Vanavond personeelsvergadering dus kort verslagje vanuit de klas. Vanmorgen begonnen met het verbeteren van de huistaak getallenkennis tot 100 000 in de werkschrift. Blijkbaar voor een aantal leerlingen nog een probleem. Logisch nieuwe leerstof, maar we komen hier zeker nog op terug. Verder ging het over staartdelingen tot 10 000. Na de speeltijd werd het dictee van thema 6 afgenomen en werkten we verder thema 7 in ons spellingsboekje af. De namiddag was dan geprogrammeerd voor wat inhaalbewegingen in godsdienst en de boekbesprekingen. Agenda: leren: rekenen: x tot 10 000 ws blz 68 14/12 : tot 10 000 ws blz 76 17/12 doen: rekenen: huistaak 10 14/12
Vanmorgen begonnen met de toets hoofdrekenen + en - tot 10 000, gevolgd door de instructie van het getalbegrip tot 100 000. Door het uitlopen van de toets rekenen, hebben we niet meer de tijd gehad om de oefeningen in de werkschrift te maken. Daarom krijgen de kinderen dit mee als huistaak. Na de speeltijd schreven we onze agenda en dan gingen we volop voor de boekbesprekingen. Foto's van de sprekers zie je hieronder aan het verslagje. Agenda: leren: rekenen: x tot 10 000 14/12 taal: dictee thema 6 blz 31-36 13/12 doen: rekenen: getalbegrip tot 100 000 13/12 toetsen tekenen, lezen
Zoals de titel al laat vermoeden, was ik vandaag terug present om voor de klas te staan. Niet dat we ons al in topvorm voelen, maar voldoende om die arme " schaapjes" niet aan hun lot over te laten. Een dag niet aanwezig, betekent heel wat inhaalwerk. En dat was ook wat er vandaag gebeurd is. Het begon al van 's morgens. In de rekenles werkten we de les gelijkvormigheid en de les toepassingen rond " Kopen en verkopen, winst en verlies" af. Het taalgedeelte mocht ook gezien worden. Liefst zes bladen in de schrift werden er tijdens de voormiddag gemaakt. Waaronder taalspelletjes, taalbeschouwing ( soorten teksten), leesstrategie en luisteren. Na de middag gingen we op ons elan door. Eerst waren er de toetsen getallenkennis en wo gesloten boek, gevolgd door een aantal bladzijden in ons spellingsboek. Niet onlogisch werd de concentratie in het laatste gedeelte wat minder. Afsluiten deden we met het beluisteren van een adventsverhaal ( een gedeelte ervan) en het schrijven van onze agenda. Morgen gaan we alle leerlingen die vrijdag en maandag aan bod moesten komen voor hun boekbespreking de revue passeren. Een verwittigd vrouw/man is er twee waard. Voorts hebben de kinderen een brief meegekregen waarmee ze zich kunnen inschrijven voor de sportnamiddag op vrijdag aanstaande. Het strookje en het gevraagde bedrag ( 2,50 euro) zo snel mogelijk ( lees morgen of donderdag) meebrengen naar school. We gaan er vanuit dat iedereen deelneemt aan deze activiteiten. Agenda: leren: taal: spellingboekje ( zie agenda) 13/12 rekenen: + en - tot 10 000 ( zie agenda) 12/12 doen:/ brief, toets, schatkoffer (12/12), lezen
Wegens het buikgriepvirus in mijn lijf, nu pas een verslagje. Alle verslagje... Ik ga mij beperken tot het tonen van de de getrokken foto's vorige vrijdag. Hopelijk ben ik tegen morgen opnieuw in orde.
Groot was de verbazing deze ochtend toen elke leerling(e) haar/zijn bank bedekt lag met koekjes en ander snoepgoed. Velen dachten dat ik die daar gelegd had. Gelukkig waren er een aantal leerlingen samen met mij toegekomen in de klas en gezien dat ik het niet was. Door deze leuke verrassing duurde het een tijdje vooraleer de concentratie terug op punt was en we aan de les konden beginnen. De les rond de millimeter duurde nog tot 11.15. Nog net genoeg tijd om de tekst begrijpend lezen voor te bereiden. Het namiddaggedeelte stond in teken van Sinterklaas. De kinderen kregen een mooie film te zien en hadden zo een leuke namiddag. Agenda: leren: WO: machtig, krachtig
open 10/12 gesloten 11/12 rekenen:
toets getallenkennis tot 10 000 10/12 Ws: blz 49,60,61,67
taal: werkwoorden en persoonsvorm 07/12 B.L tekst voorbereiden 07/12 doen: Rekenen: werkschrift blz 70-71
07/12
lezen, schatkoffer (07/12)
Ik hoop dat de leerlingen hun boekbespreking en schatkoffer goed hebben voorbereid. De punten komen op het rapport onder spreken!
Tot morgen allemaal. Meester Joeri
Hopelijk raken we allemaal veilig en wel op school.
Deze ochtend trokken we richting vestigingsplaats 1 voor het ict - moment. In kader van onze opdrachten rond boeken lezen, kregen de leerlingen vandaag de opdracht om hun gelezen boek van een andere kaft te voorzien. In het programma " Paint" ontwierpen ze hun eigen tekening en plaatsten die dan samen met de titel, uitgeverij, schrijver en korte inhoud op een blad. Een zeer toffe les, met mooie resultaten! De speeltijd ging net beginnen toen wij op het kasteel terug arriveerden. Het tweede gedeelte startten we met wiskunde. Cijferend vermenigvuldigen tot 10 000 stond op het programma. Na een gezamelijke instructie gingen de kinderen zelfstandig aan het werk. Aan de reacties te horen, na het verbeteren met de correctiesleutel, bleken de meeste leerlingen weinig tot geen fouten te maken. U kan dit zelf controleren, want ze hebben als huistaak cijferend vermenigvuldigen tot 10 000 mee. Er restte ons na de les rekenen enkel de agenda schrijven en zingen voor de jarige van de dag. Agenda: leren: WO: verkeer thema 1 & 2 06/12 WO: machtig, krachtig open 10/12 gesloten 11/12 rekenen: toets
getallenkennis tot 10 000 10/12 Ws: blz 49,60,61,67 taal: werkwoorden en persoonsvorm
07/12 doen: Rekenen: huistaak 9 06/12
lezen, schatkoffer (07/12)
Zoals u wel merkt, is de toets getallenkennis verschoven naar maandag aanstaande. Hieronder een aantal foto's van de klas. Geniet ermaar van!
Deze ochtend begonnen met een les hoofdrekenen. Vermenigvuldigen met getallen tot 10 000. De les eindigde perfect op tijd. Het belsignaal rinkelde toen het laatste cijfer geschreven werd. Toen ik na de speeltijd de bundel van taalbeschouwing bovenhaalde, schrokken een aantal leerlingen zich een hoedje. Moeten wij dat vandaag allemaal afmaken? Ze werden snel gerustgesteld. We concentreerden ons vandaag op het gedeelte werkwoorden en persoonsvorm. Vaststelling was, dat er veel leerlingen het verschil tussen een zelfstandig naamwoord en een werkwoord moeilijk herkenden. Gelukkig ging het na een aantal oefeningen beter. Verder maakten de leerlingen oefeningen op het zoeken van de persoonsvorm. A.d.h.v de ja-neen vraag kwamen ze de persoonsvorm op het spoor. In de namiddag werkten we het thema ' Conflicten' af tijdens de godsdienstles. Hopelijk hebben de kinderen er veel uitgeleerd. Nog afwerken deden we met het thema " Machtig, krachtig". Een open -en gesloten boek toets is volgende week een feit. Tenslotte duidden we de leerstof aan voor de toets verkeer van aanstaande donderdag. Agenda: leren: WO: verkeer thema 1 & 2 06/12 rekenen: toets getallenkennis tot 10 000 07/12 taal: werkwoorden en persoonsvorm 07/12 doen: / toets tekenen, lezen, schatkoffer.
Deze morgen begonnen met het uitdelen van de toets van meetkunde en het dictee. De beide rekentoetsen ( meetkunde en meten en metend rekenen) werden klassikaal overlopen en verbeterd. Na deze remediëring trokken we richting zwembad, waar we kennismaakten met de nieuwe zwemleerkracht meester Floris. Door het zeer traag aankleden van een aantal meisjes kwamen we vrij laat op school toe. Gelukkig was er nog net tijd genoeg voor de instructie van de les een breuk nemen van een getal met een noemer kleiner of gelijk aan 10 voor getallen tot 10 000. Na de middag werden de schriftelijke oefeningen van deze les afgewerkt en stond er taal op het programma. Eerst de toets taalschat, gevolgd door een lesje spelling. Verder was er vandaag ook uitzonderlijk godsdienst gepland met een les over nieuwe kansen. Afsluiten deden we met niveaulezen. Agenda: leren: rekenen: toets getallenkennis getallen tot 10 000 07/12 WO: bronnenboek blz 44-55 lezen 04/12 doen: taal: dictee verbeteren 04/12 Godsdienst: strip aanvullen ws blz 30 04/12
Vanmorgen begonnen met de toets meetkunde en het dictee van thema 4. We waren net klaar toen de bel voor de speeltijd ging. Goed getimed dus! Na de speeltijd was het de beurt aan juf Dorien om de klas te onderwijzen. Juf Dorien had mij al een aantal keren gemeld, dat de inzet en medewerking tijdens de les niet zo denderend was. Daarom had ik hen aangespoord om extra hun best te doen. Helaas, is dat maar gedeeltelijk gelukt. In het midden van de les heeft juf Dorien zich weer boos moeten maken. De rest van de les was dan wel goed verlopen. Als ze willen kunnen ze het, maar ... Eens de middagspeeltijd voorbij kregen de leerlingen van mij hun toets meten en metend rekenen terug. Het gemiddelde resultaat ligt voor mij nog altijd te laag. Maandag gaan we de toets nogmaals klassikaal maken en dus verbeteren. Verder werkten we nog in onze taalschrift, de les taalschat af en duidden we aan wat er geleerd moet worden voor de toets van maandag. Dan een kwartiertje niveaulezen en als slot werkten de kinderen aan een sinterklaas op het dak. Deze knutselactiviteit werd opgesmukt met sinterklaastophits!. Agenda: leren: taal: taalschat: ws blz 44 3/12 Wo: bronnenboek blz 44-55 lezen 4/12 doen: rekenen: groene/blauwe blaadjes tot 10 000 3/12 toets tekenen, lezen, zwemmen
Mutsen of kappen zijn verplicht om het nat hoofdhaar te bedekken na het zwemmen.
Prettig weekend allemaal,
Meester Joeri
PS: Bedankt voor de klimop!!! Nog zes keer slapen en Hij komt...
Vanmorgen paniek in de leraarskamer. Allé paniek is een groot woord, eerder onrust. Het kopieermachine was buiten gebruik. Een technieker zocht naar de oorzaak van het probleem. Hierdoor moest het dagprogramma aangepast worden. Eerst taal dus. Hier leerden we sleutelwoorden aanduiden in de tekst en aan de hand van die sleutelwoorden een nieuwe samenvatting te maken. Er moest ook nog een rekenverhaal afgewerkt worden en zo geschiedde. Na de speeltijd nog steeds geen kopies, dus godsdienstles in de plaats. De kinderen leerden over parabels en stelden ook vast dat Jezus geregeld in conflict kwam. Ze gingen het conflict door vier vragen te stellen analyseren. Gelukkig kon er na de middagpauze wel gekopieerd worden en was de toets meten en metend rekenen een feit. Veel tijd voor de kleine speeltijd bleef er niet meer over, dus mochten de kinderen lezen in een boek uit de bib. Het laatste gedeelte van de dag was voor WO, waar Zeno verschillende soorten batterijen meehad. Hij stelde ze als een echte "meester" voor aan de klas. Verder gingen we ook elektrische schema's bekijken en zelf maken. De kinderen kregen op het eind van de dag nog tijd om een sinterklaasliedje te zingen. Ze kregen ook een bundel mee als herhaling voor de toets meetkunde van morgen. Ze zijn niet verplicht om alle blaadjes te maken. Het zijn extra oefeningen en deze zullen ook in hoek - en contractwerk gebruikt worden. Agenda: leren: rekenen:meetkunde 30/11 taal; thema 4
dictee sp blz 11-13 oefb blz 22-30 30/11 wo: blz 44-55 lezen
03/12 doen: rekenen: meetkunde 30/11 lezen, toetsen tekenen, agenda, klimop
Het gedeelte voor de kleine speeltijd was volledig voor juf Edel, dus knutselen was de boodschap. Na de speeltijd hebben we ons geworsteld door de rekenverhalen van week 8. Was niet altijd zo evident, concentratie niet zo hoog. Meer valt er eigenlijk niet te vertellen. We hebben nog een verjaardag gevierd en de bladzijden die gekend moeten worden voor het dictee van thema vier op vrijdag. Agenda: leren: rekenen: meten en metend rekenen 29/11 meetkunde 30/11 taal; thema 4 dictee sp blz 11-13 oefb blz 22-30 30/11 wo: kringloop ws blz 52-54 lezen 29/11 doen: / lezen
Deze voormiddag werd het groepje "MMR" door juf Stefanie uit de klas gehaald om nogmaals de leerstof meten en metend rekenen te herhalen. Ze vertelde mij dat sommige pijnpunten te maken hadden met een breuk omzetten naar gewicht, lengte, inhoud ... Voorbeeld: 1/2 kg = .... g 1/4l = .... cl, .... Ook het kloklezen blijft een klassieker. De in de klas gebleven leerlingen werkten samen met mij in de meenemertjes van ons taalschrift. Solidair met de afwezige leerlingen vulden de meeste kinderen de schriften van het werkgroepje ook aan! Dikke pluim hiervoor! Ondertussen was het al speeltijd geweest en werkten we aan de rekenles van vandaag. Deze keer was het cijferend aftrekken met getallen tot 10 000. Ik had de indruk dat dit bij de meeste wel vlot verliep. Nog in dat gedeelte werd de toets taalbeschouwing afgenomen en hadden we nog net de tijd om de begrijpend lezen tekst voor de les in de namiddag te ontvangen. Door de uitreiking van de geschenkjes en tombolalotjes voor de goede verkopers was het pas kwart over één, eer we de klas opnieuw betraden. Onmiddellijk werd er aan de slag gegaan met de tekst en de vragen hierrond ( Reclame was het onderwerp!) Tijdens de WO les konden we gelukkig goed doorwerken en zo het hoofdstuk rond batterijen afsluiten. We hadden het zelfs al over elektrische stroomkringen... Wordt vervolgd. Agenda: leren: rekenen: Meten en metend rekenen 29/11 Meetkunde
30/11 WO: Stroomkring blz 52-54 lezen
29/11 doen: /
Wegens een gepland oudercontact werd het voormiddagschema omgedraaid. Dat wil zeggen, de kinderen begonnen met contract - en hoekenwerk. Nadien werd de rekenles van vandaag gegeven. Deze les was een lesje hoofdrekenen met als onderwerp 'aftrekken tot 10 000'. A.d.h.v een werkblaadje kregen de kinderen een aantal oplossingsmanieren aangeboden. Zij bepalen zelf welke stijl hen het beste ligt. Het namiddaggedeelte werd gestart met de twee toetsen van taal, gevolgd door een herhaling rond het onderwerp. Ondertussen kregen ze ook de toetsen taal van vorige week terug. ( Begrijpend lezen en dictee) Het dictee moet worden verbeterd tegen morgen. Eens de agenda geschreven was, stond er nog niveaulezen gepland. Agenda: leren: rekenen: Meten en metend rekenen 29/11
Meetkunde 30/11 taal:taalbeschouwing toets 27/11 WO: Batterijen blz
50-51 lezen 27/11 doen: godsdienst: brief aan Mojo
27/11 Rekenen: huistaak 8 27/11
Vanochtend begonnen met een lesje getallenkennis rond getalstructuren tussen 2500,5000, 7500 en 10 000. Geen werkblaadje vandaag, maar allemaal bordoefeningen rechtstreeks uit het werkschrift. Na de klassikale uitleg en inoefening gingen de kinderen zelf aan de slag. Eens gedaan verbeterden ze hun werk zelfstandig en maakten hun knutselwerk ' sneeuwvlokje' af. De rest van de voormiddag waren ze in de handen van juffrouw Dorien. ( Ze was niet tevreden over de inzet en het gedrag van sommige leerlingen van de klas !!!!) In de namiddag nam ik de leerlingen dictee af, deden we aan niveaulezen en werkten nog even in het spellingsboekje. Afsluiten deden we met maken van een tekening tegen doden van de haaien. Agenda: leren: rekenen: Meten en metend rekenen 29/11 Meetkunde 30/11 taal: taalschat blz 26/ 37-38 26/11 taalbeschouwing toets 27/11 WO: Batterijen blz 50-51 lezen 27/11 doen: godsdienst: brief aan Mojo 27/11
Lezen
Ik hoef het belang van de komende toetsen rekenen hopelijk niet te onderstrepen! Gelieve tijdig te beginnen oefenen. Maandag krijgen de kinderen extra oefeningen mee rond meten en metend rekenen en meetkunde.
Vanochtend de herhalingsles meten en metend rekenen verder afgewerkt en de herhalingsles meetkunde. Goed gestart dus. Na de speeltijd was er begrijpend lezen toets en toets luisteren. Verder werkten we de spellingles van gisteren verder af. In de namiddag hadden we godsdienstles. Tijdens deze les gingen de kinderen letterlijk op zoek om de gebarsten kruik te lijmen. Binnen de scherven schreven ze een aantal mogelijkheden om een conflict op te lossen. Ze beluisterden ook het tragische verhaal van Mojo. Hun huiswerk voor vandaag is een brief schrijven naar die arme Mojo. In de WO les gingen we verder rond hoe toestellen de energie omzetten naar warmte, geluid, beweging en licht. De kinderen kregen ook informatie over de verschillende batterijen en hoe ze die kunnen herkennen. Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz 13-21
23/11 Taalschat: ws blz 26/ 26/11 WO: " Waar komt onze elektriciteit vandaan? 25/11 doen: Godsdienst: brief naar Mojo 25/11 toets, agenda, lezen
We startten deze ochtend de dag met een uiteenzetting van een aantal studenten uit Sint - Jozef over haaien. Deze mensen willen de aandacht vestigen op afsnijden van haaienvinnen om er soep van te maken. Momenteel is hier nog geen concrete wetgeving over en men snijdt de dieren te pas en te onpas de vinnen af, met de dood als gevolg. De situatie is zodanig verslechterd dat sommige haaiensoorten met uitsterven worden bedreigd. Langs deze weg proberen ze mensen te overtuigen hun petitie te ondertekenen. De kinderen hebben een blad mee waar jullie op kunnen handtekenen als steun. Gelieve dit massaal te doen en volgende week terug mee naar school te geven.
Onze rekenblok was ook niet van de poes. Er stond immers een herhaling van meten en metend rekenen op het programma. Een goede verstaander begrijpt dat de toets dan niet veraf meer is. Door de grote hoeveelheid oefeningen geraakten we twee bladzijden ver. Morgen wordt de rest verder afgewerkt. Afsluiten deden we met spelling. Deze keer kwamen woorden aan bod die afwijkten van onze geleerde regels ( banaan- konijn - muziek) Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz 13-21
23/11 WO: " Waar komt onze elektriciteit vandaan?
22/11 doen: Rekenen: afwerken blz 50-52 toets, koffer 7/12, lezen
Alvorens over te gaan tot het verslag van de dag, wil ik jullie laten weten dat vanaf morgen ... De kinderen hun koekje/stuk fruit/ drankje/... zelf in de bank moeten houden en niet meer in de grote doos. Nog een nieuwe maatregel vanaf morgen is de deur van de gang op slot tijdens de speeltijden. Ik wil hier verder niet veel woorden meer aan vuil maken, maar het blijkt dat er kinderen met losse handjes in het vierde leerjaar zitten. Vandaar deze maatregelen!
Het verslagje dan. Vanochtend begonnen met het teruggeven van de toets rekenverhalen. Deze toets hebben we samen ook nog eens overlopen en verbeterd ( de kinderen in het groen!) Lesonderwerp voor vandaag was het cijferend optellen tot 10 000. Dat verliep bij de meeste leerlingen wel vlot, enkel de schatting blijft voor sommigen een struikelblok. Na de speeltijd deden we een luistertoets, achteraf werd de klas groep in twee verdeeld. De ene groep ging mee met juf Stefanie met herhalingsoefeningen meten en metend rekenen, de andere groep werkte bij mij in de taalschrift. In de namiddag ging het dan verder over de verenkelings - en verdubbelingsregel. We werkten allen vlijtig in het spellingboekje. De WO les rond " Waar komt onze elektriciteit vandaan?" werd in stukken en brokken gegeven. ( zie inleiding) Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz
13-21 23/11 WO: " Waar komt onze elektriciteit vandaan? 21/11 doen: / toets, koffer 7/12, lezen
Rechtstreeks verslag vanuit de klas. Terwijl uw trouwe reporter het artikeltje schrijft, zijn de kinderen aan het oefenen op technisch lezen. Vanochtend zijn we begonnen met het optellen van getallen tot 10 000. De zwemles verdeelde de rekenles in twee delen, zodat we voor de middag net klaar waren met onze werkblaadjes en al een aantal oefeningen maakten in de werkschrift. ( Afwerken thuis blz 50-51) Na de middag zorgden we ervoor dat de administratie voor het niveaulezen op orde werd gezet. ( mapjes uitdelen, documenten insteken, nieuwe boekjes halen, ...) Hoog tijd voor de taalles. Hier gingen we de verdubbelings en verenkelingsregel herhalen. A.d.h.v verschillende woorden werden de regels toegepast. Nu zijn we dus bezig met niveaulezen en we sluiten zo dadelijk af met knutselen ( sneeuwvlokken maken) Agenda: leren: taal: thema 3 dictee spellingboek blz 8-9 oefenboek blz 13-21 23/11