Deze game is zowel met als zonder bril te spelen en begint gelijk goed: zodra de app is gestart kun je schietend je keuze maken in het menu. In de richting waarin je kijkt wordt twee keer per seconde een balletje afgeschoten. Als het doelwit is geraakt kom je in het eerste level terecht.
Gameplay
Met een ietwat draaiende beweging start je het spel waardoor je meer het gevoel krijgt alsof je echt even goed moet focussen wat er om je heen gebeurd. Het eerste level heeft geen tijdslimiet. Hier kun je even wennen aan de schietrichting, de doelen op grote afstand, doelwitten dichtbij en bewegende doelwitten. Als alles is geraakt ga je naar het volgende level. Rechts onderin zie je het aantal seconden om het level te voltooien voordat je game over bent.
De levels variëren qua opzet, er zijn allerlei verschillende scenarios. Zo begin je op een plein in een stadje naast een fontein, en in een ander level lijkt het alsof je in grote kelder bent neergezet waar de muren draaien, waarna je daarna in een opgeblazen blokkendoos staat. Zo zijn er 45 levels te voltooien. Elk level moet worden voltooid in minder dan 25 seconden. Verslavende is dat je steeds verder wilt komen om alle levels te ontdekken, maar lukt dit niet dan zal je helemaal overnieuw moeten beginnen. Leuke bijkomstigheid: Als je een gamecenter account hebt kun je online je scores vergelijken met vrienden.
Sound
Per level is de achtergrondmuziek aangepast op het scenario. Zo heb je bijvoorbeeld in een western level een country deuntje op de achtergrond. De schietgeluiden worden na een gegeven moment wel wat aanwezig, die hadden wat minder gekund.
Graphics
De graphics zijn van goede kwaliteit, niks bijzonders. In sommige levels regent het, is het donkerder/lichter, allemaal leuk gedaan. Bij het raken van een doelwit zie je een grote explosie waarna er allemaal zwarte en rode balletjes neervallen. Waar die goed voor zijn is me nog niet helemaal duidelijk, omdat ze ook van veel minder kwaliteit zijn dan de explosie zelf.
Prijs
Game is te koop voor 0.99. Zelf ben ik nog niet tot alle levels gekomen, waardoor de game nog wel een tijdje zal worden gespeeld. Het feit dat er 45 levels die lastig binnen de tijd te halen zijn geeft het een goede prijs-kwaliteit verhouding.
Conclusie
+ Leuke aan dit spel is dat je door wilt spelen, alle levels wilt voltooien. + Online scores vergelijken. - Steeds maar dat schietgeluid.
In plaats van een game review is de keuze gevallen op het waarderen van een aantal recent uitgekomen demo's voor de Oculus Rift. Deze demo's hebben soms verschillende doelen: enerzijds als teaser voor een aankomend spel, maar soms ook bedoeld om gewoon te laten zien hoe immens de beleving in een 3D wereld kan zijn. En waar de één dat volledig doet, blijft de ander weer wat achter. Een doorkijkje vr games reviews.
Keuze
De keuze is op de volgende 3 demo's gevallen: * GE Subsea Experience * Deep Echo * Outerra De overeenkomst tussen de eerste twee mag duidelijk zijn: het gaat in deze demo's om de beleving onder water. GE Subsea Experience is afkomstig van General Electric die met deze VR experience de enorme uitdagingen wil demonstreren die bij de lancering van een ruim 500 miljoen kostende facility in Rio de Janeiro om de hoek komen kijken. De tweede, Deep Echo, is een beetje een tussenvorm: waarschijnlijk komt er een game, maar deze demo wordt gebruikt om de eerste stap in dat project eens weg te zetten. Tot slot Outerra: Outerra is een zogenaamde World Rendering Engine die real world data gebruikt om tot op vrij hoog detailniveau speelomgevingen te renderen.
Graphics
Voor alle 3 de demo's geldt: er is wel een beetje een dikke pc voor nodig. Grafisch trekken de programma's soms een forse wissel op de CPU en GPU.
Alle drie eens naast elkaar gezet, valt vooral Outerra een beetje in negatieve zin op. Waar nogal hoog wordt opgegeven van de kwaliteit van het beeld (en het moet gezegd: er is de wereld aan instellingen op grafisch gebied aanwezig) valt de praktijk nogal tegen. Na keuze van een omgeving - in de demo zijn een paar plaatsen beschikbaar, waaronder Himalaya die volgens mij helemaal niet op de Himalaya lijkt en de omgeving van San Diego - is het systeem zichtbaar aan het renderen. Na een 5tal seconden is dat klaar en is het mogelijk om vrij door die omgeving te bewegen. Toegegeven, het ziet er fraai uit, maar fraai is iets wat je inmiddels wel bij ieder spel of demo mag verwachten. OK, tenzij je Minecraft als standaard zet...
De andere twee, Deep Echo en Subsea Experience zien er toch heel anders uit en geven ook veel meer het gevoel "aanwezig" te zijn. Zoals verwacht mag worden in een batiscaaf is er bitter weinig bewegingsruimte maar vooral Deep Echo maakt daar indrukwekkend gebruik van door voornamelijk belichting in de duikersklok. Subsea Experience toont holografische details binnen in de batiscaaf en ook dat ziet er zeer geloofwaardig uit.
Gameplay en besturing
Over besturing valt bitter weinig te zeggen, tenminste voor twee van de drie demo's. Bij Outerra is het mogelijk om in UFO of in Flight mode de omgeving te verkennen. UFO mode is een soort vrije moving camera, terwijl flight mode ook bestuurd kan worden door in een bepaalde richting te kijken. Hoe dan ook: vooral erg goed voor een flinke dosis misselijkheid als je niet uitkijkt.
GE Subsea Experience is volledig statisch: er is totaal geen bediening mogelijk. Bij Deep Echo kan op het einde van de demo door middel van kijken naar een object een lock worden gerealiseerd waarna een raket automatisch wordt afgeschoten. De scene daarna fungeert de OR als zoeklicht: de batiscaaf zoekt zelf de weg onder de rotsen door maar door links en rechts te kijken zwenkt de verlichting die kant uit. Verdere bediening is niet mogelijk.
Conclusie
Het zou te kort door de bocht zijn om hier zomaar een waardeoordeel aan de besproken demo's te geven. Outerra is met een heel ander doel opgezet en is nu nog maar een demo van een pre-alpha omgeving. Met andere woorden: daar gaat nog heel, heel veel aan gesleuteld worden. Toch is het niet zo fraai dat met de nogal beperkte mogelijkheden in de demo keer op keer wordt gewezen op de mogelijkheid om vooral die pre-alpha dan maar alvast te kopen: dan worden meer mogelijkheden ontsloten zoals gebruik maken van voertuigen, vliegtuigen en andere omgevingen. Op basis van wat er tot dusver wordt getoont zou er over aanschaf van die pre-alpha toch even nagedacht moeten worden.. Het doel van de andere twee loopt eveneens te ver uitelkaar om er een goed cijfer aan te verbinden. Appels en peren moet je niet met elkaar vergelijken. GE Electric heeft duidelijk flink geld uitgegeven aan Subsea Experience. Verder is het vooral bedoeld om te tonen waar men zoal mee te maken krijgt in dit soort complexe onderwater projecten. Dan Deep Echo: deze springt er vooral uit door fantastisch gebruik van verlichting waarbij het zeer spaarzame interieur van de batiscaaf toch heel erg mooi is uitgewerkt. Vooral deze demo is meer dan geschikt om onbekenden eens heel goed kennis te laten maken met Virtual Reality...!
Cijfer
Dan toch een cijfer, voor alle drie, waarbij zo objectief mogelijk is gekeken naar de mate waarin VR tot zijn recht komt. Alle drie de demo's zijn te vinden op Oculus Share, klik op namen hieronder.
Zelf ervaren hoe je net als Godzilla door een stad banjert en een verwoestende indruk achterlaat! Kaiju is een Japanse term die mysterieus/vreemd wezen betekent, oftewel monster. De bekendste van deze Kaiju-monsters is Godzilla. In dit spel ben jij Godzilla en moet je zo lang mogelijk staande blijven terwijl je zoveel mogelijk gebouwen verwoest en helikopters neerhaalt. Deze game is zowel te spelen met als zonder vr bril zoals Cardboard bril of de ColorCross.
Gameplay
Wanneer het spel begint krijg je 5 seconde om de telefoon in de bril te doen, vind ik toch een pluspunt als hier rekening mee wordt gehouden. Voordat je zelf de controle hebt zie je eerst van een afstand de Kaiju omringd door gebouwen staan, dan draait de camera wat om het monster heen en kruip jij in de huid van de Kaiju. Op dat moment komen er bovenin het scherm twee icoontjes te staan, één gebouwenicoon en één helikoptericoon. Dit geeft aan hoeveel je van beide hebt verwoest.
Gebouwen verwoest je simpelweg door je blik een beetje schuin naar beneden te houden zodat je weet welke gebouwen je omver wilt walsen. Ik had nog geen helikopter gezien maar vroeg me al wel af hoe die dan zouden worden verwoest. De echte twist aan het spel kwam toen er ineens in beeld stond shout to shoot fire. (Dáárom wilde de app toegang tot de microfoon)De eerste keer kwam er natuurlijk een schamele brul uit omdat het allemaal even wennen was. Maar als er na verloop van tijd meerdere helikopters op je schieten dan kun je met enig inlevingsvermogen toch érg dichtbij de echte Godzilla-vibes komen.
Deze Kaiju loopt alleen wel wat langzaam, had wellicht wat meer pit in gemogen. En het vuur werkt alleen tegen de helikopters, de gebouwen vallen alleen om als je er echt tegenaan loopt. Er is geen levensbalk van de Kaiju, maar als je maar lang genoeg bent geraakt door de helikopters ben je vanzelf een keer game over. Het beeld wordt dan weer bediend en zie je hoe de Kaiju met een laatste kreet neervalt. Dan komt weer die fijne bediening: scream to retry.
Sound
Geluid is prima, niet veel bijzonders. Je hoort de stampgeluiden van de Kaiju op de achtergrond, het geluid van de schietende helikopters en de gebouwen die in elkaar storten. Maar het leukste geluid kun je bij dit spel natuurlijk helemaal zelf maken: je eigen Kaiju-brul (Elk geluid dat je maakt wordt natuurlijk goedgekeurd, hoe hard of zacht heeft geen effect)
Graphics
Graphics zijn wat aan de simpele kant, pixelig is een te negatief woord, maar we zijn onderhand al wel wat beters gewend. Als je in de verte kijkt zie je dat de gebouwen zich gaan herhalen en wanneer ze instorten zijn het eigenlijk grote blokkentorens die neergaan. Maar toch, de helikopters die kapot zijn geschoten laten een grote ontploffing zien en als je af en toe achterom kijkt kun je her en der nog rook zien van waar je net bent geweest -ondanks dat de gebouwen geen vlam vatten maar alleen wat oplichten- leuk gedaan.
Prijs
Voor 0.99 is het spel in de app store te koop. Redelijke prijs, zou leuk zijn als ze het spel blijven updaten door bijvoorbeeld meer keuze aan Kaijus (watermonster / luchtmonster) te bieden.
Conclusie
+ Leuke game, met het juiste inlevingsvermogen is dit wel echt een topgame. - Zou leuk zijn als er meer spel-opties komen.
Kickstarter en Indiegogo hebben al vele, kleine start-ups geholpen om innovatieve producten van de conceptfase naar realiteit te brengen. Je kunt er ook vele VR brillen vinden, Oculus Rift is het meest bekende voorbeeld, maar niet alle projecten zijn succesvol. Onlangs was Moggles het slachtoffer van een gefaalde Indiegogo campagne. Is dat jammer? Laten we deze VR bril eens nader bekijken.
Moggles is een budget bril waar je een smartphone in kunt steken, net als Cardboard vr bril en een aantal andere brillen. Dus je hebt geen technisch ingewikkelde hardware nodig, alleen je mobieltje. Moggles weet zich op twee gebieden te onderscheiden, als eerste met een opvouwbaar ontwerp waarmee het makkelijk mee te nemen is, en als tweede met een game controller waarmee je een VR gaming ervaring kunt beleven.
VR for Smartphones
Moggles leunt zwaar op de smartphone. Hoe beter jouw smartphone, hoe beter de Google Games games uit de verf komen. Als je een nieuwe smartphone koopt krijg je er eigenlijk meteen een VR upgrade erbij. Moggles is af te stellen om zoveel mogelijk types telefoon te ondersteunen, zowel iOS als Android toestellen.
Alles onder controle
De controller is een mooie aanvulling. Daarmee kun je games spelen en VR omgevingen manipuleren. Door de ingebouwde motion sensor heb je meer bewegingsvrijheid en mogelijkheden. De bril is tevens een opbergcase voor de controller zodat je alles makkelijk mee kunt nemen.
Van alle (App) markten thuis
Naast Android en Apple Apps kun je ook web-based VR software gebruiken. Daarmee kun je alle kanten op, denk bijvoorbeeld aan panoramische foto's en streaming video.
Wat gaat de toekomst brengen?
De Moggles haalde nog geen kwart van de beoogde 60.000 dollar binnen, het is dus zeer de vraag of de Zweedse ontwikkelaar dit project alsnog kan realiseren. De update pagina blijft angstvallig stil... En dat is best jammer, het ontwerp is strak, de meegeleverde controller is een goede toevoeging en de mogelijkheid om verschillende smartphones te gebruiken maakt het (redelijk) toekomstbestendig.
Er zijn momenteel veel soorten VR brillen die strijden om de aandacht van de consument waarvan de Ocolus Rift natuurlijk de bekendste is. Catopsys heeft een compleet andere visie, in plaats van een virtuele wereld die alleen door jouw ogen wordt waargenomen wordt de echte wereld een projectiescherm voor VR. Heeft Immersis dé oplossing voor een sociale virtual reality (vr) ervaring?
VR, The Final Frontier
Als je het promotiemateriaal ziet voor de Immersis denk je al snel aan de Holodeck van Star Trek; The Next Generation. De kamer waarin je zit of staat wordt gebruikt als projectiescherm en een dieptescanner bepaalt hoe het beeld moet worden weergegeven in de beschikbare ruimte. De basis is een LED projector met speciale lenzen en VR software. Hoe groter de ruimte, hoe groter de projectie waardoor je een enorme virtuele projectie kunt creëren. Het lijkt alsof je midden in een film of virtual reality game zit.
Virtual of Augmented Reality
Een verschil met deze technologie en de V is het gebrek aan beelden in de diepte. Uiteindelijk wordt er een 3D beeld geprojecteerd op de muur, het is niet mogelijk om beelden weer te geven in de diepte omdat je niet kunt projecteren op lucht. Denk aan een Philips televisie met Ambilight maar dan veel geavanceerder. De technologie wordt ook vooral gekoppeld aan een gaming ervaring vanuit je luie stoel, het is niet gericht op beweging van de gebruiker in de ruimte.
Ander concept, andere prijs
Immersis heeft een succesvolle Kickstarter campagne achter de rug en het is al mogelijk om een pre-order te plaatsen. Het prijskaartje van 1800 euro is wel een drempel, de LED projector en geavanceerde mapping software brengt een hoge instapprijs met zich mee. Dan is het uiteindelijk nog goedkoper om een vr bril zoals de Oculus Rift te kopen. Deze techniek zou echter wel interessant kunnen zijn voor virtuele tours, je kunt met meerdere mensen tegelijkertijd kijken naar een enorm beeld. En misschien is dit wel een perfect product om Arcades nieuw leven in te blazen, wie wil nou niet een hyperrealistische game spelen in een holodeck ruimte? Engage!
De laatste tijd komt het (erg) vaak voor dat er gewoon bagger tussen het aanbod voor de Oculus Rift zit. Games die in Extended mode gewoon helemaal niks doen, en in Direct to Rift gewoon helemaal direct crashen, games die ervan uitgaan dat je wel met een Xbox controller zult spelen en als zodanig gewoon onbestuurbaar worden op de pc, enzovoorts. Kortom: ergernissen alom. Maar soms... soms.. kom je ook een pareltje tegen. En Motorbike, dat is zo'n pareltje.
Bedoeling
Simpel. Je start op punt A, en moet eindigen op punt B. Klar. Einfach. Dus niet. Direct het eerste level al is het heel erg uitkijken met gas geven: dat moet bijzonder gedoseerd. Je kijkt naar jezelf: een klein poppetje op een miniatuur endurance motortje. Heel schattig. Op je motortje kun je voorover leunen, en achterover. Remmen, gasgeven, en dat was het. Het eerste parcours stelt niks voor: enkel een paar heuveltjes die je dus zoals gezegd, met de nodige dosis voorzichtigheid moet nemen.
En dat gaat in het begin direct mis natuurlijk. Voor je het weet ligt het poppetje op de grond, vaak onder de motor, waarbij de bijzonder fraai uitgevoerde ragdoll physics opvallen.
Graphics
Alles is even netjes uitgevoerd: de tracks zien er prima uit, de geanimeerde achtergronden zijn erg verzorgd, je ziet (op de Oculus..) zelfs de spaken in de wielen draaien, kortom: op een schaal van 1 tot 10 grafisch zeker een 8 waard. Eén minpuntje: de Oculus biedt alleen wat meerwaarde door het geheel vanuit een paar verschillende hoeken te kunnen bekijken. De tracks geven wel een beetje idee van diepte, maar het is geen gevoel van "ik zit er middenin". Toch is het met de Oculus beslist leuker dan zonder..!
Gameplay
In feite is alles simpel aan deze game. De bedoeling, de gameplay, de besturing, dus... het zal wel een hele simpele game zijn. Niets is minder waar. Om netjes over de verschillende hindernissen te komen zal er strak getimed moeten worden waarbij het gewicht naar voor of achter op de motor van groot belang is. Op het juiste moment de juiste toets indrukken kan de voortgang op de track maken of breken. Het schijnt dat er ook tracks zelf te maken zijn, maar die mogelijkheid zal waarschijnlijk in de volledige game zitten. Alhoewel de game zoals hij nu te downloaden is zeker meer dan volledig is en voldoende uitdaging biedt voor een paar uur flink plezier. En af en toe (bij een crash vlak voor het einde van de track wel eens een klap op het bureau kan veroorzaken....
Besturing
Er kan met een controller worden gespeeld of met de keyboard arrows. Veel meer dan versnellen, remmen, achteruit, voorover- en achterover leunen is er niet bij, dus dat valt al met al erg mee. Bij de info van de developer staat onder andere: "You will find Motorbike easy to play but hard to master"... en dat beschrijft het volledig deze virtual reality game
Short Circuit is een film uit 1986 waarin een robot een eigen leven kreeg. Onlangs kwam de film Chappie met een dergelijk plot. Bij het Instituut i4Ds van de FHNW School of Engineering in Zwitserland houden ze nog even zelf controle over een robot met hulp van de Oculus Rift.
Van Virtual Reality naar het echte leven
Bij de Rift bril wordt je in een virtuele wereld geplaatst waarin je kunt lopen, objecten kunt manipuleren etc. Ontwerper Jonas Lauener draaide het om; hij gebruikt de Rift om rond te kijken en te lopen in de echte wereld. Hij koos voor de Rift om de brede kijkhoek, de nauwkeurige tracking van het hoofd en open software voor ontwikkelaars.
Technisch vernuft
De Oculus Rift wordt samen met een controller, draadloos gekoppeld aan een gemotoriseerde robot met camera's en wieltjes. De specificaties van de camera's moeten overeen komen met die van de Oculus Rift, anders werkt het systeem niet goed. Om het beeld zonder vertraging over te brengen werd draadloos HDMI gebruikt, waarmee ook audio overgezonden kan worden. De ogen moeten ook nauwkeurig de hoofdbewegingen volgen, Lauener ontwikkelde zijn eigen gimbal om dat te realiseren. De besturing wordt via Bluetooth geregeld en een eenvoudige Logitech presentatie controller.
Van demonstratie tot implementatie
Lauener stak 500 manuren en ruim 2000 euro in dit 3d bril kopen project. Dat lijkt veel maar voor een productontwikkeling valt dat reuze mee. Nu is de IRE nog slechts een demonstratie maar met wat fantasie kun je de technologie inzetten in het echte leven. Denk aan militaire doeleinden waar je de robot gevaarlijke gebieden laat verkennen, of je kunt iemand die bedlegerig is laten rondlopen. Of je put inspiratie uit een andere film, Real Steel en laat twee robots tegen elkaar vechten in een arena!
De Homido is één van de vele virtual reality brillen voor je smartphone. Deze bril onderscheid zich door een stevige bouw, instelmogelijkheden en een eigen applicatie maar is dit de hoge prijs waard?
Whats In The Box?
De Homido wordt geleverd in mooi ontworpen verpakking met essentiële informatie over de vr bril. Handig is toegevoegde QR die gescand kan worden om te bepalen of de vr bril geschikt is voor jou smartphone.
met daarin een stevig zwarte case waar alle benodigdheden voor een optimale vr ervaring te vinden zijn. De Homido wordt geleverd met twee rekbare hoofdbanden die al aan het apparaat vastzitten en een additionele band voor over je hand. Daarnaast zijn er in te doos twee extra setjes lenzen te vinden voor bijzienden verzienden mensen. Alle benodigde informatie over de Homidio en zijn werking zijn te vinden in de uitgebreide handleidingen. Mochten je lenzen vies worden dan biedt het meegeleverde schoonmaakdoekje uitkomst. De case zelf is zeer stevig en beschermt de bril goed tegen schade van buitenaf en maakt het zeer eenvoudig de bril mee te nemen.
Gebruik
De bril is wanneer je beschikt goed zicht direct te gebruiken, ben je bij-of verziend dat moet je eerste goede lenzen in de bril plaatsen. De hoofdbanden die om je hoofd gaan zitten al aan de Homido bevestigd en kun je eenvoudig op afstellen met het klittenband. Wil je wat extra comfort en verzekert zijn van een trillingvrije vr ervaring dan kun je eventueel kiezen om de band die over je hoofd gaat aan de Homido te bevestigen.
Het plaatsen van je smartphone is tevens zeer eenvoudig. Je schuift de buigzame plastic klep iets naar voren waarna je met een simpele beweging je telefoon erachter schuift. De Homido maakt geen gebruik van een fragiel mechanisme, zuignapjes, of andere systeem. Je smartphone zit gewoon direct klemvast. De fabrikant raad voor een optimale vr ervaring een telefoon van ongeveer 5 inch aan maar die Homido vr bil kopen werkt met smartphones van ongeveer 4 tot 6 inch.
Wanneer je een app, game of 360 graden video hebt gestart kun je met de twee ronde knoppen aan de zijkant de afstand tussen de lenzen en de smartphone verstellen. De knop aan de bovenzijde kan gebruikt worden om de lenzen in de breedte te af te stellen om zo optimaal afgestemd te worden op de ruimte tussen je ogen. Dit is een perfect systeem wat je enkel bij vr brillen in het hoge segment vindt en wat garant staat voor een scherp beeld, helemaal in combinatie met de drie verschillende lenzen.
Comfort
De bril beschikt over drie hoofdbanden waardoor deze zeer stevig en comfortabel op je hoofd zit. Het is wel aan te raden de banden goed, lees: straks af te stellen. Wanneer dit eenmaal gebeurd is heeft schuift de bril geen centimeter. De schuimrubberen binnenzijde zorgt voor een aangenaam gevoel hoewel deze nog weleens dubbel wil klappen. Daarnaast wordt kan het vrij heet worden wanneer je de bril voor langere tijd draagt. Bij veel vr brillen wil het nog weleens voorkomen dat de lenzen beslaan waardoor je zicht zeer beperkt is. De Homido heeft houdt hier echter mee met ventilatie openingen aan de bovenzijde waardoor er tijdens het gebruik geen enkele keer de lenzen besloegen.
Design & Kwaliteit
Het design van de HOMIDO is goed uitgedacht. De combinatie van rood en zwart zorgt voor een stoere uitstraling, misschien de rode draaiknoppen zwart laten zijn om ze niet zo te laten opvallen. Verder is ie niet lelijker dan andere VR brillen. Hij is gemaakt van sterk plastic en de banden lijken mij ook van goede kwaliteit. Of de schuimrubber rand aan de binnenkant lang zal houden is voor mij wel de vraag. Dat oogt wat minder duurzaam.
Werking
Als je nog niet eerder wat met VR hebt gedaan is het handig om eerst een (aantal) VR apps & games te installeren op je smartphone. Je kunt via de HOMIDO Center app beginnen of zoeken naar VR in de store. De bedoeling is dat je eerst de gewenste app start op je smartphone. Die plaats je dan in de bril die je vervolgens opzet. De app laat je dan in een virtuele omgeving zijn met al dan niet te activeren functies erin. Zoals eerder gezegd is het gebruik het best als je bril lekker op je hoofd zit; niet te strak en niet te slap.
Prijs
De Homido is te koop voor 69.95 en dat is absoluut aan de hoge kant wanneer je dit vergelijkt met brillen zoals de Ritech & ColorCross. Deze vr bril biedt echter meer comfort, scherp beeld voor en gaat hoogstwaarschijnlijk veel langer mee. Het is naar mijn idee dus absoluut een goede investering met zicht op de toekomst.
Als het gaat om action camera's wordt elk nieuw product vergeleken met de GoPro. Zij hebben de standaard gezet, net als 7-up of Spa is het merknaam de productnaam geworden. Bij iZugar besloten ze niet de strijd aan te gaan met GoPro maar deze camera's te gebruiken als onderdeel van hun lijn 360 graden camera's. De Zphereo lijn brengt de GoPro ervaring naar de derde dimensie.
Altijd ruimte voor meer
De Z2X, Z3X en de Z4X geven duidelijk aan waar het om draait; het zijn behuizingen voor twee, drie en zelfs vier GoPro camera's. En inderdaad, de Z6X3D heeft maar liefst 6 GoPro camera's nodig om een 360 graden beeld te produceren. Hoe meer camera's hoe minder vertekening en des te hoger wordt de resolutie van het opgenomen beeld. Meer camera's biedt ook meer ruimte voor stitching waardoor de randen van elke camera beter in elkaar overvloeien. Hierdoor wordt het nabewerken van de video een stuk eenvoudiger en is het omzetten naar virtual reality een stuk eenvoudiger.
GoPro not included
De prijzen variëren van 500 dollar tot 2000 dollar, en daar moet je ook nog de prijzen van de GoPro camera's bijtellen. Je krijgt in feite de camera mount, de lenzen en de stitching software. Je moet ook een beetje handig zijn aangezien je de lenzen zelf moet installeren op de GoPro camera's. En hoewel de site een foto van een surfer laat zien is dit systeem standaard niet waterdicht, daar moet je nog een extra waterdichte behuizing voor aanschaffen. Uiteindelijk best een duur geintje wanneer je bedenkt dat een 'gewone' 360 graden videocamera zo'n 500 euro kost.
Conclusie
Het is best slim dat iZugar niet direct de concurrentie zoekt met GoPro maar een uitbreiding op de markt brengt. Je moet wel flink in de buidel tasten, zeker als je de volledige zes camera uitrusting wilt gebruiken. Daarmee biedt de Zphereo een mooie uitvinding maar alleen voor de mensen die serieus aan de slag willen met filmen in 360 graden.
Wanneer je denkt dat je alles hebt gehad komt er toch weer een vr project voorbij dat je even achter je oren doet krabben. Dit is helemaal het geval bij de Nautilus vr bril; een vr bril die je onder water kunt gebruiken. Dit ambitieuze project vind deze week zijn weg naar Kickstarter en belooft een unieke ervaring
De Nautilus werkt ongeveer hetzelfde als een mobiele vr bril. Je plaatst je smartphone en kunt vervolgens met verschillende games en apps aan de slag. De twist die het bedrijf geeft aan het concept is dat de houder voor je smartphone waterdicht. Hierdoor kun je met een gerust hart een duik in je zwembad (of badkuip) nemen zonder dat je bang hoeft te zijn voor kortsluiting. De insteek is dat je onder water 360 graden videos afspeelt van bijvoorbeeld het Great Barrier Reef en zo het gevoel hebt dat je er daadwerkelijk zwemt.
De bril beschikt over wat Nautilus een natural breathing system noemt. Het is mij niet duidelijk of het werkt als een snorkel of dat het apparaat beschikt over een patroon met zuurstof. Dit laatste lijkt echter het geval aangezien je onderwater vr ervaring anders van zeer korte duur is. Nadeel is tevens dat je niet ziet waar je zwemt waardoor je zwembad snel te klein is.
De Nautilus is geschikt voor smartphones tussen de 4,7 en 5,2 inch en wordt op de markt gebracht in twee maten. De beelden worden getoond via een eigen vvirtual reality platform/app en is geschikt voor IOS, Android, Windows Phone, Blackberry.
Het project wordt deze week gelanceerd via Kickstarter en ik ben zeer benieuwd of er genoeg backers komen. Het project klinkt namelijk wel erg tof en is compleet anders dan alle andere vr brillen. Over de prijs alsmede de duur van het ontwikkelingstraject is niets bekend.
De Vive komt voor uit een samenwerking tussen HTC & Valve en leunt sterk op bewegingsvrijheid. Specificaties van de bril zijn nog niet bekend maar de releasedate staat al wel gepland. Eind 2015 moeten er minimaal 50.000 exemplaren verkocht worden.
Mogelijkheden
Technische specificaties van de bril zijn nog niet bekend. Het huidige prototype maakt gebruik van veel kabels en open sensoren. De uiteindelijk versie bevat één kabel die in verbinding staat met je PC of een andere apparaat.
Vrijheid
Het unieke aan deze bril in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Oculus Rift is de bewegingsvrijheid. Bij de Rift dien je stil te zitten maar de Vive biedt je de mogelijkheid rond te lopen door bijvoorbeeld je huiskamer. Het systeem werkt namelijk met twee vaste sensoren die je tegen het plafond dient te plaatsen. Hierdoor is de Vive in staat je exacte locatie te bepalen.
Je hoeft niet bang te zijn dat je tegen de muur aanloopt want de Vive zorgt automatische voor een speling van een meter. Objecten zoals tafels en stoelen dienen echter wel aan de kant gezet te worden. Nadeel van deze manier van navigatie is dat je wel een ruimte nodig hebt om vrijuit te kunnen bewegen. Telkens je woonkamer ombouwen tot een geschikte vr room is niet erg praktisch. Volgens HTC heb je minimaal een ruimte nodig waarin je armen volledig kunt strekken. Ik begin alvast met het inrichten van mijn vr room..
Besturing
Het besturen van de Vive gebeurd met twee controllers die veel weg hebben van PlayStation move controllers. De sensoren aan het plafond (en in de 3d bril kopen ?) zien zo precies welke bewegingen je maakt. Tijdens de demo's bleek echter dat de tracking nog niet 100% nauwkeurig is, het systeem ziet er momenteel vaak nog enkele centimeters naast.
Games
Momenteel zijn er nog geen echte vr games beschikbaar voor de Vive. Tijdens de presentatie werden enkele demo's getoond die duidelijk maken welke kant HTC op wil met de Vive. In tegenstelling tot andere vr brillen leunt de Vive sterk op bewegingsvrijheid. De samenwerking met Valve wijst er echter op dat het qua games wel goedkomt,
Releasedate & Prijs
De releasedate van de Vive is eind 2015. Wanneer de vr bril in Nederland te koop is blijft onduidelijk. Waarschijnlijk kiezen HTC en Valve voor een eerste uitrol in de Verenigde Staten. De uiteindelijke prijs is nog onbekend, waarschijnlijk zal dit in lijn zijn met de concurrentie. Reken dus op zo'n 300 euro.
Deze week deed HTC dat samen met Valve de vr bril Vive ontwikkeld een opmerkelijk uitspraak die vele gameharten sneller deed kloppen. Het Taiwanese bedrijf sprak over de mogelijkheid van een VR versie van de langverwachte game Half Life. Deze game waar vele gamers al jaren op wachtte zou volgens de telefoonfabrikant weleens voor de nieuwe vr bril uit gaan komen. Deze speculatie bleek echter ongegrond, HTC kwam namelijk snel terug op de uitspraak en noemde het een verspreking.
Hoewel er geen concrete plannen zijn voor een vr versie van Half Life 3 gloort er toch hoop aan de horizon. Programmeur Jeep Barnett laat in een interview weten dat het bedrijf de mogelijkheid niet aansluit dat wij wellicht ooit virtueel in de huid van Gordan Freeman kunnen kruipen. Barnett bedrukt echter dat er een vr versie van Half Life 3 nog niet in de maak. Het bedrijf geef aan dat zij überhaupt nog niet bezig zijn met de langverwachte Google Cardboard kartonnen vr bril.
Half life 3 komt eraan ooit
De kans dat er ooit een vette franchise van de ontwikkelaar naar de Vive komt is echter aanzienlijk. In hetzelfde interview geeft Barnett namelijk aan dat zij momenteel kijken naar alle optie. Valve probeert een zo breed mogelijke visie te bewaren wanneer het op vr games aankomt. Wellicht dat wij volgend jaar dus kunnen genieten van een vr versie van Left 4 Dead of Portal. Deze laatste heb ik echter gespeeld met de Rift en dit was geen prettige ervaring, hiervoor is de gameplay veel te snel.
Goed, ik hoop dat het bedrijf in elke geval snel op de proppen komt Half Life 3, zij het een vr versie of niet. Recent werd namelijk bekend dat één van de makers van Counterstrike een glimp opgevangen had van concept art van Half Life 3 Details zijn onbekend en ook Valve houdt zich stil. Dat Half Life 3 ooit uitkomt lijkt echter een zekerheid, het blijf tenslotte de meest succesvolle franchise van Valve.
Deze week maakte Valve en HTC bekend een eigen vr bril met de naam Vive op de markt te brengen maar ook Sony deed een duit in het virtuele zakje. Zoals verwacht toonde het bedrijf de nieuwste versie van Morpheus en werd meer bekend over de specs van de vr bril. Sony wist echter nog geen specifieke releasedatum te noemen behalve de eerste helft van 2016.
Verbeterde specs van de ps4 vr
Morpheus beschikt over een nieuw uitschuifbaar display en vernieuwde hardware. Het LCD scherm van het prototype is vervangen met een OLED scherm met een resolutie van 1920x1080 pixel. De kijkhoek is vergroot naar 100 graden dankzij het 5.7 inch grootte scherm dat maar liefst een refresh rate heeft van 120 hz. Het aantal frames per seconde is bovendien opgeschroefd naar 90, ter vergelijking; de Oculus Rift moet het momenteel doen met 75fps.
Daarnaast heeft Sony het aantal trackingsensoren uitgebreid waardoor bewegingen nog beter gevolgd worden. De releasedate is nog een eind weg waardoor het waarschijnlijk is dat de specificaties van de consumentenversie nog een stuk beter zijn. Dit is wellicht noodzakelijk omdat het scherm momenteel beschikt over een Full HD resolutie. Ervaring wijst uit dat deze beelden niet altijd even scherp getoond wordt wanneer je zo dicht op het beeldscherm ziet.
Meer comfort
Qua comfort heeft Sony ook een aantal verbeterpunten doorgevoerd. Zo is Morpheus een stuk lichter dan zijn voorganger en het apparaat rust niet op je neus. Hierdoor voelt de vr bril een stuk comfortabeler aan heb je minder snel last van irritaties. Het uitschuifbare scherm is tevens een handig toevoeging. Met een druk op de knop schuift het display naar voren waardoor je snel een blik kan werpen op de buitenwereld om je controller of dranken te zoeken.
Games & Prijs
Sony heeft nog weinig bekend gemaakt over de virtual reality (vr) games die voor de PlayStation 4 uitkomen. Dit is aan de ene kant logisch aangezien het product nog in de ontwikkelingsfase zit. Tijdens de GDC toonde Sony een demo van het spel Heist dat door aanwezigen goed werd ontvangen. Bovendien hebben verschillende derde partijen al aangekondigd om vr games voor de PS4 te gaan ontwikkelen.
De prijs van Morpheus liet Sony nog in het midden. Ik schat dat de vr bril zelf zo rond de 300 euro gaat kosten, in lijn met de concurrenten. Je heb natuurlijk wel een PS4 nodig, de PS-Eye camera en voor een aantal games de Move controllers. Aan het eind van de rit zit je dus al gauw op zon duizend euro. Voor dat geld kun je beter een Oculus Rift kopen Nederlandaanschaffen.
Move on Morpheus!
Ik ben aangenaam verrast door de verbeteringen die Sony heeft doorgevoerd, met name op het gebied van comfort. Het uitschuifbare display en het feit dat de vr bril niet op je neus rust zorgt naar mijn idee voor een veel prettigere ervaringen. Bij bijvoorbeeld de Rift heb je snel last van irritatie, zwetende oogballen en beslagen lenzen. De specs zijn prima alhoewel ik hoop dat de resolutie van het scherm nog opgeschroefd wordt naar minimaal 2K. Ik ben benieuwd naar de verdere voortgang en heb alle vertrouwen dat er in 2016 een uitstekend product op de markt komt.
Samsung heeft gelijktijdig met de nieuwe Galaxy S6 en S6 Egde een vernieuwde versie van de Samsung Gear aangekondigd. Deze is geoptimaliseerd voor het gebruik van deze nieuwe vlaggenschepen van de fabrikant. De Gear VR is op een aantal belangrijke punten aangepast.
Design tweaks
De Gear VR is nu compatibel met het kleinere 5.1 inch scherm van de Samsung S6 serie. Dit is een slimme move van Samsung aangezien de vorige Gear VR enkel werkte met de Galaxy Note 4. Laat dat nou net een apparaat dat niet veel mensen in bezit hebben. De Gear VR zon bovendien zon 15% kleiner dan de originele versie. In combinatie met het lagere gewicht van de Samsung S6 resulteert dit in een verhoogt draagcomfort. De hoofdbanden zijn tevens vernieuwd waardoor gewichtsverdeling beter is.
Technische tweaks
De prestaties van de bril zijn verbeterd dankzij de kijkhoek die verhoogd is naar 96 graden. Daarnaast is het nu mogelijk om de Gear VR op te laden via een usb-aansluitingen en wordt een langere accuduur beloofd. Een veelgehoorde klacht was dat de Note 4 zeer warm werd tijdens langdurig gebruik. Om dit probleem om te lossen heeft Samsung nu een kleine en stille ventilator geplaatst. Het touchpad aan de zijkant is tevens verbeterd en de klep aan de voorzijde is verwijderd. Dit laatste moet tevens helpen om de Gear VR op een acceptabele temperatuur te houden.
De nieuwste editie draagt nog steeds de naam Innovator Edition wat aangeeft dat het product nog niet zijn final form heeft bereikt. Momenteel ondersteund de Gear VR dus slechts 3 toestellen, hopelijk worden dat er in de toekomst meer. Samsung heeft genoeg aanpassingen gemaakt om de bril te verbeteren maar net niet genoeg om de kopers van de orginele bril tegen het hoofd te stoten. Ik ben benieuwd of Samsung de Gear VR compatibel gaat maken met andere telefoons uit bijvoorbeeld de S lijn.
De releasedate van de nieuwe Gear VR is nog niet bekend maar de prijs blijft hetzelfde, zo'n 200 euro. Verwachting is dat deze tegelijk met de nieuwe S6 serie in de winkel komt te liggen.
Vorige maand maakte het GGZ Friesland bekend dat een project was gestart waarbij virtual reality gebruikt wordt om angststoornissen te behandelen. Dit nieuws haalde zowel de lokale als nationale media en was voor mij het teken dat vr echt mainstream aan het worden is. Ik was erg benieuwd naar dit project en sprak psycholoog en mede-ontwikkelaar André Tjaarda over de pilot en de toekomst van vr binnen de zorg.
De intrede van vr
Dat virtual reality wordt gebruikt binnen de zorg is niet nieuw. Vorig jaar startte het leger in Amerika reeds met het behandelen van soldaten met een posttraumatische stressstoornissen. Deze ontwikkeling bereikte Tjaarda via een presentatie en al snel werd het idee geboren om ook iets met virtual reality te gaan doen. In samenwerking met DENK is vervolgens een traject opgestart waarbij patiënten met angststoornissen in een virtuele omgeving worden geconfronteerd met hun angsten.
Het vr project wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met de patiënten en de behandeling vindt zowel op locatie als thuis plaatst. Op locatie bij de behandelaar wordt gebruik gemaakt van de Oculus Rift en thuis kunnen de patiënten aan de slag met Google Cardboard . De beelden die getoond worden variëren in intensiteit en helpen de patiënt op een veilige wijze de confrontatie aangaan. Wellicht is het idee voor patiënten om een Oculus Rift te huren om thuis aan de slag te kunnen?
De behandeling
Patiënten krijgen beelden te zien die opgenomen zijn in bijvoorbeeld een bus of op een druk plein. Dit zijn echte beelden, opgenomen met een 360 graden camera, waardoor de ervaring levensecht is. De patiënt kan echter op elk gewenst moment uit de virtuele wereld stappen. Dit zorgt een belangrijke valnet waardoor de confrontatie aangaan voor patiënten eenvoudiger wordt.
Het gebruik van computeranimatie is iets waar het GGZ over nadenkt maar nog geen concrete plannen voor heeft. Tjaarda geeft aan dat het toevoegen van interactieve elementen in de vorm van bijvoorbeeld een game een goede mogelijkheid is. Dit verhoogt de betrokkenheid van de gebruiker en kan wellicht het stressniveau naar beneden brengen.
Tjaarda was nog niet bekend met externe apparatuur zoals bijvoorbeeld de Omni Treadmill, de loopband waarmee je door vr kunt navigeren. Hij ziet echter wel een mogelijkheid om deze te gebruiken in de behandeling om een extra mate van realisme toe te voegen. Tjaarda ziet net zoals de meeste een obstakel in de manier waarop men momenteel navigeert door een virtuele wereld. Het toevoegen van een methode waarbij de gebruiker zelf de controle heeft is de ontbrekende schakel in werkelijke immersie.
De resultaten
Deze manier van behandelen is uniek in Nederland en het pilotproject trekt veel aandacht van media alsmede andere instellingen. De behandelingen lopen echter nog waardoor het te vroeg is om te spreken over concrete resultaten. Patiënten die meewerken aan de pilot zijn volgens Tjaarda wel erg enthousiast over deze behandelmethode. Het feit dat zij thuis, in een veilige omgeving, kunnen werken aan hun problemen maakt behandeling een stuk eenvoudiger en efficiënter. Bovendien werkt het aanbieden zorg op deze wijze drempelverlagend. Wanneer patiënten weten dat zij niet continue op locatie in behandeling hoeven is de stap om hulp te zoeken wellicht een stuk lager.
Hoewel dit project zich specifiek richt op angststoornissen kan vr ook voor andere dingen aandoeningen gebruikt worden zoals vliegangst of sociale fobieën. Denk bij dit laatste aan onzekerheid bij alledaagse sociale interactie die voor veel mensen vanzelfsprekend zijn zoals het doen van boodschappen.
De bezuinigingen binnen de zorg zijn tevens een reden waardoor virtual reality snel toegepast kan worden. De overheid stuurt aan op efficiëntere behandelingen het feit dat patiënten thuis kunnen werken aan uiteenlopende aandoeningen sluit perfect hierop aan. Tjaarda is groot voorstander van virtual reality en wil graag meer hiermee gaan doen binnen zorginstellingen. Hij een duidelijke kans om zorg beter én goedkoper te maken.
De toekomst van vr binnen de zorg
Virtual Reality kan zorg en welzijn ingrijpend veranderen. Hoewel vr nu nog in de kinderschoenen staat ziet Tjaarda de ongekende potentie van de techniek. Denk je eens in; een virtuele behandelkamer waar elk mogelijk scenario gecreëerd kan worden. Van een kamer vol met spinnen tot aan een oorlogsgebied, waar je op elk moment uit kunt stappen. Het droomscenario van digitale dokter.
De resultaten van de pilot zijn nog niet bekend. Tjaarda geeft echter aan dat mocht de behandeling succesvol zijn dat deze weleens landelijk uitgerold kan worden. Ik ben erg benieuwd en blijf de ontwikkelingen binnen de zorg op de voet volgen. Wil je meer informatie over het project? C
Valve maakte vorige week bekend dat ook zij een virtual reality bril op de markt gaan brengen. Nu is duidelijk dat zij dit in samenwerking doen met HTC gaan doen. De bril krijgt de naam Vive mee werkt met het nieuwe Steam VR platform van SteamVR De consumentenversie wordt eind dit jaar verwacht maar ontwikkelaars kunnen deze lente al aan de slag met de Vive.
De vr 3d bril werd aangekondigd bij het Mobile World Congress en krijgt waarschijnlijk meer aandacht op de Game Developers Conference dat deze week plaats vind in San Francisco. De Vive is primair bedoeld voor gaming en wordt via een PC voorzien van input. Games worden gekocht en gespeeld via het Steam VR platform dat nog in de Beta versie. Naast gamen wordt het ook mogelijk om videos te bekijken. Bedrijven zoals HBO en Google gaat namelijk ook content leveren de Vive.
Specificaties
Valve en HTC hebben nog weinig bekend gemaakt over de exacte specificaties van de VR bril. Wel is bekend dat de bril twee schermen heeft, uitzonderlijk voor een vr bril. Op elke display worden beelden getoond met een resolutie van 1200 x 1080. De refreshrate van de Vive is zeer hoog met 90hz wat zorgt voor een soepele ervaring. Ter vergelijking, de Rift beschikt momenteel over een vernieuwingssnelheid van 75hz.
De Vive bevat meer dan zeventig verschillende sensoren waardoor tracking soepel moet verlopen. De bril staat in verbinding met een zogenaamd Steam VR base station die de bewegingen van de bril registeren. Navigatie gebeurd met een speciaal ontwikkelde controller, hoogstwaarschijnlijk de controller die voor de Valve console uitkomt. Qua looks lijkt de bril op de Rift, in het bijzonder het laatste Crecent Bay Protoype.
Releasedate & Prijs
De exacte releasedate is nog onbekend, Valve spreekt van in de loop van het jaar. Ik verwacht echter dat de Vive tijdens de feestdagen te koop is in Amerika. De ontwikkelaarsversie is binnen enkele maanden reeds beschikbaar. Ik ben benieuwd of ontwikkelaars voldoende tijd hebben om interessante content voor de Vive te produceren. De prijs van Vive is onbekend, het lijk logisch dat de bril zo rond de 300 dollar gaat kosten.
Ik ben erg benieuwd wat dit project ons gaat brengen. De samenwerking zelf spreekt mij namelijk wel aan, Valve voor de software, HTC voor de hardware. Ik ben echter benieuwd of er genoeg tijd is om specifieke content en games voor de Vive te ontwikkelen.. Maargoed, anders kun je je altijd nog vermaken met Half Life 2..
Wat denk jij? Is dit een serieuze concurrent voor bijvoorbeeld Razer en de Oculus Rift?
Virtual Reality producten leggen vaak de nadruk op een visuele ervaring, het lijkt levensecht maar door het gebrek aan haptic feedback voel je niets. De Kinect voor de Xbox is daar een goed voorbeeld daarvan, je zwaait in de lucht maar je voelt niets. De Wiimote van Nintendo gaf al iets meer gevoel aan de spelbeleving maar REALM geeft je écht het gevoel dat je iets kunt aanraken.
Feel the Kick(starter)
Op dit moment is REALM nog een interessant concept van een bedrijf in Australië maar geen afgerond product. De ontwikkelaars hopen via Kickstarter genoeg geld binnen te halen en zo de REALM verder te kunnen ontwikkelen. Ze hebben al enkele games gemaakt, maar dat zijn meer tech-demo's dan complete producten. In de stroom aan VR producten is dit wel een origineel idee, en meer een aanvulling dan een concurrent. Het product werkt dan ook met Oculus Rift en is daarmee in feite een accessoire.
Speel met gevoel
Het systeem werkt met elastische banden die weerstand registreren en dat vertalen naar de VR software. Sport is een voor de hand liggend onderwerp; boksen, boogschieten en honkbal zijn dan ook voorbeelden die de ontwikkelaar gebruikt om hun product aan de man te brengen. Als het systeem nauwkeurig werkt zou het toegepast kunnen worden om de prestaties van atleten af te lezen, of in revalidatie van patiënten bij zorginstellingen.
Weerstand?
Zitten mensen naast een enorme bril ook nog eens te wachten op elastieken? De Playstation Move was een flop, een ouderwetse controller is nauwkeuriger. Er lijkt een grotere potentie voor professionele virtual reality (vr) controllers.
In 1846 begon Carl Zeiss in Duitsland met de ontwikkeling van optische systemen. Hij maakte in die tijd microscopen van zeer hoge kwaliteit. Al snel groeide Zeiss uit tot de grootste fabrikant van optieken. Dit bedrijf heeft de basis gelegd voor de fabricage van moderne optieken. Nu is dit merk nog steeds een gerenommeerde naam op het gebied van cameralenzen. Het is dan ook niet verbazingwekkend dat Zeiss nu ook een product heeft op het gebied van Virtual Reality; de Zeiss VR One.
Mogelijkheden
Zelf spreekt Zeiss van een One of a Kind product, maar een vergelijking met producten als de Oculus Rift en de Gear VR van Samsung ligt voor de hand. Een voordeel is dat de VR One zowel met Android als iOS toestellen te gebruiken is. Maar de keuze aan apparaten is beperkt, alleen de iPhone 6 en Samsung Galaxy S5 werken met dit model. Er zullen wel meer brillen komen die ook andere apparaten ondersteunen met verschillende beeldformaten.
De bril is niet een op zichzelf staand apparaat, je hebt er een smartphone voor nodig. Die plaats je in de houder en met Zeiss Apps kun je genieten van een VR ervaring zoals het bekijken van films. Een interessante feature is de augmented reality mogelijkheid waarmee je een overlay op de realiteit krijgt. Dit is mogelijk dankzij de camera van de smartphone die door een uitsparing in de bril gebruikt kan worden.
Software is de grootste beperking
Op dit moment zijn er slechts drie Apps van Zeiss, waarvan drie voor Android en twee voor Apple. Gelukkig worden universele VR Apps ondersteund zoals de Google Cardboard Apps maar de keuze is nog beperkt. Het is de vraag of dit aantal snel zal groeien, dat hangt natuurlijk af van het succes. De prijs valt nog mee, voor 99,- exclusief verzendkosten kun je een exemplaar bestellen.
Zin in waanzinnig snelle actie? Liefhebber van racegames? Jezelf keer op keer proberen te verbeteren, dat spreekt je wel aan? Beetje tech, science-fiction achtig ok? En daarbij het gevoel dat je ook echt helemaal meedoet? In dat geval: direct Radial-G downloaden en op je Oculus afspelen! Want als je op maar één of twee van de voorgaande vragen bevestigend kon antwoorden, zit je geramd met deze VR Game!
First Impression
Om te beginnen: (bij mij) een van de weinige games die zonder problemen "Direct to rift" mode kon gebruiken. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat deze modus vloeiender loopt, waarbij de graphics ook net even wat beter, wat scherper weergegeven worden. Ik kan het technisch niet onderbouwen, het is een gevoel, maar toch.
Afijn. De game start en voor je krijg je in een 3D omgeving een ruimtescheepje te zien met een kap die wel van een oude Heinkel of Stuka lijkt te komen. Leuke touch! Er valt gelukkig bitter weinig in te stellen en ook de controls: voordat de game start krijg je een menu waarin je wat settings aan kunt passen, maar dat is totaal niet nodig: je kunt hetzij een Xbox controller, hetzij een joystick, hetzij de arrow toetsen gebruiken en klaar ben je. Kwestie van vooruit, stoppen, links en rechts. In het menu zit de optie voor Fire 1 en Fire 2 nog, alleen heb ik het idee dat die in de demo helemaal niets doet.
Nog een keer op de spatiebalk, en je zit in je spacecraft, bovenop een soort grote buis. Om je heen zie je een futuristisch high-tech wereld die zo te zien je racetrack is. Het aparte is: er is geen boven en onder. Als je een heeeel klein beetje gas geeft (met een joystick kan dat mooi) dan kom je maar heel langzaam vooruit en kun je toch links en rechts over de buis schuiven. Je blijft op een soort magnetische wijze aan de buis "kleven" zonder dat je er af valt. Wat, met een Oculus op, tot soms vreemde sensaties kan leiden: in het begin denk je dat je zo naar beneden sodemieterd. Maar dat gebeurd dus niet. Het ziet er bijzonder verzorgd uit.
Graphics en Controls
De controls zijn al aangegeven: niks meer en niks minder dan vooral snelheid op zien te bouwen en dat doe je gewoon door zo hard mogelijk op de arrow-up toets te drukken! Gas erop en kijken of je je eigen laptijd kunt verbeteren! Grafisch ziet het er erg strak uit. Het interieur van je race-craft is bijzonder spartaans, met links en rechts aan de wand een tweetal handles (gas? besturing?) maar ze zijn niet geanimeerd: wat je ook doet, er beweegt niets. Maar dat doet aan de ervaring niets af: tijd om naar de binnenkant van je cockpit te gaan zitten gapen heb je toch niet!
Doel
Tenminste: als je je eigen high-score wilt verbeteren. En geloof me: na twee rondjes wil je dat! Je ziet in je cockpit je huidige tijd, en je beste ronderijd. Planken, dus! Nou.. wel planken, maar met beleid. Oer de buis zitten her en der groene vlakken (wie Mario Kart heeft gespeeld, en dan vooral het level Rainbow Road, die weet wat ik bedoel!!) en als je over deze groene vlakken zweeft/racet, dan krijg je een extra boost en ga je een stuk harder. Waarbij je wel goed moet timen, want vlak na die groene boost gedeeltes zitten vaak een soort ringen om de buis, waar om en om rode en groene stukken zitten.
Het is nu zaak om vooral de rode gedeeltes te ontwijken, want als je daar tegenaan knalt valt je speed bijna terug naar nul. Timing wordt belangrijk, en vooral hoe verder je in het circuit komt. Daar zitten op een gegeven moment een aantal ringen achter elkaar, die tegengesteld aan elkaar ronddraaien. Om daar doorheen te komen zonder dat je een rood vlak meepakt is domweg planken niet echt de slimste tactiek maar zul je aan moeten voelen hoe je deze hindernissen met wat meer en minder gas gaat pakken. Terwijl je natuurlijk als een halve idioot links en rechts aan het laveren bent in deze Oculus Rift vr game.
Conclusie
Radial-G is voor de liefhebbers van competatieve racegames een absolute aanrader. De game is snel, ziet er strak uit en is bijzonder laagdrempelig. Kortom: ga vooral de demo eens spelen en kijk of deze game je aanspreekt! De jongste hier in huis, absolute eindbaas op Mario Kart, wist het goed samen te vatten toen ie even met de Oculus Radial-G speelde: Sodeknetter! Radial-G is op verschillende sites te downloaden voor de Oculus Rift via de Radial G website.
Dolby & Jaunt zetten nieuwe vr audiostandaard met Atmos
Virtual Reality video gaat heel groot worden. Diverse bedrijven zoals 20th Century Fox, Dreamworks maar ook Oculus richten namelijk hun pijlen op deze nieuwe vorm van cinema. Sinds deze week kan er nog een bekende aan worden toegevoegd; Dolby Digital. Het bedrijf dat bekend is van het leveren van innovatieve audiotechnieken gaat een partnerschap aan met Jaunt VR. Deze laatste is vooral bekend als het eerste bedrijf dat virtual reality videos uitbracht.
Van stereo naar Atmos
Dolby Laboratories, de experimentele tak van het audiobedrijf gaat samen met Jaunt een nieuwe audiotechniek genaamd Atmos Surround sound gebruiken voor vr videos. Atmos is een techniek die 'object based' en verschilt van de meer traditionele geluidssystemen zoals 5.1 en 5.7. Deze laatste systemen zenden audiosegmenten naar een specifieke speaker.
Atmos werkt echter anders waarbij audio toegewezen wordt aan een specifiek punt in de ruimte. De speaker bepaald vervolgens zelf waar het geluid vandaan moet komen. Hierdoor is de ervaring niet afhankelijk van het aantal speakers maar van de locatie waar de luisteraar zich bevind.
Op mobiele vr brillen zoals de Gear VR en Google Cardboard zorgt Atmos voor een binaural geluid voor hoofdtelefoons. De meeste hoofdtelefoons bieden enkel stereogeluid maar deze nieuwe techniek zorgt voor breedte en diepte in het geluid. Hierdoor heb je ook met een standaard hoofdtelefoon het gevoel dat geluid van verschillende locaties komt, essentieel bij een 360 graden video.
Fist steps
De eerste stappen van de nieuwe partners zijn het toevoegen van Atmos aan bestaande videos. Dit betekend dat trailers van onder meer The Mission en Black Mass binnenkort gebruik maken van de nieuwe techniek. De welbekende video van Paul McCartney wordt tevens voorzien van Atmos geluid. Het lijkt vanzelfsprekend dat alle nieuwe content die door Jaunt gebruik maakt van Atmos.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat klinken en zal wanneer de nieuwe audiotechniek is beschikbaar is natuurlijk een review schrijven. Dat Atmos toegevoegde waarde biedt is voor mij nu al duidelijk. Geluid is namelijk net zo belangrijke voor een immersive ervaring als video. Wanneer je niet hoort waar het geluid vandaan komt mis je een belangrijk deel van de actie. Vergelijk het met het kijken van een film met één speaker.
Wanneer Atmos zijn weg vind naar virtual reality is onduidelijk. Ik hoop dat het geen exclusief partnerschap wordt want deze techniek kan weleens de nieuwe standaard worden voor vr 360 video...