Wegens nog drukke activiteiten op deze donderdag ( vergadering op school) zal ik het verslagje vandaag moeten beperken tot de agenda. Mijn excuses hiervoor. Leren: rekenen: toets getallenkennis 18/10 toets hoofdrekenen 21/10 toets cijferen 22/10 taal: dictee thema 2 les 3 en 4 22/10
Vandaag een korte, maar krachtige voormiddag achter de rug. We begonnen onze dag met een herhaling rond gewicht: kilogram en gram. Ikzelf had een aantal producten meegenomen ( zoals rijst, frosties, tagiatelli, een zak aardappelen, ...) die door de leerlingen geschat en gewogen werden. Verder werden er omzettingen gemaakt in de verhoudingstabel. Deze keer waren we voor de ict les de tweede groep, waardoor onze les verspreid was over een deel voor de speeltijd en een deel na. De kinderen hadden gisteren reeds een werkblaadje ronde de boekenbeesten gekregen en mochten deze opdrachten oplossen aan de hand van de website. Een stroompanne strooide nog roet in het eten, zodat het mogelijk is dat sommige leerlingen hun opdracht niet hebben afgekregen. Graag de opdrachten thuis afwerken, we werken hiermee verder in de toekomst. Als dat niet zou lukken of mogelijk zijn, kunnen de opdrachten op de klascomputer opgelost worden. Agenda: leren: rekenen: toets getallenkennis 18/10 taal: dictee thema
2 : les 1 en 2 17/10 doen: taal: Bloontaak 21/10 spreektaak
18/10 info, foto's, ... rond talenten 17/10 Brieven wafels verkopen.
De tweede maal dat ik de weblog schrijf vandaag. Net toen ik het verslagje wou toevoegen, geen verbinding meer en al wat ik reeds geschreven had foetsie!!! Gelukkig heeft een leerkracht veel tijd op dinsdagavond Vanmorgen startten we dus met rechten en lijnstukken die we evenwijdig, snijdend of loodrecht moesten tekenen. De taalles bestond net als gisteren uit een spellingsles, waarbij deze keer de leestekens de hoofdrol speelden. De kinderen kregen verschillende opdrachten waarin de leestekens ontbraken. Wij herstelden de leestekens in ere. De godsdienstles was dan weer partnerwerk. Onze vriendjes en vriendinnetjes kregen immers een kruiswoordraadsel voorgeschoteld, geholpen door een informatieblad in hun werkschrift. Alle in te vullen woorden stonden in teken van vergeving en verzoening. Eindelijk ( voor sommigen) deden we in de wo les aan verkeer. We bespraken onze eigen schoolomgeving en kwamen tot zinvolle, veilige aandachtspunten en oplossingen. Agenda: leren: rekenen: toets getallenkennis 18/10 taal: dictee thema 2 : les 1 en 2 17/10 doen: taal:
Bloontaak 21/10 spreektaak 18/10 info, foto's, ... rond
talenten 17/10 Brieven wafels verkopen.
De kinderen kregen vandaag twee bloontaken mee ( eentje van twee lessen geleden en eentje van de les van vandaag) Ze krijgen hiervoor tijd tot maandag.
We kunnen die goede daar misschien vanaf laten vandaag, want het weer is allesbehalve goed. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik al betere maandagen achter de rug heb. Ik verduidelijk: Desondanks het tijdig vertrekken met de wagen thuis deze ochtend bleek het niet mogelijk te zijn om voor negen uur op school te geraken. Het slechte weer, defecte wagens en ongevallen hadden hun invloed op de baan. Op zich nog geen probleem, maar vandaag kwam de vervanger van juf Tinne meester Marcel aan. De bedoeling was dat we die man gingen (de)briefen over het reilen en zeilen in het vierde leerjaar. Als klap op de vuurpijl lagen juf Tinne's handleidingen bij haar thuis. Duidelijker kan onze vriend Murphy en zijn wet niet zijn. Het betekende dat mijn lesplanning voor tijdens de voormiddag serieus in het water viel. Buiten het veranderen van plaats en zwemmen kwam er in de voormiddag niet veel meer uit. In de namiddag gaven we dan de geplande rekenles rond de liter en mocht ik dus met flesjes, potjes ... spelen. Om Murphy zijn wet nog wat meer glans te geven, gaf het kopieerapparaat er de brui aan zodat de taalles ook aangepast moest worden. Het werd afwerken van de spellingsles ipv de geprogrammeerde taalles. Afsluiten deden we met het uitdelen van verschillende paperassen ( bestelling nieuwjaarsbrieven, brief oudercontact, klasse voor ouders, ...) Agenda: leren: rekenen: toets getallenkennis 18/10 doen: taal: Bloontaak 15/10 spreektaak 18/10 info, foto's, ... rond talenten 17/10 Brieven Verduidelijking omtrent de taalopdracht tegen donderdag 17 oktober: We gaan een tientallentalentententoonstelling voorbereiden, waarbij de kinderen hun talent(en) gaan voorstellen door gebruik te maken van foto's, slogans, boeken, ... Wat de brieven betreft: Nieuwjaarsbrieven... Het briefje met de bestelling(en) en de aanspreektitel en cash geld worden aan mij bezorgd ten laatste tegen maandag 21 oktober. Graag zou ik alles in orde hebben tegen komende vrijdag 18 oktober.
Oudercontact ... Er werd ook een brief meegegeven waarop jullie vriendelijk uitgenodigd worden op het oudercontact van donderdag 7 november. ( De week na de herfstvakantie). Het oudercontact zal doorgaan van 16 uur tot 19 uur. Gelieve eveneens ten laatste op maandag 21 oktober het strookje naar school mee te geven. Ook hier zou ik graag alles in orde hebben tegen vrijdag 18 oktober. Ik laat dan volgende week in elke agenda een uur noteren waarop het oudercontact kan doorgaan. Maximum tien minuten per leerling(e). Gelieve deze tijdslimiet ook te respecteren!
Vanochtend begonnen met het verbeteren van de huistaak toepassingen. Alle oefeningen werden grondig besproken, aansluitend de toets. Verder in de les ging het over de structuur tussen verschillende getallen. De taalles was een spellingsles, we hadden nog een aantal oefeningen van de les hoofdletters af te werken en moesten dan ook nog de les rond werkwoorden starten. Omstreeks 11.30 was het dan tijd voor de frietjes. Iedereen smulde naar hartelust. De namiddagactiviteit was het verder werken aan de spellingsles. De kinderen kregen ook hun spreektaak tegen volgende week. De opdracht voor de spreektaak bestaat uit een bekend persoon beschrijven zonder dat je de naam bekend maakt. Verdere instructies vallen af te lezen op het blad van de spreektaak. Agenda: leren: / doen: taal: spelling: bloontaak 15/10 spreektaak 18/10 rekenen: huistaak 5 14/10 zwemmen, toetsen
Vanochtend begonnen met de toets lengtematen en een herhaling van de vier hoofdbewerkingen tot 1000 cijferen. Het eerste gedeelte vloog werkelijk voorbij. In het tweede gedeelte van de voormiddag verbeterden we eerst onze huistaak rond onderwerp en persoonsvorm. Als extra steun voor de toets bleef er op het bord van elk een voorbeeldzin staan. Na de toets taalbeschouwing stond ook nog een toets luisteren geprogrammeerd. Het namiddagprogramma was simpel, we keken in naar een film samen met de collega's van het vijfde leerjaar getiteld a knights tale. Ideaal om ontspannen naar de verschillende activiteiten in de middeleeuwen te kijken. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 11/10 Doen: taal: bloontaak 11/10 rekenen: rekenverhalen 11/10
Morgen krijgen de leerlingen toets toepassingen. Om deze toets goed voor te bereiden krijgen ze een gelijkaardige huistaak mee naar huis. De rekenverhalen op de toets zijn gebaseerd op de pagina's die u terugvindt op het huistaakblad. Als zij de heuristiek goed beheersen, is het juist een kwestie van goed uitrekenen. Hopelijk zal dit voor iedereen het geval zijn. Morgenmiddag zijn er dus frietjes voor onze meisjes en jongens. Dat wordt smullen.
Na het verder afwerken van onze herhalingsles hoofdrekenen (zie maandag) begonnen we aan de toets kloklezen tot op 5 minuten nauwkeurig. In tussentijd haalde ik nog geld op voor frietjes en wafels. (Nogmaals er wordt alleen geld opgehaald op woensdag en vrijdag!) Voor de toetsen WO was het wachten tot na de speeltijd. Er werd eerst gestart met de open boek toets ( de leerlingen mochten dus gebruik maken van hun materiaal), aansluitend de gesloten boek toets van thema 1 ( geen hulpmiddelen) Tijdens de godsdienstles begonnen we de tweede route. De kinderen lazen in hun werkschrift een pagina uit de " vergevingskrant" en de artikels werden besproken. Dat was het laatste wapenfeit voor de woensdagvoormiddag. Agenda: Leren: Taal: onderwerp
en persoonsvorm 10/10 rekenen: lengtematen 10/10 Doen: Wafels
verkopen Taal: Bloontaak 11/10 onderwerp en persoonsvorm 10/10 toetsen tekenen
Voor de toets taalbeschouwing met als item onderwerp en persoonsvorm, hebben de kinderen nogmaals een extra blaadje gekregen met daarop verschillende oefeningen rond onderwerp en persoonsvorm. Het leek ons een goede manier op deze leerstof te hehalen. Een aantal kinderen van juffrouw Tinne zullen tot en met vrijdag bij ons in de klas zitten. Alvast bedankt voor het begrip.
Tot morgen, Meester Joeri
PS in de artikels rond " Vergeving en verzoening' stond een artikel rond 50 jaar getrouwd
Vanochtend begonnen met twee toetsen. De toets spelling en een toets begrijpend lezen. Iedereen was net op tijd klaar voor de speeltijd. Na de speeltijd gingen we dan aan het rekenen. Deze keer ging de les over driehoeken. Het rubriceren van driehoeken volgens de zijden en de hoeken. Achteraf werden er oefeningen op een extra blad en werkschrift gemaakt. Tijdens de godsdienstles kregen de kinderen in hun leerwerkschrift een schilderij te bezichtigen getiteld " Kwaad in zich". Aan de hand van dit schilderij kwamen we tot een gesprek rond "kwaad zijn" op iets of iemand en het (eventueel) vergeven. De taalles draaide deze keer rond fictie en non fictie. Deze termen en hun betekenis werden eerst nog eens opgefrist. Vervolgens haalde ik een aantal fictie en non - fictie boeken uit onze bib en vertelden de kinderen welk soort boek het was. Zo kwamen we in hun taalboek terecht, waar er een aantal teksttypes aan bod kwamen. In hun werkschrift kwamen er nog meer types aan bod. Voor de WO toets(en) kregen de kinderen nog enkele tips mee. Agenda: Leren: WO: open - en gesloten boek toets 9/10 Taal: onderwerp en persoonsvorm 10/10 rekenen: kloklezen tot
op 5 minuten 9/10 lengtematen 10/10 Doen: Wafels verkopen Taal:
Bloontaak 11/10
Mag ik er nog even op wijzen dat het morgen de LAATSTE dag is om in te schrijven voor de frietjes. 3 euro voor frietjes, saus en een drankje en 4 euro als er nog een ijsje bijkomt.
Tot morgen allemaal en goed oefenen voor de toetsen!!!
Vanochtend was de rode loper uitgesmeten om alle leerkrachten in stijl te ontvangen. Het was immers zaterdag 5 oktober dag van de leerkracht. Alle leerkrachten werden verrast met een leuke attentie aan de klasdeur en er stonden ook lekkere ' sterren'koekjes in het leraarslokaal te wachten. Een aantal leden van de ouderraad hingen de door de leerlingen versierde sterren aan de deuren van het zaaltje. Om het verhaal compleet te maken was er ook nog een lieve mama, die het voormiddagtoezicht is komen overnemen. Aan allen vriendelijk bedankt. De kinderen heb ik vandaag eigenlijk niet veel gezien, want in het eerste lesblok had ik bespreking met zorgjuffen en CLB verantwoordelijke over een aantal kinderen van de klas. De leerlingen kregen een aantal rekenoefeningen die ze zelfstandig moesten oplossen. Het tweede gedeelte stond dan weer in het teken van spelling. De les van vorige vrijdag was nog niet helemaal afgewerkt en werd dus samen met de les van vandaag aangepakt. Vandaag was het centraal thema: ' Hoofdletters'. Na de middag hadden onze kids crea les van juf Edel. Het laatste gedeelte kregen we nog bezoek van Mario Demesmaeker die de bestelde gesigneerde boeken kwam bezorgen en gaf ik ene motivatiespeech voor het verkopen van de wafels. De kinderen brengen op woensdag en vrijdag geld voor de wafels mee naar school. Deze wafelverkoop geeft toch wat extra administratie, dus hou ik deze liever beperkt tot twee afgesproken dagen. Het onderste strookje wordt aan mij terugbezorgd met de naam en het adres goed vermeld. Het bovenste gedeelte is voor de koper, die hiermee een bewijs van aankoop heeft. Er staan de komende dagen/ weken toch nogal wat toetsen gepland, gelieve dus goed op te volgen en regelmatig oefenen. Agenda: Leren: WO: open - en gesloten boek toets 9/10 Taal: spelling: thema 1 8/10 onderwerp en persoonsvorm 10/10 rekenen: kloklezen tot op 5 minuten 9/10 Doen: Wafels verkopen Regenboogvis 8/10 Taal: Bloontaak 11/10
Zo, dan gaan we ons nu nog wat voorbereiden op de infoavond voor de zeeklassen. Aan allen die ik straks nog zal zien, tot straks... Aan de andere tot morgen!
Het verslagje van vandaag zal niet zo lang zijn. We begonnen de dag met onze toets breuken ( reeds verbeterd mee terug naar huis) en vervolgden met een les spelling. In deze les kwamen de kinderen in contact met banaanwoorden. Woorden waarbij de verdubbelingsregel dus niet van toepassing is. De enige regel bij deze woorden is dat je ze uit het hoofd moet kennen. Het laatste deel van de voormiddag gingen onze vriendjes en vriendinnetjes turnen met meester Floris. Dit kwam omdat we als afsluiter van het huidige WO thema een film lieten zien getiteld: " Kruistocht in spijkerbroek" waar een jongeman via een teletijdmachine in de periode van de kruistochten terechtkomt. Agenda: leren: WO: les 6: open en gesloten boek toets 9/10 taal:
spelling thema 1 8/10 rekenen: kloklezen
tot op 5 minuten 9/10 doen: rekenen: afwerken blz 30-31 7/10 taal:
Bloontaak 7/10 Afwerken regenboogvis 8/10
Door de afwezigheid van juffrouw Tine kregen we vandaag vijf extra leerlingen in de klas. Ons klasje zat goedvol. Het belette ons niet om na de " verhuis" er in te vliegen met de cijfertoets. Deze toets kostte behoorlijk wat tijd, waardoor de les van vandaag (rekenverhalen) niet volledig kon gegegeven worden. De taalles had weer een toffe inhoud. We hadden een soort "leesles" rond een stripverhaal. Dat vonden de kinderen geweldig interessant. Na de middag werd er volop aan WO gewerkt, zodat we het thema volledig konden afwerken. Afsluiten deden we met een bijbelverhaal " De ark van Noah". Agenda: leren: WO: les 6: open en gesloten boek toets 9/10 taal: spelling thema 1
8/10 rekenen: stambreuken en echte breuken 4/10 kloklezen tot op 5 minuten
9/10 doen: rekenen: afwerken blz 30-31 7/10 taal: Bloontaak 7/10 Afwerken
regenboogvis 8/10
Brief frietjes, toetsen tekenen
Tijdens de wo les werd de studiewijzer ook overlopen. Aangeraden is dat de leerlingen de suggesties en leerstof van de studiewijzer goed oefenen om een prima te presteren. Geld voor frietjes, als het kan, liefst vanaf maandag binnenbrengen. Ik heb vandaag ook een mailtje gekregen van Mario Demesmaeker en de boeken zijn besteld. Hij zou ze maandag of dinsdag aanstaande komen binnensteken. Als dat geen goede vooruitzichten zijn!
Samenvatting van de voormiddag is kort. Er is veel getest geweest. Zoals aangekondigd hadden we voor de kleine speeltijd leestesten. De kinderen werden klasoverschrijdend getest, elk op zijn of haar niveau. Eens de leestoets gedaan, kregen de kinderen hun eerste rekentoets van het jaar. Na de speeltijd werd het cijferend delen herhaald en kwamen we tot de vaststelling dat het schatten bij deze opdrachten niet zo evident is. ( Maal - en deeltafels zijn onontbeerlijk!!!) Er werd individueel afgewerkt in de rekenschrift. ( Staardelingen en de oefeningen hoofdrekenen van vorige les!) De snellere leerlingen onder ons werkten ook al verder aan hun regenboogvis ( tekening) Agenda: leren: WO: les 6: over vroeger BB blz14-15 3/10 taal: spelling thema
1 8/10 rekenen: stambreuken en echte breuken 4/10 cijferen: +,-,x tot
1000 3/10 doen: rekenen: huistaak 4 3/10 taal: Bloontaak 7/10 Afwerken regenboogvis 8/10
Het deed mij daarstraks enorm veel plezier, dat jullie nog eens aan de meester denken. De verrassing die jullie mij gaven, was fantastisch. Bedankt, Ik vond jullie ook geweldig! En allemaal nog veel succes in het vijfde leerjaar!!!
We begonnen onze dag traditiegetrouw met de rekenles. Deze keer was het onderwerp een breuk nemen van een getal. In drie fases ( concreet, schematisch en abstract) werd een breuk nemen van een getal opnieuw opgefrist. De oefeningen in het rekenschrift dienden zelfstandig te worden ingevuld. De snellere onder ons, werkten ook nog verder aan de hoofdrekenoefeningen van gisteren. Het taalgedeelte spelling was rijkgevuld met oefeningen. Onderwerp van deze les was verkleinwoorden en woorden met wr - en sj- . Door het groot aantal oefeningen werd de les verspreid over de voor en namiddag. In de godsdienstles begonnen we dan weer een nieuw thema : " Vergeving en verzoening". De eerste les draaide rond een verhaal dat zich afspeelde tijdens WO II. Een joodse jongen werd ondergebracht in een Vlaams gezin om te onkomen aan de Duitsers. De zoon van dit Vlaams gezin bekommerde zich om de jongen. De beste vriend van de Vlaamse jongen was ook op de hoogte. Op een dag vielen de Duitsers de klas binnen, uit angst verraadde de beste vriend van de Vlaamse jongen het joodse jongetje. Met alle gevolgen vandien... De beste vriend zocht achteraf, tevergeefs, naar vergeving bij zijn vriend. Die stond dat nooit toe ... Tijdens de WO les gingen we een burcht van naderbij bekijken via een tekst en een afbeelding van een kasteel. De kids leerden hoe het leven er aan toe ging in het kasteel en waar alle belangrijke vertrekken te vinden waren. Ook de kledij door de eeuwen heen, kwam even ter sprake. Afsluiten deden we met het onderscheid uit te leggen tussen een mening en een feit. Als les worden de kinderen verondersteld om in het bronnenboek blz 14-15 te lezen. Agenda: leren: WO: les 6: over vroeger BB blz14-15 3/10 taal: spelling thema 1 8/10 rekenen: + en - tot 1000 2/10 cijferen: +,-,x tot 1000 3/10 doen: rekenen: huistaak 4 3/10 taal: Bloontaak 7/10 nieuwsbrief/dag van de leerkracht
Gelieve de verschillende brieven aandachtig te lezen en wat de " Dag van de leerkracht" betreft zo snel mogelijk aan de leerlingen terug meegeven.
Morgen worden er in de voormiddag leestesten afgenomen en niet vergeten de eerste rekentoets! Zorg dat je voorbereid bent!!!
De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets
Goedenamiddag beste lezer(es),
Verslagje uit de klas, want deze avond personeelsvergadering. Vanochtend begonnen met de rekenles hoofdrekenen x en : tot 1000 ( buiten de maal - en deeltafels). Verschillende oplossingsmanieren passeerden de revue. Uiteraard kiest de leerling(e) zelf wat voor haar/hem de meest doeltreffende oplossingsmanier is. In de voormiddag kregen onze kids ook zwemmen van meester Floris. Na de middag begonnen we met ons nieuw taalthema getiteld " Tientallentalentententoonstelling". De eerste les ging over tongbrekers, wat voor de nodige hilarische toestanden zorgde. Er zijn de komende dagen, weken een aantal toetsen opkomst en deze werden besproken in het laatste gedeelte van de dag. Voorts kreeg ook het boek " Gehakt" zijn plaats in ons namiddagprogramma. Agenda: leren: wo : les 5 Dit is mijn huis 1/10 taal: spelling thema 1 8/10 rekenen: + en - tot 1000 2/10 doen: godsdienst: brief blz 45 1/10
Zou het mogelijk zijn om de strookjes ivm de infoavond rond de zeeklassen morgen mee te geven naar school? Alsook het geld voor kinderen die interesse hebben in het kopen van een boek van Mario Demesmaeker.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
PS Je mag de tongbrekers altijd eens demonstreren voor jullie kids!
Oh wat ben ik blij! Niet alleen omdat het weekend is, maar omdat onze auteur " Mario Demesmaeker" aan alle verwachtingen voldaan heeft. Hij bracht de kinderen niet alleen het ontstaan van een boek bij, maar leerde zich ook inleven in fragmenten uit zijn boek(en). Dit alles op niveau van de kinderen. Super! De foto's spreken boekdelen. Dat was het namiddagprogramma, maar in de voormiddag hebben we natuurlijk niet stilgezeten. De leerlingen werden deze ochtend getest op hun algemene kennis van de verschillende rekenonderdelen. Verder kregen ze ook een luistertoets te verwerken en kregen ze de toets van gisteren terug. Gelieve deze dan ook te handtekenen. Onze kids kregen ook een blaadje mee met twee boeken van Mario Demesmaeker. Er geldt zeker geen aankoopverplichting, maar wanneer we rechtstreeks bij Mario bestellen zijn de boeken sneller bij ons. Nog een pluspunt is dat Mario deze boeken signeert met een persoonlijke boodschap. Indien er interesse is, laat dan via uw dochter/zoon aan mij iets weten voor dinsdag. Dan stuur ik alle bestellingen door. Ik herhaal, er is geen aankoopverplichting. Ik stelde wel vast dat de kinderen heel enthousiast waren Agenda: leren: WO: les 5 Dit is mijn huis 01/10 doen: Godsdienst: brief blz 44
01/10 Toetsen handtekenen, brief infoavond, zwemmen, Mario
Onze school organiseert volgende week maandag 7 oktober een infoavond omtrent de zeeklassen. Indien u aanwezig wenst te zijn, gelieve het strookje onderaan de meegegeven brief af te knippen en ingevuld mee naar school terug te geven.
Vanmorgen was ik pas om 9.05 op school. Een aantal ongevallen op de Brusselse ring hadden daarvoor gezorgd. De kinderen waren gelukkig voor mij, toch tevreden van mij nog te zien toekomen. We vlogen er dan ook onmiddellijk in. De kinderen kregen optellingen, aftrekkingen, vermenigvuldigingen en delingen voor de neus. Ze moesten deze oefeningen maken tegen een bepaalde tijd. ( 4 minuten voor +, 4 minuten voor -, 1.30 minuten voor x en 1.30 min voor :) De rest van de rekentijd maakten we rekenverhalen in onze werkschrift. Door een weigering van het kopieermachine, moesten we de les taal en godsdienst met elkaar verschuiven. De godsdienstles bestond uit twee activiteiten: luisteren naar het sprookje " De engelen van de seizoenen" en dit bespreken. Een andere activiteit was "Het zonnelied" geschreven door Franciscus net voor zijn dood. Hij bedankte God voor de prachtige wereld en dito natuur. De kinderen moesten de ontbrekende woorden in hun liedjestekst schrijven. Wat niet makkelijk was, want het lied op de cd en in het boek waren wat verschillend. Ook dit lied werd besproken en heeft nog een extra taak. De kinderen moeten de mensen a.d.h.v. een brief overtuigen om respectvol om te gaan met de natuur. Een aantal richtvragen om hun brief te kunnen schrijven zijn: Waarom is het zo belangrijk om de natuur respectvol te behandelen? Wat kan er aangedaan worden om de natuur te respecteren? Deze brief mag gerust wat ludiek geschreven zijn. Er worden een aantal brieven op dinsdag 1 oktober gelezen. In de namiddag werd er eerst de huistaak oorzaak - gevolg verbeterd en vervolgens de toets rond verwijswoorden en oorzaak - gevolg. Tijdens de WO les spraken we over de woonomstandigheden van de mensen gedurende de geschiedenis. En uiteraard vertelt over onze vriend Jonas en zijn belevenissen in het boek " Gehakt". Agenda: leren: WO: les 5 Dit is mijn huis 01/10 doen: Godsdienst: brief blz 44 01/10
De kinderen hebben vandaag ook een bon van de Brantano en hun diploma voor de veldloop gekregen. Morgen hoogstaand bezoek in de klas, want Mario Demesmaeker komt langs. We kijken er allemaal geweldig naar uit!
Deze voormiddag zijn we begonnen met het inkleden van onze "hoekenkast". Eerst werd het onderscheid gemaakt tussen vlakke figuren en ruimtefiguren. Het is voor de leerlingen voorlopig voldoende dat ze ruimtefiguren herkennen als een figuur dat een ruimte inneemt, waar ze bijvoorbeeld iets kunnen in wegsteken. De kinderen gaven een aantal voorbeelden van ruimtefiguren in hun nabije omgeving ( boekentas, lessenaar, ...) Als huistaak hadden de kinderen gisteren de opdracht om verschillende " vlakke figuren" uit te knippen. We onderscheidden eerst de niet veelhoeken. Steeds verwoordden de kinderen waaraan een niet veelhoek moet aan voldoen namelijk, een gebogen lijn(en) hebben in de figuur. Deze niet - veelhoeken werden allemaal opgeplakt. Voor de veelhoeken moesten de kinderen steeds verwoorden hoeveel hoeken en hoeveel zijden er aanwezig waren. Zo konden ze de veelhoeken rubriceren ( drie, vier, vijf en zeshoeken) Afsluitend deden we in de werkschrift blz 26. In de godsdienstles hadden we dan weer over respect voor de natuur. De kinderen kregen in hun leerwerkschrift een aantal artikels waarbij de honger in de wereld aangekaart wordt. Na het lezen ontstond er een klasgesprek rond respect voor de natuur. De laatste opdracht voor de voormiddag was het ontwikkelen van een regenboogvis. Morgen is er toets van taal, gelieve de verwijswoorden en oorzaak- gevolg goed te oefenen. Agenda: leren: WO: les 4 : Slaapwel BB blz 14 26/09 taal:
verwijswoorden les 7 blz 26/09 oorzaak gevolg doen: taal:
bloontaak 26/09 oorzaak-gevolg 26/09
Sorry dat er gisteren geen verslagje was, maar om één of andere onduidelijke reden geraakte ik niet op de website. Ik zal het vandaag goed maken met een extra aantal foto's. In de rekenles hadden we het over de lengtematen. We vulden de vergelijkingstabellen in, zochten referentiematen, maakten omzettingsoefeningen en hadden het over snelheid ( kilometer per uur). Dit alles samengevat in een werkblaadje langs beide kanten. Als afsluiter van de les werkten ze zelfstandig de oefeningen af in het werkschrift. De taalles ging over oorzaak - gevolg. Als inleiding gaf ik de indruk dat ik enorm moe was. ( Gevolg) De kinderen gaven mij dan mogelijke verklaringen waarom ik moe zou kunnen zijn.( Oorzaak) Nadien liep ik tegen de deur ( oorzaak) en zochten de kinderen naar de gevolgen van mijn botsing ( gevolg). Ondertussen had elke leerling(e) een kaartje gekregen met of een oorzaak of een gevolg. De kinderen die een oorzaak hadden, mochten rechtstaan en zich verplaatsen in de klas. De kinderen met een gevolg moesten proberen in volledige stilte bij hun oorzaak te gaan staan. De kids kregen rond dit onderwerp ook nog een huistaak mee, die tegen donderdag moet afgewerkt zijn. Donderdag krijgen ze ook een toets waarbij de verwijswoorden ( les 7) en oorzaak - gevolg aan bod zullen komen. Gelieve dit dus grondig te oefenen. Om 11.30 was het tijd om een boterhammeke te eten en zich klaar te maken (lees omkleren) voor de veldloop. Na een fijne opwarming gingen onze vriendjes en vriendinnetjes van start om gedurende een kwartier het beste van zichzelf te gegeven. Ze kregen dan ook allemaal een medaille. Wat kennis opdoen betrof, beperkte zich dat tot les 4 van WO met als titel ' Smakelijk, slaapwel". De leerlingen vertelden aan elkaar hun lievelingshap en vergeleken hoe het er met hun leeftijdsgenoten aan toe ging in vroegere tijden. We voerden de opdrachten in onze werkkatern ook uit. Aan " Slaapwel" geraakten we niet meer, dat lezen de kids tegen donderdag grondig door. Tot slot las ik nog voor in het boek " Gehakt". Agenda: leren: WO: les 4 : Slaapwel BB blz 14 26/09 taal: verwijswoorden les 7 blz 26/09 oorzaak gevolg doen: taal: bloontaak 26/09 oorzaak-gevolg 26/09 rekenen: figuren uitknippen 25/09
Wat de huistaak rekenen betreft, gelieve alle figuren uit te knippen en in een briefomslag mee te nemen naar school. Ik was gisteren vergeten te noteren in de agenda, dat de toetsen moeten gehandtekend worden. Vanaf nu is dat door iedereen geweten.