
Het is vr fans niet ontgaan. De afgelopen dagen vond voor de tweede keer het Oculus Connect event plaats in Los Angeles. Dit event is vooral gericht op developers maar er worden tevens enkele interessante aankondigingen gedaan. Deze worden vooral naar buiten gebracht tijdens de zogenaamde Keynote waar alle nieuwe producten ten tonele verschijnen. Hier lees je de samenvatting van de OC2 Keynote 2015, later gaan wij in op de specifieke aankondigen.
Kijken met de Gear VR?
Wij waren zeer enthousiast toen bekend werd dat de keynote en andere onderdelen van OC2 live te bekijken waren met de Samsung Gear VR. Het bedrijf NextVR werd ingezet om het event in 180 graden virtual reality te streamen. Met de Gear VR paraat (en de Twitch stream natuurlijk als back-up) schakelden we om 19.00 live in via de NextVR app en de Gear VR. Helaas werden wij geconfronteerd met Coldplay en niet met Palmer Luckey. So far for vr. Waarschijnlijk is dit een regionale beperking, zonde want het schijnt behoorlijk tof te zijn geweest.
Goed, na deze domper werd Twitch maar aangezet om het event oldschool te kijken. Na een korte intro werd (voor ons vrij onverwacht) de oprichter van Facebook ten tonele geroepen
Mark Zuckerberg; vr is the next big thing.
Dat de oprichter van Facebook fan is van virtual reality moge duidelijk zijn. Naast de overname waarmee 2 miljard gemoeid was noemde Zuckerberg virtual reality al eerder the next big thing. Hij gaf aan dat vr de volgende logische stap is naar tekst, fotos en video. Sinds deze week is het natuurlijk al mogelijk om 360 graden video te kijken via Facebook maar Zuckerberg kijkt verder. immersive vr is de volgende stap, werkelijk aanwezig zijn in een andere wereld is het doel.
De ervaring moet dus realistischer en meer overweldigend worden en aansluiten op het sociale karakter van Facebook en andere online platformen. Zuckerberg is echter overtuigd van de potentie van virtual reality en noemt het de volgende stap in de evolutie online, sociaal en entertainment.
Oculus mobile; de nieuwe Gear VR
Het gedeelte waar veel mensen op zaten te wachten, was meer informatie over het mobiele platform van Oculus en natuurlijk de Gear VR. John Carmack verleidde ons deze maand al met een bericht dat we even moesten wachten met het aanschaffen met een telefoon voor vr. De verwachting was dus dat er een nieuwe telefoon werd aangekondigd. Dit was echter niet het geval, wel werd er meer bekend over de consumentenversie van de Gear VR waarover je later vandaag meer leest op vr-expert!
Max Cohen: Oculus Arcade & Oculus video
Na de aankondiging van Samsung kwam Max Cohen ter tonele om de aanwezigen meer te vertellen over de video en arcade platform die in ontwikkeling zijn. Cohen verwees naar de legendarische perfecte score van Pacman en maakte vervolgens een bruggetje naar een virtuele arcade omgeving waar deze en andere classics gespeeld kunnen worden. Oculus werkt hierbij samen met ontwikkelaars zoals Sega, Midway & Banda Namco.
Oculus video is het videoplatform van Oculus dat zowel voor de Rift als voor de Samsung Gear VR (Oculus Mobile) verschijnt. Partijen zoals 20th Century Fox en Lionsgate gaan zorgen voor content in de vorm van films zoals X-Men, Pulp Fiction & Psycho.
Geen 360 graden content dus maar gewone films. Daarnaast wordt samengewerkt met partijen zoals Twitch, Vimeo & Hulu om videos naar vr te brengen. De meest opvallende aankondiging was echter de samenwerking met Netflix. Cohen maakte bekend dat je 20 minuten na de keynote al aan de slag kon gaan met Gear VR , de app kon toen al gedownload worden in de app store.
Nate Mitchell; meer info over de Rift
Natuurlijk was er ook aandacht voor de Oculus Rift. Helaas werd er niet veel wereldschokkends bekend gemaakt. De release date staat nog steeds gepland voor Q1 en Oculus richt zich nu op twee belangrijke pijlers; comfort & presence. Zoals bekend wordt de Rift standaard met een XBOX controller geleverd zodat developers een primary input device hebben om te ontwikkelen.
Recommended specs & Oculus Ready PCs
Dat de Rift om een flinke pc vraagt was al langer bekend. De minimale vereisten werden nogmaals genoemd; een Geforce 970 / AMD 290 videokaart, een i5 4590 processor en 8GB werkgeheugen zijn essentieel. Duidelijk is dat het gewoon moet werken en vr met deze specificaties een prettige ervaring is. In samenwerking met ASUS, Alienware & Dell gaat Oculus speciaal computers ontwikkelen die zogenaamd Oculus Ready zijn. Deze verschijnen in verschillende prijsklassen, ook onder de duizend dollar en kunnen samen met een Rift gekocht worden.
Palmer Luckey: Metaverse & Mincecraft
Het wachten was natuurlijk op oprichter Palmer Luckey. Spectaculaire aankondigingen verwachten wij niet echt maar het is altijd leuk om hem te horen spreken. Hij verwees naar zijn kortstondige periode op College waar hij meer tijd stak in gamen dan in leren.
Vooral games zoals Minecraft konden rekenen op zijn volle aandacht. Gedurende deze periode ging hij ook nadenken over het concept van een metaverse. Een virtuele realiteit die bestaat naast onze eigen realiteit waar mensen kunnen leven zonder gebonden te zijn aan de fysieke beperkingen van de echte wereld. Luckey gaf aan dat Oculus nog ver weg was van het ontwikkelen van een geloofwaardig metaverse maar dat de eerste stappen waren gezet.
Vervolgens kondigde hij op een nogal klungelige manier de komst van Mincecraft naar de Rift aan. Een bijzondere aankondiging omdat de maker van de game vorig jaar nog aangaf niets te zien in Oculus vanwege de overname door Facebook. Natuurlijk is er ook allang een port beschikbaar genaamd Minecraft. Desondanks een leuke aankondiging die ook door het aanwezige publiek goed werd ontvangen.
Anna Sweet: Oculus touch
De eerste en enige vrouw on stage ging in op de (on)mogelijkheden van de Oculus Touch. Dit was een dermate uitgebreid gedeelte dat wij hier later op de dag meer aandacht aan gaan besteden. Wat we wel alvast zeggen is dat Touch awesome is!
Tim Sweeney: Unreal & Unity
Tim Sweeney is een legende. Hij is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van (de eerste) Unreal Engine en was voor veel mensen een kennismaking met online multiplayer. Sweeney is een echte nerd en was duidelijk niet in zijn rol als presentator. Toch gaf hij in hoog tempo interessante informatie over de ontwikkeling van virtual reality. Hij ziet het ook als de volgende logische stap en geeft aan dat alles tot dit moment heeft geleid.
Hij noemt de ontwikkeling van VR een race to reality en droomt van een toekomst waar vr niet van echt te onderscheiden valt. Hij kent hierbij een belangrijke rol toe aan ontwikkelaars, Unreal is de borstel, zij de kunstenaar. Vervolgens liet hij een clip zien van Bullet Train wat er ontzettend tof uitzag.
Michael Abrash: de potentie en uitdaging van vr
De laatste spreker was Michael Abrash die uitgebreid inging op de toekomst en (on)mogelijkheden van virtual reality. Dit was een dermate interessant en complex verhaal dat wij ook hier een speciaal item aan gaan wijden.
The Round Up
Veel achtergrondinformatie en weinig aardschokkende aankondigingen behalve de komst van een nieuwe Gear VR. Precies wat we verwacht hadden maar desondanks erg leuk om te kijken. Als je de hele keynote wil terugkijken kan dat via het Twitch kanaal van Oculus.