: 99 dollar. Peter Koo (Senior Vice President van Samsung) zei het volgende: we want to make virtual reality mainstream. De prijs helpt daar zeker bij, maar ook de telefoons van Samsung helpen daarbij. De nieuwe Samsung Gear VR werkt op alle Galaxy telefoons van Samsung die in 2015 zijn uitgebracht. Dat betekend dat de Galaxy Note 5, Galaxy S6, Galaxy S6 Edge en de Galaxy S6 Edge+ allemaal gebruikt kunnen worden voor virtual reality.
Specificaties en content
De Gear VR Innovator kit was al redelijk licht voor een geavanceerde headset, maar de nieuwe Gear VR wordt nog 22% lichter. Hierdoor kun je straks nóg eenvoudiger bewegen in virtual reality. Daarnaast heeft het touchpad aan de zijkant van de Gear VR heeft een upgrade gehad.
Peter Koo vertelde niet veel over het nieuwe touchpad, maar op fotos viel goed te zien dat er een soort inkepingen gemaakt zijn waardoor je makkelijker naar boven, onder, links en rechts kan navigeren. Wat wij tijdens onze Gear VR review opmerkte was het dat het blikveld (Field of View) vrij beperkt was. Het tunnelsyndroom was duidelijk merkbaar.
Er werd nog een hele vette aankondiging gedaan, als mensen de Gear VR hadden getest was er maar een vraag: Does it have Netflix? En dat heeft de nieuwe Gear VR! De Netflix applicatie is vanaf gisteren te downloaden in de Gear VR app store.
Release
De nieuwe Gear VR wordt in de USA in november uitgebracht net op tijd voor Black Friday, de rest van de wereld moet even wachten maar kan zeker voor de kerst aan de slag met de Gear VR.
Het is vr fans niet ontgaan. De afgelopen dagen vond voor de tweede keer het Oculus Connect event plaats in Los Angeles. Dit event is vooral gericht op developers maar er worden tevens enkele interessante aankondigingen gedaan. Deze worden vooral naar buiten gebracht tijdens de zogenaamde Keynote waar alle nieuwe producten ten tonele verschijnen. Hier lees je de samenvatting van de OC2 Keynote 2015, later gaan wij in op de specifieke aankondigen.
Kijken met de Gear VR?
Wij waren zeer enthousiast toen bekend werd dat de keynote en andere onderdelen van OC2 live te bekijken waren met de Samsung Gear VR. Het bedrijf NextVR werd ingezet om het event in 180 graden virtual reality te streamen. Met de Gear VR paraat (en de Twitch stream natuurlijk als back-up) schakelden we om 19.00 live in via de NextVR app en de Gear VR. Helaas werden wij geconfronteerd met Coldplay en niet met Palmer Luckey. So far for vr. Waarschijnlijk is dit een regionale beperking, zonde want het schijnt behoorlijk tof te zijn geweest.
Goed, na deze domper werd Twitch maar aangezet om het event oldschool te kijken. Na een korte intro werd (voor ons vrij onverwacht) de oprichter van Facebook ten tonele geroepen
Mark Zuckerberg; vr is the next big thing.
Dat de oprichter van Facebook fan is van virtual reality moge duidelijk zijn. Naast de overname waarmee 2 miljard gemoeid was noemde Zuckerberg virtual reality al eerder the next big thing. Hij gaf aan dat vr de volgende logische stap is naar tekst, fotos en video. Sinds deze week is het natuurlijk al mogelijk om 360 graden video te kijken via Facebook maar Zuckerberg kijkt verder. immersive vr is de volgende stap, werkelijk aanwezig zijn in een andere wereld is het doel.
De ervaring moet dus realistischer en meer overweldigend worden en aansluiten op het sociale karakter van Facebook en andere online platformen. Zuckerberg is echter overtuigd van de potentie van virtual reality en noemt het de volgende stap in de evolutie online, sociaal en entertainment.
Oculus mobile; de nieuwe Gear VR
Het gedeelte waar veel mensen op zaten te wachten, was meer informatie over het mobiele platform van Oculus en natuurlijk de Gear VR. John Carmack verleidde ons deze maand al met een bericht dat we even moesten wachten met het aanschaffen met een telefoon voor vr. De verwachting was dus dat er een nieuwe telefoon werd aangekondigd. Dit was echter niet het geval, wel werd er meer bekend over de consumentenversie van de Gear VR waarover je later vandaag meer leest op vr-expert!
Max Cohen: Oculus Arcade & Oculus video
Na de aankondiging van Samsung kwam Max Cohen ter tonele om de aanwezigen meer te vertellen over de video en arcade platform die in ontwikkeling zijn. Cohen verwees naar de legendarische perfecte score van Pacman en maakte vervolgens een bruggetje naar een virtuele arcade omgeving waar deze en andere classics gespeeld kunnen worden. Oculus werkt hierbij samen met ontwikkelaars zoals Sega, Midway & Banda Namco.
Oculus video is het videoplatform van Oculus dat zowel voor de Rift als voor de Samsung Gear VR (Oculus Mobile) verschijnt. Partijen zoals 20th Century Fox en Lionsgate gaan zorgen voor content in de vorm van films zoals X-Men, Pulp Fiction & Psycho.
Geen 360 graden content dus maar gewone films. Daarnaast wordt samengewerkt met partijen zoals Twitch, Vimeo & Hulu om videos naar vr te brengen. De meest opvallende aankondiging was echter de samenwerking met Netflix. Cohen maakte bekend dat je 20 minuten na de keynote al aan de slag kon gaan met Gear VR , de app kon toen al gedownload worden in de app store.
Nate Mitchell; meer info over de Rift
Natuurlijk waser ook aandacht voor de Oculus Rift. Helaas werd er niet veel wereldschokkends bekend gemaakt. De release date staat nog steeds gepland voor Q1 en Oculus richt zich nu op twee belangrijke pijlers; comfort & presence. Zoals bekend wordt de Rift standaard met een XBOX controller geleverd zodat developers een primary input device hebben om te ontwikkelen.
Recommended specs & Oculus Ready PCs
Dat de Rift om een flinke pc vraagt was al langer bekend. De minimale vereisten werden nogmaals genoemd; een Geforce 970 / AMD 290 videokaart, een i5 4590 processor en 8GB werkgeheugen zijn essentieel. Duidelijk is dat het gewoon moet werken en vr met deze specificaties een prettige ervaring is. In samenwerking met ASUS, Alienware & Dell gaat Oculus speciaal computers ontwikkelen die zogenaamd Oculus Ready zijn. Deze verschijnen in verschillende prijsklassen, ook onder de duizend dollar en kunnen samen met een Rift gekocht worden.
Palmer Luckey: Metaverse & Mincecraft
Het wachten was natuurlijk op oprichter Palmer Luckey. Spectaculaire aankondigingen verwachten wij niet echt maar het is altijd leuk om hem te horen spreken. Hij verwees naar zijn kortstondige periode op College waar hij meer tijd stak in gamen dan in leren.
Vooral games zoals Minecraft konden rekenen op zijn volle aandacht. Gedurende deze periode ging hij ook nadenken over het concept van een metaverse. Een virtuele realiteit die bestaat naast onze eigen realiteit waar mensen kunnen leven zonder gebonden te zijn aan de fysieke beperkingen van de echte wereld. Luckey gaf aan dat Oculus nog ver weg was van het ontwikkelen van een geloofwaardig metaverse maar dat de eerste stappen waren gezet.
Vervolgens kondigde hij op een nogal klungelige manier de komst van Mincecraft naar de Rift aan. Een bijzondere aankondiging omdat de maker van de game vorig jaar nog aangaf niets te zien in Oculus vanwege de overname door Facebook. Natuurlijk is er ook allang een port beschikbaar genaamd Minecraft. Desondanks een leuke aankondiging die ook door het aanwezige publiek goed werd ontvangen.
Anna Sweet: Oculus touch
De eerste en enige vrouw on stage ging in op de (on)mogelijkheden van de Oculus Touch. Dit was een dermate uitgebreid gedeelte dat wij hier later op de dag meer aandacht aan gaan besteden. Wat we wel alvast zeggen is dat Touch awesome is!
Tim Sweeney: Unreal & Unity
Tim Sweeney is een legende. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van (de eerste) Unreal Engine en was voor veel mensen een kennismaking met online multiplayer. Sweeney is een echte nerd en was duidelijk niet in zijn rol als presentator. Toch gaf hij in hoog tempo interessante informatie over de ontwikkeling van virtual reality. Hij ziet het ook als de volgende logische stap en geeft aan dat alles tot dit moment heeft geleid.
Hij noemt de ontwikkeling van VR een race to reality en droomt van een toekomst waar vr niet van echt te onderscheiden valt. Hij kent hierbij een belangrijke rol toe aan ontwikkelaars, Unreal is de borstel, zij de kunstenaar. Vervolgens liet hij een clip zien van Bullet Train wat er ontzettend tof uitzag.
Michael Abrash: de potentie en uitdaging van vr
De laatste spreker was Michael Abrash die uitgebreid inging op de toekomst en (on)mogelijkheden van virtual reality. Dit was een dermate interessant en complex verhaal dat wij ook hier een speciaal item aan gaan wijden.
The Round Up
Veel achtergrondinformatie en weinig aardschokkende aankondigingen behalve de komst van een nieuwe Gear VR. Precies wat we verwacht hadden maar desondanks erg leuk om te kijken. Als je de hele keynote wil terugkijken kan dat via het Twitch kanaal van Oculus.
In een vorig bericht over de Facebook 360 graden video app was er vrij weinig bekend over hoe de app zou werken en hoe het er uit zou zien. Na een update video van Facebook hebben we een iets beter beeld, sterker nog: De eerste 360 graden content is nu al te bekijken
Geen app maar extensie
In het vorige bericht leek het erop dat de 360 graden videos konden worden bekeken in een speciale app. Nu lijkt het er meer op dat de 360 graden videos meer een extensie worden bij een update. In de toekomst kun je dus vakantiefotos van een vriend in Frankrijk in 360 graden bekijken net alsof je er zelf bij was.
Samen met 360 graden content van familie, vrienden en bedrijven kijk je een volledig 360 graden kijkje achter de schermen. Hiermee kom je dichter bij elkaar in virtual reality, door de komst van nieuwe 360 cameras van Ricoh en Kodak wordt het makkelijker en beter betaalbaar om 360 graden content te maken en te delen.
Content
Op dit moment is er al een Facebook pagina die 360 graden content deelt, 360 videos on Facebook. Om deze videos te bekijken heb je minimaal Android 4.3 nodig én de laatste Facebook update, Facebook laat weten dat ze in de aankomende maanden ook content voor iOS apparaten vrij gaan geven.
Er zijn op dit moment enkele organisaties die zelf 360 graden content upload naar Facebook, deze organisaties zijn: Star Wars, Discovery, GoPro, LeBron James & Uninterrupted, NBCs Saturday Night Live, en VICE. Deze uploaders zijn speciaal uitgekozen om de populariteit van 360 graden videos te vergroten onder het Facebook publiek.
Besturing
Er was nog weinig informatie over de besturing van de app. Wij gingen er vanuit dat het in principe hetzelfde zou werken als een virtual reality bril, door je telefoon te bewegen beweeg je ook de plaats van het beeld in de video. Dit was echter niet het geval, door met je vinger over het beeld te slepen kun om je heen kijken. Om de video te openen klik je de video aan zoals dat normaal ook het geval is, alleen moet je bij de 360 graden content de telefoon horizontaal kantelen. De video is overigens ook te bekijken door gewone browsers op je PC zoals Firefox en Chrome, voor Safari en Edge is dit nog niet mogelijk.
Het begin is er
Facebook geeft aan dat er naast de bestaande videos erg snel nieuwe content aankomt, binnenkort moet de nieuwe content verschijnen tussen de normale berichten op onze Facebook paginas. Er is dus geen sprake van een Facebook applicatie, maar eerder een 360 graden extensie die het mogelijk maakt om de content te bekijken. De release van Facebook 360 videos werd overigens gedaan met een vette video van Star Wars: The Force Awakens.
NASA gebruikt al 20 jaar VR om astronauten te trainen
Volgend jaar gaan we de ruimte in met EVE: Valkyrie en Adrift, heel vet natuurlijk als die space games. Alleen lopen we een beetje achter, NASA is al 20 jaar bezig om met virtual reality astronauten klaar te stomen voor het echte werk. Op het Lyndon B. Johnson Space Center zijn ze al jaren bezig met de beste simulaties en zelfs het hele International Space Station kun je in virtual reality bezoeken.
Outer Space
Voor het eerst in zijn leven hing astronaut Doug Wheelock aan een rail buiten het International Space Station, met trots keek hij neer over de aarde onder hem. Hij wist precies waar hij was, want deze omgeving had hij al veel vaker gezien in het VR laboratorium. Veel astronauten die met VR hebben gewerkt tijdens hun training vinden de overeenkomst tussen de echte ruimte en de VR ruimte in het laboratorium verbazingwekkend. Door vaker in de VR ruimte te komen hebben ze minder stress tijdens een missie honderden kilometers boven de aarde als ze in de echte ruimte zijn.
In de ruimte zijn de volgende minuten van een astronaut nooit zeker, ze hebben constant te maken met verschillende waarden die ze in de gaten moeten houden, bijvoorbeeld de constante temperatuurwisselingen van -184 naar +184 graden Celsius. Ook is de ijzingwekkende stilte iets waar je rekening mee moet houden, in de ruimte hoor je niets behalve je eigen ademhaling en hartritme. De ruimte is mooi, maar ontzettend gevaarlijk.
Wheelock wist precies hoe het zou zijn in de ruimte, hij heeft hard getraind in het Johnson Space Center, zowel mentaal als fysiek. Zolang virtual reality heeft bestaan zijn er altijd grappen over gemaakt, of bestempeld als onrealistisch. In het Johnson Space Center in Houston zijn ze ondertussen rustig doorgegaan met het ontwikkelen van de beste virtual reality ervaring voor hun astronauten.
Virtual reality is geëvolueerd en doorontwikkeld tot één van de meest belangrijke onderdelen van de astronautentraining. NASA heeft keer op keer verschillende technologieën doorgedrukt om een super virtual reality device te bouwen, zonder dat er commerciële doeleinden aan verbonden waren. Dit geeft wel aan hoe ver NASA bereid is om te gaan om de beste training voor de astronauten te garanderen. NASAs VR experiment is uiterst succesvol gebleken, nergens ter wereld was er een plek waar de ruimte kon worden nagebootst. Nu is deze plek er in dus wel in Houston, Texas.
Lyndon B. Johnson Space Center
Het Johnson Space Center strijkt uit over 1700 hectare grond in de buurt van Nassau Bay in het zuidoosten van Houston, Texas. Op dit stuk staan meer dan 200 willekeurig genummerde gebouwen, in gebouw 9 is het NASA VR lab.
Na 2 grote zware metalen deuren te hebben geopend kom je in een normale kantoor ruimte, het enige verschil dat je kunt merken is dat er fotos hangen van veel verschillende ruimtemissies. Een gedeelte van het ogenschijnlijke normale kantoorgebouw is afgezet met grote zwarte doeken, het zogenaamde VR Lab.
De kamer hang vol met kabels en lichtgevend sterretjes (het soort dat kleine kinderen boven het bed hangen), er hangen 2 kubussen net boven de grond. Deze kubussen die eigenlijk robots zijn hangen net boven de grond en worden omhoog gehouden door een netwerk van kabels, Omdat deze kabels sterk doen denken aan een spinnenweb hebben ze het netwerk Charlotte genoemd (vrij naar de film Charlottes Web).
Midden in het lab staan twee speciaal door NASA ontwikkelde head-mounted displays, ze worden constant bijgesteld en krijgen doorlopend upgrades. Net als de nieuwe Oculus CV1 hebben deze HMDs 2 OLED schermen, de NASA HMDs hebben een resolutie van 1080p per oog met een 20 tot 60 Hertz frequentie. Deze frequentie word per missie weer anders afgesteld.
Op het moment dat je een van deze HMDs opzet vlieg je direct boven het International Space Station. Dit is op het moment de meeste realistische ervaring van de ruimte zonder dat je er daadwerkelijk bent. In het laboratorium zijn ook speciale NASA handschoenen aanwezig, deze bevatten speciale sensoren waardoor je interactieve handelingen kunt verrichten, deze handschoenen zijn te vergelijken met die van Manus Machina.
Tijdens het dragen van de HMDs kun je volledig in en rondom het ISS vliegen, voor de neutrale toeschouwer is dit een geweldige ervaring. Voor de astronauten is deze ervaring cruciaal, op deze manier worden de astronauten klaargestoomd om allerlei onderdelen van het ISS te vervangen terwijl ze er niet daadwerkelijk zijn.
Begin van VR bij NASA
NASA was in het begin van de jaren 90 sceptisch over virtual reality, het was leuk maar kun je er ook wat mee? Mr. Homan was destijds een engineer van NASA en had al simulaties ontworpen voor het gebruik van een robot arm in de space shuttle, Hij was dan ook een van de eerste personen die zich ging bezig houden met de functionaliteit van VR bij NASA.
Tijdens een VR conferentie in Wyoming was Homan de enige aanwezige van NASA, hier kreeg hij het idee om met virtual reality een vervangende training voor astronauten te creëren. Deze trainingen vonden destijds plaats in een gigantisch zwembad, dit werd het Neutral Buoyancy Lab genoemd. Het Neutral Buoyancy Lab is was een zwembad gevuld met een speciale vloeistof waardoor het leuk alsof je in een omgeving zonder zwaartekracht liep. In dit laboratorium werden testen met gereedschap en dergelijke gedaan, na een tijdje werd duidelijk dat virtual reality geen verbetering was voor het testen van deze vaardigheden.
Dat veranderde echter allemaal na het lanceren van de Hubble telescoop in 1990, na een tijdje werd duidelijk dat het apparaat van 2,5 miljard dollar afbeelding van slechte kwaliteit produceerde. De oplossing was de STS-61 missie om de telescoop aan te passen en de lenzen te reinigen. Homan zag zijn kans en duidde meteen problemen aan die opgelost konden worden met virtual reality simulaties, deze problemen waren bijvoorbeeld met de communicatie tussen de astronauten. Bijvoorbeeld als een astronaut ondersteboven hing aan een robot arm en zei dat hij omhoog wou, welke richting bedoelde hij dan? Door deze problemen te voorkomen met VR simulaties zou kostbare tijd gespaard worden.
Door gegevens en simulaties samen te brengen werd er doormiddel van primitieve virtual reality een communicatie en beweging systeem opgezet. Nadat dit probleem opgelost was werd er nog een probleem ontdekt, een replica van een onderdeel van de Hubble telescoop was te groot voor het 12 meter diepe Neutral Buoyancy Lab. Hierdoor konden de astronauten niet de hele missie oefenen en kon de Hubble telescoop maar half gerepareerd worden.
Toen de hele Hubble telescoop in VR was nagebootst kwam NASA erachter dat de meeste reparaties niet uitgevoerd konden worden met de huidige robotarmen. Zonder virtual reality toe te passen waren ze er pas in de ruimte achter gekomen dat de robotarmen niet zouden werken. De robotarmen zijn uiteindelijk aangepast en in de nieuwe setting gebruikt voor de reparaties aan de Hubble telescoop.
In 1994 werden alle astronauten uitgerust met een jetpack voor het geval dat ze los kwamen van het ISS of de Hubble telescoop. Het losraken was nog nooit eerder gebeurd, maar de kans was zeer zeker aanwezig. Op de STS-64 missie werd voor het eerst geoefend met de jetpacks in de space shuttle, dit bleek heel lang te duren en kostbare tijd werd verspilt. Ook het oefenen met de jetpacks gebeurde voortaan in VR.
Charlotte
De volgende belangrijke toevoeging aan het Johnson Space Center VR laboratorium was Charlotte. Oorspronkelijk was Charlotte ontworpen als houvast tijdens het slapen zonder zwaartekracht, Homan zag echter hele andere mogelijkheden voor Charlotte.
Charlotte werd een essentieel onderdeel in het verplaatsen van onderdelen buiten het ISS, deze onderdelen waren gewichtloos door de zwaartekracht in de ruimte maar nog steeds ontzettend groot. Ondanks het feit dat ze bijna gewichtloos waren beschikten de onderdelen nog wel over massa en zwaartekrachtpunten, dat hield in dat als ze begonnen te draaien of bewegen dat ze dan onhoudbaar zouden worden.
In 2007 moest astronaut Wheelock een zonnepaneel van ISS ontkoppelen, het zonnepaneel woog zon 16.800 KG maar Wheelock kon het zonnepaneel met een vinger optillen. Maar als het zonnepaneel zou beginnen met bewegen in een bepaalde richting zou het zo zijn hele hand er af kunnen rukken. Door te trainen met Charlotte worden dit soort problemen gesimuleerd en zo voorkomen, dit scheelt zonnepanelen en mensenlevens.
Virtual reality is de enige manier om deze situaties te simuleren, bovendien is het niet zo duur als een volledige ruimtemissie. Na het Shuttledrama van 2003 waarin 7 astronauten om het leven kwamen werd het shuttleprogramma 2 jaar stil gezet. De volgende 2 shuttle vluchten waren return to flight missies en hierin werden nieuwe tactieken uitgevoerd zodat er niet weer hetzelfde zou gebeuren als in 2003.
Voor een shuttle landing moesten de piloten een Rendez-vous Pitch Maneuver uitvoeren, bij deze handeling werd de onderzijde van de shuttle getoond aan de bemanning van het ISS. De bemanning moest checken of er geen beschadigingen waren aan de shuttle zoals dat in 2003 wel het geval was.
De handeling was erg moeilijk om uit te voeren en de check moest snel gebeuren, het virtual reality laboratorium heeft Charlotte zo gemodificeerd dat Charlotte fotos kon maken van de onderkant van de shuttle. Deze fotos werden gesimuleerd en geprojecteerd op de onderkant van de shuttle zodat de beelden vergelijkt konden worden, op deze manier konden eventuele beschadigingen sneller worden opgemerkt.
DOUG
Het is makkelijk om te focussen op alle vette hardware binnen het laboratorium, maar zonder alle software zou de hardware nergens zijn.
Op dit moment worden alle virtual reality training programmas aangedreven door het Dynamic Onboard Ubiquitous Graphics DOUG in het kort. Het meest indrukwekkende aspect aan DOUG is dat DOUG in feite het hele ISS in een gesimuleerde versie is. Elke verandering aan ISS wordt direct opgenomen door DOUG.
Astronaut Wheelock stond een keer voor een monitor om een scheur te detecteren in een zonnepaneel, hij wist alleen niet meer in welk zonnepaneel die scheur zat. Het zijn namelijk 16 mega zonnepanelen die bestaan uit honderden kleinere zonnepanelen. Vanuit het laboratorium werd ISS grondig onderzocht door DOUG en de scheur was binnen de kortste keren gelokaliseerd.
DOUG wordt ook gebruikt voor de Jetpack training op het ISS station. Doordat astronauten tegenwoordig veel langer aan boord zijn van het ruimtestation beginnen sommige trainingen te vervagen. Engineer Bell kwam met de oplossing om een laptop te combineren met een bril om zo virtual reality te simuleren in de ruimte.
Evolutie van de VR technologie
Het huidige laboratorium team Miralles, Bell, Hoblit, Paddock en Schweers proberen met zn allen te herinneren hoeveel verschillende HMDs ze hebben gehad en welke modificaties ze hebben toegepast.
Tot nu toe zijn het er zes geweest:
1991 Flight Helmet Virtual Research (LCD Display 320×240)
Bell was geen grote fan van de N-Vision Datavisors, het bijstellen van de beeldvervorming ging doormiddel van analoge bijstel wielen aan de zijkant. Het beeld begon door het bijstellen rare beelden weer te geven waardoor Bell telkens misselijk werd tijdens het bijstellen van de bril.
De HMDs van vroeger kosten honderdduizenden dollars en waren geen plug n play modellen, om de extra kosten te voorkomen begon het VR laboratorium zelf de brillen aan te passen en te modificeren. Dat doen ze nu nog steeds, met van alles. Ze zijn begonnen met het vervangen van een 4-rack mainframe voor een PC die de HMD aandrijft, het vervangen van de apparatuur kostte minder dan de jaarlijkse kosten van het onderhoud. Op een gegeven moment zijn ze zelfs begonnen met het bouwen van eigen computers om te zorgen dat de prestaties optimaal waren voor de HMDs.
Ze zijn 20 jaar lang bezig geweest met het uitzoeken van de nieuwste en beste apparatuur om de HMDs aan te passen en te optimaliseren.
De toekomst
Na het verdwijnen van de spaceshuttles zijn er minder astronauten om te trainen. Maar zolang het ISS er nog is zijn er nog genoeg dingen te doen. ISS blijft nog minimaal 10 jaar operationeel dus het laboratorium ook.
Het laboratorium is nu bezig met IMAX om een film te maken van het ISS. Elke keer als de SpaceX ruimteraket een vlucht maakt om voeding en dergelijken te leveren aan de bemanning maakt ISS fotos en videos van de vlucht. Door DOUG te gebruiken worden de beste camera hoeken uitgekozen en worden de beelden doorgestuurd naar IMAX.
Op 10 augustus 2015 was de laatste missie tot dit moment. De Russische astronauten Gennady Padalka en Mikhail Korniyenko hebben tijdens deze missie meerdere opdrachten voltooid die ze op aarde eindeloos hebben geoefend in het Neutral Buoyancy Lab en in het Virtual Reality Lab.
Sinds 1991 zijn we al bezig met het ontwikkelen van virtual reality, Door het toepassen van virtual reality zijn er talloze missies geoefend en meerdere levens gered. Zo zie je maar weer dat Virtual reality meer toepassingen heeft dan alleen games op de oculus rift en nieuwe tactieken voor sport
Afgelopen week was het voor het eerst mogelijk om een voetbalwedstrijd met een virtual reality bril te kijken. De wedstrijd Porto Benfica in de Portugese competitie werd opgenomen met 360 cameras en in de winkel van Samsung konden geïnteresseerden live meekijken. Hoewel dit de primeur was in het voetbalstadion vindt virtual reality al langere tijd zijn weg naar het sportcomplex. Waar wordt het voor gebruikt, wat is de toegevoegde waarde en hoe ziet de toekomst van (VR)sport eruit?
De voetbalwereld staat niet bekend om zijn hoge mate van innovatie op adoptie van nieuwe techniek. Bij andere sporten, vooral in de V.S zijn ze en stuk verder met (camera)technieken om de sport eerlijke te doen verlopen. Het is dan ook niet zo gek dat sportcompetities zoals de NFL (American Football) & de NBA (basketbal) virtual reality omarmen en op diverse wijze inzetten.
American Football
Fans van de American Football club de Jaguars konden vorig jaar september al met de Oculus Rift mee kijken naar hun favoriete club. Naast wedstrijd registratie maken de clubs gebruik van virtual reality om de prestaties van zowel het team als individuele spelers te verbeteren. Sportclubs ontwikkelen eigen virtual reality systemen en maken opnames met 360 cameras. Het doel is om nieuwe tactieken te trainen en om beter inzicht te krijgen in spelsituaties om zo te leren van fouten.
De Dallas Cowboys gebruiken deze techniek al om de quarterbacks te trainen. De coaches kunnen de opnames terug kijken met VR bril en zo precies zien waar de speler naar kijkt en hoe zijn handen en voeten gepositioneerd zijn. De opnames geschoten vanuit het perspectief van de speler worden gebruikt om invallers te trainen zodat ze voorbereid zijn op situaties waar zij in kunnen belanden.
Basketbal
Wij schreven vorige maand reeds over de inzet van virtual reality in de NBA waar het vooral wordt gebruikt om fans dichter bij de actie te brengen. Courtside seats, zoals de voorste rij stoelen in het stadion heten, zijn voor het grootste deel van de liefhebbers onbetaalbaar. Tussen de rich and famous op de eerste rang zitten kost je soms wel 2000 euro, per wedstrijd wel te verstaan.
Virtual reality brengt daar echter verandering in. Op strategische plekken cameras worden 360 graden cameras geplaatst waardoor iedereen (met een vr bril) met zijn snufferd op de actie zit. Dit is een ideale manier om fans meer bij de wedstrijd te betrekken en op een nieuwe wijze inkomsten te vergaren.
Voetbal
Binnen de voetbalwereld gaat de adoptie minder snel, toch zijn er al clubs die expirementeren. Zo raakte Ajax vorig jaar al bekend met de Oculus Rift door deze in te zetten om beter inzicht te krijgen in de prestaties van de spelers en om bepaalde spelsituaties te simuleren. Zo maakte een journalist vorig jaar al kennis met de onvergeeflijkheid van een virtuele training, foute beslissingen worden direct afgestraft.
Het biedt de coach echter ook de mogelijkheid om direct aan te geven welke beslissingen de juiste was en waarom. Daarnaast is het mogelijk om je in de positie van de speler te verplaatsen en zo toekomstige coaching eenvoudiger te maken. Hoewel PSV en Ajax vorig jaar begonnen zijn met deze technieken is het nu vrij stil op VRoetbal gebied in Nederland.
Ijshockey, Golf, Racen en de rest
De Nationale Hockey League kiest een zelfde aanpak als de NBA & NFL en biedt de clubs en de fans de mogelijkheid om met virtual reality aan de slag te gaan. Spelers kunnen oefenen en inzichten verkrijgen terwijl degene aan de andere kant van het glas een extra dimensie aan de ervaring krijgen. Wil je samen met je favoriete golfer afslaan, ook dat is mogelijk met vr. Het bedrijf NextVR wertk inmiddels samen met Fox sports om enkele belangrijke golfcompetities in kaart te brengen.
Daarnaast bieden simulatoren natuurlijk een uitgelezen mogelijkheid om vr te integreren, in Korea is deze manier van spelen al een hit. Op het MILK VR platform van Samsung dat gekoppeld is aan de Gear VR heeft Nascar al sinds tijden een eigen kanaal waar content met fans wordt gedeeld. Andere soorten sport zullen op dezelfde wijze gebruik (gaan) maken van virtual reality; beleving, training & simulatie.
De toekomst
De opkomst van virtual reality heeft dus nu al een impact op de manier waarop sport beoefent en beleeft wordt. Spelers en coaches hebben er een geweldig middel bij om te simuleren en analyseren. Fans zitten dichter op de actie en virtual reality biedt een geheel nieuwe dimensie aan de beleving van je favoriete sport. Natuurlijk is het erg lastig -zo niet onmogelijk- om de sfeer in een stadion te benaderen. Deze manier van beleven lijkt voorlopig dan ook eerder een aanvulling dan een vervanging.
Sport en VR een match made in heaven? In dit geval wel, voetballers, NFL spelers en ijshockeyers, ze trainen allemaal in VR. Heb je ooit in een stadion gezeten en gedacht: die had ik er zelfs nog ingekopt? Dan is nu je kans! Met VR Soccer Header sta je oog-in-oog met een keeper in een megastadion, de corner wordt perfect genomen en het is aan jou om die bal er in te koppen.
Beleving
De game begint direct, het fluitsignaal klinkt en de bal vliegt rechtstreeks op je af. Je hebt weinig tijd om de game rustig te leren, gelukkig ben je niet meteen af en kun je gewoon doorgaan met koppen. Er zit dus geen uitleg bij de game, dat kan op het eerste moment even lastig zijn maar na het tweede fluitsignaal snap je al precies wat de bedoeling van het spel is. ALs je even niet aan het opletten bent zal je medespeler je toefluiten dat de corner zo genomen zal worden.
VR Soccer Header speelt zich af in een Megastadion, overal om je heen zie je supporters op de tribune staan. Rechts van je staat de speler die de hoekschop neemt en recht voor je staat een doel met een keeper. Helaas ontbreken de echte spelers die de bal normaal weg zouden koppen, maar daardoor zou de game veel te moeilijk worden
Besturing
Vrijwel elke besturing in deze game gaat met hoofdbewegingen, je kunt 360 graden om je heen kijken door rondom je heen te kijken. De bal koppen doe je exact hetzelfde zoals je dat normaal ook zou doen, door naar een plek in het doel te kijken kun je richten, door je hoofd hard naar voren te bewegen geef je de bal extra kracht mee.
De app is multifunctioneel, dit houdt in dat je de app met een VR bril kunt spelen maar ook zoals je een normale app zou spelen. In de normale versie kun je ook 360 graden om je heen kijken alleen het koppen doe je door je telefoon naar voren te bewegen in de richting van de goal. Het is makkelijker om raak te koppen met je VR bril op, en hierdoor wordt de beleving ook beter.
Graphics
De graphics in de game zijn redelijk. Het veld is een beetje blurry maar de bewegende delen in de game zijn bijzonder scherp voor een game van 55MB. Het beeld hapert niet tijdens het kijken of het koppen, de game loopt over het algemeen heel vloeiend door. De supporters zijn niet van al te goede kwaliteit, maar dat kun je dan ook niet verwachten van een game van dergelijk formaat.
Gameplay
De game is erg leuk om te spelen, je krijgt de bal elke keer op verschillende posities in het veld dus je moet je bewegingen elke keer opnieuw afstemmen. Het doel is om zo vaak mogelijk achter elkaar te scoren en het geeft echt een kick als dat ook vaak lukt. Na langer dan 10 minuten spelen begint de game echter een beetje eentonig te worden. Je hebt geen extra missies of opdrachten die je kunt uitvoeren hierdoor heeft de game een niet al te hoge amusementswaarde.
De moeilijkheidsgraad ligt voor de eerste 2 doelpunten niet erg hoog, na het 2e doelpunt wordt het scoren veel moeilijker. Dat het moeilijker wordt komt echter niet door de keeper, de enige handeling die de keeper uitvoert is het balen na een goal. Door de keeper echt te activeren en extra missies en opdrachten toe te voegen zou de game een aantal extra dimensies krijgen waardoor je langer speelplezier krijgt.
VR Soccer Header is een heel vet spel om te spelen, ik geloof daadwerkelijk dat je door deze game beter wordt in koppen. Dat terzijde, voor 55MB heb je aan deze game een tijdje speelplezier. Door bij de volgende versie een aantal extra dimensies toe te voegen zal deze game ongetwijfeld een topper worden.
Releasegames Oculus Rift & Playstation VR (Deel 1)
Releasegames Oculus Rift & Playstation VR (Deel 1)
Met de recente naamswijziging van Morpheus naar Playstation VR en de nabijheid van de Oculus Rift CV1 zetten wij graag op een rij welke vette games je kunt verwachten bij de release. Vandaag deel 1 met onder andere de Prehistorische survivalgame Ark, spacegames Eve & Adrift en knallen met Mechs in RIGS.
ARK: Survival Playstation VR
Vanaf de eerste minuut werkt deze game al verslavend, je wordt gedropt op een prehistorisch eiland vol grotten, vulkanen, bossen en meren. Om te overleven moet je materiaal verzamelen en kun je op den duur huizen bouwen of zelfs een heel dorp. Je kunt deze game alleen spelen maar dat hou je niet lang vol. De game is gebaseerd op samenwerking met andere spelers, richt een clan op en onderhoud je community verover andere dorpen en breid je rijk uit. Dit concept is de basis voor ontzettend veel games, wat maakt ARK: Survival dan zo bijzonder ?
Dinosauriërs, duizenden verschillende soorten ervan. Vliegende dinos, zwemmende dinos en natuurlijk de alom bekende en gevreesde T-rex. Je kunt met de dinos vechten, je kunt ze temmen en op den duur kun je ze aan het werk zetten of zelfs berijden. ARK: Survival is een ontzettend vette game die elke week nieuwe features krijgt, van een aapje op je schouder tot aan een compleet nieuwe dinosoort. Deze game is ideaal voor de gamers die meer dan een paar uurtjes per week gamen. ARK is al verkrijgbaar voor op de PC voor slechts 26,-
Adrift Playstation VR
In deze game speel je een astronaut die haar geheugen is kwijtgeraakt, je wordt wakker en kijkt uit over de aarde vanuit de ruimte. Langzaam krijg je door wat er aan de hand is, overal om je heen drijven wrakstukken van je ruimteschip om je heen.
Ook deze game is gebaseerd op het overleven, omdat je in de ruimte bent zijn de overlevingsmaterialen schaars. Zuurstof, water en voedsel zijn bijna nergens te vinden dus je moet je bewegingen goed incalculeren, een echte game voor iemand die een uitdaging zoekt dus. Het doel van deze game is dus overleven, ondertussen moet je steeds meer herinneringen terug zien te krijgen over hoe het ruimteschip is geëxplodeerd en wat er met je team is gebeurd. Een geluk heb je nog, de shuttle die je terug moet brengen naar de aarde is zwaar beschadigt maar valt nog te repareren. De releasedatum van Adrift staat gepland voor september oktober 2015.
EVE Valkyrie Oculus CV1
Wellicht één van de meest bekende en geanticipeerde voor de Rift. Een echt Dogfight game die zich ook weer in de ruimte afspeelt, je begint als een rookie pilot die als eerste missie meegaat met een vloot grotere ruimteschepen. Het lijkt een routine klus te zijn totdat er plotseling een vijandelijke vloot opduikt, meteen barst het gevecht los. Je wordt gelijk in het diepe gegooid en je dient als een razende de besturing onder de knie krijgen.
Elke missie is weer een nieuwe ervaring, je krijgt per missie weer een ander schip met elk zijn eigen sterke en zwakke punten. Op deze manier blijft het telkens weer een nieuwe uitdaging die om nieuwe manoeuvres vraagt. Op den duur krijg je meer bekendheid en bevoegdheid en kun je je eigen schepen upgraden en aanpassen met nieuwe features en wapens.
Op dit moment is EVE Valkyrie alleen compatibel met de Oculus CV1, in de toekomst wil EVE: Valkyrie ook uitbreiden naar Playstation VR. Er gaan ook geruchten rond over een Android App, wanneer EVE Valkyrie wordt gereleased is nog niet bekend.
Chronos Oculus CV1
In deze RPG speel je een jonge held die zijn thuisland wil behouden voor het kwaad, in deze game staat een Labyrint centraal. Het Labyrint is zo ontworpen dat het maar een keer per jaar open gaat, op dat moment kun je het labyrint in maar je kunt er niet meer uit. Elke keer dat de held faalt moet hij een jaar wachten dus de held wordt elke keer weer ouder.
Elke keer als de held het labyrint ingaat kost dat hem een deel van zijn leven, hoelang dat deel zal zijn is afhankelijk van de tijd die je doorbrengt in het labyrint.
Je moet je dus elke keer opnieuw aanpassen aan de omstandigheden: als je jong bent heb je veel fysieke kracht maar weinig magische kracht, Naarmate je ouder wordt zal je magische kracht toenemen maar je fysieke kracht zal afnemen. De game gaat erom dat je uiteindelijk uit het labyrint komt om erachter te komen waarom het labyrint is gemaakt door wie en wat het verhaal erachter is. Er is nog geen releasedatum bekend.
Rigs: Mechanized Combat League PlayStation VR
RIGS is een online multiplayer FPS. Je speelt 3 vs. 3 wedstrijden in een futuristische wereld waar schieten met robots immense populair is, hoe kan het ook anders.Er is vrij weinig bekend over dit spel maar het zal waarschijnlijk zoals veel andere first person shooters gaan. Door veel te spelen gaat je level omhoog en kun je langzamerhand nieuwe wapens kopen en je robot upgraden, er is nog niet bekend of er nog een singleplayer bij het spel zit of dat het puur en alleen een multiplayer is. Aan de trailer te zien wordt het spel in ieder geval erg vet. Rigs: Mechanized Combat League komt in juni 2016 op de markt.
Met deze games voor op de PlayStation VR en de Rift ziet de toekomst van virtual reality er rooskleurig uit. Deze 5 titels zijn slechts een paar van de vele games die er al zijn, er zijn ook nieuwe games in de maak en er worden veel games aangepast om te werken met PSVR en de Rift. Wij houden in aanloop naar de release jullie op de hoogte van de vetste games, stay tuned!
Jarenlang gold Flickr als een van de grootste online fotoplatforms ter wereld. De laatste tijd begint Flickr echter achter te raken op de competitie (6miljard uploads totaal), Facebook (3 miljard uploads per maand) begint steeds meer een fotowebsite te worden en Picasa (7 uploads miljard totaal) wordt samengevoegd met Google+. Flickr wil nu meer bezoekers naar de site halen door te beginnen met het ondersteunen van VR.
Oculus Rift
Begin 2016 komt de consumentenversie van Oculus uit: de Oculus Rift CV1. Door middel van deze headsets wil Flickr er voor zorgen dat mensen fotos in 360 graden kunnen bekijken. De fotos kunnen vervolgens worden bekeken door het openen van een VR link die bij de fotos zullen worden gezet, ongeveer hetzelfde idee als de like of share knop bij Facebook fotos. Na de VR link te hebben geopend is het een kwestie van de Oculus verbinden, vervolgens kun je alle fotos in 360 graden bekijken. Op den duur zal Flickr zelfs een hele afdeling van de pagina wijden aan het bekijken van panorama fotos in VR.
De demo van Flickr VR is al getest op het XOXO festival in Portland, de bezoekers kregen een Oculus DK2 op en konden door een functie genaamd Eye Control fotos in VR bekijken op Flickr. Eye Control laat gebruikers navigeren door naar bepaalde punten te kijken, zo kun je navigeren tussen fotos en verschillende fotos selecteren. Eye control wordt al toegepast op de Samsung Gear VR, als het concept goed wordt ontvangen zal Flickr de VR website ook compatibel maken voor Samsung Gear VR gebruikers.
Gaat het werken?
De logische vraag is natuurlijk of dit concept gaat werken, gaan mensen daadwerkelijk met een Oculus Q1 achter de PC zitten om fotoalbums te bekijken? Terwijl de game wereld met smart zit te wachten op de VR experience, lijkt het niet alsof er iemand zit te wachten op een Flickr VR fotoalbum. Vooral als het grootste social media bedrijf ter wereld met hetzelfde idee komt.
Op dit moment zijn er niet zo veel mensen die 360 graden content maken, dit kan echter snel veranderen. Met de komst van betaalbare producten zoals de 360fly en de Ricoh Theta is het veel makkelijker geworden om 360 graden fotos en videos te maken. Momenteel zijn er slechts 2000 Flickr gebruikers die klaar zijn om 360 graden content te uploaden.
Verhaal
Flickr hoopt dat de VR content net zo goed wordt ontvangen als de GIF. Toen de GIF uitkwam was deze razend populair, op fora als Tumblr en Reddit worden ze nog steeds erg veel gebruikt. GIFs zijn korte foto animaties van slechts een paar seconden waarin hele verhalen worden verteld.
Dat is ook een beetje het idee van Flickr, in plaats van 10 verschillende fotos op dezelfde locatie of een GIF bestand van deze fotos kun je met een 360 graden foto de hele locatie in een keer laten zien. de essentie van een foto is het vastleggen van een beeld waar een bepaald verhaal of herinnering achter zit. Door de fotos in VR weer te geven worden deze herinneringen bijna tastbaar.
Release
Achter de schermen is Flickr al druk bezig met het aanpassen van de site en de nodige software, het zal nog even duren tot dat iedereen een fotoalbum in VR kan bekijken. Medio 2016 gaat Flickr de VR afdeling van de website online publiceren, tot die tijd moeten we het nog met normale fotos doen.
Na een exhibitie van Noorse mythologie in het Nationaal museum van Denemarken was de maat vol voor Peter Franklin Wurtz; De bezoekers van de exhibitie waren erg teleurgesteld, na het zien van HBO series als Vikings en Game of Thrones verwacht men magie. Het is inderdaad moeilijk om de magie van Noorse mythologie te laten zien door niet bewegende objecten ten toon te stellen. Daarom is Wurtz begonnen met het themapark Yggdrasil, dit is inmiddels al het derde virtual reality themapark dat wordt geopend.
Conquest rooms
Yggdrasil zal bestaan uit een aantal verschillende areas, een area zal bestaan uit heuse conquest rooms. Deze rooms worden uitgerust met een combinatie van Oculus Rift en HTC VIVE virtual reality brillen, ook zullen er Virtuix Multi Omni-Directional treadmills worden geplaatst. In combinatie met VR zwaarden en schilden kun je hier de gevechten aangaan met gigantische reuzen, of op een schip vechten met de gevreesde Midgard zeeslang. De Conquest rooms zullen vooral de actie gaan verzorgen in Yggdrasil.
Mental Quest rooms
Een andere area in Yggdrasil zal bestaan uit Mental Quest rooms, in plaats van extreme solo actie werk je in de Mental Quest rooms met een groep samen. Elke groep krijgt 20 minuten de tijd om een missie te voltooien, de missies zullen iconische gebeurtenissen binnen de Noorse mythologie portretteren.
Denk bijvoorbeeld aan het vinden van de hamer van Thor, of een raadsel spelletje met Loki. In de Mental Quest rooms wordt iets anders gewerkt dan in de Conquest rooms, hier zullen de bezoekers werken met Tablets in een augmented reality omgeving waar vooral veel met special effects zal worden gewerkt.
Thema park voor het gezin
Ook aan de kinderen is gedacht bij Yggdrasil, voor de jongere bezoeker zal er echt een soort pretpark gebouwd worden. Met virtual reality dark rides zal er bij de kinderen vooral gericht worden op het educatieve aspect gecombineerd met virtual reality om de leerzame ervaring ook leuk te houden. Yggdrasil zal ook een eigen villapark bouwen waar de mensen zullen slapen in een echte Viking blokhut met alle comfort van dien.
Werk aan de winkel
Het park moet zn deuren openen in Denemarken medio 2019, tenminste als het allemaal meezit. De ambities zijn erg hoog maar de technologie is nog niet zo ver ontwikkeld dat alle ideeën ook realiteit zullen worden, gelukkig ontwikkeld de VR wereld zich razendsnel. Overal ter wereld beginnen er virtual reality themaparken te verschijnen, of het aan slaat moeten we nog zien maar wij zijn in ieder geval enthousiast.