Verslagje van de tweede dag. We begonnen met het ophalen van de administratie ( medische fiches, bestelformulieren, ...). De kinderen werkten ondertussen aan hun handje. Dit handje moet thuis nog voorzien worden van een pasfoto en tegen vrijdag terug aan de meester gegeven worden. Verder werd ook de eerste les van rekenen gegeven. Een lesje getallenkennis met als onderwerp, getalbegrip tot 1000. De leerlingen kwamen zo voor het eerst in contact met de werkwijze van het vierde leerjaar. In de namiddag stond nog taal en godsdienst op het programma. Voor taal gingen we ons lekker buiten zetten en een potje " speeddaten". De kids gebruikten hiervoor hun " identiteits"kaart uit het werkschrift. Ze kregen steeds twee minuten de tijd om aan de tegenpartij te vertellen wat ze kwijt wilden over zichzelf. Nadien werd er doorgeschoven. Godsdienst werd een stellingspel. De kinderen vulden eerst hun eigen gedacht in de schrift in op de aangeboden stellingen. Ze hadden drie keuzes: ja, neen of twijfel. Enige beperking, ze mochten maar 1 maal een cijfertje bij twijfel zetten. Agenda: Infobrochure (bestellingen + documenten) 05/09 Voorblad agenda invullen
4/09 Taalboek 4/mundo kaften, schriften naam op (etiket) 6/09 Info - avond
op 5/09 om 19 uur Warme maaltijden vanaf 5/09 Rekenen: huistaak 1 05/09 handje 60/09
De kinderen kregen vandaag ook van de turnleerkrachten twee brieven mee. Eentje met alle zwemdata ( voor aan het prikbord en in de agenda) en eentje met algemene uitleg.
Tot morgen allemaal,
Meester Joeri
Ps We waren tamelijk laat buiten deze namiddag, dus het zou kunnen dat er een aantal leerlingen een aantal zaken vergeten zijn.
Welkom aan alle nieuwe lezer(es)s(en) van mijn blog. Ik probeer dit schooljaar dagelijks een kort verslagje van de dag te brengen. In dat verslagje lezen jullie wat de kapoenen hebben meegemaakt tijdens de les, maar misschien nog belangrijker de juiste agenda van de dag! Uit ervaring weet ik dat sommige kinderen het (on)bewust niet zo nauw nemen met het correct overschrijven van de taken en lessen. Daarom langs deze weg voor jullie ouders, nog een extra controle op de opdrachten van jullie spruit.
Na het woordje van de directeur trokken we voor de eerste maal de nieuwe klas in. De kinderen zochten een plaatsje in de klas en luisterden naar de verschillende afspraken en nieuwigheden die de meester op hen afvuurde. Zo was het al snel tijd voor de eerste speeltijd. Tijdens de speeltijd zongen we het "Bruglied" met aangepaste dansjes. Ik profiteerde van de situatie om hen een rondleiding te geven op de speelplaats ( leraarskamer, directie, wc's, fietsenstalling, ... We overliepen de infobrochure ( groot aantal blaadjes moeten gehandtekend en meegegeven worden naar school!!!) en vulden een gedeelte op het voorblad van onze agenda. Tijd om boterhammetjes te eten. Onze refter is gelegen in de gebouwen van het secundair, waardoor we een stukje moesten stappen. In de refter kreeg elke leerling(e) een vaste plaats toegewezen. Uiteraard is de refter een eetzaal en geen praatzaal! De eerste activiteit van de namiddag was een spelletje. De kinderen trokken een kaartje en hierop stond een dier vermeld. De leerlingen moesten in een afgebakende zone het geluid van hun dier maken en op die manier hun partner (met een gelijkaardig dier) terug te vinden. Dit spel werd tweemaal gespeeld. Zo ontstonden er 10 duo's en 1 trio. Deze groepjes gingen dan samen op zoek naar een klasafspraken. We maakten er samen een selectie uit. Voorts werd er ook in de nieuwe werkschrift taal gewerkt, waar zij in volzinnen op de verschillende vragen omtrent hun ' identiteit'moesten antwoorden. Er was ook nog voorzien dat ze een handje gingen maken met in de vijf vingers kenmerken van hen, maar hiervoor was nog onvoldoende tijd over. De rijen om naar huis te gaan, moesten immers ingeoefend worden! Agenda: Infobrochure (bestellingen + documenten) 05/09 Voorblad agenda invullen 4/09 Taalboek 4/mundo kaften, schriften naam op (etiket) 6/09 Info - avond op 5/09 om 19 uur Warme maaltijden vanaf 5/09 Taal: leerwerkboek blz 4-5 03/09
Er is ook nog een brief met de uitnodiging voor de info - avond, boeken kaften gratis in De Ploter, een woordje van juf Edel,...
Zo dat zal het zo ongeveer geweest zijn voor deze dag. ( Details laat ik over aan de kinderen )
Bij dit schrijven zijn er waarschijnlijk al een aantal onder jullie op weg of onderweg richting vakantiebestemming... En terecht natuurlijk! Ik wil langs deze weg iedereen nogmaals bedanken voor de fijne samenwerking dit schooljaar en aan de leerlingen veel succes toewensen voor de toekomst. Geniet van de vakantie!
Vandaag hebben de kinderen hun rapport vier, jaarrapport en turnrapport gekregen. Alle punten zijn verdiend, alle taken zijn gemaakt... Er valt niets meer aan de resultaten te veranderen. Als ik even terugblik op deze laatste rapportperiode overvalt mij een lichte teleurstelling. Teleurstelling omdat men steeds in schoonheid wil eindigen en als dat niet lukt dan ben je ontgoocheld. ( klasgemiddelde opnieuw naar beneden) Anderzijds kan je van een wagen die maximum 120 km per uur rijdt, verwachten dat die 140 km per uur zal rijden? Ik denk het niet. Ik ga er vanuit dat iedere leerling(e) zich ten volle heeft ingezet en leg mij bij de situatie dan ook neer. Deze (zure) oprisping betekent niet dat ik op de meeste leerlingen van de klas niet fier ben. Natuurlijk is de meester fier, als zijn poulains een jaartje hoger mogen gaan! Ongetwijfeld!!! Een mens zou bijna vergeten, wat we nog in de voormiddag hebben gedaan! We hebben een zeer lange zangstonde gehad ter inoefening van de liedjes voor de afscheidsviering. Verder haalden we alles uit onze bank. Enkel de toetsenmap, zangmapje en onze spons mocht nog in de bank blijven. Morgen mogen de leerlingen spelletjes meebrengen naar de klas. Er zijn morgen geen warme maaltijden meer!!!
Door het nog moeten verbeteren van een aantal toetsen had ik gisteren niet meer de tijd om het verslagje te schrijven. Mijn excuses hiervoor! Vandaag had ik eerst een overgangsgesprek, waardoor de kinderen zelfstandig opdrachten in taal en spellingsboek moesten oplossen. Eens terug begonnen we aan de laatste toets van het schooljaar, de toets godsdienst. De speeltijden duurden vandaag ook iets langer, wegens verjaardagen en dergelijke. Wat mij voldoende tijd gaf om de toetsen van godsdienst te verbeteren en zo ook deze toets te kunnen meegeven naar huis vandaag. De kinderen mochten de klasopstelling ook veranderen. Ze zitten nu in eilandjes ( vier banken bij elkaar) en mogen bij hun vriend(en) en vriendin(nen) zitten. U begrijpt dat stilte een loos begrip geworden in de klas. Er werden ook al een aantal lesboeken, mappen opgehaald en opnieuw een deel naar huis meegenomen. Agenda: leren: / doen: toetsenmap meebrengen spons Kaartje voor juf Martine verder afwerken.
Vanmorgen begonnen met het verder afwerken van de toets cijferen. Sommige leerlingen hadden hier nog serieus wat tijd voor nodig. ( Sommige(n) zelf tot een stuk in de kleine speeltijd!) Na de speeltijd was het tijd voor meester Floris. Het namiddagprogramma was op voorhand al gekend, want het was bingo namiddag. Alle leerlingen van vier, vijf en zes gingen op zoek naar de eeuwige " bingo" roem. Ondertussen werd ook het bedrag dat bijeengespaard was aan de " bezieler" van het project uitgereikt. Een mooie cheque van 2500 euro. Aan allen bedankt voor de bijdrage(s)! Leuk voor ons, was dat Luna Parys haar bingokaart volledig vol was. De eerste prijs dus, een prachtige knuffelbeer! Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning zwemmen, oudercontact: ja/neen: uur?
Afsluiten doe ik met een zeer zure oprisping. Het begon gisteren al... We hadden afgesproken dat alle leerlingen om 16 uur op de afgesproken plaats moesten aanwezig zijn. Een vijftal leerlingen van de klas had zich daar niet aangehouden. Een enkeling kwam om 16.15 toe, de anderen zelfs 16.30. Er waren misschien "verzachtende" omstandigheden ( zoeken naar een verloren rugzak!), maar toch... Wat er vandaag gebeurd is, is mogelijk nog erger... Er werden twee portemonnees gestolen in de klas!!! Achteraf vinden we deze portemonnees verstopt in onze klas achter de radiator... LEEG! In beide geldbeugels zaten enkele euro's, maar stelen is stelen! Gedurende het schooljaar verdwenen regelmatig stiften, potloden, balpennen, koekjes, drankjes, ... maar dit slaat alles! Dit is echt met voorbedachte rade te werk gaan! Ik heb de kinderen toegesproken en vriendelijk gevraagd om het " verdwenen" geld graag terug te bezorgen. U denkt waarschijnlijk, dat het ook leerlingen van andere klassen kunnen zijn ... en dat kan, maar ik vrees dat we in eigen klas zullen moeten zoeken. Het ontgoochelt mij echt enorm dat mensen die een heel schooljaar "samen"leven, mekaar niet kunnen vertrouwen. Zou u, mama of papa, eens dochter/zoonlief aan de tand willen voelen over dit voorval? Niemand krijgt onder zijn/haar voeten, zou gewoon graag hebben dat het geld terug bij de eigenaars komt. Hopelijk duurt eerlijkheid het langst.
Enfin, dit moest mij toch even van het hart! Nog twee keer leren en de riem gaat eraf!!! Succes ermee alllemaal!!!
Deze ochtend begonnen de leerlingen de voormiddag bij juffrouw Edel, waar ze hun vakantieverwachtingen in tekening mochten omzetten. Ondertussen deed ik de administratieve taken ( schoolreis, hotdogs, ...) en verbeterde de toetsen van taalgebruik. Na de speeltijd was het onmiddellijk alle hens aan dek. De kinderen moesten het dictee van thema 16 opschrijven, hun agenda inschrijven en tenslotte de toets cijferen oplossen. Een opdracht die voor vele leerlingen meer tijd vroeg, dan ze hadden. Daarom mogen de leerlingen vrijdagvoormiddag verder werken aan de toets cijferen. Morgen zijn we op schoolreis. Iedereen moet om 7.45 op de parking van het zwembad zijn. Hier spreken we ook af bij onze terugkomst ( +/- 17.30) Rugzakje mee, goede stapschoenen, een regenvestje en een goed humeur zijn het benodigde materiaal voor morgen. Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning schoolreis, rugzak, toetsen laten tekenen.
Er zijn ook nog een aantal leerlingen die hotdog en/of ijsje besteld hebben, maar nog niet betaald. Gelieve dit vrijdag zeker mee naar school te brengen.
Deze warme dag begonnen met het oplossen van de toets hoofdrekenen. De kinderen werden vriendelijk gevraagd om toch de nodige tussenstappen te noteren bij het berekenen van hun uitkomsten. Hopelijk hebben ze zich hieraan gehouden. Er werd gewerkt tot aan de speeltijd, hoewel sommige(n) reeds op 40 minuten klaar waren. Na de speeltijd kregen de leerlingen hun taalschattoetsen van gisteren terug. Een aantal leerlingen had zich blijkbaar niet de moeite genomen om deze toetsen "grondig" in te studeren. Met alle gevolgen nadien! Ook de bladzijden die tegen vandaag moesten geleerd worden, werden opgesplitst in twee toetsen. De middagspeeltijd duurde door het goede weer langer dan voorzien, maar eens binnen en opnieuw voldoende vocht te hebben ingenomen vlogen we er opnieuw in. De begrijpend lezen les voor vandaag moest niet voorbereid worden, dus maakten we de voorbereiding samen. De tekst ging over het ontstaan van de strips en striptekenaar Herge. Eens onze werkschrift was ingevuld, gingen we nog een aantal filmpjes bekijken over striptekenaars op de computer. Ons laatste wapenfeit van de dag was een zangstonde voor ... ssstttt!!! Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie
toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning toetsen
laten tekenen, brieven schoolreis & bingonamiddag.
MORGEN graag alle betalingen binnen alstublieft!!!
De werkweek gestart met de toets getallenkennis. De kinderen mochten hieraan werken tot aan de speeltijd en dat tijdschema was voor iedereen voldoende. Ook de resultaten gingen erop vooruit, want slechts een zevental scoorde onder de zeven op tien. Hopelijk krijgen we dat aantal morgen tijdens de toets hoofdrekenen nog meer naar beneden. Na de speeltijd was het taalgebruik dat de klok sloeg. De bladzijden die de kinderen moesten leren tegen vandaag, sommigen hadden dit gewoon vergeten !!! werden in twee toetsen opgesplitst. De resterende tijd in de voormiddag ging naar contract - en hoekenwerk. Wegens te weinig tijd in de voormiddag, ging het contract - en hoekenwerk nog even door in de namiddag. We begonnen ook het nieuwe taalthema ' Taalrijk' waarin strips centraal staan. Een luisterles met verschillende activiteiten rond strips werd afgewerkt. De kinderen kregen vandaag ook enkele belangrijke brieven mee. Een brief met extra uitleg rond onze schoolreis donderdag Technopolis - bootje - Planckendael en een brief van de leerlingenraad i.v.m. de bingo namiddag en de mogelijkheid om hot- dogs te eten op vrijdag 21 juni. Voor beide activiteiten worden financiële bijdragen gevraagd. Gelieve deze ten laatste ( liefst morgen al) woensdag met uw kind(eren) mee te geven naar de klas. Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie
toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning toetsen
laten tekenen, brieven schoolreis & bingonamiddag.
Tot morgen allemaal, Meester Joeri
Ps: Sommige leerlingen kenden de strip " Nero" niet. Hieronder een afbeelding van het hoofdpersonage Nero.
Een verslagje van vrijdag 14 juni... We begonnen de dag met de toets rekenverhalen. Voor velen een moeilijke opdracht. Toch was het resultaat overwegend positief. Er waren slechts 9 kinderen die onder de zeven op tien scoorden. Bij de toets meetkunde van donderdag waren het nog 10. We gaan er dus op vooruit. Enkelingen hadden de tijd tot aan de speeltijd meer dan nodig, dus werd er geen rekenen meer gegeven. Na de speeltijd werden de leerlingen onder handen genomen door onze turnleerkracht meester Floris. Om 13 uur was het tijd voor een taaloffensief. Thema 16 moest er vandaag nog door, want volgende week staan er taaltoetsen op het programma ( zie toetsenweekplanning taal). Achtereenvolgens begrijpend lezen, taalgebruik, taalschat en spelling passeerden de revue op vrijdagnamiddag. De agenda was net geschreven toen het belsignaal weerklonk. Nog snel de toetsen meetkunde & rekenverhalen uitdelen ... en snel naar huis ( hopelijk alle boeken en schriften mee!!) Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning toetsen laten tekenen, brief einde schooljaar
Mag ik er toch de nodige aandacht vragen aan de taaltoetsen. Taalschat is van buiten leren, dus zorg ervoor dat ook alle uitdrukkingen gekend zijn en alles correct wordt geschreven. Succes!!! Nog even volhouden en er is twee maand om uit te rusten.
Ziehier het verslag van een drukke dag. We begonnen vanochtend met de toets meetkunde. De kinderen maakten hiervoor gebruik van passer, meetlat, geodriehoek, potlood en hun aangeleerde kennis om deze toets tot een goed einde te brengen. Net voor 10 uur had iedereen gedaan en konden we verder werken aan de oefeningen rond de oppervlaktematen in de werkschrift. Rond elf uur begonnen de kids hun vragenrondje rond " toepassingen". Enkele rekenverhalen werden nogmaals onder de loep genomen en op het bord uitgewerkt. Afsluiten deden we in de voormiddag met een luistertoets en voorbereidend werk voor de begrijpend lezen toets van morgen. In de namiddag gingen we verder met spelling. Woorden met een doffe klinker passeerden de revue. Het laatste gedeelte van de namiddag was voorzien voor verkeer, waar we de vervoerscirkels uitbreidden tot vervoerszones. Aangezien we vroeger klaar waren met dictee, vlamden we het lesje leesstrategie rond " De kringloop van het water" er ook nog door. Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning taal: BL tekst voorbereiden 14/06 doen: rekenen: zie
toetsenweekplanning
Zo we zijn er aan begonnen de laatste 500 meter van onze koers... Zorg dat je attent mee vooraan fietst ...
Het gedeelte voor de speeltijd werd vandaag gebruikt om de drie resterende spreekbeurten aan bod te laten komen. Achtereenvolgens Cathelina, Jarno en Emile gaven het beste van zichzelf. Zo kwamen we aan het einde van de spreekbeurtencyclus, die over het algemeen heel goed verlopen is. Na de speeltijd stond er eigenlijk maar 1 onderwerp op het programma en dat was de oppervlakte. De kinderen kregen nu een vierkante decimeter met daarin honderd hokjes van een vierkante cm en een viertal vierhoeken. Ze moesten eerst op zicht de grootste en de kleinste oppervlakte bepalen, nadien deze meten a.d.h.v. 1dm². We gingen ook de speelplaats kijken naar 1m² en de onderverdeling in hokjes ( 100 dm²) Tot slot lieten we de kinderen eens een are ( 100m²) afstappen, zodat ze zich daar een beeld van konden vormen. In de werkschrift werden dan nog (herleidings)oefeningen gemaakt en een aantal rekenverhalen, waarin de oppervlakte moest berekend worden om te weten hoeveel tegels, planken er nodig zijn. Morgen beginnen we eraan aan ons rekenoffensief. Ik hoop dat iedereen voldoende kracht en moed heeft om er nog eens een lap op te geven. Succes alleszins voor iedereen! Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning verkeer: ws blz 15 oef 2
Vandaag eens geen spreekbeurten, dus konden we volop doorwerken. We begonnen met de introductie van oppervlakte. Eerst werd de omtrek nog even herhaald, om dan te komen tot de oppervlakte. De leerlingen gingen verschillende figuren met elkaar vergelijken om zo de grootte van de oppervlakte te bepalen. Al snel kwamen ze tot de conclusie dat dit niet altijd evident was. Het verhaal van de stoffenverkopers met verschillende oppervlaktes voor dezelfde prijs leende tot het concluderen dat er een vaste afspraak gemaakt moest worden om de oppervlakte te bepalen. De kinderen tekenden op een ruitjesblad zelf een vierkante decimeter onderverdeeld in 100 vierkante cm. Tot daar de eerste les, morgen wordt hier aan verder gewerkt. Ze mochten vandaag ook vragen stellen i.v.m. meetkunde. Het taalonderdeel was vandaag ook vrij groot. Eerst een taalgebruikles, nadien een taalbeschouwingsles rond woordsoorten. De godsdienstles was dan weer de synthese van ons bezoek aan de kerk en afsluiten deden we met een stukje verkeer. Agenda: leren: rekenen: zie toetsenweekplanning doen: rekenen: zie toetsenweekplanning verkeer: blz 15 oef 2
Vanochtend begonnen met de rekenles gelijkwaardigheid kommagetal - breuk. In deze les probeerden we aan hand van talrijke voorbeelden de gelijkwaardigheid tussen kommagetal en breuk weer te geven. Zoals steeds in de zwemweek, werd de rekenles even gestopt voor een plonsje in het Ternatse zwembad. Na de middag begon Jasper zijn spreekbeurt over voetbal en verteld Joyce over haar hobby zwemmen. De taalles bestond uit een luisterles en taalgebruikles. Ook de taalles werd even onderbroken door de spreekbeurt van Louka samen met assistente Tika. Agenda: leren: rekenen: toetsenweekplanning doen: rekenen: toetsenweekplanning wsC blz 21 afwerken 11/06 taal: dictee verbeteren 11/06 toets laten tekenen, 2 euro vaderdag, spel kaarten.
De bedoeling van de huistaak is niet alleen het werkblad aanvullen, maar dit ook verbeteren met de correctiesleutel die elke leerling(e) in het het bezit zou moeten hebben.
Sorry voor het laattijdig schrijven, maar de spaghettiavond en een daguitstap gisteren hebben ervoor gezorgd dat ik nu pas een verslagje kan schrijven. We waren vrijdagochtend begonnen met het inpakken van onze vaderdaggeschenkje en de les rekenverhalen in het klad te maken. Sommigen hadden ook nog de tijd om huistaak cijferen te verbeteren. Na de speeltijd was het tijd om het te sporten en gingen ze dus bij meester Floris. Er moesten in de namiddag nog wat stoelen, tafels en andere vaatwasmachines verhuisd worden naar de refter. Uiteraard werd er dan beroep gedaan op de mannelijke leerkrachten. Ondertussen werkten onze kids aan hun begrijpend lezen toets. Afsluiten deden we met de spreekbeurt van Mauro VDS die ons vertelde over zijn reis door Denemarken en Zweden. Ook de spreekbeurten van Cathelina en Stella stonden geprogrammeerd, maar deze konden niet doorgaan wegens ziekte en plankenkoorts. Agenda: leren: rekenen: toetsenweekplanning doen: rekenen: toetsenweekplanning toetsen tekenen, zwemmen, briefje vaderdag
Prettige zondag nog allemaal en voor alle papa's een fijne vaderdag gewenst.