Vanochtend begonnen met de toets lengtematen en een herhaling van de vier hoofdbewerkingen tot 1000 cijferen. Het eerste gedeelte vloog werkelijk voorbij. In het tweede gedeelte van de voormiddag verbeterden we eerst onze huistaak rond onderwerp en persoonsvorm. Als extra steun voor de toets bleef er op het bord van elk een voorbeeldzin staan. Na de toets taalbeschouwing stond ook nog een toets luisteren geprogrammeerd. Het namiddagprogramma was simpel, we keken in naar een film samen met de collega's van het vijfde leerjaar getiteld a knights tale. Ideaal om ontspannen naar de verschillende activiteiten in de middeleeuwen te kijken. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 11/10 Doen: taal: bloontaak 11/10 rekenen: rekenverhalen 11/10
Morgen krijgen de leerlingen toets toepassingen. Om deze toets goed voor te bereiden krijgen ze een gelijkaardige huistaak mee naar huis. De rekenverhalen op de toets zijn gebaseerd op de pagina's die u terugvindt op het huistaakblad. Als zij de heuristiek goed beheersen, is het juist een kwestie van goed uitrekenen. Hopelijk zal dit voor iedereen het geval zijn. Morgenmiddag zijn er dus frietjes voor onze meisjes en jongens. Dat wordt smullen.
Na het verder afwerken van onze herhalingsles hoofdrekenen (zie maandag) begonnen we aan de toets kloklezen tot op 5 minuten nauwkeurig. In tussentijd haalde ik nog geld op voor frietjes en wafels. (Nogmaals er wordt alleen geld opgehaald op woensdag en vrijdag!) Voor de toetsen WO was het wachten tot na de speeltijd. Er werd eerst gestart met de open boek toets ( de leerlingen mochten dus gebruik maken van hun materiaal), aansluitend de gesloten boek toets van thema 1 ( geen hulpmiddelen) Tijdens de godsdienstles begonnen we de tweede route. De kinderen lazen in hun werkschrift een pagina uit de " vergevingskrant" en de artikels werden besproken. Dat was het laatste wapenfeit voor de woensdagvoormiddag. Agenda: Leren: Taal: onderwerp
en persoonsvorm 10/10 rekenen: lengtematen 10/10 Doen: Wafels
verkopen Taal: Bloontaak 11/10 onderwerp en persoonsvorm 10/10 toetsen tekenen
Voor de toets taalbeschouwing met als item onderwerp en persoonsvorm, hebben de kinderen nogmaals een extra blaadje gekregen met daarop verschillende oefeningen rond onderwerp en persoonsvorm. Het leek ons een goede manier op deze leerstof te hehalen. Een aantal kinderen van juffrouw Tinne zullen tot en met vrijdag bij ons in de klas zitten. Alvast bedankt voor het begrip.
Tot morgen, Meester Joeri
PS in de artikels rond " Vergeving en verzoening' stond een artikel rond 50 jaar getrouwd
Vanochtend begonnen met twee toetsen. De toets spelling en een toets begrijpend lezen. Iedereen was net op tijd klaar voor de speeltijd. Na de speeltijd gingen we dan aan het rekenen. Deze keer ging de les over driehoeken. Het rubriceren van driehoeken volgens de zijden en de hoeken. Achteraf werden er oefeningen op een extra blad en werkschrift gemaakt. Tijdens de godsdienstles kregen de kinderen in hun leerwerkschrift een schilderij te bezichtigen getiteld " Kwaad in zich". Aan de hand van dit schilderij kwamen we tot een gesprek rond "kwaad zijn" op iets of iemand en het (eventueel) vergeven. De taalles draaide deze keer rond fictie en non fictie. Deze termen en hun betekenis werden eerst nog eens opgefrist. Vervolgens haalde ik een aantal fictie en non - fictie boeken uit onze bib en vertelden de kinderen welk soort boek het was. Zo kwamen we in hun taalboek terecht, waar er een aantal teksttypes aan bod kwamen. In hun werkschrift kwamen er nog meer types aan bod. Voor de WO toets(en) kregen de kinderen nog enkele tips mee. Agenda: Leren: WO: open - en gesloten boek toets 9/10 Taal: onderwerp en persoonsvorm 10/10 rekenen: kloklezen tot
op 5 minuten 9/10 lengtematen 10/10 Doen: Wafels verkopen Taal:
Bloontaak 11/10
Mag ik er nog even op wijzen dat het morgen de LAATSTE dag is om in te schrijven voor de frietjes. 3 euro voor frietjes, saus en een drankje en 4 euro als er nog een ijsje bijkomt.
Tot morgen allemaal en goed oefenen voor de toetsen!!!
Vanochtend was de rode loper uitgesmeten om alle leerkrachten in stijl te ontvangen. Het was immers zaterdag 5 oktober dag van de leerkracht. Alle leerkrachten werden verrast met een leuke attentie aan de klasdeur en er stonden ook lekkere ' sterren'koekjes in het leraarslokaal te wachten. Een aantal leden van de ouderraad hingen de door de leerlingen versierde sterren aan de deuren van het zaaltje. Om het verhaal compleet te maken was er ook nog een lieve mama, die het voormiddagtoezicht is komen overnemen. Aan allen vriendelijk bedankt. De kinderen heb ik vandaag eigenlijk niet veel gezien, want in het eerste lesblok had ik bespreking met zorgjuffen en CLB verantwoordelijke over een aantal kinderen van de klas. De leerlingen kregen een aantal rekenoefeningen die ze zelfstandig moesten oplossen. Het tweede gedeelte stond dan weer in het teken van spelling. De les van vorige vrijdag was nog niet helemaal afgewerkt en werd dus samen met de les van vandaag aangepakt. Vandaag was het centraal thema: ' Hoofdletters'. Na de middag hadden onze kids crea les van juf Edel. Het laatste gedeelte kregen we nog bezoek van Mario Demesmaeker die de bestelde gesigneerde boeken kwam bezorgen en gaf ik ene motivatiespeech voor het verkopen van de wafels. De kinderen brengen op woensdag en vrijdag geld voor de wafels mee naar school. Deze wafelverkoop geeft toch wat extra administratie, dus hou ik deze liever beperkt tot twee afgesproken dagen. Het onderste strookje wordt aan mij terugbezorgd met de naam en het adres goed vermeld. Het bovenste gedeelte is voor de koper, die hiermee een bewijs van aankoop heeft. Er staan de komende dagen/ weken toch nogal wat toetsen gepland, gelieve dus goed op te volgen en regelmatig oefenen. Agenda: Leren: WO: open - en gesloten boek toets 9/10 Taal: spelling: thema 1 8/10 onderwerp en persoonsvorm 10/10 rekenen: kloklezen tot op 5 minuten 9/10 Doen: Wafels verkopen Regenboogvis 8/10 Taal: Bloontaak 11/10
Zo, dan gaan we ons nu nog wat voorbereiden op de infoavond voor de zeeklassen. Aan allen die ik straks nog zal zien, tot straks... Aan de andere tot morgen!
Het verslagje van vandaag zal niet zo lang zijn. We begonnen de dag met onze toets breuken ( reeds verbeterd mee terug naar huis) en vervolgden met een les spelling. In deze les kwamen de kinderen in contact met banaanwoorden. Woorden waarbij de verdubbelingsregel dus niet van toepassing is. De enige regel bij deze woorden is dat je ze uit het hoofd moet kennen. Het laatste deel van de voormiddag gingen onze vriendjes en vriendinnetjes turnen met meester Floris. Dit kwam omdat we als afsluiter van het huidige WO thema een film lieten zien getiteld: " Kruistocht in spijkerbroek" waar een jongeman via een teletijdmachine in de periode van de kruistochten terechtkomt. Agenda: leren: WO: les 6: open en gesloten boek toets 9/10 taal:
spelling thema 1 8/10 rekenen: kloklezen
tot op 5 minuten 9/10 doen: rekenen: afwerken blz 30-31 7/10 taal:
Bloontaak 7/10 Afwerken regenboogvis 8/10
Door de afwezigheid van juffrouw Tine kregen we vandaag vijf extra leerlingen in de klas. Ons klasje zat goedvol. Het belette ons niet om na de " verhuis" er in te vliegen met de cijfertoets. Deze toets kostte behoorlijk wat tijd, waardoor de les van vandaag (rekenverhalen) niet volledig kon gegegeven worden. De taalles had weer een toffe inhoud. We hadden een soort "leesles" rond een stripverhaal. Dat vonden de kinderen geweldig interessant. Na de middag werd er volop aan WO gewerkt, zodat we het thema volledig konden afwerken. Afsluiten deden we met een bijbelverhaal " De ark van Noah". Agenda: leren: WO: les 6: open en gesloten boek toets 9/10 taal: spelling thema 1
8/10 rekenen: stambreuken en echte breuken 4/10 kloklezen tot op 5 minuten
9/10 doen: rekenen: afwerken blz 30-31 7/10 taal: Bloontaak 7/10 Afwerken
regenboogvis 8/10
Brief frietjes, toetsen tekenen
Tijdens de wo les werd de studiewijzer ook overlopen. Aangeraden is dat de leerlingen de suggesties en leerstof van de studiewijzer goed oefenen om een prima te presteren. Geld voor frietjes, als het kan, liefst vanaf maandag binnenbrengen. Ik heb vandaag ook een mailtje gekregen van Mario Demesmaeker en de boeken zijn besteld. Hij zou ze maandag of dinsdag aanstaande komen binnensteken. Als dat geen goede vooruitzichten zijn!
Samenvatting van de voormiddag is kort. Er is veel getest geweest. Zoals aangekondigd hadden we voor de kleine speeltijd leestesten. De kinderen werden klasoverschrijdend getest, elk op zijn of haar niveau. Eens de leestoets gedaan, kregen de kinderen hun eerste rekentoets van het jaar. Na de speeltijd werd het cijferend delen herhaald en kwamen we tot de vaststelling dat het schatten bij deze opdrachten niet zo evident is. ( Maal - en deeltafels zijn onontbeerlijk!!!) Er werd individueel afgewerkt in de rekenschrift. ( Staardelingen en de oefeningen hoofdrekenen van vorige les!) De snellere leerlingen onder ons werkten ook al verder aan hun regenboogvis ( tekening) Agenda: leren: WO: les 6: over vroeger BB blz14-15 3/10 taal: spelling thema
1 8/10 rekenen: stambreuken en echte breuken 4/10 cijferen: +,-,x tot
1000 3/10 doen: rekenen: huistaak 4 3/10 taal: Bloontaak 7/10 Afwerken regenboogvis 8/10
Het deed mij daarstraks enorm veel plezier, dat jullie nog eens aan de meester denken. De verrassing die jullie mij gaven, was fantastisch. Bedankt, Ik vond jullie ook geweldig! En allemaal nog veel succes in het vijfde leerjaar!!!
We begonnen onze dag traditiegetrouw met de rekenles. Deze keer was het onderwerp een breuk nemen van een getal. In drie fases ( concreet, schematisch en abstract) werd een breuk nemen van een getal opnieuw opgefrist. De oefeningen in het rekenschrift dienden zelfstandig te worden ingevuld. De snellere onder ons, werkten ook nog verder aan de hoofdrekenoefeningen van gisteren. Het taalgedeelte spelling was rijkgevuld met oefeningen. Onderwerp van deze les was verkleinwoorden en woorden met wr - en sj- . Door het groot aantal oefeningen werd de les verspreid over de voor en namiddag. In de godsdienstles begonnen we dan weer een nieuw thema : " Vergeving en verzoening". De eerste les draaide rond een verhaal dat zich afspeelde tijdens WO II. Een joodse jongen werd ondergebracht in een Vlaams gezin om te onkomen aan de Duitsers. De zoon van dit Vlaams gezin bekommerde zich om de jongen. De beste vriend van de Vlaamse jongen was ook op de hoogte. Op een dag vielen de Duitsers de klas binnen, uit angst verraadde de beste vriend van de Vlaamse jongen het joodse jongetje. Met alle gevolgen vandien... De beste vriend zocht achteraf, tevergeefs, naar vergeving bij zijn vriend. Die stond dat nooit toe ... Tijdens de WO les gingen we een burcht van naderbij bekijken via een tekst en een afbeelding van een kasteel. De kids leerden hoe het leven er aan toe ging in het kasteel en waar alle belangrijke vertrekken te vinden waren. Ook de kledij door de eeuwen heen, kwam even ter sprake. Afsluiten deden we met het onderscheid uit te leggen tussen een mening en een feit. Als les worden de kinderen verondersteld om in het bronnenboek blz 14-15 te lezen. Agenda: leren: WO: les 6: over vroeger BB blz14-15 3/10 taal: spelling thema 1 8/10 rekenen: + en - tot 1000 2/10 cijferen: +,-,x tot 1000 3/10 doen: rekenen: huistaak 4 3/10 taal: Bloontaak 7/10 nieuwsbrief/dag van de leerkracht
Gelieve de verschillende brieven aandachtig te lezen en wat de " Dag van de leerkracht" betreft zo snel mogelijk aan de leerlingen terug meegeven.
Morgen worden er in de voormiddag leestesten afgenomen en niet vergeten de eerste rekentoets! Zorg dat je voorbereid bent!!!
De koetsier poetst de postkoets met postkoetspoets
Goedenamiddag beste lezer(es),
Verslagje uit de klas, want deze avond personeelsvergadering. Vanochtend begonnen met de rekenles hoofdrekenen x en : tot 1000 ( buiten de maal - en deeltafels). Verschillende oplossingsmanieren passeerden de revue. Uiteraard kiest de leerling(e) zelf wat voor haar/hem de meest doeltreffende oplossingsmanier is. In de voormiddag kregen onze kids ook zwemmen van meester Floris. Na de middag begonnen we met ons nieuw taalthema getiteld " Tientallentalentententoonstelling". De eerste les ging over tongbrekers, wat voor de nodige hilarische toestanden zorgde. Er zijn de komende dagen, weken een aantal toetsen opkomst en deze werden besproken in het laatste gedeelte van de dag. Voorts kreeg ook het boek " Gehakt" zijn plaats in ons namiddagprogramma. Agenda: leren: wo : les 5 Dit is mijn huis 1/10 taal: spelling thema 1 8/10 rekenen: + en - tot 1000 2/10 doen: godsdienst: brief blz 45 1/10
Zou het mogelijk zijn om de strookjes ivm de infoavond rond de zeeklassen morgen mee te geven naar school? Alsook het geld voor kinderen die interesse hebben in het kopen van een boek van Mario Demesmaeker.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
PS Je mag de tongbrekers altijd eens demonstreren voor jullie kids!
Oh wat ben ik blij! Niet alleen omdat het weekend is, maar omdat onze auteur " Mario Demesmaeker" aan alle verwachtingen voldaan heeft. Hij bracht de kinderen niet alleen het ontstaan van een boek bij, maar leerde zich ook inleven in fragmenten uit zijn boek(en). Dit alles op niveau van de kinderen. Super! De foto's spreken boekdelen. Dat was het namiddagprogramma, maar in de voormiddag hebben we natuurlijk niet stilgezeten. De leerlingen werden deze ochtend getest op hun algemene kennis van de verschillende rekenonderdelen. Verder kregen ze ook een luistertoets te verwerken en kregen ze de toets van gisteren terug. Gelieve deze dan ook te handtekenen. Onze kids kregen ook een blaadje mee met twee boeken van Mario Demesmaeker. Er geldt zeker geen aankoopverplichting, maar wanneer we rechtstreeks bij Mario bestellen zijn de boeken sneller bij ons. Nog een pluspunt is dat Mario deze boeken signeert met een persoonlijke boodschap. Indien er interesse is, laat dan via uw dochter/zoon aan mij iets weten voor dinsdag. Dan stuur ik alle bestellingen door. Ik herhaal, er is geen aankoopverplichting. Ik stelde wel vast dat de kinderen heel enthousiast waren Agenda: leren: WO: les 5 Dit is mijn huis 01/10 doen: Godsdienst: brief blz 44
01/10 Toetsen handtekenen, brief infoavond, zwemmen, Mario
Onze school organiseert volgende week maandag 7 oktober een infoavond omtrent de zeeklassen. Indien u aanwezig wenst te zijn, gelieve het strookje onderaan de meegegeven brief af te knippen en ingevuld mee naar school terug te geven.
Vanmorgen was ik pas om 9.05 op school. Een aantal ongevallen op de Brusselse ring hadden daarvoor gezorgd. De kinderen waren gelukkig voor mij, toch tevreden van mij nog te zien toekomen. We vlogen er dan ook onmiddellijk in. De kinderen kregen optellingen, aftrekkingen, vermenigvuldigingen en delingen voor de neus. Ze moesten deze oefeningen maken tegen een bepaalde tijd. ( 4 minuten voor +, 4 minuten voor -, 1.30 minuten voor x en 1.30 min voor :) De rest van de rekentijd maakten we rekenverhalen in onze werkschrift. Door een weigering van het kopieermachine, moesten we de les taal en godsdienst met elkaar verschuiven. De godsdienstles bestond uit twee activiteiten: luisteren naar het sprookje " De engelen van de seizoenen" en dit bespreken. Een andere activiteit was "Het zonnelied" geschreven door Franciscus net voor zijn dood. Hij bedankte God voor de prachtige wereld en dito natuur. De kinderen moesten de ontbrekende woorden in hun liedjestekst schrijven. Wat niet makkelijk was, want het lied op de cd en in het boek waren wat verschillend. Ook dit lied werd besproken en heeft nog een extra taak. De kinderen moeten de mensen a.d.h.v. een brief overtuigen om respectvol om te gaan met de natuur. Een aantal richtvragen om hun brief te kunnen schrijven zijn: Waarom is het zo belangrijk om de natuur respectvol te behandelen? Wat kan er aangedaan worden om de natuur te respecteren? Deze brief mag gerust wat ludiek geschreven zijn. Er worden een aantal brieven op dinsdag 1 oktober gelezen. In de namiddag werd er eerst de huistaak oorzaak - gevolg verbeterd en vervolgens de toets rond verwijswoorden en oorzaak - gevolg. Tijdens de WO les spraken we over de woonomstandigheden van de mensen gedurende de geschiedenis. En uiteraard vertelt over onze vriend Jonas en zijn belevenissen in het boek " Gehakt". Agenda: leren: WO: les 5 Dit is mijn huis 01/10 doen: Godsdienst: brief blz 44 01/10
De kinderen hebben vandaag ook een bon van de Brantano en hun diploma voor de veldloop gekregen. Morgen hoogstaand bezoek in de klas, want Mario Demesmaeker komt langs. We kijken er allemaal geweldig naar uit!
Deze voormiddag zijn we begonnen met het inkleden van onze "hoekenkast". Eerst werd het onderscheid gemaakt tussen vlakke figuren en ruimtefiguren. Het is voor de leerlingen voorlopig voldoende dat ze ruimtefiguren herkennen als een figuur dat een ruimte inneemt, waar ze bijvoorbeeld iets kunnen in wegsteken. De kinderen gaven een aantal voorbeelden van ruimtefiguren in hun nabije omgeving ( boekentas, lessenaar, ...) Als huistaak hadden de kinderen gisteren de opdracht om verschillende " vlakke figuren" uit te knippen. We onderscheidden eerst de niet veelhoeken. Steeds verwoordden de kinderen waaraan een niet veelhoek moet aan voldoen namelijk, een gebogen lijn(en) hebben in de figuur. Deze niet - veelhoeken werden allemaal opgeplakt. Voor de veelhoeken moesten de kinderen steeds verwoorden hoeveel hoeken en hoeveel zijden er aanwezig waren. Zo konden ze de veelhoeken rubriceren ( drie, vier, vijf en zeshoeken) Afsluitend deden we in de werkschrift blz 26. In de godsdienstles hadden we dan weer over respect voor de natuur. De kinderen kregen in hun leerwerkschrift een aantal artikels waarbij de honger in de wereld aangekaart wordt. Na het lezen ontstond er een klasgesprek rond respect voor de natuur. De laatste opdracht voor de voormiddag was het ontwikkelen van een regenboogvis. Morgen is er toets van taal, gelieve de verwijswoorden en oorzaak- gevolg goed te oefenen. Agenda: leren: WO: les 4 : Slaapwel BB blz 14 26/09 taal:
verwijswoorden les 7 blz 26/09 oorzaak gevolg doen: taal:
bloontaak 26/09 oorzaak-gevolg 26/09
Wat de huistaak rekenen betreft, gelieve alle figuren uit te knippen en in een briefomslag mee te nemen naar school. Ik was gisteren vergeten te noteren in de agenda, dat de toetsen moeten gehandtekend worden. Vanaf nu is dat door iedereen geweten.
Vanmorgen de kinderen het eerste blok zelfstandig aan het werk gelaten aangezien ikzelf een vergadering op vestigingsplaats 1. Alle opdrachten die de kinderen kregen hadden een wiskundig tintje. Belangrijkste opdracht was vermenigvuldigen en delen tot 1000 opdrachten oplossen, want dit was het lesonderwerp van vandaag. Het tweede gedeelte van de voormiddag werd gebruikt om een groot aantal oefeningen te maken rond de Ja- neen vraag ( persoonsvorm) en de wie/wat vraag ( onderwerp). Niet alle oefeningen geraakten af, dus gingen we na de middag eerst verder om de oefeningen te vervolledigen en aansluitend de toets te doen. Hopelijk is iedereen gestart met een goed resultaat. Laatste blok werd er geturnd met meester Floris. Bedankt aan alle stappers en trappers!!! Agenda: leren: / doen: rekenen: kloklezen 23/09 blauw/groen blz 12 23/09 werkschrift A blz 20-21 23/09 taal: bloontaak 23/09 bloontaak 26/09 Bingel wachtwoord:
Wat de huistaak rekenen betreft... de leerlingen die in de klas de oefeningen in het werkschrift nog niet hadden afgemaakt, maken deze thuis af. Ze hoeven de huistaak in het blauwe of groene scheurblok niet te maken. Deze huistaak is enkel voor de leerlingen die reeds klaren waren met de opdrachten in het werkschrift.
De kinderen die nog geen schort mee naar de klas brachten, gelieve tegen maandag in orde te zijn.
Wat later dan normaal, maar op donderdag kan dit weleens gebeuren. We begonnen de dag met het controleren of de huistaken gemaakt waren ( spijtig genoeg waren er een drietal niet in orde!) en daarachter onmiddellijk met de les getallenkennis. De les van vandaag ging over breuken. Aan de hand van concreet materiaal, de breukenladder in het kompasje en een extra werkblad probeerden we de breukenmaterie tot ons te nemen. De les duurde langer dan verwacht, waardoor de oefeningen in het werkschrift niet meer konden gemaakt worden. ( huistaak in werkschrift A blz 19-20) De taalles was dan weer het moment om aan spelling te denken. We startten met een heuse quiz, wat de leerlingen zeer leuk vonden. De winnaars van de quiz waren Julie en Arne. De hoofdprijs was als eerste vingerafdrukken zetten in de godsdienstwerkschrift Ook deze les nam meer tijd in beslag dan verwacht, zodat het al een stuk in de namiddag was eer we aan godsdienst zelf konden beginnen. Terwijl de leerlingen hun vingerafdrukken in de schrift zetten, vertelde ik hen het scheppingsverhaal uit de Bijbel. Nadien werd dit verhaal besproken. Tijdens de wo les gingen we verder met les 3 en werkten we de opdrachten in het werkschrift af. Afsluiten deden we met een voorleesmoment uit " Gehakt". Agenda leren: Rekenen: contractwerk maaltafels 20/09 taal: het onderwerp blz 6-9
20/09 doen: rekenen: contractwerk kloklezen
23/09 blz 19-20 20/09 taal: Bloontaak 23/09 brief gegevens
20/09 fiets of te voet.
Vandaag een zeer kort verslagje. We begonnen onze voormiddag met een uitstapje richting vestigingsplaats 1. Niet om daar gezellig te keuvelen met de leerkrachten van weleer, maar omwille van onze eerste computerles. Op de spiksplinternieuwe laptops mochten de kinderen de website van " Bingel" gaan exploreren. De meeste kinderen waren al vertrouwd met de werkwijze op " Bingel" maar vonden het een goede herhaling. Zo, de eerste blok van de voormiddag zat er al op. Na de speeltijd kregen de leerlingen een les rekenen: Rekenverhalen. Deze opdrachten werden klassikaal overlopen, gegevens genoteerd, bewerking aangebracht, maar het uitrekenen en een goede antwoordzin was voor de leerlingen zelf. Afsluiten deden we met Godsdienst, waar we aan een nieuw thema begonnen namelijk "mens en natuur, gave en opgave". De kinderen kregen vragen omtrent hun relatie met de natuur a.d.h.v. hun vingers. ( morgen mogen ze hun vingerafdrukken in de schrift plaatsen!) De vragen waren niet altijd even makkelijk om te antwoorden, omdat er 'dieper' moest worden over nagedacht. Sommigen leerlingen zijn hiermee nog niet klaar, graag afgewerkt tegen morgen. Agenda: leren: Rekenen: contractwerk maaltafels 20/09 taal: het onderwerp blz 6-9
20/09 WO: onze ouders 19/09 doen: rekenen: contractwerk kloklezen
23/09 taal: raadsels blz 15-017 19/09 Bloontaak
23/09 brief gegevens 20/09
De kinderen hebben vandaag een papier meegekregen waar alle administratieve informatie ( naam, adres, beroep,...) opstaat. Gelieve deze te controleren en eventuele fouten te verbeteren. Nadien door beide ouders gehandtekend terug naar school meegegeven. Graag ten laatste tegen aanstaande vrijdag.
Vandaag zijn we gestart, waarmee we gisteren in de rekenles geƫindigd waren , namelijk kloklezen. De huistaak van de leerlingen werd eerst klassikaal verbeterd en vervolgens maakten we de resterende oefeningen af. Zo konden we aan de feitelijke rekenopdracht van de dag beginnen: "hoeken". Het verschil tussen een veelhoek en een niet - veelhoek werden herhaald, scherpe, stompe en rechte hoek kwamen aan bod, de verkorte notatie van een hoek en het zelf tekenen van een stompe, scherpe, rechte hoek... De taalles was een spellingsles vandaag, wat een serieus pak werk betekende. Eerst kregen de kinderen de brief met uitleg over de BLOON taak te lezen ( werd dus meegegeven naar huis en moet door jullie ouders gehandtekend worden) en werd de juiste manier van werken met de BLOON taak verklaard. Eer dit voor iedereen duidelijk was, was de klok al goed doorgedraaid. Toch kregen de leerlingen nog de kans om kennis te maken met de " ei " verhalen en de " au" verhalen. In de namiddag werkten we hard verder om de spellingsopdrachten af te krijgen. Gevolg geen godsdienstles vandaag! In de wo les ging ons verhaal verder. We werkten het school vroeger en nu gedeelte af en startten met onze ouders. Agenda: leren: Rekenen: contractwerk maaltafels 20/09 taal: het onderwerp blz 6-9 20/09 WO: onze ouders 19/09 doen: rekenen: contractwerk kloklezen 23/09 taal: raadsels blz 15-017 19/09 Bloontaak 23/09 brieven scholenveldloop, brief bloon
Wat wo betreft, moeten de kinderen hun tekst in het bronnenboek onder de les " Onze ouders" goed en aandachtig lezen tegen donderdag. Ze worden ook vriendelijk verzocht om vrijdag 20 september aanstaande zoveel mogelijk te voet of met de fiets naar school te komen. Morgen krijgen ze hierover een flyer mee. Nog morgen wordt er een brief meegegeven waar de administratieve gegevens van elke leerling(e) van de klas opstaan ( adres, telefoon, nood, ...) Als jullie zo vriendelijk willen zijn om dit te controleren en gehandtekend terug mee te geven naar de klas.
BRIEF BLOONTAAK moet gehandtekend worden en blijft het hele schooljaar in het mapje zitten.
Deze ochtend de huistaken taal en rekenen opgehaald en nadien begonnen met belangrijke les: kloklezen. De leerlingen kregen een aantal werkblaadjes. Een werkblaadje waar we klassikaal aanwerkten en een werkblaadje waarbij ze per twee ( analoge en digitale) klok moesten aflezen en noteren. Ze mochten daarbij steeds gebruik maken van een klokje. De les werd wel in twee gesneden door de zwemles. ( Zie foto's onderaan) De kinderen kregen vandaag als huistaak de opdrachten 1,2 en 3 van bladzijde 15 . De andere oefeningen op deze bladzijde worden morgen klassikaal gemaakt. In de namiddag ging de taalles over " raadsels". De meester begon de les met een raadsel over zichzelf, de kinderen moesten raden over wie het ging. Nadien moesten ze zelf aan de slag. Ze kozen zes klasgenootjes uit en probeerden rond hen een raadsel te maken. Ze gebruikten hiervoor een stappenplan. Het achterliggende doel van deze les was het inoefenen van het onderwerp en de verwijswoorden. Deze moesten in hun raadsel steeds in het groen onderlijnd worden. Een groot aantal leerlingen was hiermee nog niet klaar en daarom krijgen de kids tijd tot donderdag. Afsluiter van deze namiddag was het zingen van het lied " Naar de haaien" van Benny Vreden en natuurlijk het vervolg van het verhaal uit het boek " Gehakt". Agenda: WO: de school 17/09 rekenen: contractwerk maaltafels 20/09 taal: het onderwerp: leerwb blz 6-9 20/09 doen: rekenen: blz 15 oef 1-3 17/09 contractwerk kloklezen 23/09 taal: raadsels blz 15 e.v. 19/09
We verduidelijk de agenda even: Aanstaande vrijdag hebben de kinderen hun eerste taaltest met als onderwerp 'het onderwerp' en 'de persoonsvorm'. Het is de bedoeling dat er vrijdag na de les ( over de persoonsvorm) aansluitend een toets komt. De kinderen kunnen zich al grondig voorbereiden op het onderwerp, de persoonsvorm zullen ze aandachtig moeten herhalen tijdens de les zelf. Net als voor de maaltafels krijgen de kinderen een kloklezenbundel mee, die ze zelfstandig moeten oplossen en verbeteren tegen volgende week.