Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    06-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Jarige van de dag

    Vandaag is Jan de Waepenaert 10 jaar geworden. Een dikke proficiat van heel de klas.





    06-02-2010 om 12:45 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hoofdpijn
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag 24 gangstertjes en gangsterinnetjes  geteld, wat betekent dat er weer eentje afwezig is door ziekte.
    Desondanks alles zijn we er vandaag stevig ingevlogen. Onmiddellijk werd woordpakket 12 afgewerkt; gevolgd door aanduiden wat er geleerd moest worden in de komende toetsen voor taal.
    Toets van woordpakket 9,10 en11 stond dan op het programma.
    Na de middag zelfde situatie. De leerlingen kregen een onaangekondigde toets over kommagetallen. Ze kregen enkel 10 minuutjes om reeds gemaakte blaadjes te overlopen.
    Daarop volgde de verkeerstoets en werd de les over bijvoeglijke naamwoorden gegeven.
    Tot slot werd de huistaak voor WO grondig uitgelegd.
    Ondertussen was Anton de pechvogel van de dag, door een val tegen een fietsenrek. Overal bloed aan het hoofd, maar het bleek toch niet genaaid te moeten worden.
    Agenda:
    taak: WO: krantenartikels Haïti  05/02
    lessen: Taal: blz 73-74  05/02
    niet vergeten: prent en agenda laten tekenen

    De leerlingen hebben als huistaak een blad met krantenartikels, krantenkoppen en foto's te verknippen en in de juiste volgorde te plakken op een blad. Op het blad moet ook hun naam, datum en de titel staan. Deze taak wordt gequoteerd op correctheid en netheid.
    De les taal staat aangeduid in hun schrift.

    Tot morgen,
    Meester Joeri


    04-02-2010 om 19:12 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Thomas Mattens is vandaag 10 jaar geworden. Een dikke proficiat van heel de klas.




    03-02-2010 om 16:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spiegeltje, spiegeltje aan de wand
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Een korte verslagje van een half dagje. Deze morgen onmiddellijk ingevlogen met de rekenles. Nog een kwartierke spiegelen ( zonder spiegel!) en aldus symmetrieas(sen) tekenen in verschillende figuren.
    Nog een onderdeel in de rekenles, waar we toch even zijn blijven bij stilstaan is het kloklezen. Zeer opvallend dat een aantal leerlingen nog niet in staat zijn om deftig de klok te lezen. Deze leerlingen zijn aangeraden om dit op zelfstandige basis regelmatig te oefenen.
    Na de rekenles was het tijd om de verjaardag van Thomas te vieren. Bedankt voor de lekkere cake en frisdrank!
    Tijdens de spellingsles werden de kinderen verondersteld verschillende woorden op te zoeken in het woordenboek.
    Afsluiten deze voormiddag hebben we gedaan met de toets van Jona.
    Agenda:
    taak: taal: vergelijkingen 04/02
    lessen: taal: woordpakket 9,10,11 04/02
               Verkeer: de fiets     04/02
    niet vergeten: prent 05/02

    Huistaak wordt in potlood gemaakt. Morgen komen de correcte oplossingen op het blad en zullen de kinderen dit ook moeten leren.
    De les voor taal moet alleen in de grote spelwegschrift geleerd worden.
    De les van verkeer dient gestudeerd te worden in de verkeersflits.
    De prent mag een afbeelding zijn van eender wat ( persoon, dier, voorwerp, ... )

    Deze avond allemaal supporteren voor de goeie

    Groetjes en tot morgen
    meester Joeri

    03-02-2010 om 16:48 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    02-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik haat chloor!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    De kindjes in hun bed, de mama terug thuis tijd om een dagverslagje te schrijven.
    Deze morgen opgewekt op school toegekomen, gisteren bericht kregen dat we vandaag terug voltallig gingen zijn.
    Groot was de ontgoocheling toen dat niet het geval bleek te zijn.
    Meer zelfs, tot het einde van de week zullen we maar maximum met 25 zijn.  Een gekneusde duim dat volledig ontstoken is, zorgt voor dit drama.
    In ieder geval, langs deze weg van iedereen van de klas, veel sterkte Karlien en een spoedig herstel.
    Deze ochtend begonnen met het afwerken van de verkeerles, gevolgd door de trappen van vergelijking in de taalles en afwerken van woordpakket 11.
    Na de speeltijd stond tijdens de rekenles spiegelen op het programma. De leerlingen kregen hiervoor individueel een spiegel ter beschikking, wat ze natuurlijk fantastisch vonden.
    De middagspeeltijd gepasseerd, trokken we opgewekt door de druilige regen richting zwembad. Volledig ontkleed en klaar om te zwemmen, kregen we te horen dat de concentratie chloor in het water te hoog was en niemand in het zwembad mocht.
    Een kwartier hebben we gewacht, maar de waarden daalden niet. Er zat dus maar 1 ding op en dat was terugkeren naar school.
    De resterende tijd gebruikten we om de onthoudwoorden met ei-ij nog eens onder de loep te nemen en een inleiding te geven over het W.O. thema "Ons lichaam".
    Als afsluiter kon eindelijk het sprookje " De gelaarsde kat" verteld worden, met dank aan Margot voor de sprookjesbijbel van de Gebr Grimm.
    agenda:
    taak:/
    lessen: Godsdienst: Jona 3/2
              Verkeer: de fiets  4/2
    niet vergeten:/

    Ik ben daarstraks vergeten de verkeersflits te kopiëren, morgen zonder fout. Probeer toch thuis nog eens te zoeken, want jullie hebben sowieso dit zonnestraal gekregen ( 10)
    Groetjes,
    Meester Joeri

    02-02-2010 om 19:08 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weeral sneeuw!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Het weer had sommigen onder ons verrast deze morgen, zodat het toch even wachten was tot iedereen aanwezig was. Uiteindelijk had ik 25 snoetjes voor mijn neus.
    De rekenles bestond uit blok 6 les 5 deel 2, waar er achtereenvolgens tijdverschillen  berekend werden, grafieken afgelezen, wedstrijdschema's opgesteld en verschillende figuren getekend met een beperkt aan lijnen ( lucifers)
    De taalles bestond dan weer uit de toets begrijpend lezen, verschillende tekstsoorten herkennen en ons spellingsboekje aanvullen.
    Na de middagspeeltijd kregen de leerlingen even de tijd om reeds aangeleerde woorden nog eens te herhalen. Vervolgens werden er 6 zinnen gedicteerd als toets.
    Ook de oppervlaktetoets passeerde de revue. Op deze toets werd toch wat gezweet... hopelijk is dat geen slecht teken.
    W.O. les was deze keer een verkeersles. Deze stond in teken van de fietser.
    Tot slot werd de agenda geschreven en zat de maandag er al weer op.
    Volgende week vrijdag krijgen de leerlingen hun rapport. Vandaar dat de toetsenintensiteit deze week nog wat opgevoerd zal worden.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 9 oef6,7&8 2/2
    lessen: godsdienst: Jona     3/2
    niet vergeten: zwemmen

    Voor de taak rekenen hebben de leerlingen hun kladschrift en een half ruitjesblad mee. De kladschrift moet gebruikt worden om oefening 6 op te lossen, het ruitjesblad om de staartdelingen te maken.

    Tot morgen,
    meester Joeri

    01-02-2010 om 19:14 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelen voor Haïti
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Een aantal dagen in vertraging, maar toch hier het verslag van vrijdag.
    Grote discussie vrijdagmorgen in het leraarslokaal. Wat gaan we doen? Onmiddellijk vertrekken? De boel afblazen en op latere datum wandelen? In de namiddag vertrekken? ...
    Na rijp beraad werd er toch overeengekomen om de tocht in de namiddag te laten doorgaan, met als enige beperking geen zoektocht.
    Gevolg hiervan was dat het namiddagprogramma naar de voormiddag werd verschoven. De kinderen kregen eerst turnles gevolgd door een lesje spelling.
    Het middagmaal bestond uit lekkere tomatensoep met een stuk brood dat door vele leerlingen goed gesmaakt werd.
    Achter een woordje van de directeur, waarin bekend gemaakt werd wat de opbrengst was, zijn we dan vertrokken voor een wandeling van ongeveer een 10tal km.
    De weg lag er niet altijd ideaal bij, maar de sfeer onder ons was geweldig.
    Na ongeveer een uur en half zijn we op school teruggekeerd.
    Ondertussen had de directeur kort uitleg gegeven over onze actie aan een journalist van de internetkrant, die van onze klas samen met het andere vierde een foto heeft getrokken.
    Deze foto's zijn  te bezichtigen op http://www.editiepajot.com/regios/19/articles
    Op mijn beurt wil ik nogmaals iedereen bedanken voor de inzet die getoond werd bij het zoeken van sponsors voor Haïti.

    Agenda:
    taak: /
    lessen: taal: begrijpend lezen voorbereiden 01/02
               rekenen: cm² en dm²                      01/02
    niet vergeten: leescontract; dinsdag zwemmen

    Door het vertrek van de zesdes is er een wijziging in het zwemschema. We gaan nu dinsdagnamiddag zwemmen en dan twee weken niet.
    Na de krokusvakantie volgen we opnieuw het gewone patroon.

    Groetjes
    Meester Joeri




    31-01-2010 om 17:06 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een goed hart

    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze morgen iemand terug, iemand out. De aanwezigheidslijst bleef dus net als de heel week al, steken op 24.
    Na het ophalen van het sponsorgeld ( onze klas bracht het meeste binnen!!!) werd de huistaak over de cm² & dm² verbeterd en nogmaals besproken.
    Hierdoor werd het tijdsschema in de war gestuurd en moeten de leerlingen nog een aantal oefeningen van les 5 thuis verder afwerken.
    De taalles bestond hoofdzakelijk uit het vertellen van twee sprookjes: " De Bremer stadmuzikanten" en " De tovervinger". Beiden werden uitvoerig besproken en worden maandag als begrijpend lezen toets gebruikt.
    De eerste blok na de middag stond volledig in het teken van godsdienst, meer bepaald het verhaal van "Jona".
    Via vraag en antwoord werd het verhaal van de profeet "Jona" ontleed.
    Na de speeltijd werden deze vragen schriftelijk genoteerd in hun mapje.
    De laatste tien minuten zijn de leerlingen al een stukje aan hun huiswerk mogen beginnen.

    agenda:
    taak: rekenen: cm²& dm²  29/01
                        blz 6-7 afwerken 29/01
    lessen: taal: begrijpend lezen  1/02
    niet vergeten:leescontract, sponsoring, soepkom, lepel, stapschoenen, regenkledij, rugzakje, agenda...

    Morgen gaan we dus zoals eerder al afgesproken +/- 10 kilometer stappen voor het goede doel.
    U weet dat de leerlingen tijdens de middag een kommetje soep krijgen met een stuk stokbrood.
    Uiteraard mag er nog altijd boterhammen worden meegegeven, maar liever niet. ( Sobere maaltijd!)
    Hou alleszins morgenvroeg ook goed het weer in het oog, dat aangepaste kledij aanwezig is.

    Groetjes meester Joeri

    28-01-2010 om 19:08 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cm² & dm²

    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend de kopjes geteld en opnieuw twee afwezigen, eentje is er teruggekeerd.
    De rekenles stond in het teken van de oppervlaktematen. Aanbrengen van de begrippen  cm² & dm² d.m.v. het tekenen van een vierkante decimeter en vierkante centimeter. Deze maten herleiden in de vergelijkingstabel en berekenen van de omtrek en de oppervlakte van vlakke figuren. ( Zie huistaak)
    Na de speeltijd werd de klas in twee gesplitst. Een deel dat bij de zorgjuf vervoegen van persoonsvormen, onderwerp en persoonsvorm en goede zinconstructie ... ging oefenen. Het andere deel van de klas bleef bij mij en voerde dezelfde opdrachten uit.
    Afsluiter van de voormiddag was de toets van wo rond het thema " De tijd staat nooit stil "
    Agenda:
    taak: rekenen: cm² & dm² 28/01
    lessen: rekenen cm²& dm² 28/01
    niet vergeten: leescontract, sponsoring, schrift gekaft 28/01

    Nog enkele algemene weetjes:
    We hebben al voor 832 euro sponsoringsgeld alleen door onze klas. Fantastisch toch! Nogmaals proficiat!
    Het oudercontact voor dit rapport zal plaatsvinden in de week na het krokusverlof.
    Het rapport wordt uiteraard voor de vakantie uitgedeeld.

    Tot morgen,
    Meester Joeri

    27-01-2010 om 20:24 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    26-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Koud, koud, koud,...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Zoals verwacht stonden er deze morgen 24 leerlingen op mij te wachten in de rij. Weer een leerlinge gesneuveld aan ziektekiemen.
    Gelukkig voor deze leerlingen, wordt alles zeer nauwkeurig bijgehouden.
    Het rekenblok begonnen met het verbeteren van de huistaak omtrent kommagetallen.
    Deze kommagetallen kwamen ook voor in les 3.
    Net als op getallen verschillende bewerkingen uitvoeren (-,+,-) , delingen uitvoeren door het deeltal te splitsen, rekenverhalen i.v.m. breuken oplossen en een maalrooster.
    Enkele oefeningen per onderdeel worden ook verondersteld als huistaak.
    De taalles bestond uit vergelijkingen van het type " Zo glad als een aal", " Zo sluw als een vos", ... Voorts moesten de kinderen a.d.h.v prenten afleiden over welk sprookje de prent ging.
    Na de middag stond er een blok tegenwoordige tijd en verleden tijd op het programma, met daar ingebouwd een herhaling op het vinden van de persoonsvorm.
    Voor spelling stond nogmaals een herhaling van de woorden op -ig en - lijk klaar.
    Tijdens de W.O. les hadden we het vandaag over Haïti. Wegens tijdsgebrek is er daar nog niet zoveel rondgebeurd.
    Langs deze weg wil ik iedereen al feliciteren voor de inspanningen die al geleverd zijn voor Haïti.
    Ik schat dat we al zo rond de 700 euro zitten qua sponsoring en alles is nog niet binnen. Fantastisch dus !
    Ik wist dat de meisjes en jongens en hun omringende familieleden en vrienden, ...  van 4A een groot hart hadden.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 4 oef 3,4
                          blz 5 oef 6,8 27/01
    lessen: wo: de tijd staat nooit stil  27/01
    niet vergeten: leescontract, sponsoring, toetsen, kaften ( 28/01)

    Nog een prettige avond gewenst,

    Meester Joeri

    26-01-2010 om 19:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    25-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weinig volk op school
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze morgen  de week gestart met te zwemmen.
    Na het zwemmen stond de eerste les uit werkschrift B op het programma. Een eerste deel moesten de leerlingen zelfstandig maken ( dit terwijl ik geld voor sponsoring ophaalde), een tweede deel werd door ons samen opgelost.
    Door de afwezigheid van de vijfdes, was er vandaag geen niveaulezen ( naar alle waarschijnlijkheid morgen!).
    Ideaal om verder te werken aan ons knutselwerkje.
    Woensdag aanstaande wordt het bundeltje van " De tijd staat nooit stil" getoetst, daarom werd er vandaag nog een algemene herhaling van de bundel gemaakt.
    Agenda:
    taak: rekenen: kommagetallen tot op 0,1  26/01
                         verbeteren oef 2 en 5       26/01
    lessen: WO: De tijd staat nooit stil        27/01

    niet vergeten: leescontract, kaften ( 28/01  ten laatste), sponsoring

    Tot morgen,
    Meester Joeri

    25-01-2010 om 18:33 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie heb ik aan de lijn?

    Goedemiddag beste lezer(es),

    Gisteren geen tijd gehad om de weblog te schrijven, aangezien er een nieuwsjaaretentje onder de collega's op het programma stond.
    Verslagje van een toch wel bewogen vrijdag.
    De leerkracht met ochtendtoezicht kwam mij vertellen dat een leerlinge van onze klas liep te pronken met haar gsm. 2 overtredingen op het schoolreglement. Ik, en ook andere collega's, laten oogluikend toe dat leerlingen hun gsm mee naar school brengen omdat sommige mama/papa of andere persoon moeten contacteren na schooltijd of in geval van nood, ...
    Doch wij laten dit ALLEEN toe, als die gsm niet tevoorschijnt komt. Dus niet in broekzak, niet in de bank , ... maar simpelweg in de schooltas. Persoonlijk vind ik een gsm voor de leerlingen op school compleet zinloos, want ze hebben daar toch geen enkele baat bij.
    Enfin heb toen die leerlinge haar gsm afgenomen en in voor een volledige dag in beslag genomen.
    Wat blijkt, tijdens de namiddagspeeltijd had een leerling van onze klas de boodschap nog niet goed begrepen en begon doodleuk foto's te trekken op de speelplaats. De andere leerlinge vond het zonodig tijdens de middagpauze haar gsm te komen vastnemen, terwijl het uitdrukkelijk verboden was.
    Gevolg voor beide leerlingen een charter waar zij het citaat omtrent voorwerpen meenemen naar school moeten onderlijnen.
    Bon, u denkt nu waarschijnlijk bij u zelf... ach meester dat zijn toch maar kinderstreken! En ik geef u daar 100 % gelijk in, maar het gaat om principes.
    Wat mij eigenlijk nog meer verontrust, is de veelvuldigheid van vergeten taken, lessen leren, afspraken, ... Sommige leerlingen zijn aan het afglijden en het wordt tijd om eens aan de alarmbel te trekken.  Daarom een warme oproep om toch zeker en vast te controleren, dat alle opgedragen taken worden uitgevoerd en alle lessen geleerd.
    Voila, dit moest me even van het hart.
    Het ochtendprogramma van gisteren bestond hoofdzakelijk uit rekenen. De rekentoets bleek zware kost, want pas om 11 uur had de laatste gedaan.
    Net voor de middag stond een onaangekondigde toets begrijpend lezen op het programma.
    Na de middag had de leerlingen traditiegetrouw turnen.
    Er stond in de namiddag ook nog knutselen geprogrammeerd, maar door het lekkere zonnetje en vergadering voor de leerkrachten is de laatste speeltijd een beetje uitgelopen.
    De leerlingen hebben, zoals u waarschijnlijk al gezien heeft, een brief meegekregen waarin ze sponsoring moeten zoeken voor een wandel(zoek)tocht die wij gaan stappen op vrijdag 29 januari aanstaande.
    We hopen om zoveel mogelijk geld in het laadje te krijgen voor Haïti.
    Agenda:
    taak: sponsoring Haïti
    lessen: /
    niet vergeten: leescontract, zwemmen, toets

    Prettig weekend verder en tot maandag,

    Groetjes meester Joeri

    23-01-2010 om 12:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Donderdag naar het schijnt , de dag voor vrijdag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Blij u te kunnen melden dat ons korps weer voltallig was deze morgen. Aangezien de eeuwenband nog op het bord stond genoteerd, startten we met wereldoriëntatie. De kinderen kregen aangeleerd dat een eeuw duurde vanaf het jaar 1 tot en met 100. Ze kunnen dat vergelijken met een boek dat ze beginnen lezen van pagina 1 tot en met 100. Pas na die bladzijde 100 starten ze met een nieuw boek.
    De rekenles stond weer in het teken van kommagetallen tot op 0,1 nauwkeurig. Leerlingen leerden nogmaals het verband zien tussen breuken en kommagetallen. Uiteraard wordt daar nog uitvoerig op teruggekomen.
    Na al die denkinspanningen was het tijd om even te ontspannen. Het nieuwe taalthema ( thema 10) heeft als centraal thema " Sprookjes" en dat is ook wat de kinderen van mij te horen kregen.
    De namiddag stond in teken van het voordragen van het gedicht. Als ik eerlijk mag zijn, voor mij een beetje ontgoocheling. De leerlingen hebben hiervoor een groot aantal dagen tijd gekregen en sommigen kenden hun tekst niet uit het hoofd.
    Daarom kregen ze van mij als opdracht om het opnieuw in te oefenen en morgen naar voor te brengen.
    Als afsluiter van de dag kregen de kinderen keuze tussen (af)werken aan het contractwerk of luisteren naar het verhaal van de GVR. De meerderheid koos voor werken!
    Op de tonen van Michael Jackson's  'Don't stop till you get enough' swingden de dames en heren de klas uit.
    Agenda:
    taak: rekenen: contractwerk blok 5       22/01
                         oef 7 en 8 kommagetallen 22/01
    lessen: rekenen: grote toets blok 5         22/01
    niet vergeten: aardappel, agenda, leescontract

    Kleine opmerking over de dicteeschriften. Is het mogelijk om mee op te volgen of dochter/zoonlief haar/zijn fouten verbeterd? Waarvoor dank.

    Groetjes meester Joeri






    21-01-2010 om 19:04 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (2 Stemmen)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ook vandaag slachtoffers
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend zeer tevreden toen ik twee leerlingen kon recuperen. Toch nog steeds drie leerlingen afwezig.
    De rekenles had als onderwerp " Kommagetallen tot op 0,1" . Een eerste initiatie waar donderdag zeker op verdergebouwd wordt.
    Nog in de voormiddag werd de spellingsboek van taalsignaal verder aangevuld met oefeningen over -ig en -lijk.
    Afsluiter van de voormiddag was het tweede deel van het verhaal " De verrassing".
    Wat een rustige middag leek te worden, veranderde toen Arne met een serieuze zwelling onder het linkeroog de klas binnentrad. Dit kwam voort uit een botsing op de speelplaats.
    Gevolg ,desondanks verwoede pogingen van Arne om in de klas te blijven, Arne moest naar huis wegens teveel pijn.
    Voor hij naar huis ging, hadden we nog een filosofisch gesprek over ' Hoe zou de wereld eruit zien als er geen regels waren? " en een onverwacht doch zeer interessant gesprek over de aardbeving in Haïti.Ook het aangekondigde dictee werd afgenomen.
    Om te eindigen lazen we in de WO les over een 100 jarige, leerden we wat een eeuwenband was en maakten we onze eigen levenslijn.
    Zo morgen voor de leerlingen een halve dag verlof. Hopelijk is dat voldoende om ook alle afwezigen te kunnen recupereren.
    Agenda:
    taak: rekenen: blok 5 contractwerk 22/01
    lessen: rekenen: grote toets blok 5 22/01
              taal: gedicht A.M.G. Schmidt 21/01

    morgen pedagogische studiedag.

    Groetjes meester Joeri
    PS Nogmaals bedankt aan de mama van Wout. Ze zullen smaken.
    Prentje van vandaag hoeft geen verklaring. Sterkte Arne!

    19-01-2010 om 19:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat is me dat voor een maandag???
    Goedenavond beste lezer(es),

    Men heeft maandag 18 januari 2010 als " Blue Monday" getiteld om tal van redenen. Ik vrees dat deze titel alleen maar bevestigd kan worden door de gebeurtenissen van vandaag.
    Het begon nochtans allemaal heel goed.
    Na de taakverdeling werd de toets van onderwerp, persoonsvorm en andere vervoegingen klassikaal individueel geanalyseerd en geremedieerd.
    Als inleiding van de rekenles omtrent oppervlakte, hadden we de 10 provincies van België herhaald en ingekleurd.
    De leerlingen kregen zicht op het begrip ' Oppervlakte' en cm². Een werkblad zorgde voor de schriftelijke inoefening.
    Wat er zich dan in de speeltijd heeft afgespeeld is mij nog altijd een raadsel, maar om één of andere reden waren een aantal leerlingen die zich niet zo goed meer voelden.  Buikpijn, hoofdpijn, ... werd vaak gesignaleerd.
    Om 11.52 sloeg het noodlot toe. Een leerling had overgegeven in de klas. Op de bank, in de gang... Een leuke activiteit voor tijdens de middag: opkuisen.
    Gevolg een eerste leerling die naar huis ging. Nadien zijn er nog 4 gevolgd.
    Ook juffrouw Veerle had vorige nacht last van overgeven, zou er dan toch iets rondgaan op school?
    De resterende 21 leerlingen kregen in de namiddag nog taal, godsdienst en W.O., maar het gespreksonderwerp bleef de zieke kinderen.
    agenda:
    taak: rekenen: contractwerk blok 5 22/01
            W.O. : verjaardag 19/01
    lessen: rekenen: grote toets blok 5 22/01
              taal: gedicht: Schuif de trap eens opzij' 21/01
                    dictee woordpakket 10  19/01

    Hopelijk zijn er morgen al een aantal terug en vallen er nog niet meer af.
    Onze klasmascotte zorgt alleszins voor hulp.

    Groetjes,
    meester, dokter Joeri

    18-01-2010 om 19:43 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    15-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A.M.G.Schmidt
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen met een serieuze zoektocht naar twee taalsignaalschriften. Blijkbaar zijn er dieven in de klas, want twee schriften zijn verdwenen. We hebben de klas ondersteboven gedraaid, maar niets gevonden. Hopelijk komen deze schriften zeer snel terecht, want het is zeer vervelend.
    Na deze zoektocht hebben we de laatste hand gelegd aan onze eerste wiskundeschrift (op enkele oefeningen na).
    Vervolgens kregen de leerlingen een toets waarbij alles wat ze voor taal moesten leren verwerkt zat. Dat wil zeggen stam van de werkwoorden weergeven, de juiste vorm in de zin plaatsen en onderwerp en persoonsvorm aanduiden.
    Alvorens het middagmaal werd geserveerd kregen de leerlingen een leuk versje van A.M.G. Schmidt te horen.
    De leerlingen worden verondersteld dit gedichtje naar voor te brengen op donderdag 21 januari. Ze doen dit per twee.
    Vrijdagnamiddag eerste lesblok is altijd lichamelijke opvoeding. Vandaag onder de leiding van meester Robin, want juf Dorien was ziek.
    Als afsluiter van de dag, hebben de leerlingen geknutseld. Het is te zeggen de voorbereidingen getroffen van een volgend werk en verder afgesproken hoe ze hun gedicht naar voor gaan brengen.
    Agenda:

    taak: rekenen: contractwerk blok 5 22/01
    lessen: rekenen: omtrek 18/01
                           toets blok 5 22/01
              taal: gedicht A.M.G. Schmidt 21/01
                     dictee woordpakket 10  19/01
    niet vergeten: toetsen, leescontract

    We zitten ondertussen met onze school al aan zeven pootjes voor de dopjes. Eén pootje komt overeen met 100 kg , dus dat is al niet zo slecht he.
    Het dopjesteam kwam vandaag in actie om de verzamelde dopjes in de bestelwagen te laden.
    De reporter ter plaatse heeft daar uiteraard beeldmateriaal van.
    Tot maandag en prettig weekend,
    Groetjes meester Joeri




    15-01-2010 om 00:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    14-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.crazy thursday
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een beetje later dan gewoonlijk, maar omstandigheden hebben daar toe geleid.
    Heb nog wat verbeterwerk liggen, dus zal het zeer kort houden.
    Deze morgen begonnen met het afwerken van les 10. De leerlingen hadden vergelijkingstabellen goed geoefend, waardoor dit allemaal zeer vlot vooruit ging. Als extra inoefening hebben we een aantal oefeningen opengelaten zodat ze thuis verder kunnen inoefenen.
    Na de speeltijd hebben we twee toetsen gedaan. Alletwee in het taalgebied. Eentje luisteren en een aangekondigde begrijpend lezen toets.
    Na de middag is er een stevige herhaling gegeven van het correct vervoegen van werkwoorden.
    Dan was het tijd voor de wissel, de leerlingen van mijn klas trokken bij juffrouw Veerle voor een leuke zangstonde.
    Als afsluiter van de dag is het eerste werkblad van het godsdienstthema gemaakt en werd er voorgelezen uit het boek ' De GVR' van Roald Dahl.

    Agenda:
    taak: taal: woordpakket 10  15/01
                    vervoegingen       15/01
             rekenen: blz 80-81    15/01
    lessen: taal: onderwerp& persoonsvorm
                      vervoegingen                    15/01
    niet vergeten: aardappel, agenda

    Groetjes en tot morgen,
    meester Joeri

    14-01-2010 om 21:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (6 Stemmen)
    12-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Drukke dinsdag!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Van bij het begin zijn we er vandaag keihard ingevlogen. Op hun nuchtere maag onmiddellijk een dictee over thema 4. (Inderdaad onaangekondigd) gevolgd door een rekenles over de Omtrek.
    Eens de speeltijd voorbij, stond de aangekondigde toets meetkunde ( ruit,vierkant en rechthoek) geprogrammeerd.
    Nog voor de leerlingen konden ademen lag ook de nieuwe begrijpend lezentekst voor hun neus.
    Ondertussen had ik de leerlingen ook uitgelegd wat ik verwacht van de toets van onderwerp en persoonsvorm. Zoals in eerder bericht gemeld, zolang de leerlingen niet minstens 9.5 halen blijven we over dit onderwerp toetsen. De puntenbeoordeling werkt als volgt. De beste score zal bewaard worden en bij de rapportcijfers geteld.
    Als ze meer dan drie toetsen nodig hebben om een goede score te halen, wordt wel het gemiddelde genomen.
    Dit gezegd zijnde, stond het namiddagprogramma al voor de deur. Tijdens de godsdienstles werd er uitvoerig gesproken over de themaprent en ook het aansluitende verhaal kon op veel speeksel rekenen.
    Na de godsdienstles werd de leestekst begrijpend lezen nog even hernomen. Tot slot stond het vervolg van ons wo bundeltje op het programma.
    Afsluiter was een klassieker; Een Duupjesverhaal!

    Agenda:
    taak: taal: Tekst ' De benzinepomp' voorbereiden 14/01
    lessen: taal: dictee woordpakket 9  13/01
                      onderwerp en persoonsvorm 13/01
              WO: de tijd staat nooit stil 13/01
    niet vergeten: leescontract

    WO is het doorlezen van de bundel tot waar we gekomen zijn.

    Tot morgen,
    Meester Joeri

    12-01-2010 om 18:50 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Swimming day

    Goedenavond beste lezer(es),

    Een maandag in de zwemweek is voor mij altijd plezant. Dan moet ik weinig typen
    Deze ochtend de kopjes geteld en vastgesteld dat we niet compleet waren. 2 Leerlingen moesten verstek geven voor vandaag.
    In het zwembad heeft juf Dorien een heel lesuur lesgegeven in het diepe water. Achteraf was de juf zeer tevreden over jullie kids.
    Na de speeltijd hebben we les 8 van rekenen aangepakt en dit verspreidt over de dag.
    De middagspeeltijd was voor velen het signaal om elkaar een uur lang te bekogelen met sneeuwballen en andere sneeuw.
    Niveaulezen gevolgd door het vervolg van les 8, agenda schrijven en verder werken aan het wo thema: " De tijd staat nooit stil" en de namiddag was gepasseerd. Zou bijna vergeten dat we ook nog een toets gedaan hebben over persoonsvorm en onderwerp. Ben wel van plan van zolang niet iedereen tien op tien  haalt, deze toets te herhalen.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 76 oef 4-5 12/01
                         blz  77 oef 8-9 12/01
    lessen: rekenen: rechthoek,ruit, vierkant 12/01
              taal: dictee woordpakket 9 13/01
    niet vergeten: leescontract

    Voorts niets speciaal te melden. Tot morgen dus.
    Groetjes meester Joeri

    11-01-2010 om 19:46 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    08-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gped of kwaad
    Goedenavond beste lezer(es),
     
    Blok5 les 7 bestond uit breuken berekenen, cijferend optellen, handig rekenen, ...
    De taalles begon met een luistertoets, gevolgd door een herhaling van het onderwerp en de persoonsvorm. Blijkt dat nog heel veel kinderen het verschil niet kennen tussen het onderwerp en de persoonsvorm enerzijds en de noemvorm en stam anderzijds.
    Daarom krijgen de leerlingen maandag een toets over het onderwerp en de persoonsvorm.
    Het laatste uur van de voormiddag zijn we begonnen met het nieuwe godsdienstthema: ' Gewetensvol handelen' met als eerste onderwerp : ' Goed en kwaad'. De actualiteit van vandaag ( moordende leraar!) kwam geregeld aanbod.
    Na de middag stond een uurtje lichaamsbeweging op het programma. Afsluiter van de dag bestond uit het knutselen van een jaarkalender.
    Agenda:
    taak: taal: verbeteren woordpakketschrift 11/01
    lessen: taal: dictee woordpakket 9  13/01
                     onderwerp en persoonsvorm 11/01
              rekenen: ruit, vierkant, rechthoek 12/01
    niet vergeten: zwemmen, toetsen , leescontract (vergeten te zeggen in de klas!)

    Zo de eerste week zit erop. Een week waar er toch een serieus wat veranderd is, een leuke verandering weliswaar, maar toch een verandering. ( Julie)
    Heb wel de indruk dat de goede werkersmentaliteit die er voor de vakantie was, bij sommige nog een beetje zoek is. Hoop natuurlijk dat het snel terugkeert.
    Tot volgende week en prettig weekend.
    Groetjes meester Joeri


    08-01-2010 om 20:34 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs