Weeral een sneeuwrijk dagje! Onze kinderen waren vandaag nog blijer dan anders als het belsignaal ging. Dan konden ze op de speelplaats sneeuwballen gooien, sneeuwmannen maken, ... Toch werd er vandaag ook hard gewerkt. Zo begonnen we de dag met het oplossen van de rekenverhalen in onze rekenschrift. De kinderen probeerden eerst zelfstandig en nadien verbeterden we klassikaal. Na de speeltijd kregen de kinderen hun opdrachtenbundel i.v.m. het boek van Roald Dahl. Deze opdrachten hebben we allemaal overlopen. De bedoeling is om deze bundel binnen de twee weken af te hebben. Verder gingen we de les 2 van ons wo thema afwerken. De twee groepen die besproken werden ( bejaarden en gehandicapten) zorgden voor heel wat stof om te praten. Een thema die de kinderen echt wel aanspreekt. Het laatste woord rond deze les werd pas besproken in de namiddag. Dan moesten we nog voor taal leesstrategie ( sleutelwoorden), voorbereiding begrijpend lezen en niveaulezen doen. Kers op de taart was het laatste toneeltje van mijnheer Top. Agenda: leren: taal: BL tekst " De Benzinepomp" voorbereiden 22/01 doen: godsdienst: geweten 22/01 WO: werkkatern blz 6 oef 3 en 4 22/01 lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01
Vanmorgen gestart met de toets godsdienst. Deze was normaal gepland voor donderdag, maar door omstandigheden niet kunnen doorgaan. Kinderen die exact geleerd hadden, wat ik hen had aangeduid haalden een perfecte score. Anderen hadden het ietske moeilijker. Nog in dat eerste gedeelte leerden de kinderen evenwijdige trekken. Nu niet meer willekeurig, maar wel door een gegeven punt. De rest van de voormiddag waren ze onder de hoede van meester Floris. In de namiddag werd er eerst nog een luistertoets afgenomen en aan niveaulezen gedaan. Het laatste gedeelte was voorzien voor de toneeltjes. Alle toneeltjes waren goed. Elke groep had wel een ander accent en dat was tof. We hebben ook hilarische mama's gezien ( met kledij en al). Spijtig genoeg, bleken de batterijen van mijn fototoestel niet te willen meewerken. Zo plat als een vijg!!! Geen foto's dus, wat echt wel jammer is!!! Agenda: leren: rekenen: +,- tot 100 000 21/01 doen: rekenen: +,- tot 100 000 groen/blauw boekje blz 56-57 21/01 godsdienst: geweten 22/01 toets laten tekenen, lezen, tijdschriften en kranten meebrengen maandag!!!
Vanochtend de dag begonnen met een toets hoofdrekenen +,-,x en : tot 10 000. Hieraan hadden de kinderen vrij lang gewerkt, maar toch was er nog voldoende tijd om de les cijferend optellen en aftrekken tot 100 000 aan te brengen. Uitgezonderd de schriftelijke oefeningen. Deze worden vandaag als huistaak gemaakt ( de gemaakte afspraken in de klas dienen nageleefd te worden) Verder ging het in de godsdienstles over een andere pet opzetten. De kinderen kregen enkele situaties voorgeschoteld en trachtten zich in het betrokken personage in te leven. Vervolgens werd dit besproken in een klein groepje. Tijdens het WO thema zaten de kinderen in groepjes van drie ( ééntje met twee) en moesten ze een kruiswoordraadsel oplossen. Dit kruiswoordraadsel konden ze enkel oplossen door samen te werken. Agenda: leren: Godsdienst: conflicten ws 26,27,29 17/01 lb 31 Muzo: toneel " Mijnheer Top" 18/01 doen: rekenen: ws B blz 11,12,13 17/01
Wat een dagje vandaag. Een dagje waarin de sneeuw centraal stond. De kinderen hebben vandaag naar hartelust kunnen spelen in en met de sneeuw... Hierover verder in het verslag meer. Eerst de orde van de dag. We begonnen met een les bewerkingen, meerbepaald hoofdrekenen: optellen en aftrekken tot 100 000. Zoals elk jaar blijkt deze stap voor sommige leerlingen een grote stap. Daarom werkten we de hele les zo goed als klassikaal, nadien mochten de kids zelfstandig werken of samen met mij aan bord de oefeningen oplossen. Terwijl hun collega's naar de rekengroep van juf Stefanie trok ( delen tot 10 000) verbeterden de andere leerlingen hun dictee van thema 8 en dat van de anderen. Ze deden dit met behulp van een correctiesleutel. De liedjes voor de klascd werden gedicteerd en ik las nog wat voor in het spannende boek ' De heksen'. Na de middag ging het over - en of e aan het einde van een woord. Leerlingen moesten in een door mij gedicteerde woordenrij rangschikken volgens bijvoeglijk naamwoord (stof) , zelfstandige naamwoorden, werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden ( andere). De uitspraak van deze woorden achteraan was steeds dezelfde, maar toch een andere schrijfwijze. Donderdag wordt er een toets conflicten voorzien. We duidden in de werkschrift en het lesboek de pagina's aan. Vanochtend werd er de kinderen beloofd, dat ze in de namiddag met de sneeuw mochten gaan spelen. En zo geschiedde! De wei achter het kasteel, was slagveld van dienst. Agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top"
18/01 Godsdienst: conflicten 17/01 Doen: rekenen: wsb blz 11-12 17/01 taal: dictee verbeteren
15/01 lezen
Tot morgen allemaal en nog veel sneeuwpret!!!
Meester Joeri
Ps. Ook het vijfde leerjaar heeft foto's getrokken, neem ook daar gerust een kijkje!!!
Vanmorgen begonnen met de resterende rekenverhalen van vorige les. Net voldoende om voor de zwemles te doen. Eens terug van de zwemles, kwam het hoofddoel van de rekenles naar voor. Een breuk nemen van een getal met een noemer kleiner of gelijk aan tien en tot 100 000. Deze les was verspreid over voor en namiddag. In de namiddag werkten we in de taalschrift rond taalschat en deden we een luistertoets van thema 9 anders wonen. Na het niveaulezen zaten de kinderen nog even samen om de laatste afspraken te maken voor het toneeltje van vrijdag ( materiaal, rolverdeling, ...) Agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top"
18/01 Doen: rekenen: wsb blz 10 15/01 taal: dictee verbeteren 15/01 toetsen tekenen, lezen, liedje !!!
We gaan een klascd maken... Daarom moeten alle kinderen zo snel mogelijk ( lees morgen) hun favoriete liedjes (2) met titel en uitvoerder aan mij bezorgen. Ik zoek de nummers op en brand ze op een cd. Als er vannacht en morgenvroeg sneeuw valt, mogen de kinderen hun pantoffels meebrengen om in de klas aan te doen!!!
Tot morgen allemaal en hopelijk geraken we veilig waar we moeten zijn!!
Vanmorgen mochten de kinderen eindelijk van plaats veranderen! Eerst werd al hun materiaal ( rommel!?) uit de banken gehaald, kregen ze van mij te horen wat hun nieuwe plaats was om zich tenslotte te installeren op hun nieuw stekje. Dat deze verhuis wat tijd in beslag nam, kunt u wel denken! Daarom moesten we na de verhuis onmiddellijk aan de slag. De toets meetkunde werd afgenomen ( ben een beetje bevreesd over het resultaat) en aansluitend een deel van de rekenverhalen in onze werkschrift B. Vijf van de acht rekenverhalen hebben we opgelost... De andere drie zullen verspreid over volgende week afgewerkt worden. Na de turnles en de middagpauze gingen we verder met het toetsen afnemen. Nu was het de beurt aan de toets begrijpend lezen. Vervolgens kregen de kinderen een zinnen - en woorddictee in hun spellingboekje. De laatste 25 minuten van de dag werden gespendeerd aan de voorbereiding van het toneeltje en het luisteren naar het voorleesmoment uit het boek " De heksen" van Roald Dahl. agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top" 18/01 Doen: rekenschrift in orde brengen 14/01 toetsen tekenen, lezen, zwemmen
Wat de leesopdracht van Roald Dahl betreft... Wegens het moeilijk te verkrijgen van boeken van Roald Dahl mogen de titels ' De heksen' en ' Sjakie en de chocoladefabriek' ook gebruikt worden. Tevens zal ik de lokale bib van mijn woonplaats ook een bezoekje brengen om daar eventuele boeken van Roald Dahl te ontlenen. Dat wil niet zeggen dat er zelf geen inspanningen meer moeten geleverd worden. Probeer zelf een boek van hem te vinden. Oh ja, bijna vergeten. Er zijn een aantal kinderen die een bundel cijferopdrachten hebben meegekregen, omdat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hebben gehouden in de werkschrift. Voor verdere uitleg zou ik mij richten tot dochter of zoonlief.
Zo, allemaal een prettig weekend gewenst en tot maandag.
Het rekengedeelte begonnen met de toetsen milliliter en millimeter. Dan herhaling van punten, rechten en andere lijnstukken. Oefeningen gemaakt in de werkschrift. Niet te vergeten het dictee van thema 7 en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Wonen en wonen is twee'. U begrijpt dat het voormiddagprogramma meer dan vol zat. In de namiddag kregen we er nog een aantal leerlingen bij, want juf Karen had een vergadering rond ICT. We knutselden samen een soort glasraam door een tekenblad te verdelen in allerlei (puzzel)stukjes. Deze werden dan uitgeknipt en met een aantal millimeters tussen de stukjes op een zwarte achtergrond geplakt. Verder was er ook nog een taal - en rekenbundel voorzien. Agenda: leren: rekenen: meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 11/01 doen: rekenen: wsA blz
4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen, brief, agenda
Nog een woordje over het toneeltje dat de leerlingen moeten voorbereiden: De kinderen zijn per vier in groepjes verdeeld en worden verondersteld om het stukje tekst van mijnheer Top van een einde te voorzien. ( Dit einde bedenken ze zelf in hun groepje) Dat einde gaan ze samen met de rest van de tekst als toneel voor de klas spelen. Morgennamiddag en maandagnamiddag krijgen de kinderen hiervoor tijd om te oefenen. Het is dus niet nodig, om hen buiten de schooluren te laten oefenen.
Nog even uw aandacht... We zitten met een dichter in ons midden. Lees maar eens wat voor een prachtgedicht hij ( Jasper) gemaakt heeft.
Voor niets bang!
Ik ben voor niets en niemand bang! Niet voor gezichten op ' t behang. ' t Is elke avond dikke pret met het skelet onder mijn bed. Ook heb ik helemaal geen last, van monsters in mijn kast. En springt er 's nachts om twaalf uur alweer een mummie uit de muur! Dan zeg ik jammer beste vent... dat jij ingewikkeld bent!!!
Een kort verslagje van de voormiddag. Het eerste gedeelte van deze woensdag werd ingevuld door juf Edel en de creales. De kinderen hebben weer prachtige resultaten getekend. ( Hierover later meer!) Na de speeltijd begon dan het serieuze werk. We werkten immers rond de lengtematen. Een goede herhaling voor wat morgen en vrijdag komen gaat. De kinderen moesten lengtes schatten, zelf meten, eenvoudige herleidingen uitvoeren en optellen en aftrekken met lengtematen. De oefeningen in het werkschrift waren bij alle leerlingen nog niet af, dus graag thuis verder afwerken. Hopelijk heeft deze les een aantal leerlingen wakker geschud en hen aangemoedigd om de toets van morgen goed in te oefenen. Agenda: leren: rekenen: millimeter en milliliter 10/01
meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: dictee thema
7 10/01 doen: rekenen: wsA blz
4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen, brief
De kinderen hebben vandaag ook een brief meegekregen omtrent de nieuwe boekenopdracht. Gelieve deze grondig door te nemen en te handtekenen
Vanmorgen, na het ophalen van de huistaken, begonnen aan de tweede herhalingsles rond bewerkingen. Deze keer werd het cijferen herhaald. Alle bewerkingen kwamen aan bod, net als hun omgekeerde bewerking. In het werkschrift werden de kinderen dan verrast met twee bladzijdes vol cijferoefeningen. Die moe(s)ten ze maken volgens de gemaakte afspraken, d.w.z. eerst alles in potlood maken, dan verbeteren. De verbeterde oefeningen worden in het groen geschreven, de juiste netjes in het blauw. Verder in de voormiddag stond er opnieuw een taaltoets geprogrammeerd, ditmaal rond " Begrijpend Lezen". 's Namiddags splitste de klas in twee ongelijke delen. Dertien leerlingen trokken richting klas ' juf Stefanie' voor extra inoefening omtrent de millimeter. De andere leerlingen bleven in de klas en werkten verder aan hun cijferoefeningen. Nog in de namiddag gingen we van start met twee nieuwe thema's. Een eerste thema ( gewetensvol handelen) in de godsdienstles, een tweede thema ( Iedereen hoort erbij) tijdens de wo les. Agenda: leren: rekenen: millimeter en milliliter 10/01 meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: dictee thema 7 10/01 doen: rekenen: wsA blz 4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen.
Wat de nieuwe leesopdracht betreft, vragen we deze keer om een boek van Roald Dahl te lezen en te bespreken. Behalve de boeken " Heksen" en " Sjakie en de chocoladefabriek" zijn de kinderen vrij in hun keuze. Verdere informatie volgt nog.
Vooreerst aan iedereen een gelukkig en gezond nieuw jaar toegewenst. Het deed mij plezier om opnieuw frisse kopjes voor mij te zien. Na onze kerstvakantieherinneringen te hebben gedeeld, vlogen we er direct in. Er moest in de rekenschrift A nog een tweetal rekenverhalen opgelost worden, in de rekenschrift B een lesje getallenkennis tot 100 000 en herhaling van de vier hoofdbewerkingen tot 10 000. U begrijpt dat we hiermee een voormiddagje zoet waren. Na de middag was het niet anders. Liefst drie luistertoetsen werden afgenomen. Verder werd het niveaulezen terug opgestart. In het laatste stuk van de namiddag werd de opdracht drama aan de kinderen voorgesteld. Ze moeten per vier een scenario verder uitbreiden en het nadien ook nog spelen. Agenda: leren: rekenen: de milliliter en millimeter 10/01 ws A (zie agenda) doen: rekenen: huistaak 11 + afwerken wsB blz 3 8/01 lezen
Vandaag een mooie afsluiter van de eerste trimester. Na het eerste gedeelte gezelschapspelen trokken we richting kerk voor de jaarlijkse kerstviering. Het was leuk om vast te stellen dat de kinderen de mis zeer aandachtig en actief hebben meegevolgd. Vervolgens was het tijd om de hongerige magen te vullen. Er werd begonnen met de allerkleinste ( eerste leerjaar) en zo ging het in stijgende lijn qua leeftijd. Onze meisjes en jongens moesten dus even wachten. Eens ze de soep en het stokbrood in hun handen kregen, ging het er smakelijk aan toe. Het laatste gedeelte bestond uit deel twee van de spelletjes. Dit duurde net lang genoeg, aangezien het naar het einde toe tamelijk onrustig werd. Vakantie... tijd voor iedereen om de batterijen opnieuw goed op te laden in een gezellige sfeer.
Prettige feestdagen allemaal! We horen en zien elkaar op 7 januari 2013 terug! Tot dan!!! Meester Joeri
Vanochtend terug 21 kopjes, dat is al beter dan 19! Met deze leerlingen trokken we voor de laatste keer van dit kalenderjaar onze (nieuwe) rekenschrift en taalschrift open. Tijdens rekenen gingen we op zoek naar de structuur van 25 000 - 50 000 - 75 000 - 100 000 en maakten we een aantal oefeningen hierop. In de taalles werden er feestwensen uitgesproken. Niet alleen voor de komende periode, maar ook voor andere festiviteiten. De namiddag was geprogrammeerd voor een kerstfilm. De oorspronkelijke film kon wegens technische problemen niet vertoond worden. Gelukkig had juffrouw Katrien nog een waardig alternatief in haar kast liggen. Morgen brengen de kinderen spelletjes mee, houden we een kerstviering en eten we een sobere maaltijd. Agenda: leren: / doen: nieuwjaarsbrieven verstoppen. spelletjes meebrengen brieven, agenda, lezen...
Ze vallen als vliegen bij ons in de klas. We begonnen de week met 21 leerlingen, twee minder dan normaal. Nu zijn we woensdag en de teller staat maar op 19 meer. Leuk is anders! Toch moest er vandaag gewerkt worden en dat deden we ook. Eerst werd de toets rekenverhalen opgelost, nadien volop nieuwjaarsbrieven schrijven. Het tweede gedeelte van de voormiddag, stond kerstmis centraal. Eerst zochten we de verschillende betekenissen van het woord " ster", gevolgd door het beluisteren van het kerstverhaal. Om het verhaal helemaal compleet te maken, passeerden de drie wijzen ook al de revue. Afsluiten deden we met het oefenen van de kerstliedjes voor de kerstviering van vrijdag. Morgen nog een halve dag les en dan leggen we de riem er af. Er staat voor de namiddag een kerstfilm geprogrammeerd en vrijdag kerstviering, sobere maaltijd ( nog niet allemaal bevestigd van deelname) en gezelschapspelletjes in de klas. Agenda: leren: rekenen: de milliliter 20/12 doen: nieuwjaarsbrieven verstoppen brief, lezen, ...
Vanmorgen begonnen met het uitdelen van de rampentoets hoofdrekenen delen tot 10 000. 9 van de 21 leerlingen die deelgenomen hebben aan de toets hadden 14 op 20 of meer. Al de rest was meer dan onvoldoende. Twaalf leerlingen trokken vandaag dus richting juf Stefanie, met als opdracht oefenen en remediëren voor delen. Conclusie van juf Stefanie, de leerlingen kennen hun deeltafels niet. En zolang die niet gekend zijn, zullen de mindere resultaten blijven volgen. Daarom geef ik tegen het eind van de week aan een aantal een bundeltje deeltafeloefeningen mee. Het is echt wel nodig! De achtergebleven leerlingen stortten zich dan maar op het schrijven van de nieuwjaarsbrieven. Na de speeltijd stond er taal geprogrammeerd. Eerst de begrijpend lezen toets, dan een lesje taalbeschouwing en eindigen deden we met niveaulezen. Pas in de namiddag konden we aan de lesopdracht rekenen van vandaag beginnen. Deze opdracht was dan ook weer niet zo simpel. We leerden vandaag immers over de milliliter. De kinderen kregen elk een milliter water in de hand en mochten dit opdrinken. Hiermee hadden ze een gedacht wat een milliliter eigenlijk voorstelt. Verder deden we verschillende herleidingen, optel - en aftrekoefeningen, ... Niet gemakkelijk alleszins! Het laatste gedeelte van de namiddag werd dan weer ingenomen door nieuwjaarsbrieven schrijven. De kinderen die klaar waren, mochten knutselen. Agenda: leren: rekenen: winst en verlies 19/12 de milliliter 19/12 Doen: / Brief sobere maaltijd, lezen, toets!!!
Vanmorgen maar twintig gezichtjes geteld, geen complete klas dus. We begonnen met het verbeteren van de huistaak : tot 10 000. Zoals gewoonlijk op een zwemvoormiddag werd de les in twee stukken verdeeld. De kinderen mochten iets van speelgoed meenemen naar het zwembad, wat betekende dat ze vrij zwemmen hadden. Logischer wijs was het enthousiasme zeer groot. Het verder verbeteren van onze huistaak en de tekst begrijpend lezen voorbereiden waren de laatste wapenfeiten van de voormiddag. Na de middag begonnen we dan onmiddellijk met onze toets. Sommigen hebben daar serieus aangezwoegd. Het laatste gedeelte werd voorzien om nieuwjaarsbrieven te schrijven. Een aantal hebben de eerste al geschreven, andere hebben nog wel wat werk te doen. Agenda: leren: rekenen: rekenverhalen: winst/verlies 19/12 doen: / lezen, toetsen laten tekenen, brief sobere maaltijd
Vrijdagochtend hadden we als eerste wapenfeit de toets hoofrekenen, vermenigvuldigen tot 10 000. Deze toets gaf klassikaal bekeken een beter resultaat dan zijn voorganger op donderdag ( + en - tot 10 000) Voorts werd de les toepassingen voor tweederde opgelost. Na de speeltijd gingen we dan voluit voor de boekbesprekingen. De ene na de andere passeerde de revue. Vijf minuten voor de middag, hadden we iedereen gehoord. Tijdens de namiddag verhuisden we naar vestigingsplaats 1 voor een heuse sportnamiddag. 10 verschillende sportactiviteiten hadden de LO leerkrachten voorzien en dit alles in een doorschuifsysteem. De foto's geven duidelijk het enthousiasme van de leerlingen weer. Agenda: leren: rekenen: : tot 10 000 17/12 winst en verlies 19/12 doen: rekenen: huistaak : tot 10 000 17/12 lezen, zwemmen ( speelgoed)
Sommige leerlingen hebben een correctiesleutel naar huis meegekregen omdat ze de gevraagde deeloefeningen nog niet hadden afgewerkt ( ook al was dat gevraagd!) We hebben vastgesteld dat delen tot 10 000 voor vele kinderen toch wat problemen geeft, dus oefenen is de opdracht!
Nog een prettige zondag en tot morgen, Meester Joeri
Vanavond personeelsvergadering dus kort verslagje vanuit de klas. Vanmorgen begonnen met het verbeteren van de huistaak getallenkennis tot 100 000 in de werkschrift. Blijkbaar voor een aantal leerlingen nog een probleem. Logisch nieuwe leerstof, maar we komen hier zeker nog op terug. Verder ging het over staartdelingen tot 10 000. Na de speeltijd werd het dictee van thema 6 afgenomen en werkten we verder thema 7 in ons spellingsboekje af. De namiddag was dan geprogrammeerd voor wat inhaalbewegingen in godsdienst en de boekbesprekingen. Agenda: leren: rekenen: x tot 10 000 ws blz 68 14/12 : tot 10 000 ws blz 76 17/12 doen: rekenen: huistaak 10 14/12