We
vervolgen met het zevenentwintigste historische jubeljaar. Een nieuwe tijdschijf
van zeven maal zeven jaren leidt ons naar het volgende jubeljaar met
uiteindelijk bij het dertigste jubeljaar: het openbaar worden van de lang
verwachte Messias.

Tijdschema
172/159 v. Chr.
Schema
172/159 toont het eerste sabbatjaar in de nieuwe cyclus van het
zevenentwintigste jubeljaar. We hebben al gezien dat de Joden zich onder
leiding van Mattatias en Judas Makkabeüs konden vrijvechten van de
Grieks-Syrische overheersing. De Tempel te Jeruzalem die door Antiochus IV
Epimanes gedurende 1150 dagen verontreinigd was, werd door Judas Makkabeüs
hersteld. Volgens de oudheidhistoricus Flavius Josephus zaten er 126 jaar
tussen de inname van Jeruzalem door Herodes de Grote in 37 v. Chr. en het begin
van de Hasmonese Priesterdynastie.
Flavius
Josephus, Joodse Oudheden, Boek XIV, xvi. 4.
4 b. And thus
did the government of the Asamoneans cease, a hundred twenty and six years
after it was first set up. This family was a splendid and an illustrious
one, both on account of the nobility of their stock, and of the dignity of the high priesthood, as also for the
glorious actions their ancestors had performed for our nation; but these men
lost the government by their dissensions one with another, and it came to
Herod, the son of Antipater, who was of no more than a vulgar family, and of no
eminent extraction, but one that was subject to other kings. And this is what
history tells us was the end of the
Asamonean family.
Jonathan
Makkabeüs, de broer van Judas Makkabeüs, was de eerste hogepriester van de
nieuw opgezette dynastie der Hasmoneeërs. Ik meen op basis van de tijdschijf
die Flavius Josephus opgeeft dat Jonathan Makkabeüs het hogepriesterambt te
Jeruzalem opnam in 163 v. Chr. en dit los van het gezag dat de Grieks-Syrische
en Egyptische vorsten nog meenden te kunnen uitoefenen over Jeruzalem.

Tijdschema
158/145 v. Chr.
Tijdschema
158/145 toont het tweede en het derde sabbatjaar. Al onze aandacht gaat nu naar
de nieuw opgerichte priester-dynastie van de Hasmoneeërs te Jeruzalem. Op het
bijgevoegde tijdschema merken we de bedieningsperiode van Jonathan Makkabeüs.

Tijdschema
144/131 v. Chr.
Het
volgende tijdschema 144/131 toont het vierde en het vijfde sabbatjaar op weg
naar het afsluitende zevende sabbatjaar gevolgd door het zevenentwintigste
jubeljaar.
De
hogepriester Jonathan Makkabeüs kon zich voor een periode van zeventien jaar
redelijk goed onafhankelijk van het Grieks-Syrische Rijk opstellen, maar werd
uiteindelijk door hen met een list gevangengenomen en gedood. Hij werd
opgevolgd door Simon Makkabeüs die gedurende acht jaar het ambt van
hogepriester en leider zou kunnen uitoefenen. Ook Simon sneuvelde in de strijd
om de onafhankelijkheid van Judea ten overstaan van het Grieks-Syrische Rijk.
Hij werd opgevolgd door Johannes Hyrcanus. Op mijn tijdschema 144/131 heb ik
een blauwe verticale tijdsbalk aangebracht om een bijzonder accent aan het
vijfde sabbatjaar te geven.
De
geleerde William Whiston voegt in zijn Engelse vertaling van het werk van
Flavius Josephus een interessante voetnoot toe dat het eerste jaar van Johannes
Hyrcanus met het sabbatjaar verbindt.
“19. Hence
we learn, that in the days of this excellent high priest, John Hyrcanus, the observation of the Sabbatic year, as Josephus supposed, required a rest from war,
as did that of the weekly sabbath from work; I mean this, unless in the case of
necessity, when the Jews were attacked by their enemies, in which case indeed,
and in which alone, they then allowed defensive fighting to be lawful, even on
the sabbath day, as we see in several places of Josephus, Ant. B. XII. ch. 6.
sect. 2; B. XIII. ch. 1. sect. 2; Of. the War, B. I. ch. 7. sect. 3. But then
it must be noted, that this rest from war no way appears in the First Book of
Maccabees, ch. 16., but the direct contrary; though indeed the Jews, in the
days of Antiochus Epiphanes, did not venture upon fighting on the Sabbath day,
even in the defense of their own lives, till the Asamoneans or Maccabees
decreed so to do, 1 Macc. 2:32-41; Antiq. B. XII. ch. 6.
sect. 2.”
Hierna
het relevante gedeelte uit het werk van Flavius Josephus, Joodse Oudheden, Boek
XIII, viii,
1. SO Ptolemy retired
to one of the fortresses that was above Jericho, which was called Dagon. But Hyrcanus having taken the high priesthood that had been his
father's before, and in the first place propitiated God by sacrifices, he then
made an expedition against Ptolemy; and when he made his attacks upon the
place, in other points he was too hard for him, but was rendered weaker than
he, by the commiseration he had for his mother and brethren, and by that only;
for Ptolemy brought them upon the wall, and tormented them in the sight of all,
and threatened that he would throw them down headlong, unless Hyrcanus would
leave off the siege. And as he thought that so far as he relaxed as to the
siege and taking of the place, so much favor did he show to those that were
dearest to him by preventing their misery, his zeal about it was cooled.
However, his mother spread out her hands, and begged of him that he would not
grow remiss on her account, but indulge his indignation so much the more, and
that he would do his utmost to take the place quickly, in order to get their
enemy under his power, and then to avenge upon him what he had done to those
that were dearest to himself; for that death would be to her sweet, though with
torment, if that enemy of theirs might but be brought to punishment for his
wicked dealings to them. Now when his mother said so, he resolved to take the
fortress immediately; but when he saw her beaten, and torn to pieces, his
courage failed him, and he could not but sympathize with what his mother
suffered, and was thereby overcome. And as the siege was drawn out into length
by this means, that year on which the
Jews used to rest came on; for the Jews observe this rest every seventh year, as they do every
seventh day; so that Ptolemy being for this cause released from the war, (19) he slew the brethren of Hyrcanus, and his mother;
and when he had so done, he fled to Zeno, who was called Cotylas, who was then
the tyrant of the city Philadelphia.
Het
sabbatjaar van april 135/maart 134 v. Chr. is voor William Whiston één van de
tien illustraties die hij opgeeft wat de historische betrouwbaarheid van zijn
sabbatjaar- en jubeljaar-telling bevestigd.

Tijdschema
130/117 v. Chr.
Het
tijdschema 130/117 toont het zesde en het zevende sabbatjaar gevolgd door het
zevenentwintigste jubeljaar. We bezitten geen informatie over het wel of niet
houden van het jubeljaargebod door de Joden tijdens de periode dat de
Hasmoneeër Johannes Hyrcanus hogepriester was.
Hierna
een opsomming van de jubeljaren die we met onze artikelenreeks al behandeld
hebben.
Exodus
jaartal: 1483 v. Chr. Begin sabbatjaartelling: 1443 v. Chr.
Jubeljaren
en jaartallen v. Chr.: Historische
periode:
1. 1395/1394 Richter
Othniël
2. 1346/1345 Ruth
6:6
3. 1297/1296 Richter
Ehud
4. 1248/1247 verdrukking
Jabin
5. 1199/1198 Richter
Thola
6. 1150/1149 verdrukking
Ammon
7. 1101/1100 Richter
en profeet Samuël
8. 1052/1051 Saul
9. 1003/1002 Salomo
10. 954/953 Rehabeam
11. 905/904 Josafat
12. 856/855 Joas
13. 807/806 Amazia
14. 758/757 Uzzia
15. 709/708 Jaar
14 jaar van Hizkia
16. 660/659 Manasse
17. 611/610 Josia-
val van Nineveh
18. 562/561 Jaar 37 ballingschap Jojachin
19. 513/512 Darius I
20. 464/463 Artaxerxes I
21. 415/414 Nehemia
22. 366/365 Artaxerxes
II Mnemon
23. 317/316 Griekse
overheersing
24. 268/267 Griekse
overheersing
25. 219/218 Griekse
overheersing
26. 170/169 Griekse
overheersing
27. 121/120 Makkabeeën
periode
Wordt vervolgd…
Met vriendelijke groet,
Robert De Telder
Recente publicaties:
Kronieken van
de koningen van Israël, 2017, zie
link: https://www.bol.com/nl/p/kronieken-van-de-koningen-van-israel/9200000086650052/?suggestionType=searchhistory
EXODUS, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/102331
De Zonaanbidder, 2016, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/87999
TIJD en TIJDEN, 2015, Zie link: http://boekscout.nl/shop/ViewProduct.aspx?bookId=5579
De Assyriologie
herzien, 2012, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/76234
De Tweede
Wereldoorlog door de ogen van een neutrale Belg, 2007, zie link: http://www.bravenewbooks.nl/books/69343
Genesis
versus Egyptologie, 2009, dit boek is uitverkocht maar
kan online gelezen worden op de hierna volgende link: http://jezusleeft.weebly.com/genesis-versus-egyptologie.html
Apocalyps, 2009, (dit boek is uitverkocht maar op een PDF-document
gratis op eenvoudig verzoek per email bij de auteur verkrijgbaar).