Flavius
Josephus, Joodse Oudheden Hoofdstuk X, ix.7b
7b. … And such was the end of the nation of the
Hebrews, as it hath been delivered down to us, it having twice gone beyond
Euphrates; for the people of the ten
tribes were carried out of Samaria by the Assyrians, in the days of king
Hoshea; after which the people of the
two tribes that remained after Jerusalem was taken [were carried away] by Nebuchadnezzar, the king of Babylon and
Chaldea. Now as to Shalmanezer, he
removed the Israelites out of their country, and placed therein the nation of
the Cutheans, who had formerly belonged to the inner parts of Persia and Media,
but were then called Samaritans, by taking the name of the country to which
they were removed; but the king of Babylon, who brought out the two tribes,
placed no other nation in their country, by which means all Judea and
Jerusalem, and the temple, continued to
be a desert for seventy years; but the
entire interval of time which passed from the captivity of the Israelites,
to the carrying away of the two tribes, proved to be a hundred and thirty years, six months, and ten days.

De
Joodse oudheidhistoricus Flavius Josephus leert volgens het hierboven
aangehaalde citaat uit zijn werk: Joodse Oudheden, dat er een tijdsperiode van
exact 130 jaar, zes maanden en tien
dagen was tussen de wegvoering in Assyrische ballingschap van de tien stammen
van Israël en de wegvoering van de twee stammen door de Babyloniërs.
De
verovering van Jeruzalem door de Babyloniërs gevolgd met de vernietiging van de
Tempel en de wegvoering geschiedde volgens de Bijbel in het negentiende
regeringsjaar van de Babylonische heerser Nebukadnezar in de vijfde Joodse
maand Ab (2 Koningen 25:8-9). Volgens de westerse jaartelling dateren we deze
geschiedenis in de maand juli/augustus van het jaar 586 v. Chr. Zie het artikel
van 31.10.2016 op dit blog: het
jaartal van de vernietiging van de Tempel van Salomo door de Babyloniërs. Zie
link:
http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1477868400&stopdatum=1478473200
Een
eenvoudige berekening van deze genoemde jaartallen en tijdsperioden maakt dat
de wegvoering van de tien stammen in het jaar 717 v. Chr. valt. Een verschil
van vijf jaar met het tegenwoordig algemeen aanvaarde jaartal 722 v. Chr. dat
gebaseerd is op de chronologische gegevens die de gezaghebbende wetenschap Assyriologie
leverde. De Assyriologie leert bovendien dat de Assyriër Sargon II
verantwoordelijk voor de wegvoering is. Flavius Josephus en de Bijbelse
kroniekschrijver leren echter klaar en duidelijk dat de Assyriër Salmaneser (V)
hiervoor verantwoordelijk was (2 Koningen 17:6). Eén van beide bronnen zit fout
en bij mij bestaat er geen twijfel dat het de Assyriologie is die wat de
regeerperioden van de Assyrische koningen betreft aan herziening toe is.

De
correctheid van het jaartal 717 v. Chr. als het jaar van de wegvoering van de
tien stammen in Assyrische ballingschap wordt bevestigd door de chronologie die
gebaseerd is op de sabbatjaar- en jubeljaartelling volgens William Whiston. De
chronologie in mijn boek TIJD en TIJDEN,
2015, is opgebouwd op basis van de historische jubeljaren. Ook mijn laatste
uitgave: Kronieken van de koningen van
Israël, 2017, blz. 137-146, heeft als resultaat het jaar 717 v. Chr. voor
de val van Samaria en de wegvoering van de tien stammen. Verder brengt het boek
een chronologische revisie van de in de Bijbel vermelde koningen van Assyrië.
Hun regeerperioden worden op de tijdsbalk hier op basis van de
Bijbels-chronologische gegevens verankerd en niet andersom.
Het
feit dat Flavius Josephus zo nauwkeurig in zijn tijd, de eerste eeuw van de
westerse tijdrekening, een tijdsperiode van exact 130 jaar, zes maanden en tien
dagen kon opgeven was alleen mogelijk als een gevolg van de kennis en gebruik
van het schrift door de Hebreeuwse kroniekschrijvers van de oudheid.
Men kan
een vergelijking met onze vaderlandse geschiedenis maken waar eveneens
ingrijpende gebeurtenissen opgeschreven en herdacht worden. Dit jaar zal het
bijvoorbeeld op 11 november exact honderd jaar geleden zijn dat de eerste
wereldoorlog eindigde. Een Europese tragedie met miljoenen doden en verminkten die
dan eindigde en zovele generaties later niet vergeten en herdacht wordt. Op
dezelfde wijze hield het Israël van de oudheid zijn historische gebeurtenissen
bij. Waarom dan twijfelen aan de genoteerde periode van 130 jaar, 6 maanden en
10 dagen en het resultaat ervan met het jaar 717 v. Chr.? Maar zoals eerder opgemerkt
is dit jaartal in strijd met de Assyrische gegevens en wordt dit als een gevolg
daarvan door de meeste onderzoekers niet gevolgd. De Assyriologie en haar
jaartallen zijn als een heilige koe, een gouden kalf, waar velen die met
chronologie bezig zijn bewust (of onbewust) een knieval naar doen. Zie o.a. het
artikel van 02.12.2017 op dit blog:
de knieval van de geleerde Edwin R. Thiele, link: http://www.bloggen.be/robertdetelder/archief.php?startdatum=1511737200&stopdatum=1512342000
Wordt
vervolgd….
Met
vriendelijke groet
Robert
De Telder
Recente publicaties:

Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).