In het
artikel van 18.02.2019 op dit blog
schreef ik over een eerherstel voor de oudheidhistoricus Herodotos betreffende
diens historische berichtgeving over het Egypte van de oudheid. Herodotos geeft
namelijk in zijn werk (boek 2) een faraolijst weer die door de orthodoxe
egyptologie wat rangschikking van de farao s betreft afgewezen wordt.

Herodotos is mijn naam, ik kom uit Halikarnassos en maak hierbij het
verslag wereldkundig van het onderzoek dat ik heb verricht om de herinnering
aan het verleden levend te houden en de
grootse, indrukwekkende prestaties van de Grieken en andere volken te vereeuwigen.
Er
wordt aangenomen dat Herodotos zijn historisch verslag schreef tussen 450 en
420 voor Chr. Zijn titel vader der historie kreeg hij na zijn dood van de bekende
Romeinse staatsman Cicero. Uit het werk van Herodotos kunnen we vooral de duur
van de regeringsjaren van Griekse en Perzische vorsten vernemen. Halikarnassos,
de plaats waar hij geboren werd, heet tegenwoordig Bodrum en ligt aan de
zuidwestkust van Turkije. In Herodotos tijd was het een Griekse kolonie met
het Ionisch als omgangstaal. Herodotos was de eerste classicus die een
gedetailleerd verslag over Egypte neerschreef. In de vijfde eeuw voor Christus
wanneer Herodotos Egypte bezocht, was de geschiedenis van dit land nog steeds
een levende geschiedenis. De piramiden in beneden-Egypte hadden bijvoorbeeld
nog steeds hun glanzende buitenbedekking. Herodotos reisde het gehele land door
tot aan de grens met Nubië. Zoals eerder opgemerkt wordt Herodotos geschiedschrijving
over Klein-Azië niet in twijfel getrokken, wat Egypte betreft echter wordt hij door
de gevestigde Egyptologie niet gevolgd. We zullen zien wie gelijk heeft.
In mijn
boek TIJD en TIJDEN, 2015, (blz. 43,
310, 345, 371, 375, 385) gaf ik al aandacht aan Herodotos. De Egyptische
koningslijst van Herodotos is niet volledig. Hij vermeldt weliswaar een bestaande
lijst in zijn tijd van 330 koningen (Boek 2:100) die na de eerste farao Menes
over het land regeerden, maar geeft geen namen op. Al die namen slaat hij over
om daarna (Boek 2:102) alle aandacht op Sesostris en diens opvolgers te
richten. Hierna vooreerst een opgave van Herodotos farao s vanaf Sesostris, samen met
hun historische verankering op de tijdsbalk:
Herodotos Boek: historische verankering op
tijdsbalk:
Sesostris 2
:102 Thothmosis III, Rehabeam 961
v. Chr.
Feroos/Pheros 2
:111 Amonhotep II 941 v. Chr.
Proteus 2
:112 Thothmosis IV 800 v. Chr.
Rampsinitos 2 :121 Amonhotep
III 776 v. Chr.
Cheops 2
:124 piramidebouwer 8ste eeuw v. Chr.
Chefren 2
:127 piramidebouwer 8ste eeuw v.
Chr.
Mykerinos 2
:129 piramidebouwer 8ste eeuw v.
Chr.
Asychis 2
:136 8ste eeuw v. Chr.
Anysis 2
:137 tijdgenoot Sabakoos 8ste eeuw v. Chr.
Sethoos 2 :141 tijdgenooot van Sanherib - 716 v. Chr.
12 koningen 2 :147 Ramessieden
Psammetichos 2
:152 675 v. Chr.
Neko 2
:158 Neko 605 v. Chr.
Psammis 2 :159
Apriës 2 :161 Hofra
Amasis 2 :172 525 v. Chr.

© Robert De Telder, Dertig Jubeljaren,
2018, blz. 249
Het is mijn bedoeling om via een aantal afleveringen
op dit blog al de farao s van Herodotos vanaf Sesostris te behandelen. Met het
artikel van deze week wil ik de farao s Sesostris en Pheros belichten.
Sesostris was volgens Herodotos (Boek 2:102-110) een farao die met een groot
leger alle volken rondom Egypte onderwierp en hierbij zelfs in het noorden de
Kaspische Zee bereikte. Ook Nubië in het zuiden werd door Sesostris overheerst.
Dit was een unieke gebiedsuitbreiding die alleen aan farao Thothmosis III van
de achttiende dynastie toegeschreven kan worden. Zie hierna een link voor een
Grieks/Engelse vertaling van het werk van Herodotos: http://www.sacred-texts.com/cla/hh/
De Egyptoloog J. H. Breasted vergelijkt hem met een
Alexander of een Napoleon. Dr. I. Velikovsky identificeerde Thothmosis III overtuigend
met de Bijbelse Sisak die in het vijfde jaar van de zoon van Salomo: Rehabeam,
in het voorjaar van 961 v. Chr. Jeruzalem en de tempel plunderde. Zie het meest
recente artikel dienaangaande op dit blog van 01.10.2018, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1538344800&stopdatum=1538949600
De opvolger van Thothmosis III was zijn zoon Amonhotep II die logischer wijze nu met
Herodotos farao Pheros geïdentificeerd dient te worden. Het is een
identificatie echter die via meer dan één aanwijzing tot stand komt. In mijn
studie Genesis versus
Egyptologie, 2009, hoofdstuk 18 gaf ik al aandacht aan de
periode van tien rust dat het land Juda kende ten tijde van het koningschap van
Asa, de zoon van Abiam, de zoon van Rehabeam. Koning Asa van Juda was een
tijdgenoot van Amonhotep II.
2
Kronieken 14:1 Zo ontsliep Abia met zijn vaderen, en zij begroeven hem in de stad
Davids, en zijn zoon Asa werd koning
in zijn plaats. In zijn dagen was het
land tien jaren stil. 2 En Asa deed dat goed en dat recht was in de ogen
des HEEREN, zijns Gods. (Statenvertaling)

© Robert De Telder, Dertig Jubeljaren,
2018, blz. 250
Het is
geen toeval dat de periode van rust of stilte voor het land Juda gelijk viel
met de periode dat farao Pheros met blindheid geslagen was. Bovendien stemmen
de beide genoteerde perioden van tien jaar voor zowel Juda als Egypte overeen. Hierna het relevante gedeelte uit het werk van
Herodotos: Book 2,
111. Now after Sesostris had brought his life to an
end, his son Pheros, they told me,
received in succession the kingdom, and he made no warlike expedition, and
moreover it chanced to him to become
blind by reason of the following accident:--when the river had come down in flood rising to a height of eighteen
cubits (8 meter), higher than ever before that time,
and had gone over the fields, a wind
fell upon it and the river became agitated by waves: and this king (they
say) moved by presumptuous folly took a spear and cast it into the midst of the
eddies of the stream; and immediately upon this he had a disease of the eyes
and was by it made blind. For ten years
then he was blind, and in the eleventh year there came to him an oracle
from the city of Buto saying that the time of his punishment had expired, and
that he should see again if he washed his eyes with the water of a woman who
had accompanied with her own husband only and had not knowledge of other men:
and first he made trial of his own wife, and then, as he continued blind, he
went on to try all the women in turn; and when he had at last regained his
sight he gathered together all the women of whom he had made trial, excepting
her by whose means he had regained his sight, to one city which now is named
Erythrabolos, and having gathered them to this he consumed them all by fire, as
well as the city itself; but as for her by whose means he had regained his
sight, he had her himself to wife. Then after he had escaped the malady of his
eyes he dedicated offerings at each one of the temples which were of renown,
and especially (to mention only that which is most worthy of mention) he
dedicated at the temple of the Sun works which are worth seeing, namely two
obelisks of stone, each of a single block, measuring in length a hundred cubits
each one and in breadth eight cubits.

Wanneer
Sesostris alias Thothmosis III een tijdgenoot van Salomo en Rehabeam was, is
zijn opvolger Pheros alias Amonhotep II logischerwijze een tijdgenoot van Asa
van Juda en zit de vermelding van tien jaar stilte of rust voor het land Juda,
op zijn plaats. Herodotos schrijft over Pheros dat deze no warlike expedition ooit uitvoerde. Dit stemt overeen met wat we
over Amonhotep II vandaag weten. Over de veronderstelde militaire activiteiten van Amonhotep II lopen de
meningen overigens uiteen. Er is melding van een veldtocht naar Syrië in zijn
tweede regeringsjaar. In zijn derde jaar was hij in Nubië en in zijn negende
regeringsjaar opnieuw in Syrië. De orthodoxe Egyptologie beschouwt Amonhotep nochtans
als een overgangsfiguur tussen twee
machtige faraos in: Thothmosis III en IV. Volgens mijn eerder geïntroduceerde
revisie van de geschiedenis van de oudheid regeerde Amonhotep II in co-regentschap
met zijn inmiddels oude vader Thothmosis III. De Egyptoloog James. H. Breasted (1865/1935) (Geschichte
Ägyptens, Fünftes Buch, Kapitel 16), plaatst Amonhotep II als co-regent van
Thothmosis III op de troon wanneer deze op hoge ouderdom zijn levenskracht
voelde verdwijnen.
En de egyptoloog Donald B. Redford (1934-) geeft het
volgende commentaar (Egypt, Canaan, and Israel in Ancient Times, 1992, blz.
164) over de bewaard gebleven berichtgeving van Amonhotep II:
one should be
cautious in assessing these two passages. In view of Amenophiss bombast
and braggart nature, there may lie behind the first no more than the receipt of
diplomatic gifts of the same sort as Thutmose III had recorded more soberly on
the morrow of his Euphrates campaign; and whatever else Amenophis says about
motivation may be nothing more than his eisegesis.
Sir Alan Gardiner (1879/1963), Egypt of the Pharaohs, 1961, VIII, The Theban Supremacy,
vermeld de algemene onbetrouwbaarheid van Amonhotep s bewaard gebleven stele
s: The Amada stele is dated in year 3, and the Syrian campaign is there
described as the first campaign of victory. This expression has caused
puzzlement to scholars because the same words are applied to another great
stele of year 7 with which we shall be dealing shortly
. Thutmosis III is here
ostensibly the king referred to, but perhaps it was really Amenophis II acting
in his father s stead.

De twee genoteerde veldtochten van Amonhotep II naar Syrië vielen samen met
expedities van zijn vader Thothmosis III (rode pijlen) waar Amonhotep II met
zijn eigen legertroep aan deelnam (groene pijlen).
Op het bijgevoegde tijdschema uit
mijn laatste boek dertig jubeljaren, 2018, heb ik de eenentwintigjarige
regeerperiode gelijk geplaatst met de laatste jaren van de lange regeerperiode
van Thothmosis III. De voor Amonhotep II genoteerde militaire campagne naar
Naharin (Syrië) valt nu samen met de negende campagne van Thothmosis III in
diens vierendertigste regeringsjaar. De genoteerde campagne van Amonhotep II in
zijn derde regeringsjaar naar Nubië was niet meer dan een verkenningstocht.
De reden voor de blindheid van
Pheros is een allerongelooflijks verhaal dat Herodotos in Egypte in de vijfde
eeuw v. Chr. door de priesters ter plaatse verteld werd. Een bijzondere vloed
had de Nijl tot een hoogte van acht meter boven haar normale stand gebracht, een grote vloed die zich nog nooit
eerder had voorgedaan met daarbovenop nooit eerder geziene opzwepende golven in
de Nijl. Farao Pheros wierp daarop als een dwaas zijn speer in het midden van
de stroom en werd als een gevolg onmiddellijk met blindheid geslagen. Het is
vandaag aan ons de taak om zoals met andere oude overleveringen en legendes het
bruikbare van het onbruikbare te scheiden. Met bruikbaar bedoel ik dat wat
chronologisch/historisch zin geeft en gebruikt kan worden ter reconstructie van
de geschiedenis van de oudheid.
Aangezien
Amonhotep II in co-regentschap met zijn vader de troon deelde is het aantoonbaar
dat de door Herodotos beschreven grote vloed die de Nijl tot acht meter boven
het normale pijl deed stijgen gelijk was aan de zondvloed van Deucalion die de
Egyptische oudheidhistoricus Manetho met de regeerperiode van Thothmosis III
verbond. Op het bijgevoegde tijdschema zien we deze meganatuurcatastrofe in het
voorjaar van 941 v. Chr. door een verticale balk gemarkeerd. Over de zondvloed
van Deucalion en de verankering van dit historisch feit op de tijdsbalk schreef
ik eerder op 13.03.2017 op dit blog
een artikel, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1489359600&stopdatum=1489964400
De
meganatuurcatastrofe van het voorjaar van 941 v. Chr. maakte deel uit van een
cyclus van meganatuurcatastrofes die de aarde periodiek teisterde. Het is de
studie van de geleerden Donald W. Patten,
Ronald R. Hatch and Loren C. Steinhauer, met hun boek The Long Day of Joshua
and Six Other Catastrophes, dat al langer op dit blog mijn aandacht heeft. Zij
leveren een tijdschema van een cyclus van catastrofes van 2484 v. Chr. tot 701
v. Chr. waarbij zij zeven rampen van kosmische oorsprong identificeren die
planeet aarde in de oudheid teisterden. Donald W. Patten, Ronald R. Hatch and
Loren C. Steinhauer tonen in hun werk aan dat de cyclus van rampen haast gelijk
aan een klokwerk alle 54 jaar en zes maanden in de oudheid de aarde teisterde.
Hoewel zij rekening hielden met af en toe afwijkingen in de cyclus. De alom
bekende wegvoering van de profeet Elia in een vuurstorm met vurige wagens valt
chronologisch op de tijdsbalk exact 54 jaar en zes maanden na de zondvloed van
Deucalion in het najaar van 887 v. Chr. Zie
het artikel van 10.09.2018 ,op dit blog: de datering van
de wegvoering van Elia met vurige wagens, link: http://bloggen.be/Robertdetelder/archief.php?startdatum=1536530400&stopdatum=1537135200
De zondvloed van Deucalion
tijdens de regeerperiode van Thothmosis III in 941 v. Chr. in diens 45ste
regeringsjaar geeft een verklaring voor het feit dat farao (noch zijn
co-regent) daarna geen veldtochten meer ondernomen heeft. De
meganatuurcatastrofe was verantwoordelijk voor heel wat schade waar het Egyptische
land en staat zich voorlopig niet van konden herstellen. In 933 v. Chr. volgde
de Nubische invasie onder leiding van de Bijbelse koning van Nubië: Zera (zie
TIJD en TIJDEN, 2015, blz 239-241).
Wordt vervolgd
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Recente publicaties:

Dertig
Jubeljaren, 2018, zie link: https://www.bol.com/nl/p/dertig-jubeljaren/9200000101929798/?suggestionType=searchhistory&bltgh=jLyCAgDUe71UKHV4eLlBLQ.1.7.ProductImage&fbclid=IwAR1FW-GC4SRsGCLFOa0BP_MG9IXEYx3Uo2Ugz3s6x74aPfO0kexdKcN4hqU
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
Dit boek kan inmiddels volledig online gelezen worden via de volgende link: https://jezusleeft.weebly.com/exodus.html
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar)