Men heeft maandag 18 januari 2010 als " Blue Monday" getiteld om tal van redenen. Ik vrees dat deze titel alleen maar bevestigd kan worden door de gebeurtenissen van vandaag. Het begon nochtans allemaal heel goed. Na de taakverdeling werd de toets van onderwerp, persoonsvorm en andere vervoegingen klassikaal individueel geanalyseerd en geremedieerd. Als inleiding van de rekenles omtrent oppervlakte, hadden we de 10 provincies van België herhaald en ingekleurd. De leerlingen kregen zicht op het begrip ' Oppervlakte' en cm². Een werkblad zorgde voor de schriftelijke inoefening. Wat er zich dan in de speeltijd heeft afgespeeld is mij nog altijd een raadsel, maar om één of andere reden waren een aantal leerlingen die zich niet zo goed meer voelden. Buikpijn, hoofdpijn, ... werd vaak gesignaleerd. Om 11.52 sloeg het noodlot toe. Een leerling had overgegeven in de klas. Op de bank, in de gang... Een leuke activiteit voor tijdens de middag: opkuisen. Gevolg een eerste leerling die naar huis ging. Nadien zijn er nog 4 gevolgd. Ook juffrouw Veerle had vorige nacht last van overgeven, zou er dan toch iets rondgaan op school? De resterende 21 leerlingen kregen in de namiddag nog taal, godsdienst en W.O., maar het gespreksonderwerp bleef de zieke kinderen. agenda: taak: rekenen: contractwerk blok 5 22/01 W.O. : verjaardag 19/01 lessen: rekenen: grote toets blok 5 22/01 taal: gedicht: Schuif de trap eens opzij' 21/01 dictee woordpakket 10 19/01
Hopelijk zijn er morgen al een aantal terug en vallen er nog niet meer af. Onze klasmascotte zorgt alleszins voor hulp.
Deze ochtend begonnen met een serieuze zoektocht naar twee taalsignaalschriften. Blijkbaar zijn er dieven in de klas, want twee schriften zijn verdwenen. We hebben de klas ondersteboven gedraaid, maar niets gevonden. Hopelijk komen deze schriften zeer snel terecht, want het is zeer vervelend. Na deze zoektocht hebben we de laatste hand gelegd aan onze eerste wiskundeschrift (op enkele oefeningen na). Vervolgens kregen de leerlingen een toets waarbij alles wat ze voor taal moesten leren verwerkt zat. Dat wil zeggen stam van de werkwoorden weergeven, de juiste vorm in de zin plaatsen en onderwerp en persoonsvorm aanduiden. Alvorens het middagmaal werd geserveerd kregen de leerlingen een leuk versje van A.M.G. Schmidt te horen. De leerlingen worden verondersteld dit gedichtje naar voor te brengen op donderdag 21 januari. Ze doen dit per twee. Vrijdagnamiddag eerste lesblok is altijd lichamelijke opvoeding. Vandaag onder de leiding van meester Robin, want juf Dorien was ziek. Als afsluiter van de dag, hebben de leerlingen geknutseld. Het is te zeggen de voorbereidingen getroffen van een volgend werk en verder afgesproken hoe ze hun gedicht naar voor gaan brengen. Agenda:
We zitten ondertussen met onze school al aan zeven pootjes voor de dopjes. Eén pootje komt overeen met 100 kg , dus dat is al niet zo slecht he. Het dopjesteam kwam vandaag in actie om de verzamelde dopjes in de bestelwagen te laden. De reporter ter plaatse heeft daar uiteraard beeldmateriaal van. Tot maandag en prettig weekend, Groetjes meester Joeri
Een beetje later dan gewoonlijk, maar omstandigheden hebben daar toe geleid. Heb nog wat verbeterwerk liggen, dus zal het zeer kort houden. Deze morgen begonnen met het afwerken van les 10. De leerlingen hadden vergelijkingstabellen goed geoefend, waardoor dit allemaal zeer vlot vooruit ging. Als extra inoefening hebben we een aantal oefeningen opengelaten zodat ze thuis verder kunnen inoefenen. Na de speeltijd hebben we twee toetsen gedaan. Alletwee in het taalgebied. Eentje luisteren en een aangekondigde begrijpend lezen toets. Na de middag is er een stevige herhaling gegeven van het correct vervoegen van werkwoorden. Dan was het tijd voor de wissel, de leerlingen van mijn klas trokken bij juffrouw Veerle voor een leuke zangstonde. Als afsluiter van de dag is het eerste werkblad van het godsdienstthema gemaakt en werd er voorgelezen uit het boek ' De GVR' van Roald Dahl.
Van bij het begin zijn we er vandaag keihard ingevlogen. Op hun nuchtere maag onmiddellijk een dictee over thema 4. (Inderdaad onaangekondigd) gevolgd door een rekenles over de Omtrek. Eens de speeltijd voorbij, stond de aangekondigde toets meetkunde ( ruit,vierkant en rechthoek) geprogrammeerd. Nog voor de leerlingen konden ademen lag ook de nieuwe begrijpend lezentekst voor hun neus. Ondertussen had ik de leerlingen ook uitgelegd wat ik verwacht van de toets van onderwerp en persoonsvorm. Zoals in eerder bericht gemeld, zolang de leerlingen niet minstens 9.5 halen blijven we over dit onderwerp toetsen. De puntenbeoordeling werkt als volgt. De beste score zal bewaard worden en bij de rapportcijfers geteld. Als ze meer dan drie toetsen nodig hebben om een goede score te halen, wordt wel het gemiddelde genomen. Dit gezegd zijnde, stond het namiddagprogramma al voor de deur. Tijdens de godsdienstles werd er uitvoerig gesproken over de themaprent en ook het aansluitende verhaal kon op veel speeksel rekenen. Na de godsdienstles werd de leestekst begrijpend lezen nog even hernomen. Tot slot stond het vervolg van ons wo bundeltje op het programma. Afsluiter was een klassieker; Een Duupjesverhaal!
Agenda: taak: taal: Tekst ' De benzinepomp' voorbereiden 14/01 lessen: taal: dictee woordpakket 9 13/01 onderwerp en persoonsvorm 13/01 WO: de tijd staat nooit stil 13/01 niet vergeten: leescontract
WO is het doorlezen van de bundel tot waar we gekomen zijn.
Een maandag in de zwemweek is voor mij altijd plezant. Dan moet ik weinig typen Deze ochtend de kopjes geteld en vastgesteld dat we niet compleet waren. 2 Leerlingen moesten verstek geven voor vandaag. In het zwembad heeft juf Dorien een heel lesuur lesgegeven in het diepe water. Achteraf was de juf zeer tevreden over jullie kids. Na de speeltijd hebben we les 8 van rekenen aangepakt en dit verspreidt over de dag. De middagspeeltijd was voor velen het signaal om elkaar een uur lang te bekogelen met sneeuwballen en andere sneeuw. Niveaulezen gevolgd door het vervolg van les 8, agenda schrijven en verder werken aan het wo thema: " De tijd staat nooit stil" en de namiddag was gepasseerd. Zou bijna vergeten dat we ook nog een toets gedaan hebben over persoonsvorm en onderwerp. Ben wel van plan van zolang niet iedereen tien op tien haalt, deze toets te herhalen. Agenda: taak: rekenen: blz 76 oef 4-5 12/01 blz 77 oef 8-9 12/01 lessen: rekenen: rechthoek,ruit, vierkant 12/01 taal: dictee woordpakket 9 13/01 niet vergeten: leescontract
Voorts niets speciaal te melden. Tot morgen dus. Groetjes meester Joeri
Blok5 les 7 bestond uit breuken berekenen, cijferend optellen, handig rekenen, ... De taalles begon met een luistertoets, gevolgd door een herhaling van het onderwerp en de persoonsvorm. Blijkt dat nog heel veel kinderen het verschil niet kennen tussen het onderwerp en de persoonsvorm enerzijds en de noemvorm en stam anderzijds. Daarom krijgen de leerlingen maandag een toets over het onderwerp en de persoonsvorm. Het laatste uur van de voormiddag zijn we begonnen met het nieuwe godsdienstthema: ' Gewetensvol handelen' met als eerste onderwerp : ' Goed en kwaad'. De actualiteit van vandaag ( moordende leraar!) kwam geregeld aanbod. Na de middag stond een uurtje lichaamsbeweging op het programma. Afsluiter van de dag bestond uit het knutselen van een jaarkalender. Agenda: taak: taal: verbeteren woordpakketschrift 11/01 lessen: taal: dictee woordpakket 9 13/01 onderwerp en persoonsvorm 11/01 rekenen: ruit, vierkant, rechthoek 12/01 niet vergeten: zwemmen, toetsen , leescontract (vergeten te zeggen in de klas!)
Zo de eerste week zit erop. Een week waar er toch een serieus wat veranderd is, een leuke verandering weliswaar, maar toch een verandering. ( Julie) Heb wel de indruk dat de goede werkersmentaliteit die er voor de vakantie was, bij sommige nog een beetje zoek is. Hoop natuurlijk dat het snel terugkeert. Tot volgende week en prettig weekend. Groetjes meester Joeri
Deze ochtend op één uiterzondering na, iedereen op tijd op school. Prima! De goden bedankten ons hiervoor met een kapotte verwarming. Tot aan de kleine speeltijd hebben we bibberend les gegeven en gevolgd. Gelukkiglijk na de speeltijd was alles hersteld en konden we weer op een aangename manier in de klas verblijven. De les rekenen van vandaag was dan ook toepasselijk, nl negatieve getallen! Na de speeltijd ging de veroveringstocht op het kleine spellingsboek weer verder. Thema 4 behoort tot het verleden. Het belsignaal van de middagspeeltijd gaf ook het teken voor het terugkrijgen van de eerste behaalde punten in de tweede trimester, ( punten nog niet te bekijken, want boek ligt nog in de klas voor verbetering les taalgebruik) gevolgd door het aanvullen van de taalgebruikles. Vervolgens een goede slag gegeven in het bundeltje W.O. : ' De tijd staat nooit stil' om de dag te eindigen met een doorschuifsysteem. Juffrouw Veerle pakte naar goede gewoonte de zang voor haar rekening, bij mij stond de vervoeging van een persoonsvorm centraal. Afsluiter van de dag was vandaag de klassieker van Urbanus ' Ge moogt naar huis gaan', dat leidde tot grote hilariteit onder de leerlingen. Agenda: taak: rekenen: negatieve getallen 8/01 taal: woordpakket 9 8/01 lessen: taal: dictee woordpakket 9 13/01 rekenen: ruit, vierkant, rechthoek 12/01 niet vergeten: agenda, turnzak
Vandaag een paar kiekjes van onze kerststal die morgen voor het laatst dit schooljaar op de tafel zal staan. Groetjes en tot morgen, meester Joeri
Deze morgen, hoe kon het ook anders..., begonnen met het verhaal over de " Drie wijzen". De drie koningen bij onze stal geplaatst en onmiddellijk onze schouders onder les 5 geplaatst. Na de speeltijd stond een les spelling in de spelwegschrift op het menu. Aangezien Julie, de nieuwe leerlinge, in haar vroegere school niet werkte met spelweg , was een korte inleiding en beschrijving omtrent de manier van werken aangewezen. Julie kreeg ook het blaadje van woordpakket 9 in de schrift geplakt en de uitleg dat ze deze woordjes tegen vrijdag 2x moet geschreven hebben. Volgende week woensdag hebben de leerlingen dan dictee over dit woordpakket. Tot slot hebben we zeer kort het nieuwe W.O. thema aangeraakt. Het thema nu is " De tijd staat nooit stil"
Agenda: taak: Rekenen: les 5 oef 1,2,5 en 6 7/01 taal: woordpakket 9 8/01 lessen: taal : dictee woordpakket 9 13/01 niet vergeten: /
Tot morgen, Meester Joeri
PS Zou er toch even op willen wijzen dat er vandaag 8 leerlingen te laat op school waren, gisteren 6... En er zijn er die frequent te laat komen. Eénmaal kan altijd, maar op regelmatige basis kan niet meer door de beugel. Dus vraag ik met de nodige aandrang breng of stuur uw kinderen tijdig naar school. De bel gaat om 8.55 en om 9.00 beginnen de lessen. Alvast bedankt!
Zoals je al kon afleiden uit de titel, stond vandaag de verwelkoming van Julie centraal! Julie komt ons klasje vervoegen en daar zijn we natuurlijk blij mee. Niet alleen omdat het een supertof meisje is, maar ook dat het meisjestotaal in onze klas wordt verhoogd. Deze ochtend zijn we gestart met het kennismaken met Julie. Na dat de meester en de oorspronkelijke leerlingen zich hadden voorgesteld, was het de beurt aan Julie. Voor de nieuwsgierigen onder jullie, Julie heeft tot aan de kerstvakantie in RC gezeten. Haar broers zitten in Sint - Angela, dus was ook haar voor de stap zeer snel gemaakt. Haar hobby is paardrijden en ze woont in Ternat. (Kiekjes volgen onderaan het verslag!) Na de uitgebreide koffieklets zijn we er ingevlogen met meetkunde. Herkennen en tekenen van rechthoeken, vierkanten en ruiten. Tijdens de namiddag stond taal centraal. Eerst een 5tal bladzijdes over de verenkelings - en verdubbelingsregel, na de speeltijd de toets begrijpend lezen. Afsluiter van de dag was verhuizen van plaats. Agenda: taak: Rekenen: blz 13,14 afwerken ( zie mapje) 6/01 lessen: / niet vergeten: /
Aan de ouders van Julie, Als jullie de agenda van de dochter hebben gelezen, dan zullen jullie waarschijnlijk ook dit lezen. Dagelijks zet ik een verslagje + de agenda + foto's op het net. Dus als er soms iets niet duidelijk is, kan je hier altijd nog eens komen checken.
De lessen zijn terug begonnen, dus ook de weblog wordt opnieuw geschreven. Eerst wil ik langs deze weg alle lezers en andere -essen, een spetterend en boordevol geluk 2010 wensen met veel gelach en weinig tranen. Het verslagje dan:
Deze morgen naar school gegleden, een beetje later als anders op school toegekomen. ( blijkbaar niet de enige, de laatste leerlinge was in de klas om 9.15) Onmiddellijk een aantal administratieve zaken op punt gezet ( taakverdeling, bonnetjes, warme maaltijden, ...) En dus met serieuze vertraging begonnen aan de rekenles. Blok 5 les 2 verbeterd en verder aangevuld. Tijdens de vakantie had ik een vijftal kartonnen dozen vol dopsels komen plaatsen in de klas, die uiteraard zeer enthousiast onthaald werden door de sorteerders. Na de speeltijd stond begrijpend lezen op het programma. Voorbereiding op de toets van morgen. In de godsdienstles zijn we op zoek gegaan naar de betekenissen van het woord ' ster'. Na de middag hebben we les 3 van rekenen afgewerkt en verbeterd. Dan zijn we samen op zoek gegaan naar een andere bankopstelling in de klas. Waarom hoor ik u al denken? Wel zeer eenvoudig, morgen wordt onze klas uitgebreid naar 26 leerlingen. Dus hebben we een beetje moeten puzzelen om voor iedereen , in de mate van het mogelijke, voldoende plaats te voorzien. Agenda: taak: / lessen: Taal: Wonen en wonen is twee voorbereiden 5/01 niet vergeten: rekening!
Het is een feit! De eerste trimester is voltooid verleden tijd, de resultaten zijn gekend, de geschenkjes verdeeld, ... Tijd om even kort de balans op te maken. We hebben in ons klasje al veel en mooie dingen mogen meemaken, ook mindere. Gelukkig wegen die mindere niet op tegen al dat moois. Er is een goede sfeer in de klas, iedereen is bereid om elkaar te helpen, er wordt relatief goed "geluisterd". Laat ons hopen dat we de rest van het schooljaar ook op deze manier kunnen voortzetten. Laatste verslagje van het jaar nu! Deze morgen samen met 4B geoefend voor de misviering, naar de misviering getrokken, een lekkere koffiekoek en warme chocomelk, middagmaal, rapporten en geschenkjes uitdelen, trefbal en tot slot opruimen van de klas. In een notedop het programma van vandaag. Geniet nog van de foto's en aan ieder prettige eindjaarsfeesten gewenst. PS Bedankt voor de leuke geschenkjes! Groetjes Meester Joeri
Zoals u merkt een live verslagje vanuit de klas. Het hoofdonderwerp tijdens deze donderdag is uiteraard de sneeuw, waar onze kapoenen intensief hebben kunnen genieten. Voorts hebben we de nieuwjaarsbrieven verder afgewerkt, het liedje voor de kerstviering ingeoefend en gezelschapspelletjes gespeeld. Ik wil toch even de aandacht vestigen aan de leuke attentie die de mama van Arne gemaakt heeft, namelijk een kersthuisje van koek en ander snoepgoed. Tof dat zij zich daarvoor heeft ingezet. De kinderen hebben het met veel plezier opgesmuld. Nog enkele praktische zaken voor morgen: Morgenvoormiddag staat er een kerstviering op het programma gevolgd door het opsmullen van een koffiekoek en het slurpen van lekkere warme chocolademelk. Wij houden in de klas ook nog een gezellig samenzijn, waar de pakjes aan elkaar worden uitgedeeld. Nadien krijgen de leerlingen hun rapport en krijgen ze nog kerstmanparcours voorgeschoteld.
Morgen geen warme maaltijden en allemaal een zaklamp mee! Groetjes Meester Joeri PS bekijk ook volgende foto's
Een zeer kort verslagje want de opdracht deze voormiddag bestond uit nieuwjaarsbrieven schrijven en nog eens nieuwjaarsbrieven schrijven. Bij sommigen ging het heel vlot, bij anderen trekken en duwen. Vooral concentratie om alles correct te schrijven was voor velen een probleem. Morgenvoormiddag wordt er ook nog verder gewerkt aan de brieven, gaan de kinderen oefenen voor de kerstviering van vrijdag en knutselen rond kerst. In de namiddag hebben we een gezelschapspelletjesnamiddag voorzien. De kinderen mogen een spelcomputer meebrengen, wel op eigen risico en onder de voorwaarde dat ze samen met anderen kunnen spelen. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: toetsen, gezelschapspel
Geen foto's getrokken vandaag, maar we maken dat de komende dagen ruimschoots goed! Groetjes meester Joeri
De duiven vielen laat deze morgen, maar uiteindelijk om kwart over negen kwam de laatste binnengewandeld. De kinderen werden onmiddellijk geconfronteerd met de toets van domeinoverschrijdende doelen van gisteren en de meeste kwamen tot de vaststelling dat er nogmaals een toets op dit vakonderdeel moest gedaan worden. Zo gezegd, zo gedaan. De kerstafspraak die ik met hen maakte was simpel, de hoogste score van beide toetsen komt op het rapport. Na de toets stonden er nog een aantal rekenoefeningen in de werkschrift op het programma, zodat ik de toetsen van Mathias samen met hem kon inhalen. Na de voormiddagspeeltijd hebben we op een rustig tempo onze taalwerkschrift op punt gezet. In de namiddag stond het toneelstuk ' Antoon & Mirabella' op het programma. Wij te voet naar De Ploter en ook terug. Voor een korte commentaar op het toneelstuk verwijs ik jullie door naar dochter of zoonlief. Terug op school gekomen, restte er ons nog enkel het schrijven van de agenda en huiswaarts keren. Zou graag toch nog even wijzen op het in orde brengen van de administratie. Zou u alstublieft zo vriendelijk willen zijn om dit tegen morgen, woensdag 16 december, ingevuld mee te geven aan uw kind? Alvast bedankt. Agenda: taak: rekenen: aanvullen blok 5 les 2 & 3 ( oefeningen zijn aangeduid) 16/12 lessen: / niet vergeten: zaklamp 18/12, toetsenmap
Zo weeral een dagje korter bij de vakantie. Morgen is het schrijven van de nieuwjaarsbrieventijd! Groetjes en tot morgen, Meester Joeri
We hebben er lang moeten opwachten, maar eindelijk is de koude daar. Ik hoop juist dat ze nog even wachten om sneeuwvlokjes te laten dwarrelen. Vanaf dit weekend, geen enkel probleem. Het verslagje dan... Deze morgen begonnen met de zwemles , een verkorte voormiddagspeeltijd en van onmiddellijk aan het werk. Eerst een toets domeinoverschrijdende doelen ( rekenverhalen), gevolgd door de aangekondigde toets van taalbeschouwing. Na de middag stond niveaulezen op het programma, stonden er vooraan 25 voordraagsters en voordragers een gedicht te verwoorden en werden allerlei losse blaadjes van rekenen en taal op de juiste plaats in de map gestoken. Verder kregen de kinderen een pak administratie voor de ouders mee. Agenda: taak: administratie in orde brengen 16/12 lessen: / niet vergeten: zaklamp 18/12, geschenkje, leescontract
Zo we hebben de laatste week voor de kerstvakantie ingezet... op naar Kerstmis !
Goedenavond of moet ik al zeggen goedenacht beste lezer(es),
Deze ochtend begonnen met de toets van blok 4. Tot mijn grote blijdschap kon ik vaststellen dat de meesten dit zeer goed voorbereid hadden. Na de kleine speeltijd een aantal werkblaadjes op de juiste plaats in de map gestoken en verder gewerkt aan onze mandala voor godsdienst. Vrijdagnamiddag staat er een lesblok turnen op het programma. Na deze lesblok hebben de kinderen de laatste instructies gekregen om hun toets voor maandag over persoonsvorm en het verschil tussen een gedicht en een gewone tekst. Afsluiter van de dag was het tekenen van " iets " uit Ternat. Dat kon een gebouw zijn, een plaats, ... Ondertussen werd er ook lotje getrokken voor de kerstgeschenkjes. Het is de bedoeling dat de leerlingen voor een andere reeds afgesproken leerling(e) een geschenkje kopen met een waarde tussen de 3 en de 5 euro. Volgende week vrijdag worden die aan elkaar gegeven. Je hoeft natuurlijk niet zolang te wachten om het geschenkje mee te nemen naar school. Het wordt verzameld onder onze kerstboombank. Agenda: taak: / lessen: taal: werkschrift blz 50 en 55/56 en toets wp 5,6,7 14/12 gedicht: ' Winterman...' 14/12 niet vergeten: toetsenmap, zwemmen, goede balpen.
Mag ik ook nog even de aandacht vestigen op het verzamelen van dopjes. Probeer ook mensen uit de nabije omgeving te mobiliseren om hun dopjes bij te houden en mee te geven naar school. Het is voor het goede doel! De balpen is nodig voor het schrijven van de nieuwjaarsbrieven.
Voor het eerst in mijn pendelcarrière Machelen - Ternat heb ik zodanige file gehad, dat ik vijf minuten te laat op school was. Gelukkig werden de kindjes goed opgevangen door mijne lieve collega juf Veerle, waarvoor dank. Groot was mijn blijdschap dan ook om vast te stellen dat het aantal leerlingen van de klas gestegen was naar 24. Enkel onze Mathias heeft nog veel last van koorts. Het lessenrooster werd dus al van in het begin omgedraaid, waardoor we occasioneel begonnen zijn met de toets van WO. Pas na de toets van WO zijn de rekenblaadjes bovengehaald en hebben we het erf van boer Kiekens geteld en driehoeken in de juiste categorie geplaatst. Spreken is ook een onderdeel op ons rapport en aangezien er nog geen punten op de lijst stonden geschreven werd het dringend tijd voor een toepasselijk gedicht. Geen al te lang, maar wel een gedicht waarin niet gerijmd wordt. Het uur voor de middag hebben we gespendeerd aan het oefenen van het gedicht. Maandag aanstaande worden de kinderen verondersteld dit uit het hoofd naar voor te brengen. ( Attributen mogen altijd gebruikt worden!) De namiddag bestond hoofdzakelijk uit taalvakken. Het eerste gedeelte werden een aantal leerlingen uit de klas gehaald om extra inoefening omtrent open en gesloten lettergreep te krijgen bij juffrouw Greet. Ondertussen werd in de klas geoefend op het maken van persoonsvormen. ( Laatste deel van het blad is huistaak) Tot slot hadden we nog een begrijpend lezentoets staan, die na voorbereiding in de klas ... onmiddellijk werd getoetst. De laatste tien minuten is geprobeerd om een zekere kerstsfeer te ontwikkelen. Agenda: taak: taal: persoonsvorm 11/12 rekenen: contractwerk blok 4 11/12 lessen: rekenen: grote toets blok 4 11/12 taal: gedicht: Hoera, winterman is op komst! 14/12 niet vergeten: agenda; brief ouderraad
Nog steeds zijn niet alle brieven binnen! Een goede voorbereiding voor de rekentest van morgen is een must!
Deze morgen telefoon gekregen van de mama van Stijn met de boodschap dat hij ziek is, ik dacht: Oei, oei, dat beloofd! Gelukkig zag ik Anne - Sophie terug in de rij staan, zodat we toch met 21 konden starten. Er is vandaag een beter gevolg gegeven aan mijn oproep voor kerstversiering, waarvoor dank allemaal. De kerstlichtjes zijn geweven tussen de kapstokkenwasdraad ( zie foto) en ook de zingende kerstman heeft zijn plaats gekregen. Voorts zit er nog een kerstman op ons bord en hebben we al feestartikelen. Het ziet er goed uit voor ons kerstfeestje van volgende week. Bon, een mens zou al vergeten dat er ook nog gewerkt moest worden. De rekenles bestond uit afwerken van de herhalingsblaadjes over de driehoeken ( oefening komt ook voor op de toets van vrijdag) en het kloklezen in ons contractwerk! Na de speeltijd stond onze toets van woordpakket 8 op het programma. Voor sommigen blijft een werkwoord vervoegen een helse opdracht. Dan was het tijd voor de grote ' Waar ik woon, waar anderen wonen' quiz, waar de kandidaten elkaar het vuur aan de schenen leggen om zoveel mogelijk vragen te kunnen stellen. Opvallend was dat vele leerlingen tactisch te werk gingen en probeerden om de " vergeetachtigen" onder ons te bestoken met vragen. Maar die mensen waren , tot mijn grote vreugde, zeer goed voorbereid op wat komen ging. Hoop dat de lijn wordt doorgetrokken voor de toets van morgen. Agenda: taak: rekenen: blok 4 contractwerk 11/12 lessen: WO: " Waar ik woon, ..." 10/12 rekenen: grote toets blok 4 11/12 niet vergeten: toets, brief ouderraad
Heb tot op heden nog maar 14 van de 22 brieven van de ouderraad binnen, kunt u er alstublief voor zorgen dat dit zo snel mogelijk in orde is? Alvast bedankt. Morgen zou in principe Emma terugkomen naar school.. Ik hoop dat de rest snel volgt. Groetjes en tot morgen, Meester Joeri
Het wordt erg in de klas. Deze morgen zijn we de dag begonnen met 23 leerlingen ( 2 reeds ziek) en op het eind van de dag waren er nog 21 over. Het lijkt er steeds meer en meer op dan ziektekiemen en andere microben zich geweldig voelen in onze klas. Hopelijk houdt iedereen stand.
Deze morgen het rekenuurtje begonnen met de toets over veelhoeken en vierhoeken, gevolgd door de driehoeken bekeken volgens de zijden. ( Nog niet helemaal afgewerkt!) De taallessen vandaag stonden volledig in het teken van het werkwoord: noemvormen, persoonsvormen, stam, ... en niet te vergeten het aanduiden van onderwerpen in de zin. Tijdens de WO les werd de leerstof voor de toets herhaald en de opdracht voor morgen ( een vijftal goede vragen noteren i.v.m. het thema) uitgelegd. Elk vrij moment dat we hadden, werd dan nog eens gespendeerd aan het oplossen van het contractwerk. Echt wel hard gewerkt vandaag! Ik zou nog bijna vergeten dat een aantal handige playmobilharry's onze kerststal in elkaar hebben gestoken, waarvoor dank. Zou toch nog graag eens een oproep doen voor de brieven van de ouderraad, de helft van de brieven is nog maar binnen. Geef ze alstublieft zo snel mogelijk binnen.
agenda: taak: W.O.: 5 vragen over bundel " Waar ik woon, ..." 9/12 rekenen: contractwerk blok 4 11/12 lessen; taal: woordpakket 8+ herhalingsles 2 9/12 W.O.: " Waar ik woon, ..." 10/12 rekenen: grote toets blok 4 11/12 niet vergeten: brief ouderraad; kerstversiering?
De kerstversieringsoproep van gisteren was niet echt een succes, daarom vandaag opnieuw. Hieronder nog een aantal foto's van vandaag. Verzorg de kindjes goed; Groetjes Meester Joeri
Op weg naar kerstmis... maar de weg is nog hobbelig!
Goedenavond beste lezer(es),
Uw dagelijkse verslaggever zit weer voor zijn computer en dat betekent "Weblogtime" Deze morgen eerst een aantal administratieve aangelegenheden in orde gebracht zoals daar zijn : Taken verdelen, leerlingen een punt bijgeven of aftrekken bij het moeilijke woordendictee ( mea culpa!),... Hen er ook attent op gemaakt dat deze week qua toetsen nog zeer intens zal zijn ( en misschien begin volgende week ook nog!) Les 10 van rekenen, die uit 4 bladzijden bestond, volledig uitgelegd en de moeilijkere oefeningen samengemaakt. Na de speeltijd hebben we geleerd over sleutelwoorden a.d.h.v. reclameadvertenties. De klok van enen voorbij , gingen de leerlingen zelfstandig aan het werk in hun rekenschrift met als opdracht vervolledigen van les 10. ( Niet afgewerkt, verder afmaken thuis) Voor de WO. les hebben we de Vlaamse provincies aangeduid op een blinde kaart en de provinciehoofdsteden opgeschreven. Een invultekst over België als koninkrijk was de laatste opdracht voor het WO thema 'Waar ik woon, waar anderen wonen' . De laatste opdracht betekent ook dat de toets zeer nabij is. Juffrouw Veerle en ik hebben afgesproken om de toets van WO te laten doorgaan op donderdag aanstaande. Ik besef zeer goed dat er niet teveel tijd tussen is, maar het kan niet anders. De leerlingen hebben vandaag ook hun contract gekregen voor rekenen. Dit moet afgewerkt zijn tegen vrijdag, want vrijdag krijgen ze grote toets van blok 4. Er zal deze week op geregelde tijdstippen gewerkt worden aan het contractwerk in de klas. De leerlingen hebben ook aangeduid welke bladen ze nog niet mogen maken. agenda: taak: rekenen: afwerken blok 4 les 10 08/12 contractwerk blok 4 11/12 lessen: taal: woordpakket 8 8/12 rekenen: veelhoeken en vierhoeken 8/12 grote toets blok 4 11/12 WO: waar ik woon, waar anderen wonen 10/12 niet vergeten: brief ouderraad
Als er mensen zijn die thuis nog leuke kerstslingers of andere gagdets liggen hebben en zo vriendelijk willen zijn om deze aan de klas te lenen, dan mag je dat altijd meegeven aan dochter of zoonlief.