
Epic Games, het bedrijf achter de Unreal Engine toonde gisteren tijdens Oculus Connect 2 beelden van de nieuwe game Bullettrain. Niemand minder dan Unreal oprichter Tim Sweeney introduceerde de nieuwe (en eerste echte?) First person shooter voor virtual reality die gebruik maakt de touch controllers.
Can touch it!
De demo is gemaakt voor de consumentversie van de Oculus Rift en draait volledig op Unreal Engine 4. De game maakt gebruik van de Oculus Touch controllers die in kwartaal 2 van volgend jaar worden verscheept. Met deze controllers kun je schieten met (twee!) guns, je shotgun herladen maar ook granaten gooien. De beelden die je hier onderstaand kunt checken zien er in elk geval erg spectaculair uit. Tijdens de presentatie gedurende de O2 Keynote waren de reacties van het publiek uitbundig en wij delen dit enthousiasme. Wij zagen niet eerder echte games voor de Rift in combinatie met de Touch controllers maar enkel tech-demos. Bullet Train toont aan dat de potentie van deze manier van gamen enorm is.
Teleporatie en bullet time
Naast schieten en granaten gooien zagen wij nog een twee andere technieken die ons game-hart sneller deden kloppen. De eerste was teleportatie, dat helemaal aan het begin van de video getoond werd. Tijdens de presentatie werd duidelijk dat het mogelijk is om naar een bepaalde plek te wijzen en vervolgens met een druk op de knop daar naar toe te teleporteren. Wat klinkt als een misselijkmakend ervaring schijnt volgens Oculus CEO Brendan Iribe uitstekend te werken. Wij zijn benieuwd.
De tweede verassing was de implementatie van bullet time. Deze techniek die al vrij oud is en in tientallen games terug te vinden is wordt dankzij de touch controllers naar het hoogste niveau getild. Je kunt de tijd stil zetten, kogels uit mid-air grijpen en vervolgens terugsmijten naar de tegenstander. Het woord awesome dat veelvuldig gebruik werd tijdens de 02 is hier echt op zijn plaats. Wij kijken met smart uit naar de andere Touch games waarvan je hieronder een sneak peak ziet.