Met het
artikel op dit blog van 06.08.2018
bracht ik een aflevering van: een cyclus van meganatuurcatastrofes van
kosmische oorsprong in de oudheid, verdeeld over vier afleveringen. Zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1533506400&stopdatum=1534111200 en
scrol naar deel 2
In het betreffende
artikel gaf ik twee mogelijke jaartallen op die in aanmerking komen voor de
datering van de meganatuurcatastrofe van kosmische oorsprong waarbij de profeet
Elia weggevoerd werd: 885 of 887 v. Chr. Het eerste vermelde jaartal 885 v. Chr. was het resultaat van het
terugrekenen in de tijd vanaf 776 v.
Chr. toen de moeder van alle verwoestingen planeet aarde trof in een cyclus
van meganatuurcatastrofes die sinds het derde millennium voor Christus de aarde
van de oudheid teisterden. Het is de studie van de geleerden Donald W. Patten, Ronald R. Hatch and
Loren C. Steinhauer, met hun boek The Long Day of Joshua and Six Other
Catastrophes, dat al langer op dit blog mijn aandacht heeft. Zij leveren een tijdschema
van een cyclus van catastrofes van 2484 v. Chr. tot 701 v. Chr. waarbij zij
zeven rampen van kosmische oorsprong identificeren die planeet aarde in de
oudheid teisterden. De aardbeving ten tijde van koning Uzzia van Juda heb ik op
basis van de Bijbelse chronologie gecorrigeerd naar het jaar 776 v. Chr. De
geleerden Donald W. Patten, Ronald R. Hatch and Loren C. Steinhauer tonen in
hun werk aan dat de cyclus van rampen haast gelijk aan een klokwerk alle 54
jaar en zes maanden in de oudheid de aarde teisterde. Hoewel zij rekening hielden
met af en toe afwijkingen in de cyclus.
Zulk
een afwijking meen ik nu vastgesteld te hebben. De alom bekende wegvoering van
de profeet Elia in een vuurstorm meen ik te kunnen dateren in het najaar van 887 v. Chr.
Het is een
Joodse overlevering die volgens de Seder Olam (Part 2, Chapter 17) leert dat de
wegvoering van Elia in het tweede regeringsjaar van koning Achazja van Israël
gebeurde:
Ahaziah ben Ahab ruled for two years . In Ahaziah s second year, Elijah was hidden and will not be seen
again until King Messiah will come, then he will be seen, then hidden a second
time until Gog and Magog come.

© Robert De Telder, Kronieken van de
koningen van Israël, 2017
Het
tweede regeringsjaar van koning Achazja, de zoon van Achab, valt op basis van
de nieuwe chronologie van de koningen van Israël gebaseerd op de sabbat- en
jubeljaren in het jaar 887 v. Chr. De
plaatsing van de regeerperiode van koning Achab van Israël op de tijdsbalk aan
de hand van de sabbat- en jubeljaren, heb ik in mijn boek Kronieken van de koningen Israël, 2017, blz. 59-70, beschreven.
Achab regeerde van het jaar 909 tot 888 v. Chr. Zijn zoon Ahazia volgde hem bij
zijn dood op nadat deze in co-regentschap met zijn vader de troon gedeeld had. Het
co-regentschap nam een aanvang toen Achab tegen de Arameeërs in de slag bij
Ramot Gilead ten strijde trok. Een veldslag waar Achab overigens sneuvelde.
Wat
mijn aandacht trok was het feit dat koning Josafat van Juda zich daarna ook met
Ahazia de zoon van Achab, geallieerd had. Beide hadden het plan opgevat een
vloot van Tharsis-schepen te Ezeon-Geber uit te rusten.
1 Koningen 22:45
En Josafat maakte vrede met den koning van Israël. 46 Het overige nu der
geschiedenissen van Josafat, en zijn macht, die hij bewezen heeft, en hoe hij
geoorloogd heeft, zijn die niet geschreven in het boek der kronieken der koningen van Juda? 47 Ook deed hij uit
het land weg de overige schandjongens, die in de dagen van zijn vader Asa
overgebleven waren. 48 Toen was er geen koning in Edom, maar een stadhouder des
konings. 49 En Josafat maakte schepen
van Tharsis, om naar Ofir te
gaan om goud; maar zij gingen niet, want
de schepen werden gebroken te Ezeon-geber.

Een artistieke voorstelling van een
Fenicisch schip in nood. De Fenicische schepen stonden al model voor de grote
oceaan-vaart ten tijde van de Salomo-era.
1 Koningen 22:50
Toen zeide Ahazia, de zoon van Achab, tot Josafat: Laat mijn knechten met uw
knechten op de schepen varen; maar Josafat wilde niet. 51 En Josafat ontsliep
met zijn vaderen, en werd bij zijn vaderen begraven in de stad van zijn vader
David; en zijn zoon Joram werd koning in zijn plaats.
52 Ahazia, de zoon van Achab, werd koning
over Israël te Samaria, in het
zeventiende jaar van Josafat, den koning van Juda, en regeerde twee jaren over Israël. 53 En hij deed dat kwaad was in
de ogen des HEEREN; want hij wandelde in den weg van zijn vader, en in den weg
van zijn moeder, en in den weg van Jerobeam, den zoon van Nebat, die Israël
zondigen deed. 54 En hij diende Baäl, en boog zich voor hem, en vertoornde den
HEERE, den God Israëls, naar alles, wat zijn vader gedaan had.
(Statenvertaling)
Josafat
had eigenzinnig het plan opgevat goud uit het verre Ofir te halen en liet
daarom aan de Schelfzee een vloot van Tharsis-schepen bouwen. Waar het land
Ofir van de oudheid zich bevond heb ik in een eerder artikel op 13.06.2016 op dit blog onder de
aandacht gebracht, zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1465768800&stopdatum=1466373600
Het Bijbelboek
Kronieken brengt dezelfde geschiedenis over Josafat:
2 Kronieken 20:34
Het overige nu der geschiedenissen van Josafat, de eerste en de laatste, ziet,
die zijn geschreven in de geschiedenissen van Jehu, den zoon van Hanani, die
men hem optekenen deed in het boek der
koningen van Israël.
35 Doch na dezen vergezelschapte zich
Josafat, de koning van Juda, met Ahazia, den koning van Israël; die handelde
goddelooslijk in zijn doen. 36 En hij vergezelschapte zich met hem, om schepen
te maken, om naar Tharsis te gaan; en zij maakten de schepen te Ezeon-geber. 37 Maar Eliëzer, de zoon
van Dodava, van Maresa, profeteerde tegen Josafat, zeggende: Omdat gij u met
Ahazia vergezelschapt hebt, heeft de HEERE uw werken verscheurd. Alzo werden de schepen verbroken, dat zij niet konden naar Tharsis gaan. (Statenvertaling)
In
verband met de keuze voor de datering van de meganatuurcatastrofe die gelijk
viel met de wegvoering van Elia viel mij in het bijzonder op dat de
Tharsis-schepen te Ezion Geber naar een Woord des HEEREN verbroken werden.
Volgens de profeet Eliëzer zou de HEERE God de onderneming van Josafat
verscheuren. Het is aldus niet onwaarschijnlijk dat de meganatuurcatastrofe de
oorzaak werd ter verbreking van de schepen. Daarenboven lagen de schepen voor
anker te Ezion Geber niet ver van het moderne Eilat in Israël aan de kop van de
Schelfzee. Dezelfde as waar de ramp met de vernietiging van het Egyptische
leger na de exodus in 1483 v. Chr. plaatsvond en veertig jaar later in 1443 v.
Chr. de intocht in Kanaän meer naar het noorden nabij Jericho, gepaard gaande met
eveneens opmerkelijke natuurfenomenen.
Chronologisch
uitgetekend op een tijdsbalk valt veel op zijn plaats. Koning Ahazia van het
tienstammenrijk regeerde slechts twee jaar en het begin van zijn regering is
verbonden met het zeventiende regeringsjaar van Josafat. Een regeringsjaar dat
liep van najaar 889 tot najaar 888 v. Chr. Een jaar later in 887 v. Chr. zou
Ahazia het leven al laten.
2
Koningen 1:17 Alzo stierf hij (Ahazia), naar het woord des HEEREN, dat Elia
gesproken had; en Joram werd koning in zijn plaats, in het tweede jaar van Joram, den zoon van Josafat, den koning van
Juda; want hij had geen zoon. 18 Het overige nu der zaken van Ahazia, die hij
gedaan heeft, is dat niet geschreven in het boek der kronieken der koningen van
Israël? (Statenvertaling)
De
wegvoering van Elia geschiedde zo in het
najaar van 887 v. Chr. in het tweede en laatste jaar van Ahazia. Ik herhaal
voor alle duidelijkheid nog even het citaat uit de Seder Olam
Ahaziah ben Ahab ruled for two years . In Ahaziah s second year, Elijah was hidden and will not be seen
again until King Messiah will come, then he will be seen, then hidden a second
time until Gog and Magog come.
Wat chronologisch
gezien opvalt wanneer uitgetekend op een tijdsbalk, is dat het stervensjaar van
Ahazia en opvolging door Joram van Israël volgens 2 Koningen 1:17 plaatsvond in
het tweede jaar van Joram van Juda. Dit betekent dat ook Joram van Juda als
co-regent van Josafat werd benoemd vooraleer Josafat zich geallieerd met Achab
tegen de Arameeërs ten strijde trok. Dit lijkt schijnbaar in strijd met 2
Kronieken 21:5 maar is het niet. Het co-regentschap van Joram van Juda lost namelijk
een probleem op dat Bijbelvorsers al langer dan vandaag bezighoudt. 2 Kronieken
21:12 schijnt namelijk te leren dat Joram van Juda nog een schrijven, een brief
van de profeet Elia ontving in de periode na de dood van Josafat? Volgens een Joodse legende was dat
ook het geval:
Elijah's removal from
earth, so far being an interruption to his relations with men, rather marks the
beginning of his real activity as a helper in time of need, as a teacher and as
a guide. At first his intervention in sublunar affairs was not frequent. Seven years after his translation, he
wrote a letter to the wicked king
Jehoram, who reigned over Judah.
(Legends of the Jews, Louis Ginzberg,
1909, Volume IV, Chapter VII Elijah)

© Robert De Telder, Kronieken van de
koningen van Israël, 2017
Het is een fantastisch allerongelooflijks
verhaal dat de legende leert die we aan de Bijbel moeten toetsen. Een opdracht
die Paulus in het Nieuwe Testament ons leert: 1 Thessalonicenzen 5:21 Beproeft
alle dingen; behoudt het goede.
De
conclusie in het licht van 2 Koningen 1:17 is dat de brief van Elia aan Joram
van Juda geschreven werd tijdens de regeerperiode van Joram als co-regent met
zijn vader, vooraleer Elia werd weggevoerd.
Er bestaan andere theorieën ter verklaring van het
schrijven van een brief door Elia na zijn wegvoering aan koning Joram van Juda.
De Bijbelse Encyclopedie KOK bijvoorbeeld leert het volgende:
Meer dan
zeven jaar na de hemelvaart van Elia ging een schrijven van hem naar de
goddeloze koning Joram van Juda, waarin de Here hem een zwaar oordeel
aankondigt wegens zijn afgoderij en de moord op zijn familieleden, 2 Kron.
21:12-15. Wij hebben dus in deze brief te doen met een profetie, door Elia zelf
op schrift gesteld. (Bijbelse Encyclopedie J.H.KOK KAMPEN, 1975)
De samenstellers van de Bijbelse encyclopedie
hebben in tegenstelling tot de Joodse legende gekozen voor een meer logische
verklaring voor het schrijven van de brief door Elia.
Nochtans levert de toepassing van chronologie als
ruggengraat van alle geschiedschrijving, een meer plausibele verklaring voor
het schrijven van een brief door Elia geadresseerd aan Joram van Juda.
Het dateren van de meganatuurcatastrofe van
kosmische oorsprong in het tweede en laatste regeringsjaar van koning Ahazia
van Israël in 887 v. Chr. heeft als
resultaat dat de legendarische zondvloed van Deucalion nu ook met meer
nauwkeurigheid op de tijdsbalk kan ondergebracht worden. Wanneer teruggerekend
in de tijd vanaf oktober 887 v. Chr. met een tijdschijf van 54 jaar en zes
maanden arriveren we in maart/april van het jaar 941 v. Chr. voor de ramp die
over Egypte kwam tijdens de regeerperiode van farao Misphragmuthosis/Thothmosis
III.
Over de zondvloed
van Deucalion schreef ik eerder op dit blog op 13.03.2017 een artikel. Zie link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1489359600&stopdatum=1489964400
Volgens het studiewerk van Donald W. Patten was de
planeet Mars in de oudheid de oorzaak en boosdoener van werelden in botsing.
Hierna een citaat van Patten met een beschrijving van een interactie tussen Mars
en de aarde in de oudheid:
On one or two occasions of
the Mars fly-bys, Mars was as close as 70.000 miles from Earth, and at such a
distance would appear 50 times as large
as the Moon, would reflect 100 times as much sunlight as the Moon (since
its albedo or reflectivity is 15% compared to the lunar 7%). Mars at that
distance would create tidal effects
possibly as much as 350 times as intense as the average lunar tides experienced
today. Thus earthquakes plus blizzards of meteors were experienced.
Under such circumstances ancient Teutons might well implore Thor to control his
celestial son Tyr or Tiwes.
De beschrijving van Patten geeft een beeld van de
tekenen aan de kosmische hemel die in een cyclus iedere keer een
horrorschouwspel voor de oudheidvolken waren. Op het hoogtepunt van een
interval na 54 jaar en zes maanden leek het alsof telkens het einde van de
wereld daar was. De heidenvolken meenden in de planeten in beroering hun goden
aan het werk te zien. Alleen de profeten van de God van Israël: JHWH, wisten toen
beter.
Wordt vervolgd
Met
vriendelijke groet,
Robert
De Telder
Recente publicaties:
Verwacht voor het najaar van 2018:
Dertig
Jubeljaren, 2018
Korte inhoud:
Dertig verifieerbare historische Jubeljaren zitten er
op de tijdsbalk voor het oude Israël vanaf de inname van het land Kanaän in de
vijftiende eeuw voor Christus tot aan het openbaar worden van de Messias.
Het gebod op het Jubeljaar was een belangrijk onderdeel
van de Tien Woorden van de HEERE God dat met Sjavoeot (Pinksteren) vijftig
dagen na de Exodus op een sabbatdag aan de Israëlieten gegeven werd. Het doel
van het Jubeljaar was om uiteindelijk alle mogelijk individueel verlies van
land en andere bezittingen aan het einde van een zeven maal zevenjarige
sabbatjaarcyclus en met Jom Kippoer in het negenenveertigste jaar te herstellen
via een Losser aan de rechtmatige eigenaar terug te geven. De toepassing van de
wet betekende een garantie tegen blijvende verarming van onfortuinlijke. Door
middel van de Tien Woorden en in het bijzonder van de Wet op het Jubeljaar zou
in het Beloofde Land de ideale maatschappij werkelijkheid worden en dit in
contrast met de buurvolken die in de lijn van de tegenstander van het eerste
uur Nimrod sindsdien een samenleving op basis van slavernij en uitbuiting
kenden. Het negeren van het Jubeljaargebod door de Israëlieten hield de
voorzegde zware straf van de verwijdering uit het Beloofde Land in.
Diegene die in de oudheid de onfortuinlijke in het
Jubeljaar in zijn of haar bezit herstelde werd de Goël of Losser genoemd. In
geestelijk opzicht is de wet op het Jubeljaar een gelijkenis, een beeld van de
Messias die bij Zijn komst alles herstellen zou. Het is dan ook niet verwonderlijk
dat het openbaar worden van de Messias bij de aanvang van het dertigste
Jubeljaar geschiedde. Bij zijn tweede komst zal Hij volgens de profeet Jesaja
hoofdstuk 61 dan ook een Jubeljaar uitroepen en alles definitief herstellen.

Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).