Vanochtend begonnen met de rekenles gelijkwaardigheid kommagetal - breuk. In deze les probeerden we aan hand van talrijke voorbeelden de gelijkwaardigheid tussen kommagetal en breuk weer te geven. Zoals steeds in de zwemweek, werd de rekenles even gestopt voor een plonsje in het Ternatse zwembad. Na de middag begon Jasper zijn spreekbeurt over voetbal en verteld Joyce over haar hobby zwemmen. De taalles bestond uit een luisterles en taalgebruikles. Ook de taalles werd even onderbroken door de spreekbeurt van Louka samen met assistente Tika. Agenda: leren: rekenen: toetsenweekplanning doen: rekenen: toetsenweekplanning wsC blz 21 afwerken 11/06 taal: dictee verbeteren 11/06 toets laten tekenen, 2 euro vaderdag, spel kaarten.
De bedoeling van de huistaak is niet alleen het werkblad aanvullen, maar dit ook verbeteren met de correctiesleutel die elke leerling(e) in het het bezit zou moeten hebben.
Sorry voor het laattijdig schrijven, maar de spaghettiavond en een daguitstap gisteren hebben ervoor gezorgd dat ik nu pas een verslagje kan schrijven. We waren vrijdagochtend begonnen met het inpakken van onze vaderdaggeschenkje en de les rekenverhalen in het klad te maken. Sommigen hadden ook nog de tijd om huistaak cijferen te verbeteren. Na de speeltijd was het tijd om het te sporten en gingen ze dus bij meester Floris. Er moesten in de namiddag nog wat stoelen, tafels en andere vaatwasmachines verhuisd worden naar de refter. Uiteraard werd er dan beroep gedaan op de mannelijke leerkrachten. Ondertussen werkten onze kids aan hun begrijpend lezen toets. Afsluiten deden we met de spreekbeurt van Mauro VDS die ons vertelde over zijn reis door Denemarken en Zweden. Ook de spreekbeurten van Cathelina en Stella stonden geprogrammeerd, maar deze konden niet doorgaan wegens ziekte en plankenkoorts. Agenda: leren: rekenen: toetsenweekplanning doen: rekenen: toetsenweekplanning toetsen tekenen, zwemmen, briefje vaderdag
Prettige zondag nog allemaal en voor alle papa's een fijne vaderdag gewenst.
Door het tekort aan tijd verschoof de spreekbeurt van Line naar deze ochtend. Line dompelde ons onder in de wereld van de tractoren. Aansluitend begonnen we aan het toetsenprogramma: dictee thema 15, gesloten boektoets van WO en open boektoets van WO. Deze laatste toets werd pas afgenomen na de speeltijd. De resterende tijd in de voormiddag werd opgebruikt om het gemiddelde en oefeningen op het gemiddelde te herhalen. Verder werd er op zoek gegaan naar verschillende patronen. Het namiddagprogramma werd ingekort door een bouwvergadering voor drie, vier en vijf. In dat programma werkten we ons vaderdaggeschenk af, bereidden we de nieuwe begrijpend lezen tekst voor "Mislukte visvangst" en schreven we de agenda. Agenda: leren: Taal: BL: " Mislukte visvangst" voorbereiden 7/06 rekenen: toetsenweekplanning doen: rekenen: ws C blz 15 -17 7/06 toets tekenen, plastic zak, agenda
Graag nog een warme oproep voor kaartjes ter attentie van de collega's die ons eind dit schooljaar voorgoed verlaten. En vergeet niet, mondje dicht hé!
Kort verslagje van een drukke voormiddag. De kinderen begonnen deze ochtend onder de hoede van juf Edel in de creales. Deze les duurde tot aan de speeltijd ( voor sommigen zelfs nog langer...), wat betekende dat ik de kids pas na de speeltijd in de klas mocht verwachten. En dit met een overvol programma. Er moest immers toets afgenomen worden van getallenkennis, les gegeven rond gemiddelde en drie spreekbeurten. U begrijpt dat de planning iets te vol stond. We zijn er in geslaagd om de toets af te nemen en twee spreekbeurten te laten doorgaan. ( Kylian & Thomas) De spreekbeurt van Line komt morgenvroeg onmiddellijk aan bod. Binnen deze activiteiten hebben we nog de tijd genomen om de toetsenweekplanning rekenen te overlopen. Graag een handtekening van één of beide ouder(s) ter bevestiging. Agenda: leren: taal: dictee thema 15 oefb blz 75-81 6/06 spb blz 20 WO: focusthema 5 6/06 doen: rekenen: ws c blz 15 7/06 toetsenweekplanning rekenen
Blijkbaar is er gisteren in de weblogagenda een vergissing ingeslopen. Het dictee is gepland voor morgen en niet voor vandaag. Mijn excuses voor het ongemak.
O ja... Aanstaande vrijdag organiseert onze school ten voordele van de sneeuw - en actieve zeeklassen een spaghetti - avond. Iedereen van harte welkom vanaf 18 uur. Voor de twijfelaars/ voetbalsupporters ... Op groot scherm: België - Servië!
Vanmorgen begonnen met de spreekbeurt van Jobbe. Jobbe had educatief materiaal een kooi met een hamster in. Logischerwijze ging ook zijn spreekbeurt over de hamster ( foto's zie onderaan!). De Kevin is ne krak Na de doortocht van Kevin werd er gewerkt rond woorden beginnend met on- en ont-. Deze les was het laatste gedeelte van thema 15, wat betekent dat we donderdag een dictee doen over de woorden en moeilijkheden van thema 15. De tweede spreekbeurt van de dag, bracht ons naar dromenland. Luna VDB gaf ons een deskundige uitleg over slapen en hoe belangrijk dat voor ons wel is. Aansluitend gingen de rekenverhalen van gisteren voor de bijl. De godsdienstles verplaatste ons deze namiddag naar de kerk, waar de kinderen van juffrouw Veerle een deskundige uitleg kregen over de indeling van de kerk en de verschillende voorwerpen met naam en toenaam werden benoemd. Donderdag volgt de verwerking hiervan en ook dit zal getoetst worden voor het eindrapport!!! Afsluitende spreekbeurt was die van Mauro DC. Hij gaf ons meer inzicht in de wereld van "Drum & bass". De huistaak cijferen tegen vrijdag werd nog verduidelijkt en onze kids kregen ook nog de woordverklaringen van focusthema 5. Agenda: leren: rekenen: getallenkennis kommagetallen tot op 0,001 toets
05/06 WO: focusthema 5 06/06 Taal: dictee thema 15 05/06 doen: rekenen: werkschrift C blz 15
07/06 nieuwsbrief; schort
Morgen zal er in de Crea les gewerkt worden met Chinese inkt, gelieve de schort zeker mee te geven!!!
Vandaag mijn leerlingen niet zo vaak onder mijn hoede gehad. Verschillende oorzaken zorgden hiervoor. Deze morgen begonnen met MDO's waar een aantal leerlingen van de klas besproken werden. Ondertussen kregen de kinderen vervanging van meester Pascal. Meester Pascal kreeg de opdracht om het in elkaar flansen van het vaderdagsgeschenk in goede banen te leiden. ( Wat hij trouwens met glans deed!) Na de speeltijd kregen de kinderen nog een zeer uitgebreide herhaling van de verschillende schalen en het rekenen ermee. ( Voor een aantal onder ons, nog vrij moeilijk!) Het namiddagprogramma werd hoofdzakelijk gevuld met onze gastauteur Patricia De Landtsheer, die het ontstaan en de opbouw van haar boeken uit de doeken deed. De kinderen gaven haar een spervuur aan vragen, die ze allemaal met de glimlach beantwoordde. Langs deze weg, nogmaals hartelijk dank om naar onze school te komen Patricia! Wat het decor van Heikje heks betreft, kan je op één van de foto's het adres van de website terugvinden! Om 15 uur had ik dan nog bespreking en werkten de kinderen zelfstandig aan de rekenverhalen in de werkschrift. Agenda: leren: rekenen: getallenkennis kommagetallen tot op 0,001 toets
05/06 WO: focusthema 5 06/06 doen: rekenen: werkschrift C blz 14
04/06 bundel lezen ( Patricia De Landtsheer) 04/06
Gisteren stond in teken van de natuur. Na het oplossen van onze toets meetkunde, trokken we Ternat in... Gewapend met een handschoen en een vuilniszak, klaar om het zwerfvuil in Ternat te doen verdwijnen. Ternat was op het stratenplan verdeeld in regio's, want niet alleen wij maar ook drie, vijf en zes hielpen mee de straten proper te maken. Onze regio bevond zich rond de straten van de markt. We stonden allemaal versteld hoeveel afval mensen zomaar op straat gooien. Echt wel iets om over na te denken. Eens terug op school was het tijd voor de pick nick. Wegens een zeer zompige weide, werd besloten om te picknicken op de speelplaats van V2 met alle leerlingen van de lagere school. Het slot van de dag werd voor het vierde opgevuld met een film over ijsberen. Maandag komt Patricia De Landtsheer( schrijfster) en tot mijn grote verbazing, moest ik gisteren vaststellen dat er een aantal leerlingen zelfs nog geen boek had... Dan spreek ik nog niet over de kinderen die hun bundel niet meer vinden, ... Geen goede mentaliteit dus. Hopelijk heeft iedereen tegen maandag de boekbespreking en een aantal vraagjes voor onze auteur!!! Agenda: leren: rekenen: getallenkennis kommagetallen tot op 0,001 toets 05/06 WO: focusthema 5 06/06 doen: rekenen:
werkschrift C blz 14 04/06 bundel lezen ( Patricia De Landtsheer)
03/06
Vanochtend begonnen met de spreekbeurt van Amory over de politie. Na de spreekbeurt werd er gecontroleerd of de huistaak gemaakt was en gingen we verder in het werkschrift C. Deze keer gingen we optellen en aftrekken tot op 0,001. Een groot deel van de oefeningen werd klassikaal gemaakt, de resterende oefeningen moeten de kinderen maken tegen dinsdag 4 juni. Tychique deed zijn spreekbeurt over Italië en nadien ging het in de taalles rond taalgebruik, meerbepaald woorden in woorden. Ook de nodige dosis uitdrukkingen mochten niet ontbreken. Het taalgedeelte liep ook verder na de middag. We werkten rond een advertentie van een attractiepark en kregen hierrond een aantal vragen te verwerken ( leesstrategie). We deden ook eventjes aan taalbeschouwing in onze werkschrift op blz 35. De eerste zin van elke oefening op het blad werd klassikaal opgelost, de rest is huistaak tegen morgen. Het afwerken van focusthema 5 in combinatie met de speeltijd en Sam's spreekbeurt over Ronaldo waren de laatste activiteiten van de namiddag. Morgen is er dus de themadag " Natuurknap", waar we zwerfvuil gaan oprapen en picknicken tijdens de middag. Zorg dus voor kledij dat vuil mag worden en badhanddoek of plastieken zak om op de grond te leggen tijdens het middagmaal. Voor de picknick rekening houdend met het onderwerp "Natuur"! Agenda: leren: rekenen: meetkunde: toets 31/05 werkschrift B: blz
31,41,42,51,59,60,68 en 78 WO: focusthema 5 06/06 doen: rekenen: werkschrift C blz 14
04/06 bundel lezen ( Patricia De Landtsheer) 03/06 Taal: taalbeschouwing ws blz 35 31/05
Passer, kledij, geen warme maaltijden!
Voor we morgen op zwerfvuiltocht gaan, maken we eerst de toets meetkunde. Eén van de opdrachten zal cirkels tekenen zijn. Indien uw kind thuis een passer heeft, gelieve deze dan mee te geven naar school. We hebben onvoldoende passers om alle vierde leerjaren tegelijkertijd een passer te laten gebruiken. Ook de kenmerken van vierhoeken, driehoeken moeten grondig gestudeerd worden. Komaan, go for it!!
Deze morgen begonnen met het laatste deel van de LVS testen rekenen. Vijf cijferopdrachten en dan hoofdrekenend optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen tegen de tijd. ( vier minuten voor + en -, twee minuten voor x en :) Verder werd er in het blok voor de speeltijd bladzijde 12 in werkschrift C verbeterd en deze verbetering nam ook na de speeltijd nog wat tijd in beslag. Vervolgens was het tijd voor de spreekbeurten van Zeno, Yoran en Laura. Tenslotte werden de bladzijdes in werkschrift B aangeduid die gekend moeten zijn voor de toets van aanstaande vrijdag. Agenda: leren: rekenen: meetkunde: toets 31/05 werkschrift B: blz 31,41,42,51,59,60,68 en 78 doen: rekenen: werkschrift C
blz 13 30/05 bundel lezen ( Patricia De Landtsheer) 03/06 toetsen laten tekenen
Vanochtend was het eerste wapenfeit van de dag de spreekbeurt van Nina. De kinderen kregen een spreekbeurtvragenblad met daarop datum, titel en uitvoerder. De leerlingen moeten tijdens de spreekbeurt een vraag noteren en/of een opmerking over de spreekbeurt. Dit zorgt voor de nodige concentratie tijdens de spreekbeurten. Terwijl een aantal leerlingen naar de zorgjuf trokken, begonnen wij focusthema 5 van WO verder aan te vullen. ( Was nog niet volledig af voor dat de stagaire kwam!) Eens iedereen terug in de klas, gingen we verder met het afnemen van de rekentest. Morgen de laatste loodjes ( cijferopdrachten en hoofdrekenen op tijd) en we zijn er van af. De voormiddag werd verder nog opgevuld met een toets begrijpend lezen en de spreekbeurt van Luna Parys. In de namiddag begonnen we aan de afname van het LVS dictee. Eerst een kolom van 15 los gedicteerde woorden, dan 15 woorden uit een zin gehaald en tenslotte het verder aanvullen van een dictee. De kids hadden tegen vandaag ook huistaak 23 af te werken en deze huistaak werd dan ook klassikaal verbeterd. Juf Eva had nog wat administratie achtergelaten , dat uitgedeeld moest worden en er werden ook twee brieven meegegeven naar huis. Over de " geheime" brief kan ik kort zijn, lezen en meewerken aan de oproep indien mogelijk. De andere brief ging over de activiteit die gepland is voor aanstaande vrijdag. In het teken van het maandthema van mei " Natuurknap" gaan vier,vijf en zes in de voormiddag zwerfvuil oprapen in de gemeente Ternat en houden we met de hele school een grote picknick op de weide achter V2. Voor verdere informatie verwijs ik u ook door naar de meegegeven brief. Agenda: leren: rekenen: meetkunde: toets 31/05 doen: rekenen: werkschrift C blz 12 29/05 bundel lezen ( Patricia De Landtsheer)
03/06 brieven
Zoals u in de agenda kunt lezen is er voor vrijdag ook een grote toets meetkunde geprogrammeerd. Hierin zal de kennis van driehoeken/vierhoeken en hun kenmerken + tekenen van driehoeken/vierhoeken en cirkels... getoetst worden. Oefenen is de boodschap dus!!!
Tot morgen allemaal, Meester Joeri
Hieronder nog wat sfeerbeelden van tijdens de spreekbeurten.
Meester Joeri aan het klavier. Ik wil langs deze weg juffrouw Eva nogmaals bedanken voor de leuke en leerzame tijd, die ze de leerlingen heeft geschonken. Bedankt juf Eva!!! Wij begonnen deze ochtend onmiddellijk met het betere denkwerk. De LVS testen eind vierde leerjaar werden afgenomen tijdens de voormiddag. Enkel onderbroken door de zwemles, waarin de kinderen ook een aantal testen moesten afleggen. Morgen wordt er verder testen afgenomen. Hiervoor kan niet geleerd worden, het is de verworven kennis die getoetst wordt. ( Komt ook niet op het rapport!) Het namiddagprogramma bestond uit een Ploter bezoek. Daar kregen de kinderen de film ' Rafiki' te zien. Een film die menig kinderhart zal beroerd hebben. Agenda: leren: taal: BL tekst voorbereiden 28/05 doen: rekenen: huistaak 23 28/05 bundel lezen ( Patricia De Landtsheer) 03/06
Morgen starten we met de spreekbeurten. Het is de bedoeling dat we de spreekbeurten steeds verspreiden over de dag ( Eéntje onmiddellijk 's morgens, ééntje na de voormiddagspeeltijd en ééntje na de middag of namiddagspeeltijd). Zo hebben de kinderen steeds voldoende tijd om hun materiaal klaar te zetten.
Er zijn ook nog een aantal leerlingen die hun geld voor de film niet hebben meegebracht en ook 1euro en 50 cent schuldig zijn aan juf Eva. Dringend dit in orde brengen. Zo ik ben uitgepraat voor vandaag... Heel blij om terug voor de klas te staan!
Auh,,. laatste dag als juf Eva in jullie klasje...
Allerliefste lezer(es),
Vandaag was mijn laatste dagje in jullie klas als juf Eva. En ik moet het zeggen: ik vond het echt heel fijn! Ik heb elk van jullie wat beter leren kennen en hoop ook dat ik het voor iedereen even fijn heb gemaakt! Het was een ervaring: jullie waren zeer leuk om mee te werken, ook al was het hier en daar wat rumoerig. Jullie hebben het goed gedaan! Ik wens jullie dan ook nog heel veel succes in jullie verdere schoolcarrière en verder! En wie weet: tot nog eens! Dikke proficiat aan jullie allemaal omdat jullie zich zo goed hebben ingezet tijdens deze 5 weekjes in jullie klas.
Zo, hier ook nog even het verslag van de dag.
We begonnen met een lesje taal: een luisteroefening over pictogrammen en nadien begrijpend lezen. We lazen de tekst 'Een Mercedes' en moesten vragen opstellen bij elke alinea. Zo maakten we wat dieper kennis met de tekst. Dinsdag hebben jullie hierover toets, dus goed lezen hé. Na de speeltijd volgde er een les beweging en rara... ook door juf Eva deze keer! We deden een parcours atletiek met volgende opdrachten: sprint, tennisballen werpen naar kegels of het kruis op de muur, verspringen vanuit stand en afstandlopen. Als slot speelden we even poppen met hun baasje: het baasje trekt aan een touw dat verbonden is met een lichaamsdeel van de pop en de pop doet dat lichaamsdeel naar boven. Leuk!
Na de middag volgde nog een les rekenen: de schaal. Het was even hard nadenken, maar ik denk toch dat er al heel wat van de klas mee weg zijn. Als afsluiter van de dag deden we nog wat hoekenwerk. We hebben ook de droomprovincies en de affiches van de Vlaamse provincies verloot. Proficiat aan de winnaars! Geef ze maar een mooi plekje!
Dan kreeg ik van jullie nog een dik applaus en jullie van mij een lekkere zelfgebakken wafel! Dat was een eerlijke ruil hé
Agenda: Leren: / Doen: - 1,50 meebrengen voor het cadeau van Moederdag (voor degene die dat nog moeten doen) (ma 27/5) - 5 meebrengen voor de filmvoorstelling in de Ploter (ma 27/5) - ! spreekbeurt afgeven ! (ma 27/5) - Huistaak 23 rekenen: duizendsten (di 28/5) - Begrijpend lezen: 'Een Mercedes', tekst lezen voor de toets (di 28/5) - Opdrachtenbundel lezen (ma 3/6)
Zo vrienden, dan moet ik hier van jullie afscheid nemen... Nog heel veel succes en nen dikke merci!
Spannend! Nog 1 dagje in jullie klasje morgen: ik vond het heel fijn!
Vandaag begonnen we de dag met onze toets cijferen. Het was een zware taak, met veel denken en zwoegen, maar het is jullie gelukt! Goed gewerkt! Na de speeltijd volgde een kort lesje rekenen waarbij we onze werkschriften invulden: oefeningen over duizendsten. Nadien maakten we reclame over ons lievelingsboek: kleur, tekeningen, slogan, tekst,... Met alles erop en eraan. Er zijn echt fijne resultaten. Jullie krijgen ze morgen terug. Anderen kunnen er op een vrij moment nog wel eens aan werken.
Na de middag volgde de toets W.O over de provincies van België. Ik denk wel dat dit goed ging. Ik moet nog een deeltje verbeteren, maar ook dit krijg je morgen terug. We werkten verder aan onze reclame en na de speeltijd was het tijd voor een lesje godsdienst en verkeer. Bij godsdienst hadden we het over de vruchten van de Geest: eigenschappen die religieuzen (en ook mensen) bezitten en zo leven naar Gods Geest. Verkeer ging over vervoercirkels waarbij we bespraken welke afstanden je te voet doet, met de fiets of per auto.
Agenda: Leren: / (Joerpie!) Doen: / Meebrengen: 1,50 voor het moederdagcadeau (vrij 24/5) Afgeven en terug meebrengen: - brief filmavond (vrij 24/5) - brief filmvoorstelling 'De Ploter' (vrij 24/5 - ten laatste ma 27/5) ZORG: dictee open en gesloten lettergrepen (vrij 24/5)
Zo, weinig of zelfs geen huiswerk! Ah nee, toch niet op mijn laatste dag zeker
Vandaag begonnen we met een lesje crea. En ja ja, daar zijn we al begonnen aan ons vaderdagcadeau. We maakten al een kaart waar hij heel blij mee zal zijn. Maar meer verklap ik nog niet!
Nadien deden we de toets bewerkingen. Voor sommigen was dit een heus karwei, maar ze is afgeraakt!
Als laatste kregen jullie nog een lesje godsdienst: " De Geest daagt mensen uit... " We leerden dat christenen zich soms geroepen voelen om anderen te helpen. Morgen gaan we hier nog een stukje mee verder.
Zo, dit was het dan.
Agenda: Leren: - toets cijferen, werkschrift C + mapje bewerkingen + werkschrift B (do 23/5) - toets W.O., werkkatern + bronnenboek (do 23/5) Meebrengen: - lievelingsboek of een boek dat je graag hebt gelezen (do 23/5) Doen: - bundel leesopdrachten (ma 3/6)
Ik wens jullie allemaal heel veel succes met het leren. En kijk bij W.O goed wat je vanbuiten moet kunnen en wat je open boek kan doen!
Tot morgen,
Ohja, de foto's staan erop van de droomprovincie. Goed gedaan banaan!
Oh nee, ik heb zonet een lang bericht geschreven en per ongeluk verwijdert! Nu mag ik helemaal opnieuw beginnen! Ik zal mijn best doen om hetzelfde te schrijven.
Vandaag was het mijn eerste dag van de laatste week bij jullie in het klasje. Ja ja, vrijdag geef ik de laatste keer les aan jullie. Maar dat is pas voor dan. Ik wil gewoon al zeggen dat ik het tot nu toe heel fijn vond om jullie beter te leren kennen en om aan jullie les te mogen geven!
We zijn de dag gestart met een les taalbeschouwing: boodschappen overbrengen. Gebarentaal, gezichtsuitdrukkingen, lichaamstaal, gebarentaal, morsecode, pictogrammen, logo's, seinen met vlaggen, rookwolken,... Allemaal kwam het aan bod. We keken naar enkele filmpjes hierover en zelfs naar hoe honden communiceren. Nadien probeerden we zelf wat uit: in morsecode schrijven en dit ontcijferen, seinen met vlaggen en dingen zeggen in gebarentaal: niet gemakkelijk maar toch fijn om te doen!
Na de speeltijd was het tijd voor een lesje rekenen: duizendste! We oefenden met een meter, maakten oefeningen aan bord en in een tabel en gingen aan de slag op een werkblaadje. De meesten hebben het al goed beet, maar toch moeten we nog wat oefenen deze week!
Na de middag was het dan tijd voor een lesje godsdienst: adem in andere religies. - het scheppingsverhaal van de indianen - mediteren in het hindoeïsme (dit deden we ook echt in de klas!) - gebedsmolens en vlaggen in het boeddhisme (we maakten ook zelf een vlag met een gebed) - vliegers in Guatemala
Na dit alles werkten we nog even onze provincie af en konden we ze voorstellen aan elkaar. De prachtige resultaten zie je hieronder. Ze zijn helemaal anders, maar iedereen heeft dan ook andere fantasieën hé. Later deze week luisteren we nog wel eens naar de zelfgemaakte volksliedjes.
Hoekenwerk hebben we moeten overslaan door het teveel babbelen en niet kunnen luisteren. Jammer. Toch sloten we de dag nog af met een klein spelletje: iets tekenen op de rug van je buur.
Agenda: Leren: - toets bewerkingen, werkschrift C + mapje bewerkingen ( + eventueel werkschrift B om te oefenen) (woe 22/5) - toets cijferen, werkschrift C + mapje bewerkingen ( + eventueel werkschrift B om te oefenen) (do 23/5) - toets W.O, bronnenboek + werkkatern (do 23/5) Doen: - meebrengen: lievelingsboek ! geen strip ! (krijg je dezelfde dag ook netjes terug mee naar huis) (do 23/5) - geld voor de filmavond, 1,50 per persoon (woe 22/5) - opdrachtenbundel lezen (ma 3/6)
Zo, dat was het dan! Allemaal veel succes met het leren en tot morgen!
Juf Eva (Pfieuw )
Oh, oh, de foto's geraken er niet op. Ik probeer ze er deze week nog op te krijgen! Sorry!
Wat een dagje! De kriebels zitten in ons lijf! Babbelen, babbelen, babbelen! Te tongen stonden niet stil vandaag. En toch hebben we nog wat kunnen doen vandaag, gelukkig!
We startten de dag met een lesje driehoeken. We onderzochten zelf nog eens de kenmerken van de driehoeken en maakten een onthoudblad. We knipten driehoeken uit een rooster, vulden ons werkschrift in. Daarna gingen we aan de slag met stokjes en touw om driehoeken te vormen. Iedereen werkte goed en actief mee! Ons lesje LO zorgde ervoor dat iedereen zich wat kon uitleven.
Na de middag volgde een les W.O. We vulden ons werkkatern in en dit was eigenlijk herhaling van wat we al gezien hadden. Bij velen zit het nog goed in het geheugen, anderen moeten nog eens wat dieper graven Na de speeltijd maakten we kennis met schema's. We leerden dieren en voertuigen in schema's gieten op verschillende manieren. En dat al zo laat op een vrijdag seg! En toch lukte het nog wel een beetje
Agenda: Leren: - toets bewerkingen: hoofdrekenen - werkschrift C + mapje bewerkingen (woe 22/5) - toets cijferen - werkschrift C + mapje bewerkingen (do 23/5) (voor beide toetsen kan je ook oefeningen vinden in werkschrift B) - toets W.O. - werkkatern 6 + bronnenboek (do 23/5) Doen: - rekenen werkschrift B p. 75 (di 21/5) - opdrachtenbundel lezen (ma 3/6) - geld voor filmavond meebrengen - 1,50 per persoon (di 21/5) Maandag: Pinkstermaandag
Zo, dat was het voor deze week. Geniet van jullie weekend. En veel plezier op de kermis als je gaat!
We hebben een lange, maar leuke dag achter de rug! We startten met de toets begrijpend lezen. Hopelijk weten jullie nu goed hoe je met dieren op reis moet? Nadien volgde de les spelling: hoofdletters. We herhaalden nog eens wanneer we een hoofdletter moeten schrijven, we werden zelf juf of meester en speelden daarna een kort spelletje. Hoofdletter = rechtstaan, geen hoofdletter = blijven zitten. Marie-Laure mocht haar vinger opsteken in plaats van recht te staan want zij was de dag ervoor hard gevallen met de fiets waardoor haar knie wel wat pijn deed. Ai ai ai!
Na de speeltijd volgde er een les waarbij we mochten rekenen met geldwaarden. Dit deden we in de vorm van een doorschuifsysteem: 1. Werkschrift invullen 2. Rekenvraagjes met behulp van rekeningen invullen. 3. Voorstellingen van bedragen (met biljetten en munten) koppelen aan het juiste bedrag. 4. Betalen en teruggeven. Dit was heel leuk!
Na de middag, nadat we waren uitgeregend, was het tijd voor de agenda en nadien een lesje godsdienst. We weten nu vanwaar Pinksteren komt: de Christenen vieren dat God hen levensadem, kracht, energie gaf nadat Jezus was gestorven. En nadien natuurlijk............... onze droomprovincie! Dit is voor sommigen echt een levenswerk aan het worden. Het zijn allemaal knappe werkjes! Foto's komen zeker op deze blog! Alleen vergeet ik telkens foto's te trekken. Wie wil er mij aan doen denken?
Agenda: Leren / Doen: - puzzel van de provincies (1 van de Vlaamse en 1 van de Waalse provincies) in werkkatern 6 (di 21/5) ! Draai je werkkatern zodat het er mooi op kan ! - afwerken rekenen: geldwaarden -> WS B p. 67 als dit nog niet af is gemaakt in de les -> extra blaadje als je WS al af was ! brief filmavond (vrij 17/5) ! brief spaghettimaal (vrij 17/5) ! vragen vakantieboek (vrij 17/5) - toets toepassingen laten tekenen (vrij 17/5) - ZORG: dictee open en gesloten lettergrepen (vrij 17/5) - bundel leesopdrachten (ma 3/6)
Vandaag zal het een korter berichtje zijn voor een korte dag.
We zijn de dag gestart met het hoekenwerk. Het ging vandaag al veel beter dan vorige keer. Iedereen vond zijn weg tussen de hoeken door en werkte goed aan verschillende opdrachten. Alleen moet de tijd nog wat meer in het oog gehouden worden.
Nadien volgde de toets toepassingen na de speeltijd. Hier werd toch bijna een heel blok aan gewerkt.
De toets van taalbeschouwing werd uitgedeeld (goed gedaan voor meesten!), Emile gaf wat uitleg over wat er in de leerlingenraad werd besproken en daarna volgde nog een korte inleiding op een les godsdienst: Jezus op de berg.
Agenda: - leren: tekst begrijpend lezen 'Op reis met... een dier' goed lezen voor de toets van morgen (do 16/5) - doen: - afwerken rekenen WS B p. 66 (do 16/5) - afgeven + strookjes meebrengen van de brief voor het spaghettimaal (vrij 17/5) - vragen wie een vakantieboek (van 4de naar 5de leerjaar) wil (vrij 17/5) - afgeven + meebrengen strookje van de brief voor de filmavond (vrij 17/5) - meebrengen (mag maar moet niet): wat knutselgerief voor de droomprovincie (Dit krijg je wel niet terug!) (do 16/5) - Enkel voor ZORG: dictee over open en gesloten lettergrepen (vrij 17/5)
Wat een rotweer seg vandaag! En dan ook nog eens zo hard moeten werken...
We zijn de dag begonnen met een lesje cijferen: vermenigvuldigen tot op 0,01. Dit was wel een beetje herhaling. Maar we hebben alles nog eens goed aan bord geoefend en daarna kon iedereen voor zich aan de slag in het werkboek. Na de speeltijd volgde dan de toets taalbeschouwing. Hoewel, dit wat in vertraging want vandaag was het brandoefening net na de speeltijd! Rustig en kalm blijven, hoofdje erbij houden en dan gingen we richting het voetbalveld waar we moesten verzamelen. Gelukkig begon het dan nog maar net een klein beetje te druppelen, want we waren nog maar binnen of het begon al te gieten. De toets taalbeschouwing maakten we af en daarna begonnen we aan het lesje begrijpend lezen.
Het lezen maakten we af na de middag. De tekst was: Op reis met... een dier. We lazen er welke dieren moeilijk zijn om te vervoeren, hoe dit dan wel moet, wat ervoor nodig is,... Maar het best laten we de dieren in hun eigen leefomgeving! Nadien nog wat godsdienst op ons bord: Ezechiël die het volk van Israël een nieuwe toekomst gaf door levensadem (een tweede adem geven).
Het was alweer snel tijd voor speeltijd! Nadien gaven we nog even het beste van onszelf voor een lesje W.O. Maar toch was het wat moeilijk concentreren: moeilijke leerstof over gewesten/gemeenschappen/waterwegen/verkeerswegen en dit op een dinsdagnamiddag! Ja watte seg! Hard werken geblazen! Maar we brachten het er toch goed van af. Nu nog de blaadjes invullen tijdens een volgende les en dan hebben we dat ook weer gehad!
Agenda: Leren: toets toepassingen (werkschrift B p. 60-61, 69-70, 79-80 + mapje toepassingen) (woe 15/5) Doen: - afwerken cijferen (werkschrift B p. 66) (do 15/5) - afgeven briefje filmavond + strookje meebrengen (vrij 17/5) - wie wil er een vakantieboek (vrij 17/5) De kinderen van ZORG hebben vrij 17/5 dictee: zorgmap meenemen!
Zo, dat was het voor vandaag! En die stem was nog altijd niet terug hé! Hopelijk morgen wel na een goede nachtrust.
Wat een dagje vandaag! Sommigen voelden de vakantiekriebels nog in hun buik en hadden het moeilijk om zich te concentreren. Maar we hebben er ons doorgewoeld. En hopelijk kan mijn stem het morgen ook nog aan
We zijn de dag gestart met een lesje breuken: gelijknamige breuken optellen. Eerst oefenden we wat aan bord en in ons kladschrift om nadien zelf aan de slag te gaan in ons werkschrift. En dat ging goed! Jullie waren er snel mee weg. Fijn zo! Nadien volgde zwemmen met een kleine test: ringen opvissen. Goed gedaan banaan! Na het zwemmen werkten we nog even verder aan de breuken. Bijna iedereen heeft een extra blaadje kunnen maken. Super!
Na de middag volgde er een lesje luisteren met ook een kleine luistertoets. We zijn begonnen met een nieuw thema: vervoer, verkeer en veiligheid. We maakten een woordenweb met vervoersmiddelen, leerden verschillende wegen kennen, volgden een wegbeschrijving en maakten een verhaal aan de hand van beluisterde geluidjes. Er zaten al fijne verhalen tussen. Misschien hebben we nog wel eens de tijd om enkelen te beluisteren.
Na de laatste speeltijd was het tijd voor een klein toetsje over de provincies. Nu weten jullie of je nog wat harder moeten studeren of niet. En nadien volgde het leukste van de dag (maar wel wat kort door het vele gebabbel): werken aan onze droomprovincie. Donderdag is het de laatste dag dat we hieraan werken. Ik hoop dat het dan bij iedereen af is. Maar dat zal ook wel afhangen van de babbelaars hé
Agenda: Leren: - toets taalbeschouwing (WS A en B: zie woensdag + mapje taalbeschouwing) (di 14/5) - toets toepassingen (WS B p. 60-61, 69-70, 79-80 + mapje toepassingen) (woe 15/5) Doen: - herhalingsblaadjes taalbeschouwing maken (oefening op de toets) (di 14/5) - huistaak breuken (di 14/5) - De kinderen van ZORG: dictee open en gesloten lettergrepen (vrij 17/5) Brief spaghettimaal meegekregen
Zo, het was een fijne maandag om de week mee te beginnen. Ga maar op tijd slapen want morgen wordt het een drukken dag!