Na een exhibitie van Noorse mythologie in het Nationaal museum van Denemarken was de maat vol voor Peter Franklin Wurtz; De bezoekers van de exhibitie waren erg teleurgesteld, na het zien van HBO series als Vikings en Game of Thrones verwacht men magie. Het is inderdaad moeilijk om de magie van Noorse mythologie te laten zien door niet bewegende objecten ten toon te stellen. Daarom is Wurtz begonnen met het themapark Yggdrasil, dit is inmiddels al het derde virtual reality themapark dat wordt geopend.
Conquest rooms
Yggdrasil zal bestaan uit een aantal verschillende areas, een area zal bestaan uit heuse conquest rooms. Deze rooms worden uitgerust met een combinatie van Oculus Rift en HTC VIVE virtual reality brillen, ook zullen er Virtuix Multi Omni-Directional treadmills worden geplaatst. In combinatie met VR zwaarden en schilden kun je hier de gevechten aangaan met gigantische reuzen, of op een schip vechten met de gevreesde Midgard zeeslang. De Conquest rooms zullen vooral de actie gaan verzorgen in Yggdrasil.
Mental Quest rooms
Een andere area in Yggdrasil zal bestaan uit Mental Quest rooms, in plaats van extreme solo actie werk je in de Mental Quest rooms met een groep samen. Elke groep krijgt 20 minuten de tijd om een missie te voltooien, de missies zullen iconische gebeurtenissen binnen de Noorse mythologie portretteren.
Denk bijvoorbeeld aan het vinden van de hamer van Thor, of een raadsel spelletje met Loki. In de Mental Quest rooms wordt iets anders gewerkt dan in de Conquest rooms, hier zullen de bezoekers werken met Tablets in een augmented reality omgeving waar vooral veel met special effects zal worden gewerkt.
Thema park voor het gezin
Ook aan de kinderen is gedacht bij Yggdrasil, voor de jongere bezoeker zal er echt een soort pretpark gebouwd worden. Met virtual reality dark rides zal er bij de kinderen vooral gericht worden op het educatieve aspect gecombineerd met virtual reality om de leerzame ervaring ook leuk te houden. Yggdrasil zal ook een eigen villapark bouwen waar de mensen zullen slapen in een echte Viking blokhut met alle comfort van dien.
Werk aan de winkel
Het park moet zn deuren openen in Denemarken medio 2019, tenminste als het allemaal meezit. De ambities zijn erg hoog maar de technologie is nog niet zo ver ontwikkeld dat alle ideeën ook realiteit zullen worden, gelukkig ontwikkeld de VR wereld zich razendsnel. Overal ter wereld beginnen er virtual reality themaparken te verschijnen, of het aan slaat moeten we nog zien maar wij zijn in ieder geval enthousiast.
Onderstaand Essay is een bijdrage van Rik Simons, student Vrijetijdsmanagement.
Er hangt al een geruime tijd in de lucht dat de Virtual Reality-beleving gaat aantreden op de consumentenmarkt. Vandaag staan we aan de vooravond van een enorme ontwikkeling. De afgelopen jaren heeft deze ontwikkeling een enorme vlucht genomen. Toch zijn we nu pas aan het begin van een periode waarin vele nieuwe mogelijkheden worden ontdekt. Over een aantal jaren zal het een product zijn dat het leven van iedereen gemakkelijker gaat maken en dat is precies waar vooral Nederlanders naar op zoek zijn.
In grote delen van Noord-Amerika, Europa en Australië wordt het leven als zeer goed ervaren waardoor consumenten steeds meer op zoek gaan naar een comfortabeler bestaan. (Kras, 2014) Deze behoefte wordt mede door de Virtual Reality vervuld, maar daar later meer over. Deze technologische ontwikkeling zal ook een rol gaan spelen in de vrijetijdssector, een absolute grote rol. Vandaar dat de stelling luidt: Virtual Reality gaat een complete verandering brengen in de vrijetijdssector.
Virtual Reality, wat betekent het nu precies?
De letterlijke vertaling van Virtual Reality is virtuele werkelijkheid. Via deskresearch kwam ik erachter dat er nog geen complete definitie is van het begrip. Vandaar dat ik met de kennis van nu een eigen definitie heb gemaakt die alles omvat omtrent Virtual Reality. Deze luidt als volgt: Virtual Reality is een visuele omgeving gevormd door een natuurlijk of virtueel beeld waarin de zintuigen zicht en gehoor worden misleid zodat het lijkt alsof het geen wat men ziet ook daadwerkelijk gebeurt. Hierbij is het niet uit te sluiten dat meerdere zintuigen later door ontwikkeling zullen worden gebruikt om zo de beleving en echtheid te vergroten. (Simons, 2015) Omdat Virtual Reality in vergelijking met 10 jaar geleden immens is gegroeid door nieuwe technieken, is het goed om de definitie verder te operationaliseren in een theoretisch model.
Anno 2015 zijn er in de weergave van Virtual Reality drie grote verschillen. Bij een natuurlijk beeld valt er een onderscheid te maken tussen werkelijk beeld zoals je het normaal ziet, maar met digitale visuele objecten erbij en een beeld dat is opgenomen door middel van een 360° camera. Aan de andere kant is er het beeld dat volledig virtueel is en eruit ziet als een game zoals op een spelcomputer. Deze soorten Virtual Reality zijn beschikbaar in passieve of actieve vorm.
Bij passieve vorm kan men volledig om zich heen kijken en gaat het slechts om het zien en horen in de visuele omgeving. Bij de actieve vorm kan er in tegenstelling tot de passieve vorm wel zelfstandig in de omgeving worden bewogen. Vooral bij een virtueel beeld gaat men meer het gevoel krijgen dat men uit de werkelijkheid ontsnapt (escapisme). Door de snelle ontwikkelingen rondom Virtual Reality is het vanzelfsprekend dat de operationalisering van het begrip steeds groter wordt.
Tot nu toe kan men door middel van een dichte bril en een open bril Virtual Reality beleven. Bij deze dichte brillen waarbij het zicht wordt gesloten door een scherm zijn nog twee grote verschillen. Er zijn brillen waarbij een smartphone wordt gebruikt. Het scherm van een smartphone wordt gebruikt als Virtual Reality instrument. Deze brillen zijn toegankelijker voor de consumenten van nu door de prijs. De standaard Virtual Reality-brillen moeten worden aangesloten op een computer of een gameconsole. De prijs voor deze brillen is aanzienlijk hoger.
Toepassen in de vrijetijd
Tijdens mijn scriptieperiode in het laatste jaar van de opleiding Vrijetijdsmanagement dook ik in de branche van (service) bioscopen en filmhuizen. Daar heb ik kunnen zien hoe sterk deze videosector onderhevig is aan technologische ontwikkelingen. Vooral op het gebied van digitalisering en visualisering zijn er enorme stappen genomen die zich elk jaar verder ontplooien. Er is echter wel een nadeel voor bioscopen die bij de tijd willen blijven. Sinds 2012 zijn alle bioscopen in Nederland pas overgegaan op digitale projectie. Daarvoor waren het altijd de bekende filmrollen.
Na het digitaal worden is 3D-toepassing gekomen. Nu drie jaar later zijn er laserprojectoren die een nog scherper beeld laten zien dan de laatste systemen met 3D-toepasmogelijkheden. Door de snelle evolutie is het voor bioscoop- en filmhuiseigenaren moeilijk om steeds opnieuw te investeren in de nieuwste technologieën. De positieve kant van de snelle ontwikkeling van digitalisering en visualisering is dat er in een snel tempo innovatieve producten en diensten kunnen ontstaan. Hierbij komt de Virtual Reality om de hoek kijken.
Dit is één van de populairste vernieuwende richtingen die de behoefte van consumenten binnenkort moet gaan aanwakkeren. Het is een techniek die objecten kan toevoegen aan de werkelijkheid en/of een geheel nieuwe omgeving kan visualiseren. Dit geeft nieuwe mogelijkheden om bijvoorbeeld de beleving van bestaande vrijetijdsactiviteiten te optimaliseren, zoals bijvoorbeeld bij de vrijetijdsactiviteit lasergamen. Bij deze activiteit wil men graag een oorlog nabootsen om te ervaren hoe het is om met een geweer te schieten. Een onderneming in lasergamen kan momenteel in een indoorhal zonder Virtual Reality een veel mindere belevenis creëren dan met de aankomende techniek.
Door speciale effecten en een virtuele buitenomgeving te scheppen zal voor veel consumenten het gevoel van oorlog veel groter zijn. Hiermee is nog maar één voorbeeld van de duizenden beschreven die over lange termijn gaan komen. Vanuit deze invalshoek kan er worden bevestigd dat Virtual Reality vele toepassingen kan hebben om de vrijetijdsector te veranderen of op zijn minst een toegevoegde waarde te hebben.
Digitalisering = vooruitgang
Globaal gezien is er in de afgelopen 35 jaar veel veranderd. Als men gaat kijken naar de manier waarop deze veranderingen tot stand zijn gekomen is dat bijna altijd af te leiden van digitalisering. (Meijer, 2009) Net zoals bij het voorbeeld van bioscopen en filmhuizen is visualisering verbeterd door ontwikkelingen van digitale producten. Bij attractiepark de Eftelinghebben ze een aantal jaren geleden sprookjes in het sprookjesbos gedigitaliseerd. Voor peuters en kleuters waren de ouderwetse poppen de beleving wel waard, maar voor ouders en oudere kinderen was duidelijk de echtheid er vanaf.
Vandaar dat door middel van verbeterde technologie de verhalen van sprookjes beter in beeld komen en zo zijn ze virtuele beelden gaan weergeven met speciale beamers. De authenticiteit van deze beelden is bijna niet meer te onderscheiden van de werkelijkheid. Daarnaast zijn de bewegingen van de personen in het digitale verhaal veel realistischer dan met de vroegere poppen. De Efteling heeft door middel van digitalisering niet alleen voor kinderen de beleving versterkt, maar ook voor oudere personen die minder enthousiast zijn om naar het sprookjesbos te gaan. Dit zijn nog maar kleine voorbeelden van wat de technologie kan doen om de ervaring te verbeteren.
Om wat dieper in te gaan op bedrijfsniveau heeft de technologie de digitalisering veel opgeleverd. Er werden nieuwe toepassingsmogelijkheden gecreëerd om afnemers sneller en doelgerichter te bereiken. Dit begon na de lancering van internet op de consumentenmarkt al duidelijk te worden. Vanaf dat moment gingen mensen ervaren wat voor grote veranderingen dit met zich mee kon gaan brengen. Vanaf de jaren 00 werd het stapje voor stapje mogelijk gemaakt om de informatievoorziening te vergroten door internet te gebruiken en op websites te komen waar consumenten kennis konden delen.
Ondernemingen bouwen eigen websites om zo op een nieuwe manier personen te bereiken en dichter bij de consument te komen vanuit huis. Met Social media zoals Facebook, Twitter en Instagram werd de communicatielijn naar de klant toe nog eenvoudiger en interessanter waardoor bedrijven de beleving ook via deze manier konden intensiveren. Over het algemeen gezien gaf de technologie voor ondernemingen tot nu toe grote voordelen om te gebruiken.
Met deze voorbeelden wordt duidelijk gemaakt dat organisaties en bedrijven al een geruime tijd weten wat voor impact de groei van digitalisering heeft. Het zal daarom onwaarschijnlijk zijn dat bedrijven de ontwikkeling van Virtual Reality aan zich voorbij laten gaan. Voor hen is het gemakkelijk om er op in te gaan, omdat ze weten dat het in de meeste gevallen heeft gezorgd voor een kwaliteitsverhoging bij hun klanten.
Elk voordeel heeft zo zn nadelen
Populair gaat het absoluut worden, maar wordt het uiteindelijk ook zo succesvol in de vorm van sterke implementering in de vrijetijdssector? Naast alle bewijsvoering die hierboven beschreven staat zijn er ook tegenmotieven met redeneringen waarom Virtual Reality niet zal gaan slagen. Verstandig is om,te bestuderen wat een aanleiding kan zijn tot het mislukken van de Virtual Reality. Niet alles wat een fortuin leek is daadwerkelijk een succes geworden. Een goed voorbeeld hiervan is de positionering van de 3D-functie op de nieuwste tv-schermen bij de consument. De producenten hadden de insteek om een verschil te gaan maken met 2D-tvs en een overvloed aan fans te maken voor deze nieuwe technologie.
Het onverwachte voor hen gebeurde, uit onderzoek is gebleken dat consumenten de 3D-functie niet of nauwelijks gebruiken. (Kriek, 2012) Dit zou ook bij producten van Virtual Reality kunnen optreden. Het zou mij verbazen wanneer dit bij Virtual Reality gebeurt, omdat deze evolutie betekenisvoller kan zijn dan de 3D-functie. In 3D kijken is de Unique Selling Point (USP) oftewel het onderscheidende element dat men diepte ziet in videos, games en/of fotos.
Bij Virtual Reality is de USP veel sterker: men kan 360 graden om zich heen kijken, men krijgt het gevoel dat men helemaal in de belevenis zit en het is nu al mogelijk om 3D toe te voegen in het kijken door een Virtual Reality-bril. De impact van het implementeren zal dus op vele vlakken van de vrijetijdssector veel groter zijn dan de consument verwacht.
Om verder te gaan op de functie van 3D is het zo dat de bril bij de meeste consumenten als irritant wordt ervaren. Het is niet comfortabel om de hele tijd een bril te dragen. Je zou hiermee kunnen concluderen dat dit ook zou gaan gelden voor de Virtual Reality-brillen. Waarom ik niet denk dat dit hierbij het geval is komt door het feit dat de ontwikkelingen rondom Virtual Reality in een hoog tempo doorgaat.
Voor dit probleem zal men dan ook snel een oplossing vinden zodat een bril dragen voor consumenten geen negatieve ervaring zal geven wanneer men de bril langer op heeft. Dit zal ook te maken hebben met de motivatie om Virtual Reality te ervaren een stuk sterker zal zijn dan de negatieve ervaring van het bril dragen. Dit komt doordat de beleving van Virtual Reality vele malen hoger is dan 3D kijken. Uiteindelijk zit men bij 3D kijken nog gewoon op de bank of in de bioscoop. Dat lijkt erg op normaal een film kijken. In Virtual Reality lijkt het alsof men zich in een andere wereld begeeft en men kan zich er zelfs in bewegen.
Uitzicht op talloze nieuwe mogelijkheden
Bij Virtual Reality zal men snel denken aan het domein entertainment van vrijetijd. Het is ten slotte een belevenis waar producenten in eerste instantie veel amusement in kunnen stoppen. Maar daar houdt het niet bij op, want entertainment is niet de enige belangrijke factor in het vrijetijdsveld. (Mommaas, 2011)
Hierboven staat het model van vrijetijdsdomeinen die door Mommaas zijn ingedeeld. Bij elk domein is er een product of dienst te verzinnen om Virtual Reality toe te passen. Ik zal een voorbeeld geven om te laten zien hoe waardevol virtuele realiteit kan hebben in de vrijetijdssector.In het domein kunst en cultuur kan men op een hele mooie manier gebruik maken van Virtual Reality-brillen. Een geschiedenispand zoals het Anne Frank Huis is een perfecte locatie om te laten zien hoe het er vroeger echt uitzag. Daarnaast is er bij Virtual Reality de mogelijkheid om een intens verhaal te bouwen waardoor consumenten worden meegenomen in de zogenaamde storytelling.
Bij de Social Embassy vertalen zij dit als volgt: Storytelling is het vermaken van personen en het overbrengen van een boodschap aan de hand van een verhaal. (Wijsman, 2014) Al vanaf het bestaan van de communicatie zijn verhalen een belangrijk onderdeel van communiceren. Het lijkt mij duidelijk dat ook dit belevenisinstrument belangrijk is in Virtual Reality. Om terug te komen op het voorbeeld van Anne Frank, het verhaal leeft meer met Virtual Reality omdat men zich volgens zijn/haar beleving in het Achterhuis bevindt.
Een verteller beschrijft het verhaal van hoe Anne zich staande hield in het Achterhuis vanaf het moment dat de Jodenvervolging start in Nederland. Een typisch voorbeeld van een hele vernieuwende beleving van kunst en cultuur. Zo zitten er bij de andere domeinen nog talloze mogelijkheden om hiermee aan de slag te gaan en op een creatieve manier consumenten te verassen, want uiteindelijk is dat waar de markt op zit te wachten.
Conclusie
Virtual Reality gaat de komende tijd veel van zich laten horen. Het heeft potentie om grote veranderingen te brengen in de vrijetijdssector en dat gaat hoe dan ook binnen een aanzienlijke tijd op de markt gebracht worden. Ik ben ervan overtuigd dat het zelfs in de maatschappij meer ondersteuning kan gaan bieden waar iedereen profijt uit kan halen.
Nu maken zorginstellingen zoals de GGZ hier al gebruik van. Zij behandelen personen met psychische klachten door een Virtual Reality-bril op te zetten om hun angsten aan te gaan. (GGZ Friesland, 2015) Om juist af te sluiten wil ik nog citeren met een uitspraak van een Amerikaanse politicus die een goede verwoording brengt van Virtual Reality: The digital world, the world of virtual reality is going to be part of the embrace of this great, new cooperative venture. (Valenti, 2000)
Bibliofrafie
GGZ Friesland. (2015). Landelijke primeur: Denk behandelt angststoornissen met levensechte virtual reality therapie. Retrieved from GGZ Friesland: https://www.ggzfriesland.nl/landelijke-primeur-denk-behandelt-angststoornissen-met-levensechte-virtual-reality-therapie
Kras, J. (2014). Dit zijn de 30 meest welvarende landen ter wereld. Retrieved from Welingelichte Kringen: http://www.welingelichtekringen.nl/economie/385124/dit-zijn-de-30-meest-welvarende-landen-ter-wereld.html
Kriek, J. (2012). Meer 3D televisies in huiskamers maar 3D functie wordt niet gebruikt. Retrieved from Totaaltv: http://www.totaaltv.nl/nieuws/6274/meer-3d-televisies-in-huiskamers-maar-3d-functie-wordt-niet-gebruikt.html
Meijer, R. (2009). Wat is er door digitalisering mogelijk? Retrieved from http://www.jawemoetenvernieuwen.nl/weblog/: http://www.jawemoetenvernieuwen.nl/weblog/wat-is-er-door-digitalisering-mogelijk
Mommaas. (2011). Leisure! . Bussum: Coutinho.
Simons, R. (2015). Tijd voor nieuw spektakel! 4.
Valenti, J. (2000).
Wijsman, S. (2014). Het verhaal achter storytelling. Retrieved from Social Embassy: http://www.socialembassy.nl/het-verhaal-achter-storytelling-2
Facebook combineert social media met virtual reality
Facebook wil social media naar virtual reality brengen, virtual reality werd door de oprichter van Facebook Mark Zuckerberg al eens de toekomst van social media genoemd. Het is dus een logische stap om nu te beginnen met het ontwikkelen van VR apps.
De evolutie van Facebook content
Zuckerberg had het tijdens een korte toespraak over de evolutie van content op Facebook, in het verleden was het voornamelijk tekst. Op dit moment worden er steeds meer fotos gedeeld, met de komst van de Facebook embedded player en apps zoals Vine zal de content in de toekomst voornamelijk uit videos bestaan. Maar Zuckerberg wil nog verder vooruit kijken, zeer binnenkort maakt Facebook het mogelijk om 360 graden fotos en videos te delen.
Facebook VR
Op dit moment is Facebook bezig met het ontwikkelen van een VR app die compatibel wordt met Facebook. Met deze app moet het in de toekomst mogelijk worden om met je telefoon 360 graden beelden te maken, deze kun je vervolgens uploaden naar Facebook om daar te laten zien aan je vrienden. Hoe de 360 graden videos gemaakt zullen worden is nog onduidelijk. Er zijn al enkele bedrijven bezig met speciale VR telefoons, wellicht dat er in de toekomst ook speciale telefoons uitkomen waarmee je 360 graden beelden kan filmen. Wij denken dat het in de toekomst als volgt gaat: in plaats van het traditionele fotoalbum op Facebook vol vakantiefotos kunnen we in VR meekijken naar de locatie en de omgeving. Een verzameling aan 360 graden videos die je in VR kunt ervaren.
Nieuwe app
Persoonlijk vragen we ons af of de nieuwe app van toegevoegde waarde zal zijn, met de huidige technologie zijn we redelijk afgezonderd tijdens het bekijken van VR. Zuckerberg ziet het echter anders, in de komende 5 tot 10 jaar moeten de brillen op een dergelijke manier geoptimaliseerd worden dat ze gaan functioneren als een normale bril of zelfs een zonnebril met een VR-functie.
Als je een van je vrienden een foto wil laten zien gebeurd dat dan niet meer met je telefoon. Tijdens het dragen van je brill kun je met slechts een vingerknip een virtueel album openen om vervolgens de afbeelding te laten zien, de afbeelding zou vervolgens uit het niets verschijnen en valt dan via de bril te bekijken. Veel mensen vinden de kijk op virtual reality van Zuckerberg te vergezocht en lijkt onmogelijk, maar tot 10 jaar geleden leek het ook onmogelijk om je telefoon via een touchscreen te besturen.
De toekomst
Op dit moment is er geen nieuws over hoe de app zal gaan heten of wanneer de releasedatum zal zijn, ook weten we niet of er nieuwe apps van facebook uit zullen komen. Na de uitspraken van Zuckerberg zijn wij in ieder geval erg nieuwsgierig geworden, we kunnen dan ook niet wachten to de nieuwe app uitkomt.
De nieuwe bril van Moggles: VR voor in je broekzak
Moggles VR is terug, Na het eerste gefaalde Kickstarter project komt de opvouwbare VR bril die aangedreven wordt door een smartphone nu met een verbeterd design om het nog eens te proberen. Wat is er sinds maart allemaal verbeterd aan de headset?
Moggles (Mobile Goggles)
Aan het einde van maart werd het stil rondom Moggles, het Zweedse bedrijf had nauwelijks een kwart van het benodigde bedrag binnengehaald op Kickstarter en dat leek het begin van het einde. En toen kwam er plotseling weer een update, Moggles ging gewoon door waar het mee bezig was en komt nu met een verbeterd design terug.
Moggles is bekend geworden door het unieke feit dat de bril opvouwbaar is, als de bril compleet is opgevouwen past het in een bescherm doosje dat slechts 40mm dik is. virtual reality voor in je broekzak dus.
Whats new?
De nieuwe bril heeft 35mm lenzen gekregen waardoor het blikveld aanzienlijk groter is geworden, hoeveel groter dat blikveld zal zijn dat ligt aan de telefoon die je gebruikt. Moggles is ontworpen voor Android en Apple telefoons, de bril ondersteund smartphones met een scherm tot 6 Inch (152mm).
De meeste VR applicaties verbruiken aanzienlijk veel energie ook hier heeft Moggles aan gedacht, aan beide zijkanten van de bril zit een opening waardoor de gebruiker de telefoon kan blijven opladen tijdens het spelen.
Nog een nieuwe feature van de Moggles VR bril is een luikje aan de voorkant dat je kan openklappen zodat de camera vrij zicht heeft. Hierdoor is augmented reality (AR) mogelijk, dat wil zeggen dat er een virtuele laag over het beeld van de werkelijkheid komt.
Weinig informatie
De update pagina van Moggles staat vol met fotos van de nieuwe bril, de releasedatum laat echter nog even op zich wachten evenals de prijs. CEO Daniel Sandvik laat weten dat het product zo goed als klaar is.
Over de release datum zegt hij het volgende: Our main focus right now, and for the fall, is to find the right resellers and distributors for the headset. we moeten dus nog even wachten op de Moggles bril, maar de voortuitzichten zijn goed.
Fabrikanten Ricoh en Kodak kondigden recent verbeterde versies aan van de Ricoh Theta M15 en de SP360. Beide 360 graden cameras beschikken over flink verbeterde specificaties en lopen hiermee voorop binnen deze nieuwe markt.
RICOH THETA S
De nieuwe versie van de Theta met de aanduiding S beschikt over twee 12 megapixel sensoren die samen zorgen voor een sferische afbeelding van 14.4 (5376×2688) megapixels. Dit is een behoorlijk upgrade, bijna een verdubbeling, ten opzichte van de eerste versie die slechts een totale resolutie van 6,4 megapixel bood. Daarnaast kunnen met de verbeterde Theta videos geschoten worden in full HD (1080p) met een framerate van 30 frames per seconden.
Naast een verbeterde beeldkwaliteit is het nu mogelijk om flink langer te filmen. Was je eerste beperkt tot videos van slechts 3 minuten, nu kan je opnames maken van maximaal 25 minuten. De grotere beeldsensore en het snellere F2.0 diafragma moeten bovendien zorgen voor een mooiere opnames. Hopelijk is dit ook te zien aan het eindresultaat want de kwaliteit van de opnames viel ons flink tegen zoals je terug kunt lezen onze Ricoh Theta review.
De Theta S beschikt net als zijn voorganger over ingebouwde WiFi en staat in direct verbinding met de applicatie. Volgens de fabrikant is de Theta S volledig compatibel met Google Streetview, opnames kunnen nu direct geüpload worden naar de dienst van de zoekgigant. De Theta S is nu te koop voor een adviesprijs van 399 euro.
KODAK SP360 4K
Fabrikant JK Imaging die onder de naam van Kodak de SP360 uitbracht kondigde een nieuwe versie van de 360 graden actiecamera met zoals de naam al doet vermoeden een resolutie van 4K. De 12 megapixel camera kan opnames maken met een resolutie van 2028 x 2028 en een framerate van 50 frames per seconden. Wil je wat meer vloeiende opnames maken dan kan deze nieuwe versie ook opnames maken in 720p met een framerate van maar liefst 120 frames per seconde.
De nieuwe SP360 beschikt over een F2 diafragma en een 12 Megapixel BSI-CMOS sensor, aanzienlijk beter dan de bovengenoemde Theta S. Grootste belemmering van de Kodak is dat het geen echte 360 graden camera is maar het moet doen met sferische opnames van 360 bij 180 graden. Dit is ook duidelijk te zien bij de video-opnames waarbij een groot deel van het beeld bestaat uit een zwart gat. Dit was dan ook één van de grootste minpunten zoals die naar voren kwamen uit onze SP360 review.
Net zoals de Theta beschikt deze camera over een Wifi verbinding maar beschikt deze camera ook over NFC optie, wat je hiermee precies kunt doen blijf echter onduidelijk. De nieuwe SP360 beschikt over een aantal nieuwe opties zoals Live Video conferentie en de mogelijkheid om beelden rechtstreeks via internet te streamen met de LiveView optie. Wat de 4K versie moet gaan kosten is nog onbekend maar de camera moet rond oktober van dit jaar beschikbaar zijn in Europa.
DE WEG VRIJ
De fabrikanten brengen nu al een tweede generatie 360 graden cameras op de markt terwijl de meeste ontwikkelaars moeite hebben om hun eerste versie op de markt te krijgen. Wij zijn vooral benieuwd naar de prestaties van de nieuwe Theta S omdat dit een echte 360 camera is terwijl de Kodak slecht half doet wat de naam beloofd. Hopelijk kunnen wij binnenkort beide cameras onder de loep nemen.
De Freefly VR bril is één van de vele VR brillen die werkt volgens het Google Cardboard principe. het is een van de betere brillen die eigenlijk niet te vergelijken valt met ander Mobile VR brillen, het is de eerste premium kwaliteit Mobile VR bril die op de markt is gebracht. maar staat de prijs gelijk aan de kwaliteit ?
WAT KRIJG JE ERBIJ?
De VR bril wordt in een compacte stevige case geleverd, het design van de case ziet er meteen al strak uit. In deze case zit een handleiding, schoonmaakdoekje en de bril zelf. De lenzen en hoofdband zien er degelijk uit en de hoofdband voelt comfortabel aan. De voorkant van de bril ziet er echter heel rommelig uit met allerlei uitstekende onderdelen.
HOE WERKT DE FREEFLY VR?
Het systeem van de Freefly is in principe hetzelfde als het Google Cardboard systeem. Je plaatst de smartphone aan de binnenzijde van de buitenklep van de bril. dan start je de app op via je smartphone en zet je met verschillende schuifjes je telefoon vast. Je kunt nu alle kanten op bewegen maar de telefoon zal niet meer verschuiven, buitenklep kun je daarna dichtmaken met een simpel kliksysteem. De bril biedt een vrij ruim zichtveld van ruim 120 graden, hierdoor is het zichtveld vele malen groter dan de Cardboard en wordt de ervaring ook beter.
COMFORT
De bril zelf is erg licht, dus makkelijk om hoofdbewegingen mee te maken. De band is stevig en erg comfortabel, bovendien is deze makkelijk te verstellen. Het gedeelte van de bril dat tegen je gezicht aankomt is bekleed met een soort stof dat te vergelijken is met de stof op koptelefoons, een soort nep leer waardoor het dragen erg aangenaam wordt.
DESIGN EN KWALITEIT
Het design van de Freefly is erg simpel, de klep waar je de telefoon aan vast maakt kan dicht waardoor je telefoon niet zichtbaar is en het geheel er netter uitziet. Helaas is de afwerking van de onderdelen rondom de klep aanzienlijk minder gedaan, hierdoor zie je allemaal uitstekende onderdelen wat toch jammer is. Een ander minpunt is dat de lenzen niet verstelbaar zijn, hierdoor kun je net niet de volledige scherpte behalen voor de ultieme ervaring, ook als je een iets grotere neus hebt zal je deze niet goed kwijt kunnen in deze bril.
GLIDE CONTROLLER
Als je nu de Freefly besteld, krijg je de Glide Wireless Bluetooth Controller er gratis bij. Wij hebben de bril echter in de beginfase van de distributie besteld en hebben dus geen controller bijgeleverd gekregen. Ik heb de bril dus moeten reviewen zonder de controller erbij en dat was erg jammer, want met de controller erbij had ik een iets beter beeld gekregen van de bril tijdens het gamen en bewegen in verschillende apps.
PRIJS
De adviesprijs van de Freefly is 68.00,- dit is een meer dan redelijke prijs aangezien de bril voorzien is van alle comfort en het materiaal van de beste kwaliteit is. De Glide controller kost van zichzelf rond de 18,- dus dan zou de prijs van de bril alleen op 50,- liggen. dit is op dit moment een van de beste kwaliteit brillen op de markt, door het grote blikveld en de premium kwaliteit materialen die gebruikt zijn is deze bril de 68,- meer dan waard.
SPECS
Geschikt voor smartphones
4.7 inch 6.1 inch
Verstelbare lenzen
Nee
Beschermkussen binnenzijde
Ja
Verstelbare hoofdband
Ja
Kleur
Zwart
Inhoud
Bril, handleiding, schoonmaakdoekje
Materiaal
Kunststof
Gewicht
155 gram
Adviesprijs
68.00
9TOTAL SCORE
De Freefly VR bril is een zeer makkelijk te gebruiken bril, de bril is voorzien van allerlei soorten comfort waardoor het dragen een fijne ervaring wordt. Nog een groot pluspunt is dat de bril met bijna elke smartphone te gebruiken is, en prijs staat in verhouding met de kwaliteit. het enige dat nog ontbreekt is het verstellen van de lenzen.
In september 2014 werd een revolutionair product aangekondigd, deze bril zou PC VR en Mobile VR samenbrengen in een bril: VisusVR. Inmiddels zijn we een jaar verder, maar er is nog steeds geen VisusVR op de markt gekomen. Hoe lang duurt het, waarom duurt het zo lang en wat kunnen we nog verwachten van VisusVR?
Wat is VisusVR?
VisusVR is de eerst echte consumenten VR bril, in tegenstelling tot de Oculus heeft de VisusVR geen draden nodig. De VisusVR staat in verbinding met een PC via een draadloze connectie, hierdoor is de bril minder zwaar en is het makkelijker om bewegingen met je hoofd te maken. Ook met een draadloze verbinding biedt de VisusVR een reactietijd van slecht 27 milliseconde.
Met alleen de PC ben je er nog niet, om volledig te functioneren heeft de VisusVR ook een telefoon nodig. de PC verricht het zware werk en de telefoon fungeert alleen als een display. VisusVR is de eerste VR bril die dit doet en daarom een erg uniek product. Ook een compleet nieuwe feature aan de bril is een ventilatie systeem dat er voor zorgt dat lenzen van de bril niet beslaan, dit is een veel voorkomend probleem bij VR brillen. Je hoeft trouwens niet bang te zijn dat je telefoon als display erg snel leeg is, VisusVR heeft namelijk een geïntegreerde oplader aan boord.
Nog niet op de markt
De eerste reeks brillen zou in Mei 2015 de deur uitgaan, inmiddels is het al september en nog geen enkele klant heeft een bril geleverd gekregen. Op 7 Juni werd aangekondigd dat VisusVR alle verzending stop heeft gezet omdat ze een revolutionaire aanpassing gingen maken aan de bril. De head motion sensor (HMD) word ge-upgrade met een high performance motion sensor, hierdoor moet de reactietijd van 27 milliseconden nog minder worden dus de ervaring nog meer realistisch.
Hierdoor werd de prijs echter ook hoger, de prijs steeg van $99 naar $149, maar de mensen van VisusVR zijn de slechtste niet; de klanten die de bril voor originele prijs hebben gekocht kregen de upgrade gratis. De nieuwe zendingen moesten in augustus de deur uitgaan. 25 Augustus kwam er weer een update, hiermee kondigden ze aan dat ze alsnog een nieuwe upgrade gingen toepassen. terwijl ze het product eigenlijk al hadden moeten leveren werd besloten om las minute een nieuwe micro processor in het product te integreren.
Boze klanten en hoge verwachtingen.
Na de laatste update zijn erg veel klanten klaar met het constante uitstellen, veel mensen willen hun geld terug. Nadat er ook nog een aantal klanten lang moesten wachten op het geld werd er gesproken van een oplichters praktijk.
die geruchten werden door VisusVR uitgebreid behandelt, en er werd nogmaals benadrukt dat ze hard aan het werk waren en het product zo snel mogelijk probeerden af te maken. Gelukkig waren er ook klanten die wel de tijd hadden om op het product te wachten, deze klanten hebben echter wel erg hoge verwachtingen van het product.
Op dit moment is het onduidelijk wanneer VisusVR het product daadwerkelijk uit gaat brengen, het is wel duidelijk dat de VisusVR bril van de bovenste plank moet zijn, mochten ze de trouwe klanten willen behouden. Wat kunnen we nog verwachten van VisusVR? op de wijze waarop ze omgaan met de klanten en de manier waarop ze de bril presenteren, heb ik er vertrouwen in dat ze met een goed product op de markt zullen komen.
Afgelopen zomer werd voor de eerste keer het Virtual Reality Los Angels evenement georganiseerd. AMD was hier de hoofdsponsor. de Vicepresident van Allianties van ADM Roy Taylor kwam met geweldige nieuwe ideeën en producten die de wereld van VR drastisch zullen veranderen
Het heden
Waar zijn we nu en waar moeten we heen ? Dat leken de twee belangrijkste vragen te zijn tijdens deze presentatie. Taylor kwam met een goede anekdote over de overeenkomst tussen het ontstaan van het internet en het ontstaan van virtual reality: in 1995 Altavista was going to be the big thing on the internet, it was sold for 2.4 billion dollars but it sadly went away just as quick as it came. Then of course google came along and the rest is history. What Im trying to say is that in VR there will be an Altavista but eventually there will also be a Google. We will find something that we think will be the answer but its not. But ultimately the next google is out there.
VR heeft dus nog een lange weg te gaan voor dat het net zo belangrijk zal zijn als Google. Er zullen veel investeringen fout gaan en de industrie zal een aantal keer denken het ultieme doel te hebben bereikt, maar dat zal nog lang duren.
De toekomst
Het meest belangrijke aan de VR van de toekomst zal de kwaliteit van de ervaring zijn. Hoe beter de kwaliteit, hoe langer een speler door zal brengen in een VR game. Aan de hand van de kwaliteit zal de speler eerder bereid zijn om een grote investering in VR brillen, consoles en accessoires te maken.
Toen Taylor in gesprek was met een eigenaar van een van de grootste online games ter wereld ( Taylor mocht niet zeggen welke game dit was), werd hem verteld dat de beste speler meer dan een miljoen dollar aan investeringen gedaan in het spel. Dit was natuurlijk moeilijk om te geloven maar het leven in het spel was de betreffende rijke speler meer waard dan zijn eigen leven.
Dus het is geen kwestie van hoe snel je het spel aan zoveel spelers te wereld kan verkopen, maar hoe goed je de game kan maken zo dat spelers bereid zijn meer te investeren. Het probleem is dat de technologie nog lang niet goed genoeg is om games van top kwaliteit te maken. AMD heeft hier een oplossing voor gevonden.
AMD heeft de eerste wereldtop VR vergadering opgezet, 74 verschillende grote bedrijven waaronder 20th Century Fox, Unity, Dell, HTC hebben rond de tafel gezeten om te kijken hoe VR er in de komende jaren uit gaat zien. Alle bedrijven gaan helpen met het financieren van beginnende VR projecten waar ze toekomst in zien, en er worden meerder samenwerkingen met universiteiten aangegaan om te kijken hoe ze het ontwikkelen van VR makkelijker kunnen maken.
AMD maakt software voor iedereen
AMD is bezig met ontwikkelen van technologie die er voor zorgt dat de VR ervaring net zo echt word als kijken met het blote oog, op het moment dat een dergelijk doel is bereikt moeten we de apparaten verkleinen naar zakformaat zoals een gewone leesbril, hopelijk gebeurd dat nog voordat ik dood ga aldus Taylor. Om dat doel te realiseren heeft AMD 2 programmas ontwikkeld; Vulkan en LiquidVR, deze software programmas moeten er voor zorgen dat het ontwikkelen van VR makkelijker en beter wordt. Ook heeft AMD nieuwe software ontwikkeld genaamd: High Bandwith Memory (HBM). Deze software zorgt ervoor dat de prestaties van computers significant verbeteren zodat alle nieuwe content in zon hoog mogelijke resolutie afgespeeld kan worden.
Door het ontwikkelen van deze HBM heeft AMD nog een nieuw product kunnen ontwikkelen; Quantum. Dit apparaat zorgt voor de hoogste prestaties tot nu toe en draait alleen op AMDs LiquidVR. Echter bestond er al een dergelijk apparaat, namelijk de Falcon NW Tiki. De Tiki is erg populair onder programmeurs en ontwikkelaars, daarom heeft AMD besloten samen te werken met Tiki om volgend jaar een nieuw product uit te brengen die een keer zoveel capaciteit zal hebben dan de producten van nu.
Vertrouwen
Het is dus duidelijk dat AMD het volste vertrouwen heeft in Virtual reality, door de nieuwe producten en software zal het ontwikkelen van VR in een stroomversnelling terechtkomen. Laten we hopen dat er zo snel mogelijk een nieuwe Google komt en dat een Altavista alternatief niet nodig zal zijn.
OSVR is een door Razer ondersteund VR Software platform. Het idee achter OSVR is dat het voor iedereen toegankelijk is, dus iedereen heeft toegang tot VR hard en software om die verder te ontwikkelen. OSVR wordt ook niet beheerd door een groot bedrijf maar door 200 verschillende bedrijven, zowel wereldleiders als kickstart groepen hebben zich aangemeld bij OSVR.
Het unieke aan OSVR is dat het ondersteund wordt door Windows, IoS, en Linux, ook is het geen concurrent van de grotere namen zoals Oculus en Samsung Gear VR. het is eerder een ondersteunend platform dat maar een doel voor ogen heeft: het verbeteren van de VR experience.
HACKER DEVELOPMENT KIT (HDK)
OSVR krijgt data aangeleverd door 200 verschillende bedrijven, allemaal verschillende soorten hard- en software die niet compatibel zijn met elkaar. Dat is natuurlijk ontzettend uniek maar ook frustrerend, nu heeft OSVR daar een oplossing voor bedacht.
OSVR Hacker Development Kit (HDK). De HDK zorgt ervoor dat alle hard en software op een plek samenkomt en ook compatibel wordt gemaakt. hierdoor kan iedereen stukken makkelijker eigen hard en software creëren evenals je eigen applicaties. Doordat je creëert met de HDK wordt alles direct ondersteund op elk platform hierdoor bereik je direct meer mensen en kan iedereen genieten van jouw eigen VR apps.
HDK 1.3
Vanaf 1 oktober kun je de nieuwe HDK bestellen, nieuwe features zijn: betere display en betere lenzen waardoor het beeld duidelijke en meer helder wordt. De prijs van de HDK is nog niet bekend, het huidige model kost zon $299,99 en de oudere versies kosten $199,99.
Het nieuwe model valt niet te vergelijken met de HTC VIVE of de Oculus Rift, maar zal te vergelijken zijn met de oudere versies van de Rift. De allereerste versie van de HDK is nu ook vrijgegeven om uit te printen in 3D, normaal kostte de aanschaf $199,99 maar voor de 3D printer is het volledig gratis.
The perfect blend of tabletop warfare, first-person tank battles, and well-played humor aldus Oculus over de nieuwe VR game Scorched Battalion. De game doet sterk denken aan een kruising tussen World of Tanks en Worms. Scorched Battalion heeft daarnaast een zilveren medaille gewonnen op de Oculus VR Jam 2015 . Dit is een knappe prestatie maar daardoor worden de verwachtingen wel hoger.
Beleving
De game begint met een zwart beeld en jaren 40 muziek op de achtergrond, langzaam zie je de ruimte waarin de game zich afspeelt voor je verschijnen. Een man met een brits accent legt op een rustig tempo uit hoe de game werkt, en als je vast komt te zitten is er altijd de poster die in grove lijnen instructies geeft.
Als de uitleg klaar is komen er vier verschillende WO2 tanks uit de lucht vallen, al deze tanks hebben een verschillende nationaliteit met een bijpassend slecht accent. De gesprekken tussen de tankleiders zijn op het begin ontzettend grappig maar zodra het vuren begint is het over met de pret.
Besturing
Je kunt de tanks verplaatsen naar verschillende lichtgevende stukken op de map. helaas kun je maar één tank per beurt verplaatsen dus het is erg belangrijk om de acties van je tegenstander in te schatten. Het richten en schieten gebeurd ook door te kijken en te klikken op je touchpad, dit is nog wel lastig in het begin dus je moet goed oefenen voordat je überhaupt iets kunt raken.
Graphics
De setting van de game is erg primitief, Het speelveld van de tanks zelf ziet er niet bepaald uniek uit , hier en daar een meertje en een paar bomen. De ruimte waarin het speelveld staat is daarentegen vrij gedetailleerd gemaakt, het is mooi aangekleed met verschillende attributen uit WO2 en oude kaarten aan de muur. De tanks zien er ook redelijk uit, maar op de allermooiste tank moet je helaas wachten tot het einde van de game.
Gameplay
Als je het besturen richten en schieten onder de knie hebt is het een erg leuke game om te spelen, elke rond kun je de tanks weer op ander plekken neerzetten en worden de wapens sterker. Het richten en de kracht waarmee je schiet blijft ontzettend lastig om in te schatten
7Total Score
Het einde van de game bestaat uit een grote en bijna teleurstellende gebeurtenis waardoor je de game niet kunt uitspelen. door de lange non-interactieve afsluiting van de game word het toch een minder leuke ervaring .Hopelijk komt de volgende versie van deze game snel uit want het is met Scorched Battalion lekker ouderwets knallen in een nieuwe omgeving,
Bij Virtual Reality ligt de focus op wat je ziet, niet wat je aanraakt. De meest ontwikkelaars van VR headsets hebben moeite met het vinden van de juiste oplossing voor interactie met de virtuele wereld. De makers van Nod denken dat ze de oplossing hebben gevonden, sterker nog, ze hebben twee oplossingen bedacht!
Ring en Wiimote samen
De Nod is een ring die je om je vinger kan dragen, deze ring constateert welke beweging je maakt met je hand. Elke beweging wordt in drie dimensies geregistreerd en één-op-één vertaald naar de virtuele wereld. Eigenlijk lijkt de technologie best veel op de Wiimote van Nintendo, of de Playstation Move van Sony. Een voordeel is het ontwerp als ring, je kunt vrij bewegen zonder een object vast te houden.
Technisch vernuft
Deze ring kan ontzettend veel bewegingen registreren, en in combinatie met software interpreteren waardoor je heel veel mogelijkheden krijgt. Zo weet de ring precies waar het zich bevindt, en maakt de software een berekening om de draaiing van je gewrichten te bepalen, en een Bluetooth verbinding zorgt voor een overdracht zonder vertraging. Je kunt zelfs twee ringen koppelen om twee objecten tegelijkertijd te manipuleren.
Voor elk platform
De ontwikkelaars richten zich op vrijwel elk platform dat er bestaat; Oculus, Google Vr en OSVR worden ondersteund, evenals iOS, Android, Unreal en Unity. Zelfs de thermostaat van Nest, de lampen van Philips Hue en Powerpoint kun je met deze controller bedienen.
Ook voor gamers
Naast de Nod ring is er nog een product bedacht die zich specifiek richt op gamers; de Backspin. Dit is een ring met knoppen zoals je die ook op een gamecontroller zult aantreffen. Daarmee kun je nog vrijer bewegen in de virtuele wereld en ook knoppen indrukken.
Dit lost tevens een tekortkoming op van besturing via beweging; het kan erg lastig zijn om een beweging te vertalen naar actie, zeker bij nauwkeurige handelingen. Je kunt nu ook meerdere acties tegelijkertijd uitvoeren zoals lopen, draaien en schieten.
Belofte voor de toekomst
Je kon beide ringen bestellen via de eigen website, 99 dollar voor de Nod ring en 149 dollar voor de Backspin, maar momenteel zijn ze niet meer beschikbaar. Het is de vraag wanneer de eerste lichting wordt uitgeleverd en welke software de Nod zal ondersteunen. Zonder ondersteuning van ontwikkelaars is het een grote investering zonder toegevoegde waarde.
Lord of the Rings
De heilige graal van VR is interactie. Het blijkt nog steeds erg moeilijk om een beweging op een aangename wijze te vertalen naar virtual reality. De traditionele controllers zijn gemaakt voor gaming vanaf de bank en functioneren niet optimaal binnen een VR omgeving. Zal de Nod ring de oplossing bieden waar de industrie op zit te wachten?
Daarvoor zullen de ontwikkelaars flink moeten lobbyen bij de fabrikanten van VR brillen. En de meeste bedrijven hebben al een eigen oplossing bedacht, ongeacht wat de beste oplossing is. De consument is gebaat bij dit soort ontwikkelingen en producten, meer keuze is altijd goed maar voor de software ontwikkelaars is het extra werk, en dan zal de aandacht als eerste uitgaan naar de marktleider(s).
One ring to rule them all ? zonder de hulp van ontwikkelaars niet, maar het is zeker een van de betere oplossingen voor het interactie probleem.
Afgelopen donderdag heeft Discovery Communications een
nieuw kanaal gelanceerd, Discovery VR is een heel netwerk vol met virtual
reality videos die het grote publiek warm moet maken voor VR.
Discovery VR
Momenteel heeft Discovery 3 videos van het programma
Mythbusters vol m et haaien en videos van Survivorman en Goldrush, ook kun je
kijken naar minder bekende content op zoals een skater die in Lombard Street
zijn tricks uithaalt of een surfer die je leert hoe je op een board moet staan.
Voor de liefhebbers is er een romantische wandeling langs een tropisch strand
of een avontuurlijke wandeling door het
iconische Muir bos in California. De videos duren ongeveer 5 minuten en hebben
geen irritante reclame die constant in beeld springt.
Toekomst
De senior vicepresident van Discovery Communications Conal
Boyle heeft laten weten dat Discovery nog steeds aan het experimenteren is met
de manier waarop ze virtual reality willen presenteren, Boyle : het is belangrijk dat wel blijven
experimenteren met VR, we zijn echt aan het proberen om grenzen te verleggen.
Discovery wil in ieder geval de eerste
12 maanden wekelijks één video posten.
Ways to watch
Discovery 360° videos kunnen op veel verschillende
manieren bekeken worden, de meeste browsers kunnen dit wel aan zoals Edge,
Chrome en Firefox. Ook zijn er mobiele apps beschikbaar in de Apple app store
en Google Play. je kunt er ook voor kiezen om de videos te kijken met de
Google Cardboard of met de Samsung Milk VR app.
De release van de virtual reality bril van fabrikant HTC is uitgesteld tot begin 2016, zo werd vandaag bekend. HTC kondigde aan dat de zeer ambitieuze release aan het eind van dit jaar niet wordt gehaald. De bril komt in grote getalen pas begin volgend jaar op de markt, gelijktijdig met alle concurrenten
SLECHTE RESULTATEN
Geheel onverwachts komt de aankondiging niet aangezien recent al bekend werd dat de Koreanen financieel niet voor de wind gaat. Vooral op het gebied van mobiele telefonie behaalde HTC dit jaar slechte resultaten. Dit is waarschijnlijk niet de enige reden waarom de vr bril later op de markt komt. De originele geplande release van eind dit jaar was al vrij ambitieus wanneer je kijkt naar de vrij korte ontwikkelingsperiode. Consumenten moeten dus nog even wachten maar HTC gaf wel aan een tweede batch naar developers te sturen.
VOLDOENDE CONTENT?
HTC kiest liever voor een gefaseerde release omdat het de grote vraag waarschijnlijk niet aan kan. Het zou echter ook zo maar kunnen dat de bril nog niet klaar is voor consumentengebruik of dat er nog te weinig content beschikbaar is om de bril aantrekkelijk te maken. Developers hebben tenslotte pas enkele maanden de tijd gehad om interessante games en applicaties te ontwikkelen.
CONCURRENTIE
HTC rekenende waarschijnlijk dat vroege release een groot marktaandeel betekend. Concurrenten Oculus, OSVR & Morpheus mikken bovendien op een marktbetreding ergens in het eerste kwartaal van 2016. Nu lijkt het erop dat de concurrentiestrijd begin volgend jaar dus losbarst wanneer alle grote partijen met hun bril op de markt komen.
ITS DONE WHEN ITS DONE
HTC is dus niet de eerste partij die een consumenten (desktop) vr bril op de markt brengt, maar of dit slecht is? Het is wellicht verstandiger om een goedwerkend product op de markt te brengen, niet enkel voor het bedrijf zelf maar voor de vr industrie als geheel. Slechte ervaringen met nieuwe techniek is slecht voor de adoptie en dus de vooruitgang van vr. De eer om de eerste echte (hoewel mobiel) vr bril aan de wereld te tonen is dus waarschijnlijk voor Samsung. Deze kondigen waarschijnlijk eind september de consumentenversie van de Gear VR aan tijdens Oculus Connect 2.
Virtual Reality maakt NBA voor iedereen toegangelijk
Virtual Reality wordt steeds vaker toegepast voor sportdoeleinden. Het kan bij trainingen ingezet worden, maar het NBA team de Sacramento Kings hebben een ander toepassing bedacht; zitplaatsen verkopen!
OP DE EERSTE RANG
Als je een interesse hebt in basketbal heb je vast wel eens die bekende mensen op de eerste rij zien zitten. Jack Nicholson en Spike Lee zijn bekende en fanatieke fans die veel geld neertellen om hun favoriete spelers vanaf de eerste rij te bewonderen. Maar de Sacramento Kings konden deze zitplaatsen niet vol krijgen. Met tarieven van $200 tot $300 voor de tweede rang en maar liefst $2000 voor de eerste rang per wedstrijd is dat niet helemaal verwonderlijk. Maar dankzij een Oculus Rift kunnen ze nu alle 850 beschikbare goedkope plaatsen verkopen en ook de dure stoeltjes lijken vol te komen.Het is moeilijk voor te stellen hoe je de wedstrijd kunt beleven als je zo dichtbij de actie kunt zitten. Door gebruik te maken van een VR headset kun je elke locatie, elke zitplaats, prachtig in beeld brengen en de potentiële koper kan virtueel gevoel krijgen voordat ze echt geld moeten neertellen. Je krijgt ook te zien hoe je als VIP behandeld wordt, de speciale ruimtes, alles in VR dankzij de Oculus Rift.
NIEUW VERKOOPMIDDEL
De nieuwe eigenaar van de Kings Vivek Ranadivé experimenteerde al eerder met Google Glass en ziet VR als een nieuw en effectief middel om verkoop te stimuleren. De virtuele ervaring spreekt meer aan dan een foto met een mooi praatje, what you see is what you get. En voor $2000 is het wel prettig als je vooraf weet wat je kunt verwachten. Alleen de zweetdruppels van spelers ontbreken nog!
Het concept van de Oculus Rift spreekt tot de verbeelding maar niemand weet wanneer dit product echt op de markt zal komen. Recent werd duidelijk dat we waarschijnlijkt tot beging 2016. geduld moet hebben. Je kunt wel een Developer Kit bestellen, maar iedereen kan deze set bestellen, ook als je geen ontwikkelaar bent. Het product is alleen nog niet uitontwikkeld.
Maar toch is er al zijn er al heuse winkels voor Oculus Rift content. Je kunt natuurlijk terecht op de site van Oculus zelf via share.oculus.com maar daarnaast heb je tevens twee overzichtssites; WEARVR & Rift Arcade. Wij kijken deze week eens wat er allemaal op laatstgenoemde te vinden en pakken vijf Rift games die je absoluut niet moet missen!
1.Quake 1
Een spel van twintig jaar oud op een systeem dat nog niet eens uit is, een aparte combinatie maar wel eentje die werkt. Quake is een absolute klassieker en in combinatie met een Rift is het een aangename trip naar het verleden. En ook nog eens gratis te downloaden.
2.CINEVEO
Een videospeler voor 10 dollar, dat lijkt een beetje duur. Maar er is veel aandacht besteed aan deze speler, je kunt kiezen uit verschillende thema's die je midden in een theater plaatsen. Je mag zelfs jouw stoel kiezen! De thema's variëren van traditioneel tot fantasierijk, een drive-in waar je in een virtuele auto zit bijvoorbeeld. Ook kun je ondertitels toevoegen en er is een webcam functie waarmee je in de speler kunt kijken naar de buitenwereld.
3.Toybox Turbos
Misschien ben je oud genoeg om Micro Machines te herinneren, een autoracespel met miniatuur auto's die door een huis scheuren. Dit thema is vaker gebruikt maar in VR lijkt het alsof je echt over tafels rijdt tussen pakken melk door. Dit is geen vernieuwend spel maar de Rift geeft het een nieuwe...tja, nieuwe dimensie dus...
4.Discovering > Space
Met een VR systeem ben je niet meer gebonden aan deze planeet, en met deze ruimtereis lijkt het alsof je sterren en planeten kunt bezoeken vanuit de huiskamer. Als je de ervaring van een astronaut wilt beleven zonder een onhandig ruimtepak aan te trekken, en die jarenlange studie, kun je hiermee toch een tripje langs Mars en Pluto maken.
5.Zero Point
Dit is een documentaire gefilmd met 360 graden camera's over VR technologie. Het geeft een mooi voorbeeld van de mogelijkheden die VR toe kan voegen aan film, zeker als het speciaal voor die technologie is gemaakt. Maar met een prijskaartje van 15 dollar voor een film van 22 minuten is het toch wel even slikken voor je deze film aan zult schaffen, in tegenstelling tot een spel ben je er na 22 minuten wel klaar mee.
Volwaardige Triple A titels voor de Rift bril zijn helaas nog niet beschikbaar maar er is genoeg vette content waar je nu al mee aan de slag kunt. Volgende week kijken wij we wat er allemaal op de andere sites te vinden is!
De 360 graden video is het eerste zichtbare effect van de virtual reality revolutie. De komst van diverse 360 graden videocamera's voor de consument en de ondersteuning op YouTube en Facebook zorgt voor een zeer snelle toename van deze nieuwe manier van filmen. De wijze waarop wij bewegende beelden bekijken, of beter gezegd beleven, gaat ingrijpend veranderen.
Naast de camera's en ondersteuning op het web spelen de app die video's maken hierbij een belangrijke rol. In combinatie met een smartphone en een goedkope virtual reality bril zoals Google Cardboard bieden deze een werkelijk uniek perspectief. Onderstaand vind je enkele applicaties waarmee je zowel 360 video's kunt maken als bekijken met je smartphone.
Cardboard (Android)
Het is vanzelfsprekend dat Google naast de Cardboard houder ook een eigen App heeft ontwikkeld.Met Cardboard kun je diverse VR presentaties bekijken en uiteraard 360 graden videoclips via Youtube zijn hiermee te vinden. Nadeel is wel dat de side-by-side optie nog niet geïntegreerd is waardoor het bekijken van de content met een Cardboard weinig toevoegt. Download de Cardboard app
Kolor Eyes (Multiplatform)
Kolor biedt complete oplossingen voor de productie van 360 graden video. Dit bedrijf heeft zowel een desktop als mobiele applicaties waarmee je hun eigen aanbod kunt bekijken door filmpjes te streamen. Daarnaast kun je eigen filmpjes op je telefoon zetten en deze importeren via de optie local video's. Naar ons idee de beste 360 graden video app voor zowel PC, Android als Apple.
360Heros (Multiplatform)
360Hero is vooral bekend van het maken van camerabehuizingen voor GoPro camera's. Via de speler kun je de resultaten bekijken. Je kunt je eigen filmpjes uploaden op hun website en delen met iedereen. Er is ook een betaalde dienst en een dienst om een App voor jouw bedrijf te ontwikkelen. Deze app lijkt qua mogelijkheden zeer veel op de KolorEyes en biedt een ruim aanbod van spectaculaire ervaringen. Nadeel is dat om sommige filmpjes een wachtwoord zit maar dat deze wel te zien zijn in de zoekresultaten.
Met bovenstaande drie Apps kun je 360 beelden bekijken, als stilstaande beelden voldoende zijn kun je zelf ook met behulp van je smartphone maken!
Photosynth (iOS en Windows Phone)
Microsoft was al lang voor de panorama hype bezig met de ontwikkeling van Photosynth, een gratis, goed en gebruiksvriendelijk stukje software dat ook op Windows Phone en iOS beschikbaar is. Helaas is deze App niet verkrijgbaar voor Android toestellen. Dit is een gemiste kans aangezien Google Cardboard juist perfect werkt op dit platform.
Photo Spere (Multiplatform)
Microsoft laat Android links liggen en Google negeert de Windows phone. Op Android maakt Photo Sphere ondertussen deel uit van Maps en Camera, op iOS kun je nog steeds de op zichzelf staande Photo Sphere downloaden. Je kunt de foto's vanuit de App publiceren naar Google Maps met Geo tagging.
Met behulp van deze Apps kun je adembenemende foto's en video's bekijken zonder dure VR brillen aan te schaffen. De Apps werken met de meeste smartphones en de ingebouwde gyroscoop functionaliteit, maar met een betaalbare houder wordt het pas écht een belevenis!
Elke 360 graden camera heeft wel een unieke feature, en de Panono heeft wel een erg bijzonder kenmerk; deze 360 cam is gemaakt om mee te gooien!
Technisch hoogstandje
De Panono is een 360 graden camera met 36 afzonderlijke camera's die in een bolvormige behuizing geplaatst zijn. Samen zijn ze goed voor een 108 Megapixel beeld dat automatisch wordt gemaakt door alle 36 beelden softwarematig te combineren. De camera reageert op beweging en weet wanneer het hoogste punt is bereikt en kan vervolgens automatisch fotograferen. Als de bol teveel trilt of beweegt zal er geen foto gemaakt worden. Je kunt ook kiezen om de camera op afstand te bedienen met een App op je smartphone of gewoon op het knopje drukken als je de camera in je hand houdt. De behuizing is spatwaterdicht maar de camera is niet geschikt om onder water te gebruiken.
Kwantiteit boven kwaliteit?
Welke kwaliteit kun je verwachten met 36 camera's en ruim 100 Megapixel foto's voor een aanschafprijs van minder dan 600 euro? Best aardig eigenlijk, maar niet uitmuntend. De beelden zien er netjes uit maar als je gaat zoomen zie je dat het beeld niet helemaal scherp is. Dat kan een resultaat zijn van de lenskwaliteit in combinatie met de software. Daarentegen is de stitching opvallend goed, er zijn geen verschillen in belichting en witbalans te zien. De camera presteert het best met daglicht, binnen wordt geadviseerd de camera op een statief te plaatsen. Scherpstellen is niet aan de orde omdat de lenzen een vaste focale afstand bieden.
Conclusie
De Panono is een interessant product omdat het gemaakt is om mee te gooien. Daarmee kun je mooie panoramabeelden maken vanuit de lucht, en dat is met veel andere 360 graden camera's niet of nauwelijks mogelijk. Je moet wel genoegen nemen met een minder scherp beeld, en je kunt geen video opnames maken. Het prijskaartje van 599 euro lijkt redelijk gezien de specificaties, je zult zelf moeten bepalen of de unieke mogelijkheden opwegen tegen de beperkingen. Wanneer je van plan bent een 360 graden camera te kopen dan is de Panono eentje die je naar ons idee snel van het lijstje kun afstrepen, het schieten van een video is naar ons idee namelijk wel essentieel.
Oculus Rift eerste kwartaal 2016 te koop (in Nederland?)
Oculus heeft vandaag bekend gemaakt dat de langverwachte vr bril in het eerste kwartaal van 2016 wordt gereleased. Het einde van dit jaar kunnen pre-orders geplaatst worden waarna de eerste consumenten de bril in 2016 geleverd krijgen. De aankondigingen is te vinden op het officiële blog van Oculus waar ook nieuwe afbeeldingen te zien zijn van de uiteindelijke consumentenversie.
Oculus Rift specificaties
De exacte specificaties van de Rift zijn nog niet bekend gemaakt, deze worden na aanloop van de officiële release bekend gemaakt. De verandering die van de DK2 naar de het Cresent Bay prototype zijn doorgevoerd vinden vanzelfsprekend hun weg naar de consumentenversie. De twee schermen, 360 graden tracking en ingebouwde audio zijn dan ook aspecten die wij volgend jaar hoogstwaarschijnlijk terug gaan zien.
Oculus geeft aan dat in de komende weken meer bekend wordt gemaakt over de hardware, software en verbeterde input van de consumentenversie. Daarnaast worden er een aantal games aangekondigd die speciaal voor de Rift zijn ontwikkeld. Oculus geeft nu al aan dat de tracking zodanig is verbeterd dat je zowel staand als zittend vr kunt ervaren. Bovendien is het design volledig omgegooid en is de uiteindelijke versie een stuk comfortabele en duurzamer dan voorgaande prototypes.
De afbeeldingen zijn vrij donker en tonen geen echte Rifts maar een computergeanimeerde ontwerp, een zogenaamd render. Duidelijk is dat er aan de zijkant een hoofdtelefoon lijkt te zitten en dat de Rift nu wat rondere vormen heeft dan voorheen.
Oculus Rift Prijs
De prijs van de Rift is tevens nog onbekend maar de verwachting is dat Rift tussen de 200 en 400 euro gaat kosten. De DK1 en DK2 lagen beide rond de 350 dollar dus het lijkt logisch dat Oculus dezelfde prijs gaat hanteren voor de consumentenversie. Persoonlijk verwachten wij dat de dollar prijs direct wordt omgezet naar euros en je straks voor 350 euro een Rift in huis hebt.
Oculus Rift naar Nederland?
Het is niet duidelijk of Oculus kiest voor een wereldwijde release of dat zij enkel de Noord-Amerikaanse markt gaan voorzien de Rift. Hopelijk is de Oculus Rift ook snel in Nederland te koop of wordt de mogelijkheid geboden een Amerikaanse versie te pre-orderen. Of hier snel duidelijkheid over wordt gegeven door Oculus blijft afwachten. Wij zijn altijd uitgegaan van een gefaseerde release met een beperkt aantal stuks die enkel voor inwoners van de V.S. te krijgen zijn.
Wij kijken echter met smart uit naar de ontwikkelingen en houden jullie natuurlijk op de hoogte van al het nieuws omtrent de Rift. Daarnaast hebben wij natuurlijk een directe lijn met Oculus en hopelijk krijgen wij als één van de eerste in Nederland Rift in handen.
Tribeca is een wijk in Manhattan, New York. Deze naam is ondertussen bijna synoniem met het Tribeca Film Festival waar vele grote namen uit Hollywood samenkomen en aandacht geven aan artistieke filmprojecten die je niet zo gauw in de bioscoop zult zien. Vorig jaar werd er voor de eerste maal aandacht besteed aan VR en de documentaire Clouds won de award in de categorie Transmedia. Deze film was te bekijken met de Rift vr bril en grote sterren als Robert de Niro vergaapten zich aan deze opkomende markt.
Focus op VR
Dit jaar wordt er nog meer aandacht besteed aan Virtual Reality. Op de locatie van Spring Studios kan het publiek kennismaken met diverse, innovatieve VR projecten van artiesten over de hele wereld. Chris Milk, een VR artiest die ook samengewerkt heeft met Kanye West, laat de UNICEF productie Clouds over Sidra zien van zijn nieuwe studio VRSE.
Oculus Story Studio is een kleine groep van gaming en film producenten die zich toeleggen op immersive cinema en verhalen vertellen binnen een virtuele wereld. De film Lost zal vertoond worden op een Oculus Rift Crescent Bay prototype en werd geregisseerd door een regisseur van Pixar. Michael Abrash van Oculus zal ook een keynote toespraak houden op het festival.
Tribeca biedt dit jaar een grote diversiteit aan VR producties in uiteenlopende genres, van documentaires tot interactieve werelden en verhalende speelfilms. Hiermee wordt duidelijk dat VR niet langer een gimmick is voor een kleine groep maar een nieuw middel om audiovisuele media meer impact te geven. Van stomme films naar films met geluid, van zwart-wit films naar kleur, en nu van een plat scherm naar een virtuele applicaties laten maken.
De opmars van mobiele vr brillen is in volle gang voordat duurdere vr brillen zoals de Oculus Rift te koop zijn. Nieuwste telg in de familie is de Pinch (Pinć) . Deze vr bril heeft naast een zeer opvallende vormgeving en een compact formaat één, of eigenlijk twee, unique selling points: twee ringen waarmee je acties in virtual reality kunt uitvoeren. Na een succesvolle Indiegogo campagne wordt het bestaande prototype verfijnd en uitgebracht; is dit de virtual reality bril die jij in je zak zult stoppen?
Knijpen in de lucht
PinchVR is in de eerste plaats zeer compacte vr bril voor je smartphone. Het is in feite een smartphone houder van minder dan twee centimeter die je uit kunt klappen en met een hoofdband op je hoofd kunt plaatsen. Daarnaast heb je twee sensoren die je aan je linker- en rechterhand om je vinger doet en de groothoeklens van de houder zorgt dat al je bewegingen geregistreerd worden. Daarmee heb je twee punten van interactie met de virtuele wereld waarmee je kunt klikken, roteren en, de naam Pinch zegt het al; knijpen.
Multi-platform en compatibel
De Pinch gaat uitkomen voor zowel Android als iPhone, maar voor slechts een beperkt aantal types vanwege het omsluitende ontwerp. Met de speciaal ontwikkelde App kun je de virtual reality software bekijken en bedienen. De Pinch werkt ook met de Google Cardboard viewer en andere Apps maar dan zonder knijp ondersteuning. Het is ontworpen als een smartphone houder die je altijd om je telefoon houdt, daarmee wijkt het concept af van de meeste andere VR houders. Er zitten geen aparte sensoren in, de Pinch maakt gebruik van de sensoren in de smartphone. In het bijzonder de gyroscoop om de bewegingen te tracken.
Veelbelovend of Vaporware?
De PinchVR is een product van het bedrijf Cordon dat gespecialiseerd is in de ontwikkeling van presentaties, websites, marketing en augmented ervaringen. Hardware lijkt een nieuwe tak van sport voor ze te zijn. De presentaties zijn strak en lijken doordacht maar er zijn nog geen praktijkvoorbeelden te zien. Op dit moment is het dus afwachten of PinchVR de beloftes waar kan maken, en liefst voordat de ondersteunde smartphone modellen alweer vervangen zijn.Wil je nu al aan de slag met virtual reality dan kun je het beste een Google Cardboard kopen, het duurt namelijk nog wel ff voordat de Pinch in Nederland te koop is.