Virtual Reality producten leggen vaak de nadruk op een visuele ervaring, het lijkt levensecht maar door het gebrek aan haptic feedback voel je niets. De Kinect voor de Xbox is daar een goed voorbeeld daarvan, je zwaait in de lucht maar je voelt niets. De Wiimote van Nintendo gaf al iets meer gevoel aan de spelbeleving maar REALM geeft je écht het gevoel dat je iets kunt aanraken.
Feel the Kick(starter)
Op dit moment is REALM nog een interessant concept van een bedrijf in Australië maar geen afgerond product. De ontwikkelaars hopen via Kickstarter genoeg geld binnen te halen en zo de REALM verder te kunnen ontwikkelen. Ze hebben al enkele games gemaakt, maar dat zijn meer tech-demo's dan complete producten. In de stroom aan VR producten is dit wel een origineel idee, en meer een aanvulling dan een concurrent. Het product werkt dan ook met Oculus Rift en is daarmee in feite een accessoire.
Speel met gevoel
Het systeem werkt met elastische banden die weerstand registreren en dat vertalen naar de VR software. Sport is een voor de hand liggend onderwerp; boksen, boogschieten en honkbal zijn dan ook voorbeelden die de ontwikkelaar gebruikt om hun product aan de man te brengen. Als het systeem nauwkeurig werkt zou het toegepast kunnen worden om de prestaties van atleten af te lezen, of in revalidatie van patiënten bij zorginstellingen.
Weerstand?
Zitten mensen naast een enorme bril ook nog eens te wachten op elastieken? De Playstation Move was een flop, een ouderwetse controller is nauwkeuriger. Er lijkt een grotere potentie voor professionele virtual reality (vr) controllers.
|