Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    09-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leestesten

    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Hectische voormiddag vandaag! Juf Karen wordt gegijzeld door een griepvirus en dus moest haar klas verdeeld worden.
    Juf Martine van zorg nam een groepje voor haar rekening, juf Veerle en ikzelf deden hetzelfde. Lesopdracht was een herhaling van meten en metend rekenen. ( binnenkort toets!)
    Na de speeltijd werden er leestesten afgenomen. De kinderen werden verzameld in het zaaltje waar ze naar het verhaal van Mozes konden kijken. Terwijl kwamen de leerlingen één voor één hun leestest uitvoeren.
    Zo ging deze voormiddag zeer snel voorbij.
    Agenda:
    taak: /
    Lessen: rekenen: getallenkennis 10/11
    niet vergeten: turnzak! Lezen
    Gelieve dochter/zoonlief er op te wijzen om de toets rekenen toch goed voor te bereiden. De getallen op de toets gaan niet boven de 1000, dus in principe moet dat wel lukken. Ook breuken zullen de revue passeren.

    Wat de kunstwerkjes betreft: Deze worden zo snel mogelijk verdeeld, hebben per klas de briefjes nog niet gekregen.

    Groetjes,
    Meester Joeri

    09-11-2011 om 17:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mariken
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    De ochtend begonnen met de aangekondigde rekentoets, daarachter een luistertoets en een taalgebruikles.
    Deze taalgebruikles liep verder door tot na de speeltijd, afsluiten deden we met ons godsdienstmapje verder aan te vullen.
    Over de rest van de dag kan ik kort zijn. We vertrokken na de middagspeeltijd richting Ploter, waar we omstreeks 13.30 met de voorstelling begonnen. Rond 14.30 eindigde de voorstelling en wandelden we opnieuw richting school.
    Aangezien de kinderen nog geen speeltijd gekregen hadden, kregen ze dan nog speeltijd tot het einde van de dag.

    Agenda:
    taak:/
    lessen:/
    niet vergeten: schoolrekening!!!

    Nog een prettige avond ,

    Meester Joeri

    08-11-2011 om 16:12 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn weer terug!
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    We zijn weer vertrokken voor een tijdje. Vooraleer we aan lesgeven konden denken, waren er toch nog wat activiteiten te doen. De leerlingen van vijf en zes moesten hun knutselwerkjes nog uit de klas komen halen, de kinderen verwisselden van plaats, de klastaken werden verdeeld, bonnetjes uitgedeeld, contractwerken opgehaald en dan was er eindelijk tijd voor lesgeven.
    Deze les bestond uit herhalen van de reeds geziene leerstof meetkunde. Volgende week komt hiervan een toets.
    Het was pas na de middag dat we met de les opzoeken in het woordenboek konden beginnen. De kinderen kregen allemaal een woordenboek ter beschikking, waar ze aan de hand van een soort " handelingsplan" het gezochte woord (snel!?) konden terugvinden.
    De rest van het verhaal van Mozes kregen de kinderen in deze exta lange godsdienstles.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: rekenen: bewerkingen 08/11
                           getallenkennis 10/11
    niet vergeten: morgen toneel, lezen

    De kinderen krijgen morgen een toets hoofdrekenen over de reeds geziene leerstof tot 1000. Er komen geen oefeningen tot 10 000 in voor. Ze hebben geen extra oefeningen meer meegekregen, omdat we er vanuit gaan dat er voldoende oefenmateriaal ter beschikking is. ( Werkschrift + mapje bewerkingen + groen/blauw blaadjes)
    In hun werkschrift kunnen ze alle bladzijden herbekijken wat hoofdrekenen betreft en eventueel diegene die ze fout hadden opnieuw maken. ( Is een suggestie, geen verplichting)
    Zelfde verhaal geldt voor de aangekondigde toets van getallenkennis op donderdag.

    Morgennamiddag trekken we naar de Ploter, waar we het verhaal van Mariken gaan bekijken. Dit middeleeuws verhaal werd herwerkt door de schrijver Peter Van Gestel en werd zelfs al verfilmd. Klinkt zeer interessant!
    We kijken er al naar uit.

    Wat de kunstwerkjes betreft, krijgt de hoogste bieder haar/zijn strookje mee naar huis. Zij/hij brengen geld mee naar school en de leerkracht geeft hen het kunstwerk mee.

    Voila, de eerste dag behoort reeds tot verleden.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    07-11-2011 om 17:07 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunstproject dag 5
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Na 9 weken mogen we komende week een weekje uitrusten en batterijen opladen voor wat verder volgt.
    Deze periode hebben we afgesloten met een zeer fijne projectweek met als resultaat schitterende kunstwerkjes.
    Toch hebben we gisterenochtend nog een beetje les gegeven. Cijferend optellen tot 10 000  en een stelopdracht bij een schilderij van René Magritte stonden nog op het lijstje.
    Nadien hebben we meegeholpen aan het opstellen van de tentoonstelling, speelden we gezelschapspelletjes en gingen we op bezoek bij onze collega's van vestiging 1 om daar hun tentoonstelling te gaan bekijken.
    En zo eindigden we een lange periode.
    Agenda:
    taak:/
    lessen: /
    niet vergeten: lezen, wafels ( nogmaals proberen om een inspanning te doen!)

    Een prettige vakantie allemaal en tot volgende week!

    Meester Joeri



































    29-10-2011 om 12:44 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kunstproject dag 4
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goedenavond beste lezer(es),

    Wat een leuke dag vandaag! De kinderen hebben zich vandaag heel goed gedragen. Een dikke pluim hiervoor!!!
    's Morgens begonnen met het oplossen van hoofdrekenoefeningen tot 10 000 optellen en deze met de correctiesleutel ook verbeteren. Ondertussen werd er in de klas van juf Veerle serieus gaten geboord in ons schilderij om de afwerking te vervolledigen. Een hele dikke merci aan de man van juf Veerle, die deze voormiddag en ook morgenvoormiddag tijd vrijmaakt om ons te komen helpen.
    De turnles die traditiegetrouw op donderdag plaatsvindt werd ingekort omdat we vroeger moesten gaan eten.
    Eens onze rugzak gepakt, trokken we richting station Ternat. Om één of andere reden reden we eerst naar Liedekerke om dan achteraf richting Brussel Centraal te gaan. We hadden wel geluk, want we zaten in zo'n dubbeldekkertrein.
    In het Centraal Station aangekomen, loodsten de kinderen ons richting Magritte museum.
    We werden verdeeld in 4 groepen van zo'n 15 kinderen. Elk groepje kreeg een rondleiding binnen het museum en kreeg uitleg en opdrachten van een gids.
    Nog even een spannend moment in het Centraal station om iedereen er veilig op te zetten en we trokken terug Ternatwaarts.
    Morgen sluiten we het project dan af met een tentoonstelling, waar onze kunstwerkjes en die van onze collega's zullen worden tentoongesteld.
    Agenda:
    taak: sommige leerlingen moeten nog hun huistaak/contractwerk nog afwerken en afgeven
    lessen: /
    niet vergeten: wafels, lezen, rapport afgeven, gezelschapspel

    De kinderen mogen een psp of nintendo ds meebrengen, maar dat is op eigen risico. Er mag enkel IN de klas opgespeeld worden!!!

    Tot morgen allemaal en bedankt voor de leuke dag!

    Meester Joeri










































    27-10-2011 om 20:13 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kunstproject dag 3
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Weeral een druk voormiddagje achter de rug. Het vierde leerjaar had drie opdrachten te doen vandaag en dit opnieuw in een doorschuifsysteem. De computerles werd gegeven door meester Lander ( ict - leerkracht), juf Veerle gaf dans en juf Karen en ikzelf gaven afwisselend rekenen.
    De kinderen maakten in de computerles hun eigen versie van het gekende schilderij van Magritte waar het gezicht wordt vervangen door een voorwerp ( in het geval van Magritte een appel!)
    Nadien gingen ze dansen bij juf Veerle, deze activiteit werd even onderbroken door brandalarm ( niet echt, maar een oefening!) . Tot slot kwamen ze bij mij rekenles volgen.
    Agenda:
    taak: contractwerk afwerken 27/10
           rekenen: huistaak 7   27/10
    lessen: /
    niet vergeten: wafels, lezen, brief lezen museumbezoek, rapport vrijdag afgeven!

    Morgen gaan we in de namiddag op stap richting Magritte museum. Alle afspraken hier omtrent kunt u lezen op de brief die enkele dagen geleden is meegegeven.

    Tot morgen,
    Meester Joeri



















    26-10-2011 om 18:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kunstproject dag 2
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wat een druilerige dag vandaag! Gelukkig viel er vandaag binnen veel te beleven!
    De kinderen van 4a begonnen met het groepswerk. Ze werden in vijf groepen verdeeld en werkten dan in een clubje van vier verschillende opdrachten rond Magritte af.
    Voor de middag gingen ze dan rekenles volgen bij juf Karen en na de middag maakten ze hun schilderijtje verder af samen met juffrouw Veerle.
    De laatste blok werkten alle leerlingen in hun eigen klas aan het groepswerk, want alle activiteiten waren nog lang niet af.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: wafels, lezen, rapporten, rapporten vrijdag binnen

    De kinderen hebben in de agenda ook nog een brief staan, maar die hebben ze nog niet mee. Er moeten nog een aantal zaken op de brief aangepast worden.
    Onze oogappeltjes hebben echt mooie resultaten gemaakt van hun schilderijen. De moeite waard om te komen kijken vrijdag!
    Hieronder nog een aantal foto's van de activiteiten vandaag.

    Groetjes en tot morgen,

    Meester Joeri


































    25-10-2011 om 17:12 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kunstproject dag 1
    Goedenavond beste lezer(es),

    Eindelijk is het zo ver! De laatste week voor de herfstvakantie. Tijd om aan de slag te gaan met ons project!
    Dit project werd deze ochtend geopend met een heus kunstspel, waar elke klas een schilderij kreeg en een aantal vertegenwoordigers van elke klas moesten komen verwoorden wat ze op het schilderij zagen. Iedere klas moest dan achteraf bij de mensen gaan staan, waarvan zij dachten dat die over hun schilderij hadden gesproken!
    Na de opening vlogen we vliegensvlug naar het zwembad waar de kinderen een aantal testen kregen van juf Dorien.
    Eens de haren opgedroogd begonnen we aan het hoofdstukje rekenen. Een lesje meetkunde, spiegelen.
    Iedere leerling had een spiegeltje ter beschikking waarmee ze allemaal opdrachten mochten uitvoeren. Gezicht kort of verder bij de spiegel, rechterwijsvinger tonen, in sommige voorwerpen de spiegelas zetten, ... A.d.h.v. deze opdrachten leidden we de eigenschappen van een goede spiegeling af.
    In de namiddag was het dan tijd om goed met ons project te starten. Aangezien er zoveel stromingen zijn binnen de kunst, hebben we ons beperkt tot een schilder.  Maar wat voor één! De beroemde Belgische schilder René Magritte zal heel de week de leidraad vormen in alles wat we doen rondom het project.
    De kinderen kregen,in de vorm van een powerpointvoorstelling, in vogelvlucht een overzicht van zijn leven en werken.
    Er was ook een begrijpend lezen tekst die rondom het leven van Magritte draaide.
    Nog in de namiddag begonnen we dan eindelijk zelf aan ons kunstwerk. Het overzetten van ons voorontwerp op het doek.
    Morgen wordt alles dan ingekleurd met ecolineverf. ( De kinderen die nog geen kledij meehebben, dat mag bevlekt worden moeten dit morgen zeker meebrengen!)
    Een aantal kinderen schreef ook op de muurkrant, waar de activiteiten van de voorbije dag(en) werden beoordeeld.
    Deze krant maken we gedurende de hele week.
    Agenda:
    taak: contractwerk afwerken en verbeteren 27/10
            bundel alfabetisch rangschikken blad 2 en 3 25/10
    lessen: /
    niet vergeten: toets laten handtekenen, dictee verbeteren, wafels, leesmapje, fijn penseel!!!

    Wat dat fijn penseel betreft, ik ben dat vergeten in te schrijven in de agenda. Ik hoop dus dat deze weblog door jullie nog veel gelezen wordt, dat de kinderen dit nog kunnen meebrengen. Sorry voor het ongemak!
    Nog straffer, vergeet ik deze ochtend toch wel mijn fototoestel thuis zeker! Geen foto's getrokken. Ik verwijs naar de weblog van juf An, die toch een aantal foto's heeft getrokken van de openingsactiviteit.

    Morgen werken we in een doorschuifsysteem. De kinderen krijgen drie activiteiten voorgeschoteld. Een eerste is het schilderen van hun kunstwerk, het tweede is een groepswerk en de laatste activiteit is een les rekenen.
    Iedere leerling(e) zal deze drie activiteiten gedaan hebben .

    Nog een prettige avond allemaal,
    Meester Joeri
     

    24-10-2011 om 18:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.A night at the museum...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend gestart met de zesde les van week 6, rekenverhalen. Drie bladzijden rekenverhalen kregen we voor de kiezen. Niet gemakkelijk en zeer tijdrovend.
    Het taalgedeelte van de voormiddag bestond uit ons dictee en werken in het spellingschriftje.
    Dan was het tijd om rapporten uit te delen, agenda te schrijven , brief i.v.m. de projectweek verspreiden en dan gaan eten.
    In de namiddag keken we samen met de kinderen van het derde leerjaar naar de film " A night at the museum", een zeer toepasselijke film lijkt ons om het project aan te vatten.
    De kinderen hebben vandaag geen huistaak en lessen meegekregen, met als doel zich nog eens te concentreren op de verkoop van de wafels. Hopelijk brengt deze motivatiegeste ook nog extra resultaat op.
    (bijna) Elk kind  heeft een uur genoteerd voor het oudercontact. Hopelijk is dit voor iedereen een haalbaar uur. Er waren bijvoorbeeld zes ouders die allemaal om 16 uur wilden komen... wat dus onmogelijk is.
    Als het echt niet anders kan, proberen we er wel een oplossing voor te zoeken.
    Het rapport wordt binnengeleverd volgende week vrijdag.
    Agenda:
    taak:/
    lessen:/
    niet vergeten: wafels, niveaulezen, brief project, rapport, zwemmen, oudercontact : .... uur

    Een prettig weekend gewenst,

    Meester Joeri.

    PS. Kunnen jullie ook al eens op zoek gaan naar een dun penseel? Dat hebben ze immers nodig voor hun kunstwerk.

    21-10-2011 om 20:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    20-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding voor ons project
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze ochtend hebben we ons geld geteld. Niet letterlijk natuurlijk, maar we hadden een les geldwaarden en daar hebben we gepast teruggegeven, betaald...
    Nog in de voormiddag verbeterden we ons huistaak van alfabetisch rangschikken. De kinderen kregen het exemplaar van hun buurvrouw/man en verbeterden dit.
    Nadien werd er in de turnles o.l.v. juf Dorien goed gesport, naar het schijnt ( Zo zei de juf toch!)
    Om onze kunstactiviteit aan te vatten, kregen we eerst bij juf Karen een powerpointvoorstelling te zien.  Dan gingen we allen samen naar de refter, waar we de eerste hand aan ons kunstwerk legden. ( zie foto's)
    Het laatste gedeelte van de namiddag was gereserveerd voor niveaulezen. De kinderen kunnen aan het boekje dat ze nu kregen, een weekje extra werken. Volgende week donderdag zal er geen niveaulezen plaatsvinden, vandaar dat weekje extra.
    Agenda:
    taak: huistaak 6 21/10
    lessen: taal: dictee: ch/g en au/ou  21/10
    niet vergeten: toets laten handtekenen, wafels, niveaulezen.

    Volgende week gaan de kinderen een eigen penseel moeten hebben (fijn). Gelieve hier rekening mee te houden.

    Tot morgen,

    Meester Joeri






















    20-10-2011 om 16:34 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik weeg, jij weegt, wij wegen...
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Na het ophalen van inkomsten voor de sneeuwklassen vlogen we er onmiddellijk in met onze weegles.
    De kinderen waren reeds van gisteren al verdeeld in groepjes met bijhorende opdracht ( weegschaal meebrengen of gewicht van 1 kilo) ( Niet iedereen had zijn/haar gerief bij !!!) . Hierdoor konden we ons eerst concentreren op een korte  herhaling van de maten die gebruikt worden om het gewicht van iets uit te drukken. ( Nogal een zin he ! )
    Voorts gingen we ook op zoek naar enkele referentiematen voor de kilogram en de gram.
    Via een doorschuifsysteem werden er een aantal voorwerpen geschat en gewogen.
    Toen de speeltijd gedaan was, startten we met een stukje taalles dat eigenlijk gisteren al had gegeven moeten worden.
    De kinderen moeten leren gebruik maken van een woordenboek, daarom herhalen we met hen eerst het alfabet en het alfabetisch rangschikken.
    De godsdienstles  vertelde dan weer het verhaal van de joden die veertig jaar door de woestijn trokken. 
    In de Wo - les werkten we eindelijk alles van lessen 1,2 en 3 af.
    Agenda:
    taak: taal: alfabetisch rangschikken eerste blad  20/10
            rekenen: gewichten blz 25                         20/10
    lessen: taal: dictee g/ch en au/ou                       21/10

    niet vergeten: wafels, niveaulezen.

    De kinderen hadden normaal gezien 1 huistaak, maar het niet naleven van de klasafspraken zorgde voor een extra huistaak.
    Zou ik mogen vragen om er voor te zorgen dat de kinderen tijdig op school zijn. Het is storend als steeds dezelfde kinderen later toekomen dan de rest en dan alles nog moeten beginnen uitpakken. Alvast bedankt voor het begrip!

    Nog een prettige dag verder,

    Meester Joeri








    19-10-2011 om 14:53 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Regen, regen en nog is regen...
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Drukke dinsdag achter de rug , waar we allemaal samen hard gewerkt hebben. Alvorens ons op de rekenverhalen te smijten, maakten we al enkele afspraken voor de les van morgen. Morgen hebben we immers een herhalingsles over de kilo. De kinderen werden opnieuw in groepjes verdeeld en kregen de opdracht om een keukenweegschaal ( gewoon of elektronisch) of een gewicht van 1 kilogram mee te brengen naar school. Wordt morgen zeker en vast vervolgd!
    Tijdens de les rekenverhalen moesten we regelmatig omgekeerd te werk gaan. Wij zelf moesten zoeken achter een goede vraag bij een aantal gegevens en deze dan ook trachten op te lossen.
    Dan volgde de taalles eerst kregen de kinderen nog een korte herhaling op de werkwoorden ( Wat is een werkwoord? en Hoe vind ik een noemvorm?)
    Het vervolg van deze les was een begrijpend lezen les op punten. De kinderen werkten een deel zelfstandig af, het andere deel maakten we samen.
    De godsdienstles liep verspreid over de voor - en de namiddag , de tien plagen en het joodse volk in de woestijn waren nu het onderwerp.
    De WO - les stond dan weer helemaal in teken van de leerwandeling die we vorige week hadden gemaakt.
    We duidden op een plattegrond van Ternat aan waar we overal gestapt hadden en plakten ook foto's in van bezienswaardigheden ( openbare gebouwen en nutsvoorzieningen) in de werkkatern.
    Dit alles bracht ons al ver in de namiddag, zodat we het na het schrijven van de agenda afsloten met het verderwerken aan de knutselopdracht van het contractwerk.
    Agenda:
    taak: /
    lessen:/
    niet vergeten: niveaulezen, wafels, (weegschaal), (1kilo)

    Tot morgen,

    Meester Joeri



    18-10-2011 om 17:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste toetsen voor het rapport
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen we het de laatste rekentoets voor rapport 1, hoofdrekenen vermenigvuldigen en delen tot 1000. De resultaten van deze toets waren bij de meeste goed tot zeer goed.  Nog in de rekenles herhaalden we de begrippen rechte, lijnstuk, snijdende rechten, loodrechtsnijdende rechten en evenwijdige rechten. Ook de verkorte schrijfwijze van deze begrippen en ze ook zelf tekenen kwamen aan bod.
    Het taalgedeelte bestond uit twee delen. Enerzijds een luisterles waar de kids het dier moesten zoeken dat door de dierenverzorger werd verzorgd, anderzijds bekeken we hoe je een tekst vlot kunt samenvatten.
    Na de middag gingen we verder op stap met Mozes, die bereikte ondertussen Egypte waar het tot een verhitte discussie kwam met de farao.
    Het geruzie van Mozes en de farao maakte nadien plaats voor het artistieke voordraagtalent van de meisjes en jongens van de klas.
    Afsluiten deden we deze maandag met het voorbereiden van de tekst begrijpend lezen.

    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 5 18/10
    lessen: taal: tekst BL voorbereiden 18/10
    niet vergeten: toets tekenen, wafels , lezen

    Vorige vrijdag was ik vergeten te vertellen over het oudercontact van vrijdag 28 oktober aanstaande. Ik ben voorstander van het geven van een richtuur om alles in goede banen te leiden. Aangezien dit toch wel enig puzzelwerk omvat, krijgen de kinderen maandag ten laatste hun definitief uur mee.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    17-10-2011 om 19:07 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    14-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrijdag frietjesdag!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend was de periode voor de speeltijd geheel gereserveerd voor toetsen.
    Eerst de twee rekentoetsen, nadien de toets van taal.
    Die tijdspanne was langer dan verwacht, waardoor we na de speeltijd onze oefeningen voor cijferen nog moesten maken in de schrift. Nog in de voormiddag werkten we het laatste gedeelte van de spellingsles af.
    Een heel druk programma voor de middag, heel wat minder in de namiddag.
    De collega's van het 1ste, 2de en 3de leerjaar kwamen samen met hun leerlingen een frietje eten.
    Dat in combinatie met het lekkere zonnetje, ideaal om wat langer te laten spelen.
    De motivatie om hard te werken was dan bij iedereen ver zoek, daarom besloten we om de knutselopdracht van het contractwerk als opdracht aan te bieden.
    Terwijl we knutselden waren de leerlingen dj van dienst. Dat vonden ze natuurlijk heel leuk.
    De directeur heeft nogmaals opgeroepen om een inspanning te doen voor de wafels. Onze klas is schitterend bezig in vergelijking met anderen. Ik zou zeggen doe zo verder! 4A is the best!!!
    agenda:
    taak: /
    lessen: rekenen: hoofdrekenen: x en : 17/10
              spreken: " De kronkebonker" : 17/10
    niet vergeten: toetsen tekenen, wafels, niveaulezen

    Aan iedereen een prettig weekend gewenst, geniet er maar van want het beloofd goed weer te worden.

    Groetjes,
    Meester Joeri

    Hieronder een bewijs hoe vlijtig onze rakkers kunnen werken.




    14-10-2011 om 20:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op zijn donderdags
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend begonnen met twee toetsen, een toets rekenen kloklezen en toets taalbeschouwing.
    Restte er ons nog net tijd genoeg om de vier hoofdbewerkingen voor cijferen te herhalen en daar ging de bel al voor de speeltijd.
    Zoals elke donderdag kregen de leerlingen turnles in het tweede gedeelte van de voormiddag.
    Na de middag stond er Muzo en niveaulezen op het programma. De kinderen gingen langs bij juf Karen waar ze een " Wanted " affiche moesten maken.
    Het niveaulezen kon niet doorgaan wegens de afwezigheid van een collega, maar onze kinderen lazen dan maar in hun eigen bib boek.
    Agenda:

    taak:rekenen: rekenverhalen 14/10
    lessen: rekenen: hoofdrekenen x en : 17/10
                           driehoeken en rekenverhalen 14/10
              taal: meedelen - bevelen- vragen blz 22 14/10
              spreken: " De kronkebonker" 14/10
    niet vergeten: toetsen tekenen, lezen, wafels

    En nu hop naar de volgende vergadering.

    Groetjes,

    Meester Joeri

    13-10-2011 om 16:12 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herhalen vier hoofdbewerkingen
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met de toets metend rekenen omtrent lengtematen, nadien gingen we de vier hoofdbewerkingen herhalen a.d.h.v. een aantal oefeningen. De rest van de herhaling werd gemaakt in de werkschrift.
    De godsdienstles ging over Mozes die door God werd opgeroepen om zijn volk te gaan bevrijden en het laatste gedeelte van de voormiddag stapten we ( in gedachten en op de kaart) onze leerwandeling van gisteren nogmaals af.
    De kinderen hebben vandaag in totaal vier toetsen teruggekregen, gelieve deze ook allemaal te handtekenen.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: rekenen: kloklezen 13/10
                           rekenverhalen/driehoeken 14/10
             taal: zinnen en zinsdelen blz 16 13/10
                    meedelen-bevelen - vragen blz 22 14/10
             spreken: " De kronkebonker" 14/10
    niet vergeten: toetsen tekenen, wafels, niveaulezen.

    In de rekenschrift is er aangeduid welke rekenverhalen er moeten gekend worden. Het spreekt voor zich dat zij niet dezelfde rekenverhalen op hun toets gaan krijgen, maar gelijkaardige!
    Wat het gedicht betreft, moet er niet uit het hoofd geleerd worden... Wel expressief naar voorbrengen !

    Nog een warme oproep om een aantal leerlingen er op te wijzen wat het belang is van toetsen voor te bereiden.
    Sommigen zijn zich daar precies nog niet van bewust!

    Tot morgen,
    Meester Joeri

    12-10-2011 om 13:18 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leerwandeling door Ternat
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    We begonnen onze aangename dinsdagvoormiddag met een herhalingsles rond de liter. Na een schriftelijke herhaling mochten de kinderen in groepjes en via een doorschuifsysteem naar hartelust experimenteren met verschillende voorwerpen. Voorwaarde was wel, dat ze telkens gingen schatten en hun bevindingen gingen noteren.
    De les was geslaagd, al zeg ik het zelf.
    Het vervolg van de voormiddag bestond uit taal en had twee delen. Twee toetsen, namelijk begrijpend lezen en toets taalsystematiek.
    Aangezien er gisteren tijdens de voorbereiding van het dictee niet zoveel tijd was, werd er vandaag nog wat voorbereidingstijd bijgedaan ( met resultaat , vermoed  ik !)
    In de namiddag trokken we door Ternat voor een heuse leerwandeling. De kinderen waren onderverdeeld in groepen en moesten observeren en noteren welke gebieden, welke monumenten, welke bijzonderheden, welke nutsvoorzieningen, ... er in Ternat aanwezig zijn.
    Juist voor het belsignaal waren we terug in de klas.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: wafels, lezen.

    De toetsen van gisteren liggen verbeterd op mijn bureau. Ben ze vergeten mee te geven. Breukentoets waren in orde, de taaltoets veel minder.
    Morgen hebben de kinderen uitzonderlijk een rekentoets. Deze rekentoets stond al van op voorhand geprogrammeerd en zal gaan over de lengtematen.

    Zo, ik ga snel doorwerken aan mijn andere voorbereidingen zodat ik deze avond het "Mirakel" van de Belgen kan meemaken.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    Hieronder nog een aantal foto's van in de voormiddag en de namiddag. Bij juf Veerle's blog zal je ook nog foto's van vandaag vinden.




















    11-10-2011 om 16:42 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Begin van de week
    Goedenavond best lezer(es),

    Deze ochtend stonden er mij twintig zwemmertjes op te wachten, klaar om er in te vliegen.
    Na een fikse plonsbeurt kregen de leerlingen een lesje getallenkennis over een aantal getallen die toch wel met elkaar in verbinding staan. Hierover werden er verschillende oefeningen gemaakt.
    Nog in dat gedeelte brachten de kinderen nog geld binnen voor de wafelverkoop. We zijn goed bezig, want we hebben al 100 pakken verkocht.  Doe zo verder en go, go 4A!
    Na de middag kregen de kinderen hun beider toetsen, rekenen en taal aangevuld met hun tekst die ze moeten voorbereiden voor begrijpend lezen toets van morgen.
    Er werd vandaag ook uitgewisseld, onze kinderen gingen zingen bij juf Veerle.

    Agenda:
    taak: rekenen: blz 20-21  11/10
    lessen: rekenen: lengtematen 12/10
              taal: werkwoorden blz 11 11/10
              tekst "Spinnen" voorbereiden 11/10
                    zinnen en zinsdelen blz 16 13/10
             spreken: " De kronkebonker" 14/10
    niet vergeten: dweil, wafels, toets rekenen, niveaulezen.

    Wat de huistaak betreft, kinderen hebben een blauwe of groene scheurblok en daar moeten ze bladzijde 20 en 21 in maken.
    De kinderen zijn in groepjes verdeeld voor morgen, want morgen gaan we " leren" met water. ( Inhoudsmaten!) Om de klas niet om te toveren tot een zwembad, brengt iedereen een dweil mee. Een aantal leerlingen zijn aangeduid om een emmer mee te brengen. Dit alles is dus voor de rekenles en niet om de klas te dweilen he Hoewel ...

    Tot morgen,

    Groetjes meester Joeri

    10-10-2011 om 18:53 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Druk weekend!
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Sorry dat ik jullie heb laten wachten tot zondagnamiddag om een verslagje te kunnen lezen, maar de weekends zijn altijd zo druk! Niet te doen!
    Moet zelfs al eens nadenken over wat we allemaal vrijdag gedaan hebben !
    Sowieso zijn we begonnen met rekenen, staartdelingen tot 1000  met een deler van 1 cijfer. Niet gemakkelijk, zo bleek uit de les! Vooral het schatten bij deze oefeningen bleek een probleem. Moet dus geregeld geoefend worden.
    Zowel het uur voor de middag als het uur erna hebben we rond spelling gewerkt. Onthoudwoorden met ch en g en woorden met au.
    Ook onze toets van WO moest nog gemaakt worden, waardoor hoekenwerk vrijdag beperkt bleef tot het uitleggen van het contractwerk voor de maand oktober. Afsluiten deden we met het gedicht " De kronkebonker". Dit gedicht zal volgende week moeten voorgedragen worden voor punten. ( niet uit het hoofd!)
    Agenda:
    taak: contractwerk 27/10
    lessen: rekenen: breuk nemen van een getal 10/10
              taal: verwijswoorden blz 8  10/10
                      werkwoorden blz 11    11/10
                     spreken; " Kronkebonker" 14/10
    niet vergeten: zwemmen, wafels, lezen

    Nieuw in het contractwerk is dat er speciaal voor de rekentoetsen extra oefeningen inzitten om hun toets te kunnen voorbereiden. Op de blaadjes van het contractwerk staat bovenaan de datum van de toets.

    Nog een prettige zondagavond iedereen,

    Groetjes
    Meester Joeri

    09-10-2011 om 16:51 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Start wafelverkoop
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend na het ophalen van de gedichten ( iedereen in orde, proficiat daarvoor !) gingen we per twee werken voor de les meetkunde. De kinderen namen hun vlakke figuren van vorige keer tevoorschijn en selecteren hieruit alle driehoeken. A.d.h.v. deze driehoeken kwamen we  aan het vergelijken van driehoeken via zijden en hoeken.
    Juf Dorien nam dan het roer over.
    De namiddag bestond hoofdzakelijk uit taal. Enerzijds gingen we op zoek naar tegengestelde woorden, anderzijds zochten we naar het onderwerp en het gezegde in de zin. Het laatste gedeelte van deze donderdag bestond uit niveaulezen. De kinderen werden in een aantal groepen verdeeld afhankelijk hun leesniveau.  De kinderen die minder dan avi8 hebben, krijgen tutorlezers ( leerlingen van het zesde) ter ondersteuning. De anderen lezen individueel en moeten taakjes afwerken.
    Agenda:
    taak: Dictee verbeteren 7/10
    lessen: WO: Thema 1  7/10
    niet vergeten: toetsen tekenen, brieven ( activiteitenkalender + wafelverkoop) lezen

    Zoals u al wel gelezen hebt in de titel van het artikel, start vanaf vandaag de wafelverkoop. Elk kind van het vierde leerjaar heeft tien brieven meegekregen om te verkopen. Dat kan aan familie, vrienden, buren, ... misschien ook collega's van de mama's en de papa's...! Ik ontvang geld van de leerlingen op drie dagen in de week: maandag, woensdag en vrijdag. Op andere dagen wordt er geen geld opgehaald. Gelieve hiermee ook rekening te houden.
    Uiteraard gaat 4A de uitdaging aan met de andere vierdes om zoveel mogelijk pakken te kopen. De winnende klas krijgt immers een feestpakket! We go for it!

    Aangezien het eerste rapport zeer snel dichterbij komt zal er volgende week geregeld een toetsje(s) voorzien worden.
    Wat rekenen betreft zullen die begeleid worden met een contractwerkje ( oktober) , die uw kind meekrijgt op morgen.
    Alvast bedankt voor het begrip en de steun voor de kids!

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    06-10-2011 om 18:43 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs