Virtual Reality video gaat heel groot worden. Diverse bedrijven zoals 20th Century Fox, Dreamworks maar ook Oculus richten namelijk hun pijlen op deze nieuwe vorm van cinema. Sinds deze week kan er nog een bekende aan worden toegevoegd; Dolby Digital. Het bedrijf dat bekend is van het leveren van innovatieve audiotechnieken gaat een partnerschap aan met Jaunt VR. Deze laatste is vooral bekend als het eerste bedrijf dat virtual reality videos uitbracht.
Van stereo naar Atmos
Dolby Laboratories, de experimentele tak van het audiobedrijf gaat samen met Jaunt een nieuwe audiotechniek genaamd Atmos Surround sound gebruiken voor vr videos. Atmos is een techniek die 'object based' en verschilt van de meer traditionele geluidssystemen zoals 5.1 en 5.7. Deze laatste systemen zenden audiosegmenten naar een specifieke speaker.
Atmos werkt echter anders waarbij audio toegewezen wordt aan een specifiek punt in de ruimte. De speaker bepaald vervolgens zelf waar het geluid vandaan moet komen. Hierdoor is de ervaring niet afhankelijk van het aantal speakers maar van de locatie waar de luisteraar zich bevind.
Op mobiele vr brillen zoals de Gear VR en Google Cardboard zorgt Atmos voor een binaural geluid voor hoofdtelefoons. De meeste hoofdtelefoons bieden enkel stereogeluid maar deze nieuwe techniek zorgt voor breedte en diepte in het geluid. Hierdoor heb je ook met een standaard hoofdtelefoon het gevoel dat geluid van verschillende locaties komt, essentieel bij een 360 graden video.
Fist steps
De eerste stappen van de nieuwe partners zijn het toevoegen van Atmos aan bestaande videos. Dit betekend dat trailers van onder meer The Mission en Black Mass binnenkort gebruik maken van de nieuwe techniek. De welbekende video van Paul McCartney wordt tevens voorzien van Atmos geluid. Het lijkt vanzelfsprekend dat alle nieuwe content die door Jaunt gebruik maakt van Atmos.
Ik ben erg benieuwd hoe dit gaat klinken en zal wanneer de nieuwe audiotechniek is beschikbaar is natuurlijk een review schrijven. Dat Atmos toegevoegde waarde biedt is voor mij nu al duidelijk. Geluid is namelijk net zo belangrijke voor een immersive ervaring als video. Wanneer je niet hoort waar het geluid vandaan komt mis je een belangrijk deel van de actie. Vergelijk het met het kijken van een film met één speaker.
Wanneer Atmos zijn weg vind naar virtual reality is onduidelijk. Ik hoop dat het geen exclusief partnerschap wordt want deze techniek kan weleens de nieuwe standaard worden voor vr 360 video...
|